*Keskenmenon jälkeen plussanneet kesäkuussa*

Sanokaa miksi äärimmilleen viedyt venytykset ovat kiellettyjä raskaana ollessa!? Opiskelin asiaa netissä mut en löytänyt vastausta. Itse en mitenkään aktiivisesti venyttele mut välillä joutuu tekemään/teen ajattelemattomia liikkeitä lasten kanssa puuhatessa ja sitten alkaa vaivaamaan ajatus että olikohan ihan viisasta taas tehdä niin ja näin. Siis venyttelyö ihan suositellaan tehtäväksi raskaana ollessa mut miksi sitten ne äärimmilleen viedyt ovat todella vaarallisia (noin luki yhdellä urheilusivustolla). Eli onko se vaan nivelten kannalta vaarallista kun samoissa yhteyksissä puhuttiin että nivelet löystyvät raskaana ollesssa vai onko siitä istukalle/vauvalle jotain haittaa :whistle: ? Tänään rv 16+4.
 
kreta, tässä tiedot: Riinu - ? - ? - KM02/07, KK11/09 - 3. lapsi - la 17.2.2011

jääräpää, en ole ihan varma, mutta voisin kuvitella, että todella äärimmilleen viedyt venytykset voisivat olla vaarallisia sen vuoksi, että niiden pelätään vaikuttavan istukan irtoamiseen (vrt. onnettomuudet, kolarit, putoamiset, joissa venähdys tai törmäys voi aiheuttaa sen). Varmaanaan ihan terve istukka ei venyttelemällä irtoa, mutta jos se on jo jostain syystä revennyt tai heikosti kiinni, niin silloin repäisevillä liikkeillä saattaa olla vaikutusta. Tai monestihan ei tiedetä tarkkaa syytä, miksi istukka irtoaa. Joillakin helposti ja joillakin ei millään edes synnytyksen jälkeen.

R
 
Miten minä en osaa ollenkaan ottaa lunkisti edes tässä vaiheessa raskautta?? Kokoajan pelkään pahinta. Ja kun noista äärivenytyksistä kysyin niin eilen tosiaan pari sellaista vahingossa tein ja oikein jouduin kurottelemaan äärimmilleen...niinpä heti pelästyin että jaahas, nytkö sitten istukka repes kun kyljessä tuntui ja häntäluun vierestä ilkeeltä. Rakenneultraan vielä kuukausi aikaa, plaah!
 
keffeli :hug: voi ei....

tuittu ja muut onnea hyvistä ultrakuulumisista

manna voi harmi tuommoistakin rokkoa.... no sinä pääset varmaan äitipolin tarkempaan seurantaan raskauden ajaksi? tuttavaltani löydettiin toksoplasman vasta-aineita verestä joskus vuonna yks ja kaks alkuraskaudessa ja sitä seurattiin koko raskausaika äitipolilla, etä miten vauva voi - ihan hyvin onneksi. Äkkiä kun googlasin niin alkuraskaudessa se vesirokkokin vaarattomin olisi, niin onneksi olet vielä näinkin alussa.

jääräpää/venyttely en usko että normaalielämässä pystyy niin venyttelemään että siitä vauvalle haittaa olisi, onhan niitä raskausajan pilatesta ja joogaakin. Itse hoidan huonoa selkää venyttelyillä, jotain mukaelmia joogasta. Ja joutuuhan joissain ammateissa venyttelemään paljonkin, eikä niitä lasketa riskiraskauksiin.

Iltapäivällä np-ultraan :eek:

vappupommi 11+6
 
Anteeksi taas oma napu :ashamed: Ultrassa Sintti voi oikein hyvin ja vastasi viikkoja 9+1, mutta elän 9+0 mukaan kuten tähänkin asti :D Olen NIIIIIIN helpottunut!!!Tänään varaan ekan neuvolan ja sinne sitten varmaan ensi viikolla :heart: Kiitoksia teille vastanneille oireista. Ei ne näköjään paljon kerro! Iltaisin vielä ellottaa, mutta muuten jees olo. Masu kipuilee, mutta kohtu se siellä taitaa kasvaa :) Jatkan vielä Lugeja viikon ajan puolikkaalla annostuksella. Parin viikon päästä matka usaan ja sitten otan lennoiksi vielä napapiikin eli ehkäisee veritulppaa. Mitään haittaa ei siitä ole, päinvastoin! Ja mielenrauhan vuoksi myös...

