~KesäMassut 2007~

Moonlight laiskana
Kata , sulla se vasta sulonen vauvamasu on!! Siis kyllähän tuon tosiaan tunnistaa semmoseksi ja ihana kun ei ole iso! Tietysti ite odottaa että se kasvaa, mutta nyt ku on iso masu ja puuskuttaa ja huomaa oikeesti puuskuttavan jo pienissä jutuissa niin kivempi tuo olis ;) ja nätimpi!

Hiiviö; Tosi ihanan ja siistin sängyn tosiaan sait huudettua! Luulisin sen sun patjan käyvän aivan hyvin siihen mitä siihen olit mittaillu!

Mutta hei oikeesti tulin tänne vielä kukkun sen vuoksi, että.. Nyt nämä

Liitoskivut, jos sitä on ja oikeesti mulla on se vaan tuolla oikeella puolella nivusessa. .Se vie multa järjen!

Jos istun vähän aikaa, niin itku pääsee melkeen ku pitää lähtee käveleen ja kävelen ku vanha muori!!

Mitä tälle voi oikeesti tehä, vihloo ihan hulluna. Ei voisi kuvitellakkaan seisovansa esim. yhdellä jalalla, tuolla oikeella nimittäin. Todella kova kipu.

Onko näihin siis mitään hoitoa? Auttaako ennemmin kävely vai lepo?
Lämpö, kylmä? Venyttelyt? Mä siihen joogan en vielä ehtiny perehtyä, mutta jos niin kipee on ku nyt, niin ei tällä mitään joogata..

Aivan outo kipu oikeesti.. Sisaret, nyt sitten vinkkejä.. mikä avuksi?

Nyt menen nukkuun ja katon tuleeko irvistys aamulla ku nousen sängystä.

Nykyään ei muuten enää tarvi nousta yöllä pissalle, onko muita?? musta outoa,ku nythän se just pitäs sen rumban alkaa.. mulla meni jo..

Yöt, Moonlight
 
moonlgiht laiskana
En päässyt tuota viestiä korjaan enään, mutta luin vähän netistä noista liitoskivuista..

Eli ei siis ainakaan liikunta ilmeisesti siihen auta.. kun siellä kirjoitettiin juuri että liitoskipu on Luukipua tuolla häpyliitoksiaa ja nivusissa.. kun nivelet pehmenee ja alkaa valmistautumaan siihen vauvan tuloon..

Eli luukipu... eipä siihen paljon mikään sinänsä auta.. kaikkeahan voi kokeilla. Mutta toivoa vaan, että menis ohi..

Ja tuosta pissahommasta, ku sanoin miehelle.. että musta outoa ku luontoäitihän on suunnitellu sen yö pissalla ravauksen niin, että sitten nousee vauvaa syöttään yöllä..

Niin mies sitten siihen sanoi vaan, että nii- in.. meillä se valmistaa siihen, että se ei sitten meinaa syödä yöllä :LOL: Ihana! Miehen logiikkaa..

ja nyt yöt!
 
Ja niin tuli mullekin tasan 20 viikkoa täyteen! :D Masukuvan otto unohtui kyllä kokonaan.. Raden piikkiin sekin. Nyt odotan maanantaita ja rakenneultraa ja niin kyllä odottaa mieskin! Sukupuoliasia miestä kiinnostaa eniten siinä käynnissä, mutta kuitenkin.

Me ei olla mietitty vauvan ulkonäköasioita. Meidän pojasta tuli monen mielestä mun siskoni näköinen (ja mulla ja siskolla ei ole kyllä yhtään samaa näköä!) eli en nyt osaa sitten yhtään arvailla kenen näköä tämä kakkonen saa osakseen.. :eek: Olisi kyllä kiva jos olisi tommonen tumma, pitkäripsinen niin kuin isänsä, mutta siihen tulisi valitettavasti voimakas karvankasvukin samaan pakettiin... Herttaisen luonteenpiirteen saisi tietenkin periä äidiltään :saint:

Hiiviön pinnis näytti kyllä oikein hyvältä! Patjasta saa varmaan leikattua sen pari senttiä pois, jos ei ihan sopivan kokoista löydy. Kankaiden ratkominen ja ompelu vaatii tietenkin vähän viitseliäisyyttä ;) Pari senttiä liian lyhyt tai kapea patja ei kyllä haittaa mielestäni mitään. Helpottaa vaan petaamista.
Itse ostin esikoiselle aikanaan ihan mittojen mukaan leikatun patjan ja suojan siihen, kun valmispatjoista ei löytynyt tarpeeksi pientä meidän 60-luvun pinnikseen.

Itkuhälytin: Meillä on semmonen sinertävä philips, yhteen suuntaan kuuluva ja ollaan oltu ihan tyytyväisiä. Ihmeen hyvä kantavuus sillä on, vaikka onkin sellainen halvempi perusmalli. Pattereita ei ole montaa kertaa tarvinnut vaihtaa, vaikka syksyyn saakka oli melkein päivittäisessä käytössä. En kyllä tiedä myydäänkö tätä mallia enää, vai onko keltainen tullut tilalle..

Kävin tänään kokeilemassa uimista.. Ei tuo takapuoli sitä oikein kestänyt. Pari kertaa matelin altaan päästä päähän ja sitten keskityin poreiluun =) Mutta on toi vesi kyllä niin ihanan keventävä elementti! Nyt on tosi kipee takamus, mutta onneksi se ei ole unta häirinnyt.

Öitä! -ebbuliini rv 20+0-
 
Heipsistä!

