Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

Onko kipeät supistukset siis ihan normaaleja? Mulla on niitä välillä ollut, mutta niitä tulee vaan ihan muutama peräkkäin ja aika harvoin, mutta silti. : / Toivottavasti täälä kaikki on hyvin... Pitäis vähän kirjailla ylös ja seurata enemmän tilannetta ja ottaa puheeks sitten seuraavassa neuvolassa. Hui kun rupes pelottamaan! :|
 
Spirit: mulla oli se tilanne vielä,et olin 250km päässä kotoa ja vieraalla paikkakunnalla. Siellä ei ollut tuttuja eikä kavereita. Ainoa vieras oli mies kerran viikossa,että kyllä siinä pää oli kovilla senki takia,että oli kotiin niin hirvittävä ikävä koko ajan. Siihen vielä pelko pienen puolesta. Tosiaan sen 77 vrk olin sairaalassa ja kahtena viimeisenä päivänä sain hakea itse ruoan keittiöltä. Muuten makasin kirjaimellisesti koko ajan.
Tuo tilanne huomattiin sattumalta normi äitipolikäynnillä,kun mainitsin lääkärille,et on selkää jomottanu useempana päivänä. Hän sit tahto tarkistaa tuon kohdunsuun tilanteen ja siinä näkyi sitten se funneli,eli koko sisäsuu oli auki ja kanava olematon. Siitä sitten jouduin pyörätuolilla osastolle ja loppu onki historiaa...
tein itselleni tavoitetaulokoita tietokoneen näytölle. Mulla oli yksi,missä laskin montako päivää olen maannut. Toinen,missä oli raskausviikot (laskuri alaspäin,et monta päivää uuden viikon täyttymiseen) Ja sit oli laskuri ekaksi viikkoon 28,et montako päivää on siihen(oli eka tavoite päästä siihen) sit kun se täytty laitoin 34 viikkoa
Ja lopulta,kun sain tietää päivämäärän milloin pääsee kotiin laskuri siihen.
Hoitajat oli ihania ja kävivät jututtamassa ahkerasti, leffoja katsoin varmaan loppuiän tarpeiksi..
Kyllä siinä pää oli niin kovilla,että toista kertaa en lähde makaamaan..

Ps. tänään oli rakenneultra ja kaikki kunnossa. Poikaa luvattiin ja toiveissa olisi,että tällä kertaa kaikki menisi hyvin (helpommin kun viimeksi)

Tillu&minimii 20+2
 
miss_piggy
Spirit: Pääsetkö jouluaatoksi kotiin?

Miwwi: Jos noita kipeitä suppareita tulee vain harvoin, niin tuskin on mitään hätää. Toisaalta jos asia mietityttää, niin ainahan voit vaikka äitiyspolille soittaa jos pääsisit kanssa tuohon ultraan, tai sitten soittelet neuvolaan, jos varaisivat sulle aikaa neuvolalääkärille. Hyvähän se asia on aina tutkia.
Mullahan on silleen jännä tilanne, että supistuksia ei ole tullut moneen kuukauteen, ja silti tuo kohdunkaula olis vähän pehmennyt ja kaula lyhentynyt. Lääkäri sanoikin, että periaatteessa vauva vois syntyä jo vaikka kolmen viikon päästä :D Ei toisaalta haittais mua ollenkaan, ettei nyt mitään jättiläisvauvaa tuu, en tiedä paljonko painoarvio on pojilla normaalisti näillä viikoilla, kerran nyt oli painoa se yli 2,3kg.
 
tillu sulla on ollut kyllä erittäin stressaava ja masentava tilanne. Minä sentään asun yliopistosairaala kaupungissa ja ei tarvinnut lähteä kauas läheisistä. En tajua miten olet kestänyt tuon ajan? Itselle nimittäin henkireikä on miehen ja lapsen päivittäiset vierailut. Käynhän tässä muitakin vieraita, mutta riipivää ikävä on juuri omaa perhettä jonka kanssa viettää normaalisti jokaisen päivän. Selvisikö sinulla koskaan syy miksi kaula hävisi niin nopeasti? Minulla ainoa selittävä syy tuntuu olevan kaksosraskaus.

piggy en pääse kotiin jouluksi, on liian paljon riskejä. Viikkoja liian vähän.

