Keskituloisesta tuille: tietoinen päätös

  • Viestiketjun aloittaja pokkaa on
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
Oon jutellut sossun kanssa asioidessani muissa jutuissa ja sieltä sanottiin että näillä tuloilla eivät jeesaa, menee kuulemma heidän rajojensa yli. Mikä on mielenkiintoista, sillä tuota vaadittavaa suojaosuutta ei kyllä meille jää käteen pakollisen vuokran, päivähoidon ja sähkön jälkeen. No nyt näyttää siltä joo, että jotain on pielessä ja pahasti hoitomaksujen kanssa. Herää epäilys, että voiko päivähoidon sosiaalitoimessa olla yhtä kettumaisia tätejä kuin tuen puolella, tyyliin, "tänään mulla on huono päivä, lätkästääs noille vähän ekstraa (tuen puolella: pitkitetään päätöstä ja annetaan vähemmän ku kuuluis)"?
Pakollinen vuokra = sossun hyväksymä kohtuullinen asumismeno? Saatteko muuten asumistukea?
Onko teillä paljon menoja, joita sossu ei laske menoksi? Esim. auto, lainoja jne. Ne kulut teillähän pysyy työttöminäkin ja eihän se sossu niitä silloinkaan maksa.
 
"vieras"
JO on ap:lla ruusuinen kuva toimeentulotuella elämisestä. Ei niistä ole varaa velkoja maksella. Raha menee elämiseen eikä riitäkään pitkällä tähtäimellä, kun lapset kasvaa ja kaikenmoista ostettavaa on. Vuokrakin tuntuu melkoi suurelta ja voi olla ettei täyttä asumistukea tipu.
 
"hmmm"
Kyllä minusta aloittajan laskelmat ovat täysin realistiset. ja tosi pienillä tuloillahan se täysi maksu tulee. en tajua millä nettilaskurilla siellä joku laskeskelee että noila aloittajan tuloilla ei tulisi täysi maksu kahdesta, aivan varmasti tulee lähes täysi maksu.
 
selvennäs vähän
[QUOTE="hmmm";26189190]Kyllä minusta aloittajan laskelmat ovat täysin realistiset. ja tosi pienillä tuloillahan se täysi maksu tulee. en tajua millä nettilaskurilla siellä joku laskeskelee että noila aloittajan tuloilla ei tulisi täysi maksu kahdesta, aivan varmasti tulee lähes täysi maksu.[/QUOTE]

mikä täysi maksu?jos perheessä on kaksi aikuista,sossun perusosa ei ole 461 euroa vaan 391 euroa.461 euroa on 1 hengen talouksilla.vai mitä tukia nyt tarkoit?
 
Kohta työtön
Minäkin olen kohta työtön ja ihan omasta halusta. Käytän törkeästi hyväksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja pidän säännöllisesti vuoden parin välein kahden vuoden loman. Elämä on ihanaa kun ei tarvitse aamuisin herätä töihin vaan voi tehdä sitä mitä huvittaa. Kesäkin on tulossa. =)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta työtön;26189295:
Minäkin olen kohta työtön ja ihan omasta halusta. Käytän törkeästi hyväksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja pidän säännöllisesti vuoden parin välein kahden vuoden loman. Elämä on ihanaa kun ei tarvitse aamuisin herätä töihin vaan voi tehdä sitä mitä huvittaa. Kesäkin on tulossa. =)
No toivottavasti et sairastu pitkäaikaisesti.
Mulle kävi näin, eli ensin maksoi kela 200 päivää sairaspäivärahaa, väliaikainen sairaseläke hakemus ei mennytkään tuon 200 päivän jälkeen läpi,kelan lääkärin mielestä olin tarpeeksi terve tekemään siivous työtä vaikka oikea käsi oli täysin käyttökelvoton,vasemmalla olisin kuulemma pystynyt tekemään omaan työhöni rinnastettavaa työtä.
Mun pelastus oli ansiosidonnainen mitä sitten sain kun ilmottauduin työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi ( töitä eivät tosin tarjoa kun sairasloma oli viel päällä ).
Jos liiton päiviä ei olis ollut säästössä niin olisin joutunut kelan työmarkkina tuelle ja siinä olis otettu huomioon puolison tulot eli en olis saanut pennin pyörylää mistään, tulot pyöreä nolla, käy vähän itsetunnolle elellä miehen tuloilla, kun takuita työhön paluusta ei ole.
 
