Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

miss_piggy
Fujin: Kun ylität 30 viikkoa niin aletaan olla jo aika lailla turvallisilla vesillä. Mulle sanottiin kun oli vähän se kohdunsuu pehmennyt että ei oo mitään hätää vaikka syntyiskin jo näillä viikoilla, vaikka ainahan se on parempi mitä kauemmin kaveri/kaverit pysyy matkassa.
Mutta nykyään on onneks tuo keskosten hoitokin jo niin edistynyt että jopa 26 viikkoiset selviää.

32+3
 
  • Tykkää
Reactions: Fujin
Spiritille tsemppiä ja paljon viikkoja!

Fujin Nyt sitten vaan niin rauhallisesti kuin vaan pystyt

ON: ei erikoista, potkuja ja 2pv rakenneultraa odotellessa :) ja toki koulua, joka on erinomaisessa mallissa huolimatta siitä,e ttä teen kaksoistutkintoa todella nopealla aikataululla (valmistuminen 2015 kevät) mutta noh, etseethän on tehty voitettaviksi

Joosukka ja MiniMuru viikot alta 20 yli 15
 
  • Tykkää
Reactions: Spirit
MiNalo Onnea syntymäpäivän johdosta ja digituloksesta! :)

Tervetuloa uusille! :)

Fujin Tsemppiä! Varmasti on stressaavaa!

Tänne ei taas muutakuin varmaankin hiivaa pukkaa, pahus kun onkin kurja vaiva. : / Tällä kertaa kokeilin laittaa canesten tabletin, mutta en ilmeisesti saanut sitä laitettua tarpeeks syvälle, on sen verran kuivat paikat että vähän vertakin tuli! Huh huh. Onko muuten jotain liukasteita joita voi käyttää raskausaikana, eihän tästä sitten mitään tuu jos näin kuivia ollaan! :D

Miwwi 23+1
 
miss_piggy
Miwwi:Meillä ainakin ihan normi liukaste käytössä. Kannattaa tosiaan koittaa liukasteen kanssa sitä canestenia jos ei muuten saa tarpeeks syvälle menemään.

).( Neuvolalääkärissä käyty, tulehdukset on nyt hoidettu eli ei oo enää edes oireita. Mutta lääkäri ei saanut mitattua kohdunsuun tilannetta, joten nyt sitten hän laittelee lähetettä äitiyspolille ultraan tilanteen tarkistamiseksi. Mitään supistuksia tms mulla ei kuitenkaan ole ollut. Lisäksi pitäis tulla jossain vaiheessa se aika sinne synnytystapa-arvioon.
Ja seuraava neuvola on 31.12. Siellä katsotaan onko vielä perätila (itse veikkaan että on), ja edetään sitten sen mukaan.

Enpä olis kyllä koskaan uskonut että tää raskaana oleminen on näin haastavaa ja hankalaa. Koko aika vaan jotain uusia vaivoja tai mutkia matkassa :D

32+4
 
Fujin Olipa hurja lukea sun koettelemuksista! Tsemppiä tosi tosi paljon ja lepoa nyt vaan! :heart:

Miwwi Kiitos! :heart:

Ja kiitos kaikille muillekin tervetulotoivotuksistanne! :heart:

Täällä on tullut nyt vähän todemman tuntuiseksi tämä raskaus..vajaa viikko sitten nimittäin alkoi pahoinvointi aaltoilevana. Ja nyt on siis joka toinen päivä ollut oksettava olo! Ihme juttu et joka toinen päivä pitää yökkäillä ja joka toinen päivä on ihan normaali olotila. Päätäkin särkee ikävästi ja on koko ajan nälkä! Varhaisultraan varasin sitten ajan ja se ois edessä ennen uutta vuotta 30.12. Toivottavasti saadaan aloittaa uusi vuosi hyvillä uutisilla! Mutta oon miettiny et vaikka vu:ssa olisikin kaikki hyvin niin se minun virstan pylvääni on vasta se sitä seuraava ultra äitipolilla..joka todennäköisesti ajoittuu taas sinne rv 8-10. Kaksi kertaa kun on käynyt niin ettei siellä enää ole sykettä löytynyt..Voi luoja, miten kauhuissani ootan sitä!

MiNalo+? rv 5+5
 
miss_piggy
Täällä taitaa vauvalla olla hikka. Mun maha nykii silleen jännästi :D

Ja kauhistus, yhdet äitiysfarkut ei mee enää mun päälle :x Toiset samankokoiset kuitenki menee, eli taitaa olla taas H&M:n taattua laatua.

