*Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2010-2011* (päivityspyynnöt yksityisviestillä)

Kiva kuulla Syyslaulun ja Catalian kuulumisia :)

Nyt kun täälläkin oltiin sitä mieltä, että ois synnytystapa-/kokoarvio asiallista tehdä, niin soittelin neuvolaan kysyäkseni asiaa vielä. No, oma täti on koulutuksessa, eikä siellä kukaan muu osaa mitään tietenkään sanoa (en tiedä olisiko tämä omakaan osannut...) Sitten perin juurin ärsyyntyneenä soitin ä-polille, olin niin pahantuulinen (tätä nollasta sataan kiihtymistä on täälläkin havaittavissa :D ) että päätin pelkän kiukun voimin vaatia itselleni synnytystapa-arvion ihan ilman lähetettä. Toisessa päässä oli niin ystävällisen ja rauhallisen kuulloinen kätilö, että mua rupes ihan itkettämään ja kiukku laantui sen siliän tien :ashamed: Kätilö kuunteli koko mun sepustuksen, ja sanoi että mun sokeriarvoilla ja sf-mitoilla kaiken pitäis olla ihan hyvin, eikä varsinaista tarvetta arvioon ole. Ja että verensokerieden raja-arvot on niin matalat nykyään, että mun ei tarvi huolehtia satunnaisista ylityksistä yhtään. Rohkaisi kuitenkin soittamaan vielä huomenna omalle neuvolantädille ja pyytämään lähetettä, jos vielä tämänkin jälkeen vaivaa. Niiskniisk, ihanaa, kun joku ammattilainen oikeasti kuunteli! Katsotaan nyt, kyllähän tuo olo vähän rauhoittui tosta, mut jos vielä huomenna tuntuu, niin soitan ja pyydän sen lähetteen. Seuraava neuvola on vasta ensi viikon torstaina 37+3, jos silloin vasta laittaa sen lähetteen niin voipi olla ettei sitä ehdi tekemäänkään, ennenkuin pikkuinen päättää maailmaan tulla (toiveikkaana täällä, ettei menisi yliaikaiseksi:) )

Mutta semmosia täällä... Oishan se kiva varmistaa ultrallakin, että tosiaan on raivotarjonnassa ja sopivan kokoinen. Ja bonuksena pääsisi kurkkaamaan vielä pikkuisen maailmaan :) Katsellaan.

Kätsy ja Möyris 36+1
 
Heips!

Meille syntyi poika 17.1. 23.40; 4010g ja 51cm (41+5)

Lapsivedet meni ma-aamuna ja siitä sitten synnärille lähdettiin, ei ollut supistuksen supistusta. Eikä niitä supistuksia tullut ollenkaan, ja vauvan sydänäänet alkoi vaikuttamaan huonommilta, niin päädyimme sektioon, kiireettömään sellaiseen kylläkin.

Ihanasti on mennyt, paitsi itse olen ollut melko kipeä. En oikein tiedä osaanko olla tarpeeksi rauhallisesti, mutta vieläkin pitää varovasti liikkua/nousta jne. Mut onhan tuo ihan kivaa makoilla vauvan kanssa sängylläkin

* Onnittelut kaikille muillekin vauvan saaneille *
 
Vappupommi paljon onnea pojasta:heart: Toivottavasti oma kunto paranee pian!

Kätsy,En minäkään usko et sun vauvan koosta kannattaa huolissaan olla,jos käsikopelollakin tuntuu normilta. Ihmettelen silti vaan näitä kuntien eri käytäntöjä,kun täälä tosiaan se ultra kokoarvio on vakio,oli arvot mitkä tahansa,kun on rd... mullakaan ei oo yhtään ylitystä ollut ja arvot oikeestaan kauttaaltaan matalia,mut selviönä sitä silti pidettiin et sinne menen. No en kyl valita:D

Neuvolassa tuli tänään käännyttyä ja siellä kaikki ok..
Painonmuutos +215g/viikko,pitkästä aikaa tullu vähän enempi:)
Pissa puhdas
Paineet jotain 115/81 jos oikein muistan.
Hemppaa ei katottu.
Vauva on asemissa,mut ei vielä laskeutunut.