"alma"
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta työtön;26189295:
Minäkin olen kohta työtön ja ihan omasta halusta. Käytän törkeästi hyväksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa ja pidän säännöllisesti vuoden parin välein kahden vuoden loman. Elämä on ihanaa kun ei tarvitse aamuisin herätä töihin vaan voi tehdä sitä mitä huvittaa. Kesäkin on tulossa. =)
Ja entä kun se ansiosidonnainen lppuu? Parin vuoden työttömyyden jälkeen kukaan ei ole ihan kuuminta hottia työmarkkinoilla. Vastaan meillä rekrytoinnista, ja aina kun jonkun CV:ssä on aukkoja, herää väistämättä suuri epäilys ko. ihmisestä, enkä ole yhtään sellaista palkannut.
Olen alalla, jossa töitä kyllä riittää.
 
pokkaa on
[QUOTE="mie";26188853]Pakollinen vuokra = sossun hyväksymä kohtuullinen asumismeno? Saatteko muuten asumistukea?
Onko teillä paljon menoja, joita sossu ei laske menoksi? Esim. auto, lainoja jne. Ne kulut teillähän pysyy työttöminäkin ja eihän se sossu niitä silloinkaan maksa.[/QUOTE]

Kyllä toi tuhat euroa jo näinä päivinä menee Kelalle läpi. Esim. uudet kaupungin vuokrakämpät mitä tulee jakoon, on niissä auttamatta tuo tuhat euroa kolmiolta. Eihän Kela voi olettaa että tuen tarpeessa olevat joutuvat hakemaan asuntoa Jakomäestä tai Mellunmäestä, jossa on halvempi kaupungin vuokra-asuntojen taso. Kyllä niiden pitää kaupungin asunnoissa asuvan vuokra maksaa, jos tilanne niin vaatii - olettaen että neliöt on raamien sisällä. Yksityinen sektori oma asiansa.

Ei saada asumistukea, tulot ylittävät rajan. (Juuri ja juuri.) Ei meillä oo paljoakaan lainaa. Käyttöluotto on, sitä kummatkin lyhentää 50e/kk. Autoa ei ole, eikä muuta velkaa. Sinänsä ihan hyvä tilanne.
 
pokkaa on
[QUOTE="vieras";26188898]JO on ap:lla ruusuinen kuva toimeentulotuella elämisestä. Ei niistä ole varaa velkoja maksella. Raha menee elämiseen eikä riitäkään pitkällä tähtäimellä, kun lapset kasvaa ja kaikenmoista ostettavaa on. Vuokrakin tuntuu melkoi suurelta ja voi olla ettei täyttä asumistukea tipu.[/QUOTE]

Ei ole ruusuinen vaan ihan realistinen.
 
"mie"
[QUOTE="hmmm";26189190]Kyllä minusta aloittajan laskelmat ovat täysin realistiset. ja tosi pienillä tuloillahan se täysi maksu tulee. en tajua millä nettilaskurilla siellä joku laskeskelee että noila aloittajan tuloilla ei tulisi täysi maksu kahdesta, aivan varmasti tulee lähes täysi maksu.[/QUOTE]

Se joku olin minä ja niikun huomasit, niin laitoin kyllä osoitteenkin, mistä sitä voi käydä laskemassa.... kannattaa kokeilla, ei se luulo ole tietoa väärti ;)
 
"alma"
Oletteko muuten miettineet, mitä sillä kaikella vapaa-ajalla teette? Ainakin meillä menee lomalla ainakin tuplasti enemmän rahaa kun töissä käydessä. Työpäivän jälkeen ei niin kaipaa aktiviteettejä, mutta vähän eri juttu lomalla. Itselle ihan painajaisyhdistelmä olisi juurikin tuo valtavasti vapaa-aikaa, muttei rahaa tehdä mitään. Toki jos harrastuksiksi riittää telkkarin katselu ja joku käpyjen keräily, niin kaipa tuo voi toimia.
 
