*KESTOVAIPAT*

Hei!

Tarvitsisin vähän vinkkejä/ apua kestiksien kätöstä. Olen kahdella ensimmäisellä lapsellani käyttänyt ainoastaan kertiksiä ja nyt olis kova halu kokeilla kestiksiä tällä tulevalla vauvalla.

Mitä kestiksiä suosittelette ja miksi? Oisko parempi satsata All in one -vaippoihin vai kasata itse joku kokonaisuus.

Kävin tosiaan eilen tiirailemassa eri nettiosoitteista tietoja noista kestiksistä ja tuntui, kuin olis ollut jossain vaippaviidakossa ja en oikein tiedä sitten mikä olis hyvä jne.

Kertokaa te kokeneemmat ja suositelkaa jotain.....Kiitos kovasti!!!! :wave:
 
Moi. Suositteleminen on aika vaikeaa, koska jokainen tykkää eri tavoista... Itse olen kahdella lapsella käyttänyt "sekasotkua" eli matkoilla ja öisin kertiksiä, kotona kuorivaippojen sisällä tee-se-itse vaippoja ja joitain valmiita t-vaippoja ja ulkoillessa, kerhoillessa yms. all-in-one-vaippoja. Tähän olen päätynyt ihan kokeile-ja-erehdy -systeemillä =)

Esim. (www.) Babyideasta saa edullisesti käytettyjä kestoja. Kannattanee ostaa paria kolmea erilaista systeemiä ja tosiaan kokeilla, mikä itselle sopii parhaiten. Sen jälkeen vasta satsata isompaan määrään. All-in-onet on tietty käteviä, mutta niiden kuivaaminen vie enemmän aikaa ja vaatii siten ehkä isompia kuivaustiloja, ainakin, jos käyttää pelkästään niitä.

Tiedän, että tää kestovaippamaailma tuntuu alussa aika viidakolta, mutta kokeilemalla tosiaan löytänet parhaimmat ratkaisut teille! Onnea yritykselle, teet kestävän valinnan! =)
 
Pienellä vauvalla harsot ja päälle esim. Bumpyn kuoret (tai hahtuvavillahousut tai jotkut muut villikset, jos ajatus käsipyykistä ei mahdoton).

Kun lapsi alkaa liikkua, niin taskuvaippoja, esim. Fuzzy bunzeja. Harsot voi vielä hyödyntää täytteenä ja kannattaa hankkia muitakin imuja, esim. hamppua.

Jos osaat ommella, voit säästää pitkän pennin. Vaippoja löytää myös käytettyinä esim. Babyidean ja Kestovaippainfon nettisivuilta tai huuto.netistä. Joissain isommissa kaupungeissa on kestovaippahulinoita yms.

Sinänsä kestovaippailun aloitus on aika riskitöntä, että kunhan vain peset ja hoidat vaipat oikein, niin saat niistä todella hyvän hinnan myydessä, jos käykin ilmi, ettei kestovaippailu ole sun juttus.
 
Moikka.

Tyttömme (1v1kk) on käyttänyt pääasiassa kestovaippoja, mutta pidemmillä matkoilla, vierailuilla ja öisin kertiksiä.

Kestovaippoja aloitimme käyttämään heti kun napa oli parantunut.

Ihan vauvana käytettiin vain ohuita sideharsoliinoja ja tarralla kiinnitettäviä vaippakuoria. Sideharsoliinat on helppo huuhtaista/pestä ja ne kuivuvat nopeasti.

Tytön ja tuotosten kasvaessa siirryimme frotee/puuvilla kestovaippoihin, joiden päällä käytettiin jälleen vaippakuoria. Myös taskuvaippoja kokeiltiin, mutta ne eivät mielestämme istuneet yhtä napakasti. Lisäksi taskuvaipat olivat suhteessa kalliimpia ja ne täytyy pestä aina vaihdon jälkeen.

Kestovaipan ja ihon väliin olemme laittaneet riisipaperin (voi ostaa esim Ruohonjuuresta), jonka voi huuhdella wc-pöntöstä alas kakan mukana. Vaippa pysyy näin vähän puhtaampana. 3-4 kk iässä aloimme käyttämään lisäimuja vaipan lisäksi.

Sideharsoliinoja meillä oli käytössä n. 20-30 kpl, vaippoja n. 20 kpl ja tarranauhalla kiinnitettäviä vaippakuoria 3-4 kpl.

