Ketkä viitsii maksaa maltaita lastenvaatteista?

En oo varmaan virallisten kriteerien mukaan vaatehullu mutta välillä ostan lapsille mieluisia kuoseja jotka sitten saattaa maksaa enempi. Mutta mä näen tuon kyllä ihan harrastuksena. Jotkut kerää postimerkkejä, jotkut kirjoja ja jotkut lastenvaatteita. Jotkut harrastaa jalkapalloa, jotkut koiran kouluttamista ja jotkut lastenvaatteita.
En ymmärrä niitä jotkaa maksaa käytetyistä sydänahtereista 50e mutta en ymmärrä niitäkään jotka sitä ihmettelee ja paheksuu. Mä ostin itselleni syksyllä 60e juoksukengät ja ensi kesän jälkeen joudun kuitenkin ostamaan uudet, se tuskin eroaa tästä että joku kallis vaate käy lapsella vain puoli vuotta? Tai no on ero siinä että mä tuskin saan 30e jos myisin ne kengät. :D
 
Kukin tuhlaa mihin tykkää. Itse tykkään näteistä ja toimivista vaatteista. Ulkovaatteet muksuilla(kin) on pääosin noita parempia merkkejä. Liki kaikki kuitenkin alennuksista hankittu ja kiertävät lapselta seuraavalle niin kauan kun hyvinä pysyvät (4 omaa lasta ja muksujen serkut sitten päälle). Sisävaatteissakin tykkään kivan näköisistä ja hyvin istuvista, mm molo & pop on yhtiä suosikeitani, toki löytyy kaikenlaista h&m:ään ja lindex:iin asti.

Ei kuitenkaan niin että maksaisin jostain keräilyharvinaisiudesta pari-kolme kertaa uuden hinnan vaan niin että hyödynnän alennusmyyntejä ja kirppiksiä etsien noita edullisesti. Yhden miikkarimekon menin taaperolle ostamaan kun maksoi kirppiksellä 3€. Samana iltana löysin vastaavan, niin ikään käytetyn sydänpyllyistä 35€. Sitä hintaa en tod olisi maksanut, tuonkin ostin lähinnä siksi että siskon tyttö saa sen sitten kun jää meiltä pieneksi. On enemmän siskon makuun kuin minun.
 
"vieras"
Juu munkin mielestä on tosi turhamaista pienestä pitäen opettaa lapset kuluttamaan ylenpalttisesti. Tietty se voi olla ekologista, jos vaatteita todella kierrätetään usealla lapsella. Tosin olen kyllä kierrättänyt omilla 3 lapsellani ihan perusjunttivaatteetkin, minkä jälkeen ne ovat olleet ihan finaalissa. Joitain kalliita vaatteita on myös ollut, lähinnä lahjaksi saatu, ja ne ovat ihan vastavalla tavalla kuluneet käytössä kauhtanoiksi. En ole huomannut laatueroa.

Olennaista on myös, miten paljon vaatteita hommataan. On turha ainakaan valittaa rahapulaa, jos vaan ostelee vaatetta vaatteen perään miettimättä, tarvitaanko koko ajan uutta mekkoa.

Itselläni ei ole aikaa kierrellä aleja, kirppareita eikä varsinkaan kaupitella vaatteita ympäriinsä. Mulla on työ ja hyvä kun ehdin normaalit välttämättömät vaatehankinnat tekemään esim. Citarista ruokaostosten yhteydessä. Niillä on pärjätty hyvin.

Mun mielestä Burberryt sun muut kalliit merkkivaatteet lapsilla on suorastaan aika typerän näköisiä, siinä toinen syy, että en niitä hommaa.
 
"vieras"
Ai niin ja ehkä olen vanhanaikainen, mutta en vaan osaa mieltää, että shoppailu, osteskelu, kuluttaminen olisi jokin harrastus. Musta harrastuksia on esim. liikunta, musiikin soittaminen, historia tms.
 