"vieras"
[QUOTE="hmmm";26189190]Kyllä minusta aloittajan laskelmat ovat täysin realistiset. ja tosi pienillä tuloillahan se täysi maksu tulee. en tajua millä nettilaskurilla siellä joku laskeskelee että noila aloittajan tuloilla ei tulisi täysi maksu kahdesta, aivan varmasti tulee lähes täysi maksu.[/QUOTE]

Ihan takuulla ei mene! Meillä hitusen pienemmät bruttotulot ja päivähoitomaksu ensimmäisestä muksusta 100 euroa.
 
pokkaa on
[QUOTE="alma";26189469]Oletteko muuten miettineet, mitä sillä kaikella vapaa-ajalla teette? Ainakin meillä menee lomalla ainakin tuplasti enemmän rahaa kun töissä käydessä. Työpäivän jälkeen ei niin kaipaa aktiviteettejä, mutta vähän eri juttu lomalla. Itselle ihan painajaisyhdistelmä olisi juurikin tuo valtavasti vapaa-aikaa, muttei rahaa tehdä mitään. Toki jos harrastuksiksi riittää telkkarin katselu ja joku käpyjen keräily, niin kaipa tuo voi toimia.[/QUOTE]

Kyllä mulle uni maistuu. Työn ja pienten lasten johdosta viimeiset viisi vuotta nukuttu kolme-neljä tuntia yössä. Myös liikuntaa olisi hyvä harrastaa enemmän, pyöräilyä, kävelyä, lenkkeilyä. Siihen ei aika eikä mielenkiinto tällä hetkellä riitä.
 
[QUOTE="mie";26187089]Jos te tienaatte kahdestaan sen 3400e bruttona, niin ette ole edes lähelläkään keskituloisia.... :D Se keskituloinen tarkoittaa n. 3000e bruttopalkka per töissäkäyvä......[/QUOTE]

Niin mäkin oon ymmärtänyt että se lasketaan per henkilö, ei per perhe.
 
"mie"
Tulot tällä hetkellä netto 2700, brutto 3400 eli keskituloisia normien mukaan. Täydet hoitomaksut napsahtavat 3700+ tuloista, joten meillä ne ei ole aivan täydet, mutta kuitenkin sen 200e/lapsi. Vuokra 1000 euroa, tekee 1400 tässä vaiheessa. Jäljelle jää 1300 euroa. Siitä pois sähkö 90e/2kk, sairaanhoitomaksut ja lääkkeet kuukaudessa niin aletaan lähestyä tonnin rajaa. Tästä pois työmatkoihin menevä summa, 100e/kk - jäljellä 900+ euroa. Kaikki kallistuu, palkat ei nouse. Ei mun matikassa ole mitään vikaa. Tää on mun elämä, tiedän tulot ja menot.

Työ stressaa ja paljon, aikaa ei tunnu jäävän lasten kanssa, parisuhde kärsii kun yrittää suorittaa opintoja sivussa. Jostain on luovuttava. Olkoon se sitten paska työ, josta maksetaan aivan liian vähän työtaakkaan nähden.
Sisältääkö se 2700e netto myös lapsilisät?
Jäin vaan miettimään, kun sanoit, että nykyisillä tuloilla ette sisi sossusta mitään....
Niinkun tuli jo todettu, teidä pk-maksut on päin honkia, normaali olisi n. 250e kahdesta lapsesta. Jos nyt lasketaan:
vuokra 1000
pk maksut 250e
sähkö 50 e
yht. 1300e/kk
eli teille jää vielä 1400e kaikkeen muuhun.

