~KesäMassut 2007~

Aurinkoista päivää kaikille!
Onnea kaksoset saanneelle.. nimimerkki unohtu. :(
Tänään taas kävin neuvolassa kun viikonloppuna oli ihmeellistä pää kipua ja turvotusta on ilmestynyt. Paineet oli sit koholla edelleen, eli157/96 painoa oli tullu yli kilo per viikko.. eli turvotusta on tosissaan. hemppari oli laskenu 114. kohdunpohjan korkeus 34.pissi puhdas. Nyt sitten huomenna taas neuvolaan ja loppuviikosta äippäpolille. ja voi olla jos paineet ei laske niin käynnistetään. Meinaa käydä jännittään ku ajattelee että ehkä ensi viikolla jo meidän pieni vauva on maailmasssa. vauvan koko arvio on tällä hetkellä n. 3,4 kg. hyvän kokoinen jo. =) :heart:
Tuli aika sekainen sepustus mutta ei voi mitään. Onnea ja jaksamisia kaikille loppu ajaksi.

Mari-83- ja Vilivilperi 37+3
 
MOikkis ja ihanaa Kreecher kuulla kuulumisia.Täällä veikattiin raskausmyrkytystä vahvasti!!Mutta hyvä että pääsit kotiin ja nyt lepäilyä ja rauhasaa oloa.

Mulla sappiarvot vähän koholla,saa nähdä keskiviikkona mitä lääkäri on mieltä.
Kolmessa raskaudessa kun se on ollut,niin arvattavaahan se oli että tässäkin iskee.
TUossa 38 viikon tienoilla yleensä käynnistetään sitten niin apua,sehän on sitten jo ens viikolla!!
SIllä viikonloppuna tuskin käynnistää.
No,tää vaan mun ajatuksia,koitan ajatukseen tottua että kohta tämä raskaus voi todella loppua.

VOinti on mitä parhain edelleen,ei pissata öisin,ei kolota eikä turvota vieläkään.
Potkut alkaa olemaan kyllä aikas vauvoja,eli yöllä kylkeä tulee käännettyä useammin.Viime yönä olin puolittain mahallani ja ihan alla tuntui kun jalat kävi kovasti..Taisin vähän röhnöttää pojan koipien päällä... :whistle:

Supisteluja on tänään ollut jonkun verran,mutta ei ne menoa vielä ole haitanneet.NO,jarrua oli parissa paikassa tuossa kauppareissulla vaihkeahko painaa!!! :D

Maisa menee huomenissa mun porukoille taas yökylään,laitetaan paikkoja vaaville kuntoon.On mulla vaatteet laitettuna jo,sänky suht ok-eli pakkauksen laatikossa nukkuu aluksi,josko lakanat siihen pikkuhiljaa laittais jne...

TOdellakin,viimeisiä viikkoja eletään.Mulla on aika haikee olo.
Tämä kun on viimeinen raskaus mun elämässä.
ja vasta alan pääsee jyvälle!!!! :kieh:


Tuosta kohdunsuun tunnustelusta vielä,musta on hassua miten aktiiviseen synnytykseen rohkastaan naisia mutta odotus on vielä kovin passiivista.Eikö se voisi olla myös aktiivinen raskaus?
Mä olen sen verran utelias ollut aina,ihan omasta kropastanikin että mua on vaivannut se,että vain ja ainoastaan lääkäri sais roplata ja kertoa mulle oman kohdunsuun tilanteeni...
Kai mä olen vähän...outolintu!! :wave:

Nyt ruuanlaittopuuhiin.

kata 37+3
 
Moi taas!

Olipas tänne tullut tekstiä oikein urakalla.. Paljon tapahtunutkin! Nopsaa kommentointia, en muista millään kaikkea mitä piti sanoa (taaskaan..).

Tuplaunelmalle onnea tyttövauvoista :flower: !!

Kreecher, onneksi tilanne tasaantui onhan vauveli jo sen verran iso että jaksaisi "ulkomaailmassakin". Levähtele ja tsemppiä, loppusuoralla ollaan :).

Toivottavasti Hanilla on kaikki ok, josko tulisi kertomaan sitte kuulumisia meillekin :)..

Hiiviö, mulle sanottiin vk 34+3 painoarvioksi 2400g. Vähän jäi nyt huolettamaan, koska vartalonmitta oli edelleen vähän alakanttiin.. Pää oli päivää vaille "oikean" mittainen, reisimitta oli sitten viikon edellä aikaansa ja tuo vartalo tosiaan sitte jäljessä.. LA:ksi ultra laski silti siis vain päivän myöhemmäksi tuota mikä se nyt on. Kaipa ne vauvelit sitten kasvaa ihan omia tahtejaan..

Pakko silti kysyä, onko tuossa alhaisessa vartalonympärysmitassa muuta kuin että vauva on sitten hoikkarakenteinen? Siis kertooko muusta kuin ruumiinrakenteesta, ei esim. mistään kehityshäiriöstä? Tiedän että huolehdin kai liikaa, mutta aattelinpa vain..

valkovuodosta Täällä on kans kaikenlaista tavaraa.. Ja paljon! Väliin vetistä ja välillä sellaista maitomaista paksuhkoa, välillä sellaista vähän kellertävää.. Mutta ei ainakaan nyt tunnu siltä et mitään tulehdusta olis, kaipa kaikki on normaalia :).

Ai juu ja loppuun neuvolakuulumisia viikon takaa :), painoa tullu nyt melkein sen 10kg :whistle: , yläpaine vähän koholla(130), alapaine matala mutta mittailin myöhemmin itse useammin niin kummatkin oli normaalit, 109/73.. Hemppa 141, vautsi. Pissa puhdas, turvotusta on tullu sormiin ja nilkkoihin mutta niin sitä kai tässä vaiheessa tuleekin. Sf-mitta kääntynyt vähän kohti keskikäyrää, se oli 32cm. Ensi kerralla onkin sitten lääkärineuvolaa ja synnytystapa-arviota! Kuulemma vaihtelee aika paljon kunnittain mitä noissa synnytystapa-arvioissa tapahtuu, sain kyllä sen käsityksen että täällä Oulussa vaan vähän kokeillaan massun päältä ja kohdunsuuta ja se on siinä jos kaikki on ok.

