Kieltäydyin hoitamasta ystäväni kihomatoisia lapsia - suuttui!

  • Viestiketjun aloittaja "iiris"
  • Ensimmäinen viesti
"iiris"
Eräs ystäväni suuttui, kun en suostunut ottamaan hänen kihomadosta kärsiviä lapsiaan iltapäiväksi hoitoon. Hän ei itse kertonut minulle, että heillä matoja on, sillä hänellä oli menoa sille iltapäivälle ja tiesi, etten ottaisi lapsia jos tietäisin. Onneksi kuulin hänen anopiltaan asiasta kuin ohimennen.

Kun kieltäydyin kohteliaasti vahtimasta lapsia, hän suuttui. Minulla on kaiken lisäksi vielä pieni vauva, jota en missään tapauksessa halua tartuttaa, saati minua itseäni tai aviomiestäni. En ole koskaan aiemmin kieltäytynyt hoitamasta ystäväni lapsia, kun hän on halunnut vapaata tai ollut menoa. Samaten ystäväni appivanhemmat vahtivat lapsia tai ainakin toista heistä lähes joka viikonloppu pe-su.

Lisäksi on karmivaa, ettei kihomatotartuntaa otettu vakavasti lainkaan! Appivanhemmatkin vain sanoivat, etteivät aio pestä käsiään sen enempää kuin ennenkään (käymme heidänkin luonaan usein kyläilemässä, eipä mennä enää..) ja jollei viikottain tuuletus riitä niin enempää eivät aio siivota kotonaan. Eivätkä ottaa lääkekuuria, mikäli tartunta tulee näistä lapsista. Luulen kyllä, että kutina on niin kauhea, että ottavat varmaan. Suuttuivat minullekin, kun arvelin, että on varmaan viisasta kaikkien huolehtia hyvästä käsihygieniasta.

Nyt siis olen tässä lähipiirissäni vihattu. En kyllä riskeeraa sen takia, että tekisin näille mieliksi, joten päätin sitten olevani omissa oloissani niin kauan, kunnes madot ovat ystäväni ja hänen appivanhempansa talouksista hävinneet. Ystäväni oli sanonut appivanhemmilleen, että pelkkä tuuletus riittää ja sen jälkeen imuroidaan lattiat. Olen kuulemma hysteerikko ja käskivät tulla siivoamaan itse, heillä ei ole aikaa. Aikaa on kyllä heilläkin.

Olenko sitten hysteerikko jos en mene varta vasten tartuntaa hakemaan? Ystäväni vei lapsensa jopa kerhoonkin välittämättä tartunnasta.
 
"vieras"
Kerhoon voi viedä jos lääkitys on aloitettu eli eka annos Pyrviniä tai sitä toista lääkettä jonka nimeä en muista on annettu. Pyrvin värjää ulosteen punaiseksi eli sen jälkeen kun punaiseksi värjäytynyt uloste on tullut madot on siltä erää häädetty. Uusien sillävälin kehittyneiden matojen takia Pyrviniä otetaan se toinekin annos. Uusintalääkitys 2 viikon päästä.

Eli jos on lääkitty ei ole mitään syytä jäädä pois kerhosta. Ohjeissa kyllä kehotetaan pesemään kaikki petivaatteet, ja lapsen lelut. Jos pehmoleluja ei voi pestä ne piti pussittaa tietyksi ajaksi varastoon.

Mutta en minäkään ottaisi kihomatoista lasta hoitoon ja itseasiassa kun meillä oli päiväkodista kihomatotartunta, valehtelin ystävälleni että mun lapsella on korvatulehdus ja kuumetta, ettei siksi voi tulla meille leikkimään lapsensa kanssa (ja saa tartuntaa). Toisaalta tartunnan ehkäisyssä on elintärkeää se että käsihygieniasta huolehditaan ja KAIKKI tartunnan saaneet madotetaan. Sitkeissä tapauksissa olis hyvä antaa matolääkitys muillekin perheenjäsenille, myös niille joilla ei ole oireita. Meillä otettiin sekä minä että mies matolääkkeet kun lapsilta löytyi, vaikka itsellä ei mitään oireita ole ollutkaan.

Kihomadot kiertää päiväkodeissa just sen takia että tartunnasta ei kehdata kertoa, ja yksi lapsi jolla on tartunta tartuttaa koko muun ryhmän, joka tartuttaa taas eteenpäin...
 