Ja kaikkein ihaninta...saan vähentää mittauksia nyt 2 kertaan/viikko... alkokin jo hiukan tympiin mitata niin tiiviisti kun menee liuskoja ns.turhaan kun mulla arvot pysyneet melko samoissa kokoajan ja tuskin ne siitä enää muuttuu,pikemminkin laskeneet. Ihmetteli ettei lekuri sanonut mittausten vähentämisestä,mut hyvä näinkin.

Selkäsärkyä ja muuta jomottelua ollut nyt tänäänkin aika vahvasti,tulihan tossa taas lumitöitä tehtyä...mut toivottavasti nää jotain tekis tuola alaosastolla. Pitäs varmaan sitä makuukammari ässääkin harjottaa,sillähän olis kypsyttävä vaikutus...mut kun ei nyt yhtään valitettavasti nappaa: /

Mulla on kauhee suklaan ja jäätelön himo:p Normisti en ees suklaasta perusta,mut oon vetäny herkuttelun suhteen tiukkaa linjaa ja se alkaa nyt näkyyn mielitekoina...mietin jo mitä kaikkee sit synnytyksen jälkeen ostas:D

Repa ja säynävä 37+3
 
Onnea Vappupommi!

Neuvolassa kävi tämäkin ja tästä se ravaaminen sitten alkaa. Vauva oli laskeutunut, kuten olen toista viikkoa väittänytkin, mutta ei ole kiinnittynyt, kuten tiesinkin. Itsellä on sellainen olo, ettei tämä ainakaan kamalan paljon ohi laskettunsa mene. Päinvastoin, on sellainen olo, että kaikki pitäisi saada valmiiksi, mukaan lukien uuni, joka piti eilen iltapuhteiksi pestä. Supistuksia (ilmeisesti ovat niitä ennakoivia) riittää ympäri vuorokauden vähintään tunneittain plus harkkarit. Ainakaan vielä ei limaisuutta ole (eipä ollut esikoisestakaan missään vaiheessa), mutta valkovuoto on hyvin runsasta.

Tämä täti on nyt niiiiiiin täynnä himmailua himmailtuaan liki puolivälistä saakka, että nyt loppui nyhveröinti. Tulee sitten jos tulee, minä en enää vaan jaksa pelkästään pyörittää peukaloita!

36+2
 
Onnea Vappupommille :flower:

Toivottavasti olo paranee pikavauhtia!!


(.) Tässä samalla voisin poksua 34+0, jee... Kättärillä sanottiin että tästä viikosta eteenpäin ei enää estellä vauvan tulemista (supistellu on jonkin verran ja vauva laskeutunut silmin nähden alaspäin). Ensi viikkoon täytyisi jaksaa tehdä töitä, itse olen halunnut, vaikka saikkua olisin saanut jos olisin halunnut. Mun tilanne kun ei ole ollut vaarallisimmasta päästä... Niin ja vauvaa päästään kurkkaamaan vielä torstaina, kun on painokontrolli kättärin ä-polilla =)

Kevättä odotellessa

miiak + Onni 34+0
 
Meille syntyi nopeassa tahdissa alateitse toinen suloinen tyttä tuuhealla mustalla tukalla nappisilmineen sunnuntaina 23.1. rv 39+4 :heart: Pituus 51cm ja paino 3530g ja pipo 34cm :) Synnytys alkoi kotona klo5, sairaallassa oltiin klo8 ja 8cm auki ja tyttö oli maailmassa klo 9.47 :) Kotiuduttiin jo tiistaina ja nyt totutellaan uuteen tulokkaaseen.

Toive81 ja Sintti 4vrk
 
Onnea vappupommi ja toive81 pikkuisista! :heart: :heart:

Harhaanjohtajalle myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Suurimmalle osalle jaksuja viimeisiin viikkoihin (päiviin) ja ihania hetkiä ihan kaikille!