Mikäli vauvat pysyvät mahassa pääsen varmaan ainakin käymään kotona 30-viikoilla, meillä on vaan 15min matka kotoa sairaalaan.

Spirit & selviytyjät 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
No mulla oli tuo raskaus keinoalkuinen, eli icsin passista tärppäsi, tehtiin lääkkeelliseen kiertoon tuo siirto ja nuo lääkkeet oli kuvioissa 13 viikolle saakka (eli mitään luomua tuossa alussa ei tod. ollu), sen lisäksi oli 15 viikolle saakka verenvuotoa, välillä hulahteli useita desejä kerralla ja syynä oli isot hematoomat. Luultavasti noista syistä tuo funneloituminen sitten tapahtui.
Tämä nykyinen raskaus on täysi ylläri,kun ei luomuna pitäny onnistua. toistaiseksi on ollut kaikki hyvin ja noita viime raskauden ongelmia ei ole näkyny. Kop kop kop...
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Nyt vasta löysin tälläisenkin palstan :D viikkoja kertynyt 28+1 ja todellakin keskenmenon peikko vuoden takaa kummittelee.. Viikon päästä tulee vuosi täyteen lääkkeellisestä tyhjennyksestä.

Raskausaika edennyt normaalisti vaikka käyn äippäpolilla kontrolleissa oman sairauden takia. Supistuksia ollut viimeisen viikon aikana taas selkeesti enemmän varsinkin töissä ollessa, mutta eipä silti lääkäri halunnut mua sairaslomalle päästää..
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
tillu ihan mahtavaa että teille tuli tuollainen luomu ylläri :heart:
Toivon todella ettet joudu toista kertaa makuutukseen.

ronsku tervetuloa. Supistukset eivät välttämättä tee juuri mitään, mutta tutkiko lääkäri sun kohdunkaulan viime tarkastuksessa? Hyvähän sisätutkimus olisi tehdä oman mielenrauhan kantilta mikäli niitä supparia on paljon ja ovat kipeitä. Oletko ensisynnyttäjä? Ensisynnyttäjillä paikat onneksi aukeavat hitaammin ja suppareita saa tulla kyllä pitkä tovi ennen kuin mitään tapahtuu.

Spirit & selviytyjät 27+2
 
miss_piggy
Jännä kyllä kun mulla ei oo harjotussuppareitakaan ollut enää pariin kolmeen kuukauteen ollenkaan... Silloin yhdessä välissä niitä tuntui olevan jatkuvasti.
Täällä menikin sitten joulu flunssassa. Ei nyt onneksi mitään älytöntä tautia, mutta nenä on tukossa ja niistää saa aina välillä. Kuumetta onneksi ei oo ollut. Alkaa nuo jouluruuat jo vaan tökkimään kun kaks päivää niitä nyt syönyt :D Ja vielä jotain joulukarkkeja ja konvehtejakin :p
Hassua, että laskettuun aikaan on alle 2kk! Jotenki ei osaa ajatella, että sitte meitäkin asuu tässä kämpässä kolme.

33+5
 
Voihan paskan paskan paska. Söin sitten tyhjiöpakattua silliä epähuomiossa Jouluruualla tänään salaatin seassa ja nyt tietty hätä housussa listerian pelosta... Että pitää olla ajattelematon ja uskoa miehen "hyvin sitä voi syödä" -juttuja. Ei sitä paljon alas mennyt mutta vähänkin riittää. Täytyykö tässä nyt jännätä laskettuun aikaan asti oliko siinä listeriaa vaiko eikö? Ei taida riittää pelkät selittämättömät keskenmenot kun pitää pelätä et itsekin aiheuttaa moisen...
 
alien on aika epätodennäköistä että siinä sillissä on listeriaa. Ymmärrän kyllä pelkosi ja huomenna voit varmaan soittaa neuvolaan tai äitiyspolille ja tarkastaa kuinka suuret riskit ovat. Aika moni nykyään syö kuitenkin esim aurajuustoa vaikka pari kolme vuotta sitten se oli ehdottomasti kielletty. Täällä länsimaissa nuo ruokaohjeistukset ovat aikamoista hätävarjelua. Mutta ymmärrän kyllä että km:n kokeneena kaikki tällainen on tosi stressaavaa.
Muuta en osaa sanoa, toivottavasti saat jonkinlaisen mielenrauhan siihen asti kunnes saat asian tarkistettua.

