Keskoset muita tyhmempiä?

  • Viestiketjun aloittaja rapsutin
  • Ensimmäinen viesti
Meillä poika kolme vuotias. Syntynyt rv:lla 29+5. Fiksu poika on. :) Minun serkkuni on myös syntynyt keskosena samoilla viikoilla ja lukee nyt lakia että silleen.. Ja se että keskoset olisivat muka tyhmempiä koulussa johtuu luultavasti siitä että keskoset ovat usein vilkkaita. Mutta ei se minun mielestä ainakaan kenestäkään tyhmää tee.. Niin ja lisään vielä että poitsu on ottanut täysin kiinni muut täysiaikaisena syntyneet kolmevuotiaat puheessa liikkumisessa yms. Musiikillisesti tosi lahjakas. Siinä ainakin on edellä joitakin täysiaikaisena syntyneitä, huomaa kerhoissa ja muissa semmosissa paikoissa. :) <br><br>
 
Jaa'a, mitähän tuohon nyt sanoisi...

Totta varmaan on, että keskosilta noin yleensä löytyy jotain ominaispiirteitä. Tarkoitan nyt esim. sitä, että alkuvuosinahan keskosten kehitys yleensä kulkee jäljessä muita syntymäajan mukaan katsottuna ja onhan heillä aikas usein myös jotain terveyden kanssa ongelmia varsinkin juuri ihan vastasyntyneinä mm. hengitysongelmia ja vastaavia. Kuka sen tietää vaikuttavatko nämä myös aivoihin???

Uskon siis, että keskosuudella on jotain tekemistä ihmisen perusolemuksen kanssa, mutta vaikuttaako se kyseisen lapsen älykkyyteen/tyhmyyteen, sitä en menisi ihan noin vaan allekirjoittamaan.

Voihan se olla, että keskosuus on jättänyt jälkensä vauvan aivoihin ja tämän vuoksi kirjoittamisen oppiminen tai lukemisen oppiminen tai laskeminen tai avaruudellinen hahmottaminen tai liikunnallinen kömpelyys tai joku muu vastaava voi olla hankalaa. Mutta en nyt tämän takia menisi kaikkia keskosia tyhmäksi leimaamaan! Onhan niitä ihan kirjaimellisestikin tyhmiä täysaikaisena syntyneitä, eikä sen takia kaikkia täysaikaisiakaan voida tyhmiksi yleistää.

Ja kun asiaa ajattelee niinkin, että suurin osa kaksosista syntyy keskosina eikä kuitenkaan kenelleekään tulisi mieleenkään väittää, että kaksoset ovat tyhmempiä kuin muu väestö. Niin miksi sitten yksinään syntyvät keskoset olisivat sen tyhmempiä kuin muu väestö?
 
Nee
Ei pidä paikkaansa !!!! Itse keskolapsen äitinä voin sanoa että tieteellisesti on todistettu että keskoset ottavat ns.normaaliin aikaan syntyneet lapset kiinni kehityksessä 2-ikävuoteen mennessä ja jonka jälkeen kehitys tapahtuu aivan normaalisti.
Käykää hyvät ihmiset lukemassa keskosista, älkääkä ihmetelkö.
 
Ei pidä paikkansa.En ymmärrä mistä moinen lausahdus.
Meidän keskostyttö..nykyinen toka luokkalainen..On kyllä heti niin fiksu,ettei voi uskoa mitä vanhempiin tulee. :) Ja on luokkansa pisin tyttö kaiken lisäks.Ei heti usko että pikkuisena keskosena syntynyt.
Lääkäriksi meinaa.
Eskariin menevä pikkusisko joka lukee..meinaa vaatimattomasti hevoshoitajaksi. :whistle:
 
moikkis!itselläni tyttö joka syntyi 27 ja 3 viikoilla.Normaalisti kehittynyt.Käveli jo 10kuukautisena ja nyt 2v ja puhuu jo täysillä!Fysioterapeutin ja lääkärin mukaan ainakin meidän keskonen menee 2½vuotiaan käyrillä..että silleen.Olisikohan ihan yksilökohtaista tämä kehitys lapsilla.Tietenkin löytyy myös keskoslapsia joilla on voinut jäädä jotain liian aikaisesta syntymästä mutta ei pidä yleistää!Hyvää loppukesää kaikille äidielle :heart:
 
mä vaan
mun sisko syntyi 3 kk ennen laskettu aika.
hän on nyt kyllä aikuinen ja valmistui just opettajaksi.
on se ainakist minua fiksumpi :p
ristikoiten ratkomisessa hän on mestari =)
en siis usko että väite pitä paikkansa ;)
 
Minttusuklainen
minun veli on keskonen syntyi rv29+ jotain ja osasi vähän vajaa kolme vuotiaana automerkit ja ennen kuin meni kouluun osasi lukea. Ja on muutenkin pärjännyt koulussa hyvin eikä missään nimessä ole tyhmä-
 

Yhteistyössä