**Kesämasut 2009**

Tuleeko tiheän imun kausi myös pullolapsille??? Siis, että tankkaa tiheemmin ja paljon?? Meillä nimittäin tosiaan toissapäivänä mitattiin koko vuorokauden tuttelimäärä, minkä Minni vetäsee, niin se söi 810 ml :eek: :eek: Moon IHAN järkyttyny! :ashamed: Ei kai noin pieni VOI syödä noin paljon, ja herranjestassentään, kai se 20.7. (lääkärineuvola ) painaa jotain 7kiloa!!! :eek: Että pitikin mennä mittaamaan se määrä... :kieh: Nytkin neiti söi 90ml ja maha pullottaa, kun niin on ähkyssä, ja kohta se on vailla lisää.

Ja sit asiasta kukkapurkkiin :ashamed: Nimihän meillä on jo siis päätettynä. Mullaon yksi nettituttavuus, jonka kans on jo vuosia pidetty yhteyttä, soiteltu ja viestitelty mut ei olla koskaan livenä tavattu, mutta siis tosi merkityksellinen ihminen mulle. Hälle kerroin eilen vauvan tulevan nimen...Ja sieltä ei ole kuulunu mitään sen jälkeen, vaikka monta viestiä eilen puolin ja toisin laitettiin... :/ Nyt mua pelottaa, et se on ihankamalaällöomituinenhirvitys se nimi :ashamed: Ja sit jos tuo kastetaan sen nimiseksi, niin kaikki varmaan ajattelee, et ei kai ne tosissaan... :xmas: Uskallanko kysyä suoraan tän ihmisen mielipidettä?
 
vauhtis : ei neuvola reagoinut mitenkään siihen 10gr painonnousuun,käski vaan alottaa lisämaidon.esikoisesta reagoitiin heti kan,kun ei tullut niiden mielestä tarpeeksi painoa,joutui painokontrolliin.mun tutulla oli 5kg vauva ,kun syntyi,4kk iässä painoi jo 11kg,mutta yks vuotiaana oli paino tasottunu hirveesti.mäkin mietin et mikä jättiläinen meolle tulee neidistä(synt.mitat 4320gr ma 53cm),mut vertasin esikoisen ja tän neuvolakortteja(esikoisen synt.mitat 3620gr ja 48cm),niin esikko on ollut 11/2kk ikäsenä saman kokoinen mitä Alisa nyt(ääk,mun kieli ei taivu tuohon alisaan,pakko alkaa reenata,et pääsee kastajaisissa eroon seppo nimestä :D )

korvikettameilläkin kuluu litran verran päivässä.mitä te kerroitte eroavaisuuksia nan:ssa ja tuttelissa?oliko puklautteluissa eroa?mahaan vaikutusta,kirpistelyä?meillä nania juodaan ja puklua tulee PALJO!

Onko kenenkään muiden vauvoilla syödessä,et lopettaa hengittämisen välillä?meillä tulee sillain kun syö,et pari kertaa lopettaa hengittämisen,kuuluu vaan sellanen ääni et koettaa vetää happea,menee ohi ihan parissa sekunnissa...

Mut nyt rautakauppaan...ukko siellä ruotsissa,ni ajattelin "yllättää"ukon maalaamalla takkahuoneen muurin...kannattaa jättää mut ilman autoa :kieh:

ryhis ja Alisa 1kk1vrk
 
:ashamed: Pitäiskö mun täällä sit paljastaa Minnin nimi...?

J joo, kyl Minni välillä on just sen pari sekkaa hengittämättä ja sit vetää henkee, ja nimenomaan syönnin aikana.

Eroja nannissa ja tuttelissa on ne, et nanni puklaututti tosi paljon, ja piereskeli, ihan järkkyjä pieruja, ja pahan hajusia!! Ja sit se mahan vääntäminen, siis ennen kakkamista, se helpotti kun siirryttiin tutteliin.
 
HelloShitty
Sisu; jos jokaisen ulkopuolisen mielipidettä kysyttäis niin kaikki lapset ois nimettömiä. :D laittakaa se nimi mikä miellyttää teitä. arvaa vaan kui paljon tosta meiän typyn nimistä tykätään esim. MN:llä. viime viikolla tuli jopa muutama :x ja yök vastaan. :whistle:
 
