Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

Minalo: kuulostat aivan mula 8-9 viikoilla!!! Mulla oli ihan järkyt menkkakivut, googletin vain koko ajan kaikkee.. Muistan löytäneeni tietoa jos jonkinmoista, joillekin oli jooa sanottu et kun on ns. menkka-aika niin silloin on kipuja jne ja eis sais harrastaa esim. seksiä ettei kohtu supistele. Ja tein silloin kaapista r-testin ja haalurainen sieltä tuli.. Samat sanat löysin sit netistä et se näyttää mitä sattuu myöhemmillä viikoilla.. Mulla sattu oleen sit neuvola aika 8+5 ja siellä neuvolan täti vilkas et masus oikeesti on jotain ja oikeel paikal, pikaisesti vain ja näki sykkeenki olevan niin sain silloin sitten hetken helpotusta.. Suosittelen nyt kyllä että oman mielenrauhan vuoksi käyt sielä ultras ja soittelet sinne neuvolaan.. Elät nyt vain sitä mukaan elämää, että sielä sielä on pikkuinen :)
 
MiNalolle tulin pikasesti vastaileen. Soita ihmeessä sinne merioulun neuvolaan! Kaarina saattaa olla lauantaisinkin paikalla. Ja jos ei tänään ole, niin ma kun soitat ja kerrot tilanteesi niin saatat päästä jo samalla päivälle, mutta uskallanpa sanoa että viim seuraavana päivänä. Oon tosi monta kertaa siellä käyny, ja olikohan nyt edellisessä raskaudessa että oisin saanu samalle päivälle ultran mutta itelle ei sopinu ja sitten pääsin seuraavana päivänä. Ja aina oon saanu tosi nopeesti ajan jos vaan viikkoja on ollu tarpeeksi :) Tsemppiä kovasti epätietosuuden ja pelon keskelle :hug:

Ja kanellalle hurjasti onnea pienestä selviytyjästä! Kovasti oot ollu mielessä että mitenköhän teille kävi. Ihana kuulla että pieni on ollut sisukas tapaus!

Meijän vauva täytti eilen 3kk. Mihin tää aika menee!
 
Hih, mun yöllinen viesto näyttää ihan huomalaisen kirjoittamalta.. Ehkö tätä väsyä voisi verrata humalaan. Tällä puhelimella on tosi vaikea kirjoittaa. Minalo: palautu mieleeni että googletin kovasti noilla viikoilla myös rintakipujen katoamista, tuntuivat monta päivää normeilta ja muka löllöiltä, miehen mukaan ei. Toistan vielä itseäni, käy ottamas nyt vain selvyys ennen kuin ajat itsesi hulluuden partaalle :) ja hopi hopi neuvolaan soittoa, sä oot raskaana kunnes toisin todistetaan..

( . ) eilen kovasti touhailin ja olinkin sitten illan ihan kipeenä. Nytkö jo? Apua, täytyy alkaa vissii ottaa rauhallisemmin. Näin unta että vuodan tai siis menkoista, aiemmin lukenu että uni tarkoittaa että pitää ottaa rauhallisemmin jos raskaana näkee tuollasta unta. Mä oon siirtäny mammavaatteide, ostoa koko ajan ja pitäis vissii ny ihan tosissaan hommata jotlut housut, inhottava puristus alkaa tuntua :(

Pölö- 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä ihanaiset :heart:

Jouduin kuitenkin käymään aamuyöllä päivystyksessä kun päänsärky äityi niin kovaksi että tajunta vähän hämärtyi ja pelästytti. Ottivat verikokeet ja pissat, mutta kaikki oli niissä hyvin. Ei siis tulehdusta tai muuta. Lääkärin kanssa oli pienoinen kielimuuri ja hiukan meinasi hermo mennä, kun kauheassa päänsäryssä selität, että takana neljä keskenmenoa ja hän kirjoittaa neljä raskauden keskeytystä. ARGH! Sitten oli kovasti tunkemassa buranaa. Hoitaja sanoi, että juu voisi sitä kai alkuraskaudessa ottaa, mutta hän ei kyllä suosittele. Ja ihmettelen miten 600mg burana olisi auttanut jos panacodista ei ole mitään hyötyä?

