~KesäMassut 2007~

Pepsukka81 harmailee
Puhelinmyyjät: Minä en vastaile outoihin numeroihn, mutta on tainnut pari puh.myyjää soitella. Kenelle se tulikaan lahjaksi se vauvalehti (?), niin saavat siitäkin varmasti yhteystiedot, vaikka lahjalähetys..ehkä...

Mielialat: Kyllähän tässä on itku ollut taas viime aikoina herkässä joidenkin asioiden vuoksi. Lähinnä oikeaa murhetta ja sitten vain ylistressiä tulee. Itken näköjään nykyään joka kerta Teho-osaston aikana, kun siinähän Abbylle ja Lukalle syntyi keskonen. Ärsytyskynnys on taas näköjään myös madaltunut, mutta olen kyennyt ihmeen hyvin hillitsemään itseni.

Kutina: Minulla ei ole massussa eikä muuallakaan kutinaa.

Tuoksut: Minä tykkään muutenkin vaniljantuoksusta ja jostain muista tuoksuista ihan älyttömästi, mutta ei mitään sellaista pakkonuuskittavaa ole. Jotkut tuoksut, kuten ruoantuoksu yleensä tuntuu inhottavan edelleen.

Vau*kirjan tuotteet tuli minullekin eilen. Oli samat tuotteet kuin Pikkumyyllä, kaikilla varmaan samat. Minusta se oli jotenkin aivan ihanaa, kun pieni paketti saapui. Eilen kuunneltiin pikkuisen kanssa cd-levyä ja heti alkoi liike massussa- ilmeisesti musa sitten miellytti. :)

Anskuli1978 tervetuloa minunkin puolestani !

En olekaan muistanut tänne mainita, että olen vihdoin saanut jotain, mikä raskaana olevilla yleensä on eli masuviivan, menee ihan rintojen alapuolelle ! Tuntui heti enemmän, että olen oikealla tavalla raskaana- ehkä tämä tunne tuon pienen mahan takia, jota kaikki pitävät puutteena. No eivätpä tiedä, että minulla on sentään massuviiva... B)

Swerfiel: Ihana vauvauni. Haluankin kertoa, että minä näin vauvan sukupuolesta kamalasti unia ennen rakenneultraa. Jotenkin varmaan siksi, kun niin kovasti tyttöä toivoin ja aina unissa oli selkeästi poika tulossa. Tyttöhän sieltä nyt kahden ultran perusteella tulee (eilen tehty viimeinen).

Jonnakar: Kiitos! Ja minulla kanssa noita peppukipuja ja ainakin ihan hirveitä alapään kipuja, joita myös eilen valittelin vo:lla. Ei nyt tarkkaan osannut sanoa, mistä alapään kivut johtuvat, mutta olisiko tosiaan niitä liitoskipuja. Tosin pääasia, ettei ne ole mitään vaarallisia. En minäkään voi saunan lauteilla istua enää koko ajan samassa asennossa, kun peppua särkee. Alapäässä taas tuntuu, niinkuin olisi kunnolla ruhjottu välillä ja välillä se tunne sitten helpottaa. Sisäreidet ihan ylhäältä minulla on ihan hellänä olleet eilisestä asti- kamala tunne.

Painoarvio: Alkaahan tässä vähemmästäkin hätääntyä, kun itsellä selkeästi huonoin painoarvio ja sen tekayn mukaan minulla menee hieman alaviivan alapuolella. Ei kai lääkäri ole vain hätäisesti todennut, että ok, jos kerran Katallakin isompi ja seurataan. Kuitenkin onnittelut Nipsulle, että vihdoin sait ultran, jossa kaikki on hyvin :hug: ja sinullahan todella hieno painoarvio, vaikka viikkoja tosiaan vähemmän kuin minulla. Sinun painoarviota pidettiin siis ilmeisesti normaalina (2kg tuossa vaiheessa) ? Mantsullakin näytti olevan painoarvio viikoilla 30+1 1500g eli todellakin enemmän kuin minulla. Ei minullakaan ole mitenkään voinut nousta 200g viikossa vauvan paino, kun noin alhainen...voi itku, mitähän tässä nyt pitäisi tehdä...

Massumitta : Toivottavasti kenenkään mitta ei jää välistä: 2492cm+ 77cm(31+6)= 2569cm.

Minä olen siivoillut tänään ja ulkoilemaan olisi tarkoitus piakkoin lähteä, jos supistelut vähän hellittää...tiedän, olen varmaan ollut vähän liian innokas tänään ja se kostautuu. Hoidotkin saivat taas vähän huonovointiseksi tänään... :x ...

Kiitos kaikille, jotka vielä jaksavat jankuttaa kanssani painoarviosta, mutta jos ymmärrätte, niin tämä tuntuu itselle maailman tärkeimmältä asialta tällä hetkellä...

Pepsukka ja massuneiti 31+6.
 
Hei MHP!!!
Esikko teki samat!!
Jätin olkkariin toviks ihan hissuksiin,poika oli n.puolivuotias ja tuntui niinn hiljaa ja hyvin viihtyvän,joten en pitänyt keittiöstä kiirettä olkkariin...

Nooh,kun kävin kattomassa oli poika suklaanruskeena nassu,kädet ja suu,oli alimman tason tv tasosta ja videon maalannut kakilla...Ja todella se haju ei suukosta lähtenyt,ei sitte millään!!! :kieh:

Ei äiti tiennyt itkeäkö vaiko nauraa!!!
Teillä tulee myös pieni ikäero MHP...Mua vähän kammottaa se jo valmiiks.
Maisa on jotenkin niin pieni että apua...

EI ole kokemusta kahesta pienestä...argh,nythän valehtelen!!
Sillä onhan mulla ollut KAKS vauvaa kerralla,mutta jotenkin aattelen että kaksoset on olleet helpommat kuin nämä.
Nukkuivat suunnilleen samaan aikaan.

Onneks täällä muitakin joilla pienellä ikäerolla lapset...Ehkä saan hyviä vinkkejä sillä toivon että jatketaan vauva puolella sitten kans!!

Jaahas,lähettävä viemään diskoon noita pienempiä...VOih...kohta esikoinen on murkkuiässä,eli täyttää 13 tänä vuonna...juur kun pääsen vauvan yösyötöistä niin alkaa varmasti tuon esikon öiset vahtimiset ja moporeissut!!