32+5
 
Spirit ja Fujin, tsemppiä teille! Miss_piggy, hienoa kun tulehdukset on helpottaneet. MiNalo, täällä jännäillään sun puolesta tosissaan, itsekin niin samoja tuntemuksia ja hetkiä kokenut. Miwwi, hurjankuuloinen hiiva sulla. Ootko kokeillu näitä Vagisan- tai vastaavia tuotteita tukemaan vaginan pH:ta? Siinä on sellainen voidekin mitä voi käyttää liukasteena eikä haittaa esim. raskautumista joten varmasti sopiva tuote raskauden aikana. Olen itse laittanut noin kerran viikossa pitääkseni kirvelyt ja tulehdukset loitolla.


Eilen itsellä supisteli kaksi kertaa napakasti ja muutenkin kiristeli ylösnoustessa jne ja viikkoja kuitenkin vasta se 13+5... Kyselin neuvolasta ja yksityiseltä gyneltä mutta sanoivat että toisessa (pitemmälle ehtineessä) raskaudessa kiristelee usein jo tässä vaiheessa. Tänään selvästi rauhallisempi päivä. Yksityiselle ultra varattu 2.1. mutta menen kyl jo aiemmin jos rupeaa enemmän tuntumaan. Vielä en ole huolissani, tänään tosi rauhallinen päivä. Alavatsalla tuntuu hipaisuja mutta ehkä vielä omaa mielikuvitusta, ei kai ne liikkeet vielä tunnu? Vk 16-20 on yleensä mainittu kun asiaa googlailin. Mites teillä on tuntunut? Arvelin aiemmin että tuskin tulee joka päivä dopplerilla kuunneltu. No ei joo, vaan kaksi kertaa päivässä :D Sitten voi miettiä et onko nämä nyt tarpeeksi nopeat nämä sykkeet vai voisiko tästäkin stressata... Kökködoppleri kun näyttää näytöllä sutpask. Mutta kuuluu kuitenkin, se on tärkeintä. Jouluna olisi tarkoitus kertoa sukulaisille ja jos sen jälkeen jo työkavereille ja tuttavillekin enemmän... Ei jotenkin osaa uskoa että vauva oikeasti tulee kaikkien näiden koettelemusten jälkeen. Onko teillä samaa? Klexane verenohentajapistokset loppuivat alkuviikosta. Sain paperilla hyytymätekijöiden tulokset ja siellä oli pari arvoa hieman koholla vaikkakin tekstissä selitettiin tuloksen olevan normaali. Varmistin vielä yksityiseltä gyneltä arvot, ei ollut syytä enää lääkitystä jatkaa kun oli vaan varalta istukan kehitystä tukemaan km:jen takia. Nyt sitten "normiraskautena" jatkuu ilman mitään lääkityksiä. Gyne käski vaan nauttimaan nyt raskaudesta. Hui, voiko sellaistakin tehdä?
 
  • Tykkää
Reactions: Spirit
Kiitos uusista tsempeistä.

fujin oletko saanut jo kortisonipiikit? Voimia sinne, uskallan sanoa että tiedän miltä susta tuntuu. Pelkohan tässä on TAAS kaverina joka päivä. Itse sain voimia siitä kun luin netistä monta vastaavaa tarinaa jotka olivat päättyneet hyvin.

Hienoa että minalo saanut plussan pysyväksi. Hermoja alun raastaviin viikkoihin!

Täällä makuutus jatkuu sairaalassa.

Spirit & selviytyjät 26+3
 
Viimeksi muokattu:
Olen taustalla lukenut teidän juttuja oman plussauksen jälkeen, odotus puolelle en ole kertaakaan vielä puumerkkiä jättänyt vaikka viikkojakin on ihan hyvin kasassa 14+1 <3

Mutta SPIRIT:ille haluan sanoa että jos kaipaat vertaistukea ja selvityjien mahdollinen keskosuus mietityttää ni liity Kevytyhdistyksen foorumille, sieltä löytyy paljon mieltä rauhottavia tarinoita, onnistumisia ja ja...
tsemppiä makoiluun ja pienille vielä masun lämpöisiä päiviä !
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
miss_piggy
alien: Mullakin oli yhdessä välissä harjoitussupistuksia lähes päivittäin, mutta nyt ei oo ollut enää pariin kuukauteen. Ja ne siis oli oikeasti kipeitä.
Sykkeistä, ihan alussahan täällä oli sykkeet jotain 170 luokkaa, mutta nyt ne ovat olleet 130++, eli mitä enemmän viikkoja tulee niin sykekin siitä hidastuu, mikä on ihan normaalia :) Liikkeistä en enää muista milloin alkoi tuntumaan, mutta aika myöhään, ja koska istukka on vielä etuseinässä, niin se estää vähän noiden liikkeiden tuntumista.

