~KesäMassut 2007~

Kiitos kun jaksoitte pohtia tuota imetyshommaa. Varmasti on niin, että runsas lypsäminen vaan lisää sitä maidon tuotantoa ja yritänkin sitä nyt välttää. Pepsukka: Kipeäthän nuo rinnat ovat ja niitä kovia kohtia löytyy useita molemmista rinnoista. Niitä yritinkin aamullisella pumppauksella lievittää. Vauva ei ime kerralla niin paljon, että poistuisivat. Kokeilin sitäkin, että syötän ensin vauvalle ne pumpatut maidot, niin imee sitten ikään kuin rinnasta vaan vähemmän ja pysyisi se maidon tuotanto "lapsen tahtisena". Valitettavasti laittoivat mut jo laitoksella pumppaamaan ja siitä kai tämä ikään kuin lähti. Irmeli: olen itsekin lukenut kaalinlehdistä jostain. Pakko niitä (ja kaikkea mahdollista lievittävää) on kokeilla. Syön jo antibioottikuuria, koska sairaalassaoloaikana sain oikein kunnon flunssan, mikä meni sitten keuhkoihin röhisemään. Ehkäpä se kuuri ehkäisee samalla varsinaisen rintatulehduksen tuloa, kaikki ainekset tässä muuten olisi. Mietin vaan, että niitä kuurejakin on eri tilanteisiin eri vahvuisia, pitäisiköhän olla vahvempi kun rintoja koko ajan pistelee ja kivistelee (kovettumien lisäksi). Olen tarkkaillut sen verran rintoja, ettei niitä punoittavia tuloehtuneita kohtia ole päässyt tulemaan.

Yritin nukkua koko aamupäivän ja sainkin yhteensä neljä tuntia nukuttua. Nyt on olo hiukan selkeämpi. Vauva nukkuu välillä pitkiäkin pätkiä, mutta vain päivällä. Öisin syö tosi usein. Kysymys: muotoutuuko vauvan rytmi itsestään vai pitääkö sitä hiukan aktivoida "oikeille urille"? Olen yksin kotona kun mies ei jotenkin saanutkaan järjestettyä töistä vapaata ja oli eilen ja on tänään koko päivän töissä. Olen moneen kertaan miettinyt teitä useampilapsisten perheiden äitejä. Minä kuitenkin saisin nukkua aina kun vauva nukkuu ja silti olen väsynyt.

Minulla on aika hurja turvotus edelleen. Jääkaappi on ihan tyhjänä, joten täytyykin katsoa, mitä kaupasta hakee. Varmaankin turvotusta poistavia ruokia ;)

Sorry nyt kaikille teille vielä masukkaille kun näin vaan kyselen koko ajan noita äitijuttuja.

Tässä synnytyskertomusta:
Niinkuin tänne kirjoittelinkin, supistukset alkoivat lauantaiaamuna noin klo 5. Silloin ne olivat mietoja ja ajttelinkin niiden olevan ihan vaan harjoituksia. En kuitenkaan löytänyt sopivaa nukkuma-asentoa, joten nousin muutaman tunnin pyörimisen jälkeen ylös.

Koko päivän supisteli, ei kuitenkaan mitenkään kipeästi, mutta ihan selkeästi. Aloin kellottamaan hiukan uteliaisuuttani joskus vähän ennen puoltapäivää. Kyllähän ne sairaalaanlähtökriteerit täytyi ajallisesti, mutta koska kivut olivat siedettävät, en halunnut lähteä sairaalaan. Huomautuksena sanottakoon, että mieltä ajaa helposti 10 minuutissa Naistenklinikalle.

Joskus neljän aikoihin soitin synnärille ja kyselin vielä vähän varmistukseksi asioita. Ei viitsitty kuitenkaan silloinkaan vielä lähteä. Puuhasin kuin viimeistä päivää kotona ja järjestelin paikkoja kuntoon. Hyvä niin, koska kun tultiin takaisin, siivoukset ovat jääneet tyystin.

Kuuden jälkeen sanoin miehelle, että pakataan laukku valmiiksi (mulla ei vielä ollut) ja lähdetään käymään illalla laitoksella. Olikö se Swerfiel joka oli huomannut, että sairaalaan kannattaa mennä vasta puolenyön jälkeen niin ei tule siitä parista tunnista koko vuorokauden maksua.

Mies oli tosi kipeänä, kunnon kuumeinen flunssa. Hän meni vielä ennen lähtöä tunniksi nukkumaan, koska halusi kuitenkin olla minun tukenani synnärillä. Sanoin kyllä miehelle, että saattaa olla kotimatka vielä edessä samana iltana. Onhan näitä tälläkin palstalla kirpeitä supistuksia nähty ilman tuloksia.

