Kierrukasta huolimatta raskaana...

  • Viestiketjun aloittaja naanu
  • Ensimmäinen viesti
naanu
Onko kukaan tullut raskaaksi, jos ehkäisynä on ollut kuparikierrukka? Minulla on ollut kuparikierrukka nyt 4kk ja menkat olleet säännölliset+ välivuotoja. Nyt menkat kuitenkin jo 6pvä myöhässä. Eilen tein testin, mutta se näytti negaa. Näkyyköhän + myöhemmin, jos käyttää ehkäisyä?Kiitos vastanneille! =)
 
Darline
Mulla on hormonikierukka käytössä ja kysyin gyneltä raskautumisen mahdollisuutta kierukkaehkäisyssä, kun niin paljon olen sellaisesta lukenut.

Gyne sanoi,että kierukkaehkäisy on sterilisaatiota varmempi. Edellyttäen, että kierukka on asetettu oikein!
Kierukka ehkäisee raskauden monella eri tavalla, esim.estää osin munasolujen irtoamisen, tekee kohdun olosuhteet hedelmöittymiselle epäsuotuisaksi jne.
Eli raskaus on mahdollista vain jos kierukka on asetettu väärin.
Näin minulle perusteltiin ja uskonkin kyllä sen olevan näin.

Ihmetyttää kyllä se, että miten moni kuitenkin on tullut raskaaksi kierukasta huolimatta...eivätkö lääkärit osaa asettaa kierukkaa oikein?

Miten teille raskautuneille on perusteltu syytä, miksi ehkäisy on pettänyt?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 12:32 Darline kirjoitti:
Mulla on hormonikierukka käytössä ja kysyin gyneltä raskautumisen mahdollisuutta kierukkaehkäisyssä, kun niin paljon olen sellaisesta lukenut.

Gyne sanoi,että kierukkaehkäisy on sterilisaatiota varmempi. Edellyttäen, että kierukka on asetettu oikein!
Kierukka ehkäisee raskauden monella eri tavalla, esim.estää osin munasolujen irtoamisen, tekee kohdun olosuhteet hedelmöittymiselle epäsuotuisaksi jne.
Eli raskaus on mahdollista vain jos kierukka on asetettu väärin.
Näin minulle perusteltiin ja uskonkin kyllä sen olevan näin.

Ihmetyttää kyllä se, että miten moni kuitenkin on tullut raskaaksi kierukasta huolimatta...eivätkö lääkärit osaa asettaa kierukkaa oikein?

Miten teille raskautuneille on perusteltu syytä, miksi ehkäisy on pettänyt?
Mun kierukan asensi ehkäisyneuvolan ylilääkäri, luulisin että on erinäisiä kierukoita elämänsä aikana asennellut. Kaipa se siellä ihan oikein oli, ei aiheuttanut mitään kipuja sun muita ylimääräisiä tuntemuksia. Ei mulle ainakaan kukaan ole mitään syytä sanottu miksi kierukkani petti, niin voi käydä tämän samaisen lääkärin mukaan 0,02% mahdollisuudella.
 
Niillä, keillä kierukka on pettänyt, niin milloin huomasitte? Jostain luin, että tosi harvoin voi ns. pettää, yleensä ensimmäisen vuoden aikana. Kontrollikäynnithän on 3 kk ja vuosi. Hormonikierukkahan on tavallista varmempi, mutta voi näköjään pettää kuitenkin...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 18:36 vieras kirjoitti:
Niillä, keillä kierukka on pettänyt, niin milloin huomasitte? Jostain luin, että tosi harvoin voi ns. pettää, yleensä ensimmäisen vuoden aikana. Kontrollikäynnithän on 3 kk ja vuosi. Hormonikierukkahan on tavallista varmempi, mutta voi näköjään pettää kuitenkin...
Huomasin kun raskaus oli 17 viikolla ja risat. Kontrollikäynti 3kk:n kuluttua asennuksesta, kaikki ok ja kierukka hyvin paikoillaan. Sitten kun raskaus ilmeni, niin todettiin että olin jo tuolloin kontrollikäynnillä n. 9 viikolla raskaana! Oli kyl se täti joka tarkasti jotenkin omituinen, ei ihme jos se ei mitään huomannu...
 
Darline
Mirena04:

Tuliko sulle minkäänlaisia raskausoireita, kun tulit raskaaksi kierukasta huolimatta?

Entä miten tarkistettiin, että kierukka on paikoillaan, ultrallako?
Miten siinä ei huomattu raskautta...?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2007 klo 19:13 Darline kirjoitti:
Mirena04:

Tuliko sulle minkäänlaisia raskausoireita, kun tulit raskaaksi kierukasta huolimatta?

Entä miten tarkistettiin, että kierukka on paikoillaan, ultrallako?
Miten siinä ei huomattu raskautta...?
Siinä vaiheessa kun totesin olevani raskaana, tajusin että epämääräinen olo jonka pistin loppusuoralla olevien opiskelujen piikkiin johtuikin raskaudesta. Eli ei mitään ihmeempiä oireita, esim. pahoinvointia ollut. Kierukka tarkastettiin ihan vaan käsikopelolla ja kurkkaamalla, ei ultralla. Ultralla se ehkä oliskin paljastunut.
 
mulla istuu 7kk ikäinen kuparikiurukka- tyttö tässä polvella.

raskauden huomasin, kun säännölliset menkat oli myöhässä. 3kk tarkastuksessa kierukka oli paikoillaa, sen jlk jossain vaiheessa poistunut mun huomaamattani. Kyllä vaan elimistö voi hylkiä kierukkaa ja se voi poistua omineen 1v2kk kierukan laitosta tein raskaustestin.
 
Minulla on 2,5-vuotias kierukkalapsi :D
Kuparikierukka ehti olla n. 10kk, kun oireista tajusin olevani raskaana. Marssin samaan ehkäisyneuvolaan, jossa kierukka oli asennettu (siellä kyllä tarjottiin ensin "eähuomiossa" lähetepaperia aborttiin..) ja kas, kuparikierukka oli edelleen aivan oikeaoppisesti paikoillaan.

Onhan kuparikierukasta huolimatta raskautuminen aivan mahdollista, tunnen useamman vastaavanlaisen tapauksen. Itse ajattelen, että kuopus todella tahtoi tähän maailmaan (sitkeyttä tytöstä löytyy vaikka muille jakaa ;) ). Olen aiemminkin raskautunut kolmesti " kertalaakista" -ajattelen vähän niin, että miehelläni on melkomoisia supersiittiöitä jo sovimme sillä tasolla muutenkin "liian" hyvin yhteen???
 
Darline
Oon miettynyt sitä, että jos kerta hormonikierukka voi jopa aiheuttaa menkkojen poisjäämisen niin mistä sitä tietää olevansa raskaana?? Jos siis oireita ei esiinny.
Eihän sitä nyt joka kuukausi viitsi testailla.Vai pitääkö tässä elellä aina siinä uskossa, että voi mahdollisesti olla raskaana...eli ei ottaa alkoholia jne.

Paljon tuntuu olevan "kierukkalapsia" =)
Eikä minua haittaisi lainkaan vaikka lapsi tulisikin...toinen puolisko ei vaan vielä halua :'(

Onko teillä kierukan kanssa raskautuneille aiheutunut raskauden aikana jotain ongelmia? Keskenmenovaaraa tms?

 
mie
mulla on tutun tutulla nyt jo toinen "kierukkalapsi" tulossa.kummassakin tapauksessa on kierukka ehtinyt olla n.2vuotta ja visusti oikealla paikalla.raskauden huomannut menkkojen pois jäännistä.neuvolassa vaan oli päivitelty et sulleko ne kaikki maanantaikappaleet on tullu.
 

Yhteistyössä