Kestovaippojen pyykkäys

Kuinka usein pesette vaippapyykkiä?
Entä pesettekö vaipat erikseen vai muun pyykin seassa?
Millä pesuaineella?
Koetteko kestoilun kuinka työlääksi kahden lapsen kanssa?
Kuivaatteko narulla vai kuivurissa?

Meillä on suunnitelmissa kokeilla kestoilua kakkosen kanssa (eka on vaipatettu kertiksillä) ja olen ihan pihalla näistä kuvioista :)
 
kerran kahdessa päivässä. samassa koneessa menee myös ne muut pyykit jotka kestää 60 asteen pesun. pesupähkinöitä / Ecoverin nestemäistä. ei ollut kestoilu kahden kanssa työlästä, tosin esikoisella meni siinä vaiheessa vain muutama vaippa päivässä kun veikka syntyi. narulla kuivataan.

ja voipi muuten olla että jos meinaat nyt esikoisenkin kestottaa niin ei välttämättä kestoja jalkaansa huoli. toivottavasti huolii kuitenkin :)
 
Kyllä mä ajattelin esikon pitää Liberoissa loppuun asti ja aloittaa sitten vauvan kanssa. Yritetään jo kuitenkin pottailla enenevässä määrin, joten toivottavasti kohta pääsis kokonaan eroon vaipoista.
 
Mie pesen varmaan joka toinen tai kolmas päivä vaippapyykkiä ja pesen ihan omina koneellisina. Odottelen aina melkein täyden koneellisen vaippoja ja sen mukaan pesen. Nestemäistä ecoveria käytän minäkin.

Meillä esikoinen on vielä toistaiseksi myös vaipoissa (lähinnä yövaippa) ja ihan kertiksillä mennään. Kuopus taas kestoilee. Ja tosi hyvin on menny kestoilut, olen jopa itse noita vaippoja ommellu :) Tosin en tiedä mikä tilanne olis ollu, jos kuopus olis ollu esim. itkuisempi tai huonounisempi.

Kuivaan vaipat ensin narulla ja sitten käytän varttitunnin kuivurissa. Meillä vaipat jää niin koviksi, että kuivuri sitten pehmentää ne.
 
Saippuaa ei saa olla yli 5 %, huuhteluaineen tilalla voi käyttää etikkaa, se pehmentää pyykkejä. Meillä ainakin harsot pehmeni heti, kun aloin lorauttaa puoli desiä etikkaa huuhteluainelokeroon. Mä käytän X-tra pesuaineita, nestemäisiä, muuta sopivaa meidän lähikaupasta ei löydykään. Vaippakoneellinen meillä pyörii kans joka toinen päivä ja samassa konellisessa pesen kuopuksen vaatteita ja välillä muidenkin 60 astetta kestäviä vaatteita. Kuivatus tapahtuu narulla, rumpua ei ole. Kaksosten kestovaipattaminen onnistuu varman ihan hyvin, samoilla vaipoillahan pärjää yleensä useampikin lapsi ja konettakin voi siten pyörittää usein. Ja jos tuntuu raskaalta, niin sitten kannatta ottaa kertikset välillä apuun, ei se niin kauheaa ole, jos välillä käyttää kertiksiä ja välillä kestoja, pääasia että vaippavuori vähenee edes vähän ja rahaa säästyy. Jos et ap ole vielä käyny kestovaippainfon sivuilla (kestovaippainfo.fi), niin sinne kannattaa suunnata, sieltä löytyy paljon tietoa ja kirppis josta vaippoja voi helposti ostaa kokeiltavaksi. Käytettynä kannattaa hommata, ja erilaisia vaippoja ja harsoilla kannattaa aloittaa vastasyntyneiden kanssa. Tsemppiä kestoiluun ja varoitus, siihen hurahtaa! =)
 