Olimme sairaalassa noin 22 illalla. Minut laitettiin käyrään ja supistukset olivat tulleet jo paljon kovemmiksi. Nyt tuli jo itku aina supistuksen tullessa. Kätilön mukaan käyrässä ei kuitenkaan näkynyt juuri mitään. Minulla supistukset tuntuivat tosi kovina juuri ristiselän puolella. Kätiö sanoi, että tuntuuko ne ikään kuin astetta voimakkaammilta kuukautiskivuilta? En osaa itse sanoa, koska minulla ei ole kuukautisten aikoihin kipuja. Se kipu on minusta vähän kuin joku puristaisi kovaa tuolta alhaalta ja samaan aikaan olisi tosi kova kakka ja vatsa. Äh, tosi vaikeaa selittää. Minulla se kipuaalto alkoi ensin pienenä ja voimistui sitten sinne selän puolelle. Alkuun minua kotona helpotti, kun mies hieroi ristiselkää.

Kätiö teki sisätutkimuksen aivan hirmuisen kipeästi. Oli ehkä tarkoituksellista provosointia? Minulla on kyllä kohdun suu korkealla takana, mutta on sitä nyt tämän raskauden aikana kivuttomamminkin tutkittu. Ei ollut auki yhtään!

Minulle tuotiin sairaanvaatteet ja klo 23 passitettiin osastolle nukkumaan ja mies kotiin.

Osastolla antoivat heti Petidin-injektion supistuksiin ja jäin sänkyyn makoilemaan. Tuijotin yksin jäätyäni kelloa ja puuskutin mielestäni vielä napakampien supistusten kourissa. Puolisen tuntia kun oli kulunut, soitin hoitajan, koska mielestäni kipu vain lisääntyi ja supistusten väli lyhentyi. Hoitajan kommentti oli, että olen nyt kuitenkin väärällä osastolla, synnytys oli käynnissä jo. Eli takaisin synnytyssaliin noin klo 23.45.

Salissa sain kivun lievitykseksi ilokaasua ja kätilö tutki tilanteenn: 2 senttiä auki. Ilokaasu auttoi tosi hyvin. Kätilö kytki minut tarkkailukojeisiin ja valmisteli epiduraalin laittoa varten pöydän. Sovittiin, että soitan kelloa kun haluan epiduraalin. Ilokaasu auttoi minua tosi hyvin, joten meni pitkään ennen kuin tuli se vaihe, että puudutus olisi parempi. En ollut vielä soittanut kelloa kun kätilö tuli jo käyrien perusteella kysymään, haluanko jo puudutteen. Hän tutki jälleen tilanteen, olin siinä vaiheessa 7 senttiä auki kun epiduraali laitettiin. Tässä vaiheessa kätilö puhkaisi kalvot.

Olin soittanut miehen takaisin ja hän tuli tässä vaiheessa. Nukuimme molemmat pari tuntia (miehelle tuotiin sänky), jolloin kätilö tuli tarkistamaan tilanteen. Puhuimme jo toisen epiduraalin laitoista, koska kivut alkoivat palaamaan. Tilannekatsaus kuitenkin osoitti, että pää oli jo tulossa. Sovittiin ettei laiteta epiduraalia, vaan siirrytään ponnitusvaiheeseen. Olin selälläni ja punnasin jaloilla ottaen tukea kätilöiden kyljistä. Se asento sopi minulle hyvin. Ponnistusvaihe oli tietysti kivulias, kun se venytyskipu on sellasta toisenlaista kipua. Mutta niinkuin joku jo totesi, nopeasti sen kivun unohtaa, vaikka tiedän voihkineeni siinä kivussa tosi syvällä. Sitä on oikeasti vaikea sanoin kuvata. Ponnistusvaihe kesti noin 10 min. ja poika syntyi klo 4 aikoihin.

Pääsimme osastolle perhehuoneeseen ja olimme siellä keskiviikkoon saakka.

Naistenklinikan perhehuoneet olivat juuri remontoitu. Todella hyvä hoito. Olimme erittäin tyytyväisiä valintamme miehen kanssa.

Muoksmuok: Minulla ei masu laskeutunut. Vielä perjantain neuvolassa oli sentin isompi lukema kuin aiemmin. Lapsivedet eivät menneet, kalvot puhkaistiin synnytyksen aikana. Supistukset olivat vasta tosiaan silloin viimeisen viiden tunnin kipeitä eikä mulla ollut koskaan sitä ennen kipeitä harjoitussuppareita. Jalta turposivat viimeisellä viikolla reilusti, mutta myös sää lämpeni samaan aikaan.
 
onnea vauvaunelmalle tyttövauvan johdosta!
Täällä on mieli vähän maassa kun tuntuu ettei tää vauva halua koskaan syntyä. Ei kukaan edellisistä ole mennyt näin paljon yli. ja sit sanotaan et mitä useampi lapsi niin sitä nopean syntyy. P*skan marjat, sanon minä. Sori, meni vähän negatiiviseks, mutta kyllästyttää niiiiin kovasti. Mun tuurilla oon juhannuksena sairaalassa. kakkosesta tuli koettua sairaala joulun aikaan, joten kait tää on niin tarkoitettu.

jaksamista kaikille
paulaliina 40-6
 
No niin, eli siinähän se olikin... En kovin kauaa täl palstalla ehtinyt kirjautuneena ollakaan,mutta silti teille uutisen kerron!!!