Mä en juur jaksa panostaa kun en pidä mitään tuotetta kovin laadukkaana joka tehdään sarjatyönä. Se ei ole koskaan 100% laatua.
Sen verran pitää sanoa, että meitin 3v lähti juur kerhoon isoveljensä vanhassa villapuvussa ja isoveli siis 12v ja asu on hyvässä kuosissa edelleen vaikka on ollut parilla muullakin tenavalla lainassa tässä välissä. Puvun olen itse tehnyt ja niistä langoista joista harva tykkää kun katsoo ettei ne ole laadukkaita. Ei ole nyppyjä tai näytä huopuneelta ja poika tykkää.
Jokainen kuitenkin loppupeleissä tekee omille rahoilleen mitä lystää.
 
esteettinen
Minusta on kivempaa pukea nättejä kuin rumia vaatteita, niin itselleni kuin lapsille. Usein nätti maksaa enemmän. Voisi kai meistä jokainen myös pukeutua itse 20 euron farkkuihin ja käyttää niitä vuosia, kunnes hajoavat.
Niin minustakin on kivempaa pukea nättejä kuin rumia vaatteita, niin itselleni kuin lapsille. Halpa ei tarkoita rumaa ja kallis kaunista=D Kun on taiteellista silmää, voi pukea lapsensa ihan minkä hintaisiin vaatteisiin ja silti lapsi on näteissä vaatteissa. Ostan halpoja vaatteita itsellenikin ja silti olen aina tyylikkäästi pukeutuneita. Muutama kalliisiin vaatteisiin ja muutenkin paljon ulkonäköönsä törsäävä tuttuni ihastelee usein kirppis/ale/henkkamaukka/ym -vaatteitani ja käy sitten ostamassa samat jos mahdollista.

Varsinkin vauvan vaatteita olen ostanut käytettynä pääosin ja kaappi on silti täynnä kauniita vaatteita=) Käytettynä saa murto-osalla oikeasta hinnasta ja erittäin hyväkuntoisia. Uutena taas olen hyödyntänyt alet ja niistäkin olen nättejä löytänyt=)

En siis itsekään ymmärrä miksi normituloisten pitäisi käyttää tuhansia euroja vuodessa lasten vaatteisiin. Valitettavasti se hinta ei ole laadun tae nykypäivänä. Anopilta saanut kalliita ekovaatteita lapselle ja ekassa pesussa menneet niin nukkaisiksi kuin olisi jo 100 kertaa pesty tai enemmänkin.
 
[QUOTE="vieras";27843205]Ai niin ja ehkä olen vanhanaikainen, mutta en vaan osaa mieltää, että shoppailu, osteskelu, kuluttaminen olisi jokin harrastus. Musta harrastuksia on esim. liikunta, musiikin soittaminen, historia tms.[/QUOTE]

Itse pohdin aamulla tuota samaa asiaa ja minä taas tulin siihen lopputulokseen, että vaatteet voivat olla harrastus. Esimerkiksi minä kerään kenkiä. Keräily on harrastus. Kun ihminen kerää jotain niin joutuu ostamaan niitä jos ei osaa tehdä.
 
huih
[QUOTE="vieras";27843205]Ai niin ja ehkä olen vanhanaikainen, mutta en vaan osaa mieltää, että shoppailu, osteskelu, kuluttaminen olisi jokin harrastus. Musta harrastuksia on esim. liikunta, musiikin soittaminen, historia tms.[/QUOTE]

Edelleenkään kukaan ei ole kertonut miten se kalliin vaatteen ostaminen on enemmän kulutusta kuin halvan vaatteen ostaminen. En keksi ainuttakaan hyvää syytä paheksua jonkin kalliin merkin suosimista, paitsi jos ostetaan niin ettei vaatteeseen ole varaa. Se onkin jo älytöntä jos perhe näkee nälkää 40e housujen takia. Minä ostan vaatteen joka miellyttää silmää, maksoi se 2 tai 30e. Miksi en ostaisi kun rahat riittää loistavasti siihen, että voin ostaa miellyttävää vaatetta. Mitään tiettyä merkkiä en sisävaatteista suosi, mutta eipä siinäkään mitään väärä ole.
 
