**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Varovaisesti tänne odotuspuolelle kirjoittelen. Viime viikon tiistaina testasin elämäni ensimmäisen plussan lähes 3,5 vuoden yrittämisen jälkeen. Olimme lapsettomuushoidoissa ja mm. 5 epäonnistunutta inseminaatiota ehdittiin tehdä. Nyt oli tarkoitus seuraavasta kierrosta aloittaa ensimmäinen ivf-hoito, mutta luomuplussa sitten pärähti ihan puskista.

Pikkuhiljaa olen alkanut sisäistämään tämän asian, mutta keskenmenon pelko on kova, enkä pysty täysillä nauttimaan tästä raskaudesta, ainakaan vielä. Varhaisultra on 22.10. ja toivottavasti sen jälkeen pystyy hiukan huokaisemaan helpotuksesta. Sinne asti yritetään nyt ensin sinnitellä.

Minä aavistelin plussaa jo aikaisemmin, sillä ilmeisesti heti hedelmöittymisen jälkeen minulle puhkesi pissatulehdus. Ja varmaan joskus lapsena ollut viimeksi tämmöinen. Sisko sanoi, että hänellä oli kummastakin raskaudesta aluksi jatkuvia pissatulehduksia. Kovia menkkakipuja kesti myös usean päivän ennen plussaa ja minulla se on aina tietänyt vuodon alkamista. Plussankin jälkeen menkkakipuja on ollut, tosin nyt jo vähenemään päin. Eilen oli oikeastaan ensimmäisen kerran vähän etovaa oloa. Ja tissit ovat olleet arat, mitä minulla ei yleensä koskaan ole ennen kuukautisia.

Mutta päivä kerrallaan täällä mennään ja toivotaan, että kaikki olisi hyvin. Laskettu aika voi vielä muuttua, mutta tämä on nyt paras arvaus :)

Karoliina81 / 5.6. / 32 / 1. lapsi / ?

Karoliina rv 5+4
 
  • Tykkää
Reactions: Slallu
Täällähän onkin ollut paljon keskustelua!

Mulla ajatukset velloo ja vaihtelee. Jos on päivä, ettei juuri ole huonovointisuutta, alan heti epäillä että kaikki ei ole hyvin. Ja nyt taas kun on huono olo, ottaa päähän jos kärsinkin tästä ihan turhaan. Harmittaa myös, kun en osaa nauttia raskaudesta kun koko ajan epäilen onko tuolla ketään. Vaikka ajattelin ottaa ihan rennosti varhaisultraan asti, niin liikaa mietin nyt negatiivisia ajatuksia. Kai se eka varhaisultrassa havaittu kkm kummittelee vieläkin mielessä. Ja en haluaisi liikaa pohtia näitä ajatuksia täällä, etten aiheuta muille turhia epäluuloja omasta olostaan :) Ehkä pidänkin siis hiljaiseloa kunnes ultra on tehty...

Ihanasti palasi mieleen esikoisen odotus, kun lueskelin noita teidän vaunupohdintoja. Me taidettiin heti np-ultran jälkeen jo ostaa kaukalo ja vaunutkin tuli aika nopeasti hankittua :) Ja ostelin tietysti ihania pikkuvaatteita. Nyt meillä onkin kasakaupalla 56-koon vaatteita, jotka on melkein käyttämättömiä, kun eihän ne menneet lapselle kuin ehkä kolmen viikon ajan. Tällä kertaa satsaan siis suurempiin kokoihin, jos shoppailuinto pääsee yllättämään:)
 
Varovasti mukaan ilmoittautuu eilen plunssannut kahden tytön äiti:) La olis laskurin mukaan 15.6 eli minut voi lisätä 15.6/sassunen/28/3.lapsi/JS meillä tulossa nuoremman tytön ja vauvan ikäeroksi n.1v7kk eli sisarusrattaat täytyy hankkia:) jos joku osaa hyviä suositella niin otan mielellään suosituksia vastaan.