Rv 39+4 su 10.6 05.00 Tuli ensimmäin kivulias supistus koko raskauden aikana. Sopivaa asentoa en itselleni sängyssä löytänyt. Unohdin koko "hengityssäännön" hetkellisesti, joten se oli vain "kiemurtelua" aj vääntelehtimistä..olo oli ikävä..
Aamupäivällä lähettiin esikon kans ulos ja kävelylle. ulkona oli lämmin,n.+24astetta. Suppareit tuli kuiteskin matkan aikana useita,joten se hidasti vähän tahtia. Suppareit tuli päivällä kaikenkaikkiaan "vasta" noin 10-15min välein,mutta pysyivät tosi kivuliaina!
N.klo 18 menin isännän kanssa saunomaan. Mummu oli soitettu varuulta yöx,jos vaik lähtö tulee tai jos edes näytille menen äippäpolille.
Tais siinä sit sauna tehdä tehtävänsä. Suppareit alkoi tulla ensin aika tarkkaan 10välein,siit sit väheni 8min,6min... Koitin vaan kestää mahd pitkään kotona..
21.30 olo oli kuitenkin niin tuskainen ja huono, ja jalat meinasi aina mennä alta supparin tullen-> katsottiin että oli aika lähteä kohti sairaalaa,jonne matkaa ois reilu 60km!! Mies kyl ajoikin sellaista vauhtia,että mahaan sattui joka ikinen heitto ja mutka tiessä. Autossa suppareit sit tulikin enää 3-2min välein!Katoin perille päästyäni sellaisen välin että suppri loppuis ja ehtisin 3minuutissa kävellä sisälle sairaalaan ja niinhän siinä sitten kävikin, että jouduin pyörätuolin kyyttiin loppumatkaksi synnytysosastolle asti,koska jalat oli mennä alta. Siel sit pikanen sisätutkimus ja olinkin jo 9cm auki ja tosi kipeä olin!!itku tuli aina supparin tullen.. Siit sit vauhdilla pyörätuolillasynn.saliin ja kun siel sängylle pääsin,niin sain jo heti ponnistaa!Kirosin ja huusin minkä kerkesin ja pelkän ilokaasun avulla koko homma oli hoidettu. 1-2 asteen repeämät tuli. Ja tosi suloinen tummakutri neitokainen tuli maailmaan klo 22.45 15min ponnistusvaiheen jälk: kokoa neidillä oli 3660g/51cm/py 35cm

Kotiuduttiin keskiviikkona. hyvin on alkanut sujumaan perhe-elämään opettelu jossa on kohta 3v pikku riiviöneiti ja pieni vauveli,ja tuo mies joka koittaa parhaansa mukaan autella!
Hyvin on ruoka alkanut maistumaan neitokaiselle ja painokin on alkanut nousta kotiuduttuamme. niin, ja nukkuu ihan hyvin. On jo kyllä valveillakin pieniä pätkiä päivän mittaan..

Mutta nyt palaan uinuvan vauvan viereen..
 
Neitokainen syntyi siis sektiolla 11.6 klo:9.17. Painoa oli kuitenkin jopa 3345g vaikka pienemmäksi arvioivat ultralla, pituutta oli kippurassa 50cm.

Hengityksen kanssa oli alkuun ongelmia ja miettivät että neiti viedään lastenosastolle mutta ei sitten onneksi tarvinnut vaikka päivän aikana lastenlääkäri kävi monta kertaa neitiä tutkimassa ja otatti monet verikokeet. Neiti narisi koko päivän pahan kuuloisesti mutta se loppui sitten seuraavana päivänä. Ensimmäisenä yönä en saanut pitää neitiä vieressä kun halusivat koko aikaisesti tarkkailla häntä.

Sektio meni juuri suunnitellusti. Epiduraali selkään puudutteeksi, tosin se pelotti hirvittävästi piikkikammoinen kun olen mutta meni ihan ok. Mies oli salissa niin kauan kun esivalmistellut kestivät ja poistui leikkauksen ajaksi vauvan huoltohuoneeseen. Koko toimituksen ajan kuuntelin musiikkia ja sitten kuului ihana rääkäisy ja lääkäri sanoi että pieni tyttö tuli. Itkuhan siinä pääsi. Kätilö näytti neitiä minulle ja poistui isin luo vauvan kanssa.
Jälkeiset otettiin pois ja minut siirrettiin heräämöön odottamaan että jalat alkaisivat liikkua. Mies tuli katsomaan minua sinne ja kertoi hengitys vaikeudesta ja lähti neidin luo takaisin. Mies toi kohta neitin näytille ja sain ensimmäisen kerran hänet syliin. Jalkojen liikkumisen jälkeen siirryin osastolle.
Vähän erilainen synnytyskertomus :LOL:

Tänään sitten kotiuduttiin ja neiti on vaan nukkunut ja syönyt. Oikein kiltti tyttö on.
 
Onnea taas uusille vauvaperheille! :flower:
No nythän onkin tullut muutama tyttö lisää vahvistukseksi tuohon kovin poikavoittoiseen listaan.

Meillä kävi se terveydenhoitaja tänään kotikäynnillä. Kaikki oli Niilolla kunnossa ja painokin noussut tiistaista 200g, eli oli nyt 3650g. Vielä siis vähän uupuu syntymäpainosta. Pian sen kyllä varmaan saavuttaa, kun niin hyvin syö.