"vieras"
Edelleenkään kukaan ei ole kertonut miten se kalliin vaatteen ostaminen on enemmän kulutusta kuin halvan vaatteen ostaminen. En keksi ainuttakaan hyvää syytä paheksua jonkin kalliin merkin suosimista, paitsi jos ostetaan niin ettei vaatteeseen ole varaa. Se onkin jo älytöntä jos perhe näkee nälkää 40e housujen takia. Minä ostan vaatteen joka miellyttää silmää, maksoi se 2 tai 30e. Miksi en ostaisi kun rahat riittää loistavasti siihen, että voin ostaa miellyttävää vaatetta. Mitään tiettyä merkkiä en sisävaatteista suosi, mutta eipä siinäkään mitään väärä ole.
Jos kulutuksella tarkoitetaan sitä, paljonko rahaa käyttää, mitä sillä kai yleensä tarkoitetaan, niin kalliin ostaminenhan on kulutusta.

Paljonko kulutit viime kuussa? Siihen kai vastataan, montako euroa. Eikä esim. että 5 kg perunoita, 2 paitaa tms.
 
Edelleenkään kukaan ei ole kertonut miten se kalliin vaatteen ostaminen on enemmän kulutusta kuin halvan vaatteen ostaminen. En keksi ainuttakaan hyvää syytä paheksua jonkin kalliin merkin suosimista, paitsi jos ostetaan niin ettei vaatteeseen ole varaa. Se onkin jo älytöntä jos perhe näkee nälkää 40e housujen takia. Minä ostan vaatteen joka miellyttää silmää, maksoi se 2 tai 30e. Miksi en ostaisi kun rahat riittää loistavasti siihen, että voin ostaa miellyttävää vaatetta. Mitään tiettyä merkkiä en sisävaatteista suosi, mutta eipä siinäkään mitään väärä ole.
Onko 40e housut kalliit?
 
hahahaha
Niin minustakin on kivempaa pukea nättejä kuin rumia vaatteita, niin itselleni kuin lapsille. Halpa ei tarkoita rumaa ja kallis kaunista=D Kun on taiteellista silmää, voi pukea lapsensa ihan minkä hintaisiin vaatteisiin ja silti lapsi on näteissä vaatteissa. Ostan halpoja vaatteita itsellenikin ja silti olen aina tyylikkäästi pukeutuneita. Muutama kalliisiin vaatteisiin ja muutenkin paljon ulkonäköönsä törsäävä tuttuni ihastelee usein kirppis/ale/henkkamaukka/ym -vaatteitani ja käy sitten ostamassa samat jos mahdollista.

Varsinkin vauvan vaatteita olen ostanut käytettynä pääosin ja kaappi on silti täynnä kauniita vaatteita=) Käytettynä saa murto-osalla oikeasta hinnasta ja erittäin hyväkuntoisia. Uutena taas olen hyödyntänyt alet ja niistäkin olen nättejä löytänyt=)

En siis itsekään ymmärrä miksi normituloisten pitäisi käyttää tuhansia euroja vuodessa lasten vaatteisiin. Valitettavasti se hinta ei ole laadun tae nykypäivänä. Anopilta saanut kalliita ekovaatteita lapselle ja ekassa pesussa menneet niin nukkaisiksi kuin olisi jo 100 kertaa pesty tai enemmänkin.
Mihis ne rahat saamme käyttää? Mikä miellyttää SINUA? :D
 
"hmmm"
[QUOTE="vieras";27843241]Jos kulutuksella tarkoitetaan sitä, paljonko rahaa käyttää, mitä sillä kai yleensä tarkoitetaan, niin kalliin ostaminenhan on kulutusta.

Paljonko kulutit viime kuussa? Siihen kai vastataan, montako euroa. Eikä esim. että 5 kg perunoita, 2 paitaa tms.[/QUOTE]

Miksi lapselle ei saisi opettaa, että kovalla työllä voit valita kahdesta sen kalliimman JOS Se miellyttää enemmän silmää?
 
[QUOTE="vieras";27843241]Jos kulutuksella tarkoitetaan sitä, paljonko rahaa käyttää, mitä sillä kai yleensä tarkoitetaan, niin kalliin ostaminenhan on kulutusta.

