*Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2010-2011* (päivityspyynnöt yksityisviestillä)

Tömpsis,Mulla ennen esikoista km joka alkoi kivuilla,ensin lievää jomottelua ja yltyi kyllä sit sellaseks ettei ollut epäilystäk'ään,vuoto alkoi vasta viikko tuosta. Ja olin rv 6+
Kivut ja vuodot tosiaan useesti normissakin alkuraskaudessa mahollisia,etenkin toi vuotelu... Paskinta siinä just on toi odottelu kunnes pääsee ultraan:(
Tsemppiä ja toivotaan et kyseessä on ihan alkuraskauteen kuuluvaa oireilua:hug: Onko tilassa tapahtunut muutoksia?

Taffo,Hyviä uutisia,toivotaan et paineet siitä tasautuis!

Tillukas
,onnea normi raskaudesta:D

Mulla neuvola iltapäivästä,palailen sitten omien kuulumisieni kanssa:)
 
:hug: tömpsis, voimia vuotojen kanssa. Se alkuraskaus on kyllä todella raskasta aikaa, kun pitää kaikkia vaihtoehtoja miettiä.

Pelottaa tämä loppuraskauskin, onneksi vauva on tosi vilkas nykyisin, niin ei ole liikkeitä tarvinnut murehtia. Jossain vaiheessa raskauttahan tämä liikkui aika vähän, tai siis oli sellaisessa asennossa että niitä liikkeitä joutui kyttäämään.
Pelkään kyllä ihan siihen asti kunnes vauva on maailmassa, en toivo mitään muuta kuin että elävänä syntyisi. Nyt en osaa edes synnytystä pelätä, kipua tai mitään.Olen silti nauttinutkin raskaudesta, mutta sellainen pieni pelko on takaraivossa.

Ensi viikolla on yliaikakontrolli ja eiköhän tämä sinne asti mene, mitään tuntemuksia ei ole.
Sairaalakassin otan mukaan enkä suostu enää kotiin tulemaan ison mahan kanssa ;)

vappupommi 41+0
 
Täällä ei tapahdu mittään :( Pari iltaa sitten tuli n. 12 supistusta vaihdellen vartin ja puolen tunnin välein, eilen sain aikaan ehkä kaksi vaivaista koko päivän aikana. Piikkimatolla makailua ainakin suotta kehotetaan välttämään, eilen makasin tunnin eikä mitään tapahtunut.
Miehellä loppui vapaat ja lähti töihin hermostuneena, kulta kun sanoi eilen, ettei haluaisi hoitaa muita ihmisiä tässä tilanteessa. Ja on mulla siis erittäin tukala olo koko ajan, edistymistä se ei näköjään kuitenkaan meinaa..

BM ja Putti 40+6
 
Tömpsis:Pidän kovasti peukkuja, että vuoto harmitonta. Tässä mun kokemuksia vuodoista. Mun ihka eka raskaus, joka päättyi keskenmenoon rv8 (oli kuollut jo 6+5) alkoi tuhrulla joka nopeasti lisääntyi vuodoksi. Kovia kipuja ei heti tullut, mutta lääkkeillä halusin tyhjennyksen ja siitä tulikin sitten kunnon kivut. Toka raskaus, joka myöskin päättyi keskenmenoon 6+5 alkoi tuhruvuotoa aikalailla heti plussauksen jälkeen välillä tauoten.Ultrissa nähtiin 2 kertaa elävä alkio, mutta ei jaksanut kuitenkaan.Lääkkeellinen tyhjenneys ei onnistunut, lopulta kaavinta. Sitten elämäni kolmas raskaus oli alussa draamaa täynnä. Kärsin runsaista hyytymän täytteisistäkin vuodoista plussauksesta lähtien, välillä parin päivän tauoilla, kipuilikin aina rv8 asti. Varhaisultrissa paljastui, että olin odottanut kahta alkiota ensin, joista toinen luvutti heti alkuun. Onneksi toinen oli sinnikäs ja se raskaus lopulta päättyi onnellisesti esikoisen syntymään. Raskaus sai alkunsa clomeilla ja tukena oli heti 3 päivää oviksesta Lugestron (keltaraushormonikuuri) vaikkei sitä koskaan tutkittu johtuio keskenmenot juuri sen puutteesta, haittaakaan sen käytöstä ei ole.Käytin sitä rv10 asti. Toista lasta kun alettiin yrittämään koin jälleen keskenmenon 6+0 ja se raskaus alkoi clomeilla, mutta Ruotsin lääkäri ei jostain syystä ollut halukas kirjoittamaan Lugestron kuuria.Mene ja tiedä johtuiko keskenmeno siitä syystä.Suomessa oma lääkäri ehdottomasti kirjoitti sitä ja seuraava raskaus alkoi myöskin clomeilla, mutta nyt taas tukena oli Luget heti oviksen jälkeen aina rv10 asti ja nyt porskutetaan jo loppumetreillä :) Niin ja tässä alussa mulla oli ihan pieni lorahdus verta plussauksen tienoilla joka onneksi jäi siihen. Eli toivoa on!!! :hug:

