Kielletyt makeutusaineet?

Ei nyt juuri osaa sitä nimetä, mutta nyrkkisääntönä on, että kiellettyja ovat s-alkuiset makeutusaineet, sukraloosia lukuunottamatta, vai mikä se nyt olikaan se uusi makeutusaine esim. Coca Cola lightissa.
 
aspartaami ja asesulfaami-k:n käyttöä tulisi rajoittaa raskauden aikana..Eivät ole kiellettyjä, mutta itse katsoin etten kovin hirveesti käyttänyt. Molemmat aiheuttaa reikiä hampaisiin erityisesti raskaana oleville. Ja siis muillekin. Oli niillä jotain muutakin, nyt en vaan muista...(poika melki 8kk)
 
Aspartaami ja asesulfami-k ja sukraloosi ovat raskaana oleville sopivia makeutusaineita. Esim. lightlimsat ovat parempia, kuin lihottavat sokeripitoiset, harva limsaa litroittain kittaa. Esikoista odottaessa käytin lighttuotteita silloin tällöin ja niin teen nytkin.
 
aspartaamiakin kannattaa tosiaan rajottaa,siitä on tehty tutkimustuloksia,joiden perusteella se kiellettäisiin,mutta sponsorit ei anna julkaista näitä tuloksia.........netistä löytyy kaikkea,aspartaami eli hermomyrkky vai aivomyrkkykö se oli,siis englanninkielisenä löytyy paljon.......ite vältän viimeseen asti,varmuuden vuoks.ja toi asesulfami k on kai kans jotain sinne päin. ite olen mieluummin ilman limsoja ja muita,ja silloin kun haluaa herkutella niin sokerin kanssa.noi makeutusaineet on kuitenkin aika uusia ja vaikutuksia ei olla tutkttu puolueettomasti.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja menninkäinen87:
aspartaamiakin kannattaa tosiaan rajottaa,siitä on tehty tutkimustuloksia,joiden perusteella se kiellettäisiin,mutta sponsorit ei anna julkaista näitä tuloksia.........netistä löytyy kaikkea,aspartaami eli hermomyrkky vai aivomyrkkykö se oli,siis englanninkielisenä löytyy paljon.......ite vältän viimeseen asti,varmuuden vuoks.ja toi asesulfami k on kai kans jotain sinne päin. ite olen mieluummin ilman limsoja ja muita,ja silloin kun haluaa herkutella niin sokerin kanssa.noi makeutusaineet on kuitenkin aika uusia ja vaikutuksia ei olla tutkttu puolueettomasti.....
Höpöhöpö. Aspartaamia nimenomaan on tutkittu puolueettomasti (katso vaikka www.efsa.eu eli euroopan elintarviketurvallisuusvirasto) ja tällä hetkellä se katsotaan turvalliseksi niillä suositelluilla käyttömäärillä, mitä sille on lainsäädännössä annettu. En nyt muista tarkkaan, mutta muistaakseni light-limsoja voi aspartaamin puolesta juoda 4 litraa (!) päivässä, ja ei kai kukaan tervejärkinen niin paljon limsaa kuitenkaan juo...

Jos aspartaamiin oikeasti liittyy jotain terveysvaikutuksia, on sitä epäilty syöpää aiheuttavaksi yhdisteeksi. Hermomyrkky-löpinä on urbaanilegendaa (netistä todellakin löytyy kaikkea!!), jota viljelee etenkin amerikkalaiset kansalaisjärjestöt ties mistä syystä.

Jos olet seurannut uutisia niin juuri vähän aikaa sitten julkaistiin uusi eurooppalainen (taisi olla italialainen) tutkimus aspartaamin terveysvaikutuksista ja sitä nyt arvioidaan tuolla efsassa, (luotettavaa ja puolueetonta) lisätietoa siitä löytyy em. sivulta. Efsahan on viranomaistaho, joka nimenomaan ajaa kuluttajien etuja eli tutkii elintarvikkeiden turvallisuutta, joten sen antamaan tietoon voi luottaa, eikä "sponsorit", jolla ilmeisesti tarkoitat teollisuutta, pääse vaikuttamaan tulosten julkaisuun.

Kaikkea mitä netistä löytyy ei kannata uskoa. Itse tiedän näistä asioista, koska olen elintarviketurvallisuuden ja -lainsäädännön ammattilainen.

Alkuperäiseen aiheeseen vastasi oikein mm. katjuza eli sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tusku:
aspartaami ja asesulfaami-k:n käyttöä tulisi rajoittaa raskauden aikana..Eivät ole kiellettyjä, mutta itse katsoin etten kovin hirveesti käyttänyt. Molemmat aiheuttaa reikiä hampaisiin erityisesti raskaana oleville. Ja siis muillekin. Oli niillä jotain muutakin, nyt en vaan muista...(poika melki 8kk)
Tähän vähän täsmennystä, että eivät nuo makeutusaineet varsinaisesti niitä reikiä tee, vaan se limsojen happo - ja sehän koskee siis kaikki happamia juomia lähtien makeuttamattomista tuoremehuista ja kivennäisvesistä.
 