Paljonko kulutit viime kuussa? Siihen kai vastataan, montako euroa. Eikä esim. että 5 kg perunoita, 2 paitaa tms.[/QUOTE]

Ilmeisesti näitäkin voi ajatella erilailla. Silloin kun puhutaan luonnonvarojen tuhlaamisesta ja ekologisesta huolesta käsitän tuon kulutuksen muuna kuin sinä paljonko kukin pistää euroja menemään. Tuossa siis ymmärränkin joidenkin huolen toisten kulutustottumuksista.

Sitä taas en ymmärrä miksi joku olisi huolissaan ventovieraan ihmisen rahankäytöstä. Jos rahaa on niin mitä merkitystä sillä on maksaako joku täällä palstaileva housuistaan 10 vai 150€?
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
[QUOTE="hmmm";27843279]Miksi lapselle ei saisi opettaa, että kovalla työllä voit valita kahdesta sen kalliimman JOS Se miellyttää enemmän silmää?[/QUOTE]

Tärkeämpää on opettaa lapselle ensin se työnteko. Kulutuksen se kyllä oppii ihan automaattisesti. Mitä jos veisit lapsen hyviin kehittäviin harrastuksiin.
 
sama...
[QUOTE="vieras";27843315]Tärkeämpää on opettaa lapselle ensin se työnteko. Kulutuksen se kyllä oppii ihan automaattisesti. Mitä jos veisit lapsen hyviin kehittäviin harrastuksiin.[/QUOTE]

Miten nämä kaksi poissulkevat toisensa, tuskin sitä aikaa ihan niin paljon menee merkki vaatteiden ostoon, että ei ehtisi harrastaa. :D Ei kai tässä ole pakko alkaa ostaa kaikessa halvinta mahdollista, eipä se työssäkäynti kauheasti huvittaisi jos ei saisi tehdä itseään miellyttäviä asioita, mitä ne sitten ovatkan. Meillä sitä rahaa taitaa kyllä eniten mennä autoon. Lastenvaatteissa suosin vain paria ulkovaatemerkkiä. En pahemmin keräile mitään siis, mutta en näe asiassa mitään ihmeellistä. Ostan halvempaa ja kalliimpaa, mikä nyt sattuu miellyttämään, yleensä kai aika keskihintaisia vaatteita.
 
"vieras"
Miten nämä kaksi poissulkevat toisensa, tuskin sitä aikaa ihan niin paljon menee merkki vaatteiden ostoon, että ei ehtisi harrastaa. .
Juu ostaminen varmaan on yhtä joutuisaa, mutta kun tässä eräät selittivät että kalliiden vaatteiden ostaminen on niin edullista ja ekologista, kun ostavat 70 % aleilla ja myyvät kirppareilla ja ostavatkin käytettyjä kirppareilta. Niin tällainen on vaan hyvin aikaavievää.

Mutta itsekin uskon, että tuo kirppari/kierrätysjuttu on vain toiveajattelua ja itsepetosta ja typerän asian oikeuttamista keksityllä perusteella.
 
En ole lastenvaatefriikki, ja en hirveästi ostele mitään kauhean turhaa :D Meillä ei lapsilla ole vinoja pinoja vaatteita, ei kymmeniä ja taas kymmeniä paitoja esimerkiksi. Mutta sitten kun ostan, ostan mielellään välillä jotain merkkiäkin ja panostan vähän siihen ostamiseen, siis etsin sellaisen tuotteen että se on varmasti minusta hyvä. Ihan hyvä ei kelpaa. Hilfiger onnistuu tekemään sellaisia vaatteita, että niistä tykkää kaikki meidän perheessä. Burberry, Noa Noa, Mayoral, Benetton ja Elle on myös sellaisia, miltä aina löytyy jotain ihanaa.

Prismasta olen ostanut muutaman ulkovaatteen, mm. ihanan pallokuviosen Cirafin haalarin. Mutta en oikein muita. H&M on sellainen, että sen vaatteisiin voi periaatteessa luottaa, ne ei maksa paljoa, sieltä löytyy AINA jotain kivaa, ja ne kestää kuitenkin ihan hyvin käyttöä.
 
