**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

täällä kanssa on niin kamala akne ettei tosikaan, uutta finniä pukkaa jo ennenkuin edellinen on hävinnyt, otsa on ihan kaameen näkönen, puhumattakaan selästä :eek: tämä kyllä hieman tukee mun teoriaa tytöstä koska molemmat aiemmat poikia ja ei ole iho-ongelmia ollut..
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu84:
Mukavaa joulukuun alkua kaikille! Ulkona kyl ei näytä yhtää siltä, ku vettä vaa sataa ja kaikki lumet sulaa pois :( Täytyy vaaa toivoa et nyt jouluna ois ees lunta, mut onhan täs viel muutama viikko aikaa odotella :)

kleopatra ja vilma Tervetuloa mukaan :)

HelloShitty : saaks kysyy mitä ne siun ikää sit oikee aina tarttuu?

Raffel : Täällä myös heti plussan jälkee alko näppylöitä ilmestyä naamaa, eikä näytä helpottavan.

(.)Täällä onneks on pahoinvointi oikeestaa jo loppunu kokonaa.. pikkasen vaa huonoa oloa ajoittan, jos ei oo oikee syyä muistanu. Väsymys viel löytyy, mut ei kyl ihan nii kovaa enää mitä tos aikasemmin oli.

Minttu ja pikkusin 13+4
siks että mulla on lauma lapsia eikä töitä/koulutusta/tuloja. |O
jotain ne aina keksii..
 
Pahoinvointi loppui jo yli viikko sitten :) Nyt enää pääosin ollu aamulla heikotusta ja huippausta.. Ummetusta ja närästystä :D

Ei ollut silloin esikoista odottaessa mitään vaivoja, ei siis mitään!! Nooh olinkin silloin 16 vuotias niin nyt elimistö suhtautuu eri tavalla kun ei enää niin nuori ole:D

Saan varmaan raskausarpiakin, joita ilman selviydyin ekasta :eek:

Oon muuten ollu työttömänä 3kk ja mietin että milloin "uskaltaa" palata töihin? Olen hoitoalalla ja on raskaita nosteluja, aamu-ilta- ja yövuoroja..

Vielä tämä viikko niin sunnuntaina ois rv 12 :whistle:

:D Tein ja söin porkkanalaatikkoa, maksalaatikkoa, kinkkua, rosollia, ym kaikkia jouluruokia jo tänään kun teki mieli!! :LOL:
 
Enpä oo taas hetkeen kirjotellu :snotty: Huomenna viikkoja 12+0! :heart: ja keskiviikkona neuvola ja kuunnellaan sydän äänet ja perjantaina sitten np-ultra :) toivottavasti nyt on sitten kaikki hyvin :) edelleen väsyttää ja oksettaa ja saan ihan mielettömiä raivareita jo siitä jos ruoka on kylmää kun pääsen syömään :whistle: mies parka on ihan ulalla että apua mitä mä nyt teen ku mä riehun ku mikäki hullu :ashamed: nyt en ehdi kirjotella enempää mut varmaan viimistään keskiviikkona tuun sit kertomaan neuvola kuulumiset! :wave:

noppispoppis & toukka 11+6 :heart:
 
:attn: Voiko ummetus ja mieletön selkäkipu liittyä toisiinsa??
Pska ei oo kulkenu taas moneen päivään, HIEMAN hankala olo |O Joo, luumua on syöty, laktoosi-ongelmaisena olen vetäny maitoa ja jogurtteja, ja kaikkea mahd olen kokeillu, mut mikään ei auta :/
Ja tuo selkä. En ole tehny mitään erityisyä, eikä se ole nitkahtanu mitenkään... Niin sitä tässä podetaan nyt. Tai siis olenhan mä ollu tässä siis pph, kokki, siivooja, talonmies, autokuski jne... Onneksi on huominen ja ke vapaapäiviä, niin saan lepuuttaa tuota selkää, ke on neuvola, ja jos on näin kipee vielä, niin kyllä pyydän saikkulapun. Joka askeleella käy ihan julmetun kipeetä.
Muuten ihan jees olo, pelottaa taas mennä ke neuvolaan :(
Sisu ja matkustaja 13+ 4 (?? )
 
Moi vaan kaikille! Ja hyvää joulukuuta.

