keskosvauvan kehitys

  • Viestiketjun aloittaja äiti -06
  • Ensimmäinen viesti
äiti -06
Hei!

Meillä 51/2 kk:n ikäinen tyttö, joka keskonen,syntyi 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Olen huolissaan hänen kehityksestään kun hän ei vielä käänny kyljelleen, tykkää loikoilla vain selällään lattialla. Olen yrittänyt houkutella lelujen kanssa ja jumpattu ollaan, mutta ei se kääntyminen vaan sieltä tule.. pelkään jo pahinta. Helistimiin tarttuu välillä.. muuten kyllä on iloinen ja ihana lapsi.. onko muilla kokemuksia???
 
Nimim. Hmm on oikeassa,keskoslapsen kehitystä verrataan laskettuun aikaan 2v asti,eli 5kk vauva on vasta 3kk,eli ei hänen tarvitsekaan kääntyillä.
Minulla on kaksi keskostyttöä,toinen 2kk etuajassa syntynyt,ja hän kehittyi aika tarkkaan sen 2kk hitaammin,eli siis aivan normaalisti,ja on tänään iloinen ja vilkas(adhd-tyyppistä käytöstä)tokaluokkalainen,pärjää koulussa hyvin. =) :heart:
Nuorempi neiti taas on pikkukeskosena syntynyt,ja hänen kehityksensä on kauttaaltaan viiveinen,mutta eteenpäin on menty kuitenkin,vähän pienemmin askelin vain. =) :heart:
 
äiti -06
hei!

On meillä kehitysseurannat, mutta fyssari sanonut että kaikki on hyvin..täytyy varmaan vaan uskoa ja odotella..aivojen mri oli norm. joka tehtiin lasketussa ajassa ja aivojen uä:ssä nähtiin 1-2mm pieni kysta,jotka kuulemma yleisiä keskoslapsilla?!
 
keskoslapsen äiti
Hyvää jos on seuranta. minulla on vielä pienemmillä viikoilla syntynyt poika ja hänen fyysinen kehitys viivästyi. meillä alkoi käymään fyssari kotona kun poika oli 1v kalenteri ikää. sitten pari kuukauden päästä alkoikin tapahtumaan. pitäthän puolesi!?
 
äiti -06
Eilen olimme 4kk (korjattu ikä) kehityskontrollissa, ja fysioterapeutti huomasi että tyttömme kädet ovat aika jäykät ja pitää/vetää niitä ylöspäin,nyt saatiin käsittelyohjeita miten tulee tyttöä kantaa sylissä kädet edessä jne. ja rupeamme käymään kerran viikossa fysioterapeutin luona jumpalla.. toivottavasti kehitys lähtisi siitä etenemään varvistaako keskoset enemmän kuin normaalilapset, huomasin kun laitoin hänet seisomaasentoon varpaat menee ihan kippuralle, onkohan normaalia? Vai viittaako esim.lievään cp vammaan?? En huomannut sitä eilen kysyä kehityskontrollissa.. Jotenkin mua on alkanut stressaamaan tytön kehitys...mutta eiköhän se siitä..
 
äiti ja keskonen05
Älä stressaa, vaikka se tuttu tunne onkin myös minulle! Kyllä ne valmiudet sieltä ajallaan tulevat. Minulla on syksyllä 05 syntynyt keskonen, joka oppi juuri nostamaan itsensä mahalta istualleen ja hiljalleen alkaa nostaa itseään konttausasentoon. Liikkuminen tapahtuu siis ryömimällä. Fysioterapiassa on käyty viikoittain keväästä asti. Käsittääkseni keskosina syntyneet saavat motoriset kehitysviiveet anteeksi kahteen ikävuoteen asti, joten mikään kiire teillä ei ole. Varpaiden kipristelyä meillä on vieläkin jonkun verran. Jumppari sanoi tämän johtuvat siitä, että jalat ovat vähän yliherkät. Tosin meillä tähän puututtiin vasta alkukesästä. Siihen voi puuttua silittelemällä ja taputtelemalla jalanpohjia kevyesti silloin, kun niitä kipristellään kovasti.

Kyllä asiat järjestyvät. Joskus vain ajan kanssa! Itsekin opin kävelemään vuoden ja 8 kk:n iässä, vaikka en keskonen olekaan.
 

Yhteistyössä