**Kesämasut 2009**

teretys....

pojulla tänä aamuna hyvät unen lahjat joten nyt hieman ehin tännekkin kirjoitella.

sunnuntaina (14pvä) siis päästiin kotiin jolloin paino vielä laskussa mutta oli sen 7% säännön sisällä.
sairaalassa sai vain 20 ml lisä maitoo..... tiistaina oli sitten täällä neuvolan kontrolli ja painoo kahessa päivässä tullut se 10g joten lisää menee pullosta ja kitinä ja nukkuminen alkoi sujua... (kop kop). tänään siis sälli viikon vanha ja saa illalla enenne sänkyyn laittoo maitoo tissien lisäksi pullosta 60 ml. syö yöllä kepeet 2h tissistä ja sitten lisää vielä pullosta 50 ml. ja näillä eväillä nukkuu siis sellasen 3,5h/4h kerrallaan. kummasti olo on itelläki parempi ja tuntuu että ehtii noita isoveikkojakin hieman huomioida...

lisäksi elokuussa on arki taas edessä kun mies lähtee töihin... ja sitte pitäis tuon veljes kolmikon kanssa pärjätä ihan keskenään.....

mulle on iskeny piilo stressi mahan kanssa... lienen hieman liian kriittinen kun synnytyksestä on aikaa viikko ja mua vatta makkarat ärsyttää.... (ehkäpä pitäisi vielä tovi odotella ennen kuin menettää toivonsa :snotty: )

meillä on vakavamman luokan ongelma.... pojalle ei ollu nimee valmiina ja nyt oliskin sitte aikaa pohtia tuota nimi asiaa.... siinä mielessä helpompi kun ei tervii nyt käyä sossussa noita isyys asioita setvimässä. tosin tässä kaupungissa menny helposti kun mies on joskus ollu kyseisen tätin asiakas kun ollu alle 18v (erolapsi kun ollut). ni ei kauaa kestä niitä papereita siellä kirjotella... mut nyt sekin jää väliin.

eli nimi hukassa... vihjeitä otetaan vastaan....

minä pitäisin nimestä konsta mies nimestä tatu. kumpikaan ei o toisen ehdotuksesta mitenkään innoissaan....
toiseksi nimeksi tulee joko mauno-anshelm, kaino-anshelm, arvo-anshelm tai reino-anshelm. väli viivalla kuten isoveljilläkin ja nimet tulevat suvusta siis.... ja kirjoitus asu myös tuolta 1900 luvun alkupuolelta. lisä vihjeeksi vielä että aatu,eetu, otto, otso, okko yms. tyyliset nimet ei käy kun mies ei niitä sulata.... kuitenkin suht tavallinen nimi siis hakusessa.

tinni ja jätti ryyni 1vko
 
lisää piti tulla vielä kirjoittamaan....

seksistä ei o ees keskusteltu.... ei tullu tikkejä mutta eipä o ehkäisy vermeitäkään täällä vielä mutta epäilen että se nirhaisukaan ei o vielä parantunut.....

pukluista toisinaan tulee mutta ei paljon. esikko meillä puklas 1v ikään asti... eli refluksia löytyy suvusta....

kutsuhuuto kuuluu... pitää mennä.

tinni ja nimetön ryyni 1viikko

hyvää juhannusta vesisateen keskeltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ryhis:
Maidon tulosta huoli,siis amitoa riittää varmaankin hyvin,koska vauva on tyytyväisen olonen tankkauksen jälkeen,mutta,mutta...kun neiti on myös hyvä uninen.viime yönä nukahti klo 01 ja veteli unta klo.9.30 asti,kunnes mun oli pakko herätellä neitiä,kun niin huoletti nukkumisen paljous..mut miten jos neiti nukkuu esim.päivisin n.4-5h unia ja jos öisin tuollasia 5-9h unia niin miten tää kaikki vaikuttaa maidon tuloon?kun eikö sitä periaatteessa tässä vaiheesa pitäs imettää tiheesti ,et alkas kunnolla erittyyn maitoa? tissit ei ole viime la jälkeen ollut enää täyden tuntoiset,terkkari kyl sanoi,et se ei ole tarkoitus ,et tissit on täyden tuntoiset,eikä ole maidottoman merkki ,jos ei ole täyden tuntoiset...

te joilla vauva nukkuu pitkiä unia niin herätättekö te vauvan jossain vaiheessa vai annatteko posottaa unta niin kauan kun sitä riittää?jos herätän vauvan niin eihän se kauaa jaksa olla hereillä,urvahtaa äkkiä,mut jos joskus itse herää niin jaksaa jopa pari tuntia olla hereillä ja killotella ja on paljon tyytyväisempi....

Ryhis joka taas kerran ihan pihalla vauvan kans...ja Alisa 9vrk
Ryhis Minäkin mietin tuota maidontuotantoa, meillä kun tyttö tykkää kans nukkua 3-5 tunnin pätkiä ympäri vuorokauden :whistle: Ja päivällä saattaa jopa syödä vain toisesta tissistä ja jatkaa uniaan. Toinen tissi jääkin sitten kärvistelemään seuraavaan syöttöön :kieh: Kun en viitsi pumpatakaan. Pumppaamallahan tuon maidontulon saisi taattua, mutta sit taas tissit on jatkuvasti kireenä kun tarjonta ei kohtaa kysyntää. Meillä pojat ovat olleet paljon ahkerampia syömään tissistä...