Joku kyseli varhaisultrista pk-seudulla, itse olen käyny aiemmin Femedassa ja aion siellä käydä nytkin, mielestäni todella hyvä paikka. Olen siellä känyt aiemmin myös
4d ultrassa:)

Oireina täällä on vatsan nippailut, lämpö ja flunssainen olo joka myös aiemmissa raskauksissa ollut. Neuvolaan en ole vielä soitellut, jos sitten vaikka loppu viikosta soittelisi, jos vaikka saisi ajan samaan kun kuopuksen 1v. neuvola:)
 
Paljon onnea uusille plussanneille! :flower:

Täällä käytiin tänään neuvolassa! Vitsit oli kivaa :) Vaikka puntarilla käynti olikin ihan hirveää, ja joudun sokerirasitukseen joskus aikanaan. Siihen kai joutuu vaan yli 25v tai ylipainoiset? Itse lukeudun jälkeiseen kastiin :/

Ensimmäinen ultra meillä onkin sit 31.10 :heart:

Lasketteko te viikkoja neuvolan mukaan, vai omien laskelmien? Kun oviksesta laskettuna mulla on tänään 4+5, neuvolassa laskivat 5+2. No toisaalta kolme päivää sinne tai tänne :D

Tässä tämän päivän ovis- ja raskaustesti: 4+5 Ovis ja raskaustesti - Image - Aijaa.com

Syysterkuin jonnamo & masu 4+5 (tai 5+2)
 
Slallu aikasemmat lapset on synnytetty ihan sairaalassa, mutta päätin jo viime raskauden yhteydessä (mikä meni kesken) että tämä tulee kotona... miettinyt sitä jo pidemmän aikaa, ja kolmen lapsen kohdalla olen jo pettynyt synnärin toimintaan..

toivoisin vaan niin kovasti että tämä raskaus kestää... mulla yks keskenmeno takana ja viime vuodelta keskeytys... viimisestä km tiesin jotenkin ettei tule kestämään..
jos tämäkin menee kesken niin sitä en varmaan sulata enää niin heppoisesti...
 
FLV
Heipä hei kaikille!

Aamulla tein positiivisen testin, joten hyppäisin mukaan! :)
Mun rivi olis: 16.6./FLV/31/3.lapsi/OYS

Vielä en osaa enempäänsä kirjoitella. Pitää vielä vähän sulatella tätä uutista, vaikka niin toivottu asia onkin! :)

FLV 4+0
 
  • Tykkää
Reactions: Slallu
15.6./Jeniita/23/1.lapsi/K-SKS
täällä siirryttiin odottavien listoille myöskin eilen! :)
Eka neuvola varattiin aamulla ja se olisi 12.11. Lisäksi varhaisultraan pitäisi aikaa varailla kun edellinen meni kesken viime jouluna, joten en malta odottaa sinne rv12 ultraan.

Oireita on ollut myöskin tuo "flunssaisuuden" tunne ja rintojen arkuus. Lisäksi pahoinvointi on alkanut nostaa päätään jo viime yönä. Vessassa ramppaaminen on myös alkanut! Alavatsassa ja alaselässä tuntuu ihan menkkakivuilta mutta hiukan lievemmiltä ja kipuilee aaltomaisesti, ilmeisesti on siis ihan NORMAALIA??

Hirmuisesti täällä toivotaan että jarrusukat olisi paremmat tällä kertaa! On tätä niin toivottu!

Itse asustelen Laukaan Leppävedellä joten jos täältä Keski-Suomesta löytyy muita odottavia vailla juttuseuraa niin saa ottaa yhteyttä! :)
 
Täällä myöskin yksi tänään plussannut. :) Keskiviikkona on esikoisen neuvola, jossa ajattelin kertoa raskaudestani. Vielä en uskalla virallisesti liittyä joukkoonne, mutta jään kyllä seurailemaan ketjua. :) Laskettu aika olisi kesäkuun puolessa välissä, jolloin sisaruksille tulisi ikäeroa 1 v 1 kk.
 
