*Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2010-2011* (päivityspyynnöt yksityisviestillä)

Onnea Jääräpää pikku prinsessasta!! Johan uutisiasi odotettiinkin. Nyt on puolestaan SD vaiennut, joten... :)

BM autoin itse esikoista kääntymään menemällä konttausasentoon ja siitä laskemalla ylävartalon niin alas kuin mahdollista. Ei tunnu järin mukavalle tuolla keuhko-osastolla, mutta vauva pääsee silloin pois lonkkamaljasta ja mahtuu paremmin kääntymään. Hellästi kädellä tuupin sitten typyä pepusta oikeaan suuntaan ja sain tytön kääntymään päivän mittaan. Ai niin, välillä laitoin myös taskulamppun siihen kohtaan iholle, minne suuntaan tytön piti itsensä kääntää. Tyttö seurasi tosi hyvin valoa ja se lamppu oli itse asiassa huippuapuväline. Kun vauva oli oikein päin, menin maaten tunniksi ja koitin pitää pimua paikoillaan ja sitten olin lopun päivää pystyssä, että vauva tipahtaisi takaisin tukevasti lantioon. Päälleen jäi. Ja kuten sinulla, tunsin, että vauva yritti kääntyä itse, muttei päässyt jotenkin pyörähtämään.
 
jääräpää:Tuhannesti onnea ja ihanaa, että kaikki päättyi hurjasta tulosta huolimatta hyvin :heart: Eiköhän rytmikin jossain kohtaa ala siellä muuttumaan, ihanaa vauvantuoksuista uutta arkea sinne :hug:

Anna:Onnea hyvistä ultrauutisista! :)

tillukas:Wautsi! Oletkin ollut taitava :)

BM:Toivottavasti baby kääntyy oikein päin siellä :)

ON:Täällä kaikki ok. Neuvola keskiviikkona, silloin 34+0. Hurjalta tuntuu, että kohta on tammikuu ja meille saapuu toinen vauva :O Alkaa sitten ihan uudet haasteet täälläkin :)

Toive81 ja Sintti 33+3
 
jääräpäälle ja perheelle onnea :heart: Aikamoinen tyttö-putki on nyt ollut, alkuvuodesta on ollut poika-ryntäystä :)

Anna oli saanut ultrassa hyviä uutisia, onnea myös sinne :heart:

SD on tosiaan sitten seuraava aktiivi uutisten suhteen, huippua! Muutaman odotuslistalla olleen poistelin tuossa, kun la:t oli yli kuukausi sitten, toki otamme uutisia vastaan myös heiltä, enempi parempi!

Omaan napaan sen verran, että melske on edelleen kova, mutta eilisillan molskinnat ja lopulta hikka alapäässäni (eiks oo huippua tää yksityiskohtien jakaminen) saattaisivat meinata, että Putti ois nyt kuitenkin takaisin lähtökuopissa niin sanoakseni. Kun tuo isohko eestaas jurnuttava muhkura tuossa rinnan alla tuntuis kuitenkin olevan pieni pylly? Terävimmät liikkeet tuntuivat ja näkyivät oikeassa kyljessä eli oisko yhtä kuin jalat? Mahdotonta tietää, ei auta muu, kuin odotella.. Hankin itelleni major kurkkukivun ja samalla äänenpoiston, viime yön valvoin siis kivun takia, en vauvan. Toivotaan, ettei tällä kurkulla tarvi lähteä synnytyslaulamaan ihan heti!

BM ja Putti 36+3
 
Onnea Jääräpäälle :flower:

ja onnittelut myös Annalle!!

BM: yksityiskohtien jakaminen on toooosi kivaa täällä ;) tosin tää on oikeestaan ainoa paikka jonne ne voi sumeilematta vuodattaa...mä oon ainakin sen verran "arka" ettei kaikkia vaivoja ilkee livenä edes kellekään kertoa... eli antaa tulla vaan :D

omaa napaa lyhyesti: perjantaina töistä lähtiessä huomasin että oli tullu verta ja supistellu oli jo keskiviikosta lähtien, joten siitä lähin suoraan kättärille ja olin siellä uhden yön...ei mitään tosi kiireellistä, mutta jotain muutoksia kohdunsuulla ja nyt ollaan saikulla puolitoistaviikkoa...mutta vauvalla kaikki ok ja reilu kilo oli painoarvio :heart:

miiak ja Onni 27+4
 
Miiak.toivotaan et pikkunen nyt hetken malttais vielä masussa...hyvä painoarvio kuitenkin,mikäli yrittää aikasemmin maailmaan:)

BM,Kyllä se melko varmuudella on sit pää alespäin ollut,ite osasin just hikan avulla paikallistaa kupolin paikan:D