Minä en herättele, ehkä 4 tunnin unien jälkeen saatan vähän nostaa syliin tms. mutta parempi kun herää itse. Silloin jaksaa syödä ja olla hereilläkin ihan eri tavalla =) illalla kahdeksan aikoihin viimeistään yritän aina saada tytön heräämään iltatankkauksille ja "seurustelemaan", päästään yleensä sitten kahdentoista aikaan nukkumaan =)

Kävimme grillaamassa miehen vanhempien luona, eli siis mummilassa :D Eka kerta tytöllä vähän pidempi matka autossa, n. 1 h suunta. Ja nukkui tyytyväisesti sekä meno että tulo matkalla.
Nyt sitten ollaan kotona. ihan tavallinen ilta tiedossa.

Hyvää Juhannusta :wave:

Ls ja typy 10 vrk :heart:
 
Ihan pieni hetki trauhallista yksinoloa, esikko meidän kesälapsen kans (mikä kesälapsi, katso mun edellinen kirjoitus tähän pinoon ) leikkipuistossa, Minni vaunuissa unilla pihalla, ja mies lenkillä koirien kans.
Jussi menny ihan hyvin, mitä nyt saa koko ajan olla isommalle omalle lapselle motkottamassa millon mistäkin, lähinnä tuosta käytöksestä. Mutta muuten ihan jees.Käytiin tulevien kummien luona juhannuskahvilla, ja Minni käyttäytyi oikein mallikepoisesti koko vierailun ajan :heart: Ja niin käyttäyty kyllä isommatkin tytöt. :heart:
Tuosta herättelystä, meidän käskettiin herätellä Minniä 3h välein syömään, kun paino laski alle 3 kilon. Mutta kun ei se heränny!! :eek: Sit saatto olla, et neiti nukku jonkun 3.5-4.5h, ja heräsi itse syömään. Enkä minä sitä ole sen koommin herätelly, kyllä se herää sit kun nälkä on.
Pikainen kurkistus odotuspuolelle ja MN:lle seuraavaksi!
Mukavaa iltaa!
Sisu ja Minni 3viikkoa ja 2 päivää
 
TYTTÖ TULI!! :heart: päivittäjälle, syntyi siis rv 40+2 mitoin 52cm, 4000g ja py 36cm

Palailen paremmalla ajalla, nyt haluan suihkuun ja nukkumaan...

Kopsu synnytyskertomuksesta:
Juu, synnytykses meni sit 3vrk. Virallinen kesto on papereissa 19h 40min, mut kun kolme vuorokautta valvoo supistusten takia niin että saa yhteensä n.3-4h unta, ni kyllä se tuntuu eli siis synnärille lähdimme siinä lauantai-illalla, siellä otettiin käyrää ja katottiin kohdunsuu, 1cm auki ja kanavaa 1,5cm. Päästiin tarkkailuhuoneeseen ja sain sairaalavaatteet. Yö meni valvoes ja kärvistelles, sain petidiiniä lihakseen ja se helpotti vast pitkän ajan päästä tunnin ajaks. Sunnuntaiamulla menin ammeeseen mut se oli vähän sitte katsottiin kohdunsuu, ei muutosta, uus petidiinipiikki. Siitä tuliki sit uskomattoman huono olo ja laatta lensi. Aamupalan sain syötyä ja sen jälkeen torkuttiin miehen kans. Iltapäivällä taas tsekkaus kohdunsuulle, ei vieläkään mitään!! Kysyttiin haluanko lähteä yöksi kotiin, en halunnut ku oli niin kipeä olo enkä saanu nukutuks supistuksilta. Välit oli siis tähän mennes ollu koko ajan 4-10min, jokunen 15min välikin löytyi. Sain Litalgin-supon, ei vaikutusta. Käytiin miehen kans kaupungil käppäilemässä, ja hän lähti yöks kotiin. Kävin yöllä suihkussa, enkä ottanu enää tarjottua petidiiniä.

Maanantai-aamulla tuli lääkäri kattomaan kohdunsuun. Vain 2cm auki, mut kanava oli
hävinny!! Siinä samalla puhkas sit kalvot ja laitto vauvan päähän supistusanturin. Yritin taas nukkua... Mies tuli puoliltapäivin ja olin käyny taas suihkussa lillumassa.. Iltapäivällä sain akvarakkuloita, ei niistäkä ollu oikein mihinkään.