Kleopatralle terve, taisit tulla myös tuonne km:n jälkeen plussanneisiin..?
Raffel kysyi iho-ongelmista... Mulla oli viime raskaudessa loppuun asti, viikolle 22 siis, iho huonossa kunnossa. Tässä raskaudessa oli ehkä viikolle 11 asti erityisen huonona, nyt näyttää jo paremmalta... Hiukset kyllä rasvoittuu tosi nopeesti, ennen ei ole sellaista ollut. Pitää olla koko ajan pesemässä ja on vielä pitkät hiukset....
Mulla on loppunut kuvotuskin jo, ihanaa! (tervetuloa uudet vaivat... ;) )
Mun tekee koko ajan mieli salmiakkia ja lakritsia. En ole uskaltanut paljoa syödä, kun eihän sitä saisi. Eikö sen pitäis nostaa verenpainetta vai miten se oli?
Mulla on ens viikon lopulla käynti äitiyspolille, olis jo pian. Nyt on menossa 13+4.

Oikein ihanaa, tai ainakin mahdollisimman kivutonta, odotusta kaikille! :heart:
 
masuha1 täällä kans 12 vko täynnä ja oireet, no jaa, ei mitää kummempia!! mut ei mul missää vaihees oo paljoa ollukkaa. alussa nipisteli ja kouristeli vatsa, mut ei enää. jäljel on oikeestaa jokaöinen vessareissu, turvonneet ja kasvaneet jättitissit ja karvankasvun maksimaalistuminen. mut ei mitään erikoista, ymmärrän sun olotilan :/ katoin listast et saatetaan törmätä laitoksella :whistle:

Raffel iho-ongelmia on. paitsi että mun vaivalla suht normaalina pysynyt kuivahko iho on saanut kauheen atooppisen kohtauksen. sain kortisonikuurit naamaan ja käsivarsiin ku meni aika pahaks. ja samalla tulee semmosia syviä hormonipaukkuja poskiin ja selkään, mistä en oo koskaan kärsiny tän kuivahkon ihon takia. :/

np-ultra tänään aamulla, kaikki oli oikein hyvin :heart: pituutta 61,6mm, vastas viikkoja 12+4 (Huhtitytölle terkkuja, täällä on siis jättivauva), kaks kättä ja kaks jalkaa. venytteli ja jumppaili kun kuvattiin, välillä nukkui :heart: syke oli 160 mikä ei vissiin sovi mun poikaveikkaukseen, ja istukka takaseinämässä eli potkuja odotellessa!

Talvis ja Hikka-Heikki 12+1 :heart:
 
Täällä käytiin tänään ultrassa :heart: Pikkuinen oli neuvolan tädin mukaan vauhdikas kaveri -eli pikkuinen oli hereillä ja potkiskeli ja nyrkkeili kovasti! Oli ihanaa nähdä vauva liikkeessä :heart:
Laskettu aika siirtyi (kuten olin arvannutkin), eli on nyt 24.6.'09. En kuitenkaan ole kahta aikaisempaakaan lasta pidettyä masussa laskettuun aikaan saakka, joten arvelen tämän kanssa käyvän samalla tavalla.

Huonovointisuus on aika paljon vähentynyt ja muiden mainitsemia iho-ongelmia ei ole tässä raskaudessa onneksi ollut. Esikoista odottaessa sain elämäni ensimmäiset finnit ja niitä riitti koko raskauden ajan (en nyt tahdo pelotella ;) ), mutta oli kyllä ärsyttävää.

Muille kertomisesta vielä sen verran, että laitoin tänään ultran jälkeen facebookissa ultrakuvan profiilikuvakseni. Saa nähdä, missä vaiheessa kaverit tämän yllärin huomaavat. Eli nyt ollaan jo sen verran luottavaisia raskauden jatkumisen suhteen, että uskalsin tuollaisen siirron tehdä.