Toivotteleepi pikaisesti vaan
-Catalia ja HyaSintti 24+0
 
Onnea vappupommi ja Toive81! :hug: :heart:

Oma olo vaihtelee todella surkeasta ihan siedettävään... en jaksa vaan enää olla koko aikaa syömässä ja sitten se huono olo tulee todenteolla... no joo, tänään ollut yllättävän hyvä olo. :) Meinasin joutua perumaan ultran yksityisellä rahapulan takia, mutta nyt näyttääkin siltä, että maanantaina sinne päästään... jännittää! oon nukkunut nyt huonosti öisin, on niin levoton olo, eli saas nähdä kuinka väsyneenä sinne maanantai aamuna mennään... :whistle: no joo, pidetään peukkuja, että kaikki hyvin :)

voikaa hyvin!
tömpsis ja super 8+2
 
Onnea jakautuneille :heart: Antaa toivoa itsellekin, että pian tämä "elämäni ihanin aika" on ohi :D

ON: Tänään oli vauva hiljainen, joten lähdettiin päivystykseen käyrää katsomaan. Ihan oli nättiä käyrää, mutta liikkeitä käyränoton aikanakin alle 10, joten ultrattiin ja otettiin toisenkin tunnin ajan vielä käyrä + liikelaskenta. Ihan näyttäisi kaikki olevan hyvin, nyt niitä liikkeitä ei vaan tunnu ihan niin paljoa, ehkä asennosta johtuen. Tuolla viimeisellä käyrätunnilla tuntui kuitenkin peräti 16 liikettä tunnissa, niin päästiin yöksi kotiin :) Muuten olisivat ottaneet yöksi seurantaan, hui! Aamulla käyn vielä kontrollikäyrällä, mutta tosiaan oikein hyvinvoivalta Möyris näytti ja ultrassa liikkeitä näkyi runsaammin, ne ei vaan mulle asti tunnu. Ultran yhteydessä tehtiin luonnollisesti myös painoarvio, joka oli 2,8kg :D Se siis mun haaveista pyöräyttää semmonen siro kolmikiloinen... Diabetesvauvalle tyypillisesti vatsanympärystä oli hiukan enemmän suhteessa reisiluun pituuteen, mutta ero oli aika marginaalinen, eli ei ole pahasti päässyt sokerit vauvan kokoon vaikuttamaan :) Mutta että sopivan kokoinen ja edelleen poika masussa möllöttelee :heart: Napavirtaukset ja lapsiveden määrä oli oikein hyvät, ja tosiaan käyrästä mainitsi sekä kätilö että lääkäri, että on ihan oppikirjamatskua. Eli ei pitäisi nyt olla mitään huolta pikkuisen voinnista :) Ja tuo aamukäyräkin oli ihan mun omasta aloitteesta, sanoivat että jos nyt illalla liikkuu hyvin ja aamullakin liikkeitä on normaalisti, niin ei tarvitse tulla. Mutta kyllähän mä nyt menen, kun kerran annettiin lupa :D Mun mielestä on niin rauhottavaa saada kuunnella sydänääniä ja nähdä sitä käyrää... Ei tarvi huolehtia, että onkohan se nyt elossa, kun koko ajan kuulee että sydän lyö.

Yövuoroon tulleella kätilöllä oli mukana opiskelija, joka vaikutti tosi hermostuneelta. Vähän hymyilytti, arvelin että tyttö olisi naistentautien harjoittelussa, joka meidän koulussa tarkoittaa siis ensimmäistä varsinaista kätilövaiheen harjoittelua tokan opiskeluvuoden lopussa :) Jos näin on, niin minä hyppään samaan opiskeluryhmään tämän opiskelijan kanssa, kunhan ensin nautin muutaman vuoden kotiäitiydestä :heart:

Eipä täältä muuta, vähän olin ymmärtävinäni lääkärin jutuista rivien välistä, että synnytys ei välttämättä ole kovin kaukana. Käyrälle piirtyi säännöllisesti 10 min välein harkkareita, kuten mulla aina iltaisin, ja kohdunsuukin ihan lupaavasti pehmenemään päin. Jee! :D

Kätsy ja Möyris 36+3
 
Tömpsis ..oi noita aikoja:x Tsemppiä oloihin ja maanantaiseen ultraan:)