Hei nyt Tillukas ja BM niitä vauvoja puskemaan maailmaan :D mä olen itse jo niin malttamaton etten tiedä miten päin kestän jos menee yli lasketun : / Tosin esikoinen syntyi 40+3 eli ehkä tässä joutuu vielä tovin vartomaan kun mikään ei tällä hetkellä puhu synnytyksen puolesta.Murr...

Ens tiistaina taas neuvola, toivon että jää välistä ja olisin jo vaikka synnyttänyt ;) Kovasti ollaan ässiä otettu käyttöön, mies ja esikoinen sai nyt oksutaudin, toipumassa onneksi ja mä jännään vältyinkö siltä. Ainakin ollut ihan hyvä olo itsellä. Ei olisi kiva lähteä synnyttämään pussi kädessä :x

Toive81 ja Sintti POKS 38+0
 
Neuvolakuulumisia.

Hemppa 127,paineet 125/77,pissa puhas,sf 31,5,painonmuutos +88g/viikko,vauva laskeutunut kuulemma jo alemmas vaikkie kiinnittynyt vielä,eli rt edelleen. Viimonen vasta-aine näyte otettiin myös. Käsikopelolla tunnusteltuna ei kuulema pulska vauva,mitä lie sit meinaa..
Sokerit erittäin hyvät. Siinäpä sitä.
Ens ti sit se kokoarvio,mikä kyllä jännittää....

Repa ja säynävä 35+4
 
Repa: mikä vasta-aine sulta otetaan? *utelias*

Kiitos kaikille vastauksista! :heart: Tuhru ei ole lisääntynyt, ehkä vähän vähentynyt jopa. Eilen oli kamala päivä kun selkäkipu oli hirveä, mahakipu vaihteli ja pelotti niin kamalasti... mutta tänään on taas oireeton päivä. Haluan todellakin ultraan aikaisemmin, eihän tätä epävarmuutta kestä montaa viikkoa! Varsinkin kun taustalla keskeytynyt keskenmeno niin onhan sitä koko ajan ihan tosi huolissaan, oli vuotoa tai ei. :( Miten te olette selvinneet tästä alkuraskaudesta! Ihana nähdä, että olette jo ihan loppusuoralla, antaa toivoa minullekin :)

Äidille kerroin sitten jo, kun kyseli asiasta. Olin luvannut hänelle kertoa heti uudesta raskaudesta, vaikka km tulisikin niin hän haluaa tietää. Ja ihan kiva, että voi sitten kertoa kuulumisia suuntaan jos toiseen ultrankin jälkeen.

Vappupommille ja BM:lle onnea synnytykseen! Kyllä se kohta tulee! ;) :hug: Ja Toive81:lle kohta myös! :)
 
Toivon mukaan Toive minä saan vielä pysyä muutaman viikon (edes kolme) kasassa, mutta BM ja Vappupommi pääsisivät kohta kantamuksestaan, mieluusti sinäkin ennen minua ;) Ainakin maanantaina oli ohjeena vältellä suppareita ja ponnistuksia vielä tämä kuu.

Muistinpa juuri Tömpsis, että yksi tuhru istuu tuossa keittiön pöydän vieressä värityskirjan kanssa (tai itse asiassa leikkii värikynillä, joista yhdellä on nyt pisuhätä). Esikoinen tuhrututti etenkin kuukautisten aikoihin, mutta muulloinkin. Ihan kirkastakin tuli, mutta pääasiassa ruskeaa. Tähän raskauteen sain alussa Luget tueksi ja nyt onkin ihka ensimmäinen raskauteni, jossa en ole tuhrutellut. Esikoinen on siis puhdas luomu, tästä tulee hyvin kevyesti alussa tuettu, väliin jäi viisi.

Onnea Repalle hyvistä neuvolakuulumisista.

