***Keskenmenon jälkeen plussanneet Tammikuu 2010***

Jos nyt raapustaisi synnytyskertomuksen :D

Eli Tapaninpäivä aamuna heräsin klo 8 aikaan ja kiukuttelin itsekseni ettei ole oirettakaan synnytyksestä :headwall: Herätin sitten miehenkin kun oli niin tylsää, siinä höpistessä miehelle tuli yhtäkkiä tosi pitkä ja tiukka supistus. Mietin siinä että mitäs nyt? Nousin ylös sängystä ja tuntui että jotakin lorahti housuun ja tuli tietenkin kiire vessaan. Veren sekaista limaa oli housut täynnä :D Kaikesta sitä näköjään voikin olla onnellinen ja ryntäsin äkkiä kertomaan miehelle lorahduksesta :LOL:
Muutama tiukka supistus tuli ja vuoto alkoi olla tosi vetistä. Päätimme lähteä näytille, jos sattuukin olemaan lapsivettä.

Synnärillä sitten supisteli harvakseltaan ja tehtiin lapsivesitesti mikä onneksi näytti negaa. Supistuksia tuli niin harvoin että päätettiin lähteä kotiin.
Poikkesimme vielä syömässä Hesellä ja siellä alkoi tulla taas supistuksia tiuhempaan tahtiin. Kotona pistimme äkkiä saunan lämpiämään että kerkeämme saunomaan jos se lähtö sittenkin tulisi.

Huilailtiin ja katseltiin telkkaria, kunnes klo 23 jälkeen tuli yhtäkkiä todella kipeä supistus. Siinä sitten kelloteltiin supistuksia ja niitä tuli 7 min välein. Mies olisi heti halunnut lähteä mutta minä viivyttelin. Siinä vaiheessa kun aloin ulista supistuksen tultua mies sanoi että nyt lähdetään tykkäät tai et.
No lähdimme sitten ja olin ihan tyytyväinen päätökseen koska matka oli aika kamala ja olo tosi kipeä. Ennen klo 1 oltiin sairaalassa ja kohdunsuu oli vasta 2.5cm auki :| Ärsytti kovasti ja istuskelin jumppapallon päällä ja olo oli todella paska :/ Onneksi olimme ainoat siellä vastaanotossa koska ulisin aina surkeasti supistuksen tullessa ja pompottelin itseäni sen pallon päällä.

Klo 3.30 päästiin saliin kun kohdusuu oli 3.5cm auki ja pääsin ammeeseen. Se olikin oikea taivas ja siellä köllöttelin tyytyväisenä pari tuntia. Sitten alkoi taas supistukset voimistua ja mies alkoi hieromaan selkää ja se auttoi tosi hyvin. Nousin ammeesta ja kätilö tutki. Pettymykseksi kohdunsuu oli vasta 4 cm auki. Meinasin menettää toivoni ihan kokonaan, kivut oli paaaaaljon pahemmat kuin esikoisen synnytyksessä ikinä 4cm kohdalla.
Odoteltiin taas ja todettiin ettei homma etene yhtään mihinkään. Supistukset oli helvetillisiä ja silti ihan tehottomia :'(

Sitten päätettiin että hommaa on pakko alkaa vauhdittamaan ja päädyin kohdunkaulanpuudutukseen ja oksitosiiniin. Kalvot puhkaistiin. Puudutteen laittaminen sattui aivan hirveästi. Mutta apua siitä ei saatu paljoakaan. Oksitosiini sai mut todella kipeäksi ja kun kätilö tutki niin kohdunsuu aukesi yhtäkkiä 8cm. Olin tosi onnelinen ja ajattelin että no ei mene enää kauaa.
Mutta toisin kävi, kohdusuu jumittui siihen. Vauva ei laskeutunut ja kivut järkyttäviä |O Sain uuden puudutteen mistä ei ollut mitään apua.
Huusin joka supistuksella kuin sikaa olisi tapettu ja mies oli ihan kauhuissaan.

Vihdoinkin klo 8 jälkeen kätilö tutki jälleen ja huomasi että vaikka se kohdusuu oli edelleen vain 8 cm auki niin reunat oli tarpeeksi pehmeät ja kätilö alkoi painelemaan niitä reunoja pois supistuksen aikana. Se sattui hirveästi. Mutta lopulta olin täydet 10cm auki ja pääsin ponnistamaan vaikka vauva olikin edelleen tosi korkealla.
Ensin ponnistaminen tuntui ihan taivaalliselta koska kivut katosi heti, mutta sitten kun pää oli tulossa ulos alkoi ihan hirveä repivä kipu ja joka kerta mulla katosi tolkku ihan täysin ja silmissä sumeni. En edes tiedä mitä kaikkea ikävää huusin ja tein siinä vaiheessa..
mies jaksoi kannustaa ja tukea loistavasti koska sitä tarvitsin eniten. Jostakin sain kuitenkin sen verran voimaa että jaksoin pitää itseni kasassa ja ponnistaa loppuun asti ja vauva saatiin ulos. Hetken aikaa siinäkin kesti koska pojalla oli napanuora kaulan, olkapään ja jalkojen ympärillä ja kätilöt sitä selvitti aikansa. Ja tosiaan tuli ulos käsi poskella kaikenlisäksi.