Ultraa ei päivystyksessä ollut ja dopplerilla ei lääkäri löytänyt sykettä. Sanoi kuiten (niinkuin tekin ja teidän ammattitaitoon luotan jopa enemmän, hih) että aikaista ja ei kannata huolestua kun kohdunsuu oli visusti kiinni. No tottakai silti huolestuttaa ja tiistaina soitan ensimmäisenä yksityiselle ajan. Siihen asti makaan peiton alla pimeässä ja toivon edes pieniä unijaksoja ettei särkisi.

Hyvää viikonloppua teille kaikille!
 
miss_piggy
Vekkuliina, Koita vaan lepäillä. Itse sain dopplerilla äänet kuuluviin ekan kerran joskus 9+ jotain, ja lääkärin sydänäänten kuuntelulaitteellahan ne monesti kuuluu vasta joskus rv 10+.

Älkää liikaa stressatko noiden oireiden tai oireettomuuksien kanssa, stressi vaan ahdistaa sitä vauvaakin. Koittakaa olla siis huolehtimatta jatkuvasti ja tarkkailematta liikaa oireita. Joo, tiedän että helpommin sanottu kuin tehty, mutta itse pystyin ottamaan alkuraskaudenkin suhteellisen rauhallisesti. Ajattelin asian niin, että tapahtuu mitä on tapahtuakseen. Jos kesken menee niin sillehän ei itse mitään voi vaikka kuinka haluaisi.
Esim. mulla ei oo rinnat olleet kipeät missään vaiheessa, kohdun kasvukipuja ei oo ollut missään vaiheessa, eikä juuri muitakaan kipuja. En ole oksentanut, ei oo tullut verisiä vuotoja. Harkkasupistuksetkin on jääneet jo historiaan. Ja silti tässä porskutellaan kovasti kohti laskettua aikaa :)
Alussa doppler oli tosiaan ihan tarpeellinen, mutta sen jälkeen kun liikkeitä alkoi tuntumaan, lopetin sen käytön ja möin eteenpäin.

Mulla se keskenmeno vaikutti silleen, että koko aika jotenkin pitänyt etäisyyttä siihen vauvaan. Eli vieläkin tuntuu uskomattomalta, että kohta meillä on oikea elävä vauva. Kaiketi sen tajuaa vasta kun on punnerrettu veitikka maailmaan. Sitä ennen se on kuitenkin jotenkin etäinen asia koko aika, vaikka tälläkin hetkellä mahassa vissiin on hikka, ja kylkeä potkitaan :D

35+2
 
Kiitos tsemppauksesta kaikille! Ootte ihania! :heart:

Ja mää lienen seinähullu! :D Testasin sitä pissan lantraus teoriaa..ja se toimi! Laitoin 5 x pissamäärän verran vettä sekaan ja sain lähes tasavahvat viivat tikkuun! Selvästi kuitenkin vahvempi kuin se eilinen. Eli ois saanu vielä enemmän laimentaa et ois tullu kontrollia vahvempi viivanen. Nyt unohdan koko typerän testin ja keskityn muihin juttuihin. Ensinnäkin, sain varatuksi ultran ens tiistaille! :) Eli 3 yötä ja oon paaaaljon tämänhetkistä viisaampi. Kiitos pippurille ja marlinille vinkistä, menen sinne Merioulun neuvolaan. Nyt täytyy vaan rauhoittua siihen ultraan saakka..ja jos sitten sieltä tulee aihetta huoleen, niin huolehditaan vasta sitten. Todella toivon ettei tulisi! :heart:

MiNalo 8+1
 
Muistakaa jokainen raskauski on erilainen, vaikka kaikki oliski hyvin. eipä noista oireista ja vuodoistakaan välttämättä tiä yhtään mitään. turhaa niitä on ainakaan kauheena ressata ennenku tietää jotain mustaa valkosella.
siispä itsellä varhaisultra keskiviikkona tiedossa. vähä jännittää, mut aika luottavaisin mielin. murehditaan sitä sitte jos ei olekaan kaikki hyvin. maha ainaki tuntuu turpoavan varmaanki turvotuksesta tai jostain.. ja pissahätä on aika kauhea koko ajan. raskaustestejä en edes viitti tehä, ultrassahan sen sitte näkee, lyökö sydän vai ei. sain ultran tohon neuvolaan hoitajalle. saapa nähä mitä se muka näkee siellä. toivottavasti sillä nyt on käytössä sit se vaginaultraki, ku tuskin nyt mahan päältä näkee mitään vielä.. turhaan sit varata taas uutta aikaa.. ku en lääkärille ainakaan suoraan päässy. salaa töistäki käydä ruokatunnilla siellä. no toivotaan nyt et kaikki on hyvin, kuten myös muilla! jaksamista kaikille oireiden kanssa ja ilman oireita!

Millamaria 5+6
 
Pikainen uuden vuoden tervehdys!

Meille syntyi pieni tyttö 16.12, rv 41+3, 3485g ja 49cm. Valitettavasti ei mennyt ihan putkeen tämäkään raskaus... pelkääjät, älkää lukeko: synnytys lähti yöllä käyntiin mutta sairaalaan tullessa oli sydänkäyrä "uninen", ei siis tarpeeksi vaihtelua ja vesi oli vihreää. Sektioon mentiin kovaa vauhtia ja syntyessään tyttö oli veltto eikä lähtenyt hengittämään. Elvytys kuitenkin onnistui hyvin ja tyttö lähti hengityskoneessa lastenklinikan teholle. Monen tutkimuksen jälkeen selvisi, että tytöllä oli ollut jo mahassa happivajausta ja saanut sen takia aivovaurion. Mitään merkkiä vauvan ahdingosta ei ollut, hän potkiskeli iloisesti vielä synnytyksen aikanakin. Kukaan ei vielä pysty ennustamaan, mitä aivovaurio tulee merkitsemään loppupeleissä, mutta ainakin liikuntakykyyn tulee vaikuttamaan. Mutta olemme iloisia, että saimme pitää tyttömme täällä kanssamme, oli nimittäin hilkulla ettei saatu hautajaisia järjestää... Paljon on tyttö jo kehittynyt alkutilanteesta: nyt jaksaa syödä itse ja välillä jopa syö rinnasta (muuten pumppaan rintamaitoa ja syötän pullosta), on selvästi jäntevöitynyt ja liikuttaa sekä käsiä että jalkoja. Jouluaattona saatiin tyttö kotiin ja kaikki on mennyt hyvin sen jälkeen. Ihana tyttö onkin, ja rakastamme häntä juuri sellaisena kuin hän on. Tulevaisuutta yritämme olla murehtimatta liikaa, kun ei kuitenkaan tiedä, mitä se tuo tullessaan.

Hyvää uutta vuotta kaikille ja oikein hyvää ja ongelmatonta odotusta toivon teille!

Miirabell ja tyttönen melkein 3viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Miirabel onnea tytöstä! Ja vaikka happivajausta on ollut, niin ihmeitä silti tapahtuu ja ihmisten aivot ovat oikeasti aika ihmeelliset kapistukset <3

Ja tämä tulee naisen suusta, josta piti tulla VÄHINTÄÄN 5% CP-vammainen sekä vesipäisyyttä epäiltiin kanssa. Sain terveen paperit n. vuoden ikäisenä :)

Vielä kerran onnea pienestä nyytistä!
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Miirabell Onnea tytöstä ja tsemppiä tulevaisuuteen! :heart:

Mitä enemmän päiviä kuluu ja viikkoi tulee täytee niin sitä enemmän mä panikoin. Jos antasin yhtää tolle paniikille narua enemmän niin mä olisin jo ihan totaalisen hysteerinen. Kummasti sitä saa jotenkin pidettyy ittensä kasassa. Huomenna aattelin soittaa neuvolaa.. Mut sithän tästä vasta todellista tuleeki. apua.
 