Sossusta tuleva perusosa olisi 1341 e( 391,89*2+290,46+267,11). Kohtuulliset lääkärimenot kuuluu tähän perusosaan, vasta silloin kun niitä on enemmän maksaa sossu sairastelukuluja (jos teillä on niitä kuukausittain monella sadalla, niin eikös sitten tulee jo maksukattokin vastaan??) OK, työmatkakuluja ei olisi, mutta ne eivät ole teillä mitenkään kovin isot..... Ja kait teillä jotain liikkumista myös tosta koulussa käymisesta tulee? Nekin kun kuuluu tuohon perusosaan...

Onko mun matikka nyt jotenkin todella vajaavainen, kun en oikein tajua, miten tässä rahallisesti olisi helpompi....
Sen ymmärrän, että työ+koulu+perhe voi olla ajallisesti haastava. Mutta jos menette opiskelemaan, niin eikös silloin tosiaan joutuu nostamaan sitä opintolainaa?? Ja miten ajattelitte selvitä sen karenssiaja?
 
Mitä aloitukseen vielä niin kyllä mä ainakin mieluummin käytän itse tienattuja rahoja kuin yhteiskunnan ulle maksamia rahoja vaikka itse tienattua jäiskin vähemmän käteen. Mutta kaikilla tietysti ei ole tälläisiä periaatteita. Kun valmistuin kymmenen vuotta sitte niin oman alan töitä oli tosi vähä tarjolla, lähinnä yksittäisiä pätkätöitä. Menin sitte Heselle töihin kun mä ajattelin että mieluummin teen töitä pienellä palkalla hesellä ja ostan omin käsin tienatuilla rahoilla vessapaperini kuin makaan työttömänä kotona.
 
  • Tykkää
Reactions: tonttuilija
"alma"
Kyllä mulle uni maistuu. Työn ja pienten lasten johdosta viimeiset viisi vuotta nukuttu kolme-neljä tuntia yössä. Myös liikuntaa olisi hyvä harrastaa enemmän, pyöräilyä, kävelyä, lenkkeilyä. Siihen ei aika eikä mielenkiinto tällä hetkellä riitä.
Eli te ette ehdi nukkumaan, etekä harrastamaan? Sano nyt vielä, että teette molemmat kahta duunia noilla paskapalkoillanne? Kun kuitenkin normaalin työpäivän jälkeen jää sellainen 16 tuntia vapaa-aikaa, ja siihen vapaapäivät päälle.
 
Ei ole vajaavainen
[QUOTE="mie";26189522]Sisältääkö se 2700e netto myös lapsilisät?
Jäin vaan miettimään, kun sanoit, että nykyisillä tuloilla ette sisi sossusta mitään....
Niinkun tuli jo todettu, teidä pk-maksut on päin honkia, normaali olisi n. 250e kahdesta lapsesta. Jos nyt lasketaan:
vuokra 1000
pk maksut 250e
sähkö 50 e
yht. 1300e/kk
eli teille jää vielä 1400e kaikkeen muuhun.

Sossusta tuleva perusosa olisi 1341 e( 391,89*2+290,46+267,11). Kohtuulliset lääkärimenot kuuluu tähän perusosaan, vasta silloin kun niitä on enemmän maksaa sossu sairastelukuluja (jos teillä on niitä kuukausittain monella sadalla, niin eikös sitten tulee jo maksukattokin vastaan??) OK, työmatkakuluja ei olisi, mutta ne eivät ole teillä mitenkään kovin isot..... Ja kait teillä jotain liikkumista myös tosta koulussa käymisesta tulee? Nekin kun kuuluu tuohon perusosaan...