Nooh,aikansa kutankin!!!

kata
 
pikku-myykö? se kyseli tuosta RT tulasta sori oikeesti mä ite vähän sekoilin..oli tietenkin tarktus laittaa että lapsi on raivotarjonnassa eikä raajatarjonnassa.. :headwall: :ashamed: sori oikeesti!

ja oliko jonnakar joka kyseli mikä vaivaa ku niin peppu kipeenä ja muitakin paikkoja..mulla oli n.viikko sitten viikon kipeänä paikat ei tahtonut millään päästä mistään asennosta ylös ja liikkumaan mutta nyt ollut jo 3päivää että voin taas normaalisti liikkua..neuvolassa sanottiin että vauva ollut jossain hankalassa asennossa ja painanut johonkin niin siksi ollut kipuja ja varmaan oli samalla liitoskipujakin sen uskon kyllä!!aivan hirveät kivut oli!mut nyt vauva kait paremmassa asennossa niin se hyvä! :)

lähenpäs siivoilemaan niin jatjot!

A-L vauva 30+1
 
Tulinpa pikaseen kyselemään että kuinka moni rasvailee masua ja mitä voidetta käytätte? Tätäkin on varmaan aikasemmin kysytty mut kysyn sitte uudestaan. Ite rasvaan aina suihkun jälkeen siis muulloinkin kun raskaana ollessa,esikoisesta tuli ihan viimisen kuukauden aika raskausarvet vatsaan ja aika paljon vielä eli ei rasvailu auttanut,taisin ihan perusrasvalla silloin rasvailla. Nyt en ole varma onko nää vanhoja arpia vai onko tullu lisää. Nyt käytän sellasta vartalovoidetta jossa aurinkosuojakerroin 8,onkohan niistä kemikaaleista haittaa? Talvella käytin aqualan L:ää ja plussaa. Onkohan se Louis Widmerin raskausarpivoide hyvää? Ja onhan niitä muitakin raskausarville tarkoitettuja. Kannattaakohan ostaa?

Vauvaunia en ole nähnyt muutakun viime yönä sellasta et vauva tunkin masun läpi jalkaa ja pystyin ottamaan kantapäästä kiinni,vähän outo uni mut tulee varmaan siitä kun aina tohon ylävatsaan oikealle tunkee jalkoja :D
Sukupuolesta en ole unia nähny.

Nyt lähen laittamaan poikaa nukkumaan.

NallePuh
 
pepsukka81 tuosta painoarviosta. mä oon kans ollu täällä ihan paniikissa, et kasvaako vauva ollenkaa. mulle on tehty yhen kerran se painoarvio kun sitä tyksissä pyysin. sillo rv30 ja arvio oli 1300g. munsta se on ollu pienempi kuin muilla ja siks mua hirvittää :eek: :eek:
mitäs sulla ne arvoit sit olikaan?? ja millä viikoilla? kyllähän ne tuolla jossain sun kirjoituksissa luki, mut oon vaan niin laiska selaa vanhoja viestejä :ashamed: :ashamed:

mä rasvaan itteni aina pesun jälkeen. käytän erisanin vartaloemulsiota. aivan ihana rasva!

ei siellä terkkarilla tänään tehty yhtään mitään. oli kuulemma joku ylim.käynti ja anto vaan saikkulapun 26 huhtikuuta asti ku sit alkaa äippäloma. neuvolatäti katto sit virtsan ku viimeks oli hiukan proteiinia ollu mut nyt oli pissa ihan hyvä. mulla alkaa kohta jo rv34 enkä vieläkään käy kahen viikon välein :( terkka sano et seuraava käynti on 3-4 viikon kuluttua :eek: huh huh, hirmu vähäseks jää kyllä tää mun seuranta vaiks sitä se on alusta asti ollu.
ois niin kiva tietää enemmän asioita ja ois kiva ku tehtäis niitä painoarvioita :/

nyt painun nukkuu päätäsärkee :headwall: :headwall:

Hani ja Samppa 32+4
 
Teppana: Kiitos vinkistä, täytyypä käydä myös Åhlensilla.

Oletteko muuten uskaltaneet luottaa ultrassa kerrottuun sukupuoleen? Meille sanottiin tokassa ultrassa että poika tulossa, mutta en meinaa uskaltaa uskoa, kun eihän ne koskaan ihan varmoja ole... Sanoivat kyllä että pariinkiin kertaan olisi pippeli näkyny ja että 95% varmaa on. Tarpeeksi kauan kun vielä tivasin, sanoivat vielä että onhan se mahdollista että tytöllä on häpyhuulet niin turvoksissa, että ultrassa näyttää pippeliltä.

En vaan ole oikein uskaltanu ostaa mitään sukupuoleen viittaavaa, jos arvio meneekin pieleen. Haluisin vaan jo niin kovasti ostella kaikkia ihanuuksia, mutta josjosjos... Aargh! :headwall: Alunperin en olisi sukupuolta edes halunnut tietää etukäteen juurikin arvion epävarmuuden takia, mutta ultrassa uteliaisuus voitti. Tyttönen on aivan yhtä sydämellisesti tervetullut kuin poitsukin, mutta tahtois tietää varmuudella jo nyt!

Se siitä avautumisesta tällä kertaa. Ihon rasvaamisesta: Itse olen rasvannut kroppaani ihan tavallisella marketin kosteusvoiteella, enkä tiedä onko arpiin auttanut. Nyt katselin just Vauva-lehdestä (neuvolan näytenro) esittelyjä erilaisista raskausarpivoiteista ja tuumin että josko sijoittais joko Biothermin tai Clarinsin "täsmä"voiteeseen. Kokemuksia kenelläkään?

Nyt nukkumaan, hyvää yötä everybody!
 
Hyvää iltaa (yötä)!

Nyt tosiaan harmittaa kun ei ehdi joka päivä käymään täällä lueskelemassa, kun sitten tulee kerralla niin paljon kommentoitavia juttuja ettei millään muista tai jaksaisi nähdä vaivaa vastaamiseen... :ashamed: Mulla ei ole tapana käydä koneella kun vasta illalla kun mies on töissä ja poika nukkumassa ja sitten kello on aina vähintään sata ennen kun pääsee nukkumaan.