Täällä piikitetään ja otellaan sokeriarvoja ja koitetaan lihottaa itseään:D No ei vaineskaan,mut kun mulla ei oo ikinä paino käyny laskemaan raskauden aikana paitti pojan odotuksessa ihan lopussa, ja nyt siis viimeks oli laskenut pikkasen. Onhan tota kokonaisuudessaan ihan riittävästi tullut mut jotenkin se jäi vaivaamaan kun neuvolantätikin hieman tiukkas et syötkö nyt sit riittävästi... et koitan nyt sit syödä:p
Arvot edelleen hyvät,eilen kyllä pilasin pikkasen mun tulosluetteloa kun tuli eka 7 ylitys kun ahmin spagettia,maistu niin namilta. No sallittaneen se mulle,kun ei kerran rajoilla oltu kuitenkaan;)

Säynävä on varsin aktiivinen,välillä on rauhallisempia päiviä mut hyvin liikkuu silloinkin. Siitä osaan olla kiitollinen:heart:

Repa ja säynävä 31+1
 
Heipähei :)

Tulin vaan pikaisesti poksumaan uuden tasakympin! Eli tänään 30+0. Mitään sen kummempaa ei täällä päin tapahdu, sokeriarvojen ja makeanhimon välillä tasapainottelen :) Pikkuinen on pää alaspäin (kätevää opiskella alaa, voin otattaa KTG:tä itseltäni vaikka joka arkipäivä ja aina joku on valmis tsekkaamaan vauvan asennon ;) Itse en jotenkin osaa niin tarkasti hahmottaa tota omaa mahaa) ja liikkuu kovasti. Hauska huomata, että liikkeet on muuttuneet nyt enemmänkin möyrinnäksi yksittäisten potkujen sijasta. Alkaa varmaan tila loppua pikkuhiljaa :)

Kätsy ja Möyriäinen-Pöyriäinen 30+0
 
Onnistuin! Saavutin 30 viikkoa täyteen!

Kunta päätti perjantaina lomauttaa tytön pph:n vuodenvaihteelta. Tytölle tarjottiin pk-paikkaa. Emme aikoneet ottaa vastaan: kaksi kuukautta 2pv/vk uudessa paikassa + herkkä lapsi + vauva tulossa taloon = liikaa stressiä lapselle. Siispä tyttö jää kotiin vuodenvaihteelta tai jo ensi viikolla, jos hoitajalla alkaa sairasloma. Aika hurjaa.

30+0!!!
 
Tänään oli vielä ultra aika sen vuoksi kun oli silloin pieni tuo sf-mitta. Niinkuin viime ultrassakin, niin sama oli tässä, pikkuinen on viikkoa pienempi mitä pitäisi viikkoihin nähden olla mutta ei tarvinnut mitenkään huolissaan olla. On kuitenkin selvästi kasvanut kolme viikkoa sitten tehtyyn ultraan verrattuna.

Onnea jääräpäälle pikkuisesta :heart: ja onnea kaikille muillekin jotka ovat saaneet hyviä ultra kuulumisia sekä vuosia täyttäneille :)

Sasuma ja taapero 29+1 :kiss:
 
BM,toivottavasti Putti on kääntynyt! d:Db

Sasuma mahtavaa että kaikki on hyvin!:heart:

Tillukas ONNEA 3 kympin poksumisesta,myös Kätsylle!:flower:

Oma paksu napa:Viime yö meni ä-polilla.Illalla alkoivat säännölliset ( ei kivuliaita ) supistukset ja kovasti tuli limaa.Ainut mikä huolestutti oli mun huimaus supistusten aikana ja sellainen " höntti " olo.Soitin sitten sinne synnärille ja käskivät heti tulemaan.Käyrillä makoilin tunnin verran,supistuksia tuli 7-10 min välein,ei edelleenkään kivuliaita.Ultrattiin HyytiKyppynen ja kohdunkaula joka olikin lyhentynyt,muuten kaikki kunnossa.Istukka ja napavirtaukset ok,ei kalkkeumaa.Käyrällä kuitenkin edelleen supistuksia joten lääkäri olisi halunnut että jään tarkkailuun,halusin kuitenkin kovasti kotiin ja sillä ehdolla päästivät että täysi vuodelepo ( vessassa saa käydä ) ja herkästi soitto synnärille jos supistukset muuttuvat tai tulee lisää vuotoa.Huoh,kyllä pelästytti.Niin ja pojaksi varmistui niinkuin aiemmin oli luvattu,nyt ei tarvitse sitä jännittää..Tämmöinen höösä kun olen..Huomenna neuvola,ensi viikolla viimeinen lääkärineuvola jolloin katsotaan taas se kohdunkaulan tilanne ja päätetään kontrolli tarpeesta.Juuh,sellaista tällä kertaa.Anteeksi sekava teksti..

Taffo ja HyytiKyppynen POKS 35!
 
SD on ollut niin kauan hiljaa, että :) Jännää!!