Vaippakuoret (Bumpy) ostimme kaupasta, mutta frotee/puuvilla vaipat samoin kuin sideharsoliinat teimme itse. Kestovaipoista ostettiin mallikappaleet, joiden perusteella teimme ison läjän vaippoja. Materiaalit (puuvillaflanellia,fleeceä) ostettiin Eurokankaasta,hamppufeeceä kestovaippamessuilta, lisäksi käytimme vanhoja froteepyyhkeitä tms. kaapeista löytyvää.Jotkut käyttävät pelkkää flanelliliinaa taitettuna.Me pidimme parempana muotoonommeltua läpällistä vaippaa, jossa on päälimmäisenä kerroksena kuivalta tuntuva fleece.

Sitten vielä Niksi-Pirkka vinkki: Pidämme kylppärissä lavuaarin alla kannellista ämpäriä, johon vaihdetut kestot laitetaan kunnollisen huuhtelun jälkeen likoamaan pesuaineeseen. Ämpärin täyttyessä (n. 3 päivän välein) se on kätevä kipata suoraan pesukoneeseen.

Me olemme olleet tosi tyytyväisiä omaan ratkaisuumme.
 
kuu
Joku tykkää lakusta ja toinen hedelmäkarkeista... mutta yhdyn kuten edellä jo sanottu että on hyvä alottaa harsoista ja kuorista.

Itse en ole muuta sitten tullut hankkineeksi, poika on nyt 1v3kk ja edelleen vain harsot ja kuoret (Bumbyn). Olen saanut parit muut vaippasysteemit, mutta minusta harsot on vain parhaat, kätevät ja kuivuvat nopeasti ja halvat.

Joka tapauksessa, suosittelen alottamaan harsoilla ja totutella ja miettiä mitä seuraavaksi. Kamalasti ei kannata etukäteen kalliita all-in-oneja ostaa, jos sitten tykkää että joku muu systeemi olisi parempi.

Joka tapauksessa, onnea kestoiluun!
 
Miskan äiskä
Minä liputan myös harsojen puolesta ja kun en itse tykkää nyrkkipyykistä, niin käytin harsojen päällä pelkästään kuoria (Kushies) enkä ollenkaan villapöksyjä. Varsinkin flanelliharsot on hyviä ja imukykyisiä.

Meillä oli myös alussa muutamia Fuzzeja, mutta ne falskas yöllä selästä ja niiden käyttö jäi sitten siihen.

Meillä vaipat säilytetään käytön jälkeen kuivumassa ja siitä sitten tiputtelen koneeseen. Sappi saippua on ehdotonta kakkavaippojen pesuun, mutta kakkaan mennyttä kuorta sillä ei kannata pestä tai kuori voi värjääntyä. Meillä vaipat pestään joka toinen päivä, se on aika monessa vaipassa suositusaika ja vauvan vaatteet samassa satsissa menee hyvin.

Kestovaippainfosta saa paljon hyvää tietoa kestoilusta ja sieltä löytyy myös kirppari kuten myös babyidean sivuilta.

Tsemppiä kestoiluun, se on ihan kivaa ja mukaansatempaavaa!
 
No mäkin vielä vastaan, vaikka tarpeeksi kai jo saitkin vinkkejä.
Mä aloin käyttää kestovaippoja tytön ollessa ½-vuotias.
Ostin muutaman M-koon Fuzzi Bunz- vaipan uutena ja niihin uudet täytteet, hamppua vai mitä lie (olen edelleen vähän untamo näiden termien kanssa) ja sit sellasen froteisen paksun vaipan, jotka siis laitoin molemmat sisävaippaan.
Sit Babyidean kirppikseltä ostin niitä lisää, samoin itse tehtyjä täytteitä. Itse ompelin vanhoista froteepyyhkeistä ja ostetustakin froteesta lisää täytteitä. Pienelle vauvalle kävi harsokin vaipasta, mutta ainakin meillä isompi lapsi pissaa jo niin paljon, että harson kanssa vaippa valskaa heti.
Noi Fuzzit pitää napittaa aika tiukalle, ettei valskaa hoikalla lapsella haaroista.
Mä ostin Allegron pesuainetta, jolloin pääsin hajuhaitoista. Välillä nimittäin vaipat alkoi haista niin, että heti kastuessaan ne haisi tosi tunkkaiselle ja koko lapsi haisi sen takia epämiellyttävälle. Toinen vinkki tunkkaisuuden poistamiseksi on pestä vaipat (siis täytteet, ei Fuzzia) välillä 90:ssä pitkällä ohjelmalla.
Öisin ollaan käytetty koko aika kertiksiä. Omaa laiskuutta en ole edes kokeillut koskaan kestistä yöllä, kun tyttö pissaa tosi paljon öisin.
 
