~KesäMassut 2007~

Onnea: kaikille vauvan saaneille ja teidän perheille :flower: .

Omaa napaa: Vointi hyvä, mutta malttamaton olen tapaamaan oman lapseni, voi kun tulisi pian jo maailmaan. Kahtena päivänä peräkkäin olen käynyt kaupungilla katselemassa ja ostoksilla, toivoen että illalla tai yöllä sitten tulisi supisteluja tai merkkejä synnytyksen alusta, mutta ei tietoakaan niistä, plääh.
Huomenna olisi jälleen neuvolassa käynti.
Eilen illalla vauva yritti ilmeisesti tulla vatsanahkan läpi kun mönki masussa ylöspäin ja kun oli aivan ylhäällä niin edelleen vain yritti päästä ylemmäs :LOL: ajattelin että toinen yrittää epätoivoisesti tulla ulos, mutta kun on perätilassa niin mönkii väärään suuntaan. Näinköhän pienokainen olisi jo maailmassa jos olisi masussa pääalaspäin niin kuin kuuluisi.

äippä-77 Rv38+4
 
Heti kärkeen onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä odottajille!

Synnytyskertomusta en oo vielä saanut kirjoitettua ensinnäkin siksi, että tänään vasta pystyn istumaan tietokoneella :/ ja toisekseen koska ei edes juuri tee mieli muistella... Mutta jotain on silti pakko mainita:Herkkämieliset älkää lukeko! Mulla meni siinä vähän niinkun kaikki pieleen, käynnistettiin kolmeen eri otteeseen peräjälkeen ja lopulta itse virallinen synnytyskin kesti sitten 18h siihen kolmen päivän supistusten päätteeksi. Kolmeen päivään ei unta, ei juuri mitään ruokaa tai juomaa ja mies aina yöksi kotiin. Kätilöopistolla oli joku katastrofi-vauvaruuhka just tietty sillon ja jouduttiin esim. olemaan miehen kanssa kaksin ponnistusvaiheesta eka tunti kunnes jo pää näkyi, koska kukaan ei vaan tullut vaikka kuinka soiteltiin kelloa. Kivunlievitystä ei mulle tarjottu muuta kuin ilokaasua ja lopulta viimein pitkän rukoilun jälkeen epiduraali, joka tosin sekin haihtui sopivasti ponnistamaan päästäessä. Ponnistamaan jouduin kätilön painostuksesta tosiaan sen ekan tunnin kyljellään, joka oli todella huono asento. Olin toivonut puoli-istuvaa, johon mut sitten kyllä käännettiinkin kunhan joku ehti paikalle... Mulle ei ikinä kerrottu miksen saanut esim. toivomaani kohdunkaulan puudutusta tai ylipäätänsä mitään tilanteesta, ja lopulta kun vauva oli ulkona olin niin rätti etten enää saanut edes päätä nostettua katsoakseni vauvaa (napanuora oli niin lyhyt etten saanut heti vatsalle kaveria). Ja niinpä vasta kun meinasin kaksi päivää synnytyksen jälkeen pyörtyä suihkuun älyttiin ottaa multa hemoglobiini, joka olikin sitten ruhtinaalliset 68. Muutenkin täytyy kyllä sanoa, että kohtelu sairaalassa oli ihmeen tylyä, soitin esim. ekana yönä kelloa, koska vauva oli kakannut ja en olis päässyt oikeen yksin sängystä ylös puhumattakaan siitä, ettei mulle ollut kukaan mitään näyttänyt vaipanvaihdosta. No, vastaus oli että 'mikä hätänä?' ja 'no kuule nyt ei kukaan kerkee, että jos vauva on rauhallinen niin katsotaan sitten aamulla.' Just. Onneks samassa huoneessa oli toinen todella mukava äiti, joka auttoi mua. No, kaikenkaikkiaan synnytys oli aika kauhee ja itkettää vieläkin aina kun ajattelen sitä, puhumattakaan sen jälkeisistä päivistä osastolla. Silti on pakko sanoa, että palkinto oli sen arvoinen ja kaiken tekisin uudelleen jos pakko olis. Sillä erolla, että ens kerralla en enää todellakaan luota vaan olevani hyvissä käsissä vaan teen toivomukseni selväksi hyvissä ajoin ja selkeesti. Niin ja onneksi oli ihana mies mukana, ilman sitä mä olisin varmaan tullut hulluksi. Se tuki ja kannusti mua ihan uskomattoman hyvin ja tuntuu, että välit on lähentyneet ton koettelemuksen kautta, vaikka en olis uskonut, että ne voi enää läheisemmiksi tulla! :heart:

Jahas, mua taidetaan kutsua, täytynee siis mennä..