-maranooka 10+5-

 
Nyt heti ku luin noi ja ennen ku unohdan niin umayaako tätä pinoa tässä kuussa päivittelee? No kuitenkin, huomasin tossa et mun tietoihin vois lisätä et oon 23-vuotta ja mut vois ottaa pois tuolta ei tarkkaa la:aa koska mun nimi on 4.6 listassa. :) Ja sitten lukee juttuja..
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Täällä käytiin tänään ultrassa :heart: Pikkuinen oli neuvolan tädin mukaan vauhdikas kaveri -eli pikkuinen oli hereillä ja potkiskeli ja nyrkkeili kovasti! Oli ihanaa nähdä vauva liikkeessä :heart:
Laskettu aika siirtyi (kuten olin arvannutkin), eli on nyt 24.6.'09. En kuitenkaan ole kahta aikaisempaakaan lasta pidettyä masussa laskettuun aikaan saakka, joten arvelen tämän kanssa käyvän samalla tavalla.

Huonovointisuus on aika paljon vähentynyt ja muiden mainitsemia iho-ongelmia ei ole tässä raskaudessa onneksi ollut. Esikoista odottaessa sain elämäni ensimmäiset finnit ja niitä riitti koko raskauden ajan (en nyt tahdo pelotella ;) ), mutta oli kyllä ärsyttävää.

Muille kertomisesta vielä sen verran, että laitoin tänään ultran jälkeen facebookissa ultrakuvan profiilikuvakseni. Saa nähdä, missä vaiheessa kaverit tämän yllärin huomaavat. Eli nyt ollaan jo sen verran luottavaisia raskauden jatkumisen suhteen, että uskalsin tuollaisen siirron tehdä.

-maranooka 10+5-
Pakko oli tohon kommentoida että niin mäki luulin, eka syntyi 37 + jotain, toinen 39+0 ja sitten tää kolmas kun viikkoja oli tasa 41...eli nyt en nelosen kanssa sitten enää odottele että syntyy ennen la. Mulla vielä kaikista ihan hurjat supparit jo n.16 viikolta lähtien.
Voihan hyvin teidän ipana syntyä ennen la, mutta näköjään voi pari lasta hyvinkin syntyä ennen la ja sitten taas toiset mennä yli.
kekkeri

 
Noniin, ja nyt jatkumoa. :)
Mulla ei ainakaan oo tullu mitään erityisiä himoja raskauden aikana, mitä nyt aiemmin himoitsin salmiakkia ja nyt hedelmäkarkkeja mikä kyllä on mulle ihan normaalia. Ja sit eilen jouduin alkaa paiskaa lättyjä puolen yön aikaan, tuutikilla on kyllä aika hyvä tahto kun se jotain päättää haluta ja ei meinaa saada niin iskee kauheen pahan olon päälle kunnes saa haluamansa. :p
Naama ja hiukset on mun mielestä ihan normaalit, finnejä ei ikinä oo pahemmin ollu ja hiuksetkin pystyy edelleen pestä 2 kertaa viikossa ilman et ne menee näkyvästi likasiks. :)

Äiteellä ei kuulemma ollu kans ekoihin neljään kuukauteen mitään oireita ku odotti mua, mut sen jälkeen särkikin päätä loppuun asti. Toivottavasti en koe samaa kohtaloa..

HS, ihme lekureita sulla on ku sähän oot ilmeisesti vielä alle 30..ja eikö ne oo kuullu et 5-kymppisetkin hommaa vielä ammatteja? :D

Mul ois huomenna neuvolalääkäri, osaisko joku kertoa et mitä siellä tehään ja et pitääkö ennen sitä pissiä purkkiin?
Meinaan muuten ruinata unilääkkeitä, mä sekoan kohta ku en saa nukuttua ja tänäänki puolet päivästä menny raivotessa millon millekin, ei varmaan tee hyvää vauvallekaan..
 
miulla kans iho kukkii pahempana kuin koskaan... kaveritki huomauttelee, mut vastaan aina vaan jotain epämäärästä...

mielitekoja ei ole yhtään, enkä usko että kauheasti tuleekaan, kun jo normaalistikin korkean verenpaineen takia olen tottunu ruokavaliotani tarkkailemaan aika tiukasti. nyt itseasiassa annan itseni lipsahdella useemmin, kun en ton ainaisen pahan olon takia jaksa aina niin tiukasti itselleni nipottaa terveellisyyden tärkeydestä... :ashamed:

väsyttää yötäpäivää... |O

:xmas: caisachu 10+jotain
 
Hip.

