Kevätkullat06

Viimeinkin sain ostettua maalin Väinämöisen huoneen remppaa varten. Sain ukon jopa raahattua katsomaan sänkyjä pojalle. Hän tykästyi Lundian kerrossänkyyn ja minä taas olis ajatellut Unipuuta meille, pien ristiriita nyt meillä. Ovat niin erilaisia ulkonäoltään, mutta kai se lundia meille kotiutuu, jos niitä vaan vielä saa tilattua, valmistus kun ollaan lopettamassa siitä mallista.

Viikon verran on ollut terveenä ja nyt illalla alkoi silmät rähmiin ja vatsa toimi hiukan arveluttavan vilkkaasti. minun piti aamulla kurvata Porvooseen ihmettelemään vanhankaupungin lasten vananaikaisia vaatteita ja sitä ihanaa lelukauppaa, mutta taitaa siirtyä reissu tulevaisuuteen.

Mitäs teille muille kuuluu? Aika hiljaista tuntuu olevan..
 
Entinen Työäiti - Nykyinen Nalkuttava Talonmies :)

Minä kyllä tykkään tuosta Lundiasta. Se kestään isältä pojalle ja mukautuu hyvin erilaisiin tarpeisiin. Lundian parvi on suunnitelmissa joskus tuohon pojan pieneen huoneeseen.

Joku viikko takaperin järjestelin pojan huoneen uuteen uskoon. Nyt on melkein koko pitkä seinä täynnä Lundiaa. Osin korkeampana ja osin matalempana. Nyt mahtuvat kyllä kaikki vaatteet, legot, autot ja kirjat tuonne niin, ettei tarvitse suurempia järjestellä. Myöhemmin pistän vähän ovia rauhoittamaan ulkonäköä. Itse olen ostanut Lundiaa mm kirpputorilta ja osa on peräisin omilta vanhemmiltani. Nytkin olisi tilausta lisähyllyille, mutta en ole törmännyt myyjiin :)

Vaipattomuus etenee ihan hyvin. Nyt ollaan kokonaan päivisin ilman vaippaa, myös ulkona ja reissuissa. Tosin tänään oli 6h kaupparupeama ja unohdin loppuvaiheessa Stokkalla käydä pojan kanssa vessassa. Viime metreillä kotona tuli sitten unisella kaverilla housuun, just ennen omaa vessaa. Prismassa sentään pissattiin hienosti vieraspottaan.
 
Vähänkö ihmettelin et kuka on Nalkuttava Talonmies, hauskan nikin keksit uuden.

Meillä tuo vaipattomuus on vielä sisäkuiva asteella ja välillä on ulkona ilman, mutta vielä pidemmillä reissuilla ollut vaippa. Päiväkodissa pitävät unilla ja ulkona aina vaippaa, eivät voi kokeilla ilman, vaikka olen sanonut et kotona on ollut. Eli jälleen on minusta kiinni pitkälti hoitohekilökunnasta tän asian eteneminen.

Mutta hyvältä näyttäs meidän mahkut ensi syksynä saada se siirto oman alueen päiväkotiin!! Taas soitin ja pk:n johtaja antoi ymmärtää tilanteen olevan paljon valoisampi kuin mitä viime syksy oli. Että toivossa on hyvä elää epätoivoisenkin sitten kai.

Mulla on ihan järkky sisustus vimma meneillään, alkaa ihan ahdistaan kun hommat ei etene minun haluamalla vauhdilla. Nooh, se hyvä puoli tässä hidastelussa on ollut toki se että eilen löysin aivan täydellisen verhokankaan Väinämöisen huoneeseen, noin näöllisesti. Hiukan liian kapea leveys, mutta netistä löysin vakkari liikkeestäni taas mieleisen lisä kankaan jolla teen n. 15-20cm kanttaukset ympärille. Olen nyt siis väkertämässä laskosverhoja ja vuoraan ne pimennyskankaalla. Mutta nyt iski suunnaton propleema, et kumman värin valitsen verhon reunakankaalle. Huoneesta tulee vaaleanturkoosin värinen, verhot on pohja valkoinen ja siinä limeä, hiukan turkoosia ja vähän muitakin värejä mausteena. Niin eli laitanko lime vaiko turkoosi ruudullista? Maton aion hankkia limen värisenä ja päiväpeitot sinisinä ja niihin tulee verhoista (avaruus aiheinen kangas) leikattuja kuvia aplikoiden, ainakin toiseen. Ehkä se lime vois olla parempi, kun seinät on turkoosia?
 
Sulla on melkein samat värit kuin meitin jäbällä. Meillä on kirkas turkoosi, valkoinen ja lime huoneen värit. Minä ottaisin limen tai valkoisen, jos seinät on turkoosit.

Tänään olimme kävelyllä - tai siis minä ja mies kävelimme ja poika nautti pulkan kyydistä. Ihmisiä oli iltapäivällä todella paljon liikenteessä, mutta oli upea aurinkoinen talvisää.
 
Lime kangas tilattu verhoihin ja turkoosia tilasin tehdäkseni muutaman tyynynpäällisen :D Lundian kerrosänkykin sitten tilattiin eilen, kun vielä muutama oli saatavilla. Nyt sitten pohdin josko pitäisi tilata vielä ne parven lisäosat, kun joskus teininä ei enään varmaan kaan halua kerrossängyssä nukkua. Sais sitten parven väkerrettyä ja toisesta sängystä vaikka sohvan.

Juu on aika sama värimaailma meillä poikien huoneissa Nalkuttava Talonmies, vähän jänskättää miltä ne seinät sitten näyttävät lopulta ja kokonaisuus.
 
Meillä värimaailma lähti liikkeelle aikoinaan 70-luvun marimekon kukkakankaasta, joka oli juuri limenvihreä ja samaa aikakautta olevasta toisesta marimekon kankaasta. Kukkakangas muuttui vanhojen limenväristen lakanoiden tukena nojatuolin irtopäälliseksi ja rahin suojaksi. Turkoosi tuli mukaan alelöytöjen (verhot, matto) myötä, mutta sopivasti löytyi samoissa väreissä muutakin (lelulaatikkoa ja lastentuolia).

Seinät meillä ovat valkoiset, koska väriä on muualla niin paljon pienessä huoneessa. Jotain isoa sisustustarraa vähän himoitsisin yhteen kohtaan...
 
Jee - meillä tehdään kuperkeikkoja (vanhempien sängyssä). Mä olisin lyönyt vetoa, että tolla jäbällä menee vielä kauan, ennenkuin taipuu moiseen, mutta yllätti mut...

(tiedän että tällä aikataululla ei olla lyöty ennätyksiä rikki, mutta :heart: )
 
Matka takana ja kiva reissu oli! Väinämöisen huone oli maalattu meidän matkan aikana ja se on aivan ihana! Lundian kerrossänkykin on koottuna, tosin ilman laitoja. Minun tuuriani taasen, saatiin vialliset laidat ja yksi laita puuttui kokonaan :headwall: nooh, saatiin sitten se puuttuva laita maksutta =) ja ensi viikolla ne saadaan. Kankaat tulivat viimeviikolla, et nyt tarvis alkaa ompelukonetta huuruuttelemaan ja verhoja väkertämään.

 
Heippatirallaa pitkästä aikaa! Meillä onkin kohta juhlat Nalkuttavan Talonmiehen pojan kans yhtäaikaa! :) Toki reilu kk vielä mutta silti..
Ei oo nyt ehtiny kirjoitella, vie nuo molemmat aina päivästä sen verta aikaa et ei sit jaksa paljoa koneelle ryntäillä!
Pienemmästä pojasta alkaa olla jo seuraa isolle veikalleen, kummatki naureskelee toisilleen ja ajelevat peräkkäin (isompi siis tuossa poliisi-potkuautollaan ja pienempi ensiaskeltuolillaan :))

Piirtelyistä oli teillä puhetta, meillä piirretään kans jonkun verran ja itse pyytää aina paperia ja kyniä ja tietää mistä kynät löytyy.. Piirroshahmoille alkaa olla nimet; kertoo kenet piirtää ja mitä tekee, viimeisin keksintö oli käärmeen piirtäminen! :LOL: Piirtää semmosen aaltomaisen viivan ja sille semmosen pään - eli käärmeen! :D

Vaippaa käytetään silloin tällöin öisin ja yleensä vielä kauppareissulla tai muulla isommalla reissulla tai ulkoillessa, nyt onkin oppinut että nyt pissitään kuin isot miehet pottaan :eek: :LOL: ..mutta sittenpä saakin olla pesemässä vessan lattiaa pissistä kun tahtoo vähäsen roiskua yli... Muutettiin juuri ja on ihan onnessaan juoksennellut ympäri ämpäri kämppää (nykyään siis enemmän tilaa juoksennella). Viime yöksi laitoimme pojat nukkumaan samaan huoneeseen (eli nukkuvat nyt erihuoneessa kuin me, muutostakin on jo melkein 2kk aikaa..)- eli nyt meillä on lapsilla oma nukkumishuone ja leikkihuone.. viime yö menikin niin että heräsimme ihanasti jo puoli neljä, tosin syynä siihen oli tuo kuopuksen iloinen käkättely johon myös esikoinen heräsi.. eipä sitä sitten enää nukuttu vaikka kuinka yritettiin.. Noh, saa nähdä kuinka ensi yö menee! Mutta ainahan näitä tällaisiakin aikoja tulee!

Mutta pitänee palaillaa taasen kuulumisia kertoilemaan! :) :wave:
 
Mä olenkin alkanut jo suunnitella synttäreitä :LOL: Ei vaan, tilasin hienon kakkuvuoan - meillä seilaakin komea merirosvolaiva synttäreillä pöydässä. Kunhan vaan saisin sen koristeltua kauniisti.

http://www.nordicware.com/store/products/detail/02707572-53B3-102B-9A56-00137233C6B0

Piirtäminen ei meillä oikein nappaa, eikä värittäminen sitäkään. Maalaaminen nyt aavistuksen enemmän. Mutta annas kun saa liimata ja leikata, se on mieleistä. Kortteja siis poika tekee mielellään.

Palapelit ovat taas vähän in ja poika tekee nyt isompia (30-40 palaisia, 50 palaisia avun kanssa). Ruokaa ei saa laittaa ilman että poika pääsee avuksi. Mies vaan nauroi, kun minä painuin vessaan ja meillä oli jätkä paistamassa yksin kalaa. Ei nyt siis ihan yksin, koska mies oli sentään keittiössä vahtimassa. Mutta paistaminen on meillä pojan hommaa. Ei ihme, että lastenhuoneessa tarjoillaan säännöllisesti leikkiruokaa...
 
Nalkuttava Talonmies Wau mikä kakku! :D mä oon suunnitellu semmosen ralliauto- ratakakun tehdä! Saas nähdä onnistuuko vaiko jääkö vain haaveisiin.. mulla ei tahdo tuo kakkujen väsääminen onnistua niinkään kuin muut leivokset sitten! :ashamed:

joo, ja meille tuli tässä yhtenä päivänä ekaa kertaa "mielikuvitusleikki", poika aina tarjosi kädellään että tässä äiti sinulle pizzaa (siis ns.leikkipizzaa jota ei siinä ollut laisinkaan) ja pillimehua ym! :D Kaikkee ne keksii.. ja pikkuautot on Ihan IN! palapeleistä ei niinkään saa innostumaan..ei oikein koskaan ole hirveästi kiinnostanut.. Ja polkupyörästä on ollut nyt ihan mahdoton tohina, haluais uuden pyörän synttärilahjaks! :LOL: entinen kyllä onkin jo mennyt pieneksi ettei laisinkaan huono idea tuo uusi pyörä.. :)

Meillä taas ollaan tosi kovia tiskareita ja tyhjentämään tiskikonetta, jos antaa itse siinä pestä jotain kipposta tai kupposta niin pian kyllä lainehtii kaikki muutkin paikat eikä pelkästään lavuaari :LOL:
.. voi näitä pieniä mitä kaikkea ne aina keksiikään... :heart:
 
Mä olen nyt tehnyt ekat kokeilut pojan kanssa yövaipan jättämisestä. Toisaalta poika on vasta nyt muutaman kuukauden "varmasti" päiväkuiva eli menee oma-aloitteisesti vessaan tai kertoo hädästä. Uskomatonta, että harjoittelua kesti puoli vuotta (oli silloin rytmillä kuiva), kesän jälkeen kun aloitettiin. Mutta annas kun sille pistää vaipan illalla, niin ekat pisut ja kakit on siellä alle aikayksikön ja aamulla vaippa painaa kuin synti. Eli toisaalta tuntuu, että liian aikaista tohon päiväkuivaksi oppimiseen nähden, mutta toisaalta tiedän että jäbä on vaan laiska myös...

Viikonlopun kokemukset ovat kohtuu positiivisia. Pissaa korkeintaan pari kertaa yössä (aika säännöllisesti). Kahtena ekana yönä ekat pissat sänkyyn ja tokaan kertaan heräsi itse vessaan. Viime yönä otin opikseni ja pissatin illalla ennenkuin itse menin nukkumaan ja säästyin kokonaan lakanarumbasta. Kai mun täytyy jatkaa vielä tätä koetta. Jos vaikka saataisiin vessakäynneillä toi vaippa pois.
 
Jeps. Näyttää siltä, että yövaipat ovat historiaa. (Koputan vielä puuta kaiken varalta). Poitsu oli kipeä äsken ja hänen isänsä olisi laittanut kaiken varalta vaipan yöksi. Tuli tiukka "ei" asianosaiselta. "Mä oon jo iso poika enkä mikään vauva". :heart:
 
Meilläkin aletaan päästä yövaipoista, välistä oli hiukka "taantumaa" niiden suhteen muttei nyt ole enää edes halunnut yövaippaa (toki välistä on) mutta monesti menee itse aamulla pytylle pissalle! (Ei tahdo tehdä enää pottaan muuta kuin kakat).
Nyt onkii käyny jo synttärivieraita ym ja viel on tulossakin.. Mutta näin meillä pienet kuulumiset tähän väliin! Kauhee uhmis päällä, minäminäminäminä.. ja missään ei sitten varmasti ei niin ei millään anneta periksi! :eek: :LOL:
 
moi!

Olen ollut hieman laiska kirjoittelemaan, olen kyllä käynyt lueskelemassa :ashamed: . Viime viikko ollaan oltu flunssan kourissa, koko syksy, talvi ja melken kevätkin päästiin ilman flunssaa. Nyt on sitten niiskutettu ja yskitty oikein kunnolla. :snotty:.
Muuten meille kuuluu ihan mukavaa, oli ihanaa kun oli kunnollinen talvi, päästiin laskemaan mäkeä, hiihtämään ja luistelemaan. Nyt kun alkoi kevät niin on ollut ihana nauttia auringosta ja kevään tunnusta. Neiti puuhaa pihalla ja tekee hiekkalaatikolla kakkuja ja linnoja. Keinuminen on myös kivaa.

Sisällä tehdään palapelejä ja luetaan satuja, joista hän kyselee kaikkea mahdollista. Kyselyiän huomaa kyllä ja jos vastaat kysymykseen jotenkin vähän sinnepäin niin jo tulee uusi kysymys =) . Piirtäminen on meillä lempparia myös ja kiva katsella, kun niihin ilmestyy yksityiskohtia korvia, hiuksia ja jalkoja.
Meillä odotellaan jo kovasti kolme vuotissynttäreitä, kun isovanhemmat ovat luvanneet ostaa pyörän syntymäpäivälahjaksi.

Mutta mukavaa kevään jatkoa ja hyvää vappua kaikille! =) :hug: :flower:
 
Meillä aletaan valmistautumaan juhliin. Annoimme jo tänään pojalle synttärilahjan. Huomenna kun on tarhapäivä, niin eihän sillä olisi ehditty yhtään leikkiä.

Mun pelkoni, että leikkikauppa/ruuanlaittoleikki ei olisi kiinnostanut, niin oli ihan turha. Poika on leikkinyt jo pari tuntia kauppaa ja nyt laitetaan ruokaa. Mä en jaksa olla enää ostoksilla, saisivat isovanhemmat tulla vieraaksi pian. Erityisesti leikattava synttärikakku ja kana ovat olleet suosikkeja. Haluaisiko joku pitsaa, jossa on katkarapuja, rypäleitä, herneitä ja puolikas kiivi ja näköjään paketti sokeria. Njam :p
 
Hyvää syntymäpäivää Nalkuttavan Talonmiehen pojalle!! :flower:
Perässä tulemme ensikuussa.

Nyt lähdemme ajelemaan Ruoveden suuntaan katsomaan olisiko jäät sieltäkin lähteneet ja saisimme möksä kauden avattua.
 
Kiitoksia kiitoksia. Kolme kattausta juhlia on nyt selvitetty. Selvästi jäätelö menee parhaiten niin nuorille kuin vanhoillekin. Erityisesti kaupaksi tekee aina eniten mun omatekoinen jäätelö. * röyhistää rintaansa *

Kevät on ihanaa ainaa. Mä voisin viettää tuntikausia ulkona kuopsuttamassa maata. Into laantuu toki juhannukseen mennessä, mutta ei se mitään :) Tosin tunnustan, että poika pääsi pahasti piiloutumaan, kun tongin jumiutunutta oksasilppuria. Ihan olisin voinut vannoa, että siinä meni vaan muutama minuutti. Ja paniikissa painelin heti ensin takapihalta etupihalle (autotie...) ja soitin miestä sisältä etsintöihin. Poika oli painunut ihan toiseen suuntaan ja mennyt takapihan kuusiaitaan piiloon. Sieltä minua iloisesti huhuiltiin, kun palasin tyhjin käsin takapihalle jatkamaan etsintöjä...

 
Jee meillä osataan "kirjoittaa" oma nimi. Aamulla iskin kasan kirjaimia pojan eteen ja niistä poitsu näppärästi kokosi oman nimen. Äitin ja iskän nimissä meni pikkasen kirjaimet väärään järjestykseen.

Pitäisiköhän opettaa sille muutakin :whistle: Laskeminen on nyt in. Meillä lasketaan innolla lihapullia ja vastaavia. Tosin välillä jää joku numero välistä ja sormi siirtyy kesken numeron sanomisen jo seuraavaan lihapullaan. Eli tarkkuudessa on vielä kehittämistä. Ja eka vaativa laskutoimitus on tehty. Kysyin pojalta, montako lihapullaa jää lautaselle, jos hän syö niistä yhden. Poitsu juuri oli laskenut, että niitä on kolme. Ongelma ratkeri pojalla vauhdilla, kun hän söi yhden pullan ja laski loput. KAKSI!
 
Tämä kirjoittelu on jäänyt ihan kokonaan :/

Onhan sitä aikaa ja netissäkin oon joka päivä...

Meilläkin tulee tytölle 3v täyteen kuun lopulla ja jään kesälomalle tän kuun puolessa,
elokuulla loppuu työt kokonaan :(
Mutta enemmän toisell kertaa!

 
:wave: Hei vaan piiiiiiitkästä aikaa! Jos nyt kukaan enää ees muistaa B) Silloin tällöin oon käyny vilasee teidän tekstejä saamatta itse aikaiseksi kirjoittaa mitään. Olen ollut saamaton tai kiireinen...kai :whistle:

Suurin uutinen meillä on se, että neiti sai pikkusiskon (0309), joten kiirusta on ainakin sen jälkeen pitänyt. Onneksi sisko on erittäin mieluinen ja on vielä säästytty pahemmilta mustis kohtauksilta, muuten löytyy edelleen luonnetta :D

Meidän neiti täytti vajaa kuukausi sitten kolme. Mieleisin asia mitä neiti tykkää juuri nyt tehdä on ulkoalukeminen. Aivan uskomaton muisti...ite kun lukee, pitää sanoa, voisitko siirtää sitä kättä, kun äiti ei näe/muista mitä tuossa lukee :LOL: Neiti kyllä muistaa!

Meillä mennään vielä vaipalla ulkona, reissussa ja nukkuessa. On ottanut vähän takapakkia, mutta pitää nyt ryhdistäytyä, kun kesäkin on tullut.

Jaahas, nuorimmainen kutsuu... :wave:
 
Terppa vain todella pitkästä aikaa!

Lukemassa olen käynyt, mutta oma tuotos näin kirjallisesti ja kirjautneena jäänyt.

Meidän pieni täytti viime to 3v. ja eilen oli juhlat suvulle ja huomenna tulee kaverit.
Väkersin Väinämöiselle paloauto kakun, tein liian ison ja kostutin pohjaa hiukka liikaa :/ et oli sellainen vuotava ajokki, mutta onneksi maku oli loistava.

Meillä on nyt päiväkuiva, yöllä vaippa, menis ehkä ilman, jos joku jaksais viedä yöllä kerran pisulle.. eli vaippa saa vielä olla.

Meillä on alettu leikkimään pikkulegoilla, avaruusrosvo ja -poliisi on suosittuja ja ylipäänsä nämä leikit joissa on ns. ilkiöitä/rosvoja ja jännitystä hiukan mukana. Monesti haluaa vaihtaa kesken leikin roolia, kun aikuinen keksii juttuja ja innostuu niistä. Esim. avaruuspoliisi sädettää rosvon toiseen ulottuvuuteen sektorille 3, planeetalle nimeltä Blörg tms. muuta satuilua.

Jaahas, nyt lähdetään ulkoilemaan ja nauttimaan tulevan viikon virkavapaasta!

Mukavaa kesää kaikille!

:wave:
 

Yhteistyössä