Sisi ja Toivo viikko+5päivää
 
Onnea taas kaikille vauvansa saaneille tasapuolisesti :flower:
Mulla tulee jo epätoivo teidän muutamien kanssa, kun ette vaan millään pääse synnyttämään vaikka alkaa olla jo kahta viikkoakin yli... suorastaan sääliksi käy...
itsellä oli tänään kontrolli äippäpolilla ja kaikki oli onneksi ok.. nyt sitten vaan odotellaan, että lähtisi itsestään käyntiin ja sehän tässä sitten stressaakin....
nyt olisi vielä pari pvää hyvä lähteä synnyttämään, kun olisi tuo lastenhoitopuoli kunnossa, mutta odotas kun tulee juhannus niin sitten ollaankin ihmeissämme, että mihinkäs lapsukaiset laitetaan....
no nyt laitan kaikki toivoni kahteen seuraavaan päivään, josko vauva tajuaisi lähteä itsestään tulemaan, niin kaikkien elämä olisi helpompaa... mut eihän se tietty mene niin kun toivoisi eli varmaan heinäkuussa ollaan vielä yhdessä kasassa....
no jos nyt koittaisi taas mennä muutamaksi tunniksi nukkumaan, että sitten voisi taas valvoa loppuyön niinkuin viimeyönä tein kahdesta eteenpäin...
hyviä öitä kaikille ja onnea synnyttämään lähteneille....
epätoivoinen jousimies-70 + typyasukki 39+2
 
Lyhyt iltaistunto vielä tässä koneella ennen kun lähden unta yrittämään..

Onnittelut tyttösistä kolmonen ja Hiiviö!! :flower:

Sisin synnytyskertomus pisti kyllä vakavaksi :( Keravalaisena saat onneksi seuraavalla kerralla valita esim. Hyvinkään sairaalan synnäriksesi. Siellä ei pitäisi olla samanlaista hoitajapulaa kuin kättärillä! Käsittämätön tuo kakkavaipanvaihtojuttukin :eek: Onneksi vauvalla on kuitenkin kaikki kunnossa! :hug:

Kata ihan hyvä viedä pienet hoitoon ja rentoutua, jos vaan itsestä siltä tuntuu! =) Meillä kävi esikoisen aikaan niin, että vietiin poika mummulle yöhoitoon, kun hän oli 3 kk ja lähdettiin miehen kanssa pikkujoulupippaloihin. Tuntui tosi hyvältä ajatukselta kun poika nukkui täysiä yöunia ja imetys oli loppunut jo kuukautta aikaisemmin. Mulle tuli illan mittaa vaan aivan hirveät vierotusoireet pojasta ja omantunnon tuskat siihen päälle :headwall: Eipä ollut yhtään niin mukavat pikkujoulut kun etukäteen ajateltiin.. Mutta mikä sopii toiselle, ei aina sovi toiselle, näinhän se on =)

Hyvää yötä kaikille! Toivottavasti jollain taas synnytys käynnistyy yön aikaan. Vaikka PikkuMyyllä vihdoinkin ;)

-ebbuliini ja neiti rv 38+5-
 
Iltaa!
Täällä pupellan tuoreita sämpylöitä, tein pojan huomisille synttäreille möttösiä (=hiivaleipätaikinaan korvapuustin tapaan leivottu "pulla" suolaisella täytteellä, jos ikinä käytte Savonlinnassa, niin käykääs maistamassa kotileipomo Kupsakassa moisia!) ja ylijäämätaikinan sitten pyöritin sämpylöiksi. :p

Olipa Sisi saanut tylsää kohtelua synnärillä! Oikein tuli paha mieli sun puolesta, kun itsellä oli niin upea kokemus Lohjalta. Onneksi lopputulos oli kuitenkin paras mahdollinen. :hug:

Äippä-88, muuta kotikonstia tuohon maidontulon lisäämiseksi en tiedä kuin tiheä imettäminen. Jos tuntuu, ettei rinnanpäät tykkää jatkuvasta tissittelystä, saattaa rintakumien kanssa tulla parempaa tulosta, jos vauva vaan ei hyljeksi niitä.
Jotkut vannovat ykkösoluen nimeen (tai kotikaljan), kuulemma lisää maidontuotantoa. Ja sitten on olemassa jotain imetysteetä, en tiedä, myydäänkö marketeissa, luultavasti ainakin luontaistuotekaupoissa. Näistä ei ole omakohtaista kokemusta...
Ja jos ei muuta, niin kannattaa ainakin kysellä vaikka neuvolasta, jos olisi mahdollista saada reseptillä maidontuotantoa kiihdyttävää lääkettä. En kyllä tiedä, kuinka kauan synnytyksen jälkeen sitä voi saada, mutta joskus ainakin synnärillä on voitu antaa, jos maito ei näytä millään nousevan.
Toivottavasti maitoa alkaisi tulla, ja jos ei ala, niin varsin hyviä noista korvikkeellakin tulee. :)

Mulla on selkä ihan hajalla, kun imetysasento ei ole vielä ihan luonteva. Tyynyillä sun muilla olen koettanut itseäni tukea, mutta aina vaan sitä huomaa istuvansa olkapäät korvissa... Sama juttu joka lapselta, miksiköhän se ei tahdo minulla jäädä pitkäkestoiseen muistiin, että miten sitä vauvaa kannattikaan imettäessä pitää. Sen verran edistystä sentään, että pystyn muuttamaan asentoa, jolloin rasitus ei ole ihan niin suurta. Esikoista en osannut imettää kuin yhdessä asennossa ja hartiat jumittuivat totaalisesti.

