Kh-tuella, miten kulut jaetaan??

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
sentinvenyttäjä
Miehelleni jää käteen n. 1800e/ kk . Minulle tulee lapsilisät ja kotihoidontuki joista maksan kaikki lasten (2 lasta) vaate tm. hankinnat kengät, haalarit ym. sekä omat menoni, puhelinlaskun ja netin sekä sisustus jutut ym.kodin "pikku"- hankinnat: matot ,verhot tms.(joita nyt ei usein tietty tarvi ostella). Lainan koroista maksan 80e. Ruoat ostan jos käyn yksin kaupassa (harvemmin). Mies maksaa auton kulut, loput lainan koroista, sähkön,(josta aina valittaa!!) veden ja melkein aina ruoan. Muskari maksetaan puoliksi.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Joo, mulle vaan sopisi yhteinen tili, miehelle ei. En tiedä ees miehen tilin saldoa, on mitä on. Mun rahat menee lopulta kuitenkin 1) ruokaan 2 ) lasten ja omiin vaatteisiin. Vaikka mies periaatteessa maksais lasten vaatteet, eihän se hoksaa milloin mitäkin tarvitaan ja tulee ostettua itse ennemmin, kuin ruinattua pari viikkoa, että käys nyt ostaan se.

Kampaajalla kävisin varmaan jotain kolme kertaa vuodessa. Ei vaan jää itsellä semmoisia rahoja.
Siis eikö kustannus jutuista sovittu teillä ennen lapsia?

Ei mitenkään eritelty.
 
boco
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja boco:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.
Niinpä!!

Ihmellinen mies sulla.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja boco:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.

Joo, tuskin onnistuu. Sanoo sitten, että ei ole pakko hoitaa kotona. Hälle on ihan ok, jos lapset menee hoitoon, mulle on ollut tärkeää hoitaa pikkulapset kotona. Haen töitä koko ajan, ei oo tärpännyt vielä, eli toistaiseksi eipä oo valinnanvaraa
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja sentinvenyttäjä:
Miehelleni jää käteen n. 1800e/ kk . Minulle tulee lapsilisät ja kotihoidontuki joista maksan kaikki lasten (2 lasta) vaate tm. hankinnat kengät, haalarit ym. sekä omat menoni, puhelinlaskun ja netin sekä sisustus jutut ym.kodin "pikku"- hankinnat: matot ,verhot tms.(joita nyt ei usein tietty tarvi ostella). Lainan koroista maksan 80e. Ruoat ostan jos käyn yksin kaupassa (harvemmin). Mies maksaa auton kulut, loput lainan koroista, sähkön,(josta aina valittaa!!) veden ja melkein aina ruoan. Muskari maksetaan puoliksi.
No siis, maksat enemmän kuin miehesi?!
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja boco:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.

Joo, tuskin onnistuu. Sanoo sitten, että ei ole pakko hoitaa kotona. Hälle on ihan ok, jos lapset menee hoitoon, mulle on ollut tärkeää hoitaa pikkulapset kotona. Haen töitä koko ajan, ei oo tärpännyt vielä, eli toistaiseksi eipä oo valinnanvaraa
Jätä moinen lurjus ja etsi parempi mies. Kyllä elämä alkaa sitten taas maistua.:hug:
 
Peuhu
Kotihoidontuelle jääminen on molempien päätös mutta mä olen sitoutunut olemaan törsäämättä ylimääräistä. Mies maksaa pääosän kaikesta ja mä ostan lapsilisistä lastenvaatteet ja maksan harrastuksetym. Itse en käy kampaajalla kuin kerran tai kaksi vuodessa koska en halua törsätä, kasvatan sellaisen mallin hiuksiin joka on kivan näköinen vaikka ei viidenviikon välein käykkään kampaajalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja boco:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.

Joo, tuskin onnistuu. Sanoo sitten, että ei ole pakko hoitaa kotona. Hälle on ihan ok, jos lapset menee hoitoon, mulle on ollut tärkeää hoitaa pikkulapset kotona. Haen töitä koko ajan, ei oo tärpännyt vielä, eli toistaiseksi eipä oo valinnanvaraa
Jos haet töitä niin miksi et saa työttömyyspäivärahaa? Kyllä minustakin miehesi maksaa kuluja ihan hyvin. Saat kuitenkin hoitolisää myös ja kai saat lapsilisää?