32+6
 
sunshine25 tervetuloa lämpimästi tänne :)

spirit Erimunaset kaksoset on tulossa, kumpaisellakin kaikki omaa. En oo kirjotellu sinne monikkojen puolelle ollenkaan, tuntuu että tännekkään millään saa aikaseksi kirjotella. Mää toivon koko sydämestäni, että sulla lepo auttaa ja asukit pääsee näille viikoille missä määki nyt porskutan menemään :) :heart:

Fujin sulle kans toivon viikkoja kovasti lisää sinne. Muuta neuvoa en osaa sanoa ku että mahollisimman palijon lepoa. Ja jos supistelee niin rohkeesti vaan särkylääkettä ja palijon palijon nestettä. Mulle sanottiin, että ainaki se puoli litraa pitäs juua siinä vaiheessa jos supistelee ku jos ei oo muistanu juua tarpeeksi niin aiheuttaa suppareita :)

(.) Täällä kans tuota ikävääkin ikävämpää kutinaa välillä esiintyy :/ Tullee aina mieleen se Canesten mainos omasta olosta ja alakaa naurattaan, onneksi se kuitenkin helepottaa mulla ainakin ku sipasen yötä vasten sitä Canesten voidetta. Muuten ei mitään kummempaa. Supistelee edelleen ja tosiaan nämä on välillä jo aika napakoitakin, yöt nukun tosi huonosti, nytkin oon jo neljän jäläkeen heränny enkä saanu enään unta. Seuraava käynti tosiaan äitipolille vasta sillon 27. päivä joten siihen asti nyt mennään hyvin hyvin rauhallisesti. Asukeilla alakaa tila loppumaan ja mulla on tosi tukala olla, närästää hirveesti ja ku nuo tuolla on toinen rt ja toinen pt niin istuessa varsinki on inhottavaa ku toinen puskee ja tunkee jalakoja tuonne kylykiluihin ja toinen potkii samaan aikaan rakkoon : /


zannukka ja Hinku&Vinku 33+4
 
Viimeksi muokattu:
väpä kiitos vinkistä, täytyy käydä tutustumassa. Täällä sairaalassa on myös paljon materiaalia keskosuudesta. On ihana kuulla onnistumisia, mutta kyllä se vaan on kivikkoinen alku pienelle. Olen valmis kyllä makaamaan että meidän pienet välttäisivät ne kaikki leikkaukset ym toimenpiteet. Juuri kuten sanoit masun lämmössä paras paikka.

zannukka juu, olisin erittäin tyytyväinen mikäli pääsisin 3-alkuisille viikoille. Päivä kerrallaan tässä kuitenkin mennään ja aamuisin aina huokaisen että taas yksi yö takana.
Oletko vielä miettinyt miten haluat synnyttää? Itse pelkään sektiota joten haluaisin synnyttää alakautta mikäli mahdollista. Tilanteen mukaan mennään.

Spirit & selviytyjät 26+4
 
spirit mullahan A on rt ja B pt ja kyllä mää ehottomasti haluan synnyttää alateitse, mua ei kans sektio houkut yhtään ei niinkään pelon takia vaan toipumisen takia. Oon tosin kaikki 4 aijempaa synnyttäny alateitse ja sieltä on 3,8 kilonen poikaki tullu pihalle iliman kivunlievityksiä, joten mää pusken tuon B:n sitten vaikka perätilassa ulos :D Tietysti kaikki riippuu aina siitä miten synnytys muuten etenee ja tuleeko jotain hämminkiä, mutta näin mää oon asian päättäny jos kaikki menee hyvin :)
 
Zannukka mulla oli viimeisessä ultrassa sekä a että b-vauva rt-tilassa , mutta ovat vielä sen verran pieniä että kerkiävät kyllä vaihtamaan asentoa moneen kertaan. Mulla sama että olen pyöräyttänyt 3,9kg vauvan alakautta joten uskon että sieltä myös pikkukaksoset tulee. Vaikka tajuan kyllä senkin että kaksossynnytys on kuitenkin haasteellisempi omalla tavallaan.

Mulla tehtiin tänään sairaalassa sokerirasitustesti ja kaikki oli onneksi ok. Täällä makuulla kun ainoita iloja on herkkujen mussuttaminen niin olisi sekin ollut surku jos olisi siitäkin pitänyt luopua.

Spirit & selviytyjät 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Spirit: En ole saanut ja toivon kyllä ettei mene siihen pisteeseen että ne saan :( Vielä onneksi kuitenkin kotona ja supparit pysyy hallinnassa kyllä kunhan muistaa vaan ottaa rauhallisesti, juoda paljon, levätä jne. Ja onneksi on toi ihana mies, joka tekee ihan todella paljon meidän eteen :heart:

24+0 POKS! Taas yksi kokonainen viikko takana - huhhah.
 
spirit mullahan ei oo asukit vaihtaneet asentoa enään moniin viikkoihin, viimeksi ultrassa lääkäri sano kyllä että, ehtii vielä B kääntyä ja mahtuvat hyvin vaihtamaan asentoa vielä, mutta ilmeisesti ovat päättäneet että eivät sitä tee :D Edelleen liikkeiden perusteella ovat samoissa asetelmissa tuolla niin sielläpähän olokoon. Onneksi selvisit ilman Radia, mullahan oli ensimmäinen rasitus puhas mutta toisessa narahin. Nyt kuitenkin vaan ruokavaliolla saatu sokerit pysymään kurissa ja hyvä niin :) Synnytyksen suhteen ei tosiaan isommin suunnitelmia voi tehä mutta ainahan sitä toivoa saa että, sais alakautta synnyttää :) Tsemppiä sulle sinne lepäilyyn kovasti.

Fujin Toivottavasti sullakin tuo kotilepo auttaa ja tilanne ei mee siihen että synnytys käynnistyis tai joutuisit sairaalaan vuodelepoon :) Onneksi sulla mies apuna siellä kuitenkin joka tekee sun hommat siellä kotona ja antaa sun levätä.

(.) Eilen tuli käytyä hoitelemassa tonttujuttuja ja illalla olinkin sitten melekosta kipiä, yön nukuin kuitenkin ku tukki ja aamulla oli ihan uudestisyntynyt olo kun saanu rapiat 8 tuntia unta vaan yhellä heräämisellä. Määhän herään kääntämään kylykiä öisin ku se on jo sen verran työlästä ja monesti sitten meneekin tosi pitkään ennenku saan unta uuestaan, jos etes saan. No viime yönä ku olin kylykiä kääntäny niin sippasin kyllä heti uuestaan ja nukuin tuonne yheksään asti aamulla :)

zannukka ja Hinku&Vinku rv 33+6
 
miss_piggy
Mulla oli taas niin rauhaton yö, että nukahdin taas varmaan joskus 1-2 aikaan ja heräsin vähän väliä joko vaihtamaan asentoa tai sitte piti rampata vessassa... Ja tuo möhkäle tuolla mahassa jatkaa painamista just vasempaan kylkeen ja samates oikealle.
Huomenna aamulla on ä-polilla se ylimääränen ultra missä katotaan se kohdunsuun tilanne. Vois samalla mainita tosta perätilasta.

33+2
 
zannukka miksi sulle on tehty 2 sokerirasitusta mikäli se eka oli puhdas? Ei mulle puhuttu mistään toisesta testistä.

fujin hyvä ettei tilanne ole niin vakava. Ja mikä parasta sulla tuli tuo erittäin kriittinen 24. Viikkoa täyteen. Hyvä myös että supparit vinkkaa sulle koska pitää ottaa rauhallisemmin.

piggy nukkuminen on tosiaan haaste, ja yöt hyvin pitkiä kun osan siitä valvoo. Täällä sairaalassa on mun vaikeampi nukkua muutenkin ja aikahan täällä on ihan virallisesti pysähtynyt, oli päivä tai yö.

Spirit & selviytyjät 26+6
 
miss_piggy
Spirit:Ite en varmaan sais sairaalassa edes nukuttua muutaku jollain unilääkkeillä. Oon muutenki aika huono nukkumaan jossain vieraassa paikassa, sairaalasta puhumattakaan. Etenki vielä ku en oo oman syntymäni jälkeen ollu päivääkään sairaalassa :D
 