Aivan ihania vauvamassuja teillä profiileissa! Jokohan sitä kohta uskaltais itekin paljastaa omansa, täytynee ottaa tässä lähipäivinä kuva, vielä ei oo tullu ottettua yhtään masukuvaa.

Tuo on aivan totta mitä vauvaunelma kirjotit tosta äitiyspakkaus sanasta. Se on ihan muinaisjäänne koko sana, ehkä joskus vuonna nakki isät ei paljo vauvan hoitoon osallistuneetkaan, mutta nykyään onneksi isät on myös niin paljon vauvan hoidossa mukana, että on kerrassaan epäreilua, että puhutaan vain äitiyspakkauksesta. Pitäis joukolla pistää Kelalle palautetta, että muuttavat nimen vaikka perhepakkaukseksi.

Moonlight tosi kiva kuulla Norjalaisista käytännöistä. Kuulostaa tosi luxukselta toi hotellisysteemi :) Niin ja innolla odotellaan täällä kuulumisia 4D ultrasta! Olikos täällä muita 4D:hen menijöitä?

Kata hui kun sua on taas säikytelty, onneksi kaikki on kuitenkin kunnossa!

Tuo itkuhälytin gallub onkin tarpeellinen. Meillä ei oo ennen ollu ollenkaan itkuhälytintä, mutta nyt olen kyllä ajatellut sellaisen hankkia. Nyt asutaan kuitenkin isommissa tiloissa kun silloin kun pojat oli pieniä niin voi olla hyödyllinen kapistus.

Vauvan ulkonäköä oon sen verran miettinyt, että ajattelen sen olevan ihan samannäköinen kuin veljensäkin. On meinaan niin samasta puusta veistettyjä kaikki kolme, että on vaikea kuvitella että tämä neljäs poikkeaisi jotenkin sarjasta, kun isäkään ei ole postinkantaja :LOL: Kaikilla meidän pojilla on ollu syntyessään pitkät paksut mustat tukat ja myöhemmin hieman kiharat, sekä siniset silmät. Saapihan nähdä onko tällä sitten samanlailla.

Unia vauvasta olen nähnyt ihmeen vähän. Poikien aikaan näin paljon enemmän ja yleensäkin olen tosi kova näkemään unia ja tapahtuneet asiat tulee mulla helposti uniin. Joitain unia sentään oon nähny. Vähän aikaa sitten näin unta, että synnytin aivan hervottoman kokoisen vauvan ja vaikka kuinka yritin niin en hyvällä tahdollakaan voinut pitää sitä suloisena vaan se oli minusta kamalan ruma. Toivottavasti en nyt ihan niin isoa vauvaa synnytä mitä tuossa unessa :LOL:

Tulevaa synnytystä olen jonkinverran miettinyt. Itse toivoisin voivani synnyttää polikliinisesti, jos nyt kaikki vaan hyvin sujuu. Yhtään ei huvita jäädä sairaalaan lojumaan. Mitään sen kummenpia toiveita mulla ei ole ja yritän olla kauheasti suunnittelematta synnytystä etukäteen, kun harvoin nuo kuitenkaan menee aivan suunnitelmien mukaan. Onko teistä jo synnyttäneistä kukaan synnyttänyt polikliinisesti? Olis kiva kuulla kokemuksia ja pitääkö siitä jotenkin etukäteen keskustella sairaalassa? Kahdesta viimeisimmästä kerrasta lähdin seuraavana päivänä kotiin, mutta nyt en hakuais jäädä edes niin kauaksi aikaa.

Kerrassaan kurjia noi liitoskivut, itse olen toistaiseksi vielä niiltä säästynyt, mutta varmana niitä vielä minäkin vaivoikseni saan. Tai ainakin aiemmin on aina varsinkin loppuvaiheessa ollut. Hyvä että kävelemään pääsi.

Jos sulla Kreecher on vielä himona leipoa täytskäriä, niin pistäpä leipoen ja lähetä tänne =) Sunnuntaina on kahden pojan synttärijuhlat ja kakkua tarttettas, Salama McQueen kakku olis pojilla toiveissa, kun näkivät yhdessä kakkublogissa sellaisen :whistle: ;)

Mukavaa viikonlopun alkua, toivottavasti pakkasetkin vähän hellittäs, että kehtais vähän käydä pihallakin.

Teppana & pikku-ukko 21+4
 
Hei, onko liian myohaista ilmoittaa itsestaan tanne kesakuun massuihin??
Olen 21vuotta jaLA minulla on 3. kesakuuta ja odotan esikoista (poikaa).

Lapseni saan St. Joseph sairaalassa Yhdysvalloissa.

:D Jos siis mahdun mukaan niin olisi huippua :wave:
 
Bindi73
Hei vaan kaikille

Ultra oli pari viikkoa sitten ja tyttö näyttäisi olevan tulossa! Tosin neiti käänsi meille selkänsä eikä lääkäri siis saanut 100% todistusainestoa =)

Mietin tässä 4D ultraan menoa (mikä on muuten ero 3D ultraan?). Oletteko käyneet, mitkä viikot ovat parhaimmat mennä ja mitkä ovat kokemuksenne?

Hyvää viikonloppua!
 
Irmeli laiskana
mama75- Tarkoitiko Satakunnan keskussairaalaa minne olet menossa synnyttämään? Itse synnytin esikoiseni siellä..