Alkuillasta kohdunsuu oli edelleen suht samoissa, 2-3cm auki. Siirryttin synnytyssaliin hönkimään ilokaasua. Tuliki muisteltua, miltä tuntui olla kännissä Se helpotti hiukkasen, mut sit supistukset alko menee ihan sekaviks ja mä olin iha pihalla koska hönkiä kaasua et tulis oikeeseen aikaan otettua. Kohdunsuu 3cm auki aamulla luvattua/uhattua tippaa ruvettiin valmistelee, vaik pelkäsin sitä kuollakseni ja olin vastustellu sitä koko ajan. Sitten kun olin antautunu tähän, niin mulle selvis, että saan haluamani epiduraalin ENNEN kun oksitosiini aloitetaan. Joo, ton ku ois tienny ni oisin suostunu oitis tippaan... Lääkäri tuli tiistaiaamuna klo 1.30 laittelee puudutusta. Kanyylia ei meinattu millään saada mun käteen, näkisitte millä mustelmilla oikein olen.. epiduraalin laitto ei sattunut yhtään, eikä ollu vaikeaa olla selkä kyyryssä. Sitten tulikin taivas, ja sain nukuttua tunnin.. Annoksen vaikutus alkoi hiipua, kohdunsuu 4cm auki. Uus annos, tunti unta. Seuraavaksi olinkin jo 7cm auki, kun sain uuden annoksen tässä vaiheessa tuli ikävä tapahtuma, miehen piti lähteä töihin anoppi tuli sitten loppuajaks mun tueks. Taas alkoi puudutus hiipua, nyt jo 9cm auki! Sain pienehkön annoksen, ettei ponnistamisen tarve häviäisi. Kun olin 9,5cm/10cm auki, loput myötäävästä reunasta työnnettiin varovasti vauvan pään taakse. Pystyssä piti olla, että vauva laskeutuisi kunnolla. Ja ai että se oli kamalaa, kun oli ihan hirveä paskahätä olo (sitä oli muuten ollu monta tuntia) Sitte ruvettiin ponnistelee!! Aluks vähän harjoiteltiin ponnistelua puoli-istuvassa asennossa, supistusten väli oli harvaa ja tippaa nostettiin vähän väliä. Pian oltiin jo täydessä tohinassa ja siirryin ponnistamaan kylkiasentoon. Kohtu alkoi väsyä, tippaa tuli tuutin täydeltä ja välil supistukset vaan haki ja haki mut ei tullu tarvetta ponnistaa.

Ja varmaan 5-6krt mulle luvattiin että seuraavalla syntyy.. Mut aina se meni vaan seuraavaan ja sit ku se "syntyi" ni oli vast pelkkä pää!! Aah mikä työ!! Vielä hetken aikaa ja sieltä rojahti mötkäle pöydälle. Tästä alkoikin touhut.. Hengitysteitä imettiin, annettiin maskilla happea kun oli aika vaisun oloinen. Lapsivesi oli vihreää ja vauva vietiin happikaappiin. Napanuora oli ollut kahdesti kaulan ympärillä, mutta sen verran löysästi, ettei ollut vauvalle aiheuttanut ahdinkoa kuin pään tullessa synnytyskanavasta.

Happikaapista tuli pian kuulumisia että nopeasti virkos, ja suu hamuilee siihen malliin että pian tuodaan takaisin mun luo. Mun istukka ei halunnut heti tulla ulos, joten sitä sitten paineltiin. Oli tiukassa, ja napanuora katkes, lääkäri tuli painelee istukan ulos. Verenhukka olikin melkoinen, ja sain taas pikkasen lisää aineita suoneen... Itelleni yllätys oli, että väliliha säilyi ehjänä, ja tikattavaa ei tullut kuin yksi nirhauma emättimen puolelle ja kaksi virtsaputken suun oikealle puolle. Pitkä ponnistuvaihe (1h 23min) ja kylkiasento vaikuttivat tähän.

Mua vähän siistittiin ja sain uudet vaatteet, vauva tuotiin rinnalle 1h ikäisenä. Sain katsella sängystä, kun vauvaa pestiin ja puettiin, mun ei haluttu nousevan ylös, vaikka mulla ei edes ollu kauhean hutera olo. Sain vauvasta mielettömät lisäenergiat. Ja mitathan pienellä olivat sitten ne 52cm 4000g ja pipo 36cm. Nyt sitten ollaan tutustumassa toisiimme ja harjoitellaan imetystä rintoihin on noussu maito vähän turhankin hyvin, ja imetys sujuu rintakumin kanssa kun muutoin suihkuais niin kovin pienen nieluun.. Tänäänkin toiselta tuli imiessä maitoa nenästä.

Tämmöinen stoori :)
 
Taa
Onnea talvikselle! Johan kuulosti rankalta tuo sun synnytyskertomukses.
Hetkeen en oo edes odotuspuolella käyny lueskelemassa, joten mä oon ihan pihalla, että kuka vielä on ehjänä, kuka hakureissulla ja kuka synnyttäny :ashamed:

Mun piti tulla tänne vaan kysymään, että mitä veikkaatte vauvan vaatekoon olevan talvella? Mä oon ihan pihalla, että minkä kokosta vaatetta kannattais talveksi miettiä. Esikoinen oli talvivauva (tai no, helmikuussa syntyi) ja pienikokoinen (1v käytti 74cm vaatetta). Mutta kun tämä toinen on poika (kuulemma kasvavat nopeammin), valmiiksi isokokoinen ja kesävauva. Onkohan meillä jo ½-vuotiaana käytössä tuo 74? Saatiin 68 toppahaalari tutulta. Pärjättäisköhän sillä koko talvi?
Jotenkin ihan noviisi olo ton lapsen vaatteiden suhteen vaikka ei ole edes esikoinen.. :snotty:

Kuinkas juhannus meni?
Me istuttiin kotona ja pideltiin sadetta. Meidän oli tarkotus lauantaina mennä käymään kaverin mökillä grillailemassa, mutta se sitten peruuntui eikä me varmaan oltais siinä vesisateessa edes sinne lähetty. Leppoisa juhannus oli. En ees osannu olla pettyny vaikka ei mihinkään päässy eikä lihaa saanu grillattua. Ehtiihän sitä vielä tänä kesänä. :D

Taa ja tissitakiainen (kummityttö nimes Kaapoksi, joten pitäisköhän sitä käyttää ainakin ristiäisiin saakka?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tänään on muuten ensimmäinen päivä yksin lasten kanssa. Miehellä loppui isyysloma ja lähti juuri töihin. Kuinkahan minä pärjään? :snotty:
Neuvoksi voin antaa että "ota löysin rantein, älä jännitä" ;) Teet sen mitä ehdit, ja ennenkuin huomaat kaikki sujuu itsekseen omalla painollaan. Asioille löytyy oma aikansa ja paikkansa.