pakko oli tohon koko asiaan tulla pohtimaan. ,meillä kakkonen siis kasvo alussa älyttömän nopsaa syntyessään oli 4450g ja 55cm. 3kk iässä oli 8435g ja 68 cm sitten alkoi pituuskasvu tasoittua ja 6kk neuvolassa oli 10895g ja 72.8cm eli tuohon 3,5kk ikään asti sai tissiä ja pulloo rinnasin. nyt 2v:nä käyrät tasoittuneet edelleen ja oli toukokuussa 2v neuvolassa 15,6kg ja 92 cm (isoveljeään 2kg ja 5cm isompi 2 vuotiaana).
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Sisu; jos jokaisen ulkopuolisen mielipidettä kysyttäis niin kaikki lapset ois nimettömiä. :D laittakaa se nimi mikä miellyttää teitä. arvaa vaan kui paljon tosta meiän typyn nimistä tykätään esim. MN:llä. viime viikolla tuli jopa muutama :x ja yök vastaan. :whistle:
Kyllä mä tykkään siitä Julietin nimestä,tosin se,oliko se Mai? on vieläkin parempi :D
Sulla on hyvä nimimaku,itsestä en osaa sanoa :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
pakko oli tohon koko asiaan tulla pohtimaan. ,meillä kakkonen siis kasvo alussa älyttömän nopsaa syntyessään oli 4450g ja 55cm. 3kk iässä oli 8435g ja 68 cm sitten alkoi pituuskasvu tasoittua ja 6kk neuvolassa oli 10895g ja 72.8cm eli tuohon 3,5kk ikään asti sai tissiä ja pulloo rinnasin. nyt 2v:nä käyrät tasoittuneet edelleen ja oli toukokuussa 2v neuvolassa 15,6kg ja 92 cm (isoveljeään 2kg ja 5cm isompi 2 vuotiaana).
:eek: Ootko sä nyt ihan tosissasi?? Ku meillä esikoinen painoi VUOSIKKAANA 10020g... :whistle:
 
Pakko oli hakea kätösiin noiden kahden neuvolakortit ja katsoa heidän painonkehitystään.

Esikoinen
  • syntyessään 3650g/51,5cm
    1kk 4300g/56cm
    7kk 9840g/74,3cm
    1v. 11335g/79,5cm

Keskimäinen
  • syntyessään 3720g/51cm
    1kk 4885g/55,3cm
    7kk 9500g/69,4cm
    1v. 11235g/77,3cm

ja nyt Alex
  • syntyessään 4690g/53,5cm
    1kk 5615g/58cm

Eli innolla odotan pojan kasvua :D
 
mansikka-maija: Piti jo aiemmin kommentoida, mutta nyt vasta muistan eli onneksi kuitenkin tutkitaan ja toivottavasti kaikki on ok! :hug:

Täällä takana kamala ilta. :'( 1,5-vuotias esikoinen pääsi yllättämään, vauva oli mulla sylissä ja oltiin kaikki lattialla niin poitsu yllättäen hyppäsi vauvan pään päälle, molemmat kädet vauvan naamalla täydellä painolla. Käytiin päivystyksessä näytillä, mutta näyttäisi että säikähdyksellä selvittiin.. :ashamed: Mies oli kans ihan vieressä muttei kumpikaan ehtinyt tehdä mitään kun niin yllättäen kävi koko juttu. No jospa esikoinenkin jotain oppi tästä, taisi hänkin vähän pelästyä, pelästyttiin kaikki ihan älyttömästi. :ashamed:

Jospa sitä nyt yrittäisi mennä syömään ja nukkumaan. On tuo pieni pötkö vaan rakas. :heart:

HS: Mä tykkään kanssa sun tyttöjen nimistä ja erityisesti Mai on tosi kaunis nimi. =)

Sisu mä en kyselisi muiden mielipiteitä. Ihmisten maku nimien suhteen vaihtelee niin paljon että turhaan saa vaan itelleen murhetta..

Meillä on typylle nimi valmiina ja tiedän jo nyt että tulee jakamaan mielipiteitä. Sen takia pidetään salaisuutena ristiäisiin saakka, sit ei kukaan enää kehtaa mitään kommentoida jälkikäteen. :D

Iidukka & typy 3vk2pv & murhanhimoinen esikoinen huomenna tasan 1,5-v :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
:ashamed: Pitäiskö mun täällä sit paljastaa Minnin nimi...?

J joo, kyl Minni välillä on just sen pari sekkaa hengittämättä ja sit vetää henkee, ja nimenomaan syönnin aikana.