Ehkä kun synnyttämäni lapsi oli ensimmäiseni, niin minua pidettiin tyhmänä ja osaamattomana. Mutta oli siellä kaksi aivan ihanaa sairaanhoitajaa, keitä ilman sairaalassaoloaikani olisi ollut yhtä pahaa mieltä, särkyä ja unettomuutta... :(
 
Hassulle!!Teretuloo vaan joukkoon!!!Siellä ei taida olla tällasia paukkupakkasia kun meillä kotoSuomessa!!! =)

Vaan kaunista on,varsinkiin nyt kun vähän hellittää tuo pakkasenpauke.

Ihanaa,kittis kannustuksista.Onhan tuo masu hurjasti kasvanut ja todella siellä se reilu puolikiloinen poika hyvin kasvaa.Mä oon aina halunut sellasen pallon tuonne alavattaan,mulla joku kumma että maha nousee aina niin ylös ja sitte se pullahtaa kunnolla niin se tulee ylämahan kohdalla ja sitte se onkin jo niin iso että sellasta pikku alavattapalloa ei tuu lainkaan...

Musta sellanen olis kaunein vauvamasu,navan alapuolta pullistuis oikein kunnolla sellanen pallo!!

Mutta pääasia että vauva kasvaa ja voi hyvin,nä ulkoasu seikat on kuitenkin toisarvosia.


Jaahas,itkkuhäly hälyyttelee,mentävä again!!

kata tasaviikolla 24+0
 
Tervetuloa mukaan pinoomme hassu!

No, nyt minuunkin iski kamala talviflunssa ja vaikka kuinka periaatteellisesti olen raskausajan lääkkeiden syöntiä vastaan, piti minunkin ottaa äsken Panadolia, kun pää meinaa ihan hajota. :ashamed:
Molemmat lapset ovat myös kipeinä, mutta onneksi heidän kuumeensa jo hellitti, tosin räkä valuu taukoamatta... :snotty:

Ensi keskiviikkona on pitkästä aikaa neuvola ja pelkään kyllä puntarille nousua oikein tosissani, sillä oman puntarin mukaan painoa on tullut lisää jo 3,5 kiloa lähtöpainoon.
Ehkä tämä flunssa verottaa tuota painon nousua, ettei enempää ehdi tulla ennen neuvolaa... (Toiveajattelua! :whistle: )

Vauvan ulkonäöstä en osaa oikein etukäteen arvella mitään, sillä esikoistyttäremme on minun näköinen (maantien harmaa takkutukka siis) ja toinen tyttäremme on perinyt isältään vaalean kiharan tukan ja suuret siniset silmät. :heart: :heart:
Kun kuopus syntyi odotin hänen olevan lähes kopio isosiskostaan, mutta toisin kävi eli siksi uskon, että tulokas yllättää ulkonäöllään meidät ihan täysin! =)

Nyt jatkamaan arkista aherrusta ja yskiä röykyttämään...

Riina-Niina ja satuaarre 22+3
 
Heippa,

Mahtuisinkos minäkin tänne? Vaikutatte täysjärkisiltä ihmisiltä ja palsta kannustavalta hengeltään, olisi mukava liittyä seuraan!

Olen 27-vuotias helsinkiläinen esikoisen odottaja, raskausviikolla 21+4. Laskettu aika on 19.6.2007.

Tänään kävin taas neuvolassa, pieni innostui sydänäänten kuuntelusta hurjasti. Potki doppleria niin, että masu kupruili ja kuuluin vain DOING!!! BOING!!!. Neuvolan täti nauroi ääneen kun näytti niin hassulle, kuulemma harvemmin näin aikaisin näkee niin vahvasti ulospäin niitä potkuja. Saatiin se sydänkin sitten kuunneltua, hyvältä kuulosti.

Hauskaa pakkaspäivää kaikille,
Naru
 
Hassulle tervetuloa mukaan!! :wave:

Kiitos moonlightille ja muille, jotka valaisitte mua noissa periytymisjutuissa! Höh, mä kun jo luulin et vauva sais isänsä ruskeet silmät melko varmasti mut saattaakin sit saada mun kirkkaansiniset blingblingit ;) .. Vaikka taitaapa olla aika usean kohdalla niin, että eri asioita periytyy eri lapsille ilman mitään säännönmukaisuutta.

Katalla oikein suloinen vatta!..eilen kun tuossa ähisin itseäni sohvalta ylös ison mahani kanssa niin toivoin jo hetken että saisin sellaisen siron pikkumasun niinkun esim just sulla kata :) Mut kyllä mie tätä masua rakastan ja ikinä en ole muuten tuntenu itseäni näin itsevarmaks kun nyt tän masun kanssa...onko muilla ollu samaa? Vähän joka asiassa, niin seksuaalisesti kun muutenkin niin tuntuu kaikki jotenkin luonnollisemmalta kun ennen :)

Synnytystä oon miettiny paljonkin ja ensinnäkin jännittää tunnin ajomatka Kotkan sairaalaan. Onneks on kuitenki kesä sillon ja sulat tiet. (toivottavasti ainakin kun nää ilmastonmuutokset jyllää..) :D Sit olen miettiny eri puudutuksia ja niihin nää mun suurimmat huolet just liittyykin. Itse synnytys mua ei oikeastaan pelota yhtään mut kun haluisin tehdä sen luomuna ja tiiän melko varmasti etten tule sitä kipua sit kestämään. Pelottaa kauhukertomukset epiduraaleista ym niin paljon ettei niitä huvittais ottaa :( Onko täällä muuten luomusynnyttäjiä ketään? Tai onko kellään mitään positiivista sanoa puudutteista? Vaikka hirveen yksilöllisiä nämäkin...