Hui kun kello on paljon taas.. Omaa napaa tuli taas aikas paljon, anteeksi.. Tenttikirja kutsuu, huoh. Mitäs olin tyhmä ja jätin menemättä ensimmäiseen yrityskertaan, nyt joutuu sitten menemään uusintaan.

Niini ja massuasukkipoikanen 35+0
 
Mukavaa että Kreecher on kotiutunut ja kaikki ok!

Sellaista utelen että moniko aikoo ottaa peräruiskeen ja kuinka se laitetaan?
Yleensäkin mielipide koko ruiskeesta?

luettuani niistä a... rakkuloista tulin siihen päätökseen että niitä en ainakaan ota...Kaikki mainitsi kuinka paljon niiden laitto sattui. :'(

Olen aivan poikki-taitaa nyt alkaa väsymys painaan jo aiemmin,kun ennen valvoin hyvin klo3 asti.
 
Nyt alkaa kyllä kuhista kesämassuissa siihen malliin, että kohta aletaan saada varmaan joka päivä vauvauutisia :D

Heippa Kreecher! Kiva kun pääsit jo kotihoitoon =) Jännät paikat on sullakin ollut!

Hanin kuulumisia odottelen minäkin! Olisikohan jo vauvasellaisia?

Vihlonta alavatsassa ja nivusissa: Onko muilla ja mistäköhän se voi johtua? Tänään on ollut sellaisia naaman irvistykseen vetäviä ja jalat alta vieviä vihlasuja ihan alavatsassa ja nivusissa :/ Mietin vaan, että onkohan siellä vauva porautumassa lähtökuoppiin ja venyttelee kohdunkannattimia vai mistäköhän johtuu noinkin tuntuvat kivut...? Tosi ikäviä.

Tänään on ollut muutenkin oikea kökköpäivä.. Joka asia on vaan surettanut :( Muuten tässä raskaudessa on saanut olla ihan rauhassa suuremmilta mielialan vaihteluilta.

Pompula: Mä en tarvinnut peräruisketta esikoisen synnytyksessä (enkä olis pyytänytkään) kun suoli tyhjeni ihan luonnonmukaisesti jossain välissä avautumisvaiheessa. Just kerkesin vessaan! :whistle:

Nyt hyvää yötä!

-ebbuliini ja neiti rv 33+4-
 
Moonlight harmaana
Kiva kuulla että Kreecherillä asiat paremmin ja pääsit jo kotiinkin!

Kata: Muistatko ku kyselin sulta niistä kutinoista ja just tuosta hepatoosista,. no minähän silloin kävin niissä verikokeissa ja ne oli ihan ok.. kutinat hävis hetkeksi ja nyt ne taas sitten alko...
No lääkäri sano mulle, siis just tää sama lääkäri jolla olin nyt siinä mukamas koko arviossa.. jossa ei siis mitään selvyyttä ollu.. niin se sano mulle, että otetaan nyt sitten vielä kuiten ne verikokeet jos kerta nyt kutisee, vaikka TUSKIN niissä mitään on..
No kysyin sitten samalla, että miksi niitä sitten turhaa ottaa jos sille asialle ei tehdä mitään vaikka siellä oliski jotain.. niin se vastas mulle,että no jos siellä on jotain niin katotaan sitten ja varmaan sitten pitää vähän seurata.
Mutta arvaappa, onko nyt sitten huoli.. ei se mitään mistään käynnistämisistä taas puhunut ja tuskin mitään alkaa tekeen vaikka niissä onki jotain.
No soitin tänään niistä, niin siellähän oli Asat ja Alat koholla ja nyt sitten ottavat sen sappikokeenkin ja sen vastauksen saan huomenna.
Mutta alkaa hiukka meneen hermo ku kiva ku sen hepatoosin tähän saan ja ne ei siinäkään vaiheessa tee sitten mitään.. just se kriittisin aikahan on se lasketun ajan tienoo.. nooh.. halusin vaan sulle vähän tässä purkautua ku sun kans muutenki tuota samaa lääkäriä haukuttiin.. Heh heh!!
Nyt nukkuun ja tulispa tämä vaikka ens yönä ittekseen ulos.. ku tänään on ollu just niinku alkas menkat olo ja välillä on kiristelly tuolta.. mutta supistaako? Sitä en tiedä vieläkään.. no toivotaan parasta!!

Moonlight
 
Huomenta!

Oikein paljon onnea Tuplaunelmalle kaksosista! :flower:

Kreecherille tervetuloa (tai oikeestaan menoa) kotiiin!! Kiva kuulla, että kaikki on kunnossa! =)

Moonlight: Toivottavasti sulla ei ole sitä hepatoosia! On kyllä kökkö lääkäri sattunut sun kohdalle! :headwall:

Täällä kukun jo ylhäällä, vaikka tarttis herätä vasta kahden tunnin kuluttua. Mies lähtee tänään Kokkolaan ja tulee takasin huomenna ja siksi innostuin heräämään kuuden jälkeen ja laittamaan sille aamupuurot ja kahvit pöytään ennen kuin se heräs. Edes pieni hetki yhteistä aikaa saatiin näin tähänkin päivään. No, nyt on mukava lähtee koiran kanssa kävelemään ja puuhailemaan rauhassa aamujuttuja. Pesukonekin jo pyörii tuolla...