Spiritille js Fujinille kovasti voimia lepäilyyn. Tiedän kyllä mitä se on.
Viime raskaudessa jouduin sairaalaan vuodelepoon 21+6 viikolla,kun huomattiin äitipolikäynnillä kohdun sisäsuun auenneen ja kanavaa oli jäljellä enää 1,5cm.
Makasin 8 viikkoa "pää alaspäin" eli brandelenburgin asennossa. Sain käydä vessassa, nousta istulleen syömään ja kerran viikossa vietiin pyörätuolilla suihkuun.
Kanava oli lopussa enää 0,5cm pitkä. Lääkärit oli varmoja,että ei edes 28 viikolle päästä,mutta niin vain makailin 77vrk sairaalassa ja pääsin kotiin. siellä lepäilin vielä ja lopulta poika syntyi täysiaikaisena 38+6 viikolla.
Se makaaminen oli jotakin ihan hirveetä,kun oli koko ajan huoli,että jos pieni syntyy,niin viikot oli alussa varsinkin liian pienet. No päivä päivältä masukin tilanne parani.
Muuten oli niin järkyttävä ikävä kotiin koko ajan ja asiaa ei auttanu yhtään hoitajat yms,jotka hoki, et ajattele miten lyhyt aika tää sun elämästä on- totta,mutta kukaan joka ei ole itse siinä tilanteessa ollut ei voi tulla noin sanomaan. ei ne voi tietää mille siinä tuntuu maata ja odottaa.

Kovasti toivon lisää viikkoja teille molemmille ja jaksamista lepäilyyn.

Tillu &minimii 20+1
Huomenna on rakenneuä ja jännittää..
 
spirit mulla on pojan raskaudessa ollut radi joten siinä osaksi syy siihen, että tekivät rasituksen vielä uuestaan myöhäsemmillä viikoilla ja ilmeisesti se on myös vähän paikkakunnastakin kiinni. Joissain paikoissa tehhään vaan kerran ja joissain tosiaan tehhään vielä raskauden myöhemmässä vaiheessa uuestaan vaikka eka oiskin ollu "puhas"
 
Hui kun jotku onki joutunut kauan maata osastolla tai ollut vuodelevossa : /

Mistä muuten tietää että kohdunsuu on auennut ja kanavaa vain vähän jäljellä? Vai tietääkö vasta neuvolalääkärissä? Itselle ei ole edes tiedossa uutta neuvolalääkäriä ja edellisestä onkin kauan. : /

Miwwi 24+0
 
miss_piggy
Miwwi:Eipä sitä tiiä muutaku käsikopelolla, eli lääkäri joko mittaa sen sormilla tai sitte polilla ultrassa.
Mutta yleensä kyllä on jotain oireita jotka vois ennakoida tilanteen muuttumisesta, esim. tulehduksia tai kipeitä supistuksia. Silloin yleensä varataan sitte aikaa ylimääräiseen neuvolalääkäriin tai pannaan lähetettä polille.

Polikäynti meni täällä päässä aamulla hyvin ja vauva on raivotarjonnassa :D En tiedä ovatko neuvolassa sitten väärin luulleet että on perätila, tai sitten kaveri on kääntynyt :) Painoa hänellä tällä hetkellä 2390g ja lääkäri naureskeli että kovin on aktiivinen kaveri. Pää heilui puolelta toiselle ja teki hengitysharjoituksia. Naamaa en päässyt näkemään mikä vähän harmitti, mutta tuon käynnin tarkoitushan nyt olikin lähinnä tuo kohdunsuun tilanteen tarkistaminen .

Vielä oli hieman pehmeä, mutta muuten ok, kiinni ja mittaa noin 2.6cm. Kuitenkin parin viikon päästä tarkastetaan taas ilmeisesti tilanne.

Kohtu on kaiketi vain jotenkin takana kun tämä synnytyslääkärikään ei meinannut käsipelillä ylettää tutkailemaan tilannetta, mutta ultralla ainakin onnistui.

33+3
 
tillu sulla on ollut siis hyvin saman tyyppinen tilanne kuin mulla, mulla tosin koko kohdunkaula täysin hävinnyt ja kohdunsuu raollaan. Sinä tosin olet joutunut hyvin aikaisessa vaiheessa makuulle. Mulla tämä alkoi 24 viikolla. Olet kyllä ollut sitkeä sissi! Olen nyt maannut viikon kotona ja 2 viikkoa sairaalassa ja olen henkisesti aivan rikki. Kamala ikävä perhettä ja alituinen pelko ahdistaa.
Miten sun pää kesti tämän sairaalajakson? Tämä on ihan päivittäistä kamppailua oman pään kanssa ja välillä epäilyttää oma henkinen jaksaminen.

Spirit & selviytyjät 27+0
 

Yhteistyössä