Iho-ongelmista oli puhetta, täälläkin on palattu murkkuikään ja otsanahka on jo ihan kipeä noista finneistä, luojan kiitos otsatukasta. :|

Onko kukaan vielä nähnyt vauvan liikkeitä?
Eilen illalla makailin (alasti) selälläni ja huomasin vatsan olevan jotenkin kumman mallinen, oikealla puolella oli ihan selvä kohouma, ja sitä kun tuijottelin huomasin, että siltä kohdin vatsanahka hassusti väreili. Niin ja siinä kohdilla tuntui jotain mitä en ole ennen tuntenut, jotain painetta tai kuplimista.
Mieskin tuli möykkyä kummastelemaan ja päättelimme, että pakko sen on olla meidän pikku Kerttu. Oli aika liikuttavaa.

Bree ja Kerttu 12+1

Muoks. Sitten siellä onkin ollut vain valtava pieru.... :whistle:
 
kekkeri, niinhän se menee kyllä, ettei sitä aina voi tietää missä vaiheessa vauva päättää tulla perheeseen. Jotenkin en vain osaa asennoitua niin, että mennään laskettuun aikaan saakka.. Jos kovin meinaa mennä yliaikaiseksi, niin loppuodotus on kyllä varmaan aika tuskastuttavan pitkä. 37 viikolla on ollut niin "kätevää" synnyttää, kun ensimmäistä synnytystä en edes osannut silloin aikanaan tajuta käynnistyneeksi vielä siinä vaiheessa. :ashamed: Toisen kanssa hoksasin kyllä paremmin mistä oli kyse h-hetken ollessa käsillä...

Sama juttu on vauvojen koon kanssa, meidän neidit ovat olleet aika pätkiä (48 ja 43cm) ja ajatus siitä, että masussa kasvaisikin isompi vauva on outo. :whistle:
 
Brianna Kyllä mä olen tuntenut jonkinlaista "kuplintaa" välillä masussa,eikä ne kaikki voi olla suolikaasuja,hyi mikä sana :LOL:

bad virgin ja hippu 14+1, työnimi muuttuu kunnes keksin toisen :heart:

*muoks* just äsken muljahti masussa,apua ihanaa :D :heart:
 
äh, töissä mut pyydettiin yhteen projektiin joka alkaa alkuvuodesta, sinällään sellaista vapaa-ajan toimintaa töissä ettei mikään maailman mullistavin, mutta en sitten saanut sanotuksi etten nyt oikein kun ootan vauvaa...olin vaan etten nyt oikein, mutta silti mut valittiin ja olin jo kahden vaiheilla mutta en saanut sanotuksi...kohta ne nyt näkee sen kumminkin, mutta miksi sitä haluaa salailla väkisin =) viikoilla 15 kuitenkin jo mennään mutta silti...olenkohan vähän juntti =) No voinhan olla siinä sen huhtikuun n.24 päivään asti ja sitten saavat valita jonkun muun...
kekkeri - syö joulupipareita
 
Tervehdys

Täällä myös naama kukkii. :) Huomenna olisi toinen neuvola jos saisin kuulla pikkuisen sydämen jumputuksen! :D Odottaa jo kovasti. Tänään oli selkä kamalan kipeä, mutta onneksi on jo vähän helpottunut kun päässyt töistä kotiin laiskottelemaan.

Mä taisin tossa vähän seota, nimittäin eilen tilasin netistä kotidopplerin. Vaikka toivottavasti sitä en kamalan kauan tartte jos tuo pikkuinen alkaisi joskus äitiä potkimaan!
 