Eilen käytiiin vauvaostoksilla. Ostettiin pinnasänkyyn patja ja kylpyamme jalkoineen. Sitteri on nyt oikeestaan ainut puuttuva juttu. Imetysliivitkin pitäis kyllä vielä ostaa, mutta ne onkin mulle. Mistä ootte muuten ostanu imetysliivejä? Saako niitä ihan tavan marketista vai mistä niitä kannattaa etsiä?

On kyllä monella jo jännät paikat! Nyt varmaan alkaakin syntyä vauvoja tähän meidän ketjuun oikein urakalla. :) Mulla ei oo olot muuttuneet miksikään paitsi lenkillä joskus kolottaa lonkkia. Äiti sanoi, että hänellä on ollu loppuraskaudessa sama juttu. Nivelet kai löystyy. Yhtenä päivänä telkkaria katsellessani menin jotenkin huonoon asentoon ja lonkkaan tuli viiltävä kipu. Jalat kun sai parempaan asentoon, niin kipu meni sillä ohi. Ei vissiin kannata ihan miten tahansa enää käpertyä...

Mä sain muuten sunnuntaina ekan äitienpäiväruusun mieheltä. Se kyllä osaa aina yllättää mukavasti. :) Kävin äitini kanssa äitienpäiväjuhlassa, jossa isän kuoro oli laulamassa. Siellä äiti esitteli mun mahan tutuilleen Paavona. Isäkin esitteli mut keskimmäisenä lapsenaan ja muisti kaikille mainita mahasta, vaikka eihän sitä voi olla mitenkään huomaamatta! :D Appiukko totesi mulle viikonloppuna, että "Siinähän on tuoli miniää täynnä". :D Mun maha on kyllä taas kasvanu tosi paljon. Pitääkin varmaan ottaa siitä kuva, kun vielä kerkee. Synnytys lähestyy kuitenkin hurjaa vauhtia. Jänskättää jo!

Aurinkoista päivää kaikille!

Katziina ja Paavo 35+5
 
oikein paljon onnea tuplaunelma tyttövauvoista!! :flower:

täällä jo kolmatta viikkoa odotellaan lähtöä, ja mikä pahinta: kipeät supistukset on kadonneet melkeen kokonaan!!!! :kieh: :/

(paitsi tää koneella istuminen sai taas aikaan sellasen..) :D

äippä88 ja masuasukki 37+1 (??)
 
Huomenia!!Viime yö oli ihan kaamee,mua hikoilutti ihan koko ajan...Siis järkkyä!!Koskaan tuollasta ollut,mä tarkistelin pitkin yötä punkkaa että olikos se lapsivettä kun peti ihan märkänä..
Mutta kait se oli vaan hikoilua..Muutenkin nukuin tosi kökkäreesti,tuntui että syvään uneen en päässyt.Ukon kuorsaus otti päähän...Ja tähän asti NIin hyvin oon nukkunut yöni!!!
No,en tiiä mikä lötköjen yö oli...

Moonlight uskomaton mikä lääkäri....Oikein kiukuttaa puolestas.
Voisitko mennä toiselle lääkärille??
Sillä onhan tuossa indikaatioita ihan riittämiin,vauva on hyvänkokoinen,sulla hepatoosi iskemässä ja la ihan just.Siis käynnistystä kehiin!!!

Ootko sitä piimää kokeillut???Silloin ei sais muuta juoda kun sitä.
Ja hepatoosista vielä,ne on ne sappihapot mitkä on tärkeimmät,eli tuupa kertoo mitä sulla ne olivat.Alle 6 on normi ja monet kattoo että raskauden aikana alle 10 on vielä suht ok.

Ootko ihan vaatinut siellä lekurissa että tämä raskaus on nyt purettava??!!
Sanot ettet kestä kutinaa enää,yöt menee raapiessa ja valvoessa ja et jaksa enää yhtään.

Voimia nyt isosti ja tuu kertoo sappitulokset.

peräruiskeesta ekasta sen otin kun suositteli.Oli musta ihan kaamee.kun supisteli kaameesti ja joutui istumaan pöntöllä,se oli iahn tuskaa.
Muissa en ole ottanut eikä kakkapökäleitä ole tullut...

Oon aatellut että jos ostais kotiin mikrolaxin ja jos tuntuu että maha ei ole toiminut niin laittais sellasen.Tai pienen vesiperäruiskeen ihan kotosalla.Meinaan niissä kovissa supistuksissa on oikeesti aika inhottavaa istua vartti,20 minsaa pytyllä että suoli tyhjenee.Ja mulla kun tulee muutamia pieniä papanoita yleensäkin,niin tuo iso huuhtelu on ollut melkoisen turhaa.

Lähen viemään Maisaa mun porukoille,menee yöksi sinne.
Palailen astialle myöhemmin!!

kata 37+4

lisäys vielä moonlightille,tuosta hepatoosisita huolimatta oon saanut 4 tervettä lasta,eli ei se ihan kauhee tuomio ole,vaikka se puhkeisikin.Että rauhoita mieltäsi siinä suhteen.Tiiän kuinka kamalaa se kyllä on,mutta yks helpotus on asiaan.Yleensä hepatoosiäideillä on nopee synnytys!!Ei tiietä miks.

<br><br>
 
kolmas
Väsyneet huomenet kaikille! \|O Meneeköhän tämä loppuraskaus tämmöisen väsymyksen kanssa.. onneksi ei ole kuin enää pari päivää töitä, on tämä yhtä tuskaa sekä itselle että perheelle, kun on niin p**n väsynyt heti aamusta.. :(

Tuplaonnittelut Tuplaunelmalle!!! :flower: :flower: ihania uutisia! Vauvoja alkaa nyt syntymään kesämassuilta! itsellä kun on laskettu aika vasta kesäkuun vikaviikolla, niin en vielä odota lähtöä synnyttämään.