Soitin aamulla neuvolaan, kun tuppaan ajoittain löytää itseni yöllä selältään nukkumasta. Niinä paivinä vauva on aika vaisu. Terkka oli sitä mieltä, ettei se ole välttämättä mitään vainoharhaisuutta. Ja ohjeeksi tuli laittaa tyyny tai peittorulla selän taa, ettei ihan tyylipuhtaasti tule selällään maattua, puolittain selällään on kuulemma ihan ok. On niin hehkeää tämä nukkuminen, kun vasen lonkka ei kärsi lainkaan maata päällään eli asentovaihtoehtoja on tasan yksi. Ja jännää, että nukun selälläni, kun päiväaikaan esim. neuvolakäynnillä sydänäänien kuuntelun ajan selinmakaaminen saa aikaan tosi epämiellyttävän olon.

34+2
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis,Mulla on miinus merkkinen veri,siks otetaan vasta-aineet kolmesti raskauden aikana... teoriassa voisin siis kehittää niitä vauvaa vastaan jos tulokas on plussaverinen. Näin kansankielellä ilmaistuna:D

Tillukas,No hitto,miä heräilen harva se yö selältään:OTullu mieleenkään et siit vois haittaa olla... joskus se tuntuu hiukan epämiellyttävältä mut ei ees aina... tiedän kyl et optimaalinen asento olis kyljellään ja siihen pysrin mut joskus särkee noita reisiä kummallakin kyljellä ja hetki selällään auttaa...ja toisinaan oon vaan kääntynyt niin päin. En oo kyl huomanu vauvassa mitään eroa....
 
Repa En minäkään muuten olisi ollut huolissani, mutta kun tosiaan vauva on tosi vaisu pitkälle seuraavaan päivään, jos olen nukkunut selällään. Ja omakin olo on vetämätön. Terkka sanoi, että suositus on, ettei viimeisen raskauskuukauden aikana oltaisi selällään kuin aivan pakolliset hetket. Vauva ei kärsi varsinaisesta hapenpuutteesta selinmakuulla, mutta ei sen ole kuulemma hyvä olokaan niin. Mutta siten selilläänolo on ihan ok, jos tyyny on alla niin, että makaakin puoliksi kyljellään (ja maha roikkuu oikein ihanan tuntuisesti). Myös puolimakuu on ihan hyvä, jos siitä ei tule tuntemuksia.

Viime yön siis nukuin kahden tyynyn kanssa, toinen jalkovälissä, toinen selän takana. Ja ah, sitä autuutta, kun voi vaihtaa asentoa (kyljeltä puoliselälleen) kääntämättä kylkeä!
 
tillukas:Herttinen sentään mikä PUUSILMÄ mä olen :D Siis vappupommiahan minä tarkoitin :D Juu eli sinulla saa mieluusti pysyä vauva vielä tovin siellä masussa :heart:

tömpsis:Hyvä, että tuhru rauhoittunut ja toivottavasti kivut kertovat vain kasvavasta kohdusta! :)

ON:No niin kävi mitä pelkäsin, eli tämä mamma oksensi koko eilisen illan aina keskiyöhön asti ja bonuksena mulle tuli vielä ripulointia miltä onneksi mies ja esikoinen välttyi :( Voin sanoa, että vaikka mulla ei mitään jättimahaa olekaan niin tällä oksentaminen meidän minivessassa oli todella ankeaa ja mua supisteli inhottavasti joka kerta kun sieltä kyykkäsin pois :( Vauva riehui sitten aamuyön, mutta nyt ollut tooosi hiljainen..Onneksi mulla on tuo dobleri vielä myymättä ja sillä tarkistin niin hengissä siellä ainakin ollaan. Tais pieni olla myös ihmeissään mikä ihme eilen oli. Hattua nostan kuitenkin itselleni, että urheasti koitin jopa syödä kesken hoosiannan kun tehtiin eilen mun lempparileipiä, vaikka ei ne varttia kauemmin sisällä pysyneet :/ Mä oon ahne. No vettä sain juoduksi paljon ja loppuyön appelsiinimehu pysyi myös hyvin sisällä ja se helpotti muuten aika huteraa oloa. Luojan kiitos mies on vielä tämän päivän kotona ja mamma otti esikoisen päiväksi hoitoon niin saa levätä. Mutta nyt se tauti on lusittu ja toivottavsti ei näy meillä enää piiiiitkiiiiin aikoihin!

Toive ja Sintti 38+1
 
Heipsis :)

Tömpsis: kiva, että vuoto on helpottamaan päin! Toivottavasti ei enää säikyttele. On noi vudot vaan niin ärsyttäviä!