Mä olen kanssa miettinyt monet kerrat, kuinka sitä pärjää kun on lapset suht. pienellä ikäerolla. Jotenkin poikakin on vielä ihan vauva, kun on nyt vasta lähtenyt kävelemään ja moni muukin asia, esim. puheen ymmärtäminen ja lusikan käyttö on vielä ihan hakusessa. Tuntuu, että mulla menee 100 % ajasta pojan hoitamiseen ja perään katsomiseen. Valmiiks jo pelkää mitä kaikkea poika keksii tehdä sillä välin kun äiti hoitaa vauvaa... Meidän pikkuinen lampi muutetaan ennen kesää hiekkalaatikoksi. Pienenee ainakin hukkumisen vaara huomattavasti...

Mutta kaikkeen varmaan tottuu ja oppii ajan mittaa. Monella tutulla on ollut pieniä lapsia uuden vauvan syntyessä ja hyvin nekin on pärjänneet.

Meillä oli kanssa vielä kuukausi sitten ongelma saada poika päiväunille. Piti nukuttaa viereen ja tuttipullon kanssa, vaikka muuten ei pulloa enää ole tarvinnut. Sitten päätin, että pullo saa jäädä pois ja poika nukkua päikkärit omassa sängyssä ennen vauvan tuloa. Alkuun huutoa kesti vähintään tunnin ennen kun nukahti, siitä sitten väheni pikkuhiljaa ja nyt nukahtaa itsekseen ilman pulloa ja huutoa omaan sänkyyn =) Nyt on kyllä välillä herännyt kesken päiväunien eikä millään suostu nukahtamaan uudestaan...

Anskuli: Tervetuloa!

Pepsukka: Ihanaa kun pääsit pakkolevosta! Ota nyt kuitenkin rauhallisesti, ettei ala liikoja supistelemaan.

Mä näin sellaisen vauvaunen, että olin juuri synnyttänyt tytön, enkä muistanut synnytyksestä muuta kuin että oli tosi nopea ja helppo synnytys. Oli vielä niin todentuntuinen uni, että herättyäni luulin oikeasti, että mulla on jo vauva! Kyllä toi masu sitten palautti maan pinnalle... Siellä on ja pysyy vielä ainakin 2 kk, jos ei melkein kolmekin!

Vaatepulma: on todellinen täälläkin. Jostain syystä, vaikka painan vähemmän nyt kuin esikoisesta näillä viikoilla, ei kaikki esikoisen aikaiset äitiysvaatteet enää mahdu päälle. Mulla on kanssa kahdet housut, kolmet rintsikat ja muutama paita, joita pystyy pitämään muuten kuin kotona. Teppanan pussilakananiksi alkoi kiinnostaa kummasti :LOL:

Ai niin! Ratkasin lopulta sen äitiysraha"ongelman" kun työnantajan maksaman palkan päälle saisin vielä kelastakin rahaa ekat 56 pv. Työnantajan maksama peruspalkka ilman lisiä on niin pieni, että kela joutuu maksamaan erotuksen, että 90% laskennallisista tuloista täyttyy. Ei mun selityksestä varmaan kukaan mitään ymmärrä (en itsekään ymmärrä mitä kirjoitin...), mutta pääasia oli se, että ei siinä mun päätöksessä mitään virhettä ollutkaan, rahaa tulee enemmän kun osasin ikinä odottaa =)

Jaahas, sitä ollaankin jo pitkällä lauantain puolella! Pitäis varmaan nukkua...

-ebbuliini ja neiti rv 29+2-
 
Hiiviö harmaana
Täällä pitää nyt harmailla, aina kun kirjaudun sisään katkaisee koko netin :headwall: Muutenkin ärsyttää taas suunnattomasti kun sivut tökkii, kieltämättä vähän vähentää tuota kommentointia kun ei jaksa odotella sivujen latautumista...

Hmm, mistäköhän kaikesta olikaan puhetta....

Niin noista hajuista.... Bensa on ihan mielettömän hyvätuoksuista! Muutaman kerran tullut lähdettyä tankkaamaan, ihan vaan että pääsee nuuskimaan tuoksua :whistle: :ashamed: :D

Ja mullekkin ilmestynyt hyvin pienen pieni, masuviiva, ihan alhaalta ja tulee reilusti yli navan. Mutta siis tosi himmeä, esikoiselta oli tässä vaiheessa jo tosi tumma ja paksu.

Mullakin tulee välillä tosi reilusti valkovuotoa, ihan lorahtelemalla ja sit välillä kun vessassa käy tulee hillittömän kokoisia klönttejä... Mutta kaipa tää kaikki on raskaana ihan normaalia.

Nyt on ollut muutama päivä hirveää tuskaa välillä, kun epäilen että vauva olisi kääntynyt poikkitarjonnasta ihan kokonaan taas perätilaan, koska liikkeet tuntuu ihan alavatsalla, satunnaisesti navan korkeudella... mutta siis, kun välillä oikein alapäätä vihloo ja tulee sellainen järkky painontunne tuonne, eivät ole ihan niinkuin liitoskipuja vaan enemmän tuntuu siltä, että vauva jaloilla poraisi tuonne alas...

Oli kiva eilen kaverin kanssa käydä shoppailemassa kun muutaman kerran tuntu että jalat lähtee alta...

Onko täällä muita joilla vauva vieläkin perätilassa, viikkoja vajaa 31?? Ei ole tiettävästi kertaakaan käynyt rt:ssä...

Niin ja puhetta ollut lasten ikäeroista... Eli meillä poika täyttää ensi kuussa 2 vuotta, joten häthätää kerkeää reilu 2 vuotta tulemaan ikäeroa... kieltämättä vähän jännittää miten toi esikoinen tulee suhtautumaan vauvaan ja miten arki lähtee rullaamaan kahden kanssa.

Välillä sitä yön pimeinä tunteina miettiin että mihin sitä on päänsä pistänyt, varsinkin jos esikoisella on ollut rankempi päivä. Poika oli myös hirveän huono nukkumaan vauvana (puolivuotiaana heräili pahimmillaan 20 kertaa yössä) ja kammottaa ajatella että se rumba pitäisi käydä uudestaan läpi.
Välillä myös koen hirveää syyllisyyttä siitä, että 'teen' esikosta ison pojan jo nyt ja huonoa omaatuntoa poden valmiiksi siitä, miten pystyn huomioimaan molemmat, ettei poika tuntisi oloaan vähemmän rakastetuksi tms....