Kävin koululla tekemässä osuuteni syysarvioinnista. Päätimme sijaisen kanssa laittaa molemmat nimemme alle, ettei tule kenellekään sanomista, että on liian kauan lapsen näkemisestä (=minä) tai on liian vähän aikaa ollut lapsen kanssa (=sijainen), jotta arviointi olisi oikeudenmukainen. Torstaina mennään koko perheen voimin koulun joulujuhlaan ja ensi viikolla ajattelin mennä syyslukukauden päätöskahville. Silloin myös toinen ope lopettaa hommansa ja aloitetaan jännääminen, kumpi jakaantuu ensin (kummallakin toinen lapsi ja lasketuissa eroa kaksi päivää).
 
Taffo,toivotaan et pieni vielä pysyis matkassa hetken,vaikka onneks viikot on jo noin hyvät:)

Mun isä kuoli yllättäen eilen. Hänet oli marraskuussa leikattu,sydämessä synnynnäistä vikaa läpässä ja se menikin ok,mut hemppa ei ruvennut nouseen. Testasivat kaikki syyt ja tulivat siihen tulokseen et on leikattava uudestaan,et vika on siin läpässä kenties. Maanantaina isä soitti et tänään leikataan,isän vaimo soitti eilen et olikin leikattu jo eikä enää herännyt Piti olla rutiinileikkaus,isä hyvässä kunnossa muuten,60v. Tää on nyt kolmas kuolema tän raskauden aikana... ensin mun äidinäiti ja isä ja nyt oma isä... pelottaa et mitä seuraavaks. Olo on tosi sekava....

Repa ja säynävä 31+4
 
Repalle suuren suuri halaus :hug: ja osanotto. Kuulostaa järkyttävälle eikä oikein tiedä mitä sanoisi...vaikka nyt ei tunnu siltä eikä tulevaa aikaa voi vielä kuvitella niin sanon kuitenkin, että ajan kanssa helpottaa...vähän...:(
 
Repa:Voi ei :'( Olen syvästi pahoillani menetyksestäsi :( Ei pysty ymmärtämään miksi toisia koetellaan noin paljon. Koeta uskoa ja luottaa, että koittaa vielä aika jolloin meneekin paremmin. Olet ajatuksissa, kovasti voimia ja iso halaus :heart::hug:
 
Voi Repa! Suurista suurimmat osanottoni ja halauksia täältä :hug: Juuri tuollaisia uutisia ei tarvitsisi näissä olosuhteissa saada, olen niin pahoillani sun puolesta!

Piti tulla hehkuttamaan synnytystapa-arviokäyntiä ja kaikkea ja nyt meni suurin kärki kyllä Repan uutisen vuoksi. No mutta sen verran nyt kuitenkin, että Putti on oikeinpäin, istukka toimii ja lapsivettä on riittävästi, painoarvio jotain 3100 ja rapiat ja kuulemma sopusuhtainen vauva. Lantioni passaa tämän synnyttämiseen ja koska olen itse orientoitunut alatiesynnytykseen, lääkäri tukee toivetta ja asia oli sillä selvä. Pakko sanoa, että oon helpottunut. Ympyrä sulkeutui siinäkin mielessä, että huoneessa oli mukana sattumoisin sama kätilö, joka aikoinaan otti mut synnytyssaliin, vaikka hänen kanssaan en loppuun asti ollutkaan.

BM ja Putti 36+6
 
Repa,sanat ei riitä,olen todella pahoillani,hurjasti voimia sinulle ja perheellesi.:'(

BM mahtavaa!:heart:

Neuvolakuulumisia:
Paino: +160 g ( JEE! )
Turvotus: +
RR: 140/80
Pissa: -
Hb: 127 ( JEE! )
Sf: 30 cm
Lapsiveden määrä: norm
Tarjonta: rt
Syke: 140+
Liikkeet: ++

Kaikki siis loistavasti nyt vaan makoillen..:wave:

Taffo ja HyytiKyppynen 35+1
 
Mullakin tänään neuvola:

Paino: +250 (kokonaisnousu 1,7kg)
Turvotus: -
RR: 102/60
Pissa: puhdas
Sf: 27 cm (vihdoinkin keskikäyrän tuntumaan!)
Tarjonta: rt
Syke: 140
Liikkeet: ++

Ei kummallisuuksia sieltä :) Vähän oli huolissaan tosta painonnoususta, noin niinkun kokonaisuudessa. Varmisti, että enhän ole laihdutuskuurilla... Juu, en.

