kihomadot

  • Viestiketjun aloittaja "vieras1"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras1"
meillä todettiin elokuun lopussa lapsilla kihomatoja.kenelläkään ei ollut mitään oireita vaan löysin sattumalta.ollaan syöty 2 kertaa pyrvinit ja 2 kertaa vermoxit ja viimesimmästä lääkkeestä on n.7 viikkoa. n.viikko sitten otettiin pienimmältä peräaukon suulta näyte ja se oli negatiivinen,mutta otin sen näytteen vain peräaukonsuulta,en käyttänyt sitä peräaukossa,koska hoitaja sano että ei tarvitse ja vain yhtenä aamuna. olen nyt sitten netistä lukenut että sitä topsia olisi hyvä käyttää myös peräaukossa ja näyte olisi hyvä ottaa useampana aamuna.mietin tässä nyt että onko näyte siis mennyt nyt väärin ja näyttänyt väärän tuloksen. tänään tyttö kävi kakalla ja tutkailin että näkyykö mitään niin kakan pinnalla oli aika paljon sellaista vaaleaa n.3mm mittaista,mutta ne ei liikkunut ollenkaan. onko kyse siis kihomadoista? liikkuuko ne kakassa? auttakaa joku..
 
hetkonen
Jos matoja tulee aina uudestaan niin joku hygieniassa kusee. Otetaan lääkkeet, seuraavana päivänä lakanoiden vaihto, patjan ja sängyn ympäristön imurointi. Pyyhkeet pesuun. Mahdollisesti pehmot pakastimeen tai pudistele ulkona. Sitten imuroit koko kämpän, myös vessan. Peset lavuaarin ja vessan ja viimeiseksi hanan ja vessan pöntön nupit. Pyyhit kostealla kaikki oven kahvat, ja muutkin pinnat joita kosketellaan. Lapset pesee joka ilta ja aamu pepun, ja vaihtaa puhtaat pöksyt. Käsin pesu ennen syömistä AINA ja vessassa käynnin jälkeen. Kynnet lyhyeksi. Osa leluista voi olla hankala puhdistella, niin jätesäkkiin pariksi viikoksi jotta munat kuolee. Tämä kaikki tehdään lääkkeiden otosta seuraavana päivänä. Ja joka päivä muut käsien pesut, pepun pesut ja pikkareiden vaihdot. 2 viikon päästä uudet lääkkeet, taas voi vaihtaa lakanat. Ja homma selvä.
 
"vieras1"
siis olen tehnyt vain yhdesti varman havainnon että lapsilla niitä on ja syötiin pyrvinit 2 kertaa,sitten tyttö valitti että pyllyyn koskee niin soitin lääkäriin ja pyysin vermoxit ja silloin en näköhavaintoo tehnyt enkä jäänyt odottelemaan että näkyykö ja syötiin niitä 2 annosta. ja nyt tuosta viimesimmästä lääkkeen otosta on n.7vko ja nyt tytön kakan pinnalla oli n.3mm jotain pieniä valkeita,ihan kuin lankaa,mutta ne ei liikkunut ollenkaan ja sorkin niitä myös hammastikulla eivätkä liikkuneet :D niin mietin et voiko kuolleita matoja tulla kakan mukana vaikka viimesimmästä lääkkeestä on nuin kauan vai kuoleeko ne itestään sinne suolistoon ja jos ois uusi tartunta niin liikkusko ne madot siinä kakan pinnalla? ensimmäisellä kerralla kun havainnon tein niin ne oli isompia ja ne oli peräaukon suulla. ja siivouksesta ja hygieniasta ei todellakaan ole kiinni koska olen siivonnut ja puunannut joka helekutin päivä,vaihtanut petivaatteita ja pyyhkeitä päivittäin,käsienpesua ollaan niin paljon tehty että on kädet ruvella jne..lapsilla ei ole ollut kuin muutama lelu käytössä ja loput on pakkasessa ollut jo lähemmäs 3kk :D
 
täällä kans on ollut
Kuule ota ne pyrvinit uudestaan! Likka on voinut saada puhtaasti vain uuden tartunnan :-/ nimittäin nyt tuntuu olevan JOKA paikassa noita liikenteessä. Ja tuolla ylempänä olikin hyvä ja perusteellinen keino jatko toimen piteistä. Kyllä niistä lopuksi pääsee eroon.
 