Pakko lähtä liikkeelle tästä kun selkä taas huutaa niveaa kun oon istunu nii kauan putkeen..


:wave: vauvaunelma ja pikkune 21+5
 
Meniköhän se Helkan nimimerkki nyt oikein mutta niistä vuodoista ajattelin kokemuksiani kertoa. Mulla on kahdessa viime raskaudessani ollut niitä vuotoja. Ensimmäisessä niistä syynä oli toinen sikiöpussi (tyhjä) joka tuli pois, silloin vuodin kerran enemmän ja sitten vähemmän yhteensä noin 10 viikkoa. Tosi stressaavaa aikaa. Hyvin se sitten lopulta meni ja terve tyttö syntyi. Edellisesssä raskaudessani vuotoa kesti jotain 15-20 viikkoa eli tosi pitkään. Syynä oli istukan reuna joka meni läheltä kohdunsuuta vaikka suurin osa siitä sijaitsikin aika ylhäällä eikä istukan sijaintia tai pitkää muotoa edes huomattu np-ultrassa. Vasta kun vuoto jatkui ja jatkui, alettiin tutkimaan tarkemmin ja jotain verisuonia meni kohdunsuun päältä ja istukan reuna siis kohdunsuun läheltä/osittain päältä. Se oli niin kamalan stressaavaa aikaa että olin usein tosi masentunut ja tietenkin jatkuvasti huolissani. Seksiä ei saanut harrastaa ja olimmekin jotain puoli vuotta ilman. Kaikki meni kuitenkin lopulta hyvin, istukka nousi riittävän ylös ja sain synnyttää alateitse ja kaikki meni hyvin.

Luomusynnytyksestä vauvaunelmalle :) Olen kaksi lasta synnyttänyt luomuna. Olen lähtenyt synnytykseen sillä mielellä että otan lievitystä jos tarvitsen enkä ole sitten lopulta tarvinnut. Lämpöpussi on auttanut. En tykkää ottaa lääkkeitä ja epiduraalit sun muut tuntuivat hurjalta ajatukselta just sen takia vaikka ihan vaarattomiahan ne ovat ja hyvä vaihtoehto niille joilla alhainen kipukynnys tai pitkä synnytys. Mulle oli paljon apua siitä että kätilö näytti miten pitää hengittää ja ottaa supistus vastaan. Välillä meni tietysti hengitys sekaisin kun kivut olivat kovat mutta synnytykseen tuli jokin rytmi ja logiikka ja kivut olivat helpommin hallittavissa.

Tsemppiä kovasti kaikille! Itsekin joskus kesämasu ollut :))
 
Terppa taas.

Kiva pitkästä aikaa lueskella teidän kuulumisia ja hienoja vauvavatsa kuviakin on profiileihin ilmestynyt. Itse olen niin "vanhanaikainen" etten oikein kehtaa laittaa :ashamed:

Olen ollut tosi väsynyt viime aikoina -taas, töissä ollut sellaista härdelliä ettei oikein muuta jaksa.

Neuvolassa tuli tänään käytyä. Kelan paperit sain ja viimeistään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa pitäisi laittaa eteenpäin. Pakkaus kuulemma muuttuu enää kerran vuodessa kun aiemmin on muuttunut kahdesti "sesongin" mukaan tiesi nla:n täti kertoa.
Hempaa ei edes katsottu kun tunnustin ettei ole tullut syötyä rautaa... :\| Ei muista ja aina kun muistaa niin juuri tullut syötyä jotain maito pitoista. Sf-mitta oli JO 22 cm. Sydän pompsotteli 140 molemmin puolin, RR 105/62. Eli ei mitään ihmeempiä kuulumisia. Kaikki ok. Seuraavaksi onkin jo lääkäri nla maaliskuussa.

Paljon jäi kirjoittamatta nyt kommentteja muiden kirjoituksiin, mutta rade estää -sorry.

Huomasin että jokunen uusikin odottaja vielä mukaan tullut tähän ketjuun. Tervetuloa vaan tänne jakamaan tuntoja. Varmaankin vähän erilaista siellä "rapakon" toisella puolella nämä systeemit ja se jenkkiläinen tavara paljous mitä siellä on tarjolla. Sähän voitkin toimia meidän kesämassujen virallisena uutisoijana että mitä hullua siellä nyt on keksitty mitä pieni vauva EHDOTTOMASTI tarvitsee ;)

Meillä on tänään juhlittu ja huomenna jatketaan vielä, tyttö täytti 6 vuotta :flower: ihanaa oli silloin kun se kipu/tuska loppui ja koko kehon ja mielen valtasi ihana endorfiini humala. :heart: Sitä odotellen.

tinzu rv 22+6
 
Kiitos vaan kaikille, etta otitte minutkin viela mukaan! ;)

vaunuasiaa
Olen tassa jo pitkaan miettinyt, millaiset vauvanrattaat kannattaa hankkia, sellaiset tavalliset vaunut vai autoistuinsetin. Taalla nuo autoistuinsetit on noin 115 euroissa, joten ei kovinkaan kallita. Onko kellaan ollut aikaisemmin sellaista? Haluaisin kuulla rehellisen mielipiteen niista, jos joku on kyseisia rattaita kayttanyt. Olen nimittain kuullut, etta se olisi vauvan selalle huono, ns. "istuma-asento" paalla koko ajan.


selkakivuista
Onko muilla selkakipua ja jomotusta? Mulla on selka ja niskat ihan muussina aina iltaisin, aaargh :kieh:
Hierontaakaan ei oo mahdollisuutta menna, mies aina kuuliaisesti jaksaa hieroa aina iltaisin, mutta tuntuu ettei mikaan auta.