Kotidoplerista:Tilasin sen esikoisen odotuksessa vasta rv14 ja hyvin kuului sykkeet. Neuvolassa ne kuultiin 10+1.Eilen meni hulluuttani koittamaan ja eihän ne vielä kuuluneet. Koska te olette saaneet äänet kuuluville? :attn:

Vaunuista: Aion hankkia tuplarattaat.Haluaisin sellaset perätysten olevat missä esikoinen voi olla edessä ja vauva uinua takana ja sitten vanhempana myös siellä istua niin, että ovat perätysten, ei eri korkeudella. Ymmärsikö kukaan? :D Siis jos joku tietää mistä tollaset löytää ja mikä merkki niin kiitos! Olen meinaan sellaset kerran liikenteessä joskus nähnyt :)

Helpottunut Toive81 ja Sintti 9+0(POKS!) :heart:
 
jääräpää vielä äärimmilleen viedyistä venytyksistä. Kyllä ääriasentoihin venyttäminen on kiellettyjen asioiden listalla juuri sen takia, että hormonaaliset muutokset raskauden aikana aiheuttavat normaalia parempaa venyvyyttä --> venytys voi olla liiallinen. Mutta venytellä tosiaan saa ja kannattaa, muttei hampaat irvessä. Istukan irtoaminen ja muut ikävyydet liittyvät siiten onnettomuustilanteisiin. Minä harrastin edellisen raskauden aikana astanga joogaa vielä 5 päivää ennen synnytystä (esim päälläseisontaa, siltaa jne - mahtoi näyttää huvittavalta). Ei joogasta todellakaan ole raskauden aikana mitään haittaa, kunhan muistaa tarkasti kuunnella kehoaan eikä tee mitään väkisin. Joogan aloittamista ei myöskään suositella raskausaikana (äitiysjooga on sitten eri asia).

toive81, onnea ihanista ultrakuulumisista :heart:

Toivottelen jo tässä vaiheessa kaikille hauskat juhannukset! Me suunnataan tsybyn kanssa jo huomenna aamusta mökille B) Omaan oloon ei kuulu mitään kummempaa. Maha kasvaa hirmu vauhtia ja olen googlaillut tuplarattaita. Yllätys yllätys, löysin tietysti ne hankalimmin saatavissa olevat ja luultavasti kalleimmat mahdolliset rattaat joihin olen nyt aivan hurahtanut (iCandy Peach)...

Voikaahan hyvin kaikki ja nauttikaa keskikesästä!

SpanishDancer & Poika (16+1)
 
Toive,ihania ultrauutisia :flower: En tiiä milläviikoilla ne sydänäänet vois kuuluu,mut veikkaan et noin aikasessa niitä saa kyllä aikalailla metsästää et osuu kohalle =)

Täällä oli sen paripäivää kauhee olo,eilen oli sellanen kolmen tunnin ellotus ja tänään oli noin vartin verran,eli toistaseks kai helpottaa. Sen sijaan mahassa vastaavasti taas enempi tuntemuksia. Näin toi pahaolo tais esikoisen aikaankin mennä,hyvin vaihtelevasti =) Tasan viikko ultraan,sit pystyy jo katteleen eteenpäin....

Repa ja säynävä 6+3
 
toive, Onnea hyvistä ultrakuulumisista. :flower: Minä kuulin sydänäänet kaverin kotidopplerilla 10+0. Aikaisemmin en ollut kokeillut. Mulla se kuului tuolloin ihan karvojen yläpuolelta. Tai no, olen vähän siistinyt paikkoja, niin oikeasti siinä kohti olisi mulla vielä karvojakin. :) Joten tosi tosi alhaalta kuului, joten sulla varmaan vielä alempaa. Pidin ensin doppleria vasemmassa kädessä eli kuulokkeen johdot oli vasemmalle, enkä löytänyt ääniä noin 20 minuutissa. Lopulta käänsin doppleria 180 astetta eli johdot oikealle ja löysinkin sykkeen melko pian. Kannattaa vielä kokeilla ihan alhaalta ja jos ei kuulu, niin voi vaan olla vielä liian aikaista.

Repa Ihana tuo sun kutsumanimi masuasukille. :) Täällä ei olla vielä mitään keksitty, pikkuiseksi sitä nimittelen mielessäni.