Minulla tahtoo olla vaikeuksia laskea tyttö esim. sänkyynsä hetkeksi jos on hereillä :whistle: Nukkuvana on paljon helpompi luopua, mutta hereillä olo hetket ovat vielä niin harvassa et tuntuu kivemmalta pitää toista silloin sylissä :D enkä siis saa silloin ainakaan tehtyä mitään :whistle:
Minun mies on vielä ens viikon kotona, sitten alkaa meilläkin arki.

Tällä hetkellä 3/ 4 pojasta on kotiarestissa :whistle: tekivät eilen diplomin tuolla pihalla kun olivat keskenään. Voitte uskoa miten kivaa on pitää 3 vilkasta poikaa sisällä :xmas: no, ittepähän päätimme että on arestin paikka, mut silti.

Ls ja tyllerö 12 vrk
 
Taa
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
apua...meillä on käytössä nyt jo 62cm kokoisia vaatteita! :eek: :eek: :eek:
Mä otin tänään ekat 60cm vaatteet käyttöön, 56 ollut tähän asti, 62 tuntuu olevan vielä reiluja (kuten osa noista 60 cm). Mä en tykkää käyttää vauvalla vaatteita, jotka on vähänkään liian isoja.
 
Tuli tuosta Taan tissitakiaisesta mieleen,kun yks päivä esikoinen(pian 7v)huusi mua huoneeseensa niin sanoin et en mä vielä voi tulla kun mulla on tissitakiaisen syöttö kesken,niin neiti huusi et ota se tissiTATUOINTImukaan :LOL: niin,että meillä ei olekkaan enää tissitakiaista vaan tissitatuointi,ja eikös ne melkein tässä vaiheessa tatuointeja olekkin,kun niin rinnalla viihtyy =)

Mä olen ihan hurahtanut tuohon meidän neitiin.En ois uskonut,kun en potenut koko raskausaikana vauvakuumetta/kaipuuta,et kun saan vauvan syliini ni se on menoa :heart:
En raskis laittaa sitä nukkumaan sänkyynkään(nukkuukin kyllä sohvalla),vaan voisin pitää sylissä koko ajan...ja outoa,mä olen paljon energisempikin,mitä aijemmin...taitaa mulle passata tällanen vanhana (33v)synnyttäminen...

Mitenkähän ne unohtuu nuo synnytyskivut niin äkkiä?!vaikka leikkuulle mentiinkin lopulta,mut en enää muista kuinka järkyttävät tuskat mulla oli supistusten aikana ja vannoin ettei IKINÄ enää!!!höh,ja eilen sit sanoin ukolleni,ettten mä saa enää ikinä kokea synnytyssupistuksia,kun jos kolmas joskus vielä tehdään,niin se on suoraan leikkaus...muka kaipaan sitä tuskaa,vaikka se oli suoraan helvetin esikartanosta...

LSmikä neuvola teillä jo nyt on?mehän saatiin sun kans samana päivänä vauvat syliimme,niin ihmettelen tässä tuota neuvolakäyntiä...meillä kävi viikon ikäsenä neuvolantäti täällä kotona ja kuukauden ikäsenä on sitten seuraava käynti sit ihan neuvolassa...

Jälkitarkastuksesta kysymys: pitääkö se itse varata?vai tuleeko aika automaattisesti,vai oisko pitäny saada aika neuvolantätiltä tai synnäriltä?varataanko se äitipolille vai naistentautien?yks kaks muistin et sitähän pitää tosiaankin vielä näytillä käydä...