Siis mitä hemmettiä, oikeasti, kyllä tommosia tyhmiä ihmisiä riittää!!!
Siinähän sitten raapivat persettään ja paskantavat matoja pönttöön, kun ei kerta ole väliä..

Sä teit ihan oikein ja kellään ei ole oikeutta suuttua sulle mistään, niiden ihmisten arvostelukyky on ihan väärällään. En mäkään kenenkään matoisia lapsia ottaisi..viekö just tollaset ihmiset lapsensa hoitoon vaikka heillä olis täitä ja matoja, sitten muillakin lapsilla hoitopaikassa tai koulussa on ykskaks hupsista vaan kanssa niitä loisia... Helvetti taas sentää!!!!
 
"vieras"
Tekisin ihan samoin. Ei kukaan järkevä ihminen varta vasten hanki peppuunsa matoja. Jos haluaa madot itsessään säilyttää, niin voi varautua siihen, ettei kaikki halua nähdä.
 
"Piika-äiti"
Jos ne pääsee kovasti lisääntymään niin niiden kanssahan on mennyt ihmisiltä jopa puoli vuotta tapellessa. Ja nuo kyllä kuullostaa siltä, että saavat ne lisääntymään.

Meillä oli viime talvena matoja. Onneksi tajusin sen heti ja tyrkin lelut astianpesukoneeseen tai pyykinpesukoneeseen ja tekstiilit ulos 30 asteen pakkaseen. Päästiin melkein kuin säikähdyksellä ja sellaisella yhdellä kahden kerran pyrvin kuurilla.
 
"vieras"
Siis mitä hemmettiä, oikeasti, kyllä tommosia tyhmiä ihmisiä riittää!!!
Siinähän sitten raapivat persettään ja paskantavat matoja pönttöön, kun ei kerta ole väliä..

Sä teit ihan oikein ja kellään ei ole oikeutta suuttua sulle mistään, niiden ihmisten arvostelukyky on ihan väärällään. En mäkään kenenkään matoisia lapsia ottaisi..viekö just tollaset ihmiset lapsensa hoitoon vaikka heillä olis täitä ja matoja, sitten muillakin lapsilla hoitopaikassa tai koulussa on ykskaks hupsista vaan kanssa niitä loisia... Helvetti taas sentää!!!!
Tosiaan ohjeistus on että kun lääkitys on annettu ja lääke vaikuttanut = punainen uloste tullut läpi lapsen voi viedä päivähoitoon ja kouluun tai kerhoon tms. Päiväkerhoon viemisessä tietysti aikuinen voi käyttää oma harkintaa, jos ei ole pakko viedä niin minä en veisi. Mutta tilanne on kuitenkin se että kun Pyrvinin annosten väli on 2 viikkoa niin kukaan työnantaja ei maksa kahdelta viikolta palkkaa siitä että olet kotona terveen, kihomatolääkityn lapsen kanssa.

Ymmärrän sen että lasta jolla on matoja ei halua talouteen missä on vauva tai muutenkaan kotiinsa. Mutta just päivähoidon, koulun jne tahojen kanssa ongelma on pikemminkin se, että asioista ei kerrota ja tiedoteta, eli jos joltain löytyy matoja pitäisi koko ryhmä tarkistaa. Omalta pojalta matotartunta varmistui kun kävin illalla taskulampun kanssa katsomassa peppua lapsen nukahdettua. Mitään muita oireita ei ollut, mutta päiväkodissa oli vähän aiemmin ollut matoja. Lapsi käytti vaippaa + bodyä joten ei pääse itse peppuaan raapimaan, ja jos päiväkotihenkilökunta huolehtii käsienpesusta niin tartuta ei leviä JOS ja KUN kaikki tartunnan saaneet saavat lääkityksen.

Madot eivät johdu siitä että jossain perheessä ei siivottaisi kunnolla vaan siitä että joku sellainen jolla on kihomatoja, raapii peppuaan ja käsiin/kynsiin tarttuu kihomadon munia. Sieltä ne kulkeutuvat ovenkahvoihin, leluihin, jne jne mistä taas jonkun esim. lapsen tai aikuisen käsiin ja käsistä suuhun. Varsinkin päiväkodissa missä on pieniä lapsia ja lelut kulkevat kädestä toiseen korostuu käsihygienian merkitys.