Ja kaikille uusille kovasti tervetuloa, jos olen dementioissani unohtanut aiemmin toivottaa. Tuntuu, ettei tässä päässä pysy enää mikään muu, kuin oma napa ja lähestyvä synnytys :ashamed:

Neuvolassa käytiin tänään, kaikki ihan mallillaan. Kaksi viikkoa sitten sf-mitta oli 29, nyt sai ekamittaamalla 34 :O Mä olin siinä sitten silmät pyöreänä, että miten se on noin hypännyt, vaikka olen suht' kiltisti diettiä ylläpitänyt. Uusitanmittauksessa onneksi oli sitten sen 31 cm, eli himppasen keskikäyrän yläpuolelle meni :) Sykkeet oli hyvät, n. 140xmin ja pienen kuuntelun jälkeen vauva muljahti pois anturin alta :) Alkaa noi isommat liikkeet, kyljenkääntämiset yms. tuntua jo aika... Epämiellyttäviltä? Vähän väärä termi, koska vauvan liikkuminen on tietysti ihanaa, koska silloin tietää että kaikki on kunnossa. Mutta jos nuo liikkumistuntemukset irrottaisi kontekstista, niin eipä ne nyt mitään erityisen mukavan tuntuisia ole, ainakaan mun mielestä :D

Oma verenpaine oli hyvä, painoa tullu 150g/vko ja pissassa sokerit yhdellä plussalla. Olin aamulla syönyt muutaman irtokarkin, ja vasta niiden syömisen jälkeen tajusin että tänään pitää neuvolaankin mennä... No, neuvolantäti uskoi selityksen, eikä sitten sen kummemmin saarnannut aiheesta :) Vauva edelleen pää alaspäin, pää liikkuu vielä.

Seuraavaksi onkin sitten lääkäriä tiedossa tasan rv 36. Elättelen toiveita, että jotain alustavaa kypsymistä olisi huomattavissa kohdunsuulla. Jos sais valita, niin synnyttäisin heti kun viikkoja tulee se 37 täyteen :D Vaan eipä ole mun haluamisistani kiinni, tulee kun on valmis... Alan vaan olla malttamaton tapaamaan vauvan :heart:

Kätsy ja Möyris 34+3
 
Kyllä se taitaa olla menoa mulle tänään! koko yön kellotin suppareita, jotka tuntu kissanviiksien hipasuilta verrattuna näihin, mitä nyt tulee. Näitä oon kellottanu puol kolmesta ja välit on parhaimmillaan 6 minuuttia..

Aamulla oltiin neuvolassa. Sinne en kyllä enää mee, himpula vieköön :)

BM ja Putti 41+1
 
Oi tsemppiä BM!

Vappupommillakin jännät ajat edessä :)

Tömpsis: toivotaan vuotojen olevan viattomia. Monilla esiintyy niitä, itsellä ne eivät koskaan tarkoittaneet hyvää.

ON: neuvolassa pissassa prot+ ja mahatippunut käyriltä. Kehoitettiin lepäämään ja menemään lääkäriin parin viikon kuluttua. Neukkatäti pelkää lapsen syntyvän ennen aikojaan. Helppoa levätä kun suunnitelmissa on muutto ja jatkossa avioero mitä luultavimmin! En uskaltanut neukkatädille edes kertoa... Mahassa kuitenkin aktiivinen vauva, enkä usko sen vielä syntyvän, joten en siitä asiasta ota stressiä, sitä kun on muutenkin jo tarpeeksi.

Peppioliina rv 34 POKS!
 
Ja höpölöpö, edelleen kotona :( Koko eilisillan tuli kipeitä suppareita, sit ysin jälkeen tyssäs täysin. Menin nukkumaan ja heräsin viideltä, nyt sitten kudon lapasia miehelle ja ihmettelen, miten vaikeeta voi olla yhen vauvan syntyä. Ja mulle vielä sanottiin, että eivät ees ala käynnisteleen ennenku vähintään se 42 viikkoa täynnä, eli ens viikon torstaina on vasta se. Mä oon todella kypsä nyt.
 