Voi rectum, taas muistin tässä, että päiväantibiootti jäi ottamatta. Kuten kävi eilenkin. Aamulla ja illalla muistan kyllä, mutta päivällä on olevinaan liikaa tekemistä. Ei kyllä pelitä mulla tuo lääkemuisti. E-pillerilevytkin oli aina aika lohduttoman näköisiä, kyllä joka levyyn pari-kolme pilleriä jäi kummittelemaan. :ashamed:

No, nyt äkkiä nukkumaan niin ehtii muutaman tunnin koisia, ennenkuin kultamurunen herää syömään.
Öitä!

Kreecher
 
Maanantain ja tiistain välinen yö meni parin tunnin unilla, kun harjoitussupistukset kestivät aamuyöhön ja aamulla heräsin ennen klo.8 kunnon supistukseen ja veristä limaa alkoi tulla samantien.
Supistukset tulivat heti säännöllisesti viiden minuutin välein ja kuumensin mikrossa kaurapussia, joka lievitti hyvin alavatsakipuja.
Yhdeksän jälkeen olin lämpöisessä suihkussa vartin verran, jolloin supistukset tulivat neljän minuutin välein hetkellisesti.

Seinäjoen sairaalaan saavuimme 11.30 jälkeen, jolloin kohdunsuu oli vasta auki kahdelle sormelle ja makasin puolisen tuntia käyrällä kuuma viljapussi masua vasten.
Kahden tunnin ajan kävelin isännän kanssa pitkin sairaalan käytäviä ja sinä aikana supistukset muuttuivat ärhäköiksi ja säteilivät alamahan ja-selän lisäksi reisiin.

Noin klo.14.15 tarkistettiin kohdunsuun tilanne ja se olikin jo auennut jo viiteen senttiin ja pääsimme vihdoin saliin.
Kalvot puhkaistiin 14.30 ja sain nestetipan käteen ja ilokaasulla piti pärjätä yli puoli tuntia.
Ilokaasusta ei ollut mainittavaa hyötyä, vaan sain kauhean paniikkikohtauksen sekä järkyttävän krampin alakroppaani joka supistuksella (isännän kädet ovat varmaan vieläkin hellinä, kun tuli hieman "pidettyä hellästi kädestä" tuota siippaa!).

Vihdoinkin joskus 15 jälkeen, ollessani jo 8cm auki, sain spinaalipuudutuksen sekä oksitosiinitipan vauhdittamaan synnytystä ja ennen neljää kohdunsuu oli jo täysin auki, mutta vauva oli silloin vielä aika ylhäällä, joten odottelimme rauhassa, kunnes ponnistustarve kävi lähes sietämättömäksi.

Kuuden minuutin ponnistusvaiheen jälkeen poikamme syntyi klo.16.24 ja lastenlääkäri otti hänet vastaan ja puhdisti hengitystiet, koska lapsivesi oli ollut vihreää.

Avautumisvaihe kesti peräti 8h18min eli synnytyksen kokonaiskestoksi tuli 8h24min.

Alapäähäni laitettiin VAIN kolme tikkiä, vaikka meidän potra poitsumme oli aika kookas (52cm, 4300g ja pipo 37cm!).
Kummasti sitä vaan paikat antoi periksi ja onneksi tämä oli jo kolmas synnytykseni...

Tällainen synnytyskertomus oli tällä kesämassulla ja erittäin täsmällisellä satuaarteella, jonka nimikin on nyt lyhentynyt aarteeksi.

Riina-Niina ja aarre kokonaista yksi viikkoa :heart:
 
Meille syntyi 14.6 poika, 4465g, 56cm ja py 37cm. Täsmällisesti siis laskettuna päivänä. Keltaisuutta ollaan seurattu näin pitkään sairaalassa, mutta valoon ei olla jouduttu. Synnytys meni kiireelliseksi sektioksi, kun vauva yritti puskea itseään ulos väärässä tarjonnassa väärästä paikasta. Lääkäri meinasi että oli liian iso vauva minulle, josta kaikki johtui. Tuska oli kyllä valtava! Mutta kaikki hyvin nyt molemmilla. Lueskelen tässä myöhemmin kirjoitukset ajan kanssa, nyt vain tuli omaa napaa.

auramaria
 
Huomenta kaikille!
Aamulla kun nousin sängystä niin johan lurahteli jotain housuihin.. tässä kohta puoliin lähden tyksiin ja katotaan ja toivotaan todella, että se oli lapsivettä mitä lurahteli.... kun muutamilla on täällä käynyt niin, että se onkin ollut limatulppa mitä on lurahdellut...
mutta pitäkää peukkuja, etten palaa takaisin yhtenä kappaleena vaan nyt sitten vihdoin ja viimein päästäisiin tositoimiin....
onnittelut taas uusille vauvan saaneille ja lykkyä tykö teille ketkä olette lähdössä synnytystoimiin....
jousimies-70 + typyasukki 39+3
 
Vauvaonnittelut kolmonen, Hiivö ja auramaria! :flower:

Panin muuten merkille, että ainakin kolme kesämassu-vauvaa on syntynyt tasan laskettuna päivänä. Suhteessa aika monta, kun aika harvoin kuitenkin vauvat LA:na syntyvät.