Meidän asuinkunta lahjoitti vauvalle hatun, jonka terveydenhoitaja toi mukanaan lahjooko muut kunnat uusia kuntalaisia jotenkin? Aikaisemmilla asuinpaikkakunnillamme ei ole kunta kyllä muistanut millään lailla, joten ihan kiva yllätys tuo lahja oli.

Meillä on vähän sama homma, kuin mistä Jonina kirjotti, eli päivällä Niilo nukkuu kyllä kolmenkin tunnin unia, mutta yöllä sitten tankataan maitoa useammin. Viime yönä oli tissillä varmaan jotain tunnin-puolentoista tunnin välein, pisin syöttö väli oli jotain pari tuntia. Tosin ei sillä joka kerta niin kova nälkä ole, tarvii tissiä vaan tutiksi. Olenkin harkinnut josko nyt kun maitokin on kunnolla noussut ottaisi tutin käyttöön. Vähän vaikea varmaan tässä vaiheessa vielä on rytmiä kauheesti muokata.

Kiitos uusista synnytyskertomuksista niitä on aina niin mielenkiintoista lukea!

Teppana & Niilo 6vrk
 
Onnea vauvaantuneille perheineen! :flower: :flower: Ihana lukea taas nyyttiuutisia! :D

Mä täällä malttamattomana kärvistelen suppareitten ja juilintojen kanssa miettien viittiikö sitä taas alkaa kellottamaan. Tein päivällä rentoutusharjoituksen ja nukuin päikkärit... Nyt siis jaksaa. Äsken tein pienen kauppareissun lenkin kautta, mut piti jättää loppulenkki tekemättä, kun tuntui niin kovasti painetta. On aika epävarma olo tilanteesta.

Miehellä on töissä tänään virkistyspäivä, mutta päivystää tietysti. Sanoinkin tuosa kotona käydessä, että oon ajatellu tänään taas soittaa synnärille jos tilanne pysyy entisellään. Jos ne nyt ottaa mut tosissaan ja mennään tarkistukselle, en sitten suostukaan lähtemään kotiin ilman vauvaa... Kohdun vyöhyketerapiapisteitä oon tässä painellut (en niitä täällä olleita vaan tutulta saatuja), jos vaikka voimistais noita suppareita. Sellasta helposti siedettävää on toi juilinta, vaikka välillä puuskuttaakin... Jännittää kovasti mitä noi supparit on saanu aikaan, kun näissä foorumeissa oon nyt lukenu monenlaista. Nää on kuitenki paljon tujakampia ollu nyt verrattuna niihin, mitä oli ennen sitä edellistä poikkeamista Tyksissä. Ja tosiaan eilen supisteli aikasesta aamusta myöhään yöhön, yöllä muutama tujakka ja aamulla taas kuvioo uusiks... Tosin tänään on ollu rauhallisempi päivä ku eilen ja vauvakin liikkunu enempi, mut silti.

Paulaliina... Ymmärrän hyvin sun fiiliksen! Jaksuja sulle! :hug: Toivottavasti päästään pian nyyttejä hakemaan.

Joninalle ja Sade-74:lle kiitos synnytystarinoista! :flower: :flower:

Toiveikas PikkuMyy-80 ja poikanen edelleen 41+0
 
onnea sade74 ja satu82 ihanien tyttövauvojen johdosta :flower: ja kiitos synnytyskertomuksista.

kiitos pikkumyy lohdutuksesta. Tosiaan helpottaa kun on kohtalotovereita :hug: sovitaanko et ennen ens viikkoa lähdetään synnyttämään molemmat:)

meillä ei kotikunta muista mitenkään tällaisia "tavallisia" vauvoja. Joku millenium-vauva tai just 8000s asukas mut ei muita. Paikalliset martat muistaa vauvatossuilla ja mll pienellä lahjalla.

olin kaks tuntia kitkemässä rikkaruohoja kukkapenkeistä ja kohta saunaan. Auttaiskohan?

Ihanaa viikonloppua kaikille!

paulaliina 40+6
 
Sain vinkin supistuskipujen hallintaan... Tää on joskus ollut KaksPlussassa ja toimii kuulemma hyvin. Eli seuraavan rimpsun kun mielessä käy hitaasti läpi supistuksen tullessa ja hengittelee rauhassa, ei kipu saa valtaa.

Nyt se alkaa
Nyt se voimistuu
Nyt se on voimakkaimmillaan
Nyt se laantuu
Kohta se on ohi
Nyt se on ohi

Ja katseelle vielä kiintopiste, vaikka joku ruuvi mitä tuijottaa, niin kipu on helpompi sietää eikä vie mukaansa.

Tsempityksiä kaikille vielä yhtenä kappaleena oleville tulevaan koitokseen ja huraa-huutoja jakaantuneille! Ollaan me hyviä! :D

*Muoks* Paulaliina... Joo, nyt otetaan kaikki keinot käyttöön ja lähetään pakertaan niitä nyyttejä. Ässät: Shoppaus, siivous, sauna, siideri (alkoton käy :) ), seksi... Oliko vielä jotain? Vyöhyketerapia, jne. Vinkkejä!? :D
 
Jaanpas vielä saamani vyöhyketerapiaohjeet, niin voitte muutkin kärvistelijät provoilla suppareitanne. Eli nää on vyöhyketarapeutilta saadut yksinkertaistetut ohjeet kohdun aktivointiin.