Aika ristiriitasta tietoa :/ . Mulle sano neuvolan tätsy, 30 vuotta alalla ollu ja muutenki nykyaikaa vastustava, että ligh limppareita yms ei saa käyttää. Jaahas..Mielestäni kaksi edellistä raskautta kyllä join niitä iha surutta sen vähän mitä teki mieli. Nyt oon sit noita sokerilimpsoja paristi juonu ja pahoja ovat, liian makeita.
Mites muut light tuotteet? Ku en oo ukaltanu ostaa ees sitä kevyt jugurttii, se ois parempaaki ku tavis. Ja noista DANONEN 0.1% rasvaa jugurteita, saako syödä? Niitä, joihin siättyy mangnesiumia, kalsiumia ym? Ne on ihanii!

Ja ku ruokii päästii, saako aamupalajuustoa syödä? Ku tuorejuustot on kielletty..onkos sulatejuustot, ja varsinki noi yksittäispakatut aamupalajuustot?
Kiitti jos joku osaa vastata ja anteeksi aiheesta poikkeaminen.

 
Voi hitsi että tää on vaikeeta.... Eli siis lasketaanko Creme Bonjourin Cuisine KASTIKE tuorejuustoksi? Voi syödä kylmänä tai kuumana. Ja mitä vahinkoa noi tuorejuustot sit voi aiheuttaa?

Mulla viikkoja vasta 7+2 eli ekaa neuvolaa ei oo vielä ollu ja en näköjään tiedä mistään mitään... :ashamed:
 
Tuorejuustoissa on listeria bakteerin vaara (kirjotinkohan oikei?), mutta mun mielestä toi cuisene on kermapohjanen valmiste, ei se juustoa ole nähnykkään. Siis jos luet siitä kylsetäkin. Vai oonko tonki käsitäny väärin? Mutta jos ja kun se kermapohjanen on, ni sitä voi kyllä syödä.
 
nelHM ja taimi:
Vältettävistä ruoka-aineista löytyy listoja muistaakseni mm. Espoon neuvolan sivulta, sori kun en jaksa tänne linkittää nyt, mutta linkki löytyy varmasti vanhoista keskusteluista (näistä ruoista keskustellaan tällä palstalla säännöllisin väliajoin...)

Mutta noihin mitä te erityisesti kysytte, niin makeutusaineista tosiaan sakariini a ja syklamaattia ei suositella ja sehän selviää esim. jukurttipurkin kyljestä, että onko niitä ko. tuotteeseen laitettu. Muuten light-tuotteita ei voi oikein yleistää että onko ne turvallisia vai ei kun niitä on niin paljon erilaisia.

Tuorejuustoista: listeriavaara koskee vain pastöroimattomasta maidosta valmistettuja tuotteita, ja suomessahan niitä ei saa edes tehdä, joten suurin osa markkinoilla olevista juusto- tai yleensäkin maitotuotteista on tehty pastöroidusta maidosta. Ja sekin selviää pakkausta lukemalla, eli jos siinä lukee valmistusaineena pastöroitu maito (tai kerma) niin voi ihan huoletta syödä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Tuorejuustoissa on listeria bakteerin vaara (kirjotinkohan oikei?), mutta mun mielestä toi cuisene on kermapohjanen valmiste, ei se juustoa ole nähnykkään. Siis jos luet siitä kylsetäkin. Vai oonko tonki käsitäny väärin? Mutta jos ja kun se kermapohjanen on, ni sitä voi kyllä syödä.
juu luin kyllä ja siinä luki kerma ja sit kaikki säilöntäaineet... Eli ei puhuttu erikseen pastöroinnista. ja kermasta se tuorejuustokin kaiketi valmistetaan, tai maidosta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Tuorejuustoissa on listeria bakteerin vaara (kirjotinkohan oikei?), mutta mun mielestä toi cuisene on kermapohjanen valmiste, ei se juustoa ole nähnykkään. Siis jos luet siitä kylsetäkin. Vai oonko tonki käsitäny väärin? Mutta jos ja kun se kermapohjanen on, ni sitä voi kyllä syödä.
juu luin kyllä ja siinä luki kerma ja sit kaikki säilöntäaineet... Eli ei puhuttu erikseen pastöroinnista. ja kermasta se tuorejuustokin kaiketi valmistetaan, tai maidosta...
Aika huono juttu, jos siinä ei ollut mitään siitä pastöroinnista, sinänsähän sillä ei oo mitään eroa onko raaka-aineena maito tai kerma kun molemmissa voi olla pöpöjä. Jos se on suomessa valmistettu, niin sitten sen tosiaan pitäisi olla pastöroitua. Itse söisin kyllä, koska yleensä noi tuommoiset tuotteet on niin pitkälle jalostettuja ja kuumennettuja, ettei niissä mitään listeriaa ole, mutta jos haluat olla todella varma niin ainahan voi kysäistä ko. firman kuluttajapalvelusta.
 

Yhteistyössä