Spirit & selviytyjät 27+3
 
miss_piggy
alien, ei varmaan tartte pelätä. Ite oon vetäny kaikkia juustoja tässä pitkin raskautta sen kummemmin huolehtimatta mistään listeriasta.
Itekki silloin alussa olin vähän turhanki fanaattinen sen kanssa että mitä uskalsi syödä mutta enää en oo jaksanu muuta oikeastaan vältellä ku graavisuolattua lohta.
 
Hei!
jop uskaltaudun mukaan juttuihin e tiä kuinka akiivisesti jaksan/kerkeen jutskailla. mut onpa joku paikka missä purkaa :)

Eli plussa vihdoin saatu, toivottavasti kestää!

Millamaria14_kem 3/13, kkm 8/13, kolmas lapsi
Täydennetään jos puuttuu jotain.
muoks. niin laskettu aika olis 31.8.2014 :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Älä panikoi siitä vakuumi sillistä.. Minä oon koko raskauden vetäny vakuumipakattua lämminsavulohta ja aion syödä jatkossakin. :)
En nyt ihan joka päivä kuitenkaan,mutta useamman kerran- viimeksi tänään.
 
Juu kyllä lääkäri teki sisätutkimuksen ja ei oo paikat avautunut ja kohdun suu on kuulema napakka. Oon vaan sieltä turvoksissa, vaikka juuri muualla turvotusta ei olekkaan noin niinkun aamusta..

Juuh ensikertalaisena näin pitkällä ollaan mikä varmaan selittää panikointia ku ei todellakaan voikkaan tietää mikä on normaalia. Mut työntekoa mulla myös hankaloittaa vatsa. Oon akuutilla psykogeriatrisella osastolla ja tuen helpommin plaita laittamaan ite sukat jalkaansa jotka ei siis muuten siihen tekis :D Lisäksi joutunut pohtimaan suhtautumistaan työhön.. esim. todella paljon ollut aggressiivisia plaita matkan varralla osastolla. Onneksi kuitenkin selvinnyt ilman iskuja vaikka läheltä piti tilanteita onkin ollut jokunen..
 
Tervetuloa millamaria, täällä on hyvä purkaa tuntoja kun ei viitsi kaikkea miehelle ja ystäville sälyttää.

ronsku panikointi on ihan ymmärrettävää km:n jälkeen, tuskin täällä kukaan on kovin rauhallisin mielin, pelko kulkee mukana koko ajan. Mutta helpotus onkin sitten kaksinkertainen kun saa vauvan/vauvat ensi kertaa syliinsä, sillä mielikuvalla mennään :heart:

Spirit & selviytyjät 27+4
 
Mites Taike & joulukuiset? Joko on kaikilla lapsi käsivarsilla? :)
Oon vähän pohtinut tota listaa ja miettinyt olisiko epäkohteliasta siistiä listaa jos la:sta on kulunut esim. kuukausi? Mitä olette mieltä?

Tänne ei kummempia, kahvimuki edessä ja mieli seikkailee milloin missäkin. Kinkunsulatus mielessä ja välillä iskee pahasti päin kasvoja se, ettei tästä noin vain lähdetäkään lenkille vaikka siltä tuntuisi. Sää ulkona on edelleen niin harmaa, että äkkilähtö Kanarialle tuntuisi tosi hyvältä vaihtikselta..

F & Pippelsson 24+6
 
Nyt on joulu ohi ja vihdoin kotiuduttu. Anoppilassa kolmen sadan kilometrin päässä joulun vietossa ja hän suuttui jo heti alkuun kun menimme vasta maanantailtana sinne. Maanantai aamulla kun oli parempaakin tekemistä :) Meillä vihdoin oli se np-ultra. Siellä oli kaikki hyvin, pikkuinen oli pari päivää isompi mitä alkuun, mutta la:a ei siirretty vaan pidettiin samassa sitten kuitenkin. Niskaturvotus oli normaali ja kaikki muukin kuulemma näytti hyvältä :).