Ja minulla sama ulkovaatteiden suhteen kuin Madickenilla. Ne on lapsilla pääosin parempia merkkejä, mutta lähes aina joko alesta tai vähän käytettyinä ostettuja. Yhden Ticketin ostin esikoiselle normihintaan, kun se vaan oli niin ihana, ja yhden Cupcaken myös. Mutta muut on ihan hyvillä alehinnoilla hankittuja.
 
[QUOTE="Mie";27842540]No en tiedä Mummeliini onko se niin viaton ja vaaraton? Mummielest tämä kulutushysteria saattaa meidän maapalloa kurjaan suuntaan..Ja tässähän yksi ilmentymä kuluttamisen kautta saavutetusta onnesta. No, vakavasti ottaen, tse olen myös ap:n linjoilla enkä voi käsittää, mikä juttu noissa lastenvaatteissa on. Itse en edes kehtaisi kävelyttää lastani jonkun Miumau- ja Pöllöpöö-merkkiien mallinukkena. Kunnon kestävät vaatteet, siistit ja kivat! Ja kyllä, ollen myös todella perso kaikelle esteettiselle, ja taiteellinenkin, vaatteista en kuitenkaan maksa älyttömiä summia.[/QUOTE]

Ne halvemmat lastenvaatteet kuluttavat luontoa ihan samalla lailla. Joskus jopa enemmänkin. Eli siinä mielessä pitkään kierrätettävä vaate tai aito retrovaate jopa parempi valinta.
Kuoseihin ja malleihin perehtyminen sen sijaan vaatii tiettyä "intohimoa" - ehkä samantapaista kun minulla esim. kirjoihin.
Ja sitä pidän viattoman&vaarattomana.
Ei väliä mihin moisen suuntaa , kunhan siitä iloa saa.

:)
 
[QUOTE="vieras";27843476]Juu ostaminen varmaan on yhtä joutuisaa, mutta kun tässä eräät selittivät että kalliiden vaatteiden ostaminen on niin edullista ja ekologista, kun ostavat 70 % aleilla ja myyvät kirppareilla ja ostavatkin käytettyjä kirppareilta. Niin tällainen on vaan hyvin aikaavievää.

Mutta itsekin uskon, että tuo kirppari/kierrätysjuttu on vain toiveajattelua ja itsepetosta ja typerän asian oikeuttamista keksityllä perusteella.[/QUOTE]

EIkö se vähän ole harrastuksen pointtikin että siihen kulutetaan aikaa ?
 
---
meillä on ollut lapsilla juurikin henkkamaukkaa ja prismavaatteita ja lisäksi lähes kaikki vaatteet ostan kirppareilta. Ja nämä "ei niin laadukkaat vaatteet" on nyt neljännen käyttäjän päällä. Mun mielestä siinä on ihan rittävä käyttöaika vaatteelle ja osan noista saan vielä myytyä eteenpäinkin kirpulla...
Miksi ihmeessä mun pitäis ostaa jotkin 30e sydänpyllyhousut,joista saan 15e takas kun ne myyn? kun ostan prismasta housut 5e ja pidän niitä neljällä ja myyn 1e pois, edelleen oon 14e voitolla...
Miksi minä en saisi käyttää lapseni housuihin 15 euroa enemmän kuin sinä, jos ne housut ovat mielestäni nätit ja mukavat? En tykkää esim. nyppyisistä vaatteista, ihan niin kuin joku ei tykkää vaikka selleristä.

Kaikkien ei tarvitse toimia samalla tavalla, ja oikeastaan vaatteiden kierrätys vaatiikin sen, että on monenlaisia kuluttajia. Jokaisen kirpputorivaatteen on joku joskus uutena ostanut.