Eroja nannissa ja tuttelissa on ne, et nanni puklaututti tosi paljon, ja piereskeli, ihan järkkyjä pieruja, ja pahan hajusia!! Ja sit se mahan vääntäminen, siis ennen kakkamista, se helpotti kun siirryttiin tutteliin.
Pitää tietenkin paljastaa se nimi täällä :D Olenko mä todellakin ainoa utelias toisten vauvojen nimistä :saint: Tosihan se on ,et jokainen valitsee mieleisensä nimet,ja muilta ei kysytä,mut totta on myös se,et joku jos kommentoi nimi mietintöjä ikävästi,ni kyllähän se jää kaivertamaan mieltä...Mä lupaan kommentoida vaan hyvällä:) ja teijän vauvallehan oli tulossa yks sama nimi mitä meillä,joten senkin takia olen vaan "pikkusen"utelias :D

Tänään ollut ilta huonompi...tuntu välillä,et pää leviää...ukko siis siellä kalassa,Alisa ei nukkunut koko päivänä kun pieniä torkkuja,johtuen et oltiin koko pvä menossa,isosiskoakin pitäs huomioida,ja kaiken v*tutuksen takana vaan se ,et mä olen ihan kamalassa räkätaudissa...kuten muutkin neitimme...sit en päässy lukeen esikoiselle iltasatua,kun olin taas "hyvä"äiti ja käskin sen valita pesenkö sen hampaat vai satu,jompi kumpi pitää tehdä itse...oisin käynyt ees sumpittelemassa neidin,kun sain Alisan viimein rauhottuun(itki koko ajan kun ois pitäny isompaa huomioida),ni neiti nukku jo...nyt sit omatunto soimaa...Alisalla siis kans nuha ja sitten ei ole vuorokauteen kakannut joten itkua piisas ja ei meinannut millään nukahtaa...ja mun poskiontelot huutaa hallelujaa...

Joko joku muuten yrittää jo raskautua uudelleen?tuli vaan mieleen,et kun lapsien saanti ei ole mitään helppoa kaikille,ni antaako joku tulla seuraavan vaikka heti miten perään,jos luoja suo?meillä ainakin pakollinen tauko,kun on se leikkaus takana,ja ootellaan mitä lääkäri sanoo jälkitarkastuksessa,saadaanko koskaan enää tehä enempää muksuja(lääkärillä ois pakkasessa vielä viiteen kertaan alkioita)...tutun tuttu sai eilen vauvan,oli leikattu,ni ei ollut puutunut paikat,oli tuntenut kaiken,ja se oli pitäny humauttaa unten maille...huhuh,aika karua...mulla kans rupes kesken leikkauksen jalka jo liikkuun :D

nyt kyl huitasen unten maille,jos Alisa nukkuu yönkin vain pätkissä...

Ryhis ja Alisa1kk1vrk
 
Kiitos muuten teille, jotka sitä disflatyliä kehuitte täällä! :flower: :wave: On niin hyvä mieli, kun hippu on jo kaksi yötä ollut itkemättä vatsaansa, ja sen sijaan on piereskellyt tyytyväisenä. ;)

Cuplattomat eivät näin selvästi auttaneet meillä.. Rela-tipat annan myös kerran päivässä ja niiden kanssa hitaalla tippamäärän nostamisella annan myös devitolia. Joskus olen ostanut jekovitia jommalle kummalle noista vanhemmista siskoista ja se maku :x en niitä itsekään söisi kuin pakon edessä..

Arvelen, että meidänkin neiti vetää tissimaitoa lähelle litran päivässä. Yhtenä päivänä lypsin pikkuisen helpottaaseni pienen syöntiä näistä "suihkutisseistä" ja pulloon kertyi helposti desin verran.. Maitoa jäi kuitenkin tisseihin vielä hyvin myös syötäväksi pienelle tämän jälkeen. Ja kun laskee, että pieni ruokailee muutaman tunnin välein, niin litra ylittyy helposti. :xmas: Kyllä pieni kasvaakin ihan silmissä (oli kuitenkin ihan rimppakinttuinen syntyessään). Tiistaina näkee sitten viralliset mitat neuvolassa.. :)


 
Häiritseekö muuten ketään muuta kaikki tuntemattomat vauvan ihastelijat? Tämän kolmosen kohdalla minua ärsyttää aivan turhan paljon, se että missään ei voi käydä ilman että joku ihan vieras tulee kyselemään vauvasta (onko se ihan varmasti oikea vauva, eikä nukke? tai Minkä ikäinen pieni on?) Käynkin kaupassa mieluiten kantoliinan kanssa ja piilotan vauvan visusti siihen, muttta jos vähänkin tukkaa vilahtaa (kun liinan sisälläkin pitää välillä päästää viilemäpää ilmaa), niin joku mamma on haukkana vieressä. En vaan tykkää, että vauvani on yleinen nähtävyyskohde!

Niin, ja meidän tytöstä tuli Isla :heart: toista nimeä en nettiin laita..
 