Ryhis ja tissitatuointi 12vrk
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Minulla tahtoo olla vaikeuksia laskea tyttö esim. sänkyynsä hetkeksi jos on hereillä :whistle: Nukkuvana on paljon helpompi luopua, mutta hereillä olo hetket ovat vielä niin harvassa et tuntuu kivemmalta pitää toista silloin sylissä :D enkä siis saa silloin ainakaan tehtyä mitään :whistle:
Minun mies on vielä ens viikon kotona, sitten alkaa meilläkin arki.
megaisopeesi!!!!!!!!!!! :ashamed: :D :heart:
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
apua...meillä on käytössä nyt jo 62cm kokoisia vaatteita! :eek: :eek: :eek:
onko ne sopivia? eikä yhtään reiluja? :whistle:
Meillä tyttö vielä hukkuu 62 cm vaatteisiin =)
Ens ke on neuvola, kivaa nähdä joko siihen mennessä on saavuttanut syntymäpainonsa =)
ei. ihan sopivia on. :D
luulen että tällä typyllä on sen verran pitkä selkä ettei ne siks oo yhtään liian isoja. mahtuis sinne pulleempikin vauva mutta ei kauaa enää. ja noi bodyt on ihan lindexin ettei pitäis olla niin kovin pieniä 62:sia. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
apua...meillä on käytössä nyt jo 62cm kokoisia vaatteita! :eek: :eek: :eek:
onko ne sopivia? eikä yhtään reiluja? :whistle:
Meillä tyttö vielä hukkuu 62 cm vaatteisiin =)
Ens ke on neuvola, kivaa nähdä joko siihen mennessä on saavuttanut syntymäpainonsa =)
ei. ihan sopivia on. :D
luulen että tällä typyllä on sen verran pitkä selkä ettei ne siks oo yhtään liian isoja. mahtuis sinne pulleempikin vauva mutta ei kauaa enää. ja noi bodyt on ihan lindexin ettei pitäis olla niin kovin pieniä 62:sia. :whistle:
Huh huh.. Meidän neitihän hukkuu vielä 56 cm vaatteisiinkin :D Tällä hetkellä 50cm bodyt on aikalailla sopivia, mut jostain syystä saman kokoiset housutkin on liian isoja.. Tosin eipä meidän neidillä vielä ikääkään ole ku toi 1 vk, mut silti :)

Ajattelinpa nyt siis kirjotella eka kertaa kotiutumisen jälkeen tälle puolelle, kun neiti sopivasti nukkuu.. Synnytyskertomusta en jaksa alkaa kovin tarkkaan väsäileen. Pitkähän se tosiaan oli, 29h. Synnytys ei lähteny etenemään omilla suppareilla vaan apuun tarvittiin suppareita lisäävää tiputusta. Sillä sit päästiin eteenpäin eikä sektioon jouduttu. Kivunlievityksiä sain kipupiikistä epiduraaliin, johon olin aika pettynyt. Puudutuksesta huolimatta jouduin koko ajan hönkimään ilokaasua, sillä puudutus ei vienyt alamahassa tuntuneita supparikipuja riittävästi pois. Ponnitustarvetta en tuntenut koko aikana, joten loppuvaihe oli aika hankala. Lopulta lääkäri joutui hiukan auttamaan imukupilla, koska omat voimatkin alkoi olla loppu toista vrk:ta kestäneen rääkin jäljiltä. Imukupin laitto ei tuntunut miltään, sillä vauvelin syntymä oli muutenkin enää niin vähästä kiinni. Imukuppi kyl irtos monta kertaa, et sen hyöty oli aika kyseenalainen. Lopulta neiti siis syntyi 14.6. ja oli 3465g ja 51 cm.

Itselle tuli lopulta pieni eppari, I asteen repeämä ja pieni nirhauma. Noista toi nirhauma on jo parantunut (tai ei ainakaan enää kirvele). Nuo tikitkään ei menoa haittais, ainoa mikä estää vaunulenkille lähtemisen on synnytyksessä tulleet peräpukamat :ashamed: Pitikin ne saada nyt riesaksi, jo pelkkä käveleminen tuntuu välillä ihan hirveältä. Muuten olo ois niin energinen, että noi harmittaa ihan toden teolla. Toivottavasti edes paranisivat ja äkkiä - ainakin vielä tuntuu sekin kaukaiselta asialta. Kiloja jäi synnärille 8, joten jo nyt ollaan -3kg eka neuvolapainoon verrattuna :)

Täällä päivät menee aikalailla toki vauvan ehdoilla, omat ruokailut ym tahtoo olla milloin sattuu. Pitäis toki huolehtia että muistaa itse riittävästi syödä ja juoda päivän aikana. Neidin ilmavaivatkin on jo alkaneet. Joka ilta/yö on ollut kitinää useampia tunteja ja nukkumaan on rauhoittunut joskus 2 tietämillä. On niin lohduton olo, kun ei oikein pysty vauvelin oloa kunnolla helpottamaan. On kokeiltu jo jalkojen pumppaamista, mahallaan makuuttamista polvien päällä jne. Pitänee huomenna ostaa apteekista jo jotain tippoja, josko niistä ois jotain apua. (vai saakohan niitä edes antaa vielä näin pienelle?) No, huomenna tulee neuvolatäti käymään kotikäynnillä, joten voi asiaa kysellä siltäkin. On kyl kiva saada tietää onko neidin paino noussut (vai laskenut). Napatynkäkin tipahti tänä aamuna.

Joo, mut neiti alkaa tuossa heräillä, taitaa alkaa olla jo ruoka-aika. Meillä neiti syö n. 3-4h välein, joskus saattaa nukkua jopa 6h putkeen (päiväaikaan tietty :/ ) Onkohan toi normaalia?