Mutta ehkä nämäkin on vain sitten niitä hormoonien aikaansaannoksia, pääpiirteittäin kuitenkin mennään ihan positiivisin mielin, välillä vaan iskee tuollaisia olotiloja.

Synnytys on ruvennut myös pelottamaan jonkun verran...

On muuten kiva kun taas tässä tuntuu hirveitä 'muljahduksia' tuolla alapäässä.. taitaa pikkuinen revitellä oikein kunnolla :D

-Hiiviö & Elvis 30+6-
 
Täytyypä pikaisesti kirjoitella, ennenkuin lähdetään ihanaan aurinkoiseen ulkoilmaan :)
Lasten ikäeroista on ollut puhetta, ja meillähän edellisten ikäero oli 1v8kk, eikä esikko vammaisuutensa vuoksi edes kävellyt silloin. Toisaalta se oli aika helppoa, koska kumpikaan ei huomaamatta juosseet karkuun :p Mutta onhan se niin, että lasten tempperamentista se arjen rankkuus varmaan tulee. Rankin aika minusta on ollut nuoremman ollessa 1-4-vuotta. Nyt on pari vuotta ollut seesteisempää, kun tempperamentti alkaa tasaantumaan. Esikon kanssa sit toisenlaiset ongelmat...mutta siis varmaan joka ikäkausi tuo uudet ongelmat kehiin.

Hajuista pakko mainita tennispallot ja se purkki, missä niitä palloja säilytetään :p Se haju on vaan niin ihana, että sydänkin alkaa hakkaamaan kun ajattelee sitä. Mutta tämä addikti on jo ollut murkkuiästä asti.

Hiiviöllä oli myös synnytysasiat mielessä. Täällä kauhulla odotetaan, mitä tuleman pitää. Molemmissa synnytyksissä on ollut omat kommervenkkinsä, joten nyt mietityttää miten tämä tuleva synnytys sujuu. Eniten pelottaa, että vauvalle käy jotenkin.

Supistelut lisääntyy ja joka päivä tulee parin tunnin supistelujakso. Mukana yleensä 1-3 kipeää supistusta, loput kovettumisia. Maanantaina onkin lääkärineuvola, ja saa tietää onko alakertaan tullut lisää muutoksia. Muuten tuntuu, että vauva kasvaa ihan kamalasti koko ajan. Mahanympäryskin oli kasvanut reilussa viikossa 4cm. Syömisestähän se ei voi olla :whistle:

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea Irmelille kosinnasta :flower:

t.auramaria rv31+2
 
Huomenta taas kaikille! :)

Nyt ollaan ukko ja itekkin ihan ihmeissämme. :eek: Eilen iltasella oli pakko lähtee käymään äpkl.lla. Supistukset ei rauhottuneet millään ja aivan karmee olotila, joka paikkaa repi ja olin aivan neuvottomana. Lääkkeeksi neuvottiin lepoa, seksikielto, pienintä ei saa nostella eikä kyllä sais olla jaloillaankaan...Voi #&%?$!*, sanon suoraan. Kohdunkaula oli pehmentynyt liiaksi ja "avoimena" 3 cm. Vauvalla kaikki ok, mutta ite aloin taas kerran pelkäämään josko tästä edes lähelle loppuaikaa pääsee! 2.n viimesen raskauden kanssa ollut sama juttu, mutta silloin suostuin jäämään sairaalaan lepäilemään tippoihin. Nyt asia hieman eri kun tuo pienin on vielä niin pieni...Joten apuvoimia pitää pyytää tänne kotiin. Onneksi on mammat ja mummut tuossa melko lähellä. :) Enpä nyt valittele enempää vaan alan kommentoimaan joitain muistamiani juttuja, nikit kylläkin on aina hakusassa!

Lapsien pienestä ikäerosta Ekat tytöt 1,7 vuotta, ei suurempia ongelmia, aluksi hieman mustasukkaisuutta, mutta kun nuorempi jo alkoi kävellä 8 kk.n ikäsenä, yhteiset leikit ja riehunnat. Eli kaikenkaikkiaan ihan jees. =) Sitten pojat -01 ja -05 ei mitään ongelmia ja "isot" tytöt tosi suurena apuna kummankin hoidossa. Mutta nyt tuntuu siltä että tosiaan tuo nuorimmainen on niin äitin poika, että ongelmia voi taas mustasukkaisuuden kanssa tulla! On muuten niin mustis että edes isot sisarukset ei sais saada hellittelyjä äiskältä kun hän jo välissä! Ja ne isin äitille antamat suukot ovat aivan myrkkyä! Sieltä tulee liiankin selvästi, mun OMA äiti! Joten odottelukannalla tässä vaan ollaan...

Masun rasvauksestaItse rasvailen itteeni joka kerta kun oon käynyt suihkussa tai saunassa, ihan tavallisella YR kosteusvoiteella...
Vielä ei ole masulle ensimmäistäkään raskausarpea ilmaantunut, joten taidan olla aika "löysänahkainen akka" :kieh:

SynnytyspelostaTuntuu siltä että joka kerta oon ollut enemmän peloissani. Ekan kanssa en niinkään, koska en tiennyt aivan täysin mitä edes odottaa...Nyt kun tiedän...tieto lisää tuskaa...Niinhän sitä sanotaan, en kyllä tiedä sopiiko se tähän kohtaan ollenkaan?! Sitten kun olen vielä niitä mammoja, joka haluaa tuntea kaikki ne kivut. Eli ilman kivunlievityksiä mennään tälläkin kertaa! Varmaan hulluna pidätte?

Nyt on aika lähtee hoitaa kersantti Karoliinan sulkeisii...Lapset vähän siivoilemaan, ainiin toi ukkokin lähti tuttaville talonrakennuspuuhiin!
Ja sitten lapset pihalle ja ite ehkä tonne takapihalle aurinkoo ottamaan, ainakin naamalle!

Nyt toivottelen kaikille mahakkaille ja masuasukeille hyvää lauantai päivän jatkoa! MHP ja sikakova supistus :/
 
Huomenia...Tuli valvotttua klo 3 sellaisen tyhmän japanilaisen leffan takia..kyllä sit uni maittokin:)

mulla vauva raivotarjonnas varmaan pysyny..neuvolas sanoivat et pää alhaalla ja jalat oikealla kyljellä.Sinne se potkiikin.Eilen alkoi huomaan kuin vauvan vääntelehtimiset tuntuu ihan erilailla.muljahtelee selkeästi-kait se vauva niin iso jo nyt et sen takia selvemmät.