Peräruiskeista: mulle laitettiin se ekassa synnytyksessä, kun menin synnytyssaliin, ei multa mitään kysytty, laitettiin vain. Onhan se siinä mielessä parempi vaihtoehto, kuin se, että synnytyksen aikana tulee sitten riplat... näinkin olen kuullut tapahtuvan. Toisen aikana suoli tyhjeni itsekseen rajujen supistusten aikana. Ekankin aikana suolisto rupesi tyhjenemään supistusten kovetessa jo kotona, mutta silti, koska oli mennyt niin monta tuntia, laittoivat sen peräruiskeen.

Imetysliiveistä: Niitä saa myös ihan marketeistakin. Itse aikaisemmat ostin cittarista, nyt ostin parit Lindexiltä, kun olivat talvella alennuksessa. Toivottavasti koko osui kohdalleen..

Valkovuodosta: mulla on ollut runsasta koko raskauden ajan. Onneksi ei ole ollut hiivaa, niin kuin aikaisemmissa. Viime raskaudessa sai jännittää, että eihän ole hiivaa synnytyksen aikana, jotta vauva ei sitä saa. Muistaakseni eivät antaneet enää hiivalääkettä viikon 36 lekurin jälkeen, koska kohdunsuu oli auki, tai jotain..

Mullakin on ollut yllättävän paljon supistuksia. Sunnuntaina oli muutama jo hieman kivuliaskin. Yllättävää siksi, että aikaisemmissa raskauksisas kipeitä suppareita ei ollut ennen synnytystä. Lähinnä vatsakovaksi ja tukalaolo -suppareita on ollut.

Olo on kyllä tosi raskas, ja kävely on yhtä vaapumista.. olen pyrkinyt käymään edes pienellä kävelylenkillä päivittäin, vaikka se on raskasta..

Jep, nyt töiden pariin! Huomenna neuvola, palaa silloin asialle! Hyviä vointeja kaikille!!

=) kolmas & beba 34+1
 
Huomenta kaikille, pitkästä aikaa... :ashamed:

Tuli oikein huono fiilis kun mitään en oo ilmoitellut pitkään aikaan....KOkonaisena ollaan, onnex ja eilen kotiuduin sairaalasta. Supistukset olivat sen verran kovia että jättivät sairaalaan lepäilemään...Eivät enää uskoneet että voisin rauhallisesti ottaa täällä kotona 2 murkun ja kahden uhmailijan kanssa.... Mutta vielä kerran pyydän anteeksi kaikilta jo huolestuneilta massukoilta...salaperäistä poistumistani....ANTEEKSI....

Onnea Tupla-unelmalle Prinsessoista! :flower:
Olikohan se Naru, jolla vauvelin kanssa jotain ongelmia...Kaikki tulee menemään hyvin, usko pois ja ihan hirveesti tsemppiä ja pidä lippu korkealla!
Kata, jatka vaan itsetutkiskelua!=) Niin mäkin teen...Miehen en anna koskee sinne enää edes sormillaan, sairaalassa oltais sit varmaan hamaan loppuun saakka. Siitähän tääkin sairaalakeikka johtui, hitsiläinen...Ihan pikkasen ja hellästi pupuiltiin yli 3.n vko.n jälkeen...ja siitä ne supparit sit taas alkoi, eivätkä lakanneet vasta kuin lääkityksellä.... Kyl tää on sit rankkaa...

Himoja ois vaikka toisille jakaa, mutta on ihan pakko aatella tuota masuasukkiakin....Painoarvioo tekivät tuolla sairaalassa ja viikolla 33 , 2 kg, eli kuulemma aivan normeissa mennään... Äitienpäivä meni siis sairaalassa, mutta onnex koko perheen voimin...Mies oli ostanut ihanat mehiläiskuningatar hipsterssit ja niihin kuuluvat rintsikat...Lapset taas olivat mummun kanssa askarrelleet niin kortit kuin korulippaatkin ja taulut...Lisäksi vielä Ferrero Rocher suklaata ja ihanii ruusuja...Toivat vielä ihanaakin ihanamman mansikka marenkikakun, njams....ja ison termarin vastakeitettyä kahvia! On ne niin sulkkusii nuo kaikki... Taas mä pillitän, tunteet aivan pinnassa koko ajan :ashamed:

Hei nyt taas iski rade...en taaskaan muista mitään...Meenpä pötköilemään kun tuo pienekin nukahti ja juniori leikkii pikkuautoillaan ja prätkähiirillään....Ja tietenkin otan rauhallisesti...En lähde edes viemään junnua kerhoon...Sataa niin julmetusti....Mutta hei kuullaan taas myöhemmin ja anteeksi vielä kerran ....Halit teille kaikille ja paljon jaksamisia


:wave: MHP ja Masuasukki 33+5 :heart:
 
Heips!

Kävin tossa jo aamusella koneella, mutta kaatui koko sivusto kun yritin avata tekstikenttää uuteen ikkunaan. Ärsytys... :kieh:

No, nyt uus yritys. Kauhean kauaa en uskalla vieläkään tässä koneella istuskella kerrallaan, kaikki pystyasenot tekee suppareita. Ja mistä vetoa, että kun viikkoja saadaan tarpeeksi täyteen, saan juosta vaikka puolimaratonin ilman että tapahtuu yhtää mitään!

Mun imetysliivit on Lindexiltä peräisin. Tykästyin eniten Triumhin kaarituettomiin liiveihin, vaikka ne eivät kovin seksyt olekaan. Normaalisti inhoan tuettomia liivejä, mutta siinä vaiheessa, kun tissit on maitoa täynnä, ei tunnu kauhean kivalta, jos kaarituet puristaa. Nukkumista ajattelen nyt jo ihan tuskissani: liivit päällä nukkuminen on kamalaa, mutta ilmankaan ei voi sitten olla, tai on koko sänky maidossa, jos vanhat merkit paikkansa pitää...