Täällä vähän paremmalla mielellä :) Kiitos haleista - tässä on sellanen ongelma, että mä sairastan ahdistushäiriötä ja vaik se onkin kontrollissa lääkkeiden avulla niin sit kun oikeen väsyttää ni se iskee :| Nyt on tietysti kanssa vähennetty lääkitystä raskauden takia. Nyt just ottaa jostain syystä tosi tiukille tuon esikoisen kanssa - välillä tuntuu ettei jaksais sitä olleskaan vaikka se ei edes tekis mitään typeryyksiä... :ashamed:
Mut se siitä. Tää raskaus on joka tapauksessa ollut paitsi erittäin toivottu, myös tarkkaan mietitty ton jaksamisen kannalta. Ja koska lääkärikin siihen ihan kannusti, että siitä vaan, niin tässä nyt ollaan.

Mitäs täällä olikan juteltu...

mammahousut on käytössä, mun pökät on sellaset mahan alle jäävät housut, eli niitä voi hyvin pitää, vaikkei mahaa oliskaan kun ihan vähän. Niitä oon käyttäny myös synnytyksen jälkeen aiemmin kun omat on usein tuntunu turhan tiukilta.

Sisu mistä kohden sulla on selkä kipeä? Mulla itellä on tuo iskias vaivannu raskausaikoina ja se yleensä alkaa ihan yhtäkkiä: saattaa vaik vaan olla istunu jossain ja sit ku nousee ylös ni on alaselkä ihan juntturassa. Mulla on notkoselkä niin tää raskausmaha tuppaa sit rasittaan sitä aikalailla.
Olik sul aiemmassa raskaudessa selkäongelmia? Jos jatkuu niin kannattaa miettiä sellasen tukivyön ostamista. Mulla se on ollut ihan ehdoton, etenkin sillon kun tein vielä seisomatyötä.

Mä en oo vielä nähny, kuullu, tuntenu enkä mitään muutakaan merkkiä saanu vauvasta |O Viikko tarttis jaksaa pysyä nahoissaan vielä ni sit kuunnellaan sydänäänet. :D Piiiiiiiitkä viikko :whistle:

Piti kysymäni muuten, et onko jollain muulla ollu liitoskipuja? Tänään sain nimittäin itte taas aika rajun muistutuksen siitä, että kuin ikäviä ne olikaan :$

kekkeri aika aikasin sul noi supparit alkanu, mut vissiin siis jo tuttua touhua aiemmilta kerroilta. Mulla on kanssa supistellu aiemmilla kierroksilla paljon ja avanneet reittiäkin valmiiks vähän turhan aikasin. Nyt ei o varsinaisia suistuksia ollu, mutta jos esim. siivoon kauan tms. teen jotain fyysistä, niin maha tuntuu "väsyneeltä". Aiemmin se on liittyny tohon supisteluun kanssa ja mulle merkki siitä, että pitää vähän huilia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Täällä vähän paremmalla mielellä :) Kiitos haleista - tässä on sellanen ongelma, että mä sairastan ahdistushäiriötä ja vaik se onkin kontrollissa lääkkeiden avulla niin sit kun oikeen väsyttää ni se iskee :| Nyt on tietysti kanssa vähennetty lääkitystä raskauden takia. Nyt just ottaa jostain syystä tosi tiukille tuon esikoisen kanssa - välillä tuntuu ettei jaksais sitä olleskaan vaikka se ei edes tekis mitään typeryyksiä... :ashamed:
Mut se siitä. Tää raskaus on joka tapauksessa ollut paitsi erittäin toivottu, myös tarkkaan mietitty ton jaksamisen kannalta. Ja koska lääkärikin siihen ihan kannusti, että siitä vaan, niin tässä nyt ollaan.

Mitäs täällä olikan juteltu...

mammahousut on käytössä, mun pökät on sellaset mahan alle jäävät housut, eli niitä voi hyvin pitää, vaikkei mahaa oliskaan kun ihan vähän. Niitä oon käyttäny myös synnytyksen jälkeen aiemmin kun omat on usein tuntunu turhan tiukilta.