- Korva:
Hiero napakasti ulkokorvaa, sekä korvanlehden että ruston alueelta. Painele myös keskeltä, korvakäytävän suulta.

- Jalkaterä
Painele ja hiero voimakkaasti kantapään sisäsyrjää ja vedä sormilla napakasti kohti kantapään takaosaa, mistä akillesjänne lähtee.

- Sääri
Painele sisäsyrjältä, polvesta vähän alaspäin (Mulla on siinä aristava kohta, huomasin keskiviikkona vyöhyketerapiassa. Löysin siis oikean paikan helposti itekin.)

- Varpaat
Hierotan jokainen varvas yksitellen, sillai että jokapuolelta tulee hierottua.

Erityisen tärkeetä on käsitellä vasen puoli, mut voi hieroa myös oikealta.

Hieromisaikaa en osaa sanoa, mut ite oon painellu sen aikaa kun on hyvältä tuntunu ja oon jaksanut. Käsittelyn voi toistaa useaan kertaan.

Kyllä näillä ainakin kypsymistä saa aikaan, jos ei käynnistymistä. Supparituulia niitä toivoville!
 
Onnea jälleen vauvautuneille ja teidän perheille :flower: !
Ihania vauvan kuvia teillä on profiilissa!

Kiitos Pikkumyylle suppari tai kypsymis vinkeistä, täytyy sit kokeilla noita keinoja, jos vaikka jotain alkaisi tapahtumaan =) .

Viimeyönäkin heräsin wc-reissulle jonka jälkeen vatsa oli aivan pinkeänä pitkän aikaa ja vatsa tuntui muutenkin ihan oudolta. No taitaa vielä olla aikas pieniä tuntemuksia, mutta jotain kuitenkin.

äippä-77 Rv38+0
 
Meille syntyi laskettuna päivänä 12.6 klo.16.24 poitsu :heart: , mitat hurjat 52cm ja 4300g, pipo 37cm! :eek:

Synnytystarinaa laitan jossakin vaiheessa myöhemmin... :)

Mantsu: Toivottavasti olet päässyt jo jakautumaan.
Luin yv:si vasta nyt kotona, joten valitettavasti ei päästy livenä näkemään, vaikka ilmeisesti oltiin yhtä aikaa Seinäjoella. :/

Onnittelut tasapuolisesti kaikille viimeksi vauvautuneille, joita ainakin pikaisesti selattuna oli Mari-83, netskuli, mama-75, Jonina, Jensa, tiftial, vauvaunelma, satu82 ja Sade-74! :hug: :flower:

Ensimmäistä yötä kotona poitsun kanssa jo etukäteen jännittelevä Riina-Niina ja aarre 3pv :heart:
 
Taidan olla astetta tyhmempi tai jotain, mutta en osaa laittaa tuota uutukaista Cobraani toimintakuntoon...
Pitääkö siis se itkuhälytin -toiminto kytkeä molempiin vai vain toiseen puhelimeen? Käyttöohje kyllä neuvoo, miten se häly-toiminto laitetaan päälle, mutta mistäs ihmeestä nyt tiedän, että kumpi luuri jää vauvalle... Ja jokatapauksessa oli kumpi vaan, niin ei sieltä mitään kuulu. Puhelintoiminto pelittää kyllä, eli ei se vehje rikkikään ole. Vähän on dorka olo... :ashamed:

Mä täällä ihan kyynelet silmissä olen lukenut noita ihania synnytyskertomuksia. Melkein harmittaa, kun en ole yhdenkään lapseni synnyttyä tuntenut minkäänlaista liikutusta, lähinnnä vain tolkutonta uupumusta ja helpotusta siitä, että se mukelo on pihalla! Kyllä niitä herkistelyjä on tullut sitten myöhemmin, esimerkiksi eilen itkin ihan kauheasti sitä, kun muistin, miten pettynyt olin, kun kuulin ultrassa vauvan sukupuolen. Ja nyt kun katson pientä poikaani, tulee kauhean syyllinen olo, että olisin aikanaan valinnut toisin. minkäs tuo pieni munilleen voi, sitäpaitsi en minä tuota tuhisevaa möhkälettäni vaihtaisi ikinä, koskaan mihinkään tai kehenkään toiseen. (ja nyt mä vollotan täällä taas...) Mitä lie babybluesia. :D

Vauvan rytmistä puheltiin, ei kai se tosiaan oikein tässä kohtaa vielä onnistu. Mulla poika rauhoittuu huomattavasti helpommin, jos saa nukkua vieressä ja nukkuukin siinä pidempiä pätkiä. En kuitenkaan oikein häntä siinä uskalla enää aamuyön puolella pitää, kun nuo isommat veljet usein ryömivät meidän sänkyyn, eivätkä vielä oikein osaa pikkuista varoa.
Keksin muuten viime yönä, että tämä mielellään viereen nukahtava vauva nukahtaa omaankin sänkyyn helposti, kun kumartuu siihen sängyn ylle ja laittaa käden vauvan ympärille ja oman naaman ihan vauvan naaman lähelle. Eli vauva tavallaan luulee olevansa vieressä. Saattoi olla sattumaakin, että nukahti näin tosi helposti, mutta toimi ainakin viime yönä. Tuossa on vain yksi pieni ongelma, nimittäin asento ei ole kauhean ystävällinen selälle...