Hei, ystavanpaiva lahestyy, miten aiotte hemmotella puolisoitanne?? =)
Otse en ole keksinyt viela mitaan, miehille on aina niin vaikea ostaa mitaan, heh. Naisille niin paljon helpompaa, kukkia,suklaata,lahjakortteja kauneushoitolaan/hierontaan :whistle:
En oikeastaan itse odota mitaan hienoa, mutta pidetaan silmat ja korvat auki ;) <br><br>
 
aika huono viikko ollu mulla.tää nyt menee valitettavasti tähän oman navan ruikutteluun taas kerran :(

kävin tossa yks päivä kertomassa että olin saanut sitten varmaan sen mahataudin. noh keskiviikko/torstai välisenä yönä sitten lähettiinkin sairaalan. ottivat mut heti osastolle. 5h kärsin #&%?$!*ä mahakivusta joka ei helpannut edes sekunniksi sinä aikana.

vauva voi kyllä erittäin hyvin. luojan kiitos, mutta mulla on tuolla mahassa jotain häikkää. pääsin nyt perjantai iltapäivällä tyksistä pois ja tiistaina menen takas päiväksi lisätutkimuksiin.

jotku arvot ei ihan ollu kohollaan esim. maksa ja jotain sappijuttuja miettivät myös. syytä ei oikein siis vielä löytynyt. mut ei PITÄIS olla mitään hirveän vakavaa kuitenkaan. :/

arvatkaa vaan kuinka paljon kiinnostaa työnteko kun olo on ollu kuitenkin koko ajan aika huono. maanataina pitäis taas mennä kassalle painamaan. :eek:
saisinkohan mä jotenkin sieltä neuvolasta pidempi aikaisen saikkarin. torstaina olis seuraava käynti.

jaa niin oliko se teppana ketä jutteli et on yöt kauheita kun ei voi nukkua yhtään selällään ja sit täytyy vaihtaa koko ajan kylkeä kun rupee lonkkaa särkee. mulla ihan sama juttu ollu jo vähän aikaa.

Hani ja Samppa 23+4
 
Vauvaunelma kyseli luomusynnyttämisestä ja no, tää nyt liippaa vähän läheltä mutta anyway.. Mulla siis tilanne on se, etten saa todennäköisesti epiduraalia, koska alaselässä iso tatska. Niinpä muakin on jo pitkän aikaa mietityttänyt se synnytys ja kivunlievutys. Onkin nyt alustavasti päättänyt ainakin yrittää kestää pelkän ammeen, kaurapussin ja TENS-laitteen kanssa. TENS on tavallaan samantyyppinen kuin aqua-rakkulat tai siis toimintaperiaate sama, mutta oon kuullut, että se rakkuloiden laittaminen sattuu toisinaan hel*"%*sti. Jos jotakuta rupes kiinnostamaan, niin TENSsistä lisää www.mamakins.fi. Onko jollain muuten jotain kokemuksia tästä..? Kertokaa ihmeessä! Neuvolassa ei tunnuttu tietävän siitä oikeen mitään. :/

Ostin muuten tänään 9-kuukautta julkaiseman Vauvantarvike osto-opas 2007 kahvituntini viihdykkeeksi ja sehän osoittautuikin todella kivaksi informaatiopaketiksi. Paljon tietoa esim. eri merkkien kestovaipoista, vaunuista, kantoliinoista, imetysliiveistä, leluista tms. Siis ei mitään mainoksia vaan kunnolliset esittelyt, kuvia ja tietoa. Ihan tosta Prismasta sen löysin hintaan 6,90...

Hauskaa viikonloppua kaikille kesämassuille!

Sisi ja Toivo 23+2 <br><br>
 
Iltaa!

Jeejee, 22 viikkoa täynnä, profiilissa uusi kuva!

Älytön väsy, taidan jättää kommentoinnin huomiseen ja painua pehkuihin. Piti vaan käydä lukemassa jutut, paljon niitä oli tullutkin!

Synnytys mietityttää aika ajoin, ei kauheasti. Aiemmat ovat olleet suht helppoja, saa nähdä, miten tämä menee. Luomuna olen molemmat synnyttänyt, mutta molemmilla kerroilla mennyt sillä mielellä, että lääkitystä otetaan, jos tarve tulee. Ekassa olisi ehkä tarvinnutkin, mutta ei ehtinyt. Toka synnytys oli niin uskomattoman helppo, että sankaritarinaa siitä ei saa tekemälläkään! Luulin koko ajan, että synnytys on pysähtynyt, kun supistukset eivät tuntuneet kuukautiskipuja kummemmilta. Vaan aina kun kätilö tarkasti, oli kohdunsuu auennut pari senttiä edellisestä tarkastuksesta. Tällaisen synnytyksen olen yrittänyt tilata tälläkin kertaa, toivottavasti tilaus menee perille! :D

Ei vaan, nyt on tosi pakko lähteä unten maille. Huomenna pitää jaksaa lähteä miehen isoenoa hautaamaan. Vähän julmaa sanoa, mutta onneksi ei ole kyse itselle läheisestä ihmisestä, en ole kyseistä henkilöä koskaan tavannut. Kakkosta odottaessani minulle todella rakas ja läheinen mummoni kuoli aivan yllättäen (72-vuotiaana, ei siis ihan kauhean vanhanakaan) ja hautajaispäivä oli todella rankka. Surun aiheuttama stressi sai aikaan supistuksia ja ihan älyttömän väsymyksen.