Mulle ei tarjottu kummassakaan synnytyksessä peräruisketta. Kyselinkin tuossa osastolla lojuessani kyseisen sairaalan (Lohjan aluesairaala) peräruiskepolitiikkaa. Kätilön mukaan sitä tarjotaan rutiinisti enää hyvin harvassa sairaalassa, mutta kyllä sen yleensä pyydettäessä saa. Jos suoli on toiminut normaalisti, ei ole juuri merkitystä synnytyksen etenemisen kannalta, mutta jos on kovasti ollut ummetusta, voi ruiskeen antaminen hieman nopeuttaa synnytystä ja ainakin helpottaa oloa synnytyksen jälkeen: kovin kovaa kakkaa ei ole kauhean herkkua ponnistella sitten synnytyksen jälkeen.
Mutta kuten moni tuossa jo mainitsikin, suoli tosiaan usein toimii ihan reippaasti siinä avautumisvaiheen aikana. :D

Nyt alkaa taas masu kiristellä siihen malliin, että taidan suosioilla siirtyä vaakatasoon. Pysyisi tosiaan vielä ensi viikkoon asti, että alkaisi lähennellä sitä täysiaikaisuutta...

Kreecher ja Antero 35+4
 
Huomenia vaan kaikille!

Täällä tuli nukuttua todella hyvät yöunet ja nyt on todella energinen olo, saa nähdä kauan kestaa ;)

Noista kutinoista mä kommentoin sen verran että mä käyn kuukauden välein otattaa ne arvot kun olli jo joskus viikolla 20 kutinaa ja arvot silloin vähän koholla. Nykyään eivät ole olleet koholla mutta kutisen silti aika paljon.

peräruisketta enkä myöskään kivunlievityksiä ole sen kummemmin ajatellut. Katsotaan sitten tilanteen mukaan =)

Omaa napaa sen verran että täytyy vissiin alkaa katsomaan vähän noita syömisiään kun neuvolassa oli tullut reippaasti yli kilo per viikko painoa lisää ja kun ei tuota turvotusta ole niin paljoa kyllä lisää tullut :ashamed: Onneksi kokonais painonnousu on vain jotain kymmenisen kiloa...

Siivouspuuuhiin tässä on kaiketi ryhdyttävä :wave:

Hilipatuinen ja vaavi 35+5
 
No NIIN!!!MHP täällä oon sua kuulutellut useempaan otteeseenkin!!
Kiva kuulla että kotona vielä pesässä masukki.
Mä voisin antaa viikon,pari teille kumpaisellekin,MHP ja Kreecher!!
Mua alkaa kauhistuttaa kun alkaa viikko 38 jo perjantaina...Huh...

Imetysliiveistä marketeista varmaan saa jos kokoja löytyy,mulla niin harmittavaa kun ympärys pieni 70 ja kuppi iso F taikka G.
Liiviliikkeistäkin saa metsästää ja maksaa ittensä kipeeks.Onneks on vielä Maisan ajoilta hyvässä hapessa muutamat imetysliivit ja tosiaan kaaritukia ei kaipaa yhtään!!!

Kreecher nämä Glamourmom topit on todella ihanat,näissä on ihan kuin imetysliivit kiinni ja näitä vois yölläkin hyvin pitää.
Mua hiostaa imetysliivit ja kutittaa ihan kaameesti se selkäosa.
Nä on tosi napakat päällä näin isopovisellakin ja tukevat kivasti.Uskon että maidon pamahtaessa riittää tuki siltikin.Ja suht edullisia sillä 70 eurolla saa kahet!!!
Ja mä kun joudun pulittaa yksistä imetysliiveistä sen verran joten mulla tulee olemaan näitä toppeja ainakin useempi.
Yks tällä hetkellä ja oon käyttänyt sitä tässä jo nyt.VOisin kuvata ja heittää iltasella tuonne profiiliinkin!!

Nyt meen päikkäreille,on vähän hapeton olo tuon yön jäljiltä...
toiv on joku väliaikanen unihäiriö vaan!!!

kata 37+4
 
Pepsukka81 pikaisena
Täällä on outoja tuntemuksia: tuntuu kuin massu olisi ripulilla, muttei ole ja menkkamaisia kipuja esiintyy. Supistuksia en sinänsä tunne juurikaan. Massuun sattuu alavatsaan välillä, liikahteleekohan neiti.

Jos jollakin olisi aikaa vastailla aiemmin kirjoittamiini kysymyksiin, olisin tosi kiitollinen. Moni niistä nimittäin vaivaa.

En tiedä miten Oulussa tuon peräruiskeen kanssa, mutta itse ainakin toivon sitä, ettei käy nolosti synnytyksessä.

Huh, kun välillä ei edes muista, että on raskaana ja siltikin synnytys jännittää. Tänään taidan tosiaan pakata sairaalakassin jo...ja pedata vauvalle sängyn ja pestä vauvelin loput vaatteet.

Pepsukka ja massuneiti 36+3.
 
pepsukka En osaa kaikkiin kysymyksiisi vastata, mutta jotain koitan...

Minullakin on alkanut olla sellainen "kohta alkaa menkat" -mahakipu aina välillä. Kysyin neuvolassa, ja terkka siihen totesi, että ei se ihan vielä saisi ruveta syntymään. Eli kuulema monilla liittyy synnytyksen lähestymiseen sellainen menkkamainen jomotus. Ainakaan minulla se ei mene edes synkassa mahan kovettumisten tai vihlontojen kanssa, mutta silti kuulema on jotain synnytykseen valmistavaa. Jaiks! :eek: En kyllä ole huolissani, kun paikat vielä pari viikkoa sitten olivat ihan raa'at, mutta huomasin juuri eilen jääneeni viikon jälkeen laskuissa! Piti sitten koko päivä totutella ajatukseen, että laskettuun aikaan onkin enää neljä viikkoa eikä viisi, niin kuin olin kuvitellut.