Pitääpä liittyä sinne fb-ryhmään. Kiitos neuvoista. :)

Tänään varasin neuvolan ja varhaisultran. Ultra olisi ke 30.10 ja neuvola ti 12.11. Jaksaako tuonne asti muka oottaa? :D

Kiva huomata, etten ole yksin alavatsan juilimisten kanssa. Kolmatta päivää juilii. Tosin kipu ei ole samanlaista kuin menkkojen aikaan (tää on vähän lievempää) ja menee aina tosi nopeesti ohi, kuin aaltoillen. Hirveen tarkasti tulee seurattua omaa oloa ja tuntemuksia ja joka kivun kohdalla miettii, että eihän vaan... Mutta minkäänlaista vuotoa ei ole, ei edes tuhrua, joten en ole ainakaan suuremmin huolissani. Tulis vaan tuo ultrapäivä pian... :)

Etovaa oloa ollut vähäsen. Varsinkin, jos ehtii tulla nälkä. Toisaalta ruoka ei maistu... Hajut ottaa nenään (kaupassa tervanhajuiset saunajutut hais ihan kamalalle, samoin kassajonossa edessä ollut tupakoitsija. Jääkaapista haistoin suolakurkut, vaikka ovat tiiviissä purkissa).
 
Mulla ei ole enää feissaria, enkä aio avata uutta tiliä, joten pysyttelen täällä ja pidän yllä monologia mikäli olen ainoa jolla ei fb:tä.

Huomenna neuvola. Saisinkohan hoitajan kokeilemaan jo mahdollisia sydänääniä? Täytyy ainakin kysyä. :D
 
Mä voisin myös hiipiä tähän keskusteluun mukaan.

16.6./ Susanna#1/ 19v/ 2. lapsi/ SatKS
Vau.fi on ystävä. :)

Viikkoja nyt siis se neljä ja tässä jossain vaiheessa pitäs varmaan soitella jo neuvolaan.

Meillä tosiaan menossa mukana 1/13 syntynyt tyttö.

Testin tein tänään aamusella ja sieltähän pärähti heti melko tumma viiva, joten pakko se on uskoa, että raskaana sitä ollaan.

Sekä ehkä jopa oireet on antanu viitteitä raskaudesta. :D Pahoinvointi on alkanu, tosin onneksi oksentanut en oo vielä kertaakaan. Sekä tää itkuherkkyys on jotain niin käsittämätöntä. Muutenkin oon tosi herkkä, mutta nykyään oon todellatodella herkkä. Siitä sai viitteitä jo edellisessä raskaudessa ja nyt siis itken joka asialle, jopa lauluille. :D
Sekä rintojen arkuuskin on tullut jo tutuksi. :) Ja unohtamatta väsymystää..
Mutta muuten olo on vielä muuten normaali.

Kellekkään ei oo vielä kerrottu, kun tosiaan tänään vasta testattiin ja ainoastaan mies ja minä tiedetään. Ja luultavasti se kertominen menee sinne rv12, jollei kukaan ennen arvaa.

Vaunut, sekä muut meillä on jo, kun esikoisen aikana jo ne ollaan ostettu ja tuskin uusia ostetaan. Vaunuina meillä on Emmaljungan Edge Duo Combit.

Tupakan poltto täälläkin lopetuksessa. Nyt menossa viimeinen aski ja sen jälkeen loppuu. Esikoisen aikana kävi melko helposti se lopettaminen ja toivottavasti niin kävisi nytkin.

Masun kasvua odotellaan hirveeesti. :)

Ja nyt pitää kiireen vilkkaa lähteä töihin. :)

Susanna#1 & Pikku Pupunen 4+0
 
Onko muilla ollu "liikunnan pelkoa" plussauksen jälkeen? Ku musta tuntuu välillä, etten uskalla liikkua mihinkään suuntaan, ettei vaan tapahdu mitään :/ Vaikka järki sanoo, ettei sillä oo mitään merkitystä. Äsken käytiin miehen kans hurja 40min lenkki ja sit piti kiireesti palata kotiin, kun yhden kerran pisti tonne jonnekin munasarjojen kohdalle. Kai tää tämmönen vainoharhaisuus ja pelko menee ajan kans ohi? :eek:
Muoks. Seksiä ei oo myöskään harrastettu plussauksen jälkeen..

_Miikku_ ja alkio 4+3
 
Viimeksi muokattu:
voi että... kaveri sai esikoisensa sunnuntaina <3
kauniin pienen tytsyn :)

mäkin tahron kans :) olis kyl parempi tämän kestää... siin oliskin jos kärsisin tämän odotukset etomiset, huonot olot, närästyksen ja väsymykse turhaan... kui voiki olla niin paljon oiretta juuri tässä ja näin pian, ikän enne ollu mitää :O
 
Voi morjens! tulihan ne oireet sitten viikon seitsemän mukana. Erehdyin lähtemään koirien kanssa aamulenkille ennen aamupalaa, aivan kuten ennenkin, ja lopputulos kaamea. Keittiön lattialla maatessa ja lenkistä palautuessa mietin että ei tuu töistä mitään. Aamupalan jälkeen olo vähän helpottui, mutta vieläkin lihaksia ja lonkkia särkee ja etova olo velloo.. Toivottavasti tästä ei olo pahene.