Olen täälä joulun kulkenut vain onninaamana ja harmitellut kun en ottanut videokuvaa monitorista puhelimella.. Höh :( Ehkä sitten rakenneultrassa. Ajatelin, että vasta rakenneultran jälkeen tohdin kertoa muille raskaudesta.

Mitäs muiden jouluun? Minalo, tiedän että siellä jossain taustalla jännäilet, tules nyt kertomaan kuulumisia, joko oksetus on löytäny sut? :)

Pölö & Pötkylä 13+2
 
miss_piggy
Fujin, Kyllä mustakin vois ehkä siistiä sitä listaa jos ei ole esim. pitkään aikaan kuulunut mitään ja LA mennyt jo..
Monesti oon miettinyt että miten Kanellan vauvalle kävi, kun hänhän meinasi syntyä maailmaan jo ihan liian aikaisin :(
 
pölö hienoa että ultrassa oli kaikki ok, se huojentaa kummasti mieltä.

Oletteko uskaltaneet vielä hankkia mitään vauvalle/vauvoille?
Itse en ole uskaltanut vielä mitään hommata mutta kovasti olen katsellut jo tuplarattaita ja turvakaukaloita. Täällä sairaalassa kun tätä aikaa todellakin on...

Spirit & selviytyjät 27+5
 
Kiitos teille tuesta, pahin paniikki jo takanapäin. Ei oireita havaittavissa mutta listeriahan itää välillä tosi pitkään. Ajattelin käydä listeriakokeessa yksityisellä varmuuden vuoksi, eipähän tarvitse loppuraskautta miettiä oliko syytä huoleen kuitenkin...

Ihan kuin pieniä hipaisuja ja potkuja olisi alavatsalla eilisestä asti tuntunut. Vielä en kyllä mene vakuuseen, vatsaa nykii muutenkin aina välillä.

Spirit Itse en ole sisäistänyt että vauva olisi oikeasti tulossa... Kerrottiin jouluna sukulaisille ja äiti kyseli olenko ajatellut ottaa äitiyspakkauksen ja onko vaatteita ja muita varusteita valmiina. Häkellyin täysin, sanoin vain etten ollut vielä ajatellut asiaa. Nimiäkään en ole uskaltanut vielä miettiä. Näkihän sen listeriahysteriastakin miten ohuella tässä henkisesti mennään :I Sykkeiden kuuleminen dopplerilla onneksi helpottaa aina hetkeksi.

alien & hippu 15+1
 
Moikka kaikille! :)

Mäkin uskaltaudun tänne pohdiskelun jälkeen. Eli
EHKÄ 4.9 -- Maikkki -- 25v -- TM/KKM 10/13 -- 1.lapsi -- SatKS

Ihanainen plussa tuli aatonaattona, ja nyt pelokkaana ja innoissamme odotellaan että pääsis näkemään sykkeen, ennen ei ehkä uskalla täysin innostua kun viimeks se oli niin iso pettymys kun sykettä ei ollutkaan! Kirjoittelen enemmän myöhemmin mutta ihana päästä uuteen ryhmään! :)

-Maikki-
 
  • Tykkää
Reactions: Fujin ja miss_piggy
miss_piggy
Spirit, täällä on kaikki hankinnat jo tehty :)
Vaatteita olen ostanut kirppiksiltä, saanut tutuilta ja sitten tuo ä-pakkaus. Vaunut ostettiin käytettynä serkulta. Hoitopöytä käytettynä netistä, pinnasänky ja sitteri sekä turvakaukalo ostettiin äidin työkaverilta käytettynä. Vaippojakin ostin jo varuilta, sekä hoitotuotteita. Myös parvekevaunut ja mummula-vaunut on saatu sukulaisilta ja valmiina odottamassa.
Kaikki hankinnat on siis valmiina kun ei tiedä milloin tämä päättää syntyä :) Ja pinnasänky kasattiin kamariin valmiiksi just jouluaattona.
Sairaalakassikin on pakattu kaiken varalta valmiiksi.