Mutta NYT siis unille. Tämä täti jää näköjään paitsi suustaan, myös sormistaan kiinni... :LOL:

Niin joo, uusille paljon tervetuloa! Kyllä joukkoon mahtuu! :)

Kreecher ja Antero 22+0
 
Heippa ja tervetuloa Hassu ja Naru kesämassujen täysjärkiseen, kannustavaan joukkoon! :D Mielenkiinnolla odotan myös usan käytäntöjä vauvan odotuksessa ja saamisessa!

Ja Hassulle vielä: Siitä rattaiden ja autokaukalon yhdistelmästä mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tosissaan vauvan nukuttaminen tai muuten yli tunnin yhtäjaksoinen makuuttaminen kaukalossa ei ole kovin terveellistä. Mutta teillä siellä ei kai ole tapana nukuttaa lasta ulkona vaunuissa =)

Epiduraalista mulla on pelkkää hyvää sanottavaa =) Sain epiduraalin n. 1,5 h ennen ponnistusvaihetta ja se vei terävimmän kivun supistuksista, mutta ei kuitenkaan tuntoa koko alavartalosta. Mulla oli aika helppo synnytys, alkoi ilman mitään suppareita lapsiveden menolla ja kesti kaikkiaan 4,5 tuntia vaikka oli esikoisesta kyse. Ponnistusvaihe oli vaikein, hyperventilointi ei auttanut yhtään asiaa...

Mua kiinnostaa myös polikliininen synnytys. Mielelläni kuulisin, jos jollain on kokemusta asiasta :wave: Mä laitoin toiveen polikliinisesta synnytyksestä jo sairaalan esitietolomakkeeseen. Täytyy vaan toivoa, että kaikki menee niin hyvin, etteivät keksi mitään syitä jättää osastolle lojumaan! Mullehan ehtii tulla hirvee ikävä poikaa (mahdollisesti myös pojalle ikävä äitiä) jos täytyy jäädä pitkäksikin aikaa sairaalaan :(

Hanille tsemppiä vatsakipuihin! Toivottavasti syy selviää ja kivut lähtee!

-ebbuliini rv 20+1-
 
Tervetuloa mukaan hassu ja Naru! Lisäsin teidät tuonne listaan :)

Nyt on sit ollut tuosta tulevasta synnytyksestä puhetta, mikä on ihan loistavaa, koska muakin on asia mietityttänyt aika paljon....

Orastavalla kauhulla nimittäin tulevaa odotan, esikkoa odottaessa en murehtinut synnytystä ollenkaan, mutta koska esikon synnytys oli niin rankka kokemus, pelottaa miten tämän kanssa käy...

Mulla tosiaan synnytys pojasta käynnistyi lapsivesien menolla sairaalassa (seuraavaksi päiväksi oli luvattu käynnistys) ja supistukset alkoi kunnolla vata pari tuntia vesien menon jälkeen.
Poikaa syntyi kiireellisellä sektiolla 16h vesien menon jälkeen, koska avautuminen pysähtyi 8-9senttiin, oksitosiini ei auttanut ja pojalla oli sydänkäyrä takykardyninen (tms) eli liian tasainen käyrä, joka sit johtui siitä, että napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympäri.
Lisäksi mulla nousi kuume 40 asteeseen ja aloin oksentamaan ja verenpaineet kohosi taivaisiin.. Tämä johti mun täydelliseen väsähtämiseen ja lääkärit ei uskonut että pystyisin ponnistamaan vaikka avutuisi vielä tarvittavat sentit. Kohtutulehdukseksi paljastui myöhemmin.

Melkein kaksi viikkoa oltiin sairaalassa, koska mulla oli se tulehdus ja siihen meni suonensisäiset antibiootit ja myös poika sai pöpön ja hälle kanssa annettiin antibioottia suonen kautta... Ja vielä kaiken huipuksi mulle tuli leikkaushaavaan hematooma, johon pääsi bakteerista verta ja siinä meni kolmisen päivää kun kaikenmaailman spesialistit ravasi mun luona, kun ei eka tiedetty mikä on, kun kuume sahasi ees taas ja tulehdusarvot oli korkealla ja antibiootit ei enää auttanut.

Epiduraalia otin ja sain synnytyksen aika ja se auttoi tosi hyvin kipuihin, aion ehdottomasti ottaa lääkitystä myös tämän kanssa, jos tuntuu ettei ilman pärjää. Myös ilokaasua kokeilin, mutta aiheutti vähän pöhkön olon eikä auttanut yhtään.

Onko kenellekkään täällä annettu spinaali puudutetta? Olen miettinyt että eroaako kuinka paljon vaikutukseltaan epiduraalin verrattuna, auttaako esim. ponnistusvaiheessa, jolloin epiduraalihan on jo haihtunut?

Olisi kiva kuulla kokemuksia!

-Hiiviö & Elvis 21+6-
 
Herttaisia masuja, kiva noita profiilikuvia on katsella!

Näin viime yönä ekaa kertaa unta imetyksestä. Johtui varmaan siitä, kun illalla nukahtaessa meni hermot, kun juuri unen rajamailta heräsin siihen, kun kylmää, märkää maitoa (tai mitä kolostrumia onkaan) valuu pitkin käsivartta ja kylkeä. raivostuttavaa. :kieh: Unessani vauva oli ihan pikkuinen, varmaan samaa kokoluokkaa kuin on oikeasti tällä hetkellä. Unessa se imettäminen oli kauheaa vänksläystä, vaikka maitoa tuli, vauva ei jotenkin itse osallistunut yhtään.
 