Kätsy,painoarviohan on oikein hyvä. Mulla oli samoilla viikoilla aika täsmälleen sama,tai no 2790g mut lähestulkoon. Ympärysmitta oli ihan normi ja keskikokonenhan tuolla painoarviolla on täsmälleen:) Ei ne mulle ainakaan povannu isompaa kuin 3500g syntyessään...
Tosin totuus voi toki olla toista ja mitat kerkii muuttuun kun kontrolliin mennään,mut mulla ei ainakaan sokereista kasvu ole kiinni,niin matalia noi arvot on tälläkin hetkellä. Et sen suhteen levollisena täälä:) Esikoinen oli 3400g ja hyvin tuli:D

Repa ja säynävä 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Toive pikkuprinsessasta!

Ja Harhaanjohtajalle onnea onnistuneesta ultrasta!

Kätsykin oli päässyt painoarvioon, tosin hiukan pelästyttävällä tavalla.

Täällä ilta taas kärvisteltiin suppareiden kanssa. Mieskin alkoi jo kelloa vilkuilla aina kun sukankudin pysähtyi ja vaimo hiljeni. Asettuivat yötä myöten ja sain ihan ok nukutuksi. Siis kun ottaa huomioon, että esikoinen on kuumeillut koko viikon ja viime yö oli taas huonompi.

Vielä alkuviikosta toivoin, että menisi yli esikoisen synttärien (kahden viikon päästä). Nyt alkaa olla sellainen olo, että saisi kyllä tulla, ei ole hyvä olla. Eli kaipa tämä menee maaliskuulle :kieh:

36+4
 
Vappupommille ja Toiveelle onnittelut vauvoista!

No meille tulee ainakin pieni vauva niin kuin edellisestäkin. Lääkäri oli eilen, jossa painoa oli 2200g. Paikat 1cm auki ja kaulaa 1cm jäljellä. Sanoi syntyvän ennemmin. Kaikki oli kuitenkin hyvin.

Peppioliina rv 36+1
 
TÄYSIAIKAINEN!!!!!!

Tähän ei uskonut kukaan, ei edes lääkäri, marraskuun alussa! Kaukaisena, utopistisena tavoitteena pidettiin edes 30 viikkoa täyteen. Mutta niin se vaan kannatti kärvistellä mitääntekemättömyydessä ja saavuttaa tämä!

Iki-iki-iki-onnellinen tillukas 37+0
 
Sitä samaa tulin hehkuttelemaan, että täysiaikaisuus on nyt saavutettu :heart: Ihan mahtavaa! :) Täällä napakoita semi-säännöllisiä harkkareita joka ilta enemmän tai vähemmän, elättelen toiveita, että kypsyttäisi kohdunsuuta :) Iiks, viiden viikon päästä se vauva viimeistään on sylissä. Enpä kesällä uskonut, mutta kyllä se aika kuitenkin menee aika nopeasti... :D

Kätsy ja ei-niin-pieni Möyris 37+0
 
Kätsy ja Tillukas,onnea täysaikasuudesta!!!!

Minuu vaivaa tää jonkun sortin hermokipu joka siis alkaa alaselästä oikealta puolelta ja on koko oikeessa jalassa. Oli aluks vaan sillontällöin mut on kokoaja menny pahempaan suuntaan ja on nyt päivittäistä pienestäkin rasituksesta äityvää kipua:( Heti aamusta kun herää,on vielä ok,mut pikkasen kun köpöttelee alkaa vaivaamaan ja jossainkohtaa pelkkä astuminen oikealla tekee ikävää... Sikäli huono,et liikun joka paikkaan kävellen kun ei oo autoa,siis korttia ja ärtyy väkisinkin. Toinen vaihtis olis olla liikkumatta mihinkään ja sehän ei taas ajatuksena hirveesti lämmitä...vois olla pimahtaminen lähellä.

