Kieli irtosi - hoidon laiminlyönti?

  • Viestiketjun aloittaja ElliEE
  • Ensimmäinen viesti
ElliEE

2v lapsemme oli erään tilaisuuden yhteydessä ryhmähoidossa. Ulkoilun loppupuolella lapsi oli löydetty maasta huutamasta verta vuotavana. Alkuun selitys oli, että lapsi on kaatunut. Lapsen kieli oli jäänyt hampaiden väliin n. 1,5cm kärjestä, leikkaantunut puoleen väliin asti ja roikkui palkeenkielenä leuan päällä. Myös alahuulessa oli sisäpuolella reikä, muttei siis läpi asti.

Sairaalassa hoitajat totesivat epäuskoisina, että onpas ollut tälli. Kun lastenhoitajilta kysyttiin (heitä oli 10 kpl ja lapsia noin 20, joista 4 alle 3 vuotiasta ja joilla nimetyt omahoitajat) tuliko vaurio todella kaatumisesta, niin tarina muuttui ja kerrottiin että lapsi oli nähty viimeksi liukumäen päällä ennenkuin löytyi maasta huutamasta.

Lapsella olisi ohjeiden mukaan siis pitänyt olla nimetty omahoitaja. Lapsi ei ole vilkas, vaan rauhallinen tutkija. Hänelle ei ole koskaan ennen sattunut mitään tapaturmaa tai läheltä piti tilanteita, kuten ei kolmelle muullekaan lapsellemme.

Kieli tikattiin sairaalassa, mutta se ei toimi edelleenkään kunnolla, etenkin s-äänne tulee kuin olisi peruna suussa. Hän ei myöskään juo pullosta tai kupista vaikka ennen haaveria joi noin litran maitoa päivässä, ilmeisesti imeminen ei tunnu kivalta. Lapsi oli kolme ensimmäistä päivää vihainen ja väkivaltainen, heitteli tavaroita, repi, puri jne. Nyt on kohta viikko tapahtumasta ja on ollut paljon sylissä viime päivinä ja jo miltei oma iloinen itsensä.

Onko tässä kyse hoidon laiminlyönnistä? Pitäisikö tämä asia tutkituttaa viranomaisilla, vai jättää sikseen? Itseä harmittaa eniten kun en tiedä mitä todella tapahtui. Mitä tekisitte?
 
Lievästi sanottuna hermostuisin tuollaisesta.Sitä kuitenkin luottavaisena lapsensa hoitoon antaa.Minä kyllä yrittäisin selvitellä tarkemmin.Voisihan sen omahoitajan kanssa jutella vielä tapahtuneesta jos sellainen kerran oli..
 
:eek: kauheeta :hug: en kyl jättäis asian sikseen,vaan todellakin yrittäisin selvittää asian ja mahdollisesti harkitsisin paikan vaihdon :/ ei sitä tiiämitä voi tapahtua seuraavaksi.Toivottavasti lapselle ei jää mitään pysyvää tosta :)
 
Hui kamalaa :eek: :hug: Minä en kyllä jättäisi asiaa tuohon vaan selvittäisin vielä mitä ihan oikeasti tapahtui ja oliko lasta valvottu niin kuin olisi kuulunut. Jos asiaan ei saisi selvyyttä edelleenkään (esim. tulisi taas vain ristiriitaisia kommentteja siitä mitä tapahtui) niin varmasti harkitsisin vakavasti että tekisin tutkintapyynnön. Jo senkin takia, että jos hoitoa/lasten valvontaa on laiminlyöty, niin voitaisiin välttyä mahdollisilta tulevilta tapauksilta.
Toki onnettomuuksia sattuu, mutta pitäähän lapsi pystyä viemään turvallisin mielin hoitoon ja tuollaisesta on varmasti jäänyt luottamuspulaa.

Toivottavasti lapsi paranee pian entiselleen ja tsemppia mitä sitten päätätkin :hug:
 
Huh-huh, kuulostipas pahalta. Toivottavasti kieli paranee eikä lapselle jää pahat traumat siitä. Mitähän ne 10 hoitajaa siellä pihalla tekivät, jos kukaan ei nähnyt mitä tapahtui?? Liukumäen pitäisi vielä olla sellainen paikka, jossa on aina joku aikuinen vieressä vahtimassa putoamisia jne. jos on alle 3v. lapsia paikalla. Ilmeisesti paikka ei ollut päiväkoti yms. jolloin lapset ovat vieraita hoitajille eli tarkkaavaisuutta pitäisi olla vielä enemmän kuin tuttujen lasten kanssa, joiden motoriset taidot, vilkkaus yms. ovat hoitajien tiedossa. Kyllä mä ainakin tivaisin tapahtumien kulua vielä uudelleen, kyllä sen joku on varmasti nähnyt, ainakin sitten joku lapsista.
 
Kyllä minäkin tuota lähtisin selvittelemään... Vaikka toki sitä on onnellinen, että lapsi on suht koht kunnossa eikä itse välttämättä jaksais keskittyä enää tuohon tapahtuneeseen. Mutta mun mielestä on kuitenkin suht vakavasta asiasta kyse, varsinkin jos lapselle vielä jää tuosta jotain muistoja, fyysisiä tai psyykkisiä...
Toivottavasti teillä kohta juodaan kuten ennenkin ja muutenkin elämä jatkuu entisellään. =) :hug:
 
hui kamala :hug: mutta jos yhtään lohduttaa,minulla on pienenä mennyt hampaat kielen läpi,ihan mukavasti,ja nykyään kyllä puhe ja kaikki on ihan normaalia,ässät ja ärrät tuli sitten ihan normaalisti,mulle ei kyllä tainnut tikkejä tulla..
 
Kuin myös, samaa mieltä. Olen aika järkyttynyt myöskin, että tuollaista voi tapahtua. Tokihan sattuu ja tapahtuu lapsille kaikkea, mutta jos ajatellaan, että hänellä piti olla oma hoitaja.....

Sinuna selvittäisin todella perin pohjin asian, ja voisi viedä pitkään ennen kuin "uskaltaisin" viedä lasta samaan paikkaan hoitoon.....
 
Itse en henk.koht. usko, että lähtisin selvittelemään asiaa. Tapahtunut mikä tapahtunut ja sitä ei voi enää muuttaa. Ei lasten vierellä voi koko aikaa olla ja vaikka olisikin niin lapsi saattaa kaatua ja tulos on sama. Harmillistahan tuo on. Hoitajia oli kumminkin riittävästi, mutta sekään ei aina auta. Täytyy lapsien antaa rauhassakin(turvallisesti) tutkia maailmaa ja vahinkoja sattuu matkan varrella. Olisko sen omahoitajakaan nyt ihan koko aikaa tarvinnut lapsen vierellä nysvätä...en mä ainakaan haluais sellaista paikkaa, missä hoitaja on koko ajan lapsen kintereillä ellei sit ole erityislapsesta kyse.
 
JeG
Omahoitajan ei tarkoita sitten sitä että hoitajalla on vain yksi lapsi vastuullaan vaan sitä että lapsen asioista tietää ensi sijaisesti yksi hoitaja. Samalla hoitajalla voi siis olla esim 4 omahoidettavaa, jotka kaikki vipeltävät eri puolilla pihaa...
 

Yhteistyössä