Nancy 6+0
 
Tervetuloa uusille!

nenna laitoin viestiä, toivottavasti tuli perille asti.

Täällä halailtu pönttöä nyt sitten ekaa kertaa, tästä se sitten alkaa taas.. Toivoin kyllä että alkas vähän myöhemmin, niinkuin edellisillä kerroilla.
Minuu on ruvennu stressaamaan se kun toi mein esikoinen toivoisi itselleen vielä pikkusiskoa. Pelkään että pettyy kovasti, jos tuleekin poika. Ollaan kyllä puhuttu, että jos meille vauva tulee, niin siihen ei voi vaikuttaa kumpaa sukupuolta vauva on. Ei siis olla kerrottu vielä raskaudesta lapsille. Ymmärrän kyllä tytön toiveen, kun on ainut tyttö meidän perheessä, vaikka viihtyykin loistavasti veljiensä seurassa.

Menhit ja Itiö 5+4
 
Täällä mahakipu helpotti tältä päivältä, kun vaihdoin housut löysempään ja suoristin itseäni. Liian kippurassa ei näköjään kannata olla. :p

Tosin kohta en voi enää housujani käyttää oikeasti, jos tiukemmat housut tuottavat nuin tukalan olon.

Ihan hassua, kun kaikki on niin outoa ja uutta.

Mies oli muuten innoissaan, kun kerroin ultrasta ja neuvola-ajasta. Ei sanonut suoraan, mutta äänestä sen kuuli. :)

Nemelia ja pirpanan RV 4+4
 
Päivitykset taas päivitetty tämän päivän osalta! Meitäpä on paljon jo.

Facebookista: Letulle ja muille Facebookittomille tiedoksi, että mä en lähde Facebook-ryhmään mukaan. Eli toivoisin, että täälläkin säilyisi keskustelua ja seuraa meillekin, jotka ei Facebookiin haluta. Oon kyllä Facebookissa, mutta en halua omalla nimelläni kirjoitella. Eli kiva siis, että on muitakin jotka ei lähde Faceen.

Täällä on aika oireetonta. Tai no, onhan mulla sellainen superturvonnut olo, vaikka en oo syönyt mitenkään erikoisesti. Maha tuntuu isommalta jo nyt. Ja rinnat on isommat. Ja väsyttää. Tänään kouri mahasta töissä ja mietin, että pystynkö istuu palaverissa. Pientä kuvotuksen tunnettakin on ollut. Pelottaa niin, että alkaa oksettaa!

Liikunnasta: Mua on vähän jännittänyt liikunta, kun mulle tuli se pieni verinen vuoto just lenkin jälkeen! Se kyllä pelästytti. Mut eilen olin jumpassa eikä mitään erikoista ollut. Että eiköhän tässä uskalla liikkua kuitenkin.

Me ei oo vielä kerrottu kellekään. Reilun kahden viikon päästä kerrotaan, kun eka neuvola on ollut ja sydänäänet kuultu. Musta on aika ihmeellistä, että kaksikin mun kaveria on kertonut mulle tänä aikana, kun oon itse tiennyt olevani jo raskaana, että ne on nähneet musta unta ja että oon ollut unessa raskaana!! Aika vaikeahan siinä on sitten olla ja kuunnella ja hymyillä, että "Aijaa!".
 
Minusta ainakin saa täällä seuraa. Ehkä sitten myöhemmin huutelen siellä facenkin puolella.

Kävin muuten juuri liikumassa ja ainakin hetkeksi se tarjosi helpotusta ällöttävään ja voimattomaan oloon, uskomatonta kyllä. -Nuppu- voin niin tuntea tuon tuskan. Mulla oli tänään koko päivä palavereita ja niin pelkäsin, että huonosti käy. Ihmeellä selvisin, mutta huominen ja erityisesti aamu pelottaa. Onneksi palavereita on vain yksi luvassa..