Mitä se allegron pesuaine on ja mistä sitä saa? Mekin pestään välillä 90 :ssä vaipan täytteet, mutta voisin koittaa muutakin...Meillä on pari taskuvaippaa ja en tajua niiden suosiota, kun ne koko vaipat pitää pestä joka käytön jälkeen. Työlästä,päälliosia tarvii paljon (kalliita) ja ei voi käyttää huuhteluainetta pesussa, joten muukin pyykki jää kovaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 16:27 leenu kirjoitti:
no kyllä mä suosittelen että vaipat pestään ihan joka käytön jälkeen, myös harsot. kuorivaippoja ei tarvii jos eivät likaannu tai haise.
Kommentoit ilmeisesti kirjoitustani?

Meilläkin pestään kaikki vaipat joka käytön jälkeen =) Kuoret tarvittaessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pihlaja:
Mitä se allegron pesuaine on ja mistä sitä saa? Mekin pestään välillä 90 :ssä vaipan täytteet, mutta voisin koittaa muutakin...Meillä on pari taskuvaippaa ja en tajua niiden suosiota, kun ne koko vaipat pitää pestä joka käytön jälkeen. Työlästä,päälliosia tarvii paljon (kalliita) ja ei voi käyttää huuhteluainetta pesussa, joten muukin pyykki jää kovaksi.
Tätä mä en tajua. Miten se on työläämpää kuin sisävaippojen peseminen? Ihan samalla tavalla se tasku menee pesuun (tasku+täytteet) kuin ne sisävaipatkin. Onhan se joo vähemmän pestävää jos niitä kuoria ei tarvi joka koneelliseen laittaa mutta kuitenkin.

Meillä on nyt ollut päiväkotikäytössä ja osittain kotonakin BumGeniuksen taskut, aivan ihania. Lisäksi sisätäyttövaippoja ja villahousut. Pul-kuoria emme ole juurikaan koskaan käyttäneet.

Ja tuosta huuhteluaineesta. Sitä ei suositella MIHINKÄÄN vaippapyykkiin, koska se saattaa heikentää imutehoa merkittävästi. Jos haluaa vaatteissa käyttää huuhteluainetta, kannattaa ne sitten pestä erikseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pihlaja:
Moikka.

Kestovaipan ja ihon väliin olemme laittaneet riisipaperin (voi ostaa esim Ruohonjuuresta), jonka voi huuhdella wc-pöntöstä alas kakan mukana. Vaippa pysyy näin vähän puhtaampana. 3-4 kk iässä aloimme käyttämään lisäimuja vaipan lisäksi.

Sitten vielä Niksi-Pirkka vinkki: Pidämme kylppärissä lavuaarin alla kannellista ämpäriä, johon vaihdetut kestot laitetaan kunnollisen huuhtelun jälkeen likoamaan pesuaineeseen. Ämpärin täyttyessä (n. 3 päivän välein) se on kätevä kipata suoraan pesukoneeseen.
Kaikki kuivaliinapaperit eivät ole maatuvia eikä niitä saa laittaa vessanpönttöön koska ne ovat ns. märkälujia eivätkä hajoa pöntössä veteen.

Tämä ämpärivinkki kuulostaa hyvältä, mutta toimii varmaan parhaiten jos päältä täytettävä pesukone. Sivusta täytettävään voi olla haasteellista kaataa ämpärillinen vettä vaippoineen :)
 
Meillä ämpärissä oli vettä ja etikkaa niin kauan kun lapsi kakkasi vaippaan. Kakan muututtua pottatuotokseksi (n. 7 kk) olemme laittaneet vaipat ihan sellaisenaan ämpäriin. Yllättävän hyvin se vesi menee kyllä sinne sivutäyttöiseenkin koneeseen.

Myös minä suosittelen alkuun harsoa ja kuorta. Meillä on ollut vain villoja käytössä, mutta kaipa se on aivan sama, mitä sitä käyttää, kunhan se istuu. Minä olen tykänyt myöhemminkin harso+hamppu tai bambuhamppu+hamppu imuista ihan vaan taiteltuna villisten sisälle. Ainoastaan yöllä olen taitellut vaipan sisävaippaan, että pysyy varmasti kohdillaan, eikävaippa ole aamulla toisella pyllyposkella.