Repa ja säynävä 38+2
 
Voi Repa, tiedän niin mitä tuo on! Esikoisesta oli tajuton hermopinne, joka esti toisen jalan käytön viimeisten viikkojen ajan. Rappuset oli silkkaa tuskaa. Silloisessa kodissa makuuhuone oli yläkerrassa, eli loppuvaiheessa tulin alakertaan miehen lähtiessä töihin klo 5.30, kun en yksin päässyt kulkemaan... Onneksi tällä kertaa ei mokomaa vaivaa ole ainakaan vielä näkynyt!
 
Onnea täysaikaisuudesta tillukas ja Kätsy! :heart: Nyt vaan synnyttämään ;) :D

Repa: en tiedä onko hermopinne sama asia kuin mulla oli, mutta siihen auttoi jumppa: fysioterapeutti neuvoi vääntämään selkää taaksepäin niin pitkälle kuin pystyy, kädet samalla lantiolla, niin että se puristava nikama tai joku pääsee taas liikkumaan. Harmi, kun on hankala selittää tälleen :D Se piti etsiä se suunta, että mistä helpottaa, eli mulla oli taaksepäin ja sitten seinää vasten tein myös sivuttaistaivutuksia, aina kivusta pois päin, (nojaan seinään toisella kyljellä ja liikutan lantiota suoraan seinästä pois päin ja takaisin seinään kiinni) niin johan helpotti :) Voi hitsi tosiaan kun en pääse näyttämään mitä tarkotan :D

Iloisia uutisia eilisestä ultrasta: kaunis alkio, vastasi viikkoja 8+4 ja sydän sykki upeasti :heart: :) Kaikki näytti niin hyvältä kuin vain voi näyttää :) Ja sitten se pieni sintti alkoi yhtäkkiä venyttelemään tai jumppaamaan jotain! :O Voi että miten sulonen!!!!! Lääkärikin ihan innostui siitä liikehdinnästä :D Oli kyllä ihanaa :) :) :)

Rankan päivän jälkeen oli kyllä maha taas tosi kipeä. Lääkäri ei keksinyt muuta syytä mun vatsakivuille kuin, että kasvukivut on toisilla kovempia tai olen herkempi niille. Kyllähän ne pistää silti miettimään, mutta koitan olla iisisti ja olla antamatta pelolle liikaa valtaa. Toistaiseksi ainakin kaikki hyvin ja hienosti mahassa :) Nyt vaan jännäämään np-ultraa... Kesällä ennen km ei muuten ollut lähellekään näin paljon vatsakipuja - ehkä tämä olisi hyvä merkki? :)

Voikaa hyvin ja nähdään pian taas! :)
tömpsis ja supersintti 8+5 (laskettu aika muuttui 8.9.2011)
 
Tömpsis onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Neuvolassa taas käyty, yhtä antoisa käynti kuin aina... Ihan mukava täti, mutta liikaa olettamista ja liian paljon omien juttujen kertomista mun makuun. Taas veti liikkeiden kohdalle tuplaplussat, vaikka vasta olen kolmesti käynyt päivystyksessä liikkeiden vähyyden takia, enkä niitä nytkään paljoa tunne (aiempaan verrattuna). No, jokainen tyylillään... Mutta olis sitä voinut vaikka kysyä ENNEN niiden merkintöjen kirjaamista kuulakärkikynällä.

Sf-mitta ei ole kasvanut ja maha laskeutunut vähän (JEE!). Mitta ollut nyt viimeiset kaksi kertaa 31cm (Jee, ettei enempää! Riittävän tukalaa näinkin, en edes kuvittele miltä tuntuu niistä joilla se on lähempänä neljääkymppiä.)
Vauva raivotarjonnassa, pää vielä tunnusteltavissa ja liikkuukin hiukan. Näitä ei kyllä täti mulle kertonut, vaan tiedän koska tarkistelen sitä itse aina silloin tällöin :D
Syke 140-150
Paino viimeisen viiden viikon aikana 0g! Jos jollain on vinkkejä, miten saa painoa lisättyä lisäämättä ruokavalioon hiilihydraatteja, niin ilolla otetaan vastaan! Öljylisä on jo käytössä... Vauva kuitenkin kasvaa hyvin, joten se olen minä jolta paino putoaa. Onneksi niin :)
Pissa puhdas ja hemppa 139, rautaa saa vähentää.
Verenpaine 97/68, samaa luokkaa kuin ennenkin.