E-ruiskeista en osaa sanoa mitään, mutta pupuilusta tiedän sen verran, että normaali ts. ei-raju seksi ei vauvaa vahingoita, jos kohdunsuu on kiinni. Meillä päin ollut sen suhteen tosin vähän hiljaista, kun minulla on limakalvot tosi arat ja kipeät. :\|

Painon muutoksista minuakin kiinnostaisi tietää. Luulen, että pieni painon pudotus voi olla ihan normaalia, etenkin jos on ollut turvotusta. Sehän yleensäkin häviää nopeasti kun on hävitäkseen!

Heh, mies toi tänään aamiaisen vuoteeseen. Se sitten osaa aina yllättää iloisesti! :heart:

Viikonloppuna oltiin joensuussa käymässä. Muuten meni reissu hienosti, mutta neljän tunnin istuminen pienen peogeotin taka-keskipaikalla polvet suussa ja kaverit rinkat sylissä molemmin puolin oli aika tuskaa...

Minäkin menin sorkkimaan kohdunsuuta, kun siitä oli puhetta, mutta enpä löytänyt. Taitaa olla minulla niin lyhyet sormet ja/tai syvät paikat, etten edes yletä ihan perälle asti... Vauvan pään kyllä tunsi hauskasti emättimen etuseinän läpi. :D

Nauttikaahan keväästä, Kesämasut!

-swerfiel ja pikkuriikki 35+5- (tai jotain sinne päin)
 
Hiiviö himmeenä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 12:07 swerfiel kirjoitti:
Minullakin on alkanut olla sellainen "kohta alkaa menkat" -mahakipu aina välillä. Kysyin neuvolassa, ja terkka siihen totesi, että ei se ihan vielä saisi ruveta syntymään. Eli kuulema monilla liittyy synnytyksen lähestymiseen sellainen menkkamainen jomotus. Ainakaan minulla se ei mene edes synkassa mahan kovettumisten tai vihlontojen kanssa, mutta silti kuulema on jotain synnytykseen valmistavaa. Jaiks!
Hui kamala, mulla on tota ihan samaa menkkakipua ja just ilman mahan kovettumisia yms.

Alavatsalla tuntuu menkkakivut ja ihan niinkuin menkat alkaisi..

Itsekkin sitten innostuin kokeilemaan tuota kohdunsuuta, mutta myös mulla liian lyhyet sormet tai en vain osannut, koska en tuntenut muuta kuin sellaista pehmeää röpelöä siellä mihin asti sormet yletti.... No perjantaina saa tietää mikä tilanne siellä oikein on.

Voi vitsit että odotan kovasti sitä perjantaita!

Mua niin jännittää miten vauva on kasvanut ja aikoisivatko jo sopia jotain käynnistyksestä vai aikovat vielä seurata tilannetta uudestaan esim.viikolla 38. Laskeskelin vain tossa että jos vauva samaa tahtia kasvaa niin viikoilla 38 olisi kokoa jo melkein 4,5kg.....

Meillä ei suvussa ole ikinä tehty isoja vauvoja, kaikki ovat oikeastaan olleet n.3,5kg, isoin vauva ollut vajaa 4kg...

Ja vaikka mulla tätä varakerrosta tässä on, niin en ole kuitenkaan hirveän pitkä ja muutenkaan iso ihminen niin jännittää että noinkohan saisin edes sen 4,5kiloisen ulos...

Noh, edelleen sitä perjantaita odottaessa :D

-Hiiviö & Elvis 35+2-
 
Täällä taas!

piti noihin menkka-tyyppisiin kipuihin sanoa....Niitä täällä meilläkin märehditään...alavatsa jomottaa ja alaselkä...Sitten supistusten kanssa se kipu säteilee inhottavasti reisien sisäpuolille! Sairaalassa sanoivat niitä aivan normaaleiksi kohdunsuuta kypsyttäviksi oireiksi....Mutta ei millään jaksais nyt olla kokoajan kipujen kanssa...

Riittää noitten supistustenkin kanssa tekemistä...Ei auta noi lääkitykset ja aiheuttaa kauheita sydämentykytyksiä...tylsäää.

Täytyy nyt vaan opetella delegoimaan hommia noille isoille typsyille! Itse tuossa äsken salaa poikien nukkuessa pesin ja putsasin tuon vessan....Huomasi jotenkin, etten ole ollut paikalla pitämässä jöötä...hih...mut ei kerrota kellekkään...eihän....? :)

Nyt lepäileen, terkuin MHP
 
Mä en tiiä mekkakivuista oikein mitään,ei kauheemmin menkat ole vaivanneet...Mutta Pepsukka sullahan on ollut pitkään,jo viikkoja tuollasta kipuilua ja usein olet reisille asti heijastuvaa kipua puhunut.Ehkä vaan tunnet toisia herkemmin kaikki maholliset kipuilut ja vaivat.
Joku kätilö tokas mulle kerran kun vointeja kyseli että ei raskauden kuulukaa olla kivutonta...Njoo.

Mutta tuota vatsalilhasten venymistä,kiinnikkeitä jos on jne.kyllähän nekin voivat aiheuttaa kipua.
Kannattaa käydä näytillä jos kovasti huolettaa,on kovin vaikea näin virtuaalisesti kertoa mikä on normaalia ja mikä ei.Jokainen kun ollaan yksilöitä.

Mutta se että sulla on pitkään jatkuneet nuo samantyyliset kivut,ehkä kertoo sen että se on sulle Pepsukka normaalia.

Ihanat unet tuli otettua!!!nyt oon virtaa täys taas!!! ;)
Heti kun heräs,laukkas ajatukset,mitäs nyt tekiskään.....Vaihtoehtoja monta!!!
Ehkä aloitan jätskillä...NAM :snotty:


Ai joo,painon putoomisesta,mulla joka raskaudessa viimeisellä etapilla tippunut paino.Eipä tuo mitään haitanne,eikä sille juur mitään voi.Vauva ottaa kyllä minkä tarvitsee.