Piti tulla ihan anteeksi pyytämään, että ruikutan tämmösestä ylimenoasiasta, kun esim. Peppioliinalla on tuon tyyppisiä murheita ja mutkia matkassa. Toivon siis tsemppiä ja jaksamista tilanteeseen ja vielä kerran anteeksi omanapaisuus aiemmin :ashamed:

BM ja kohtuun liikaa tykästynyt Putti 41+2
 
BM: no ei todellakaan haittaa :) Mukavaa kun saa jotain muuta ajateltavaa kun lukee muiden kirjoituksia. Uskon todellakin päivien olevan pitkiä lasketunajan jälkeen, vaikkei siitä kokemusta olekkaan. Esikoinen syntyi muutaman päivän ennen ja silloinkin jo tuskastelin viimeisten viikkojen kanssa. Toivotaan että Putti pian ymmärtäisi tulla ulos :)

Peppioliina rv 34+1
 
voi ei BM, toivottavasti pian kuitenkin! :hug:

Peppioliina: toivottavasti voit hyvin kuitenkin ja tilanteet kääntyy parhain päin. :hug:

Kävin tänään päivystyksessä. Piti mennä kavereille kylään ja yhtäkkiä suihkun jälkeen alkoi mahaan sattumaan ihan hirveästi - vähän niinkuin lääkkeellisen tyhjennyksen aikana koettua kipua, supisteli ikäänkuin :O Pelästyin tietty hirmuisesti ja soitin sinne ja lähdin näytille. Terveyskeskuksen puhelimessa oli kyllä tyly nainen, sanoi että otetaan pissa ja verinäytteet, ja mä aattelin, että jee nehän tässä paljon auttaa. Mutta kun pääsin paikan päälle niin olikin toinen hoitsu vastassa ja lähetti suoraan sairaalan puolelle. Siellä ystävälliset hoitsut ja lekuri otti tulehdusarvot, hcg:n, munuaisjuttuja ja virtsanäytteet ja sitten mut ohjattiin gynen luo - joka sit oli todella huonoa suomea puhuva tyly nainen :headwall: no se kyseli vähän epäselvästi, mutta ultrasi kuitenkin ja totesi, että raskaus on kohdussa, sitten mumisi jotain siitä, että näkyy jotain nestettä, :confused: mutta ei siitä enempää kuitenkaan sanonu. Minä yritin epätoivoisesti katsoa näyttöä, että näenkö siellä sykettä, mutta se oli niin pieni, etten nähnyt oikein mitään... Sitten gyne sanoi että ei hän syytä kivuille löydä ja jouduin ihan itse kysymään, että no oliko siellä syke? Ja hän sanoi, että juu kyllä minä siellä sykkeen näin. :heart: Sen jälkeen ystävällinen lääkäri selitti tulokset ja sanoi, että raskauden kannalta kaikki näyttäisi olevan hyvin. :heart: Kaikki siis ok, verikokeissa ja muissa, ja käskettiin mennä takaisin jos kovat kivut jatkuvat. Hcg oli 44 000 :heart: Harmi kun ultrassa ei toiminut se mittaus, mutta silmämääräsesti gyne sanoi, että vastais niitä viikkoja mitä mä oon hedelmöityksestä laskenut :) Tulipas huojentunut olo, että siellä ollaan edes oikeassa paikassa :) Ja että sydän lyö nyt :heart:

tömpsis ja super:heart: 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis,Ihania uutisia...toivottavasti noi kipulut nyt lakkais:kieh:

BM,No hetkenä minä hyvänsä...ei siin auta muuta ajatella:D Varmuuden vuoksi onnea matkaan;)

Peppioliina,Jaksamista sulle vaikean arjen kanssa:hug:

Täällä isän siunaustilaisuus nyt takana,ja vaikka henkisesti päivä raskas,fyysisesti ajomatka yms. meni yli odotusten. Alapääkään ei oo enää ollu niin kipee kuin vielä hetki sitten...liekö sellasessa asennossa nyt tuo vauvan pää... olo on kyllä vähän liiankin hyvä,liekö mitään tapahtunut tuola alaosastolla...tiistaita jännittäen:p

Repa ja säynävä 36+1
 
Peppioliina paljon voimia raskaaseen tilanteeseen,ei ole sanoja..:hug:

Bm,höh,en voi uskoa että vieläkin olet yhdessä paketissa!:O Ei varmasti ole herkuimmasta päästä tuo yliaikaisuus...Toivon NIIIN kovasti ettei itsellä ole sama edessä...

Vappupommi,ei ole helppoa sinullakaan.Hurjasti tsemppiä!

Tömpsis MAHTAVIA uutisia!:heart:

Huomenna neuvola aamusta,sitten lisää jorinoita..Toivottavasti viimoinen käynti.:D

Taffo ja HyytiKyppynen 39+5 :rolleyes:
 

Yhteistyössä