*muoks* Mua hävetti aivan tajuttomasti synnytyksen jälkeen kun huusin niin hirveästi ja mitä kaikkea muutakin sitten vielä tein, pyysin anteeksi kätilöltäkin. Mutta kätilö sanoi vain että ei se mitään kyllä hän ymmärtää kun se tilanne oli aika kamala. Enkä kuulemma kiljunut ihan herottomasti vaan karjuin :D

Mutta olo oli kyllä aika mahtava kun kaikki oli ohi ja sai sen kauan odotetun ihanuuden rinnanpäälle.
Synnytys kesti kaikkiaan 9 tuntia 53min ja ponnistusaika 22 min.

Mies oli ihan järkyttynyt synnytyksen jälkeen ja sanoi että luuli ettei vauva ikinä synny. Oli kuulemma niin kamalan näköistä kun vauvan pää ja käsi tuli samaan aikaan ulos :|
Luulin että sitten alkaa kova tikkaamis urakka kätilöllä mutta kätilö ilmoittikin ettei ole mitään mitä tikata :D

Oma oloni oli heti ihan loistava synnytyksen jälkeen ja istuskelin jo synnytys salissa suihkun jälkeen ja kävelin osastolle. Väsynyt tietenkin olin koska olin valvonut koko yön, mutta jaksoin hyvin hoidella heti vauvaa. En malttanut nukkua vaikka poika nukkuin koska oli pakko vaan katsella poikaa :heart:

Loppu hyvin, kaikki hyvin ja mitään traumoja ei jäänyt koko urakasta.

Poika syö hyvin edelleen, liikaakin. Ja nyt joudun pitämää parin tunnin syöttövälejä ihan väkisin kun pojan masu tulee muuten ihan kipeäksi. Painoa kun oli ukkelille tullut viikossa "vaan" 400g.

Tsemppiä kaikille teille odotusaikaan ja kiitos kaikesta tuesta mitä olen saanut tästä pinosta odotusaikana! :hug: :hug:

Vernis ja Alpi 2 vk :heart:
 
Aamuviikko väsyttää, vaikka vasta eka aamu takana. Torkahdin jo sohvallekin hetkeks. Kelalta tuli päätöspaperit, joten huomenna pääsee käymään verotoimistossa. 22 tai 23 päivää töitä jäljellä :)

JääKyynel ja Tuittu

 
Ilmoittaudun taas jälleen kerran mukaan! Huomasin, että olenkin vielä listalla helmikuun kohdalla. Tämä tieto on siis muuttunut. Eli uusi LA on 19.9. pari keskenmenoa ollut välissä, KU 7/09 ja 11/09 sekä se KU 04/09. Ensimmäistä aloin taas odottelemaan ja sairaalana TYKS. Kiva palata tänne pitkästä aikaa!
 
Hei ilmoittautuisin mukaan
30/KYS/km 9/09 2. lasta odotan. LA noin 15.9.2010. Nyt vasta siis rvk 4+5. Mietin tässä että lähdenkö jo nyt odottaviin mutta en malttanut olla tulematta. Mietin kyllä kovasti olenko edes raskaana tai tuleeko taas keskenmeno. Ei kovasti ole ollut oireita. Ennen testiä oli heikotusta ym mutta nyt ei enää. Viimeksi keskenmenneessä jäi kova väsymys tulematta, mitä podin esikoisen raskaudessa ja nyt siis kovasti väsytystä odotan. En aiemmin ole alkuraskauden uä:ssä säästösyistä käynyt mutta nyt päätin ihan varata kun viimeksi oli alkio ollut jo kuollut 1kk ennen kun huomattiin km. Haluan nyt tietää heti.

Ihana tuo synnytyskertomus ja sai taas toiveet korkealle! Onnea vauvasta!