Paljon onnea pikkuisen johdosta Miirabel! :)

Onko kellään ollut raskausaikana emätintulehdusta tms?
Mulla on kohtu tosi arka, ollut siitä hemmetin päivystyskäynnistä saakka ja vuotaa kokkareista valkovuotoa. Menen toki huomenna lääkäriin, mutta mietin vaan onko taas aika panikoitua?

Edellisessä raskaudessa (keskenmenossa)han mulla tulehtui koko kohtu ja olin tipassa sairaalassa. Mutta silloin oli se hematooma joka aiheutti tulehduksen…

Ja mä kyllä saan kohta vatsahaavan. Huoh. :ashamed:
 
Vekkuliina Kokeile maitohappobakteeripuikkoja. Mulla on ihan jatkuvasti jopa kipua ja supistelee ja tulee kellertävää kokkareista limaa.. Ja yksityinen lääkäri kehotti käyttämään nuita, kun saattaa johtua vain bakteeri epätasapainosta. Toki hyvä käydä lääkärillä varmuudeksi.

Tosiaan mulla edelleen jatkuvasti kipuja ja vuotoja, ja nyt joka kolmas päivä on ihan pakko laittaa puikko sisuksiin : / Ärsyttää! Pitää valittaa neuvolalääkärille oikein kunnolla, että otetaan näytteitä ja tutkitaan paremmin, koska aika kummallista että jo näillä viikoilla supistelis useasti ja kipeästikin vielä ja sitä kellertävää vuotoa tulee vain sitkeästi! Vai onko mulla nyt vain tämmönen paska tuuri raskauden suhteen, että nyt pitää olla sitten kaikki vaivat?? Kuhan nyt ainakin pysys sisällä riittävän pitkään, eikä kehittelis mitään vakavampaa tulehdusta ja avautumista ym. sontaa... Ei voi sanoa, että nautin raskaana olemisesta :kieh:

-pansku- 12+2 (12+6)
 
miss_piggy
Paljon onnea pikkuisen johdosta Miirabel! :)

Onko kellään ollut raskausaikana emätintulehdusta tms?
Mulla on kohtu tosi arka, ollut siitä hemmetin päivystyskäynnistä saakka ja vuotaa kokkareista valkovuotoa. Menen toki huomenna lääkäriin, mutta mietin vaan onko taas aika panikoitua?

Edellisessä raskaudessa (keskenmenossa)han mulla tulehtui koko kohtu ja olin tipassa sairaalassa. Mutta silloin oli se hematooma joka aiheutti tulehduksen…

Ja mä kyllä saan kohta vatsahaavan. Huoh. :ashamed:
Mullahan oli noin kuukauden mittainen tulehduskierre. Hiivanäyte oli puhdas, mutta otin silti canesten-puikot ennen kuin tiesin näytteen olevan puhdas. Canestenia voi siis käyttää jos käyttää ilman asetinta.
Lääkärissä kuitenkin todettiin tulehdus, ja siihen sain reseptillä zidoval-emätingeelin. Sitä käytin sitten 6 päivää. Ja tämän jälkeen vielä ostin ilman reseptiä apteekista Vagi-C emätinpuikot, ja näillä homma hoitui.