Uuh.. tästähan tulikin melkoinen romaani.. :ashamed:

Pirtsi80 ja pikku-neiti 7pv
 
Ryhis meillä terkka kävi kotona tytön ollessa viikon ikäinen, lähinnä punnitus ja mun tikkien poisto oli silloin ohjelmassa. Ja ens viikolla käydään 2vko:n ikäisenä neuvolassa ottamassa tarkemmat mitat ja muutenkin on sitten kunnon aika jutella tms. jos on jotain kysyttävää. Luulisin että tuosta seuraava käynti on sitten 1 kk:n ikäisenä, vai olisko se sit jälkitarkistuksen yhteydessä lääkärikäynti? :whistle: Mut siis näin ainakin täällä Espoossa on =)
Ja jos yhtään vauvalla paino nousee liian hitaasti niin sitten on vielä lisäks kasvukontrolleja joissa seurataan että saa riittävästi ravintoa eli kytätään painokäyrää :whistle:
Kolmannen pojan kanssa juostiin noissa kasvukontrolleissa kunnes vihdoin tajusivat että poika haki vaan oman käyränsä |O ja nyt kasvaa hienosti ja tasaisesti :D

Olen ihan varma ettei tytön paino ole noussut tarpeeksi. Eihän se voikaan nousta jos likka vetelee sikeitä suurimman osan ajasta, ja syö lähinnä iltaisin. Tosin kyllä oli kiukkuinen neiti tänään kun heräs 5 tunnin unien jälkeen :D Enkä viitsi toista herätellä, ei syö yhtään sen paremmin. Jos masu on täys ja vetää vaan tietyn määrän niin en mä ala väkisin tarjoamaankaan :snotty: näyttää vaan huonolta tuon maidontulon kannalta, mut se nyt sit riittää siihen asti ku riittää =)

Meillä ainakin neuvolassa huolehtivat että jälkitarkastuksessa tulee käytyä :attn: mut itse pitää huolehtia ne paprut sieltä sit kelaan...

nyt syöttämään tyttöä ja sit kauppaan :wave:
 
Heiip!
Nyt määki osasin tänne eksyä kun oon saanu olla jo tunnin (!) koneella rauhassa. :) En oo mitään lukenu, mut kerronpa nyt vähän kuulumisia.

Eli täällä vauvan unet on ollu korkeintaan 4 h kerralla, usein reilu 2 tuntia vaan, öisin kyl menee usein 3-4h ku selvitään kahdella herätyksellä ennen aamukuutta. Tosin onpa täs ollu öitäkin joissa yks herätys kestäny 2h ennen ku päässy takas nukkuu ja sit muutaman tunnin päästä taas 2h herätys.
Lisäks tissi ei ole missään vaiheessa riittäny vauvalle pelkästään vaan jo sairaalassa alettiin antaa lisämaitoa ja nyt tuntuu et tissimaito on vaan nukutusta varten ku vauva nukahtaa syvään uneen aina vartissa ja herätyksen jälkeen taas vartti ja uni tulee. On siis kulunu välillä muutamakin tunti sängyssä maaten ja imettäen. Nyt on tällä viikolla vaan tullu ongelmia vatsan kanssa ja välillä vauva huutaa vatsakivuissaan kolmekin tuntia putkeen. :( Ei oo yhtään kiva antaa sille pulloruokaa ku tietää et kohta sattuu, mut pakko kun tissinkin jälkeen tulee huuto kun ite haluaa tekemään jotain muutakin ku maata sängyssä. Pitää ehkä ottaa yhteys imetystukeen ku tuntuu ettei tota maitoa vaan tule ku parhaillaan 80 ml päiväs pumpattuna useammalla kerralla.

Ensimmäisen äitinä voisin nyt vaikka todeta että on tää aika raskasta, mutta palkitsevaa. :)
Pelottavaa vaan ku heti ku vauva oli viikon niin mielessä kävi jo seuraava! Pakko pitää järki nyt kädessä kuitenki ja nauttia tästä kiljuhanhesta (rakkaalla lapsella on monta, ei niin kaunistakin, nimeä? ;))

muoks. sivuston päivittäjälle Tuutikki syntyi siis naistenklinikalla eikä Jorvissa kuten aluksi piti. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja cranyo:
Heiip!Ensimmäisen äitinä voisin nyt vaikka todeta että on tää aika raskasta, mutta palkitsevaa. :)
Pelottavaa vaan ku heti ku vauva oli viikon niin mielessä kävi jo seuraava! Pakko pitää järki nyt kädessä kuitenki ja nauttia tästä kiljuhanhesta (rakkaalla lapsella on monta, ei niin kaunistakin, nimeä? ;))
Meillä Minni tulee viikon päästä 1kk ikää, ja IHAN tosi naiset, meillä mietitään jatkoa jo :whistle: Tai siis: meillähän on siis rankat vuodet takana, ja kun on ollu menetyksiä, ja raskauksia on saatu yrittää pitkään ja niin pois päin. Ja nyt sitten sanoin miehelle, että jos tähän huusholliin halutaan 3. lapsi, niin se koitetaan saada tähän perään heti, ja minä en aio enää 5 vuoden päästä alkaa tätä rumbaa uudestaan. Ja nyt on siis mietinnässä, että annetaanko vielä vauvalle tilaisuus tulla, vai onko meidän lapsiluku nyt täysi. Takarajana on jälkitarkastus, että sillon viimeistään pitää tietää jatko, koska jos 3. lapselle tulee ehdoton EI, ja otetaan ehkäsy käyttöön, niin saan sit samalla pyytää lääkäriltä reseptit jne valmiiksi.
Ja meillä pitää sit itse varata aika jälkitarkastukseen.

Vaatekoosta, meillä kans on 56cm vaatteet vielä isoja. 62 roikkuu päällä niin hyvin, että yks päivä Minni oli saanu työnnettyä toisen käden kaula-aukosta ulos, siis pään lisäksi! :LOL: Mut pienimmistä 62 olen kääriny hihaa ja laittanu sukkia, niin pysyy lahkeet ojennuksessa. Enkä ole edes ajatellu, et mitä kokoa Minni talvivaatteissa tarvii...