NancyC 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Tänään testattu plussa täälläkin, vasta kolmas testi oli positiivinen, vaikka mulla on koko ajan ollut sellainen olo että raskaana olen :) Pieni kuvotus, väsymys ja röyhtäily paljasti :D Se on hassua, en ikinä koskaan röyhtäile normaalisti, mutta se oli viimeksikin oireena heti alussa!

Esikoinen on tyttö 11/11, joten todennäköisesti varailen kohta tytölle 2v neuvolaa ja samalla sitten itselle ajan :) Vähän tämä yllätti, kun esikoista "tehtii" puoli vuotta ja pikkukakkonen lähti mukaan ekasta kierrosta...

Eli 12.6. / Mariska* / 29v / 2.lapsi / LS
 
On tää kyllä jännää! Tein tänään digitestin ja liuskatestin. Digitesti näyttää raskaana 1-2, vaikka pitäis näillä viikoilla (5+) näyttää jo 3+! Paniikki iski. No, liuskatesti näyttää kuitenkin toissapäiväisestä tosi hienosti vahvistunutta viivaa!

Oon huomenna menossa lääkäriin muissa asioissa ja aion kysäistä tästä.

Ootteko muut vielä testailleet vai joko olette rauhoittuneet odottelemaan? :)
 
Mä voin myös sen sanoa, etten facebookiin oo lähdössä. Siellä kyllä olen, mutta tykkään enemmän olla täällä.

Täällä on myös se, että päivän jälkeen on ihana ottaa tiukat housut pois ja vaihtaa lökäreihin tai muihin löysiin housuihin. Taitaa raskauden edetessä tulla miehen colleget hyvin tutuiksi. :D

Mä en ihan varmaks osaa sanoa, mutta tuntuu vahvasti siltä, että mun nenäni haistaa kaiken liiankin hyvin. Mies paisto eilen jotain lihaa päivällä ja se hais niin vahvasti, että teki mieli oksentaa.

Rakastan urheilla ja harrastaa. Ja esikoisen aikana vältin parhaani mukaan rankkoja lenkkejä, tuli silloinkin kyllä lenkkeiltyä, mutta ei niin usein kuin normisti. Ja harrastuksen lopetin heti alkuunsa. Nyt on harrastus työnä ja lenkkeiltyäkin on tullut.

Täälläkin mies oli silmin nähden innoissaan kun eilen aamulla yhdessä tuo testi tehtiin. Jonka jälkeen lähtikin sitte hymyssä suin töihin.

Nyt ois edessä turvaistuimen osto tuolle meijän isommalle neidille, mutta vielä ei olla saatu päätettyä minkälaista lähdetään hommaamaan. Mä haluaisin Britaxin Evolva 1-2-3 Plussan. Mut pitäs varmaan ihan paikan päällä käydä kattelemassa noita.

Ajattelin tänään soitella aikaa ultraan ja neuvolaan.
Tässä sitä on hyvä kirjotella, kun esikoinen nukkuu ja mies lähti töihin. :)

Susanna#1 & Pikku Pupunen 4+1
 
Kyllä minäkin aion täällä jatkaa jutustelua vaikka fb-ryhmään todnäk liitynkin :)
Justiinsa töihin (harkkaan) lähtöä teen, iltapäivällä suoraan neuvolaan, jaiks :p

Kyllä täälläkin on liikuntaa arasteltu, seksiä jo rohkaistuttu harrastamaan suht normaalisti :p Loppuviikosta haluaisin kahvakuulaan ja bodybalanceen, kysäisen vielä tänään neuvolassa vähän tuosta liikkumisesta :)
 
  • Tykkää
Reactions: FLV
Minäkin taidan jättää facebookin väliin, vaikka muuten siellä tuleekin roikuttua vähän liikaakin. Jotenkin tykkään enemmän olla anonyymi Isonalle, vaikka kai sitä fb-ryhmässä sitten saattaisi tutustuakin eikä enää tuntuisi niin oudolta omalla nimellä ja naamalla kirjoitella.