Jousimiehelle pidetään peukut ja varpaat pystyssä bd bd, että vauva lähtis nyt syntymään. Jospa se olis kuuliainen kaveri ja älyäis nyt syntyä, kun olis oiva tilaisuus!

Sisin kokemus on ollut kyllä melkoinen. :eek: Toivottavasti pääset kokemastasi yli ilman pahempia traumoja. :hug:

Voi minua tyhmää, kun menin toissapäivänä syömään salaatissa raakaa kaalia :/ en edes kovin paljoa, mutta ilmeisen riittävästi kuitenkin, koska Niilo-paralla oli eilen ja viime yönä sitten masu kipeenä ja raukka on piereskellyt ihan kamalasti. Huonosti nukkui eilen päivällä ja yölläkin vähän päästä ränisi.

Eilinen päivä muutenkin oli ihan kamala, isot pojat kavereineen koetteli hermoja ja tottakai miehenkin piti olla pidempi päivä töissä.

Eilen olis muuten ollu iso apu tosta kantoliinasta jos mä olisin vaan osannu sitä käyttää. Harjottelin kyllä nallen kanssa sitä, mutta ei tota ihmisvauvaa tunnu saavan siihen kunnollisesti. Taitaa mennä myyntiin koko vekotin.

Heh, vai oli meidän vauva saman näköinen, kuin Kreecherin! Mahtaakohan meillä olla sama postinkantaja vaikka näinkin kaukana toisistamme asutaan? :LOL: (No joo huono vitsi. B) )

Teppana & Niilo 1vko 4pv
 
mai
Viestintuojana toimin.

PikkuMyy-80 laittoi viestiä: Lapsivettä vähän näköisesti, joten otetaan sisään ja laitetaan oksitosiinirasitukseen. Huomenna sit tarvittaessa sytotekilla käynnistys. Aikamoinen helpotus tietää, että tod.näk. lähden täältä vauvan kanssa. Tsemppiä muille kärvistelijöille. Kohta homma etenee...
 
Onnea Hiiviö,Kolmonen ja AuraMaria pienokaisista T:masunsa kanssa vielä kärvistelevä :D

Jousimiehelle ja PikkuMyylle tsemppiä

Totta etten ainakaan itse Sisin kohtaloa halua kokea-vähän pelottaa sinänsä et kuinka juhannuksena miehitystä jos silloin syntyy?

Luuletteko/tiedättekö että onko niin et huomenna yliaikakontrollissa joko käynnistävät tai sit vasta ma kun pyhät välissä?Vai voidaanko vl aikana myös käynnistää yhtä hyvin?
Tuntuu kamalalta ajatella et ma menis-huomaatteko on menny toivo jo siitä et vauva itse tajuaisi tulla ulos :LOL:

Taas valvoin 2.30..sitten 6-8 välillä huomasin et alamahaa särkee,kivistää polttaa..ei mitään aaltoja tms vaan kokoaikainen tunne.Ajattelin et ehkä mahan toimimattomuus eilen syynä ja heräsin 9 aikaan keittään kahvia-se kun välillä aamuisin pistää juokseen wc:hen.Ja toimi tänäänkin..mutta nyt taas se sama tunne tuli takasin-maha aika piukeena koko ajan..vauva liikkuu kyllä ihan hyvin..
No en tiedä mitä on, mutta eipä voi paljoa toivossa elää tälläsen oireen takia.Onkos muilla ollut tälläistä polttoa??Terkalle en menny sit tänään kun huomenna polille..viime käynti oli pe jolloin kaikki oli ok,joten uskosin et edelleen on.

Tuntuu et tällä hetkellä pvät/illat on yhtä pissalla juoksua-mut eikös e vaan hyvä merkki et vauva olis laskeutunut..?Ellen eilen sit ananaksella ja vesimeloonilla liika rakkoani rasittanut-ne kun pistää kanssa nesteet kiertään.

Mutta hyvää ke päivää kaikille!
Ja oikein hauskaa juhannusta kaikille-missä sitten siitä nautittekin :hug:
Jos palaan to aamuna kotiin vielä ilm.kyllä mitä sanovat-voi olla et olen kärttyinen jos ma pistävät käynnistysajan.

Pompula 41+5
 
Heti alkuun kaikille vauvautuneille paljon onnea!

Suppereita niitä tarvitseville!!

Se olin minä, Kreecher, joka ihmetteli kuinka te monilapsisen perheen äidit ehditte joka paikkaan ja kaikkea tekemään. Minulla kun meinaa olla tekemistä tämän yhden poitsun kanssa tarpeeksi. Tietenkin vähän päivästä riippuen. Sain lahjaksi kantoliinan (Tricot-Slen), jota pitäisi nyt opetella käyttämään. Siinä vois saada läheisyydenkaupuisen vauvan pidettyä hyvin mukana arjen askareissa.

Mies lähti heti töihin, kun kotiuduttiin laitokselta, joten tässä saa sitten opetella itse pärjäämään niinkuin parhaaksi näkee. Olisin halunnut miehen jäävän kotiin, vaikka edes viikoksi. Pitävätkö miehenne isyyslomaa?

Tämän palstan kanssa minulle on käynyt useana päivänä niin, etten ole ehtinyt vauvan nukkuessa kuin aina osan viesteistä lukea. Kommentoiminen on jäänyt kokonaan. No, yritän nyt hiukan paikata asiaa.