Tuittu- 12+2
 
np-ultra takana ja kaikki ok! Verikokeet ja niskapoimu kaikki. Kai tämä sitten totta on, ostinpa ekat äitiyshousunikin hm:n alesta!

nyt on niin nälkä että että ei muuta tällä kertaa kun oma napa huutaa ruokaa

vappupommi 11+6
 
Moikka!

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, vaikkei taidakaan kovin hyvältä näyttää. Tuhruttelua oli siis su ja ma, tiistaina välipäivä ja tänään taas. Huomenna ultrataan, lääkäri oli sitä mieltä että varmistetaan sijainti yms. vaikkei sykettä voikaan vielä näillä viikoilla nähdä. Myös supistuskivut (? en oikein osaa määritellä, erilaisia kuin kuukautiskivut, ennemminkin samanlaisia kipuja kuin lääk. tyhjennyksessä oli) vaivaavat... Tällä hetkellä olen saikulla, ja makaan mahdollisimman paljon makuuasennossa. Huomaan kyllä selkeästi, että vähemmän on kipuja ja tuntemuksia levossa. Katsotaan huomenna, mitä lääkäri sanoo jatkoista. Nyt siis 5+1 jos siellä joku vielä on elossa ja voimissaan. Oireet on kyllä voimakkaampia kuin yhdessäkään aikaisemmassa raskaudessani, joten se antaa toivoa. Mielessäni olen kyllä jo luopunut ajatuksesta, että me saataisiin helmivauva. Mutta onpahan sitten sitäkin mukavampi ylläri, jos tämä onnistuukin :) Tässä raskaudessa on vaan vielä suuremmat paineet onnistumisesta, ystäväni on myös raskaana lähes samoilla viikoilla. En usko, että ystävyys (vaikka parhaasta kaverista onkin kyse) kestää sitä jos tämä menee kesken. En pysty seuraamaan vierestä raskautta, joka on/olisi niin lähellä omaani. Tai vauvan synnyttyä miettiä koko ajan, että tämän ikäinen meilläkin olisi :( Surullista mutta totta, myönsin tämän heti alkuun itselleni, etten pysty olemaan sellaisessa tilanteessa...

Mutta katsellaan nyt, ainahan on toivoa :)
 
Tsemppiä Kätsy. Jokainen tietysti käsittelee asiat tavallaan, mutta meidän ystävämme laskettu aika oli kaksi viikkoa ensimmäisen km-raskauden lasketun ajan jälkeen. Ja ystävä on minulle entistäkin rakkaampi ja se pikkujätkä on aivan hurmaava. Ja juuri koskaan en muista, että omamme olisi samanikäinen. Koita saada levättyä supparit pois. Tiedän niin tunteen.

Ja onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!
 
Hei taas.

Kohdussa ei mitään vauvaan viittaavaa, mahdollisesti alle 5 mm kokoinen epätarkkarajainen mötikkä yläosassa. Ei vastaa viikkoja millään. Epäily extrasta, jälleen kerran. HUOOOH! Hcg-kontrollit ja uutta ultraa viikon päästä. Saikulla ja levolla jatketaan ensi viikkoon asti.

MÄ OLEN NIIN KYLLÄSTYNYT TÄHÄN! |O
 
Voi itku, tänne on tullut huonoja uutisia. :hug: keffeli

Voi Kätsy :hug:

Onnittelut hyviä ultrauutisia saaneille, tuittu, toive & vappupommi :flower: Ja kuka kyselikään siitä kotidopplerista, mulla ei sitä ole, mutta neuvolan dopplerilla äänet kuului 9+3 viikolla toooosi alhaalta, varmaan karvarajan alapuolelta ja etsimisen jälkeen.

jääräpää En tiedä noista venytyksistä, mutta mulla on ainakin häntäluuhun sattunut pienikin liikkuminen lähes koko raskauden ajan.