Jos maksat vain vuokrasta 1/5 ja oman puhelinlaskusi niin kyllä sinulle pitäisi kampaajarahaa jäädä.
 
Meillä on tulot samaa luokkaa kuin teillä. Meillä menee yksinkertaisesti niin että molempien tulot menee samalle tilille ja sieltä sitten lähtee pakolliset lainan lyhennykset,laskut ja käydään ruokakaupassa. Jos jotain jää, niin molemmat saa niitä käytellä. Me ei tosin koskaan osteta tosta noin vaan mitään suurempaa, vaan siitä ensin keskustellaan ja yleensä joudutaan säästämään sitä varten.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja boco:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Meillä on yhteinen tili, ja sieltä maksetaan kaikkien kaikki kulut. Eipä tarvitse riidellä rahasta koskaan.
Voin kuvitella, että meille just tästä tulisi riitaa? Toinen käyttäis enemmän, tietenkin. Mies on tosi pihi, ei osta juurikaan vaatteita (no tietenkään, verrattuna minuun ;) ), eikä tarvii niin kampaajallekaan maksaa... Sitten se vertaa mun menoja omiinsa. Kun kampaajalasku on mulle sen 100e, onhan se paljon.
no käske sen maksaa sulle palkkaa kun kotona hänenkin lapsiaan hoidat.

Joo, tuskin onnistuu. Sanoo sitten, että ei ole pakko hoitaa kotona. Hälle on ihan ok, jos lapset menee hoitoon, mulle on ollut tärkeää hoitaa pikkulapset kotona. Haen töitä koko ajan, ei oo tärpännyt vielä, eli toistaiseksi eipä oo valinnanvaraa
Jos haet töitä niin miksi et saa työttömyyspäivärahaa? Kyllä minustakin miehesi maksaa kuluja ihan hyvin. Saat kuitenkin hoitolisää myös ja kai saat lapsilisää?

Jos maksat vain vuokrasta 1/5 ja oman puhelinlaskusi niin kyllä sinulle pitäisi kampaajarahaa jäädä.

No, koska työttömyyskuukausia ei ole kovin montaa jäljellä, kannattaa olla kh-tuella niin kauan kuin voi. Muutoin jään työmarkkinatuelle sitten, ei sen isompi kuin kh-tuki. Eipähän ne työkkäristä koskaan oo töihin osoittaneet. Itse siis etsin ja haen aktiivisesti paikkoja.
 
vakkari harmaana
En kehtaisi valittaa. Meillä mies töissä käteen jää hänellä reilu 2000e. Minä koptihoidontuella.
Josta minä maksan kk ruuat+omat bensat+puhlaskun ja kaikki omat menot + lasten vaatteet.
Mies loput. Jaa mistäkö rahat näihin otan,siinäpä miettiminen...eikä auta miehelle valittaa...
 
vieras
Miehellä jää käteen jotain vajaa 3000e ja mulla kht + lapsilisät. Yhteinen talous ja yhteiset rahat vaikka kuinka toinen tienaisi enemmän. Omat tilit on, jonne molemmilla käyttöoikeus nettipankissa.
 
vieras
Se maksaa kummalla on rahaa. Pääsääntöisesti mies maksaa laskut ja vuokran ja ruokiakin, minä maksan kotihoidontuesta mihin milloinkin on rahan tarvetta, yleensä menee ruokakauppaan ja johonkin laskuun. Mies on vielä oppisopimuksella töissä, käteen jää n. 1600e.
 
ap.
Joojoo, kyllä todellakin mulle sopisi yhteinen talous, miehelle ei, kuten sanoin. Pitkä tie on jo kuljettu, että hän hoksasi, ettei ole vaan hänen / mun rahoja. Kai tuo jostain lapsuuden kodista juontaa, mene ja tiedä.
Sitä kuiteskin hain, kuulostaako tuo teistä kohtuulliselta..? Mulla siis kh-tuki + lapsilisät yhteensä n. 700e/kk. Laskin vaan, että miehelle silti jää "omaa rahaa" ainakin kaks kertaa enemmän kuin mulle. Lähinnä se laittaa sen säästöön, mut toisaalta sillä on ees teoriassa mahis ostaa jotakin isompaakin, jos haluaa - mulla ei.
 
Meillä otettiin yhteinen tili käyttöön kun mä jäin ekaa kertaa ä-lomalle.
Ei oo riidelty rahankäytöstä.

Miten se kh-tuki vois mihinkään riittää?
Mun mielstä on tasapuolista jakaa menot järkevämmin kun toinen on kotona hoitamassa lasta ja kotia.
 
maksat omat puhelinkulut ja 1/5 osaa vuokrasta.. eikä silti ole varaa kampaajaan :-
Minä maksoin kht-aikana KOKO vuokran ja mies sitten kaiken muun elämisen. Kyllä aina jotenkin on toimeen tultu....

Niin ja olen silti joskus käynyt myös kampaajalla. :D
 
Hieman off-topic kysymys, joka heräsi kun tätä ketjua lueskelin: Miksi lapsilisät on ÄIDIN rahaa? Miksi niistä puolet ei ole isän, jos isä kerta maksaa myös lasten kuluja (asuminen, ruuat,...)? Kht:n on selkeästi sen joka on kotona, mutta lapsilisät minusta kuuluu kummallekin (jos niitä rahoja nyt pitää eritellä ).
 
Alejandro
Eli sulle jää jotain 500? niiden maksujen jälkeen omaa rahaa. Minä eläisin sillä rahalla jo herroiksi! Mulla menee kuukaudessa ehkä 50-100? omiin/lasten menoihin. Mitä kaikkea sun pitäis sillä rahalla sitten saada? Vai sekö on vain ongelma, että miehelle jää enemmän? Minusta teidän tilanne kuulostaa hyvältä. Muista, että monissa perheissä se kotihoidontukikin menee ihan elämiseen, eikä siitä jää mitään "omaa".
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Hieman off-topic kysymys, joka heräsi kun tätä ketjua lueskelin: Miksi lapsilisät on ÄIDIN rahaa? Miksi niistä puolet ei ole isän, jos isä kerta maksaa myös lasten kuluja (asuminen, ruuat,...)? Kht:n on selkeästi sen joka on kotona, mutta lapsilisät minusta kuuluu kummallekin (jos niitä rahoja nyt pitää eritellä ).
Meillä sovittiin tästä jo etukäteen: lapsilisät mulle, kun mies saa kuitenkin muutenkin enemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Hieman off-topic kysymys, joka heräsi kun tätä ketjua lueskelin: Miksi lapsilisät on ÄIDIN rahaa? Miksi niistä puolet ei ole isän, jos isä kerta maksaa myös lasten kuluja (asuminen, ruuat,...)? Kht:n on selkeästi sen joka on kotona, mutta lapsilisät minusta kuuluu kummallekin (jos niitä rahoja nyt pitää eritellä ).
Meillä sovittiin tästä jo etukäteen: lapsilisät mulle, kun mies saa kuitenkin muutenkin enemmän.
No mutta jos tämä sovittiin etukäteen, niin olisi varmaan ollut hyvä jutella muidenkin kulujen jakamisesta...
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Alejandro:
Eli sulle jää jotain 500? niiden maksujen jälkeen omaa rahaa. Minä eläisin sillä rahalla jo herroiksi! Mulla menee kuukaudessa ehkä 50-100? omiin/lasten menoihin. Mitä kaikkea sun pitäis sillä rahalla sitten saada? Vai sekö on vain ongelma, että miehelle jää enemmän? Minusta teidän tilanne kuulostaa hyvältä. Muista, että monissa perheissä se kotihoidontukikin menee ihan elämiseen, eikä siitä jää mitään "omaa".
Noo, joo, jää vajaa 500 vuokran + puh.laskun jälkeen. Mutta suurin osa siis menee ruokaan ja (lasten) vaatteisiin, kun ei vaan pysty aina patistamaan toista ostoksille.
 

Yhteistyössä