Oon nyt lähdössä työn vuoksi toiselle paikkakunnalle ja saan ehkä vähän etäisyyttä raskauteenkin kun kotona tulee nuita kirjoja ja lehtiä aiheesta luettua. Tsemppiä kaikille! Eka uä:tä odottelen sit 27.1. Silloin rvk 7 ja sydän pitäs jo näkyä.
 
paljon onnea kaikille vauvansa saaneille, erityisonnittelut vernalikselle =) kiva saada lisää asukkaita meidän paikkakunnalle :D hurjan kuulonen synnytys, mutta palkintohan on mitä parhain, onnea siis vielä

Tulin muistuttelemaan että meillä tosiaan on kerhokin ja kaikki vauvaantuneet ovat tervetulleita jutustelemaan rauhallisemmissa merkeissä ja tutustumaan vielä paremmin, multa vaikka voi kysellä yv:llä salasanaa ym, ois kiva saada lisäväkeä sinnekkin =)

Onnea matkaan vielä kaikille odottaville, voikaahan hyvin =)

Eliisa
( meidän pikkuinen on jo 1v 5kk, kauhee kun aika rientää, tuntuu kun siitä ois vasta hetki kun täällä kirjottelin )
 
huomenta vaan tai no miten sen nyt ottaa.. itsehän en taas ole nukkunut kuin ehkä muutaman tunnin jos sitäkään :x
mutta silti mä oon niin iloinen kun huomasin yöllä jalkopäässä että meidän ärripurri kisu oli tullut sinne nukkumaan viimeks se on nukkunut meidän välissä kun se oli pentu ja nyt se on jo 4v :heart: kyllä tuli niin hyvä mieli!
tänään pitäis tonne sivistyksen pariin lähtee rennietä hakee ja jos sitä samal kävis kirppari pöydänkin varaamassa =)
Tuntuu et närästys vaan pahenee koko ajan..
mut nyt aamupalalle(outoa olla näin aikasin hereillä)

rv29+2
 
halaukset neilalle =) ja muille halausta tarvitseville :hug:
tervetuloa Hupu07 ja sanzibar :flower: :D :heart:
kiitos vernalis ihanasta synnytyskertomuksesta, onnea !
:heart: :heart: :heart:

(.) huono olo on helpottanut ja huoli tietenkin hiipii mieleen, koska tuulimunassa loppui kaikki oireet näillä viikoilla... ylihuomenna eka nla ja toivottavasti ultra. turvotus on ihan kamalaa. olo on parantunut ja en ole enää niin väsynyt, joten kyllä epäilys on, että ei kai se tuulimuna ole uusinut
:( no, ehkä ylihuomenna ollaan sit viisaampia...
kahvia en ole pariin viikkoon juonut huonon olon pelossa. enkä vieläkään uskalla eikä edes tee mieli...yleensä juon sitä kovasti. voikohan etominen ja väsymys helpottaa muka näin aikaisilla viikoilla, mun lukemani mukaan ne olisi viikoilla 8-11 pahimmillaan.olen syönyt b-ja d-vitamiinia, auttaisikohan ne huonoon oloonkin. noh turha tässä kai jahkailla, ylihuomiseen kun nyt jaksaa vielä jännittää.

:wave: Sinimarja ja Meidän Ipana 8+4

 
Huomenta vain kaikille!

Uusille tervetuloa mukaan ja onnittelut plussasta! Tiedot myös lisätty listaan!

Tänne ei uutta kuulu, eli merkkaan lähinnä tässä samalla kun listaa päivittelin.

Vernaliksella ihanan kamalan ihana synnytyskertomus. Pääasiahan on se tulos, ihanaakin ihanempi lapsonen!!! :heart:

buam 24+6

muoks...
Missä MLL on? Kun normaalisti on kommenttia tullut... :D
 
Tervetuloa ja onnittelut Hupu07 ja sanzibar :flower:

Kiitos Vernalis, kun jaksoit kirjoittaa synntytyskertomuksesi :heart:

Sinimarja mulla alko raskausoireet tässä raskaudessa todella aikaisin ja luulinkin oireiden perusteella, että olisin ovuloinut aikaisemmin mutta ultran mukaan näin ei sitten ollut. Raskausoireet alkoi mulla myös helpottamaan rv 8 ja olin myös lukenut, että silloin pitäisi oireiden olla pahimmilaan. Oli tuskaa odotella np-ultraan, kun neuvolassa ei sydänääniä saatu kuuluville. Mutta, mutta ultrassa näkyi hyvinvoiva vauvan alku, jolla sydän pampatti vahvasti. Eli älä liikoja murehdi oireiden luppumista se ei aina tarkoita sitä pahinta :)

Itselle ei kuulu mitään eritystä. Seesteistä keskiraskautta elellään ja liikkeitä tuntuu ihan mukavasti, mikä on suuri helpotus. Vieläkään en ole kokonaan huokaisuut helpotuksesta mutta jotenkin on nyt helpompi olla.