(.) Tänään oli neuvola, ja vihdoinkin kaamea painonnousu tuntuu pysähtyneen. Nyt oli tullut vain 100g/vko, hyvä niin. :) Maha painaa jo ihan kauheasti, kamala paineentunne alavatsalla/alapäässä. :/

Hyvää juhannusta kaikille! :flower:

zanz 32+6, huomenna poksuu (ja huomenna on tasan vuosi siitä kamalasta nt-ultrasta. :ashamed: )
 
Hei,

minäkin taidan uskaltautua tulemaan tälle palstalle. Plussasin jo viime viikolla, mutta odottelin rauhassa kuukautisten alkamispäivään asti ennen kuin uskalsin tänne tulla edes kurkistamaan. Meillä siis takana keskenmenot 01/10 rv5 ja 04/10 rv 9. Yritystä olisi ensi kuussa tullut vuosi täyteen. Ikää 27 vuotta ja pikkukakkosta siis toivotaan.

En millään jaksa innostua tästä raskaudesta. Toki lapsi olisi enemmän kuin toivottu, mutta koko ajan vain odotan koska se vuoto alkaa. Esikoisen aikana kärsin pahoinvoinnista, mutta molemmissa keskenmenoissa oireita ei ole ollut. Eikä niitä oireita ole vielä ainakaan ilmaantunut, joten en usko tämänkään onnistuvan.

En oikein tiedä miten laskea laskettuaika kun kierto oli hirmu epäsäännöllinen viimeisen keskenmenon jälkeen. Tuhruvuotoa oli ennen ja jälkeen kuukautisten. Epäilisin sen kuitenkin olevan helmi- maaliskuun vaihteessa.



Kätsylle :hug: :hug: :hug:
 
Kätsy, voi pehkana, eihän tämän noin pitäis mennä :hug: :hug:

Kaikille muillekkin haleja tarvitseville :hug: :hug: :hug:

Peppioliina, onnea ja tervetuloa. Tuo, ettei alkuun ole innostusta asiaan, on niin kovin tuttua. Keskenmenot painaa mieltä ja pelko siitä, miten nyt taas mahtaa käydä. Ajatuksesi ovat kuin omiani ja pelko tuolla taustalla mulla elää yhä. Mut tsemppiä ja paljon onnea matkaan :heart:

jääris, kyllä sitä vaan itekki pelkää yhä. ei tuo tunne taida oikein kokonaan lähtee, vaikka olo onkin jo ihan kohtalainen. Sitä vaan huomaa aina vaipuvansa varsinkin yöllä johonkin epätoivoon, kun yksin valvoo vessa reissujen jälkeen. Päivällä ei tunnu yhtä pahalta, mutta välistä aina yllättää ittensä tönkimässä netistä kaikkia juttuja, joita ei nyt edes tarvis miettiä. Voi meitä..

(.) Eipä mitään ihmettä uutta. Mieli virkeämpänä olen elellyt tätä viikkoa. Uskallauduin kauppaankin ja kesäkukkasia ostelemaan. En tokikaan niitä itte kanniskellu :) Meillä on niin tuulinen paikka asustaa, että nyt vasta tohti hakia alkuviikosta amppelit sun muut härpäkkeet pihamaalle. Saipa edes juhannukseksi kesäiseen kuosiin tuvan. Matot pesty, paikat puunattu ja kiitos tästä kuuluu lapsille ja miehelle :heart:

Lumi-Marja ja Nuppunen 17+3
 
Voimia Kätsy! Peppioliina: onnittelut! Luota siihen, että hyvin menee, ihan yhtä korkeelta sitä tippuu, jos km tulee, odotti sitä tai ei.

Päätin, että juhannuksena juhlin kummitytön rippijuhlia. Minä en aio saada keskenmenoa juhannuksena. Enkä tänä kesänä. En. Päätin niin. Kahden vähäoireisen päivän jälkeen vuorossa on superöklötyspäivä ja minä oksennuskammoinen olen onnesta soikeana.

Rauhallista juhannusta teille kaikille!
 
Kätsylle kovasti voimia :hug:

Peppioliina: tervetuloa! Tiiän, että aiemmat kokemukset kummittelee, mutta toisaalta jokainen raskauskin on erilainen ja pahoinvointi voi yllättää ihan juuri =) Niinkuin näköjään oli käynyt tillukkaalla, joka oli tehnyt hyviä päätöksiä!

ultrakuulumisia: Nt-ultrassa oltiin tänä aamuna ja kaikki on hyvin. Putti oli kasvaa humpsahtanut niin, että laskettu aika siirtyi 5 päivää aiemmaksi eli nyt lopullinen laskettu aika on 6.1.2011 ja viikot onkin 12+0 tänään.
Niskaturvotus oli 1,35mm eli ihan normaali, veriseula kertoi että down syndrooma-riski oli 1:23 000 ja ikäriski 1:500, ei ole kuulemma siis syytä huoleen niidenkään suhteen. Ultraava kätilö oli kaikin puolin tosi hyvä tyyppi ja ultrasi sekä mahan päältä että alakautta ja selitti asiat perusteellisesti ja kuviakin saatiin mukaan kolme. Rakenneultra varattiin tasan kahden kuukauden päähän.