Tää istuminen ahdistaa niin paljon et en tajua kuin 2kk tuun selviään..sohvallakin olen aina kyljelläni..tai selälläni.

Tyhmää utelua,mutta onko teillä muilla alapää alkanut turpoaan?Itsellä tuntuu/näyttää siltä..mitään suonikohjuja en kyllä ole siellä tutkiskellu :)

kohta lähden vähän rahaa tuhlaan ja sit lenkki ois paikallaan..
huomasin juuri tänään et jo ennestään löysä ja roikkuva #&%?$!* on alkanut painaan niin et hiostaa #&%?$!* alta..ei kiva kun tulee läskifiilis :'(
 
Moi!

Irmelille onnittelut :flower: Oli kyllä aikas ihanaa ja yllättävää kun mies sillon "aikanaan" kosi :heart:

Pepsukka Mukavaa, että höllensivät tuota sun pakkolepoa, ota nyt kumminki rauhallisesti =) En muuten saanut vauvalle sitä vakuutusta, syynä äidin vakava pitkäkestoinen sairaus, jolloin ei voi taata että vauvakin ois terve :kieh: :/ Kaikki lääkärit on kyllä sitä mieltä ettei tuolla mitään vaikutusta ole. Taidat käydä vielä nytkin hoidoissa? Tuli tässä mieleen, että ollaankohan mahettu tavata jossain käytävillä, kun itekkin on siellä tullu käytyä.. Mites, saitko sä sen vakuutuksen?

Appivanhemmista, mulla ihan hyvät välit, parantuneet tässä raskauden aikana. Välillä vaan anopin kanssa menee hermot ku on semmonen häslääjä:)

Joku kyseli painoarvioista, mulla oli 28+5 vauva 1311g, kuulemma hyvän kokonen, keskikäyrällä.

Masumitta 2569+91=2660

Omaa napaa. Vauva potkii kivasti, liikelaskentaa ei oo tarttenu tehä, pieni kun möykkää heti hirviästi kun ite rauhottuu paikoilleen. Mulla myös neuvola ollu vielä3-4vkon välein.
Supistukset rauhottunu tai siis ei enää tuu levossa, mutta kun parikin askelta ottaa niin johan alkaa hirveät supistukset. Pyöräily tuulettomilla ilmoilla onkin sitte ollu se mun juttu. Alkaa vaan jo vähän tuo maha olemaan tiellä.
Mukavaa, anoppi lupautu siivoomaan meitin 'uutta' asuntoa ettei mun tartte nii hirveesti rehkiä. Aivan karmee murju, pieni ku mikä, ees huonekalut ei läheskään kaikki sinne mahu, muteiköhän me tuo reilu puoli vuotta siellä sinnitellä..

Jollakin taisi joskus aikanaan olla täällä linkki vanhoihin suomalaisiin nimiin? Löytyiskö joltain sitä vielä?

Profiilissa uutta masukuvaa, kun piti pikkusiskoille etelään lähettää =) Väittivät että jättimasu, mistähän kohtaa?!?! :p

Aurinkoisia kevätpäiviä toivottelee KuuttiPieni ja Hilmuska 31+3
 
voi kun kaikilla on niin ihanan isoja vauvoja masussa. mä puhuin tosta painoarviosta. Kuuttipieni jos sulla oli 28+5 viikoilla vähä reilu 1300g ja keskikäyrällä ni mulla oli sitten pakko olla alakäyrällä kun siit reilu viikko eteenpäin ja mulla arvio 1300g. lääkäri ei sillo mitään sitä kommentoinu ja ajattelin et voi ku se on jo niin iso, mut nyt ku oon lukenu teijän arvioiota ja kaikki on ollu pal isompia ni on iskeny kuhee paniikkii :eek: :eek:
 
Painoarviosta Pepsukalle pikaiseen siivouksen lomassa...

Mulla oli siis 32+1 viikot painoarvion ollessa 2-2,1 kg, eli pari päivää pidemmällä kun sun painoarvio, eiks niin? Toi on ihan ok lukema sekä omasta että lääkärin mielestä. Esikoinen painoi syntyessään 4080g, joten tämä lienee vähän samoilla kasvu-urilla.

Näihin aikoihin pitäs kai tulla jonkun sortin kasvupyrähdys, joten paino voi lisääntyä viikossa aika lailla. En osaa sanoa kyllä onko sun saama painoarvio miten hyvä, mutta vauvan kasvu alkaa tässä vaiheessa olla jo aika lailla geeneistäkin riippuvaista. Mä kyllä taidan napostellakin aika lailla, mutta en ole mitenkään sirorakenteinen noin muutenkaan. Mies on kans kookas ja molemmilla on syntymäpaino ollu 4 kg tietämillä. Esikoistamme vartoessa mua jo varoitettiin kolme viikkoa ennen synnytystä että kannataa tarkkailla mitä syö, ettei vauva kauheesti enää kasvais loppuaikana. Ja mähän olin silloin ollu aika tarkka syömisistäni koko raskauden ajan etten ite lihoais... ja siis loppuajan olin lähinnä paastolla, ja silti poika oli nelikiloinen. Synnyttyään kasvoi sitten ihan mahdotonta vauhtia, toisaalta helppoa niin, mutta se paino... ja vaatteet. Meillä taitaa olla pienimmät nutut lähes käyttämättöminä kaapissa, poika kun oli 56cm jo syntyessään ja kasvoi äitiyspakkauksen vaatteistakin ulos tosi nopeesti.

Massun rasvauksesta Oon ollu tosi laiska rasvailemaan kun ei oo ollu varsinaisesti tarvetta. Taidan kuulua MHP:n kanssa samaan löysänahkakastiin. :D Ei oo raskausarvista ainakaan vielä ollu murhetta.

Anskulille piti vielä kommentoida sukupuolesta. En uskalla minäkään oikein luottaa aluksi saamiini veikkauksiin tytöstä. Tuntuu että jos ostan jo valmiiksi kaikkea tytölle sopivaa, niin sitten se ainakin on poika... oon niin kovasti pikku prinsessasta haaveillut.

Voi hitsi, nyt poika heräsi ja mulla on vielä lattiat pesemättä.

