Keskustellaanko teillä isommista ostoksista vai saako ostaa "ilmoittamatta"?

  • Viestiketjun aloittaja nipo
  • Ensimmäinen viesti
nipo
Tuli riitaa miehen kanssa... On tänä kesänä uhrannut satasia harrastukseensa ja nyt vielä havittelee venetrailerin ostoa! Hän on ihan hyvätuloinen, minä pienituloinen, mutta lapsia ja velkaa on.

En hyväksy sitä, että vaikka kuinka on kyse hänen rahoistaan (palkasta), niin hän yhtään mitään keskustelematta menee ja ostaa jotain, joka on pois meidän yhteisestä budjetista :kieh: Tuskin hänkään riemastuisi, jos tuhlaisin vaikka Ikeaan 1000?!!? Enkä sellaista edes tekisi, ellen olisi varta vasten säästänyt tai olisi 100% varma ettei ostos vaikuta ruokaostoksiin tai laskujen maksukykyyn.
 
nalkuttava talonmies
ei tartte keskustella. Saa jos haluaa. Meillä on erilliset rahat. Toki pitää pystyä rahoittamaan pakolliset ruoka ja asumiskulut niistä huolimatta.

Jos mä pistän tonnin takapihaan niin ukolla ei oo siihen mitään sananvaltaa. Ja näin teen joka vuosi...
 
e
Kyl mun mielestä ainakin yli 100?:n ostoksista täytyis keskustella jos on käytännössä sama talous..:/ Vaikka on "omia" rahoja niin jos on perhe elätettävänä niin kyllä sitten pitäis omista harrastuksista vähän karsia ja ainakin keskustella perheen kanssa kaikista isommista hankinnoista.
 
No todellakin keskustellaan. Meillä kysytään jo yli 30euron ylittyvästä ostoksista että onko ok.. Mutta me ollaankin tällä hetkellä tosi huonotuloisia kun miehen työtilanne todella heikko ja minä opiskelen.
 
kahden äippä
Meillä on sopimus, että keskustellaan yli 50e menevistä ostoksista. Toki jos on menossa tiukka kuukausi tai on erityisen paljon laskuja tmv. niin keskustellaan pienemmistäkin.
 
ååå
Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttava talonmies:
ei tartte keskustella. Saa jos haluaa. Meillä on erilliset rahat. Toki pitää pystyä rahoittamaan pakolliset ruoka ja asumiskulut niistä huolimatta.

Jos mä pistän tonnin takapihaan niin ukolla ei oo siihen mitään sananvaltaa. Ja näin teen joka vuosi...
Samoin meillä tehdään. Ei tarvi keskustella, kun on erilliset rahat, kunhan yhteisistä menoista huolehditaan.
 
ap
Sanoin sille, että jos moinen holtiton rahankäyttö ei lopu, aion viheltää koko pelin poikki. Tuskin kenenkään talous kestää moista leväperäisyyttä!!
Helpompi mun on taloutta sitten yksin pyörittää, kun tiedän sentilleen paljonko rahaa on jne.
 
vieras
Meillä mies keskustelee omista hankinnoistaan,minä en. Syy on siinä että mies sanoo kaikkeen ei käy, ei tarvita,ei ja ei. Minä siis en saisi osta mitään joten ostan ja kerron vasta ostettuani.
Sanomista saattaa tulla mutta yleensä antaa asian olla muutaman lauseen jälkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
No todellakin keskustellaan. Meillä kysytään jo yli 30euron ylittyvästä ostoksista että onko ok.. Mutta me ollaankin tällä hetkellä tosi huonotuloisia kun miehen työtilanne todella heikko ja minä opiskelen.
sama tilanne, mutta meillä "keskustellaan" jo yli 5-10 ostoista (jos kyse ei ole ruuasta), esim lelut, vaatteet ja kaikki siitä kalliimmat
 
osittain
minä saan ostaa, mies ei... omat rahat meillä vaikka 12v oltu yhdessä. Tulot molemmilla lähes samat mutta minä joudun vahtiin miehen rahan käyttöä.... "jokusen" kerran käynyt niin että rahat onkin kadonneet taivaan tuuliin ja isot laskut maksamatta...
 
Meillä sovitaan kyllä kaikista menoista.
Mut talous ei olekkaan sillä mallilla et vois mitä tahansa ostella.Samahan se olis jos tulot niin isot et ei monen tonnin ostokset tunnu missään.Meillä tuollaisiin kuitenkin joudutaan säästämään.
Ja molemmille on samat säännöt.
 
Vieras
Isommista ostoksista keskustellaan. Raja taitaa olla jossa 150-200? huitteilla. Molemmat ollaan taidettu joskus ostaa jotain kalliimpaa ilmoittamatta, mutta vain kerran pari. Ei siitä sotaa ole tullut, kun on ollut rahaa, mutta meistä molemmista on mukavampaa, kun tietää.
 
No
Jos laskut ja kaikki tarpeellinen on maksettu ja siitä jää yli rahaa. Niin kumpikin saa käyttää rahansa ihan miten haluaa. Sitten jos on tiukkaa ja pitää jtn kallistaa ostaa,ni sitten neuvotellaan.
 
ninni
Molemmat käydään töissä ja meillä on molemmilla omat rahat ja tilit. Molemmat saa ostaa niillä rahoilla ihan mitä sielu sietää, kunhan hoitaa puolet asumisen kuluista.

Eri asia sitten kun ehkä joskus talous muuttuu kun jään kotiin hoitamaan lapsia ja vain mies käy töissä ja rahat on tiukemmalla.
 
Kyllä meillä keskustellaan, ihan niinkuin kaikista muistakin asioista, tosin me molemmat yleensä ostetaan mitä halutaan (keskustelun jälkeen) ei mulle eikä miehelle tulis mieleenkään mennä jotain hankkimaan keskustelematta ensin
 

Yhteistyössä