Oltiin menossa poikien kanssa ulos, kun vauva nukkui, mutta en tosiaan sitä hälyä saanut toimimaan, niin jäi menemättä. Mies sitten VPK:n keikalta tullessaan nappasi äijät hetkeksi ulkoilemaan (minun kiukuttekuni säestyksellä). Tulivat äsken sisälle, olivat käyneet poimimassa tuosta viereiseltä niityltä kukkia äidille! :heart:
Ihania miehiä...

Kreecher
 
Eli kolme käynnistystä takana täs viikon aikana...ei mittään tulosta...paikat pysyy visusti kiinni ja suppareita ei oo!! :/
Eli nyt kotiin kypsytteleen paikkoja ja sit kun on viikon oli la:n niin meen takas prenalle käynnistyksiin...Ei vielä tiedä millä käynnistysmenetelmällä jatketaan...mut ei sillä väliä kuhan saadaan vauveli pihalle kuun vaihteeseen mennessä!! Mieli vaan on malttamaton....mut pakko jaksaa odottaa ja odottaa ja odottaa...!!! :D
Mutta mikäs täällä kotona on odottaessa kun kaikki on hyvin niin vauvalla kuin itelläkin...Neuvolaan sain ajan la. päivänä eli maanantaina 18.6. ihan vaan että katellaan että kaikki ok...vaikka "takataskussa" se prenaaika 25.6.

Mut näin täällä....odottavin mielin hyvää viikonloppua kaikille!!!

TV: Mantsu ja toukka 39+4
 
Sairaalaan osastolle poikamme kanssa yöksi jääneen Swerfielin puolesta ja toiveesta hänen miehensä tässä kirjoittaa.

Helvetillisen pitkän ja kivuliaan (3 vrk ensimmäisistä kipeistä supistuksista, 2 vrk sairaalassa) ja välillä loputtomalta tuntuneen synnytyksen jälkeen saimme tänään 10:35 maailman uskomattomimman asian, oman poikavauvan, pituutta hurjat 51 senttiä ja painoa 3450g. Äitikin on onneksi lähinnä uupunut, vammoja ei jäänyt. Swerfiel taatusti palaa itse asiaan myöhemmin, tämä nyt näin ensi kuulumisina.

Ja minunkin puolestani onnittelut kaikille vauvan saaneille ja saaville. Tämä on uskomattoman upeaa.
 
Onnittelut vauvaunelma tytöstä, satu82 tytöstä, Sade-74 tytöstä, Riina-Niina pojasta sekä Swerfiel pojasta =) :flower:

Kiitokset synnytyskertomuksista! Sade-74:n sektiokertomus taisi olla ensimmäinen laatuaan. Tosi mielenkiintoinen!

Hiiviö: Mulle terkkari povasi poikaa matalien (120-135) sykkeiden perusteella, vaikka ultrassa tyttö näytti helmikuussa selkeästi tytöltä.. :whistle: Tiedä sitten kumpi sieltä on tulossa... Sisko se meille vielä on, mutta useemmin tulee lisättyä "tai veli" kun vauvasta puhuu.

Hesatapaamisesta kokonaisina taidetaan vielä olla Hiiviö, Naru ja minä. Ja poika on syntynyt tähän asti kaikille muille!

Jonina turhaan huolehdit äiti-aiheisista kyselyistäsi täällä odotuspuolella! Mielenkiinnolla niistäkin aiheista jo lueskelee. Sitä paitsi yhdessähän täällä päätettiin, että pysytään tällä puolella sinne asti että kaikki kesävauvat on syntyneet. Eli ihan oikeassa paikassa esität äiti- ja vauvakysymyksiä! =)

Vauvan rytmi: Meidän poika oli kanssa päivänukkuja ekat viikkonsa. Ei tarvinnut tehdä mitään "ohjailuja", kun itsekseen muutti rytminsä alle 2-kuisena niin, että nukkui yöllä pisimmät unensa (6h) ja nukahti heti syötön jälkeen uudelleen. =) En tiedä käykö kaikilla vauvoilla yhtä helposti...

-ebbuliini ja neiti rv 38+1-
 
Paljon onnea nyyteistä satu82, Sade-74, swerfiel ja Riina-Niina!!

PikkuMyy-80; Kiitos noista ohjeista, pitääpi kokeilla... eilen illalla jo kyllä noita painelin, mutta mitään en saanut aikaiseksi, pitää toi mies laittaa tänään kunnolla hommiin, saa hieroa mun jalkoja :D

ebbuliini; Mäkin just eilenkö se oli, kun mietin, että yli puolet jo tapaamisporukasta on saanut jo vauvat ja kaikki saaneet tähän mennessä pojan!! Jos meille lopuille jäi sitten ne tytöt....;) :whistle:

Oliko Narulla aavistustakaan kumpi sieltä olikaan tulossa?