Nyt sitten tempaisin minäkin ja tämän päiväinen masukuva löytyy profiilista! :heart:

Spinaalista kyseltiin kokemuksia; suosittelen sitä lämpimästi monisynnyttäjille, nimittäin kuopuksen aikana sain spinaalin ja "siitä aukesi taivas" ; alle tunnin kuluttua puudutuksen laitosta synnytin viidellä ponnistuksella lapsemme todella helposti ja kivuttomasti (ponnistusvaihe kesti vain 3 minuuttia! :eek: )

En jaksa kirjoitella nyt enempää, kun olo on aivan kauhea tämän flunssan kourissa... :snotty:

Riina-Niina ja satuaarre rv22+4
 
Moi!

Tämäkin möhömaha jaksoi lyllertää koneelle. Kauhea väsy vaan jatkuu. Ensi viikolla alkava hiihtoloma tulee kyllä enemmän kuin tarpeeseen!

Kävin nyt oikein urakalla katselemassa noita masukuvia profiileista, ihania masuja! Ja kaikkein hienointa on mun mielestä se, että on tosi erilaisia masuja, vaikka viikot on suht samoissa kaikilla.

Synnytys tosiaan käy päivä päivältä ajankohtaisemmaksi! Just kauhulla tajusin, että jos tä syntyis yhtä aikasin, kun yhen mun kaverin vauva, niin mulla ois enää kolme viikkoa raskautta jäljellä! Toivottavasti ei sentään niin pikkuisena päätä tulla maailmaan, vaikka hyvin on tämä ystävänikin lapsi elämässään pärjännyt. Spinaalista olen kuullut kerrottavan muuten pelkkää hyvää (etenkin jos on nopea synnytys ja sehän tosiaan auttaa myös ponnistuskipuun) mutta puudutuksen haihtuessa saattaa tulla hirmuinen päänsärky. Sitä ei kuitenkaan tule kaikille, mutta jatkuvista migreeneistä kärsineenä en taida uskaltaa ottaa riskiä... Mutta tosiaan kuulemma vie kokonaan kivun ponnistamisesta, mutta ei vie ponnistustarpeen tunnetta. No, kuulopuheita ovat nämä, jätetään enempi kommentointi niille, joilla on ensikäden tietoa.

Aika monella on vissiin alkanut sitä ensimaitoa muodostua ja tihkua. Mulla alkoi kans esikoisen kohdalla jo viikolla 17, kakkoselta vasta joskus loppuraskaudessa ja tältä ei ole ainakaan vielä näkynyt. Tissit ovat kyllä melko muhkeat! Pitäisi vissiin olla tyytyväinen, mutta kun kaikki liivit puristaa ja pihi akka kun olen, en viitsisi investoida uusiin, kun kuitenkin tuosta rupsahtavat. Pitänee siirtyä imetysliiveihin jo nyt...

Aika hurja toi Hiiviön synnytyskokemus. Toivottavasti tällä kertaa sujuisi mukavammissa merkeissä.

Muakin kiinnostaa toi polikliininen synnytys, en oikein osaa nukkua sairaalassa ja lapsosia tulee niin kova ikävä... Esikoisen kohdalla pitivät ihan väkisin 5 yötä sairaalassa, totesivat vain, ettei ensisynnyttäjät näin aikaisin lähde kotiin, kun pyysin saada lähteä. Pojalla tosin oli alkupäivinä bilirubiinit hieman kohollaan, että seurailivatko sitten sitä, vaiko nuorehkon äidin pärjäämistä, tiedä tuota sitten. No, väliäkö tuolla enää, on tässä kotosalla oltu melko monta yötä sen jälkeen! :D Kakkosen jälkeen olinkin sitten vain yhden yön sairaalassa ja se oli minusta oikein sopiva aika.

Toi TENS-laite vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Luin siitä joskus kauan sitten jostain, mutta olinkin jo ehtinyt unohtaa koko homman. Täytyykin laittaa harkintaan, jos semmoisen vuokraisi... Kiitos Sisille vinkistä ja linkistä!

Hania onkin koeteltu. Toivottavasti nyt saisit loppuraskauden odotella vauvaa rauhassa... Kurjaa varmasti mahataudin päälle tuommoinen ja sitten ne sun työolotkin kun on vähän mitä on. Jaksamista!

Ystävänpäivää tuskin juhlistetaan mitenkään, ei olla ainakaan tähän mennessä juhlistettu. Lienee USA:ssa vähän isompi juttu kuin täällä peräpohjolassa. Partylite-kutsut olen varannut sille illalle ja varmaan laitan tarjolle vähän jotain ystävänpäiväteemaan sopivaa.

Vauvan ulkonäöstä on ollut keskustelua. Esikoinen on ihan mun näköinen ja kuopus muistuttaa isäänsä. Olisikohan tämä sitten jotain siltä väliltä! :D Silloin, kun kakkonen syntyi, hän oli mielestäni aivan isoveljensä näköinen (nyt kun katson kuvia, näen vain punakan, kurttuisen ja turvonneen vauvannaaman...) mutta vauvan kasvaessa piirteet ovat muotoutuneet. On noilla veljeksillä edelleen yhteisiä piirteitä, mutta ei niin paljon, että heitä ulkopuolinen esim. päiväkotiryhmästä bongaisi veljeksiksi. Tuossa he näkyvätkin vierekkäin. http://irc-galleria.net/view.php?nick=kreecher&image_id=45125844

Mulla kävi viimeksi neuvolassa samalla lailla kuin Narulla, vauveli potki doppleria ihan villinä, ei meinattu millään saada sydäntä kuunneltua. Maanantaina sitten uusi neuvola, jeejee! Ihanaa saada taas vauvan sydäntä kuuluviin.