Sisu mistä kohden sulla on selkä kipeä? Mulla itellä on tuo iskias vaivannu raskausaikoina ja se yleensä alkaa ihan yhtäkkiä: saattaa vaik vaan olla istunu jossain ja sit ku nousee ylös ni on alaselkä ihan juntturassa. Mulla on notkoselkä niin tää raskausmaha tuppaa sit rasittaan sitä aikalailla.
Olik sul aiemmassa raskaudessa selkäongelmia? Jos jatkuu niin kannattaa miettiä sellasen tukivyön ostamista. Mulla se on ollut ihan ehdoton, etenkin sillon kun tein vielä seisomatyötä.

Mä en oo vielä nähny, kuullu, tuntenu enkä mitään muutakaan merkkiä saanu vauvasta |O Viikko tarttis jaksaa pysyä nahoissaan vielä ni sit kuunnellaan sydänäänet. :D Piiiiiiiitkä viikko :whistle:

Piti kysymäni muuten, et onko jollain muulla ollu liitoskipuja? Tänään sain nimittäin itte taas aika rajun muistutuksen siitä, että kuin ikäviä ne olikaan :$

kekkeri aika aikasin sul noi supparit alkanu, mut vissiin siis jo tuttua touhua aiemmilta kerroilta. Mulla on kanssa supistellu aiemmilla kierroksilla paljon ja avanneet reittiäkin valmiiks vähän turhan aikasin. Nyt ei o varsinaisia suistuksia ollu, mutta jos esim. siivoon kauan tms. teen jotain fyysistä, niin maha tuntuu "väsyneeltä". Aiemmin se on liittyny tohon supisteluun kanssa ja mulle merkki siitä, että pitää vähän huilia.


Joo, on jo kerta ollut sama. Aina sitten pelkää että vauva syntyykin ihan liian ajoissa. Ekan kanssa tosiaan "avas reittiä" :) ja jouduin aikasin saikulle ja silti vauva syntyi jo viikoilla 37+ nämä muut on sitten suppareista huolimatta pysyneet nätisti masussa. Eihän suppareita vielä näe liikkeessä mutta kun makaa selällään niin nätisti piirtyy kohtu kun tulee suppari. Muuten sen liikkeessä vaan tuntee (erityisesti niitä tulee jos pissahätä ja liikkuu ripeesti) juttele ke kuitenkin nla lääkärille.

Kunnioita itse vaan omaa jaksamista ja anna ipana suosiolla hoitoon ystäville/sukulaisille jos menee mielellään. Aina on myös erilaisia apujuttuja jos tuntuu että ottaa koville, siis apua kyllä saa kun vaan jaksaa/osaa hakea ja tietysti yrittää tehdä asioita joista nauttii/saa voimaa ja välttää ylimääräisi juttuja mitkä stressaa (tai kaikenmaailman pölyjen pölyttämisiä jne)

kekkeri 14+1/14+5
 
Ja-has, päivää! Ja uusille mammoille tervetuloa, "vanhoille" moro! :D

Sitä oli sit torstaina se ensimmäinen ja viimenen ultra, kaikki ok. Np:tä ei saatu mitattua, ku oli niin hankalassa asennossa. (tohtori yritti tökkiä, mut ku kävi siihen rikkinäiseen lihakseen niin ¤#"!¤@£ kipiää!) Sano kuiten, et kaikki NÄYTTÄÄ normaalilta. Pituutta BABYLLA oli jo huikeet 79 mm! Ja viikkoja oli sillon 13+2..

Mä en sitte oo saanu mitää joulua aikaseksi! Miten Teillä riittää virta!? Mä oon ihan blöö, ku pääsen töistä.. :eek:
Onneksi joulu on itelläki lomaa, sais vähä levätä.. :D

Musta tuntuu, et mäki oon tuntenu jo liikkeitä.. Silleen jos on "huonossa" asennossa, ei niinkään sillon ku oikeen ootan ja makaan selällään.
Huomenna lääkäri-neuvola, hb vähä jänskättää, muutenki ku on niin huono..

Oi, joku puhu laatikoista! Pakko laittaa huomenna ruuaksi! :LOL:

Mut nyt Matin pariin, hyvää illan jatkoa ja yötä! :hug:

Lisbet + alien 13+6
 

Yhteistyössä