Nukuin viime yön taas toosi hyvin, aamuyöstä heräsin muutamaan kertaan mutta ei tarvinnut vessaan lähteä, riitti kun kylkeä käänsi niin sai jatkettua unia. Olihan se taas kyllä aamulla pettynyt olo, kun ei taaskaan tullut lähtöä.. Jotenkin olen ihan varma, että yöllä se lähtö sitten tulee, en oikein tiedä miksi.

Muutenkin tuntuu, että supistukset olis rauhoittunut.... Alkaa tosiaan tuntumaan, että kahden viikon päästä vieläkin ollaan tässä ja voi että kun se tuntuu niin pitkältä!!! Mutta jospa ne mulla sit heti yliaikaiskontrollissa päättäisvät käynnistää, se olis varmaan 27 päivä, etteivät ihan 2 viikkoa odota. Paitsi tietty mun tuurilla :headwall:

Niin ja tietysti vielä käy niin, että kun lupaavat käynnistyksen niin vauva sitten lähtee viimeistään edellisenä yönä tulemaan.... :whistle:

-Hiiviö & Elvis 39+6-
 
miula o tälläsii ohjeita:

Vyöhyketerapiapisteet supistusten saamiseksi löytyvät seuraavasti:

1. Isovarpaan sisäsyrjällä, noin puolivälissä varvasta on luu, ja sen päällä on kipeä kohta kun painat. Sitä saa hieroa vain minuutin, ensin oikeasta sitten vasemmasta jalasta.

2. Nilkan sisäsyrjällä olevan luun kohdalla (mikäs luu se onkaan) on lähellä jalkapohjaa sellainen paisunut kohta raskaana olevilla, ja sitä tulee hieroa 10 min molemmista jaloista.

3. Em. luun aivan alapuolella (siis lähempänä luuta kuin edellinen piste) on seuraava kohta jota hierotaan myös 10 min molemmista jaloista.

4. Seuraa isovarpaan kohdalta sormella jalkapohjaa pitkin kohti kantapäätä. Kun kantapää alkaa, siinä on tää viimeinen kohta jota tulee hieroa myös 10 min molemmista jaloista.

5. Sama kuin 1. kohta, vain minuutin hieronta.

Kussakin kohdassa tuntuu selvä kipu, joten siitä tiedät, että paikka on oikea . Hiero pyörivillä liikkeillä. Sarjaa voi tehdä useamman kerran peräkkäin, välissä tunnin tauko.

HUOM!!! Tämä siis synnytyksen kotikäynnistykseen jota ei tule tehdä ihan huvin vuoksi. Vain jos todella jo hyvät viikot ja on hyvä syy esim isoksi todettu lapsi eikä saisi enää kasvaa jotta mahtuu ulos.
Osalla toimii vuorokauden sisään, osalla ei. Että kokeilemaan sitten jos on halua ja syytä.
 
se vauvan osa itkuhälytoiminnolle ja toinen vaan auki.Kokeile vielä että toimii,karju siihen vaikka.Sitä herkkyyttä saa säädetttyä myös,sitä en tiiä miten kun ukko hoitaa sen!!

Sillä ei ole väliä kumpaan laitat itkuhälytoiminnon,kummassakin toimii.

Voi vinde,tuo Swerfielin miehen kirjoitus sai mut poraamaan...Niisk on vähän tunteet herkässä!!
onnea ihan hirmusesti kaikille vaavinsa saaneille.Nyt tosiaan alkoi paukkaamaan vaavia!!

TÄällä nukuttu yö taas kokonaan.Ukkeli oli pojan kanssa ja taas poju nukkui niin että söi vain neljän aikaan yöllä ja aamu 8 mies kantoi mulle.
Uskon että haistaa maidon ja myös se että nukun kevyemmin ja herään pienimpään ääneen ja tarjoomassa tissiä.

On ihanaa kun saaa nukkua,mä oon tänään aamulla jo pessyt lattiat ja vaatetta pessyt ja rummuttanut pari koneellista!!
Virtaa on kun saa nukuttua.Tissit pummpasin aamusella ja vitsi,130 milliä tuli ihan heittämällä.
Poju jatkoi aamulla 8 jälkeen unia vielä nii että heräs 11 aikaan.Äsken syötiin ja nyt tuossa sitterissä kattelee käsiään!!

Koitan nyt saada pojan masun täyteen aina joka syötöllä jotta nukkuis pidempiä pätkiä.Sillä kun kiskoo tissistä vain vähän niin onkohta taas nälkä ja sitte ollaan siinä 2 h välien syömisissä taas ja ilmaa masuun tulee tietty kun koko ajan syö!!

Tänään lähetään makkaramarkkinoille!!
Eilen oltiin ostoksilla Myllyssä,turussa ja voi että!!!Kyllä oli ihanaa ostella vaatetta itellekin sillä se on viimeisen vuoden aikana ollut melko vähäistä!!