34+1
 
Huomenta päivää :)

Spiritille ja muille, joidan lapset koettavat kiirehtiä maailmaan, niin oikein kovasti voimia ja jaksamista sekä malttia pienille ihmisille <3

HANKINTOJA LAPSELLE: Mä olen nyt alkanut haravoimaan vaunuja tai rattaita tai sellaista pakettia, joka kävis kaikissa tilanteissa. Mun vaatimukset on vaan niin kovat, että tokko sellaisia on edes tehty :D Mutta vielä en ole vauvalle hankkinu kerrassaan mitään. Tokan päivän ultran jälkeen varmaan alan hiljalleen hankkimaan tarvittavia tavaroita, joita on aika vähän. Tosin jos tyttölupaus tulee, niin muutama tyttömäinen vaate ei olis pahitteeksi meidän poikavoittoiseen vauvanvaate vuoreen :)

ÄITYYSPAKKAUS: aikooko muut sen ottaa? Itse mietin, etten varmaan ota sitä ja olen tuuminut että myisin omani sillä mitä kelastakin saa, jos en sitä ota, plus postarit tietty. En oikein tykännyt äippäpakkauksesta ja edellisestä skeä muiden muksujen pakkauksista on säästössä paljon. Mutta tuumiskelen tätä vielä, että otanko vai en.

KALAT: mä söin jouluna miehen tekemää graavisuolattua lohta, googlettelin ja katsoin että olis ok, mutta sitten jostain luin että ei ehkä olisi. Noh..toivotaan, että kaikki on ok eikä listeriaa tule :)

(.) Täällä siis potkitaan ja myllätään masussa, mutta siltikään olo ei ole yhtään varma raskauden suhteen :/ ihan tyhmä tälläinen turha panikointi, mutta minkäs teet. Pää ei usko niin pää ei usko. Osa kavereista tietääkin miten nihkee olen oman raskauteni suhteen ja ihanasti kysyvät, että saako raskaudesta kysyä :) ihanat <3 Koetan olla laskematta viikkoja ja miettimättä vauvan kehitystä ja varmaankins iksi, että se keskenmeno osui niin kipeästi johonkin hermoon, vaikka olin sitä ennen aika rationaalisesti keskenmenoihin suhtautunut.

Mutta vaikka vauvalle ei ole mitään, niin mulla on imetysvaatetta jo kaapissa valmiina :)

Joosukka ja Minimuru 19 -->
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
miss_piggy
Kyllä minä otin äitiyspakkauksen. Siinä oli aika paljon kuitenki kaikkea hyödyllistä ja jotenkin vaan sen halusin ottaa, kun se ikään kuin kuuluu vähän asiaan. Ite ainakin oon tyytyväinen että otin.

34+2
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Lämpimästi tervetuloa kaikille uusille :)

Pölö onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

Miwwi Mullahan kipeitä supistuksia on ollu sillon tällön jo jostain rv23 tosin jostain rv30 niitä on ollu jo joka ilta ja aina jos vähänkään kävelee esim. reippaammin. Nyt vasta kylläkin alakanu paikat aukiaan. Se funneloituminen sillon johtu tosiaan vaan siitä yksimisestä ja tilanne parani kohdunkaulalla ku sain sen lääkekuurin siihen poskiontelontulehukseen ja yskä helepotti :)

(.) Täällä perjantaina ultrassa käyty ja virtukset oli hyvät, asukit painaa kumpainenkin sen n.2 kiloa nyt. Paikat oli sormelle auki ja kanavaa vajaa 2 cm jälellä. Uuen ajan antoivat kuitenkin vasta 2 viikon päähän. Saapa nyt nähä lähetäänkö tästä synnyttään jo ennen sitä. Synnytytavasta ei puhuttu mitään vielä, että vähän on nyt sekavat fiilikset jos tässä lähtö tuleekin ennen seuraavaa äippäpoli aikaa.
Tavarat on kaikki hommattu nyt ja viikonlopun aikana laittelin sängyn kuntoon, silittelin ja pesin loput vaatteet ja järkkäilin koon mukaan kaappiin ne :) Nyt jos tänään laittelis kaukaloihin vielä kaukalopussit paikalleen ja pakkailis vauvojen kotiintulo vaatteet valmiiksi ja vähän itellekki jo sairaalakassia alustavasti.

Oikein hyviä vointeja kaikille masukkaille :)

zannukka Hinku&Vinku rv 34+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä