kestovaipoista kysymys??

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mulle nuo kestovaipat on kokonaisuudessaan ihan vieras juttu. Sain kuitenkin miehen veljenpojan kestovaipat lainaksi ja tykkäisin niitä käyttää.

Ongelmana on se, että mä olen ihan pihalla niiden kanssa. Mä sain siis kasan froteisia sisävaippoja. Ja sitten niitä kuoria. Ja sitten villahousuja.

Niitä villahousuja mä en ole halunnut käyttää kun tuntuu että vauvan iho kutiaisi niistä (itse en voi sietää villaa iholla) ja että ne olis kuumat. Mutta tuntuu että pelkkä tuo frotee ja kuori falskaa tosi paljon. Eipä kestä kauaa kun poitsu on ihan märkä.

Niin että pitäiskö tuossa välissä olla jotain lisäimua vai mitä hittoa? Vai olisko pakko laittaa vielä ne villahousut?

Kiva ajatuksena tosiaan, mutta eipä oo kiva jos vauva on koko ajan märkänä kun vaipat vuotaa :| .
 
Lisäimua kannattaa laittaa, jos tulee läpi. Onko kuoret muovia? Niistä on saattanut mennä pissa pitokyky pois.. Esim. jos ne on pessyt väärin tms. Itse käytän neidillä villahousuja sillä ne hengittävät hyvin, eikä pissa ole vielä koskaan tullut lävitse :)
 
Turkilmas
Ainakin yhdet housuista on tosiaan merinovillaa. Osa pöksyistä on itse tehdyt enkä tiedä niistä sen enempää.

Noita kuoria on erilaisia. Yksissä on mun mielestä myös muovipinta, mutta muut ainakin tuntuu aika hengittäviltä, lähinnä just pitämään vaan sitä froteevaippaa paikallaan.

Mutta tuosta lisäimusta. Oon vaan jostain lukenut tuollaisen sanan, mutta en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa :ashamed: . Eli mitä sitten vois käyttää lisäimuna?
 
vieras
Onko vaipat tarpeeksi kireällä? Onko malli istuva eli sopiiko sun vauvalle kunnolla?
Yksilöllistä mikä sopii kenellekin ja kuinka paljon tarvii imua. Kokeilemalla selvii mikä olis hyvä just sun vauvalle.

Meidän poika oli syntyessään pienikokoinen ja ruipelo. Aluksi kun nukutin aina kyljellään, kaikki vaipat falskasi. Kertikset yhtä lailla kuin kestot. Hermot meni ja pari ekaa kuukautta käytettiin vain kertiksiä, niin ei tarvinnut pestä kuin vaatteet ja lakanat, jos vaippa falskasi. Sitten kokeiltiin uudestaan kestoja ja homma alkoi toimia. Aluksi oli tarkoitus käyttää vain muutama kesto päivässä, mut nälkä kasvoi syödessä ja lopulta meillä oli n 20 vaippaa käytössä 3 pvä pesuvälillä. Öisin ja reissussa kertis. Villahousuja kokeiltiin pariin otteeseen, mut ei ollut meidän juttu. Poika oppi päiväkuivaksi n 1 v 6 kk ja yökuivaksi n kuukautta myöhemmin. En tiedä oliko kestoilla jotain vaikutusta asiaan, mutta ainakin häntä suunnattomasti inhotti märkä vaippa siinä vaiheessa kun oppi tajuamaan pissaaminen ja märän vaipan yhteyden.
 
Minkälaiset ne kuoret on? Jos ovat kovin vanhat ja vaikka väärin pestyt,ovat tosiaan voineet menettää pitokykynsä. Villakuorista en osaa mitään sanoa,kun niitä meillä ei ole käytössä. Kunnon kuorien alla vaippa kyllä pitää kosteuden hyvin.

Millaisia froteevaipoja ne ovat?Ohuita,paksuja? Onko se froteevaippa aina aivan märkä?Jos on ihan litimärkä,silloin niihin voisi olla lisäimu hyvä ratkaisu. vaipan pitää olla myös ihan kokonaan siellä kuoren sisällä,jos ei ole niin kosteus kyllä siirtyy vaatteisiin nopeasti.

Olikohan tästä mitään apua....
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mutta tuosta lisäimusta. Oon vaan jostain lukenut tuollaisen sanan, mutta en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa :ashamed: . Eli mitä sitten vois käyttää lisäimuna?
Lisäimuksi vaikka vanhoista froteepyyhkeistä sopivia suikaleita, harsot käy hyvin myös.
 
Lisäimuna käy vaikka pieni harso,tai froteesta,flanellsita tms oleva suorakaide. Eli mikä vaan imevä kangas minkä siihen vaippaan voi taitella....

Meillä oli pienellä itse ommeltuja sellasia suorakaiteen muotoisia imuja,missä oli froteeta tai flanellia pari-kolme kerrosta.
 
Turkilmas
Kiitos paljon vastauksista. Kiva lähteä aivan ummikkona liikenteeseen :snotty: . Mä en usko että nuo kuoret on kovin vanhoja, mutta saattaa totisesti olla että mä olen ymmärtänyt jotain väärin ja laittanut siis väärin.

Nuo froteiset vaipat on kohtalaisen paksuja ja ovat kyllä aika märkiä. Poitsu pissaa tällä hetkellä aika tavalla kun on jatkuvasti tissillä.

Pitäiskö käyttää vaikka sitä sideharsoa vielä? Siis jos ekana olis se, sitten froteevaippa ja sitten kuori? Vai?
 
vieras
Froteeta paremmin imeviä materiaaleja löytyy myös. Esim hamppu ja bambu. Suosittelen käymään www.kestovaippainfo.fi Siellä on keskustelupalsta, josta saa hyviä vinkkejä. Sellainen kannattaa myös tarkistaa, että onhan vaippa kunnolla kuoren sisällä. Ei saa pursua mistään yli, koska silloin kosteus siiryy vaatteisiin. Kuoren pitäisi siis olla napakasti ihoa vasten niin, ettei sitä froteeta näy yhtään mistään.
 
Turkilmas
Ootte te vaan kilttejä :flower: . Mä käyn tutustumassa tuolla nettisivulla vielä ja pyydän myös tältä veljen avovaimolta neuvoja kun hänet ens maanantaina varmaan näen.

Eiköhän tää tästä kun ei stressaa =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Ootte te vaan kilttejä :flower: . Mä käyn tutustumassa tuolla nettisivulla vielä ja pyydän myös tältä veljen avovaimolta neuvoja kun hänet ens maanantaina varmaan näen.

Eiköhän tää tästä kun ei stressaa =)
Hyvä, jos neuvoista on apua. Mulla oli itellä aluksi ongelmia kestojen kanssa ja oli tosi kun asiaan perehtynyt kaveri pystyi neuvomaan. Olis jäänyt muuten kokeilut aika lyhyeen. Sen takia mä nyt "kokeneena kestoilijana" mielelläni jaan neuvojani nykyään, jos vaan suinkin osaan.
 
nii
Ja tuohon villan kutittamiseen. Kyllä merinovillakin kutittaa jos ei kestä villaa. Meillä esikoisen iho ei kestä, mutta kaksi nuorempaa voi villaista pitää vasten ihoa. Minä itse en siedä villa paljaalla iholla, ja olen kokeillut merinovillaa ja silkkivillaa. En kuitenkaan ole allerginen villa vain pistelee :)
 

Yhteistyössä