Nyt ite suihkkuun,heipat!!

kata ja miska 2 viikkoa ja 4 pvää
 
Virpi... Mä linkitin aikasemmin noi sun laittamat ohjeet tänne ja oon itekin niitä käyttäny... Huomasin vaan siellä vyöhyketerapiassa, että oikee kohta on vaikee löytää tälleen amatöörinä. Aristava kohta kun voi olla muukin ku se mitä tossa tarkotetaan... Niitä on tossa kantapään lähellä siinä sisäsyrjällä useita eri vyöhyketerapiapisteitä (siis eri kehon osiin ja elimiin) ihan tosi lähekkäin. Kuten myös jalkapohja aikalailla täynnä.

Toi on myös niin pitkäkestonen, että melkein toisen käsiteltävä... Ei ite millään jaksa, varsinkin kun mieluiten pitäs voida olla rentona. Eli miestä hommiin sitten vaan... :) Noikin ohjeet tarkistin siltä mun tutulta, joten ei niillä vahinkoa saa aikaan. Mulla toimii paremmin noi mun viimesimmäks laittamat, saa siis napakampia suppareita aikaan... Sattaa tosin johtua siitä, kun jaksan ite hieroskella useita sarjoja pienin väliajoin. Mut mikä toimii kellekin. :)

Onnea vauvaantuneille! :flower: Rade vaivaa, joten pitää varmuuden vuoks onnitella... Eilen illalla olin ihan pihalla ja näköjään vähän tänäänki muutamissa asioissa. Ärsyttävää ja hämmentävää...

Tänään olis hyvä päivä synnyttää... Haluiskohan tuo poikanen viimein tutustua vanhempiinsa ihan kasvotusten? :D

PikkuMyy-80 ja poikanen 41+1
 
Isot onnittelut jälleen kaikille vauvautuneille!! :flower: Teitä oli taas niin monta, että laitan yhteiset ettei vaan kukaan unohdu listasta!

Kreecher: Meilläkin joku Cobra (en muista mallia) ja testailtiin niitä mökillä viime viikonloppuna. Meillä ainakin meni siinä niitä pyöritellessä ja ihmetellessä sekaisin että kumpaan oli laitettu itkuhälytoiminto, niin huomattiinpa että toisen näytössä on sellanen pieni vauvan kuva, ja se laitetaan siis vauvan vaunuun tai missä ikinä vauva onkin. Herkkyyksien säätäminen on neuvottu käyttöohjeissa. Herkkyysalue 5 on herkin, eikä sekään lähde ihan pikkupuhalluksesta "käyntiin". Itse ajattelin, ilman käytännön testausta -vielä, että vitosella varmaan pidetään herkkyys. Mut tosiaan, käytännön kokemusta ei vielä ole, lähinnä keittiön pöydän ääressä isäni ja mieheni sitä testaili.

T:Anskuli 39+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja virpi82:
mie ite tein sen vyöhyketerapia jutun eile.. ei viel ollu kauheest apua..jotai pienii suppareit tull...
mut tekeminen jakkuu ...ku ku kerkii ...
Tossa on ongelmana just se, kun ei osaa ihan oikeesta kohdasta painella... Kannataa siis käsitellä varmuuden vuoks vähän laajempaa aluetta ja ihan sillai napakasti. Seuraavan kerran ku alottaa, niin tietää kyllä tehneensä sen käsittelyn aikasemmin... Araks menee.

Mullakin on vähän turhan harvassa ne tujakat supparit... Mut koska niitä on kuiten tullu, niin kai mulla sit avaavat tuntuu ainaki voimakkaan menkkajuilinnan verran. Jospa ne pahimmat poltot mitä on ollu tuliski sit vasta synnytyksen ihan lopulla.

Hitto! Pitäisköhän varata maanantaiks aika? On vaan niin kovin suolanen se hinta, mut kun nää mun viikot ei tästä vähene enkä jussia taho sairaalassa olla... Kun tietäis saako ite käyntiin vai ei, niin olis helppo päättää. Sais kyl oikeesti syntyä ihan tässä parin päivän sisällä. Enköhän mä o tarpeeks jo kärvistelly... |O

Kärsivällisyytensä menettänyt ja epätoivoinen PikkuMyy-80 kera hautuvan poikasen rv:llä 41+0
 
Onnea swerfiel ja riina-niina vauvojen johdosta :flower: ihania vauvauutisia taas kerran. Niitä on kiva lukea.

kiitos pikkumyy vyöhyketerapiavinkeistä. Eilen illalla niitä jo kokeilin ja kas kummaa yöllä supisteli! Täytyy tänään koittaa uudestaan ja vähän pidemmän kaavan mukaan. Jospa vaiks tulis lähtö.

Toivon niin kovin et vauvan synnyttyäkin vie ehtis käymään täällä ainakin lukemassa juttuja, jos ei kirjottaan ehdi. aika voi olla kortilla kun on sit 4 lasta kotona. onneks mies on opettaja niin on pitkä loma ja toinen käsipari apuna.

Te ootte kaikki niin ihania ja on tosi kiva lukea samassa tilanteessa olevien juttuja. Kukaan muu ei ymmärrä niin hyvin kaikkia vauvajuttuja.
Kiitos!!! =)

palaillaan taas kuulumisten merkeissä

paulaiina 41+0
 

Yhteistyössä