Lämpöistä viikonloppua kaikille!

B)

Nipsu 32+5
 
Mulla mene napaviiva niin et navasta ylöspäin suoraan..ja navan alla viiva vasemmalta tulee napakuoppaan..aikas hullunkurinen kaari:)voisko siitä veikata sukupuolta? :LOL:
Onko kellään jo napa pompannut ulos?

mulla on ollu jo kolme kertaa jokin kysymys mielessä,mutta aina kun sivuille tulen en muista sitä..
:ashamed:

mistäs sais edullisimmin sellaisen mobilen pinnasängyyn?
 
Pikasesti piti tulla lukemaan uusimmat kuulumiset ja kommentoimaan samalla anskuliinille tosta sukupuoli asiasta. Eli meille sanottiin ihan varmuudella rakenneultrassa, että poika on tulossa ja olen kyllä luottanut siihen. Ja oma vaistokin sanoi jo ennen ultraa, että poika se on. Nyt on kaapit ostettu täyteen pojan vaatteita, joten paree on sitten olla kans poika ;)

Huh, ihan kuollu olo, olin koko päivän siskon kanssa Helsingissä shoppailemassa, vaikka mukavaa olikin niin kyllä otti aika koville. Välillä tuli tosi huono olo ja tuntu että taju menee. Ei näköjään tahdo enää kunto kestää tollasia reissuja.

Ei maar nyt jalat kohti taivasta ja huilaamaan. Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!

Teppana & pikku-ukko 30+5
 
Heippa!

Näin viime yönä unta että meillä on poikavauva. Me emme siis tiedä sukupuolta ultrien mukaan, koska emme sitä halunneet tietää. Unia näen melkeinpä joka yö, mutta tämä oli ensimmäinen uni omasta vauvasta. Saapahan sitten nähdä kumpaa sukupuolta tämä mahtaa olla. =)

Eilen oli sellainen puuhapäivä että. Ensin leikkattiin tontilla olevat pensaat ja silputtiin oksat silppurilla. Otettiin pihakalusto esille ja öljyttiin se. Ja sitten vielä tapetoitiin lastenhuonetta. Kylläpä sitten olikin väsynyt olo illalla kun olin ollut melkein koko päivän jalkeilla. Oli kuitenkin ihanan olo kun oli saanut niin paljon aikaiseksi. Täytyy vielä viimeistellä lastenhuone ja siivota se perusteellisesti ja sitten pääsisi pesemään vauvanvaatteet ja viikkaamaan ne kaappiin sekä kalustamaan huoneen. =)

Jälleen tervetuloa uusille kesämassuille. Kiva kun vielä tässäkin vaiheessa tulee uusia palstalaisia.

Äiti77 Rv 29+1
 
Huomenia!

Miehenretale on ollut viihteellä molemmat päivät, eli mie sitten olen heräillyt lasten kanssa... :kieh:
On kyllä aika harvinaista, meillä tuo ukkeli käy tosi vähän missään. Nyt vaan sattui samalle viikonlopulle kaverin synttärit ja työpaikan 20-vuotisjuhlat.

Mulla pomppasi napa ulos jo joskus viikon 16 hujakoilla. Mutta mulla tää masu kasvoikin kauhean aikaisin. Nyt on mielestäni taas suht saman kokoinen, kuin muillakin odottajilla näillä viikoilla. Eli kasvu tasaantuu...

Raskausarpia ei ole tullut aiemmissa raskauksissa, toivottavasti ei tule tässäkään. Ja rasvaillut olen muisteassani, eli harvoin. Taidan siis kuulua Nipsun ja MHP:n kanssa siihen löysänahkojen kastiin! Ei sillä rasvaamisella kuulemma niiden arpien syntyyn kovin suurta merkitystä olekaan, koska rasva imeytyy ihon pintakerroksiin ja arvet tulevat paljon syvemmälle. Mutta ei siitä varmasti haittaakaan ole. :)

Mulla ei ole rakenneultran jälkeen tehty minkäänlaista painoarviota, olisi kyllä kiva tietää, minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa. Esikoisen synnytystapa-arviossa lääkäri kyllä lupaili visiikiloisen mahtuvan läpi. Ollaan kuitenkin miehen kanssa aika pieniä, joten tuskin meidän geeneillä mitään viisikiloisia tehdäänkään. Esikoinen oli 3610g ja kakkonen 3190g.

Jokohan mie kommentoin joskus aiemmin tuota masuviivaa... No, uusintana sitten: mulle tuli esikoiselta todella voimakas viiva. Melkein musta ja sentin leveä. Että mä inhosin sitä! Masu oli muuten aika nätti, ja sitten se viiva "rumensi" koko masun. Kakkoselta ei viivaa tullut ollenkaan. Nyt on ilmestynyt vaalea viiva alavatsalle. Ja poikia siis ovat kaksi ekaa ja tämän kolmannenkin pitäisi ultran mukaan olla. Jännä vaan, etten pääse tyttöfiiliksestä irti. Anskuli tuosta ultraan luottamisesta puhuikin, en oikein tiedä. Aiemmin ei olla kysytty. Nyt kätilö sanoi olevansa varma pojasta. Tosin yhdelle tutulle kävi tässä hiljakkoin niin, että joka ultrassa -myös 4D:ssä!- sanottiin, että poika on. Ja tyttö tuli...

Mulla ei ole olut erityisesti raskauden tuomia tuoksuhimoja, mutta bensan tuoksusta oon tykänny aina! Tää oli jollain muullakin, muistaakseni, mutta jäi nyt jotenkin huomaamatta, että kenellä.

Nipsu meillä oli aikanaan esikoisen kanssa tuota samaa nukutusongelmaa. Meillä auttoi parhaiten se, kun toinen vanhemmista jäi siihen oven ulkopuolelle istumaan (ja vaikka lueskelemaan jotain itsekseen) ja heti kun huoneesta alkoi kuulua meteliä. komensi pään tyynyyn. Huoneeseen ei meilläkään hyödyttänyt jäädä vahtimaan, siitä tuo poikanen vain riehaantui. Tämä taisi olla useamman kuukauden rumba, mutta sittemmin unille käyminen on sujunut hienosti. poika nyt 3v10kk)
kuopuksen (nyt 1v9kk) kanssa meinasi tulla ongelma, kun pojat menivät yhteiseen huoneeseensa nukkumaan yhtäaikaa. Riehuttivat sitten toisiaan. Nykyään kuopus laitetaan petiin edeltä ja esikoisen kanssa jutellaan hetken aikaa olkkarissa päivän tapahtumista. Kuopus nukahtaa noin kymmenessä minuutissa, kun saa olla huoneessa rauhassa. Esikoinen menee sitten perässä.