Rattoisaa lauantai-illan huumaa kaikille!

Kreecher ja Antero 22+1
 
Kiitos viela kerran, kun otitte vastaan niin lampimasti!

Nyt taitaa olla pahin flunssa kausi paalla, erilaisista mahataudeistakin oon kuullut. Taalla usassa kaikille odottaville aideille annetaan flunssa rokotus ilmaiseksi, jos niin haluaa. En itse ole halunnut ottaa (OLEN VAHVA SUOMALAINEN NAINEN ;) ). Kaippa se olisi hyva, niin ei tulisi niita pahimpia tauteja. Taalla onkin niita ihan erilailla kun puhtaassa Suomessa. Joka kerta nuo terveys ihmiset kysyvat, etta onko testattu Hiv:a ja oletteko kenties Hiv positiivinen. Olen sitten ihan aimana, etta miks ne tuollaisia kysyy. Taalla nakojaan niita sairastuneita kyseiseen tautiin on niin paljon. Kyllahan ne kaikki testit minultakin on tietenkin testattu. Noh, meni vahan aiheen vieresta...

Ultrasta
Nyt taitaa olla niin,etta ultrat on kayty! Kavin yhteensa 4 kertaa ultrassa ja taytyy sanoa,etta on se kylla ihana nahda miten se kehittyy ja kasvaa se vauva. Toiseks viimeisella kerralla kun menin ultraan, menin sinne sen takia kun jouduttiin auto-onnettomuuteen mieheni kanssa, oltiin siella sitten pitka tovi ja katsoivat ultra aanella, etta vauvalla on kaikki hyvin. Siina hassakassa sitten selvis vauvan sukupuoli, poikahan se oli! :D
Ja sairaalatati sanoi viela etta: Oh yeah, It's a boy. It's all over the place!! :LOL:
Viikko sen jalkeen kaytiin sitten viela ihan norm. ultrassa ja sekin nainen sanoi, etta varmasti on poika, otti viela ultrakuvan todisteeksi navan alapuolelta :D
Ne sanovat taalla etta rv 18-20 nakyy parhaiten onko tytto vai poika. Meille sattui olemaan sitten kaksi ultraan niin perakkain, etta tuli tubla varmistus.

Epiduraalista
Olen ajatellut kylla ottavan tuon epiduraalin. Ei siita varmaan muuten mitaan tuu, oon nimittain kuullut niin paljon kehuja puudutuksesta ja synnytys on ensimmainen kerta, eika oo kokemusta niin eikohan oteta kaikki varusteet kayttoon! ;) Mutta, arvosta niita naisia myos, jotka tekee alusta loppuun mahd. luonnollisesti. Ei voi kuin nostaa hattua! Mika se toinen puudutus on, josta Hiivio mainitsi? Unohdin nimen jo, mutta mita eroa silla ja epiduraalilla on? Ovatko kenties saman tyyppisia puudutuksia?

Painosta
Taytyy lahtea lenkille, ku on tullut kiloja jo aika paljon. Taalla se liikkuminen on niin hankalaa. Autossa istutaan paljon ja yksin ei lenkille oikein voi lahtea. Otan mun mieheni mukaan niin kukaan ei mua lenkkipolulla varasta ;) Ei vaan, mutta en oikeastaan muualla voi olla yksin kuin shoppailemassa, koulussa ja autossa aika pitkalle. Riippuu tietysti ihan kaupungin osasta. Siks taalta tulee nuo naurettavat Ab Tronicit ja muut kuntoilu hossotykset kun ihmiset ei voi vapaasti liikkua ulkona. Kuntosaleja taalla on kyllakin ihan hyvia.

Voi kun lakuja ja turkinpippureita tekis mieli :D NAM! Ollaan pyydetty anoppia ja mun aitsykkaa aina valilla lahettamaan karkkilahetyksia!

Erittain hyvaa viikonlopun jatkeita kaikille!<br><br>
 
Mä vannon paracervikaalipuudutuksen nimeen!!
Sain jo ekasta sen ja teho oli juur mitä pitikin.Eli kipuja ei kokonaan vienyt pois,mutta sen terävimmän särmän.Sillä kivullakin on merkitys,ponnistusvaihe nopeutuu kun on tarve ponnistaa.Ja epiduraali jossain määrin vie tuon.
Mä en halua että mun selkäytimeen mennään sorkkimaan,oon ikäviä juttuja nähnyt ja suoraan sanoen se kammottaa ehkä yhtälailla kuin sektio.

Eli tuo puudute "kadotti" multa kanavan alle tunnissa esikoisesta,eli sain puudutteen kun olin 5 cm auki ja tunnissa katosi loput.
Toisessa synnytyksessä katosi jo puolessa tunnissa ja kolmannessa vartissa!!!

ELi se rentouttaa kohdunsuuta ja juur paikalllisesti niin että synnytys etenee.

Mä en muuta ees halua kokeilla,tuo on ollut mulle varmasti se paras ja toimivin.

Nyt tekemään lottoa,piti kommentoida tuo puudute nopsaan.

Mutta se mikä tehoo toiselle ei välttämättä tehoo toisella.Mut tässä puudutteessa on se hyvä puoli,että jos se ei autakaan,voi ottaa siihen esim spinaalin perään.

kata 24+1
 

Yhteistyössä