Meillä on puoli vuotta vanhat kaksospojat ja kestoillaan. Alkuun käytettiin vähän aikaan kertakäyttöisiä, mutta nyt pelkillä kestovaipoilla. Alkuun ostettiin kaupasta, mutta nyt ollaan tehty itse vaipat. Ei ole meidän mielestä työlästä kahden lapsen kanssa. Vaipan vaihdon yhteydessä laitetaan vaippa vaippaämpäriin valmiiksi pesukunnossa (= imut pois sisältä) ja ämpäri kumotaan päivän päätteeksi pesukoneeseen. Pesuaineena välillä pesupähkinät ja välillä jotain nestemäistä. Merkkiä en muista. Avovaimo huolehtii pesuaineen ostosta. Kuivausrumpua ei käytetä kun ei ole. Jostain avovaimo oli lukenut, että jos kestojen kanssa käyttää kuivausrumpua niin sen ekologisuus häviää.
 
meillä kestoilee kaksi nuorinta 1v3kk ja 3v sekä äiti, ens kesänä tulee uusi kestotettava :heart:
Pesen pyykkiä joka päivä kun tulee koneellinen, sekaisin vaatteita ja vaippoja (muutoin joutus odottamaan useamman päivän). Kaikki talon pyykin pesen HyväPyykki aineella. Kuivausrumpua käyn joskus käyttämässä pyykkituvalla, mutta pääsääntöisesti kuivatan narulla.
En koe pyykkäämistä työlääksi mutta aikaa se vie tällasessa 6 hengen taloudessa ihan kiitettävästi :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu81:
Kyllä mä ajattelin esikon pitää Liberoissa loppuun asti ja aloittaa sitten vauvan kanssa. Yritetään jo kuitenkin pottailla enenevässä määrin, joten toivottavasti kohta pääsis kokonaan eroon vaipoista.
Saattaisi esikoisen kuivaksi opiminen nopeutua kestoissa. Meillä kävi niin, kun käytin sellasia missä oli esim flanellia ihoa vasten, niin että vaippa oli märän tuntunen =) ja nuoremman kanssa hurahdin sit täysin tähän kestoiluun :whistle:



 
Mulla on 7kk ikäinen poika, joka on kestovaippaillut siitä lähtien kun tultiin synnytyslaitokselta kotiin. Kauppa- ja kylästelyreissuilla käytetään kertakäyttövaippoja.

Pojalla on käytössä harsoja ja niiden kanssa itse moninkertaisesta flanellista ommeltuja lisäimuja tai Prismoista ja Citymarketeista saatavia Muumi-kestovaippoja.

Kuorena käytän hahtuvavillalangasta kudottuja villahousuja tai Muumi-merkkisiä kuoria, jotka on tehty PUL-kankaasta.

Ensimmäisen 3kk aikana hän käytti myös äitiyspakkauksessa tulevaa kestovaippaa ja varsinkin sen kuorta. Kuori oli monesti käytössä kun harsot oli päällä.

Pesen vaippapyykkiä ehkä joka 3. päivä.

Pesen joskus vaipat muun pyykin seassa, joskus erikseen jos vaippapyykkiä on kertynyt niin paljon tai moni vaipoista on esim. tosi kakkainen.

Harsot ja flanellilisäimut pesen monesti 90 asteessa. Miellyttävää kun tietää, että vaipat on varmasti hygienisiä ja pysyvät ihanan valkoisina. Muumi-vaippoja saa pestä 60 asteessa.

Harsoihin ja lisäimuihin käytän MiniRisk valkopyykin pulveria + jokus huuhteluainetta. Muumi-vaippoihin käytän MiniRisk Coloria. Huuhteluainetta en käytä näihin. Villakuoret pesen käsin ns. kissasaippualla.

En oikeastaan koe kestoilua kovin työläänä.

Kuivaan narulla.

Tässä minun huomaamat miinukset ja plussat:
- pissaisia harsoja, lisäimuja ja Muumi-vaippoja on kuivumassa sauna täynnä

- likavaippoja joutuu siirtelemään vaipanvaihtopaikalta kuivumaan ja kuivuttuaan pyykkikoriin tai suoraan koneeseen

- kakkojen peseminen harsoista on yhenlaista värkkäystä

- jos vaipat on likoamassa sankossa, vettä pitää vaihtaa ja muutenkin joutuu pitämään huolen, että vaipat tulee pestyä parin päivän sisällä ettei pöpöt ala lisääntyä kauheasti likavaipoissa.

+ Oon kuullut, että kertakäyttövaipat hautovat liikaa ja saattaa aiheuttaa poikavauvoilla lapsettomuutta sitten ku he ovat aikuisia. Kivekset kuulemma joutuu olemaan liian kuumassa. Minä ainaki haluan lapsenlapsia.