Onko mun matikka nyt jotenkin todella vajaavainen, kun en oikein tajua, miten tässä rahallisesti olisi helpompi....
Sen ymmärrän, että työ+koulu+perhe voi olla ajallisesti haastava. Mutta jos menette opiskelemaan, niin eikös silloin tosiaan joutuu nostamaan sitä opintolainaa?? Ja miten ajattelitte selvitä sen karenssiaja?[/QUOTE]

Monelle tuleekin lopulta yllätyksenä ettei työttömänä rikastukaan. Liian ruusuinen kuva joillakin ja ei se työttömyys näytä hyvältäkään siellä CV:ssä. Opiskeluista tulee tietysti kuluja myös (matkat, ruuat), mutta tää ap ei niitä huomioi lainkaan.
 
hmmmm
[QUOTE="mie";26189463]Se joku olin minä ja niikun huomasit, niin laitoin kyllä osoitteenkin, mistä sitä voi käydä laskemassa.... kannattaa kokeilla, ei se luulo ole tietoa väärti ;)[/QUOTE]

teit jotain väärin, takuulla. Kun me olemme olleet päivähoitopalveluja käyttämässä, meidät on esim. aina laitettu 1-lapsiseksi, vaikka lapsia on 2.

eli jos toinen ei enää tarvinnut hoitoa, niin perheen lapsiluku olikin 1. ja sehän suurentaa laskua. vaikka toinen olisi ollut pieni koululainen, siis ei täysi-ikäinen.

noissa on kuule kaikkia kiemuroita, ja se täysi maksu tulee lähestulkoon jokkaiselle joka käy töissä tai jos edes toinen käy töissä, jos lapsia ei ole suurta laumaa.
 
"vieras"
teit jotain väärin, takuulla. Kun me olemme olleet päivähoitopalveluja käyttämässä, meidät on esim. aina laitettu 1-lapsiseksi, vaikka lapsia on 2.

eli jos toinen ei enää tarvinnut hoitoa, niin perheen lapsiluku olikin 1. ja sehän suurentaa laskua. vaikka toinen olisi ollut pieni koululainen, siis ei täysi-ikäinen.

noissa on kuule kaikkia kiemuroita, ja se täysi maksu tulee lähestulkoon jokkaiselle joka käy töissä tai jos edes toinen käy töissä, jos lapsia ei ole suurta laumaa.
Sinäkö olet tosiaan oikeassa ja päivähoitotoimistossa väärässä vaikka vasta tarkistettiin maksu. 3300 euron brutto ja reilun 100 euron maksu.
 
Ymmärrän että tämä tilanne vituttaa (ap:n tilanne). Itsekkin tässä mietin et onko mitään järkeä että mies on töissä ja itse nyt kotona, emme saa mitään tukia mistään ja kaikki mikä tulee myös menee elämiseen..

Samaan aikaan ystäväni nostaa yh-etuuksia (mies tienaa 3000€/kk,mutta ei vaihda kirjoja perheensä luokse vaan "maksaa elareita" äidille ja asuu muka äitinsä luona). Saa sossusta vaate rahaa,kelalta asumistukea ja yh-lisät ja kaiken hyvän lisäks näillä on tukiperhe lapsille jotta saavat OMAA AIKAA kerran kuussa viikonlopun. Äiti on työtön ja lapset silti sossun maksamana virikehoidossa kaiket päivät..

tasan ei mene nallekarkit, mutta ei musta oo ihan oikein hakea etuuksia jos ei ole oikeesti pakko. Se on kaikki pois niiltä jotka oikeasti tarvitsevat..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Eedla
pokkaa on
"Ei mua oo luotu asuun slummissa mamujen kanssa"

Sun viestin persuteella sut on todellakin luotu olemaan fiksu ja kouluttautunut menestyjä.. ;P ;P ;P :popcorn:
Mä nään mitä sä yrität tässä. :D

Reh. puh. mulla ei oo mitään mamuja vastaan. Tää mesta on vaan ihan niiden keskittymä - sosiaalipummimamujen sekä narkkien ja juoppojen. Ei KETÄÄN ole tänne luotu asumaan, saati lapsiansa kasvattamaan. Kaikki työssäkäyvät syntyperältään suomalaiset muuttavat täältä pois, ihan just siks koska tänne muuttaa vuosi vuodelta enemmän ei-niin-menestyvää kansaa. Kun täältä näemmä ei pääse pois millään ja vuokrat nousee viidellä kympillä per vuosi ilkivallan ja rappuun kusemisen/paskomisen seuraamisena, niin hittoakos tässä. Lähdetään mukaan leikkiin.
 

Yhteistyössä