Nyt täytyy lähteä roudaamaan noita lapsosia pihalle, siellä on upea ilma! B)

Kreecher ja Antero 31+2
 
painoarvioista on pakko sanoa muutama juttu, jos se vaikka rauhoittaisi.

1) vauvat ovat eri kokoisia. jokainen vio miettiä, että viikon 30-tienoilla 3-kiloisena syntyvä on jo aika erikokoinen kuin 4,5 kiloisena syntyvä!

2) Käyrien väliin ei mahdu kaikki normaalitkaan painot. Ne ylä- ja alakäyrä on otettu suoraan gaussin käyrältä, ja noin 95% terveistä vauvoista osuu sinne. Eli aika moni (5%) täysin normaali vauva on käyrien ylä- tai alapuolella!

3) vauvoilla voi olla kasvupyrähdyksiä hiukan eri aikoihin, eli ei kannata kauheasti naapurin painoarvioihin vertailla

4) painoarviot voi mennä vaikka kuinka pahasti pieleen, eli ne eivät todellakaan ole tarkkoja! Monen sadan gramman heitto todellisuudesta ei ole mitenkään tavaton.

Toivottavasti nämä faktat edes vähän rauhoittivat painoarvioitaan miettiviä odottajia. Nauttikaa raskaudesta ja ihanasta, kasvavasta pikkuisesta mahassanne! :flower:
 
Sunnuntaita!

Olipas eilen päivä... Lähdettiin hieman yhden jälkeen kaupungille asioille ja siellä sit vierähtikin iltaan asti. Tultiin kotiin vasta vaille yhdeksän. Mies kävi päiväkaljalla mun shoppaillessa Henkalla, sit maisteltiin silakkamarkkinoita, käytiin syömässä meksikolaista ja tuli kävästyä Auran rannassa laivaterassillakin istumassa. Mukavan lepposa päivä oli, mut voimia vei silti... Jalat oli illalla niin turvoksissa, että kengät puristi ja tänään en olis millään noussu ylös. Nyt alkaa "jo" päivä käynnistyä.

Terkkari suositteli tukivyötä, joten kävin sellasen ostamassa. Hintaa sillä oli luvattoman paljon, mut hyvin se tuntui auttavan. Kummasti selkä väsyi vähemmän ja masu tuntu keveämmältä. Kun olisin hoksannu aikasemmin, mut ajattelin pärjääväni ilman...

Vink vink... Henkalla on ihania kesäpaitoja vauvoille, eikä maksa ku muutaman euron. Just niitä tyyliin "rakkauden hetelmä" ja "isin kulta", mut ei just noilla teksteillä. En nyt tarkemmin muista.

Pompula... Mä nukun kans välillä selälläni, ihan huomamattani unissani käännyn ja välillä tietosestikin. Mulla on sellanen käsitys, että huoletta voi pötkötellä, jos ei itestä tunnu pahalle. Kyllä vauva siellä masussa ilmottaa, jos sillä on paha. Varmaan istukan paikallakin on vaikutusta pystyykö olemaan... mullahan on etuseinässä, eikä ainakaan vielä o tullu huono olo tms selällään ollessa. Muilla Parempaa tietoa?

Poikanen kääntyilee... Ei siis o asettunu raivotarjontaan vielä, vaikka tuntuukin niin pöin paljolti olevan. Viimeks tänään tossa mun heräillessä tunsin hikan masun yläosassa ja sit pään liikkumisen alaspäin masun toista laitaa. Nikottelu jatku, joten helppo oli päätellä. Nyt hikka tuntuu ihan alhaalla. Onko muitten vauvoilla hikka monesti päivässä?

Jonnakar... Ihan rauhassa omaa napaa. Mua ei ainakaan häiritse, vaikka jäiskin kommentointi välistä. Tarpeen ja tilanteen mukaan. :) En nyt tosin ite osaa sun kysymykseen kommentoida..

Jalkavaivoista kun on ollu puhetta... Kumma juttu, mut musta jotenki vaikuttaa nyt siltä, että krampit on helpottanu, kun jätin sukat ja säärystimet pois. Ne tuntu niin lämpimiltä, kun muutenkin on kuuma nukkua. En sit tiedä onko lisäraudan popsimisella vaikutusta.

Toi valkovuodon hulahtelu on tosiaan ärsyttävää... Vähän väliä pikkarit märkänä. Tosi epämukavaa, mut onneks vaan väliaikasta.

Puhelinmyyjistä vielä... Ne saa tosiaan tietoja rekisteriin lahjalehtien kautta (jos siis sama lehtitalo). Mulle eivät soittele, kun on salanen numero ja kaiken lisäks itellä myyjätunnus. Jotain hyötyä siitäkin...

Voi ei! :x :eek: Tosi inhoja noi kakkashowt... Myötätuntoja! :hug:

Mä olin vaativa... Mullekin kun tuli viimein se Vau*kirjan paketti, kuten oli puhetta, ja siel oli vähänlaisesti sitä tavaraa. Lukasin siitä kirjasta ja vielä niitten nettisivultakin mitä siinä paketissa lupailtiin olevan ja pistin vähän palautetta. :ashamed: Oon toki kiitollinen siitä vähästäkin, mut ihan periaatteesta... Kun ei kerran missään o mainintaa, että pakettien sisältö saattaa vaihdella. Ei siis vastannu lupauksia, joten siks palaute. Saa nähdä tuleeko vastausta ja millasta. Ilmottelen. Olinkohan nyt kohtuuton?

AnttuLiisa... Mä vähän mietinkin, että sattuikohan sulle inhimillinen ajatusvirhe. Sattuuhan noita... :)

Rasvoista... Mul on toi HTH ja sit "ylellisempänä" ihanan tuoksunen Body Shopin Passion fruit body butter. Aika harvakseltaan vaan muistan rasvailla, mut eipä niitä arpiakaan o näkyny. Tulee jos on tullakseen.