Eli kaikki ihan kunnossa neuvolatarkastusten osalta :) Viikon päästä uudestaan, vaikka mä kyllä sanoin että yhtenä kappaleena en aio enää tulla! Voi olla, että joudun nämä sanani syömään vielä, mutta kyllä mä olen päättänyt viikon sisään synnyttää. Tai ystävänpäiväksi viimeistään.

Eilen illalla sain taas nauttia peräti neljän tunnin ajan säännöllisistä supistuksista (10-15 min välein), jotka ikävä kyllä ei olleet pientä menkkakipua kipeämpiä. Napakoita kyllä, että tuntee kunnon puristuksen kohdussa. Yritin kovasti provosoida suppareita jatkumaan, mutta niin ne vaan hiipuivat pois tälläkin kertaa :( Mutta on niihin selkeästi tullut voimaa, joskus aiemmin en edes näitä pikkusupistuksia edes tuntenut muusta kuin vatsan kovettumisesta, nyt kyllä tuntuu jo ihan muutenkin :) Kohdunsuuta myös vihloo näiden supistusten aikana hiukan, joten elättelen toiveita ettei ne nyt IHAN turhia ole...

Kätsy ja Möyris 37+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ihan vaan nopea tilanne päivitys ja kopio suoraan tuolta helmikuisten pinosta,palaan myöhemmin ajan kanssa jahka arki tasottuu....

Meille syntyi poika 1.2 noin kello 3.00 yöllä tänne kotiin,keittiön lattialle. Homma alkoi puoli kahen maissa lievillä suppareilla joita en edes aatellut ensin supistuksiksi...noin puoli kolmen maissa homma muuttui yhtäkkiä tiheimmiksi suppareiksi ja lähes heti tuntui ponnistuksen tarvetta...vain hetkee aiemmin aloin aatella et pitäs varmaan pakkailla jos tuleekin lähtö. No mummolle ja vaarille soitettiin mut tiesin etteivät kerkii,soitettiin 112 ja mies tilaíli lanssin paikalle mut siinä totesin sit et ei keretä sitäkään odottaa... mies sai ohjeet puhelimitse ja auttoi meidän pienen pojan maailmaan Koko homma oli ennen kolmee ohi ja ambulanssi tuli sitten heti perästä ja isovanhemmat. Sairaalassa tuli istukka ja olo oli mitä mainioin nopean luomusynnytyksen jälkeen vaikka kyllähän toi aika yll'ttävä synnytys oli.
Pojalla kaikki ok,verensokerit hyvät painoa 3020g ja 48cm,viikkoja oli siis 38+3.

Eilen kotiuduttiin,herra on kova tissittelijä ja olis tissillä tuntitolkulla... eilinen ilta oli vähän katastrofi sen takia kun on toi esikoispoikakin,mut eiköhän nää rutiinit tästä. Syö siis tuntikausia ja sit nukkuu jokusen tunnin... katotaan mihin muuttuu.

Enempiä yksityiskohtis myöhemmin,mut niin vaan voi olla kaks ihan erilaista synnytystä,eka oli 2 viikkoo yli käynnistyksellä ja toinen tulee täysin ilman ennakkovarotuksia alle 1,5h ja kotiin:)

Repa ja säynävä 4 päivää?<3
 
Repa: paljon onnea!!!! Hurja synnytys ollut :eek: onneksi kaikki meni hyvin :heart: Mulla on aiemmat synnytykset olleet kans nopeita, onneks oon ollu valmiina sairaalassa ennenkun on käynnistyneet..viimeks saliin kuuden aikaan aamulla, ja kolme senttiä auki olevana, tyttö syntyi siinä kymmentä vaille seitsemän. Pelko persiissä että mulle tulis samanlainen synnytys kun sulle nyt tuli.

Ihanaa vauva-arkea teille, ja sylintäydeltä tosiaan onnea :heart::heart:
 

Yhteistyössä