Kreecher: Tosi ikävä tuo rintatulehdus. Joko sinulla on antibiootit auttaneet? Minulla on myös antibioottikuuri päällä, mutta lähinnä keuhkoihin asti päässeen yskän taltuttamiseksi. Samaa vikaa täälläkin, välillä tahtoo unohtua jokunen ottamatta. No, nyt tuo kuuri onneksi loppuukin minulla. Meilläkään ei vauva ole onneksi vierastanut maidon makua, mutta vatsavaivoja on ollut. Olen antanut kerran päivässä Rela-tippoja ja välillä Cuplatonta.

En nyt muista, kuka muukin kirjoitti rinnoista ja niiden kipeydestä. Minut ainakin yllätti se, että maidon nousun jälkeen (niinkuin viime viikolla kirjoitin) rinnat olivat aivan kuin tulessa ja kivikovat koko ajan. Nukkumaan en tosin pysty edelleenkään kuin selälläni ja liivit päällä. Nyt se pahin polte on hiukan hellittänyt. Irmeli muistaakseni neuvoi käyttämään kaulittuja kaalinlehtiä rintojen päällä. Kokeilin sitä(kin) ja vähitellen se polte alkoi hellittämään. Edelleen rinnoissa on kovia paakkuja ja "kiviä" sisällä. Yritän imettää vauvaa runsaasti, että rinnat tyhjenisivät. Toisaalta kun vauvalle tulee selvästi masuvaivoja imetyksen jälkeen, eikä niitäkään vauvalle halua. Viime viikolla sitten pumppasin pois ylimääräistä maitoa. Maitoa tulee kyllä edelleen hyvin. Mutta siis olisi oikeasti ollut kiva tietää, että se imetyksen aloittaminen voi olla yhtä tuskaa. Olen jo sitäkin ehtinyt pohtia, että kuinka sen sänkyelämän aloittaminen onnistuu, rinnat kun ovat minulle siinä hommassa tärkeät kiihokkeet ja nyt pelkkä koskeminen sattuu.

Äippä -88: auttaisiko maidon tuloa lisäämään, jos pumppaa pumpulla rintoja imetysten välissä? Se pumpatun maidonhan voit sitten syöttää vauvalle.

Kuinka Kata se onnistuu, että pumppaat valmiiksi maidon yötä varten? Kipeytyykö sun rinnat yhtään yön aikana vai pumppaatko niitä yöllä? Ajattelin juhannuksena vähän maistaa viiniä, joten pumppaus ja mahdollisesti korvike-linjalle.

Pepsukka -81 kannattaa odottaa, että ne tikit ovat sulaneet/lähteneet pois ennen sänkyhommien aloitusta. Jostain luin ohjeen, että vasta jälkitarkastuksen jälkeen kannattaa aloitella. Mutta jokainen meistä tuntee niin eri tavalla kroppansa. Toiset osaavat paremmin tulkita, milloin olisi valmis.

Sisille paljon haleja :hug: ! Aika hurjalta ja kurjalta tuo sinun synnytyskokemuksesi kuulosti. Olin itse Naistenklinikalla, joten siinä mielessä ei pysty vertailemaan. Sanoivat kyllä siellä, että Kättärillä on nyt kiireistä ja mahdollisesti sulkuja. Mutta tuo, ettei saa kivunlievitystä ja joutuu yksin ponnistamaan kuulostaa kauheelta.

Nyt kutsu kävi tuolta makuuhuoneesta, joten lähden imettämään.
 
Takaisin kotona ollaan... niinhän siinä kävi, että passittivat takaisin kotiin... ei kuulemma ollut lapsivettä... eli liityn niihin konkareihin, ketkä erehtyivät... olin kyllä melko varma, että lapsivettä olisi ollut, kun kolmesta lapsiveden menosta on jo kokemusta, mutta ei, niin sitä vaan voi erehtyä...
eli täällä taas odotellaan ja ihmetellään ja mielessä kirotaan....
kiva kun pikkumyyn terveiset tuli ja ainakin hän vihdoin ja viimein saa pian nyyttinsä kainaloon..
no nyt painun päikkäreille josko tämä harmitus menisi ohitse...
mukavaa päivänjatkoa vaan kaikille...
erehtynyt jousimies-70 + typyasukki 39+3
 
NLA -terv...

RV40+1
pissa puhdas
hemppareit ei tarvina ottaa
liikkeet ja syd. syke hyvät (144 ol vauvan syke)
SF34
RR 108/54
paino 78.5


ma nla 9.45 (jos ei o syntynä sitä ennen)
ja sit 29.6 MKSssä eli saikulla aika 8.40 ns. käynnistykseen vaikk nla-täti puhu yliaikaskontrollista
 
Kurja kokemus Sisillä... pistää oikein jännittämään omaansa

:/

Eli täällä vielä läjässä, kukas muu sitä tuskaili?? Perjantaina yliaikaiskontrolli sairaalassa klo 9.00, eli silloin 12 pv mennyt yli. Mutta terkka sanoi ihan suoraan että jos lapsivettä hyvin, istukka toimii ja kaikki ok, niin ei käynnistetä vaan lähetetään juhannuksen viettoon. Ja jotenkin tuntuu ettei tää vauva täältä tule ikinä niin ihan ollaan orientoiduttu siihen että juhannuksena grillaillaan kotona sukulaisten kanssa. Eli ei olla edes ajateltu että käynnistetään silloin.