Mun pitäis kovasti lukea tän syksyn viimeiseen tenttiin, joka käsittelis syntymän hoitotyötä. Jotenkin ei yhtään nappaa lukea siitä, mikä kaikki voi mennä vikaan synnytyksessä :/ Ylipäätään jotenkin raskaanaollessa noiden asioiden opiskeleminen tuntuu vastenmieliseltä, enpä olis arvannut. Tuntuu, että tietoa vaan on liikaa, ihan kun joutuis olemaan inhorealistisella synnytysvalmennuskurssilla joka päivä ja ettei pysty keskittymään siihen oman synnytyksen odotukseen ja siihen valmistautumiseen. No, onneksi tosiaan enää tämä yksi tentti ja sitten se olis joululoma + äippäloma :)
 
BM:Hyviä uutisia :)

Taffo ja Kätsy:Sielläkin mukavia neuvolauutisia.Millä viikoilla Kätsy taas menitkään?

ON:Täälläkin tänään ollut neuvolakäynti :) Nyt siis 34+0, laitan sulkeisiin edellisen käynnin tulokset 32+0 :)

Oma paino:58,6kg (58,1kg)
RR:106/72 (109/62)
Hb:140 (ei otettu)
Pissa: puhdas (viimeksi prot+)
Turvotus: (+) (-) lähinnä iltaisin jaloissa havaittavissa
SF:30,5cm (28cm)
Syke:150 (145)
Liikkeet:++ (++)
Tarjonta:RT (RT)

Kaikki siis hyvin. Tuo SF-mittakin palasi takaisin keskikäyrälle kun pyysin oman terkan sen mittaamaan. Oli meinaan taas sama opiskelija siellä. Ja nyt sitten sainkin kuulla, että SF olikin ollut viimeksi 28cm vaikka olen varma, että silloin sanoi sen olevan nippanappa 27cm...Muutenkin vähän ihmetyttää kun sekä minä, että mies kuultiin verenpainetuloskin huomattavasti korkeammaksi ja lappuun olikin kirjoittanut tuon...Tuon arvon kyllä uskon kun ollut koko ajan matalat...Outo.Taisi muutenkin vetää pientä hernettä kun halusin oman terkan siihen. Ihan sama, mulla on täysi oikeus vaatia itselleni oma terkka jos sen niin koen.: /

Mutta pääasia se, että vauva voi hyvin ja on kasvanut masussa :heart: Seuraava käynti 36+0 ja se onkin lääkärikäynti, siitä sitten jatketaan viikon välein :)

Toive81 ja Sintti 34+0
 
Onpas paljon ollut eilen neuvolakävijöitä ja onnistuneita käyntejä kaikilla, hienoa!

Tulinpas teillekin päivittelemään tytön päivähoitojuttuja. Tytölle esitettiin tammi-helmikuuksi paikaa toisella hoitajalla osa-aikaisena, kun oma hoitaja lomautetaan. Luonteeltaan tyttö on varovainen, mutta jos saa omaan tahtiinsa (=hitaasti) tutustua, tulee kyllä hyvin toimeen kaikkien kanssa. Päädyimme päättämään sitten tytön koko hoitosuhteen, koska mielestämme stressi olisi käynyt tytölle liian suureksi, kun ottaa huomioon vielä vauvan syntymän aiheuttaman stressin.

Eilen oli ollut alueen päivähoitolasten yhteinen joulujuhla, jossa hoidonohjaaja oli nähnyt pimua ensi kertaa muualla kuin hoitajansa luona. Ohjaaja oli sitä mieltä, että lapsi on turhan arka ja kiinni hoitajassaan ja että hänelle tekisi kyllä hyvää tottua muihinkin hoitajiin. Täh?! Lapsi olisi juuri ja juuri ehtinyt täyttää kolme ennen hoitosuhteen päättymistä helmikuussa, pitääkö kaikkien olla suuna päänä heti menossa vieraiden ihmisten sekaan vieraassa paikassa?! Pimu on varovainen, mutta jos saa rauhassa katsella tutun ja turvallisen aikuisen kyljessä toimintaa aikansa, hän kyllä hiljalleen irtautuu. Joskus se vie muutaman minuuttin (jopa siis isovanhempien luo mennessä, vaikka kaikki on ehdottoman tuttua), joskus vaaditaan useampi käyntikerta. Olen nähnyt paljon enemmänkin ujostelevia lapsia. Minusta päivähoidonohjaaja ei kyllä oikein ymmärtänyt nyt lasta.

Ainoa ongelma tytön varovaisuudessa on se, että jos hän jostain mystisestä syystä menisi meistä kauas kaupassa ja eksyisi, hän ei uskaltaisi sanoa mitään vieraalle, avuliaalle aikuiselle. No, onneksi paniikki-itku on erittäin kuuluvaa, niin osaisimme äänen perusteella etsiä tytön. Todennäköisyys eksymiseen on kyllä häviävän pieni, sillä tyttö ei mene kaupassa kauas (yli viiden metrin päähän) meistä, ettemme mene hukkaan.

Puh, jopas helpotti, kun sain purkaa.
 

Yhteistyössä