Aivan viime aikoina (tyttö nyt 1v5kk) olen alkanut miettimään myös muita kuorimahdollisuuksia. Taitaisivat olla villisten kanssa yhdistettynä pitävimmät mahdolliset esim. puistoreissuilla, jolloin vaippaa ei niin vaan pääse vaihtamaan. Villakuoria meillä on käytetty niiden hengittävyyden vuoksi. Kotipihassa tyttö saa kulkea ilman vaippaa, housupyykkiä siitä korkeintaan tulee.

Meillä ollaan sekakäyttäjiä: kestot tulleet kuvioihin kuukauden iässä, yökertsi jäi 8-kuisena, mutta puisto- ja automatkoilla edelleen on kertsit päällä. Usein kertsin päälle puen vielä villikset, kun en osaa nihin luottaa, kun ne on niin vähällä käytöllä.
 
Itse ostin aluksi muutamia AIO vaippoja, mutta sitten siirryin harsoihin.
Jotenkin oon tykästynyt harsoihin (imuja lisäksi) ja ne kuivuvat nopeasti sekä yksinkertaisia käyttää. Pienenä sidoin ne, mutta nyt taaperolle teen pötkön ja hyvä kuori päälle.
Myös näpsyvaipat on ihan ok.
Kestoilussa pääsee halvalla jos haluaa. Itse esimerkiksi koen taskuvaipat hankalammaksi käyttää kuin harsot:)
 
itse käytän taskuvaippoja( fuzzi bunz, bumgenius) syystä että istuvat hyvin ja itse en jaksiai kuori-sisävaippasysteemiä käyttää ja vaikuttaa aika paksulta setiltä lapsen päällä.
aio vaippa vissiin kestää kuivua kauan joten taskuvaippa meillä in.

minä en esikoisella käyttänyt kestoja ja tää kuopuskin oli liki vuoden kun aloitettiin kestoilu.
jos joskus saan kolmannen niin kestoilu alkaa pahimman sinappikakkavaiheen jälkeen vasta. siitä huolimatta vaikka aloitin kestoilun 10kk iässä olen jättänyt viemätää kaatikselle jo nyt 1000 vaippaa.
 
Kestovaippoja vertaillessa voi kyllä tuntua siltä, että uppoaa suohon. löytyy kaikkea mahdollista. Helppo on aloittaa äityispakkauksen kamoilla ja lisäimuilla. Me ollaan käytetty Imse Vimsen sisävaippaa, bambulisäimua ja imse vimsen kuoria. Sitten hankittiin pikku hiljaa AIO -vaippoja päiväkotia varten ja kun alkoi hiukan tajuamaan lisää sisäkankaista, imuista ja kuorista. AIO -vaipat kyllä kuivaa yleensä hitaammin ja taskut, sisävaipat, harsot ovat varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja vauva-aikana. Taaperoilla tarpeet voivat sitten vähän muuttua.
 
Moi!

Itse päädyin kestovaippoihin säästö-ja ekologisista syistä. Meillä käytetään harsoja taiteltuna ns. leijaksi, taittelu-ohjeita löytyy netistä, ja imuina meillä on myös puoliksi pistettyjä harsoja. Kokonaisuus pysyy kiinni näpsyllä. ImseVimsen imuja mulla on muutama, ne olen tilannut nettikaupasta, lisäksi meillä on itsetehtyjä kuorivaippoja ja vaippoja, joissa on imut valmiiksi ommeltuna. Kuorina käytetään joko villiksiä tai ihan tavan kuoria, myllymuksuilta viimeks tilasin kuoren.
Harsot ja kuorivaipat ovat mielestäni olleet parhaita, harsot on halpoja ja taittelukin on kivaa :D Pesen ne yleensä 60 asteessa, joskus etikan kera.

 
meillä oli ihan vauvana käytössä oikeestaan muotoon ommellut sisävaipat ja kuoret. Ihan perus pul- kuoria ja myös villiksiä. Sillon tällön taittelin myös harson vaipaksi, mut siitä mun mielestä tuli aika paksu paketti pikkuselle. sit kun neiti vähän kasvo, niin alettiin käyttään pääasiassa taskuvaippuja. ja niillä mennään edelleen. tyttö nyt 1,3 v. Pari aio:ta myös löytyy, mut ne on kyl aika hitaita kuivuun. Niin ja päikkäreillä tykkään vieläkin käyttää sisävaippaa ja villiksiä. Mut kuten jo aiemmin sanottu, niin se on niin makuasia mistä tykkää. Kokeilemalla vaan löytää sen sopivimman vaihtoehdon itelle ;)
 

Yhteistyössä