Meillä huuto senkun jatkuu :'( Vauva ei huuda enää pelkästään öisin vaan myös kaikki päivät on jatkuvaa huutoa ja kitinää. Raukka itkee kaiken hereilläoloaikansa. Huomiseksi varattu aika lastenlääkärille. Toivottavasti ei mitään maitoallergiaa tai muuta ole :'( Käy niin sääliksi kun raukalla on näin raskaat elämän ensimetrit. Itkee vaan ja vääntelehtii kipeänä koko ajan. Voi ku pystyis jotenki auttamaan :'( :heart:

Raffel ja Papsi 3vko 2pv
 
pilttiä kiitos vinkistä! Tänään haettiin disflatyl-tipat.. Saa nähä auttaako.. :/ Saralla kakkakin oikein "räjähtää" housuun.. Ei sitä kiemurtelua ees kestä katsoa :'( Ainoo "kielletty" ruoka-aine on tuo kahvi jota käytän, sitäkin kupposen aamulla.. Pitää seki jättää poies..

kleo ja Sara 2vko 2 pvää
 
HelloShitty
mä hain tänään apteekista cuplatonia. jos se auttais..tai emmä oo ihan varma johtuuko J:n huudot masuvaivoista mutta kokeillaan. tyytyväinen toi vauva ei oo. |O :/

muuten menee ihan jees. ton kotinän takia ei ehi nykyään tehä mitään. hyvä ku ehtii edes hoitaa pyykit ja tiskit. syön sitten kun muut syöneet niin on mun molemmat kädet vapaina. ois kiva kun edes kerran joku sanois "syö sä vaan ensin..mä viihdytän vauvaa sillä aikaa"... :snotty:

jep..hiusväriä päässä kun huomenna ois yhet rippijuhlat. silti ei oo kyllä hehkee olo. nää kilot ei katoo minnekkään. vaaka näytti et vikan neuvolakäynnin jälkeen lähteny vaan 7kg (ja siitä kun laskee vauva 4.2kg, istukka 800g ja vesi niin v*ttu!!!!). eli ei mitään! :headwall:

masentavaa...

hyvää viikonloppua kaikille!
HS ja Juliet 1kk ja 1 päivä
 
Raffel mellä kanssa pikku ukkeli nyt pari päivää itkeskellyt myös päivisn, siis ihan huutanut mitä ei ole aikaisemmin tehnyt. Eilen käytiin neuvolassa noiden vatsavaivojen vuoksi ja sieltä saatiin ohjeet jalkapohjien hierontaan jonka pitäisi kuulemma auttaa masuvaivoihin. Pikku ukkeli ainakin kovasti tykkäsi ja nyt on pierua riittänyt eilisestä lähtien. Hieronta tehdään oikeasta jalkapohjasta ulkosyrjältä ylös varpaiden tyveen ja siitä vaakasuorasti päkiän yli ja vasemmasta jalasta aloitetaan sisäsyrjältä päkiän yli ja sitten ulkosyrjää alas. Saikohan tuosta nyt selvää :p Kakan saa tulemaan kun hieroo pikkuvarpaita =)
Meillä on painoa tullut 480g viikossa :eek: neukkatäti sanoi että me ehkä annetaan liikaa syömistä, siis mitä antaisinko muka pojan huutaa nälissään ja tuijottaisin kelloon ja millimääriä että nyt pitäs olla täynnä. Annoin muuten äsken vettä ensimmäisen kerran, hyvin maistui, maitoa vähän päälle ja kas kitinä loppui ja sammui kuin saunalyhty tuohon syliin. Jospa sillä olikin vaan vesijano. Mummi neuvo etä anna vähän vettä kun on niin kuumakin.
Korviketta menee noin 7-8 desiä päivässä. Illalla syö tuossa 22:00 aikaan ja seuraavan kerran 3:00-4:00 aikaan ja aamulla 6:00 ja 8:00, päivisin vaihtelevasti 1.5 tunnin - 4 tunnin välein riippuen unista. Yöllä ynisee ja temmeltää sängyssä ja minä tietysti heräilen aina tuohon.
Topoca ja potra poika 3vk3vrk
 
topoca ai sanoi neukkatäti,että syötätte vauvaa liikaa,ei ainakaan musta tuo maitomäärä isolta tunnu :eek:
Olihan Papricallekin tullut 3vk melkein kilo,eikä neukkutäti siihen mitään sanonut,sanoi vaan että anna maitoa niin paljon kun siltä tuntuu =) Tai siis kun näen että P haluaa syödä ;)

BV ja P 2kk 3pv
 
[/b]BV mies oli kanssa sitä mieltä eiku niin paljo maitoa kuin napa vetää :D Syntymäpaino oli 3020g ja alimmillan käväs 2930g:ssa nyt painoa on 3995g. Parin eka viikon saldo reilut parisataa grammaa viikossa ja nyt tuo reilu 400 grammaa viikossa, on ollut vissiin joku kasvupyrähdys.
Topoca ja poika 3vk3vrk
 

Yhteistyössä