Mua jänskättää huominen äitipoli myös,olikos se Hiiwiö jolla perjantaina jännät paikat!!!
Ehkä viimeöinen hikoilu oli tuota jännäämistä myös...Toivottavasti ei toistu kuitenkaan ens yönä!!!

Heipat taas!!!

kata
 
Moikkis!

Heti alkuun tuhannesti onnea tuplaunelmalle tyttövauvoista :flower:

Hienoa, että kreecherillä asiat hyvin ja pääsit kotiin, koitahan nyt vaan ottaa rauhallisesti, niin ja samat sanat MHP:lle!

Toivottavasti Hiiviö sulla pysyy paineet kurissa. Ja toivottavasti käynnistävät ajoissa synnytyksen jos vauva kovin reipasta tahtia kasvaa.

Taitaa kyllä tosiaan Hanilla olla jo vauva maailmassa, kun ei ole mitään kuulunut.

Mulla oli tänään sitten vimppa lääkärineuvola ja kaikki oli ihan ok.

-RR 124/100, kohollahan tuo alapaine on, mutta kun se on ollut jo viikolta 15 lähtien samaa luokkaa niin ei lääkäri siitä ollut huolissaan.
-Pissa edelleen puhdas.
-Sf 34 cm
-Paino tullut 700g/vko, turvotusta on ihan kamalasti. Jalat on jatkuvasti kuin tukit ja sormet nakkeina.
-lapsivettä normaalisti
-raivotilassa vauva majailee (onneks)
-kohdunsuu pehmeä ja kiinni, kanavaa pari senttiä jäljellä.

Painoarviota en saanut, vaikka ultrattiinkin. Lääkäri ei saanut mitattua reisuluuta, kun vauvalla oli jalat niin kummallisessa asennossa eikä se suostunut esittelemään tohtorille muuta, kuin sääriluutaan :LOL: Enkä mä oikein tiedä mittailiko se edes muuta kun ei ainakaan mitään sanonut. Mutta sen verran tuumasi, että ei mikään ihan pieni vauva ole tulossa, mutta ei hänen mielestään ylitä esikoisen syntymäpainoa (4105g) jos laskettuna aikana syntyy. Täytyy nyt ens neuvola kerralla kuitenkin kysellä laittaako terkka lähetettä äitipolille painoarvioon, viimeksi ainakin sanoi laittavansa, mutta nyt ei ollut mitään puhetta siitä. Kysyin muuten huvikseni lääkäriltä mahan napsumisesta, mutta ei tuo ollut koskaan moisesta kuullutkaan, vaikka 15 vuotta äitiysneuvolassa on ollut. Ihmetteli kovin moista napsumista ja minä siinä sitten yritin selittää, että joo kyllä se maha ihan oikeesti napsuu ja kuuluu napsuvan monella muullakin kuin mulla. Nyt alkaakin sitten viikottaiset neuvolassa juoksemiset.

Nyt on sitten viimein mekin saatu hankittua vauvalle pinnasänky ja tykötarpeet siihen. Laittettiin se jo tohon meidän sängyn viereen odottelemaan nukkujaa. Laittelin myös kodinhoitohuoneeseen vähän vauvanhoitopaikkaa. Enää tarttis pestä noi vaatteet niin alkais olla paikat kunnossa vauvaa varten. Jotain pikku hankintoja toki vielä on tehtävä, kuten ostettava vaippoja, tutteja, varuiks tuttipullo ja tuttelia, amme, hiusharja yms. Niin ja itselleni pitäis käydä ostamassa imetysliivit ja liivinsuojia ja pitää muistaa ostaa myös siteitäkin pitkästä aikaa.

Peräruiskeesta on ollut juttua. Mulle ei ole kertaakaan sitä synntyksessä tarjottu. Esikoisen aikaan olis ollu kyllä syytä, kun vatsa ei ollut pariin päivään toiminut niin silleenhän siinä sitten kävi, että ponnistusvaiheessa tuli ensin kakka ja sitten lapsi :ashamed: Kyllä nolotti, vaikka ei varmastikaan ollut ekat kakat jotka kätilöt näki. Tokassa ja kolmannessa synnytyksessä onneks vatsa oli toiminut eikä samaa päässyt tapahtumaan. Täytyy nyt kattoa, mikä on vatsantoiminnan tilanne kun synnytyksen aika tulee, jos on ollut toimimatta niin pyydän kyllä ruiskeen.

Voi vitsi, kyllä nyt eletään jo niin jänniä aikoja. Kohta niitä vauvoja satelee oikein urakalla :D Kun vaan kaikilla menis kaikki hyvin ja syntyis terveitä ja reippaita vauvoja ja äiditkin pysyisivät kunnossa.

Kohta muuten varmaan saa alkaa miettimään kuka sitten haluais alkaa pinon päivittäjäks tonne vauvat-puolelle, sinnehän me sitten pikkuhiljaa synnytettyämme siirrytään, eikö?

Täytyy lopetella, alkaa taas olla niin turvoksissa paikat, että pitää heittää vähäks aikaa pitkäkseen.

Teppana & pikku-ukko 35+1
 
Pepsukka81 pikana
Juu, ei minulla tällaisia menkkakipuja ole ollut, näin selkeitä aiemmin. Ei ne sinänsä isolta vaivalta tunnu ja vointi kyllä erinomainen. En koe näitä supistuksia ja menkkakipuja sillain vaivana...kuulunevat asiaan sitten, jos muillakin samankaltaista. :heart:

Kiitoksia kovasti vastauksista, etenkin Swerfiel, joka yritit kysymyksiini vastailla ! Tuo ehkäisyasia on kyllä vaikea, kun pelkään tosissani tulevani uudelleen raskaaksi. Pitänee neuvolasta kysellä siitä ehkäisyruiskeesta...