Nyt pitää lähtee kylvettää Minniä, tai siis ottamaan koppia kylvetyksen jälkeen, mies hoitaa itse toimenpiteen meillä.
:wave: Huomenna (tai joku muu päivä ) lisää.
Sisu ja Minni 3 viikkoa ja 3 päivää :heart:
 
Martsuli
Heippa taas :) en oo ehtiny kirjottelemaan kun on ollu aika poikki olo koko ajan ja oon jo niin lähellä lopettaa tissin annon yöllä. En vaan enää jaksa taistella ton jäpän kanssa joka hel***in yö, en vaan jaksa :ashamed:

Jälkitarkastus: Mä sain ekalla neuvola käynnillä jo jälkitarkastus aika. Luulin sillon ku ne tuli tänne meille käymään että ne jo sillon tekis sen ja sitä kummastelinkin mutta ei sentään...

Vaatekoko
: Täällä on edelleen vielä 50cm:t on liian isoja mutta eiköhän ne siitä kohta oo liian pieniä jo :D

Esikon synttäri kahvit oli tänään ja että voi olla poikki. Mun isoäiti tuli jo 11 aikaan tänne riehumaan ja laittamaan lasten huonet uuteen kuosiin (laitan myöhemmin kuvia ) Nyt ne on niin upeet että ohhoh :heart:

Nyt painun pehkuihin ku saan vielä hetken ehkä nukkua...
 
Jussina tuli oltua ihan kotosalla,eipä nuo kelitkään olleet kovin hyvät :$

Vaatekoko Paprica käyttää 56cm vaatteita,parin viikon sisään saa nekin pakata pois :snotty:

Ryhis itse mä ainakin varasin jälkitarkastukseen ajan,ke pitää käydä terkan luona ja ens viikolla lääkäri tekee jälkitarkastuksen =)
Ette voi uskoa,mutta mulle tuli jo ekat menkatkin :eek: :(

Noista neuvoloista vielä että mun ehkäsy ja odotusasiat hoitaa toi keskustan äitiysneuvola ja P:tä käytän tossa nurkan takana olevassa =)

Imetys takkuaa,mutta katsotaan nyt vielä onko imetysneuvojasta apua vai ei..

Nyt on pakko mennä soittaa yks puhelu :p :xmas: :wave:
 
Taa
Huomenta!

Täällä vietettiin painajaismainen yö. Ei vauvan toimesta vaan esikoisen. Heräsi aamuyöstä huutamaan ja kiukkuamaan. Ensin yritin minä rauhoittaa ja kun Kaapokin heräsi siihen huutoon niin siirtyi mies tyttöä rauhoittelemaan. Yli tunnin käytiin kaiken kaikkiaan vääntöä takaisin nukkumaanmenosta. Ja nyt särkee taas päätä, koska unet jäi niin vähäisiksi. Ja arvatkaa, onko pinna tiukalla? Joku päivä mä vielä postitan ton uhmiksen vaikka mombasaan!

Tänään käydään lastenvalvojalle kertomassa, että ollaan harrastettu vain keskenämme seksiä :xmas: Eli siis vuoro isyyden tunnustamisen. Näitä avoliiton kiroja.

Ensi viikolla mennäänkin sitten taas neuvolaan Kaapon kanssa. Se on sitten jo kolmas käynti ja Kaapo on silloin kuukauden vanha. Kiva saada tietää, kuinka poika kasvaa. Saa varmistuksen siitä, että maito riittää eikä se ole ihan lirua.
Meillä oli kaveri 2kk tyttönsä kanssa kylässä ja naureskeltiin siinä, kun meidän poika (2vkoa) on samanpainonen sen tytön kanssa. Että pieni jötkäle meillä. :D

Martsuli Mun mielestä sä voisit jo lakata kiusaamasta itteäs ja lopettaa ne yösyötöt. Imetät päivisin ja annat yöllä sitten korviketta tai jos saat pumpattua, niin sitä.

Nyt kaikuu makkarista kutsuhuuto, joten :wave:

Taa ja Kaapo aka tissitakiainen
 
Ilmoittaudunpa vielä ihan virallisesti tännekin puolelle. :wave: Pieni prinsessamme on nyt neljän päivän ikäinen ja on hurmannut meidät kaikki! :heart:

synnytyksestä kirjoittelin tuonne toiselle puolelle jotakin.. Olipahan sekin yhdenlainen kokemus. Ja se raskausmyrkytys *huh, huh*, jonka ilmeneminen vasta kolmannessa raskaudessa on kuulemma todella harvinaista (kaikilla lapsilla on sama isäkin). Eilen tehtiin jo ensimmäinen vaunulenkki (50min.) ja kävin lasten kanssa shoppailemassa (yhdessä vaatekaupassa) :ashamed:..

Tänään pitää käydä ostamassa itselle rautalääkkeitä, kun synnytyksessä pääsi vähän turhan paljon verta tulemaan ja hemppa oli laskenut jo alle sataan ennen synnytystä.. Ajattelin myös käydä hankkimassa häkkisängyn päälle laitettavan hoitotason kun se on tullut todettua sopivankorkuiseksi hoitopöydäksi kun siinä on nyt se äp-laatikko kansineen..