"vieras1"
jatkan vielä tätä kyselyä..eli tietääkö joku et jos tytöllä olisi uusi tartunta niin pitäisikö niitten matojen liikkua siinä kakan pinnalla? laitoin viime yöksi ihon väristä ihoteippiä lapsen pyllyyn ja aamulla otin pois ja mitään ei siinä ollut.onko joku saanut tällä menetelmällä matoja "kiinni"?laitoin myös päikkäreiden ajaksi ja mitään ei ollut siinäkään. tänään kakassa näkyi sellaista valkeaa haituvaa,ihan kuin jotain limaa tai sellaista,mutta mitään liikkuvaa ei näkynyt.. nyt ne jotka on bongannut lapsien kakasta matoja niin kertokaa onko ne ollut liikkuvia :D
 
vieras 5
Paras keino "nähdä" elävät madot on potta. Jos ei kakan kanssa tullut pisua, niin lorauta päälle vähän vettä kraanasta. Madot pyrkivät pinnalle. Samoin voit tsekata oman tilanteesi kurkkaamalla ison hädän jälkeen pönttöön. Liikkuvat "silkkilanganpätkät" erottaa kyllä.
Meillä ensimmäisen lääkkeenoton jälkeen eläviä matoja oli vielä neljäntenä päivänä potassa, sen jälkeen ei mitään. Itse myös kiinnitin huomiota sellaiseen "nukkaan" kakan pinnalla - en tiedä oliko matojen "aihioita" mutta nukka on nyt jäänyt pois. Myöskään tuon neljännen päivän jälkeen ei ole ollut enää eläviä matoja potassa.
Siivouksesta sen verran, että pyyhin sängyn ja läheiset pinnat. Lisäksi saunotin peiton, patjan ja tyynyn. Lakanoita vaihdoin usein. Lisäksi pyyhin paikat, joihin lapsi on saattanut koskea. Pyyhkeet pesuun jokaisen käytön jälkeen. Meillä oli käytössä harsovaipat pyyhkeinä - 40-asteisen pesun ja kuivumisen jälkeen ne ja alushousut pakastimeen. Niin ja pari rakkainta unilelua kävi pesun kautta.
Legoille, nukeille jne en tehnyt mitään.
Nyt näyttää, että olisi vaiva talttunut, onneksi. Ja siis kaksi kertaa syötiin Pyrvinit.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
 
"vieras1"
kiitos vieras 5 :) tyttö oli tehnyt pissin myös pottaan ja mitään ei kyllä tullut siihen pinnalle vaan sitä haituvaa oli siis siinä kakassa ja potan pohjalla ja ne ei kyllä liikkunut. uiko ne ihan selvästi? minäkin olen pyyhkinyt kyllä ihan kaiken mitä vain voin,lattiasta kattoon. ja olen saunottanut ja pakastanut kaiken mitä vaan olen pystynyt ja osa on saunassa mennyt pilallekkin :D olen oikeesti tehnyt kaiken niin hysteerisesti että kohta järki lähtee. ja kaiken olen pessyt 60 asteessa. kaikki lelut oon pessyt,saunottanut tai pakastanut ja ei ole vieläkään käytössä kun muutama lelu. käsipyyhkeitä ei olla myöskään käytetty n.3kk. pitää nyt sit vissiin tarkkailla tilannetta,kun en kehtais ihan turhaankaan lääkkeitä syöttää.
 
topakka äiti
Vastaus kysymykseen: kihomadon munat ja madot ei näy pakolta ulosteessa mutta näkyy peräaukossa, osta suurentava peili tai suurennuslasi. Munia en ole kyllä ikinä onnistunut muutenkaan näkemään ne on kai häviävän pieniä.

Tämä auttaa jos et tavallisin konstein ole päässyt kihomadoista eroon. Tietty pese aina seuraavien ohjeiden lisäksi aina kädet ulkoa tullessa, ennen ruokailua, myös esim jos menet Macciin syömään, yritä pestä kädet tai älä ainakaan syö käsin ranskalaisia tai muuta naposteltavaa elokuvissa käsin joilla olet jo jossain vaiheessa koskenut ovenkahvoihin. Hirveän harva on kotikasvatuksessa saanut opin, että aina jos tullaan ulkoa kuuluu pestä kädet. Se kuuluu ihan yleissivistykseen joten opettakaapa perheellenne! Ja mieluiten joka perheenjäsenelle oma käsipyyhe tai käsipyyhe vaihdetaan mieluummin kerran kahdesti päivässä, toki riippuu käyttäjien määrästä. Sairausaikoina ei käytetä pyyhkeitä vaan paperia. Oksettavaa miten kylässä käydessä roikkuu aina sama käsipyyhe ihmisillä vieraillekin. Ennen oli vieraspyyhe!

Ylipäätään ruokaa ei pitäisi syödä käsin, koska aina noita munia on jossain bussin tangoissa ovenkahvoissa, rahoissa, liukuhihnojen kapuloissa, ostoskorien kahvoissa. Kannattaakin aina mikäli mahdollista pitää käsineitä( ainakin talvella se on helppoa). Pese hyvin ostamasi vihannekset(ihmiset räplää niitä käsin vihannestiskeillä). Puhdista auton ratti savetilla usein. Pidä repussa tai käsilaukussa pientä savet-pakkausta ja nenäliinapakettia. Ennen opetettiin että ihmisellä pitää aina olla nenäliinapaketti mukana. Nykyään ihmiset vain bussissakin vetää räkää sisään tai räkii kadulle. Onko kotikasvatuksessa vika? Savet ei yksin auta, kädet ja sormet pitää toimenpiteen jälkeen kuivata ja näitä papereita ei tungeta laukkuun tai taskuun vaan viedään suoraan roskiin. Roskikseen ei kosketa!