Jännitin aamua niin paljon, että nyt kun ultra on ohi, makaan ihan urvahtaneena läppärin kanssa sängyssä. Täytynee ottaa taas pienet tirsat, onneksi on juhannus vapaata töistä mutta ens viikolla pitäis pomolle vinkata tilanteesta..

Ihanaa ja aurinkoista juhannusta kaikille :flower:

BM ja yks kaks tänään poksuva Putti 12+0 *poks*
 
kätsy:Voi ei :( :'( Ottaa kyllä kupoliin täysillä sun puolesta :hug: Ei tässä taas mitkään sanat riitä lohduttamaan :(

Peppioliina:Onnea! Samat oli fiilikset mullakin tässä raskaudesa, mutta niin vaan viikot porskuu eteenpäin =) Mun murheenkryyni on viikot 6+4(aiemmat keskenmenot tapahtuneet aina silloin) ja vasta eilen 9+0 ultrassa tuli varmuus, että tämä voisi jopa nyt taas onnistua :) Tsemppiä piinaaviin alkuviikkoihin ja toivotaan, että vuoto pysyy pois!

BlondeMonsoon:Ihania uutisia, onnea! :heart:

ON:Hihii, eka neuvola nyt varattu, ensi viikolla 10+1 kuten esikoisestakin aikoinaan :D Patistivat mut varamaan jo np-ultrankin, se on vasta 12+1 kunhan palataan jenkeistä kotiin. Koitan malttaa odottaa vielä pari päivää ennen kuin alan taas metsästää sydänääniä :D Olen hoikka ja istukka sijaitsee ilmeisesti taas takana joten mahkuja ois saada ne kiinni :D

Ihanaa jussia kaikille!

Toive ja Sintti 9+1
 
Nettiä selatessa osu tällainen turvaistuintesti silmiin. jos joku tahtoo tsekata, laitan linkin alle. Aika huonoja tuloksia niissä kyllä tullu :| Sentään jotain hyvääkin.

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Mukavaa juhannusta kaikille B)
 
Kätsy, :'( Pahoittelut ja kovasti voimia ja jaksamista :hug:

Peppioliina,Onnea plussasta!!!... ei tässä meikäkään oo jaksanu juhlia vielä tätä raskautta...sitä vaan on niiku turta tässä vaiheessa kun on niin alussa. Mulla alko vasta 2 viikkoa plussauksesta pahoinvointi,esikosta alko aikasemmin...ja tuulimunassa oli yhtälailla,et ei se kyl mitään sit kuitenkaan kerro...välttämättä. Kyl miä luulen et nyt onnistuu :heart:

BM,Onnea ihanista ultrauutisista..hei,nyt on sit niiku "riskiaika" ohitettu,onnea siitäkin hyvästä :heart: tulipa hyvä mieli =)

Tuittu,Meil on esikollekkin vaikka mitä lempinimiä ja raskausaikanakin tuli kutsuttua kyllä kaikenlaisilla nimityksillä...on vissiin verissä :D Säynävä on miehen keksintö :)

Täällä voitu taas tänään astetta pahemmin,mut ei nyt mitään ihan kamalaa....
turvotus on nyt aika melkosta,esikosta oli kans,mut tuulimunasta ei kyl ollu. Olisko hyvä merkki :p Mul on ihan painoo kilo enempi :eek: ja siis mahan seutuvilla,ei muuten (sitä turvotusta).

Turvaistuimet on meillä jo valmiina ... noissa testeissä on useesti kyse siitä et jos ne on mahdollista asentaa väärin tai väärinasennuksen riski on iso,niin saa välttävän arvosanan. Eli asennuksessa on oltava tarkka!!

Neuvola,Jaa..oon unohtanut tykkänään. Sama nyt vissiin venata sinne ultran jälkeen,niin ei sit tarvi perumaan ruveta.
 

Yhteistyössä