Vauva on nukkunut kotona oikein tyytyväisenä yöt kainalossa. :) Tissillä pieni on kyllä parin tunnin välein, mutta vaikka olenkin herkkäuninen olen aina osannut nukkua myös imettäessä. Kuusi yötä menikin sairaalassa yöt valvoskellessa ja vauvan kanssa kotona nukkuminen on tuntunut hiukealta luksukselta.

Maitoa pieni tilaili sairaalassa jo kovasti ja heti kotiin päästyäni ja päiväunet otettuani maito nousikin ja sitä näyttää riittävän kyllä pienen tarpeisiin.. Mietin itse, että koska näillä kehdella aikaisemmalla lapsella imetys on onnistunut hurjan hyvin jo alusta saakka, olen tämänkin vauvan kanssa jotenkin asennoitunut imetykseen tosi rennosti. Ehkä se, ettei turhaan stressaa voi myös vaikuttaa imetykseen.. No, nämä nyt olivat minun omia pohdintojani jotka voi jättää omaan arvoonsa. ;)

Vauveli oli juuri puolitoista tuntia hereillä ja luulen hänen nukahtavan kohta riittävän sikeästi, että pääsen suihkuun, joten tällä erää turinat saavat riittää.. :wave:

-maranooka & hippu 4vrk-
 
MARANOOKA: oliko sulla magnesium tippa ja verenpainemittari samassa kädessä? mä kun joudun sillon ambulanssilla täältä omalta paikkakunnalta siirtymään kuopioon niin ensin laitettiin työllä ja vaivalla mulle nesteytystippa ja myöhemmin sitten myös sen magnesium toiseen käteen, sitten kun alkoivat sitä verenpainetta mitata samasta kädestä niin luulin että taju menee kun se koski niin älyttömän paljon.. jotenkin se että tippa oli vain hetkeä aiemmin laitettu vaikutti siihen että koski niin mielettömästi.. mä olin ihan varma etten kestä sitä yötä hengissä... sanottiinko sulle siitä että minkälaiset arvot sulla oli? mä kun olin hengenvaarallisessa tilassa, ja ihan ilman oireita..

täällä kovasti ristiäisiä valmistellaan, ne kun on tän viikon lauantaina ja pidetään täällä kotona... siivous hommiin ois ryhdyttävä.. onneks tarjottavia ei tarvii itse tehdä kun on niin osaavia ja kultaisia sukulaisia että hoituu sitä kautta..

mä oon jotenkii ollu aivan mielettömän pirtee ja virkee koko tän ajan mitä vauva nyt on kotona ollu.. johtuu varmaan siitä että vauva on melko tyytyväinen ja syö pullosta, jolloin siis mun ei tarvii esim. tuntia imettää (imettäisin siis kyllä jos vaan ois mahdollista, mutta hyvät puolensa on kyllä pulloruokinnallakin :) ) ja tytsy on jo nyt nukkunu muutamina öinä 22-06 että ihan mukavasti.. saa nähdä miten jatkossa, kun esim. alka tehdä hampaita.. mutta nautitaan nyt tästä hetkestä :)

nyt täytyy mennä, kuuluu vaunuista ääniä :D
 
HelloShitty
tervetuloa tälle puolelle maranooka! :flower: :heart:

täällä ihan kamala yö. J ei halunnu nukahtaa sitten millään ja heräs montakin kertaa yön aikana. sylissä se nukkuu hyvin, kopassa ei. |O nyt kyllä nukkuu ihan hyvin. :kieh:

tänään pitäis myös tulla lonkkaultran tulokset. jossain vaiheessa joku soittaa mulle niin joudun koko päivän päivystää känny kourassa. ihme ku ei voi vaan antaa puhelinaika. :headwall:

isyydentunnustus ei onneks tarvii tällä kertaa tehä. :D

HS ja Juliet 12 vrk
 
Martsuli
Pystyykö isyydentunnustusta siirtämään kolmella viikolla eteenpäin helpostikkin?
Meillä kamala kiire nyt seuraavat kolme viikkoa ja odottelen sitä kutsua. Mies ei ole just yhtään kotona eikä siis millään ehdittäis sinne ku vasta kolmen viikon päästä. Tietty se on kuntakohtasta sekin varmaan mutta tulipahan kysyttyä :D

Joo olen jo aikast varma että loppuu noi yö syötöt mutta kun mä oon huomannu senkin että ei meinaa sitten tulla päivisinkään maitoo kunnolla jos en oo yöllä saanu annettua maitoa kunnolla
:ashamed: Vaikeeta on taas mun elämä :snotty:

Mitäs mä sit keksisin? Ainii piti tosta pojan pallerosta laittaa tämmönen kun on vaan niin sulonen siinä


:D
Oletteko koskaan miettiny että missä ootte vuoden päästä? Mä sitä tässä oon miettiny ja en kyllä osaa yhtään sanoa. Täällä varmaan vieläkin istun kirjottelemassa tai ehkä jos kaikki menee niinku elokuvissa vois olla jo rouvas henkilö vaikka siitä ei oo moneen moneen kuukauteen ollu puhetta ton miehen kanssa... :|

nyt pinkasen kahville heipsan

Martsuli ja tapsa 2vko 4pvä :heart:
 

Yhteistyössä