Keskenmenon pelko

En oikein löytänyt sopivia keskusteluita tai sitten en osaa vain käyttää tätä foorumia. Vertaistukea kaipaisin kuitenkin ihan älyttömästi.

Koko alkuraskauden ajan minulla on ollut määrittelemättömiä verenvuotoja. Odotan siis esikoistani. Jossain kohtaa kohdussa todettiin olevan hematoomaa, joka vuotaa ulos. Kontrolleissa kukaan ei ole kertonut minulle onko se kasvanut, pienentynyt, pysynyt samana. On vaan varoiteltu lapsivesien ennen aikaisesta menosta ja kirkkaasta verenvuodosta, käsketty elää normaalia elämää. Nyt rv 16 kontrollit päätettiin lopettaa, vaikka edelleen kirkasta verenvuotoa tulee välillä ruskean ohessa. Seuraavaan ultraan on vähän reilu kuukausi ja asia stressaa ja pelottaa mua ihan käsittämättömän paljon. Lääkäri ei tuntunut ymmärtävän minun huolta ollenkaan ja tuntuu että minut jätettiin murheen kanssa kokonaan yksin.

Pelkään keskenmenoa ihan älyttömän paljon ja asia pyörii mielessäni jatkuvasti. Tämä stressi ja pelko varmaan vielä lisäävät entisestään sen keskenmenon riskiä. Millä ihmeellä mä pidän itseni tolkuissani? Ei yhtään auta asiaa se, että lääkäri sanoi ettei tarvitse kontrolleja enää, mutta että hematooma kuitenkin on kohdussa. Oli tosi vähäsanainen ja jätti minulle paljon kysymyksiä mieleen.
 
Uskon, että sinua pelottaa valtavasti.
Tosiasia lienee kuitenkin se, että vaikka kuinka paljon kontrolleissa juoksisi, ei kohdun sisäisille tapahtumille juuri mitään voi tehdä, paitsi vuodelepo ja supistuksia ehkäisevä lääkitys ennenaikaisen synnytyksen uhkaamana, tai antibioottilääkitys raskauden aikaisen kohtutulehduksen hoitoon.
Vaikka siihen hematoomaan liittyy suurentuneita riskejä, niin myöskin aivan ihania ja täydellisiä vauvoja on syntynyt lasketun ajan tietämillä.
Itselläni myös samankaltainen raskausaika takana. Vuodin raskausviikosta 5 viikkoon 20. Mitään syytä ei löytynyt. Kerran kävin viikoilla 14 jatkuvan vuotelun vuoksi äitiyspolilla, ja seuraava olikin sitten rakenneultra viikoilla 22. Kyllä se stressasi, mutta itseäni helpotti laskea päiviä siihen, että koska olisi jo mahdollisuudet selviytyä mikäli syntyisi. Toki tarkkailin myös melkoisen hermoheikkona vuotoa ja vuodon hajua kohtutulehduksen pelossa, ihan loppuun asti vaikka vuoto loppuikin. Lapsi syntyi 39+4 terveenä. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle loppuraskauteen.
 
Uskon, että sinua pelottaa valtavasti.
Tosiasia lienee kuitenkin se, että vaikka kuinka paljon kontrolleissa juoksisi, ei kohdun sisäisille tapahtumille juuri mitään voi tehdä, paitsi vuodelepo ja supistuksia ehkäisevä lääkitys ennenaikaisen synnytyksen uhkaamana, tai antibioottilääkitys raskauden aikaisen kohtutulehduksen hoitoon.
Vaikka siihen hematoomaan liittyy suurentuneita riskejä, niin myöskin aivan ihania ja täydellisiä vauvoja on syntynyt lasketun ajan tietämillä.
Itselläni myös samankaltainen raskausaika takana. Vuodin raskausviikosta 5 viikkoon 20. Mitään syytä ei löytynyt. Kerran kävin viikoilla 14 jatkuvan vuotelun vuoksi äitiyspolilla, ja seuraava olikin sitten rakenneultra viikoilla 22. Kyllä se stressasi, mutta itseäni helpotti laskea päiviä siihen, että koska olisi jo mahdollisuudet selviytyä mikäli syntyisi. Toki tarkkailin myös melkoisen hermoheikkona vuotoa ja vuodon hajua kohtutulehduksen pelossa, ihan loppuun asti vaikka vuoto loppuikin. Lapsi syntyi 39+4 terveenä. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle loppuraskauteen.
Kiitos. Tämä oli pitkälti varmaan sitä, mitä kaipasinkin. Ajattelin, että täältä voisi joltain löytyä jotain kannustavaakin sanottavaa, jolla hakea mielenrauhaa itselle. Tuntuu, että meinaan tehdä itsestäni aivan hermoheikon pyöritellessäni tätä asiaa mielessäni.
 

Yhteistyössä