Ah, lapset oli viime yön mummilla, käytiin miehen kanssa illalla kattomassa Pirates of the Caribian 3, ja teki tosi hyvää päästä pois kotoa ja saada ajatukset johkin muualle. Mies ilmotti vielä menevänsä myöhemmin töihin ja 9.00 asti saatiin rauhassa köllötellä ja heräillä sängyssä. Ja yrittää itse käynnistystä mutta siitähän ei kyllä ole mitään apua ;) .

Joninako sitä mietti että miten imetys/rintojen käyttö toiseen tarkoitukseen vaikuttaa sänkyelämään. ite oon funtsinu ihan samaa... Pelottaa oikein, mä oon niin monelta kuullu että imetyksen jälkeen jos mies erehtyy sängyssä puristelemaan rintoja niin that's it. Meillä ne on aina ollu siinä kovassa käytössä :whistle: . Että niitä hyviäkin kokemuksia asiasta olis kiva kuulla...

Mutta nyt tekemään loppusiivous, ipanat tulee kohta kaverin kyydillä kotiin ja pusasin tossa mansikkakakun odottelemaan :p

Irmeli ja Pönä 41 ja 3
 
Olipas tulltu paljon vauvauutisia, kun en vuorokauteen päässyt katsomaan. paljon, paljon onnea kaikille vauvan saaneille :flower: Ja pikkumyylle tsemppiä ja voimia tositoimiin!

itselle ei mitään uutta. Supistuksia ei kuulu, ei tunnu. hermot alkaa olla tosi kireällä. Viimeksi tänään tiuskahdin työkaverille, joka soitteli että joko voi tulla vauvaa katsomaan. :(

kait tää on rangaistus tai joku sen tapainen kaikista pahoista ajatuksista mitä on ollut. oltiin meinaan pitkään kahden vaiheilla mitä tehdään kun tää meidän neljäs on ns. vahinko. Ehkäisyrengas otti ja petti, tosiaan ei neljättä lasta ollut suunnitelmissakaan. Nyt en enää vaihtais pois, kunhan vaan syntyis.

jousimies70 kiva kuulla että muillekin konkareille sattuu ja tapahtuu. Mua kyllä nolotti sie sairaalas niin et oisin voinu vajota maan alle. Täytyy toivoa ettei ole sama kätilö kun mennään "oikeasti" synnyttämään.

ei muuta kuin leppoisaa päivänjatkoa kaikille!

paulaliina + masuasukki 41+4
 
SISI: Iso virtualihalaus sulle, olet joutunut kokemaan kovia. Itsekin synnytin esikoisen kättärillä ja täytyy sanoa etten ikuna enää menisi sinne koska silloin oli myös vuoden ruuhkaisin päivä. Synnytys pysähtyi ja päätyi lopulta keisarileikkaukseen. Ei siinä mitään mutta osasto oli niin täysi että heräämön jälkeen (nukutukseen päädyttiin kun voin viisi kandia ei saaneet epiduraalia laitettua) minut vietiin johonkin kansliaan jossa olin YPÖYKSIN noin NELJÄ tuntia kunnes lapsen isä tuli etsimään minua osastolta. Silloin muistivat että "ai, niin joo...." siellähän makasin yksin mietteissäni (onko lapseni edes hengissä) kun olin vilaukselta heräämössä nähnyt tytön. Joten jos kättärille menee niin suosittelen valitsemaan synnytys päiväksi ei ruuhkaisen päivän.

Nyt synnytin jo kolmannen kerran hyvinkäällä, ihana hlökunta ja vaikka sinä yönä kun meidän poitsu syntyi oli ruuhkaa niin silti oli tunne että on osaavissa käsissä. Kolme vauvaa syntyi 15 minuutin välein ja neljä yhteensä sinä yönä. Kätilöillä piti kiirettä mutta palvelu oli silti ihan ok.

HIIWIÖ: ONNEA meidän listan päivittäjälle.

sekä toki kaikille muillekin nyyttinsä saaneille :flower: ja tsemppiä ainakin jousimies oli lähtöä tekemässä synnärille :D On tää kyllä jännittävää.....
 
Millainen kantoliina sulla Teppana on? Mulla on sellainen pitkä Tricot-Slen-niminen liina. Siinä oli mukana sellanen ihan hyvän tuntuinen ohje "kehtosidonnasta" eli että vauva on äidin rintaa vasten "mytyssä". Kokeilin sitä eilen vauvan kanssa, mutta eipä vauva oikein tykännyt. No, tänään tuli tilanne, että piti päästä pikaisesti lähikaupassa käymään. Se on todella lähellä, viereisessä talossa eli matka ei olis pitkä kantaa vaikka sylissä. Kokeilin uudelleen samaa sidontaa ja tällä kertaa tein mahdollisimman napakan paketin. En tiedä tuliko juuri ohjeiden mukaan, mutta vauva viihtyi niin hyvin, että nukahti kauppareissun aikana siihen. Ulkona on kuitenkin liikenteen melua yms. Jos sinulla on vähänkin pidempi liina, käy katsomassa sitomisohjeita http://www.babylonia.be/ ja sieltä valikoi ensimmäinen ylhäältä vasemman puoleisesta valikosta. Sieltä oikealta klikkaa Tricot-Slen ja taas siitä avautuvasta ikkunasta klikkaa kohtaa DOWNLOAD HANDLEIDING (perusohje sidonnoille on Algemeen, Kehto-ohje on nro 1. Liggend). Niin kyllä tiedän, että aikaa on rajallisesti, mutta jos sulla on jossain välissä niin käy katsomassa.