Liikunnasta, mulla oli esikoisen kanssa alussa ihan samoja mietteitä, että voiko nyt tehdä sitä ja tätä. Kyllä voi :) Tietty omien tuntemusten mukaan ja mitä pidemmälle etenee, sitä varovaisempi pitää tietysti olla ja tehdä kevyemmin. Ts joku kahvakuula ei ehkä enää rv20 jälkeen ole kovin suositeltavaa, eikä tietty aiemminkaan jos kroppa niin viestittää. Mulle ei sopinut yhtään esim. pyöräily, alkoi heti krampata kohdun vierestä (kaveri pyöräili tyytyväisenä vielä melkein synnyttämään), mutta salilla kävin melkein laskettuun aikaan asti. Sain hyvän ohjelman, jossa oli nimenomaan huomioitu raskaus. Nyt yritän lenkkeillä ja käydä jumpassa niin pitkälle kuin vaan mahdollista. Harmi vaan, että lenkkeily taitaa tyssätä tähän peevelin pahoinvointiin. Neuvolassa sanottiin, että on sykerajat, joita raskaana ollessa pitäisi noudattaa. Fysioterapeuttien perhevalmennuksessa taas sanottiin, ettei sellaisia enää ole. Ota siitä sitten selvä :)
 
iiiiiks eilen on varattu eka neuvola joka olis 12.11 ja varhaisultraan pääsee 29.10!! Voiko aika mennä enään yhtään hitaammin?! :D
Meillä mies on aivan irti tämän raskauden kanssa. Lähettelee viestejä joissa kertoo ettei voi usko että hänestä on tulossa ISI ja eilen illalla kertoi miten jokin palanen tuntuu nyt vihdoin ja viimein loksahtaneen paikoilleen :) Onnellisesti täällä siis odotellaan!

Ja vaikka vielä on todellakin liian aikaista varsinkin miten edellisen raskauden kanssa kävi, niin kyllä silmä on hieman katsellut rattaita, miettinyt järjestystä makuuhuoneeseen ja minkälaisen lipaston vauvan vaatteille hankkii :)

OIREET on tällä kertaa aivan erilaiset kuin edellisessä alkuraskaudessa. Nyt on menkkakipumaisia tuntemuksia jotka säteilee selkään ja pahoinvointia. Ja toivon että tämä pahoinvointi kääntyisi aamupahoinvoinniksi koska nyt kärsin siitä öisin! :D
Edellisessä raskaudessa ei ollut kuin rintojen arkuus ja vessassa ramppaaminen mutta nyt on noiden lisäksi tullut tosiaan tuo pahoinvointi ja aaltoileva kipuilu.

KERROTTU ei olla kuin aivan läheisimmille ystäville ja itse omalle pikkusiskolleni joka on tuleva kummi. Lähipiiri aavistaisi niin helposti muutenkin kun tietävät että yritystä on ja yhtäkkiä on lopetettu tupakanpoltto ja lauantain viini-juusto illat :)
Äidilleni en vielä kerro koska se hössötys olisi nyt aivan liikaa näin aikaisin. Varhaisultran jälkeen aion kertoa :)
Olemme lähdössä pariskuntatuttujen kanssa Saksaan, Bremeniin 8.-11.11 joten hekin saavat tietää sitten silloin kun tämä likka ei vehnäolueeseen koskekkaan! Aion upottaa kynteni sen sijaan uusiin ruokiin ja katukahviloihin.

Mukavaa viikon alkua kaikille!! :)
 
Heipsis ja hyvää huomenta! =)

Täällä ihan normaali aamu, ei mitään kummallisia tuntemuksia, tissitki ehkä himppusen verran rauhottuneet, ei enää niin kipeät. Tietty vähän pelottaa.. Mutta en anna sen vallata mieltä :) Tuntuu vaan että nykysin kaikki saa keskenmenoja ja niiiiin monella asiat ei mene niinkuin piti, ei paljon lohduta ne prosenttiluvut sitte :(

Eilen iski himo kokikseen, vaikka limut ei yleensä kyllä mitään lemppareita ole, enkä niitä juo kuin satunnaisesti :D Ei ihan kauhean terveellinen himo, mutta ehkäpä oli kertaluonteinen :D

Minä en kans varmaan facebookkiin tule, jotenki mukavampi täällä höpötellä anonyymisti, mutta koskaan ei saa sanoa ei koskaan, mieli voi muuttua :D

Tänään vapaapäivä ja ohjelmassa miljoonasti asiaa, mutta nyt vielä lököilen hetken ;)

Taniira ja Puolukka 5+4 :heart:
 

Yhteistyössä