+ Kertakäyttövaipoissa on paljon muovia ja muovi tehdään öljystä. Riippuvuus öljyyn ei ainakaan parane kertakäyttövaippoja käytettäessä. =)

+ Onhan se terveellisempää pitää vauvan ihoa vasten esim. puuvillaa kuin valkaistuja kertakäyttövaippoja, jotka on osittain tehty öljystä.

+ Säästää pitkän pennin.

Varsinkin harsot ja itsetehdyt lisäimut maksavat itsensä takaisin 2-3 kuukaudessa. Itse ostin harsoa kangaskaupasta 12m ja ompelin siitä 15kpl 80cm x 80cm -kokoisia harsoja saumurilla. Äitiyspakkauksessa tuli lisäksi 7kpl harsoja.

Lisäimut mulla on semmoisia 10cm x 42cm -kokoisia suorakulmioita. Ostin niitä varten sen verran flanellia, että sain siitä taiteltua kankaan nelinkertaiseksi ja ompelin reunat saumurilla yhteen. Ja kun mulla on poikavauva, taitan lisäimun vielä kaksinkertaiseksi pippelin kohdalta kun vaihdan vaipan. Lisäimua riittää silti vielä takapuolelle jos tulee vetelät lörtsyt.

Laskin kesällä kun poika oli 3kk, että se käyttää 5 harsovaippaa joka päivä eli kuukaudessa 150 vaippaa. Ensimmäisen 3kk aikana hän on siis käyttänyt jo 450 harsovaippaa. Jos nämä - tai edes puolet niistä - olisi kertakäyttöisiä, niin onhan siinä säästöä.

Muumi-kestovaippa maksaa uutena melkein 17e. Yhtä Muumi-vaippaa joutuu käyttämään 100 kertaa, että sen käyttöhinnaksi tulee 0,17e/kerta eli tosi halvan kertakäyttövaipan verran. Toisaalta Muumi-vaippaa on harsoa miellyttävämpi/helpompi vaihtaa. Viimeistään 2. lapsen kohdalla Muumi-vaippa on maksanut itsensä takaisin.

+ Säästää paljon luontoa. Yhtä kertakäyttövaippapakettia varten on kulutettu paljon luonnonvaroja. Polttoainetta on kulunut hirveästi suhteessa siihen, että lapsesi käyttää vaippaa muutaman tunnin. Sen jälkeen vaippa menee kaatopaikalle 1000 vuodeksi ja onko silloinkaan vielä hajonnut. Onko tässä yhtälössä mitään järkeä? =) Hirveätä itsekkyysylellisyyttä.

Sanoisin, että jos motiivisi kestoilulle täytyy olla luontoa ajatteleva, muuten se ei kanna. Ja jos haluat käyttää itsetehtyjä vaippoja (esim. harsoja), hanki ne varalta jo odotusaikana. Voi olla, ett vauvan kanssa ollessasi et jaksa keskittyä enää mihinkään kestovaippa-asioihin.
 
Melkein kaikki onkin jo sanottu, mut itelle tuli mieleen, et kestojahan saa hyvin myös käytettynä, jolloin ne on edullisempia hankkia. Näin meillä, kun ei alkuun ollu omaa ompelukonetta, ja nyt niin vähän aikaa sitä käyttää.. Eli suurin osa on kierrätettyjä kestovaippoja, ja mitä teen ite, teen pääosin kierrätysmateriaaleista. Imukykyhän vaan paranee, kun vaippaa pesee, eli sikäli vanhat vaipat on jopa parempia ku uudet :) Eli ei tartte välttämättä osata ommella tai maksaa noin 20e/vaippa, ku käytettynä saa 2-10e/vaippa..
 
Meillä kaks kestopeppua, toinen toki vain enää yövaipalla. Joka toinen päivä pesen 60asteen koneen, jossa vaipat, vaatteet, pyyhkeet sun muut, jotka tossa asteessa pestään kaikki samaan pesuun vaan, etikkaa huuhteluaineeks, pesuaineena meillä Amwayn SA8 Baby, vaippaimut ja sisävaipat pistän yleensä lyhyeks aikaa kuivausrumpuun "esikuivamaan". Ei olla koettu työläänä, eikä koskaan vaihdettais kertiksiin!