Silti jos matoja on ne pitää lääkitä, ja tehostaa lisäksi käsihygieniaa. Aika monta kertaa sain päiväkodin henkilökunnalle sanoa siitä, kun näin miten lapsia tuodaan kotoa hoitoon niin että ei pestä päiväkodissa käsiä. Onneksi minun lapseni ovat nyt perhepäivähoidossa ja matoja ei ole tuon yhden päiväkodissa koetun kerran jälkeen ollut.
 
"iiris"
En tiedä miksi näin kovasti suuttuivat, mutta olen mieluummin käymättä näissä tartuntapaikoissa. Ystäväni ei oikein kestä sitä, että täydellisissä lapsissa olisi joku epätäydellinen piirre, kuten madot. Hän on sellainen idyllin vaalija, ei suostu hyväksymään mitään epäkohtaa jne. Ehkä häntä hävettää ja samalla kiukuttaa, kun kerrankin panin vastaan. Olen jo hoitanut hänen kipeitäkin lapsiaan ja samalla oma vauvani sai nuhan ja kuumeen. Kummius velvoittaa sekä se aiemmin, että olin "joutilas" kun olin lapseton. Ja toki tykkään näistä lapsista, mutten niin paljon, että ottaisin heidät matoisina kotiini.
 
"vieras"
Toivottavasti sulle ei jää mitään pysyvää inhoa lapsia kohtaan. Kun madot on asianmukaisesti hoidettu, lapset ovat ihan niitä samoja tyyppejä kuin ennen matotartuntaa. Tartunta ei ole näiden lasten syy eikä minusta lapsista tule mitenkään epätäydellisiä sillä että saavat tartunnan. Vai olisiko vesirokko mielestäsi samanlainen kauhistelun syy? Sekin tarttuu.

Kihomatotartunnoissa suurin ongelma on just se että tehdään näitä aloituksia että "puoli vuotta meni että matotartunta katosi" vaikka syynä on usein se että lähipiiristä löytyy joku jota ei ole madotettu, ja joka tartuttaa sen uudestaan. Mun mielestä koko perhe kerralla ja kunnon siivous x2 ja siinä se oli.
 
Miuski harmailee
Toisen lapsemme päiväkotiryhmässä oli monta vuotta sitten kihomatokierre, josta ei päästy irti muuten kuin päiväkotia vaihtamalla (ei kyllä sen takia vaihdettu taloa vaan muuton takia). Mutta niin v-mäinen vaiva ja vaatii _todellakin_ enemmän siivousta kuin pelkän tuuletuksen imuroinnin. En missään nimessä ehdoin tahdoin lähtisi kihomatokotiin kyläilemään tai ottaisi kihomatotarttalapsia hoitoon. Kihomatojen munat kulkevat kynsien alla ja sieltä tarttuvat joka paikkaan, kulkeutuvat suolistoon jne. Petivaatteet ja pyyhkeet on syytä pestä, pehmot vähintään tuulettaa jne. Luulen, että vaikka ei itse tartuntaa saisikaan, niin kun lapset eivät pysty kutinaltaan nukkumaan, alkaa se lääkityskin olemaan ihan varteenotettava vaihtoehto...
 
Hyi yäk.. En missään nimessä tieten tahtoen haluaisi lapsilleni matoja, mutta ihan yleisesti en jaksa ymmärtää miten joku kehtaa suuttua toiselle siitä ettei ota tämän lapsia hoitoon. Jokainen hoitakoon itse lapsensa tai järjestäköön näille vapaaehtoisen tai maksullisen hoitajan ja ottakoon ihan itse suuttumatta vastuun jos on hyväksikäyttänyt palvelukset loppuun. Aamen.
 
Meillä lasten ollessa oli kirppuja. Ne oli oikeasti kirppuja, koska katsottiin niitä tytön kanssa suurennuslasilla.

Hänen kamunsa oli tulossa yökylään ja ystäväni kun sai tietää kirpuista (kerroin) niin ei päästänyt lastaan meille, enkä suuttunut. Ystis kertoi, että hän ei halua tähän koiralaumaansa mokomia otuksia.

Tää nyt ei ollut lastentauti, mutta vähän sama tilanne kuitenkin.
Siis meillä oli ulkokissa, joka ne kirput oli tuonut kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Miuski harmailee
Tuli noista kirpuista mieleen, kun meillä oli töissä syyhypunkkeja, kun odotin kuopusta. Oli kuulkaa mielyttävä tunne, kun raskaanaollessa ei saanut käyttää niitä pesuaineita, jolla ko. punkista pääsee eroon. Piti vaan kovasti toivoa, ettei tule tartuntaa....
 

Yhteistyössä