Ok, nyt tuli kaveri kylään, joten palaillaan taas myöhemmin.

Vauva se vaan nukkuu...
 
moikka..yhellä käellä kirjoitan kun p oju röhkii sylissä...
Sisi,kamalaa,itku täällä pääs ku kertomukses luin....
voi hirveetä.

kiitos tsemppauksesta,meillä oli tosi ihana ilta eilen!!!4 olutta otin ja vinkiks,maitoa tuli oikein urakalla!!
syötiin ja pelattiin,juteltiin ja mikä ihaninta,Miska oli nukkunut 7 tuntia putkeen mammalassa ja hyvin oli siellä siis mennyt.ja mulla oli ihmeen hyvä mieli,aluks mietitytti ja itkutti,mut yli pääsin.

Mun ei tarvii pumpata yöllä,maidon tulo on tasaantunut niin että lähinnä herumista tapahtuu vasta jun vauva tissillä taikka joku mun ajatus laukasee herumisen.mulla siis rinnat pääasiassa melko löysän tuntuset,ei pinkeet muuten kuin maito pamahtaa niihin imettåessä.pumppaan päivän aikana ylimääräsiä pois,tämähän lisää tuotantoa mutta ei silti yöllä häiritsse.

mä luulen että kun mulla oli imetysten vbälissä vaan vuosi väliä,tasaantuminen kävi nopeemmin siks.

tiheetä imetystä jos meinaa lopahtaa,lepoa äitille ja juomista paljon!!sekä ruokaa!!

mitäs kaikkkea..mulla se yks tikki suli jo kait viikossa,eli ei tikit haitannee menoa.
tisuista,mies ei tykköö pahaa vaiks saa maitoa suuhun,oikein siitä tykkää!!
mulla ei tosiaan ole täyden tuntuset nuo tisut joten koskeminen ei satu.

uskon että teilläkin,kun tasaantuu tuo maidon tuli,on sama homma.
maisasta mulla kesti kauemmin kyllä tasaantuminen,tais siinä 2 kk ihan mennä.

oli kyllä kaamee ikävä tätä oikkupojua,nyt en malta sylistä laskea kun nukkuu tässä..

tsemppiä kaikille yliaikasille,MHP on varmaan kans jo vaavinhaussa!


kata ja miska 3 vkoa 1 pvä
 
Vihdoin pääsimme pojan kanssa kotiutumaan. Päätin heti avata tietokoneen ja naputtaa teille siitä tietoa. POika nukkuu ja itse olen niin hämmentynyt, että tuntuu, etten osaa tehdä mitään. Ihan kuin mun pitäisi vain tuijottaa tuota ihanaa kääröä.

Poika syntyi perjantaiaamuna. Synnytyksessä tuli mutkia matkaan, sillä avautumisvaihe lopahti 6 cm:iin ja kohdunsuu alkoi supistua, koska vauvan todettiinkin olevan huonossa asennossa tulossa ulos. Pää edellä kyllä, mutta jotenkin hankalasti silti. 10 tunnin sairaalassaolon jälkeen, lääkäri totesi, että sektio on ainut mahdollinen tapa saada vauva ulos. Sektioajaksi sovittiin kello kahdeksan, koska mitään hätää ei kuitenkaan tuossa vaiheessa ollut. Lopulta kävi kuitenkin niin, että kun olimme leikkaussalissa ja minut oli puudutettu ja käännettiin selälleen, vauvan sykkeet putosivat alle 70 eivätkä korjaantuneet. Siinä vaiheessa lääkärit päättivät tehdä hätäsektioleikkauksen eli haava on ylhäältä alaspäin ja melkoisen pitkä. Terve poika syntyi kuitenkin lopulta ja se on tärkeintä. Onnesta olemme aivan ymmyrkäisinä mieheni kanssa.

Pelkäsin synnytystä kovasti ja vaikka nyt olikin paljon mutkia matkassa, täytyy sanoa, että saatuani epiduraalin olin täysin kivuton. Toki ponnistusvaihe jäi minulta nyt kokematta, mutta tämä synnytyskokemus oli ainakin kivuton. Haava toki oli pitkään kipeä ja vieläkin täytyy särkylääkkeitä syödä, mutta se on jo toinen juttu.