Hani-... Hyvänä päivänä loppuu sun saikku. :) Mulle meinas seuraava neuvola tulla sille päivälle, mut ajatteli terkkari ettei mun tarvi synttäreinä tulla. Toisaalta mies juhlistaa perhevalmennuksessa, joten... :whistle:

Ultrassa kerrottuun sukupuoleen uskon, mut en luota täysin. Varaudun siis myös siihen, että tyttö tulee. Paljon on sinistä vaatetta hommattu (ite enimmäkseen kyl neutraaleja), mut käy ne tytöllekin. En muutenkaan haluis hirveesti mitään prinsessahepeneitä tytölle, joten aika sama.

Hiiviö... Mulla kans vaikuttaa usein siltä, että palstailu tökkii mustana. Kumma juttu.

Mulla ei o hajuihin enemmälti pakkomielteitä... Sellasta shampoota, mikä tuoksuu kinuskille tms, on pakko aina nuuhkia hiuksia pestessä. Se on kyl ollu ennen raskauttakin, kun on niin ihana tuoksu.

Synnytystä en vieläkään osaa edes jännittää... Se tuntuu niin luonnolliselta asialta, että toki mietin mitä haluan, mut en enemmälti kuitenkaan. Siinä tilanteessahan sitä sit kuitenkin ne lopulliset päätökset tekee. Mitään mahdollisia vaikeuksia en haluu ajatella... Panikoin sit ehkä lähempänä.

Ilman kivunlievitystä aikovi en pidä hulluina... Jokainen tavallaan. Itekin varmaan yritän ilman, mut otan sit tarvitaessa. Mulla toi kivunsieto ei o välttämättä parhaasta päästä tollasissa tilanteissa. Vaikee sanoo vielä.

Pitää siirtyä merkkien ompelupuuhiin... Heipat!

PikkuMyy-80 ja poikanen 32+2
 
Riina-Niina harmaana
Painoarviosta olen samaa mieltä swerfielin kanssa, että se tosiaankin on vain arvio;
*Esikoisen aikana yksityinen gyne arvioi syntymäpainoksi noin 3,5kg - tyttö syntyi rv39+6 painaen 3485g eli nappiin meni sillä kertaa.
*Kuopuksen aikana sama yksityinen gyne arvioi rv37, että lapsi painaa jo yli 3kg ja syntymäpainoksi noin 3800g - tyttö syntyi rv39+1 ja painoa vain 2990g eli ihan metsään meni arvio.
Kätilö arveli masun päältä kokeillen vielä synnytysvastaanotolla, että kuopus on syntyessään noin 3,6 kiloinen?!
Synnytys oli kyllä sitten ponnistusvaiheessa tosi nopea ja helppo, kun vauva oli noin pieni! =)
*Satuaarteen painoarvio oli 1100-1200g rv28 ja neuvolan lääkäri sanoi, että hieman keskikäyrän yläpuolella on, mutta ei mikään jättiläinen kuitenkaan olisi tulossa tälläkään kertaa.
Jännä kuulla, mitä tämä neuvolan oma (aika tuore) lääkäri arvioi syntymäpainoksi, kun viimeinen lääkärineuvola on muutamien viikkojen kuluttua?!? :whistle:

Tämmöistä pikakommenttia tällä kertaa...

Riina-Niina ja satuaarre 31+5
 
Vau kirjan paketista!!! Millonkas te ootte niitä tilaillu??? Mä jätin jo syksyllä postiin tilauksen neuvolakirjasta ja kun ei oo mitään kuulunu, niin kuukausi sitten täytin netistä tilauksen... mutta vieläkään ei ole tullut mitään??? Pitäskö mun vaan odotella rauhassa vai kysellä sen perään???Olisi meinaan ihan kiva saada se synnytys juttu-kirja ennen ku h-hetki on ihan niskassa=)

Taioin taas (miehen mukaan) oikein kunnon pöperöjä tänään... mustikkamuffinsseja päiväkahville ja äsken persikkapossua ruuaksi... tuli vaan ittelle hiukan tulista, että varmasti närästää... on kiva, kun ukkeli tykkää =)

Viime yönä meinasin oksun saada kaverikseni ja yö meni tosi huonosti.... ei tuo ruoka taida eää pysyä massulaukussa... oli todella paha olo yöllä.
:x

Allergia oireilta ollaan toistaseksi vältytty, jos ei kasvoihin iskenyttä ihottumaa lasketa... odotan kauhulla, kun tuo koivu alkaa kukkia...

Jotain piti vielä sanoa, mutta unohdus iski... :ashamed:

Vointeja kaikille!!

Maariana + Iinuska 32+5 (meniköhän nyt oikein???)
 
Näin viikonlopun päättymisen kunniaksi profiilissa päivitetty kuva, viikkoja siis 31+2.

:wave:

Muoks:
Ja sama kuva ihan lärvinkin kanssa... Sitä vaan en viitsiny profiiliin laittaa :D

http://irc-galleria.net/view.php?nick=kreecher&image_id=57039519<br><br>
 
Heissan!!
Ihana masukuva!!Ja oot tosi nättikin Kreecher!!! =)

Mä päivitin nyt kans kuvaa,tuo viikolla 33,eli viime viikon kuvaa.
Sain koneet toimimaan....

Joo,mä olen painoarvion kanssa jo rauhoittunut,masu tuntuu kasvavan ja ei se ihan syömisestä kasva.
POtkut tuntuu voimistuneen ja uskon että kaikki ok.
Sekä se että todellakin Maisa oli juur 3 kiloinen niin siihen samoihin tää kait menee myös.

Eikö tosiaan musta vauvan koolla ole väliä,se että olisi terve...Vaikka sitä voi ihan hyvänkokoisella olla ongelmia,niin pienikokoisella tulee mimeleen sydänviat tms...

Mutta en niistä enää jaksa stressata,torstaina näkee viikon 34 lukemat!!!

Viikonloppu oli ihana,työleiri suorastaan!!
Mutta tykkäsin tehä.
Pestiin terassi,meillä on melko iso liki 40 neliötä terassia ja sitä hinkattiin ja öljyttiin.Sama terassikalusteet...ne oli vika ikäviä kun pieniä kohtia pajon..No,nykyajan aineet on melko ihania ja painepesuri kova sana.

Ja nyt ruokaa massuun!!
Söin jo eturuuaksi jätskin.. :snotty:

kata 33+3
 

Yhteistyössä