Hoitamattomanahan tulehdus voi pehmentää kohdunsuuta ja lyhentää kohdunkaulaa. Mullahan ehti lyhentyä muutamia millejä, mutta silti ei ole ollut supistuksia tai mitään vastaavaa..
Mutta kyllä kannattaa vaan heti tutkituttaa jos on jotain kutinaa/vaivaa. Ja esim. hiiva raskausaikanahan on tosi yleinen. Voi myös olla bakteerivaginoosi, tai vaikka streptokokki.

35+4
 
Heippa!

Miirabell Onnea tytöstä =)

Miten MiNalo? Joko oot ultraan päässy? Kaarina on kyllä tosi ihana, ja tykkään kovasti myös siitä vastaanotto tilasta.. kävin ensimmäisen kanssa siellä synnytysvalmennuksen niin siellä oli kynttilät ja kaikki laitettu :heart:

).( Meillä oli tänään nt-ultra.. siellä pyöriskeli semmonen vähän reilu 5cm pitkä vauvan alku, vastasi viikkoja 11+6, ite oon laskenu 11+4. Down riski 1:27000.. Kaikki näytti hyvältä ja ultraaja tuumas että haarovälissä (minäki sitä katoin) pullottaa aikalailla että veikkais pojaksi mutta toki näillä viikoilla ei varmaksi voi sanoa.. seuraava ois sitte rakenneulta 3.3 ja toivottavasti jatkais mallikkaasti kasvua :heart:
 
Tänään oltiin niin jännän äärellä, etten muista milloin viimeksi olisin jännittänyt niin paljon. Jännitys purkautui onnenkyyneliin kun ultrassa havaittiin syke ja pienen koko oli päivän isompi kuin kuukautisista laskettuna olisi. Tuntuu, että voin hengittää hieman nyt hieman vapaammin, vaikka matka onkin alkutaipaleella vasta.
Mutta pääasia, että koko vastasi viikkoja ja syke näkyi. Nyt en voi kun toivoa, että saamme kokea onnenkyyneleitä vielä paljon lisää.

MiNalo mitäs sinne kuuluu?
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista Pippuri85 ja Rosuliina!! :) :heart:

Ja kuulkaas leidit! Minäkin pääsen tällä kertaa kertomaan hyviä uutisia!! :) :) Siellä masussa köllötteli 2.17 senttimetrinen täydellinen ihmisenalku! Vastaten viikkoja 8+5. Ja mikä tärkeintä, sydän sykki vahvasti! :heart: Otsaluukin näkyi ja liikettä! Ja jalat ja kädenalut..Mä oon ihan seitsemännessä taivaassa..En voi uskoa tätä todeksi! Eli toistaiseksi kaikki hyvin. Huh! Mutta vielä eletään kriittisiä aikoja, mutta yksikään keskenmennyt ei ole ylittänyt tätä päivää raskausviikoissa. Jotain toivoa sekin antaa! :) Huomenna sitten on pakko soittaa neuvolaan, mutta juuri nyt, sekään ei pelota yhtä paljon kuin vielä eilen.
 
miss_piggy
Täällä alkaa olo olla niin tukala ja jotenki kinnaa ja kipuilee joka paikasta, että mun puolesta vois syntyä jo :D

Synnytystapa-arvio olis 17.1 eli ei oo siihenkään pitkästi

35+4
 
Pippuri85*, Rosuliina ja MiNalo Ihanaa, onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Tulee aina niin hyvä mieli kun kuulee hyviä uutisia ja varsinkin tällä palstalla!! :)

Soittelin tänään neivolatädille ja sanoin näistä kipeistä supistuksista joita välillä on ollut ja paineen tunne alavatsassa, mutta sanoi että olisi ihan normaalia näillä viikoilla kun kohtu kovaa vauhtia kasvaa, sain sitten loppuviikoksi sairaslomaa ja jos jatkuu niin sitten uudestaan yhteyttä sinne.. Olisin vaan halunnu saada selville että supistukset ei ole mitään pahaa tehnyt. : /

Miwwi 26+1
 

Yhteistyössä