Minä täällä olen nyt pesemässä loputkin vauvan vaatteet ja laitoin sängyn valmiiksi. Siirtelin yksin meidän parisänkyä eli taidan tällä menolla jo hankkia itselleni synnytyksen käynnistyksen...no joo...ehkäpä se ei ihan tuosta ala...

Tuntuu todella omituiselta laittaa vauvalla sänkyä ja laatikoihin raivata tilaa vaatteille. Huomasin juuri, ettei meillä taida olla kuin pari paitaa, tarvinneekohan niitä kuinka paljon...?

Hanilta olisi kyllä kiva kuulla kuulumiset, samoin Narulta ! Mutta kunhan kaikki vain olisi hyvin, niin sehän se pääasia...:).

Vaunuihin puuttuu vielä sadesuoja ja sitten hoitopöytään alusta. Mikseihän äitiyspakkauksessa ollutkaan hoitopöydän alustaa, minä elin siinä harhassa että olisi...

Pepsukka ja massuneiti 36+3.
 
Onnittelut Tuplaunelmalle tytöistä :flower:

Neuvolakuulumiset tulin nopeesti kiertomaan. Ei ehdi kauaa koneella istua kun on niin paljon vielä kaikkee tekemistä.

Painoa tullut 200g/vk
turvotusta ei juurikaan ole
RR 110/65
pissa puhdas
Hb edelleen 109
sf-mitta ei viime viikosta ole kasvanut eli 33
vauvan syke 155

Imetysliiveistä kyseltiin,mulla neljät liivit,nyt olen ostanut yhdet uudet,ne tilasin Bebesistä,yhdet Triumphin liivit on, yhet Anitan ja sit yhet kaarituelliset olisko merkki abecita tai joku sinne päin. Anitan liiveistä tykkään eniten ja noi kaarituelliset on hyvät sitte kun ei tissit oo niin täynnä maitoa,noista bebesin omista ei oo kokemusta käytössä mut tosi nätit ne on ja vaikuttaa ihan hyviltä päällä.

Peräruisketta en saanut kun mulla maha toimii ainakin kerran päivässä useimmiten kaks niin sitä ei tarvi. Tuskin nytkään tarvin.

Pitää varmaan munkin tilata se Glamourmomin toppi,en vaa tiiä minkä värisen ottaisin kun nyt ensin tilaan vaan yhden.

Mulla ei ole oikein mitään vaivoja. Yöt nukun tosi hyvin,viiden jälkeen käyn vessassa ja ottamassa rautaa. Mie kans hikoilen ihan hillittömästi yöllä,lakana on ihan märkä aamuyöstä.

Nyt täytyy lähteä järjestelemään yläkertaa että saadaan pinnis kasattua ja mahtumaan makkariin. Sitä tuolla aikasemmin taisin kysellä että pesettekö reunapehmusteen?

Palailen taas kun ehdin koneelle.

NallePuh ja masuvauva rv37+1
 
Kata Kumpikohan koko tosta Glamourmomin topista olis sopivampi M vai S kun mulla imetysliivit 75D ja normaalisti liivit 70C? Ton taulukon mukaanhan se olis se S mut sulla kun on käytössä niin mitä mieltä olet? Tykkään et toppi on tarpeeks pitkä.
 
Otin m koon mutta mulla tuo kuppi on f taik g.Ja mulla se lumikarpalo eli on sitä pidempää mallia.
vois olla että se S riittää sulle,tässä on vielä varaa jonkun verran,eli on napakka muttei purista.

juur tein tilauksen mustasta ja taivaan sinisestä.... =)
 

Tuplanelmalle suuret onnittelut!
Aika monelle muullekkin jo näitä supisteluja tullut, itselläni kun vauva meinasi jo silloin vkolla 25 syntyä... Nyt kasassa vkoja reilut 34 ja sain lopettaa ne kamalat lääkkeet, jotka piti supistukset lievempinä. Samalla lopetettiin joka vkoset lääkäri seurannat ja annettiin lupa lopettaa vuodelepo/ rauhaiselo. Eli jos vauva nyt päättää tulla, niin enää eivät yritä estää, vaan annetaan tulla. Kyllä mulla meinaskin jo pää seota kun sai lähes yhdeksän vkoa hiljaiseloa viettää. Ja myönnettäköön että iltaisin ei paljoa saanut makoiltua ku pojat kotiutu eskarista ja päiväkodista...
Painoarviota en halua edes kuulla, kun molemmat edelliset menneet totaalisen metsään, eli esikoisen arvio 2700 ja 4500 tuli, toisen 2500 ja 4200 tuli. Lohduttivat esikoisen jälkeen vaan että jos olisivat tienneet näin isoksi niin olisivat leikanneet, toisaalta ne komplikaatiot olisivat kyllä varman tulleet pienemmästäkin.
Oma mielipiteeni on että turha huolehtia onko kamalan suuri, kyllä ne kaikki sieltä on ulos tulleet.
Paino minulla noussut jo 16,5 kiloa, saas nähdä saanko yhtä ruhtinaalliset lukemat aikaiseksi kuin pojista, eli 24 kiloa... Raskausaikana olen kovin koomisen mallinen kun mammahousut kokoa 34 mahtuu jalkaan edelleenkin, mutta painolasti o kertynyt tohon vyötärölle ja rintoihin, kun pituuttakaan ei ole kuin reilu 160, niin koominen näky olen.
Nyt iltalenkille kun on lupa liikkua, eli kävelen muutaman sata metriä ja sitten puuskutan soffalla ikuisuuden, teki tuo vuodelepo aika meinaan kunnolle tehtävänsä!

Hensku ja Loinen 34+1


 

Yhteistyössä