Toi kestovaippainfo. fi on tosiaan oivallinen foorumi asiaan perehtymiseksi. Keskusteluissa saa sieltä varmasti neuvoja. Tsemppiä sinulle hyvän kestoilu-uran alkuun! ...vielä meidän avulla maailma pelastuu.... ;)
 
Mä pesen 2-4pv:n välein kun osa kestotan tuota. Oon aikanaan täys kestottanu mutta välillä pistin pois kun sen iho ei kestäny ja taas ollaan alotettu. ensin alkuun keräsin käytettynä kaikki mutta nykyään teen ite vaipat
 
Esikoista odotan ja kestoilu on suunnitelmissa.
Olen ommellut itse kestoja ja harsoja ja käytettynä ostanut.
Kysyisinkin lähinnä likaisten vaippojen säilytyksestä? Kumpa on parempi tapa kuiva säilytys vai vedessä?
 
Meillä päivän aikana likaantuneet kestovaipat pyöräytetään ensin keskenään pikapesulla eli esipestään. Sitten lisään (harvemmin mies osallistuu pyykinpesuun eli jatkan kerrontaa rohkeasti ensimmäisessä persoonassa) joukkoon muuta päivän aikan kertynyttä 60-pyykkiä, ensisijaisesti vauvanvaatteet. Näin kestot eivät muhi vuorokautta pidempään pesua odottamassa. Samalla niiden ja vauvan vaatteiden kierto pysyy nopeana. Vauva tarvitsee tällä systeemillä vähemmän vaatteita ja pyykkiä tarvitsee pestä vähemmän, sillä en tahdo kestoja pitää vuorokautta pidempään odottamassa pesua. (Pesua kestot odottavat kuiviltaan avonaisessa sankossa tai korissa.) (Aiemmin pesin vaippapyykkiä erikseen, mikä isolla koneella oli suoranaista t u h l a u s t a. Nyt myös kuivuria tulee käytettyä vähemmän !!!) Tämän satsin pesen aina iltaisin ja onneksi iltavirkku mieheni hoitaa pyykin ripustuksen, jos itse ehdin simahtaa... Yön aikana olohuoneen keskellä kököttää pyykkiteline, josta aamulla herättyä saapi kerätä päivän alkajaisiksi kuivat pyykit aamukahvin poristessa. No okei, muut pyykit kuivuu yön aikana, mutta ne pari AIO-vaippaa, mitä meillä on ripustan, vielä puuhellan eteen kuivumaan loppuun, jotta kyökki on näyttää kotoisalta iltapäivään saakka. Kuivumassa riippuva pyykki luo osaltaa oikeaa tunnelmaa vauvaperheen kotiin :LOL:

Pesuaineena Erisan-colortiivistejauhe, jota laitan kolmanneksen ohjeen mukaisesta annostelusta ja pesulämpötila siis 60. (Coloria, koska vaippoina Myllymuksujen iloisen värisiä ja muutenkin loistavia vaippoja - huom! mainos!!!) Nestemäistä käyttäisin, jos niistä ei kertyisi ällömuovipulloja kaatopaikan tukkeeksi. Huuhteluaineeksi lurautan joskus etikkanoron. Etikkakin on toki muovipulloissa, mutta pönikkä kestää aika pitkään :saint:

(Itse pyykkikone saa raikastuakseen pestä itsensä sitruunahapolla muutaman viikon välein. )

Meillä lapsia kyllä myös kaksi, mutta esikoinen on ollut kuiva jo usemman vuoden eli ei hankalaa tällä lastentulon rytmityksellä kestoilu, vaikka lapsia kaksi :eek:

Jösses. Ehkä olisi nämäkin asiat saanut hieman tiiviimminkin esitettyä. Taitaapa olla pari kirjoitusvihrettäkin...

Puhe- ei kuin kirjoitusripulista kärsivä kotiäiti toivottaa leppoisaa yötä ja lähtee hakemaan alakerrasta pyykkejä ripustettavaksi...

Kestoiluterveisin,

Willa-Mamma
 

Yhteistyössä