KESKOSENA SYNTYNYT!?!

mun tyttö syntyi raskausviikolla 28 ja oli reilun kilon painoinen..kaikki mennyt hyvin ja tyttö täytti helmikuussa yksi vuotta.kävelee puita pitkin ja muutenkin reipas ja kiltti tyttö..mutta nyt kysyisin muiden keskos vauvojen äideiltä että milloin tulee puhe,ekat sanat?milloin voi alkaa odotta ensi askeleita??lapset on tietysti yksilöllisiä,mutta noin suunnilleen??entä milloin alkaa itse syödä,vielä ei ole mitään merkkejä että voisi yrittää antaa tytön itse syödä...kiitos kaikille jotka vastaatte..muiden keskosvauvojen äitien kans olisi mukava vaihtaa ajatuksia.. :hug: hyvää alkanutta kesää! :flower:
 
Moi.
Meillä 2v. tyttö joka syntyi 31+1 rv, painoa oli 1117g. Kävelemän oppi vasta tossa 1.5v. Nyt kyllä on sit vahtia vaikka muille jakaa. Sanoja tulee "jo " melko paljon, lauseita ei oikeastaan. Kirsikalla on mun mielestä tuo kehitys ollut hiukan hidasta koko ajan, fysioterapeutti kyllä rauhoitteli ja sanoi että Kirsikka vaan kehittyy omaan tahtiin.Ikävä kyllä en nyt muista koska Kirppu alkoi syödä itse tai siis yrittää syödä itse. Kyllä toi syöminen suurimmaksi osaksi vielä on että joku syöttää. =)
 
Moi.
Meillä 2v. tyttö joka syntyi 31+1 rv, painoa oli 1117g. Kävelemän oppi vasta tossa 1.5v. Nyt kyllä on sit vahtia vaikka muille jakaa. Sanoja tulee "jo " melko paljon, lauseita ei oikeastaan. Kirsikalla on mun mielestä tuo kehitys ollut hiukan hidasta koko ajan, fysioterapeutti kyllä rauhoitteli ja sanoi että Kirsikka vaan kehittyy omaan tahtiin.Ikävä kyllä en nyt muista koska Kirppu alkoi syödä itse tai siis yrittää syödä itse. Kyllä toi syöminen suurimmaksi osaksi vielä on että joku syöttää. =)
 

Nää on todellakin niiiin yksilöllisiä juttuja...
Meidän poika 2v. myöskin nyt, syntyi 32+jotain viikoilla, 1345g 40cm.

Kävimme fysioterapiassa monta kuukautta, kävelemään oppi 1,5v. Nyt juoksee ja tulee muutamia sanoja, ei vielä lauseita. Syödä osaa itse (siis lusikoida) kun huvittaa, juomamuki on vielä katastrofi antaa käsiin =)

Yleensä äiti syöttää....
 
Moi!

Meillä 31+6 rv:lla syntynyt tyttö, nyt vuoden. Kävelee tukea vasten, taputtaa, vilkuttaa ja sanoo kakka, pappa, kenkä ja kukka. Juo nokkamukista itse ja koettaa syödä itse mutta äiti syöttää yleensä...
 
maria-79
Moi! Meidän poika synty viikoilla 34+4. Nyt ikää 1 v 3 kk. Halus itse alkaa syödä noin kuukausi sitten, menee noin joka 3 lusikallinen oikeinpäin suuhun loput tippuu kun lusikka nurinpäin =) Mutta annan aina välillä kokeilla muuten syötän itse.. Nokkamukista on juonut noin 2 kuukautta itse. Nousi tukea vasten 10 kk ja 11 kk alkoi kävellä tukea vasten, mutta ei vieläkään kävele itse. Joskus suostuu kävelemään sillai että pitää vaan toisesta kädestä kiinni, mutta yleensä vaati että pitää molemmista käsistä kiinni. Seisoo ilman tukea mutta mieluiten pitää yhdellä kädellä kiinni jostain. Meillä ei ole ollut mitään kehitysseurantoja ikinä eikä olla käyty fysiolla kun neuvolan mukaan kaikki ok...

Oppi noin kuukausi sitten sanomaan äiti, isä ja pärisee kun näkee auton tai haluaa leikkiautoa.
 

Yhteistyössä