Eiköhän tässä tärkeimmät pikaisesti. En koskaan kuvitellut voivani näin pikaisesti rakastua tuohon meidän kaveriin näin täydellisesti. On tämä pikkuvesseli NIIIIIIIIIIIIN ihana!

kesätuuli ja poju 5 vrk
 
Nyt siis parissa päivässä lisääntynyt ihan sikana, mites muilla mahakkailla? Eilen siis olin menossa koko päivän, ja sitte vielä illalla se leffa kesti melkein kolme tuntia. Aloin himassa riisumaan ja ajattelin että nilkat tuntuu vähän jäyiltä, niin nilkkasukan reunasta oli "porautunut" sellanen varmaan n. sentin nilkkaan raja. Muutenkin pohkeet ja sääret oli ihan pinkeet ja sen näköset et kohta räjähtää. Mulla meinas oikeesti tulla itku kun niitä kattelin :'( ...

Oli ne sitte yön aikana tasaantunut, mut äsken kun kurkkasin niin ihan sama juttu taas. Sormella kun painaa jalkaa niin jää vaan kauhea kuoppa. Tää on ihan syvältä...

Mä lähen nyt itkemään peiton alle kun näytän ihan norsulta. Kuvitelkaa sellai sen Renault mainoksen takapenkin norsu sänkyyn peiton alle niistämään kärsää nenäliinaan.

 
Onnea kesätuulia80 pojasta! :flower: Minkäs kokoinen herra hän on?

Jonina, mulla on sellanen Nova-rengasliina, joten harmikseni tuosta sinun linkistä ei ollut kauheasti apua, kiitos kovasti kuitenkin ja oli siellä joku kuva rengasliinastakin, joista vähän näki minkä näköisesti vauvan tulisi liinassa olla. Olen nyt taas sadannen kerran lukenut noita tämän liinan mukana tulleita kirjallisia ohjeita ja opetellut käyttöä. Onnistuinkin nyt saamaan vauvan pariin asentoon aika hyvin, tuntuu pysyvän kyydissä. Ehkäpä se tästä lutviutuu, vielä kun oppisi olla jännittämättä joka lihasta, kun vauva on liinassa. Olis muuten aika ihana jos olis joku joka tulis kädestä pitäen neuvomaan liinan käyttöä, sen verran hankalan oloista vaikka tää mun liina on vielä siitä helppo ettei tätä tartte edes sitoa!

Irmeli turvotus tuli kovin tutuksi mullekin. Jalat oli aivan karsean näköiset tukkipölkyt. Tämä ei kyllä varmasti lohduta, mutta mulla ei turvotukseen auttanut mikään muu kuin synnytys... :/ Koita jaksaa ja pidä kintut kohti taivasta aina kun vaan voit.

No harmi Jousimies kun sullekin tuli turha reissu. Toivotaan, että kuitenkin pian pääset synnyttämään!

Teppana & Niilo edelleen 1vko 4pv
 
Täällä vieläkin ja varmaan vielä heinäkuussakin. Yliaikaiskontrolli on ens keskiviikkona. Maanantaina kävin neuvolassa,jossa on kesäsijainen... Miun aika oli hukkunu johonkin ja puoli tuntia myöhässä sitten pääsin pikasesti sisään. Laittoi äitipolille lähetteen ja lupasi tiistaina soittaa miule millon aika on. No, eipä kuulunu soittoa... Tänään sitten aikani metsästettyä neuvolan tätiä "puhelintunnilla", sain vaan vastauksen ettei hän mitään aikaa ole soittanu kun luuli että jos olisinkin jo synnyttäny!!! Voi viude mikä täti! Soitin sitten itse äitipolille ja varasin ajan. Toivottavasti synnytykseen sattuu asiansa osaavaa porukkaa,ettei tarvitse itse synnytystä hoidella,ei ollu hirveen kannustavan kuulonen synnytystarina Sisillä.
Tänään on ollu maha pinkeenä harvase hetki ja aamulla vähän kiristeli pakaroita,mutta ei mitään kipuja. Seksistäkin on menny jo maku,kun ei siitä ole mitään "hyötyä",saunalla tai ilman. Eilen sain kaupassa jonkun ihme näköhäiriö kohtauksen. Kaikki oli ihan utuista ja mihinkään ei voinu kohdistaa katsetta. Kesti noin puolisen tuntia. Mies olisi kiikuttanu jo polille,mutta en suostunu lähtemään.Kävin apteekissa mittuuttamassa verenpaineen automaatissa ja se oli 134/80,eli ihan ok. Tänään mainitsin asiasta neuvolan tädille ja sen mielipide oli että keho alkaa olla sen verran rasittunu että siitä johtuu...
Joo,pää alkaa olla jo aika rasittunu jos ei muuten! Hauskaa oli käydä vierailulla lueskelemassa Vauvan kesäkuisten keskusteluja,sielläkin on tosi kireetä porukkaa ja reippaasti ylimenneitä,ettei tässä nyt vielä hätäpäivää itellä ole! Mieskin meinasi että aloittaa isyysvapaan ens keskiviikkona kun miula on yliaikaiskontrolli,että käynnistäisivät,mutta sanoin että älä unta näe että käynnistävät jos olo on ok,eikä vauva ole isokokoinen. Kovasti olen laittanu toiveita ens yölle,niinkuin tietysti joka yölle tätä aikaisemminkin...

Helmiina rv 40+3
 

Yhteistyössä