Kielijänne

Hei!

5-vuotiaalle tyttärelläni on kireä kielijänne ja odotamme lähetettä sen leikkaamiseksi. Nyt haluaisin tietää teiltä kuka sen teki. hammaslääkäri vai joku muu lääkäri onko helppo toimenpide miten pitkä toipumisaika yms muita kokemuksia. Kiitos etukäteen.
 
Heips!
Meidän tytöltä leikattiin kielijänne 4,5-vuotiaana. Hammaslääkäri teki lähetteen ja keskussairaalassa operoitiin. Toimenpide tehtiin nukutuksessa ja sain olla mukana niin kauan kuin lapsi nukahti. Toimenpiteen jälkeen olin vastassa heräämössä. Toimenpiteenä se on pikkujuttu, mutta lapselle suuri kokemus ja kivulias. Tyttö sai heräämössä vahvaa kipulääkettä ja oli kiukkuinen. Jäätelö vähän rauhoitti. Kotiin pääsimme samana päivänä ja kipulääkettä annoin säännöllisesti jonkin aikaa. Tärkeää leikkauksen jälkeen on useasti toistuvat kielijumpat, ettei tapahtuisi arpeutumista. juuri kielijumppien takia optimaalinen ikä toimenpiteelle on 4,5-5 vuotta. Puheterapia alkoi heti toimenpiteen jälkeen. Nyt toimenpiteestä on kulunut 8 kuukautta ja "ärräkin" tulee jo melko hyvin. Tsemppiä teille, jumppa vaatii todella pitkäjänteisyyttä.
 
Äitskäläinen
Meidän pojalta leikattiin kielijänne n.4kk vanhana, sen leikkasi korvalääkäri joka erikoistunut näihin äntämisjuttuihin. Toimenpiteenä pieni, mutta meillä pojalla jälkivuotoa koko illan eli rankkaa noin pienen kanssa. Seuraavana päivänä jo ihan ok. Meillä loppui rintamaidon imemisongelmat siihen kun pysyi sitten imemään kunnolla kun oli siihen asti vain herutellut ja suihkumaitoa odotellut.
 
Meidän poika on nyt 4 kk ja neuvolasta neuvottiin nyt menemään suukirurgille leikkauttamaan kielijänne. Täällä Turussa homma hoidetaan paikallispuudutuksella. Asiaa on tarkkailtu synnäriltä saakka ja kyllä se jänne on hirmuisen kireä eikä muuksi muutu. Ulottuu ihan kielen päähän asti ja kieli on sydämen mallinen.
Minua, äitiä siis, ahdistaa ihan älyttömästi.. Kuinka nopeasti se kipu hellittää operaation jälkeen?
 
Kahdelta mun pojalta on jänne leikattu. Nuorimmalta parin vrk:n ikäisenä ja oli todella "helppo" juttu. Vuosi vain ihan pienen hetken. 6v:ltä leikattiin viime kesänä KOKSissa nukutuksessa ja poika oli suusta kipeä pari päivää ja hälle oli pari (?) tikkiä jouduttu laittamaan. Minusta tuntuu että mitä pienempänä niin sen helpompaa on...
 

Yhteistyössä