JFJ ja nöppis rv 16
 
Oireista, ne on niin kovin yksilöllisiä.. Mulla oireet lisääntyy päiväpäivältä. Tissit kasvaa ja on kipeet, tuulimunassa hävis tissikivut ja kasvut. Väsymys voimistuu, hajut voimistuu. Aika hauskaa ku omat hajuvedetkin tuoksuu ihan uudelle ei tartte uusia ostaa :LOL: :LOL:
Turvotusta iltaisin työpäivän jälkeen, tuulimunassa oli kovempi turvotus...Ruoka maistuu, makeat ei, normaalisti toisinpäin...Yöllä saa ravata vessassa 2 kertaa että silleen.
Keskenmenoa välillä mietin mutta ei se nyt tuu, luotan niin tähän mun vaistoon. Viimeksi vaistosin keskenmenon ja niinhän se oli, en edes pelännyt sitä vaan tavallaan odotin koska rupee vuotaan. Omasta mielestäni en edes ollut raskaana, ei vaan ollut sellainen olo.
Nytki mä kyllä välillä unohdan että oon raskaana...
Ens maanantaina ultra ja sitten saan se la:n jippii, ei oikei tee mieli merkata viikkoja ku ei oo varma.

Hedelmöityksestä 8+2, ultra 7+4
 
MLL
Buam täälä!! :D Koin kammottavan yhden päivän nettipimennon :LOL: Ihanaa, että joku ihmettelee, aattelin, että ootte tyytyväisiä kun saatte olla hetken rauhassa mun viesti virrasta :)

Vernalis hurjalta kuulosti sun synnytyksesi. Harmi että puudutteista ei ollut apua. Miltä se miehesi hieronta tuntui? Kun kerroin, että kävitte sielä refleksologilla asiaa opettelemassa. Onnea vielä kerran, onneksi noinkin hurjista asioista saa sitten sen ihanan palkinnon :heart:

Mulla oli tänään ä-poli kontrolli. Olin erittäin hämmästynyt, kun kohdunsuulla ei ollut edelleenkään tapahtunut edes pehmenemistä. Tyytyväinen totta kai, ei tarvi pelätä ennen aikaisuutta varmaan enää tän raskauden kohdalla :) Oireina siis edelleen päivitäistä kipeetä supistelua, vihlontaa alapäässä, -mahassa ja -selässä. Uutta kontrollia ei enää tullut, eli kuulemma seuraavaksi synnärille (neuvolan lisäksi) jos mitään uutta ei ilmene. Vauvalla painoa jo 2000g :heart: Saikkua jatkoi äippäloman alkuun, eli mulla on seuraavaksi sovittua menoa keväällä 2011 :eek: :D :D

Ainiin.. Uudet tervetuloa!! :flower: :heart:

MLL :heart: 30+6
 
Uusille heipat, jee :wave:

Ja Vernalis, melkoinen tarina, et sitten epiduraalia ottanut oksitosiinin jälkeen, melko reipas olit!! Aivan ihanaa, ettei mitään tikattavaa tullut, näin kolmannen asteen repeämän kokeneena... Tässä sitä meinaan on jo miettinyt, että mitä meinaan synnytyksen suhteen. Sektio olisi mahdollinen, mutten ehkä haluisi, mutta ei haluisi edellisen synnytyksen toistoakaan... Onnea vielä vauvasta :heart:

Täällä on valiteltu oireettomuutta... No, oireita nyt kuitenkin on, vessassa juostaan ja pahaolo on kyllä. Ei ehkä samassa mittakaavassa, mutta on kuitenkin. Töissä on karseeta, kun ei voi valittaa. Siellä heti hoksattais, ne on jo muutenkin kiusoitelleet mua raskausjutuillaan. Ahkeraan olen lähtenyt vitseihin mukaan. Saas nähdä miten suu pannaan, jos pääsee kertomaan, että tässä sitä paksuna oltais.

Mulla olis se ultra to ja aion mennä sinne. Jos kuitenkin kyseessä on lähete, niin kait siellä sitten katsotaan jotain muutakin. Keskenmenojen takia sinne sain lähetteen.

Ja onnellinen, mulla oli sama juttu viimeisen km aikaan, ettei tämä tule kestämään. Sen tunsi luissaan, tästä raskaudesta mulla on kyllä ihan eri fiilis. Oireetkin tietty luo jotain fiilistä.

Jaa niin, pääsen poksuilemaan POKS siis 7+0!
 