Itselläni ei ole periaatteellisesti mitään kirpputoreja vastaan, mutta nykyään aika ei riitä niin suureen kiertelyyn, että saisin sieltä kohtuuhintaiset ja omaa silmää miellyttävät vaatteet. Hinta-laatusuhde on kirpputoreilla nykyään usein heikko. Ihan pienille löytyy kaunista ja hyväkuntoisia, isommille ei.
 
meillä on ollut lapsilla juurikin henkkamaukkaa ja prismavaatteita ja lisäksi lähes kaikki vaatteet ostan kirppareilta. Ja nämä "ei niin laadukkaat vaatteet" on nyt neljännen käyttäjän päällä. Mun mielestä siinä on ihan rittävä käyttöaika vaatteelle ja osan noista saan vielä myytyä eteenpäinkin kirpulla...
Miksi ihmeessä mun pitäis ostaa jotkin 30e sydänpyllyhousut,joista saan 15e takas kun ne myyn? kun ostan prismasta housut 5e ja pidän niitä neljällä ja myyn 1e pois, edelleen oon 14e voitolla...
Tuskin kukaan bisnestä ajattelee siinä kun ostelee merkki lastenvaatteita.
Ja niinkun joku tuolla aiksemmin sanoi, niin musta on kiva pukea lapsi kauniisti, se on mun harrastus ja intohimo. Mitä se ketään haittaa jos mun poika kulkee metsolan helistin haalareissa ja tyttö me&i pilvipyllyissä? En minäkään arvostele sitä että toisten lapset kulkee henkkamaukoissa. Ei se tarkota että koko vaatekaappi pitää olla vuorattu merkkikuteilla, halpaa ja kallista voi yhdistellä.
 
Ja vinkkivinkki ap kun ostat käytettynä merkkivaatetta niin saat siitä melkeinpä saman rahan takas mitä itse olet maksanut ! Joissakin kuosessa jopa enemmän ihan vain siksi että jotkut kuosit on vaan hetken myynnissä kun toiset kuuluu vakiotavaraan. Että eihän tuo nyt rahasta voi olla kiinni? :O
 
---
Niin minustakin on kivempaa pukea nättejä kuin rumia vaatteita, niin itselleni kuin lapsille. Halpa ei tarkoita rumaa ja kallis kaunista=D Kun on taiteellista silmää, voi pukea lapsensa ihan minkä hintaisiin vaatteisiin ja silti lapsi on näteissä vaatteissa. Ostan halpoja vaatteita itsellenikin ja silti olen aina tyylikkäästi pukeutuneita. Muutama kalliisiin vaatteisiin ja muutenkin paljon ulkonäköönsä törsäävä tuttuni ihastelee usein kirppis/ale/henkkamaukka/ym -vaatteitani ja käy sitten ostamassa samat jos mahdollista.

Varsinkin vauvan vaatteita olen ostanut käytettynä pääosin ja kaappi on silti täynnä kauniita vaatteita=) Käytettynä saa murto-osalla oikeasta hinnasta ja erittäin hyväkuntoisia. Uutena taas olen hyödyntänyt alet ja niistäkin olen nättejä löytänyt=)

En siis itsekään ymmärrä miksi normituloisten pitäisi käyttää tuhansia euroja vuodessa lasten vaatteisiin. Valitettavasti se hinta ei ole laadun tae nykypäivänä. Anopilta saanut kalliita ekovaatteita lapselle ja ekassa pesussa menneet niin nukkaisiksi kuin olisi jo 100 kertaa pesty tai enemmänkin.
Niin, Varmaan me molemmat pukeudumme omasta mielestämme hyvin. Ja eikös se ole rikkaus, että maailmassa on erilaisuutta. Tuntuu että tässä ketjussa on jotenkin erityisen hienoa olla ymmärtämättä niitä, jotka ostavat lapselleen kalliita vaatteita.

Se, että voin ostaa lapselleni Molon haalarin, ei sulje pois sitä ettenkö ompele, neulo ja tuunaa itse vaatteita ja kierrä kirpputoreja. Kokemus on vain osoittanut, että suurimmalla osalla nykyvaatteista on aika lyhyt elinkaari. Lasten kohdalla se ei ehkä niin haittaa, mutta itse haluan lempivaatteideni kestävän.Minulla on vintage-mekkoja 60-70-luvuilta, jotka kestävät ihan mitä vain.

H&M on minulle ihan poissuljettu vaihtoehto, koska en esimerkiksi halua neuleita, joissa on akryyliä. Tai epäreilua puuvillaa.
 

Yhteistyössä