Uusille tervetuloa mukaan :)

Kiitos Vernalikselle kertomuksesta ja onnittelut pojasta, en ole varma olenko vielä onnitellutkaan.

Mulla on vähän samat fiilikset kuin kretalla ja onnellisella, jotenkin varmempi fiilis tällä kertaa. Toivottavasti ei sitten tarvitse pettyä kahta kauheammin... :ashamed: Ai niin, 1.2. on nt-ultra :) Jänskättää.

 
zanz, kreta ja onnellinen, mulla oli kanssa jotenki heti tän raskauden alusta alkaen olo, että nyt tää onnistuu. Ja näin monen keskenmenon jälkeen, pystyin sanomaankin sen olon olevan erilainen. Jotenki luottavaisempi koko ajan, enkä pelänny keskenmenoa kun muutaman kerran. Taisin siitä silloin täällä valitellakin, mutta siitä asti on kuitenkin ollut koko ajan varmaa oloa.
Nyt huomenna poksuukin ihanasti jo 25 vkoa täyteen!!! :heart:
 
jee tänään sentään kelan sivuille oli tullu valikot äitiysavustus lapsilisä jne.. mutta ei edelleenkään päätöksiä :(

Sattuuko joku muuten tietää noista vero jutuista että jos nolla verokortin haen ja vien kelaan niin pidättääkö ne silti äitiysrahasta sen 20% vaik olis nollakortti???

närästys senku jatkuu vaan tuntuu et saa koko ajan olla rennietä napsimassa.. onkohan mitään muita keinoja hallita närästystä?

Nanakuu ja mönkerö-ötökkä 29+2
 
kiitos JulyForJoy tiedoista :) onneksi satunnaista etomisen oloa on vilahdellut ja väsymystäkin (tänään kahdet päikkärit nukkuneena) mutta huono olo on helpottanut. kyllä tuntuu että aika matelee odotellessa torstain neuvolaa.... mulla myös alkoi tuntumaan oireet tosi aikaisin...varmaan heti kun on kiinnittynyt. niistä ei voinut erehtyä :)

hajuvesiä en ole käyttänyt enää plussaamisen jälkeen. ne tuntuu niin voimakkailta. välillä tuntuu jo pelkkä hajustettu roll-on-dödökin olevan siinä ja tässä...kahvia meni tänään puol kupposta, kun piti kahvitella etten vaikuta oudolta kahvipöydässä, kun normisti juon sitä kaffetta kovasti,.hyvää oli mut enempää ei tehny mieli.

vessakäynneillä pitää tutkia housunsa tarkkaan, kun tuulimunassa alkoi hiljaa tiputella silloin tällöin limakalvonpalasia valkkarin mukana ja siitä arvelin myös jo ennen eka neuvolaa, että kaikki ei oo hyvin. toistaseks olen vessasyynit läpässy :LOL:

tuulimunassa kyllä pelkäsin ja epäilin koko ajan että kaikki ei ole hyvin. nytkin on välillä epävarma olo, mutta toisaalta varmempi kuin tm:ssa...

tulipas nyt omaa napaaaaaa :ashamed:
pitäis varmaan mennä nukkumaan et jaksaa viedä esikon aamulla eskariin :whistle:

ihanaa odotusaikaa teille kaikille :heart: :flower:

:wave: Sinimarja+Ipana 8+5
 
MLL
Nanakuu mulla ei oo hirveästi närästänyt ja sen tekee selkeästi jotkin ruuat, alkaa siis yleensä iltaa kohti. Tällä hetkellä listalla on ainakin sitrushedelmät, banaani, salmiakki, kirpeät karkit ja chiliä sisältävät ruuat :) Avuksihan suositellaan sitä samaa mitä muuloinkin raskausaikana, eli pieniä annoksia useammin. Maitotuotteet auttaa joillain myös. Tsemppiä, tosi ikävä, vaikkakin harmiton, vaiva :( :hug:

Täälä poksuu viikot..enää 9 viikkoa laskettuunaikaan, hui! :eek:

MLL :heart: 31+0
 
Hyvin pikainen gallup!! :attn:

Ihan mun kilpirauhasen takia kyselen, kun tuota noinniin...

Kuinka moni on kärsinyt ihan tajuttomasta palelusta alkuraskaudessa ja kuinka pitkälle on kestänyt ????!!!!

Mä meinaan palelen ihan hirveästi ja aloin epäillä kilpirauhasen taas pudonneen vajaatoiminnalle. Tiedän, että alussa palelee, mutten ihan (ainakaan en muistanut) että näin paljon! Täytyy varmaan ne labrat mennä ottamaan.
 

Yhteistyössä