Seuraavassa ohje jos kuitenkin olet saanut tartunnan.


Kaksi varmaa konstia jotka tepsiin myös madon muniin: silitä lakanoiden vaihtamisen lisäksi patja ainakin nukkumakohdasta ja pikkuhousut pesun päälle jos et joka kerta jaksa pestä niitä 60 asteessa! Ennen kaikki vaatteet silitettiin! Ennen ei juuri koskaan ihmisillä ollut kihomatoja! Nykyään vaatteet pestään miniohjelmissa....

Lisäksi madonmuniin tepsii se, että ottaa aamuin illoin yhden teelusikallisen (Pyrvin tai Vermox tai Lomper-kuurin lisäksi) neilikkaa. En tiedä uskaltaako neilikkaa antaa ihan pienille lapsille, on sen verran tiukkaa tavaraa. Lääkekuuria pitäisi ainakin aikuisella ja isommalla lapsella jatkaa parin viikon ajan, ei ole mitään järkeä ottaa yhdesti matojen ilmaannuttua ja toisen kerran kahden viikon päästä. Sehän on ihan hakuammuntaa tuo kaksi viikkoa: ei ne madot ymmärrä suolesta kuoriutua sillä lailla että kappas nyt on tasan kaksi viikkoa mennyt. Eli parasta ottaa vaikka matojen ilmaannuttua kahtena kolmena päivänä kuuri olipa se nyt sitten mikä hyvänsä Pyrvin, Vermox, Lomper ja lisäksi tuo neilikkasatsi aamuin illoin. Sitten siitä mielellään kahden viikon ajan jälkeen (tai mieluiten koko sen ajan jos vatsa kestää) taas uusi kuuri neilikkaa joka tapauksessa aamuin illoin ja kahden viikon lopun lähestyessä vaikkapa 3-4 päivää taas Pyrvin/Vermox/Lomper. Näin olen saanut vuosia kestäneen kihomatorumban loppumaan ilman mitään ylimääräisiä siivouksia. (aiemmin en edes silittänyt vaatteita, mutta tuo on vinkki vaan jos joku on epätoivoinen:D) Ei auta että itse noudattaa hygieniaa jos joku perheenjäsenistä suhtautuu hygieniaan välinpitämättömästi tai ylimielisesti tyyliin "minullahan ei ole matoja". Tätäkin asennetta valitettavasti on. Juuri tuo henkilö voi olla kantaja.

Opeta koko perheellesi, että yleisillä paikoilla ei sormeilla kaikkea: rullaportaiden liukuhihnasta ei oteta kädellä vaan jos on pakko ottaa tukea, nojataan kyynärpäällä. Jos meinaa horjahtaa kyllä silloin ehtii ottaa kädellä kiinni:D Ostoskoreja ei kannata turhaan ottaa jos ostaa muutaman tavaran. Jos ottaa sen, pitää muistaa että kaikki mihin sen jälkeen tarttuu on mahdollinen tartunnan lähde. Itse olen ratkaissut asian niin, että talvella pidän kaupassa hanskat kädessä myös koskiessa kassan liukuhihnan kapulaan ja maksaessa ja kesällä kun ei pidetä hanskoja olen tietoinen näistä tartuntamahdollisuuksista enkä esim autossa kauppareissun jälkeen syö tai anna lasten syödä mitään käsin ennen kuin olen autossa olevalla savettipaketilla ensin märllä hangannut kädet myös kynnenaluset ja sitten vielä kuviannut ne paperilla. Purettua kauppakassit kotona pesen vielä kädet: monia kauppatavaroita on monet ihmiset räplänneet ennen minua.

Työlästä, mutta paljon vaivattomampaa kuin kihomadoista eroon pääseminen. Monta vuotta tuolla lailla ei saatu kihomatoja kun erityisesti minä perheen äiti olin tarkkana, mutta heti kun livettiin tästä kun aattelin että ei jaksa aina käsiä jynssätä joka välissä niin saatiin taas tartunta. Opeta lapset koskemaan hissinnappulaan rystysellä ei sormella. Pyyhi kaukosäätimet usein ja varsinkin jos teillä on hoito menossa. Lidlin savetit ja Liberon tai Pampersin savetit helpottaa rumbaa.

Yleisessä wc:ssä ei kosketa mihinkään ilman paperia. Ei kraanaan ei wc-pöntön vetonappiin ei ovenkahvaan. Jos ei ole paperia millä aukaista ovi kun lähtee wc:stä oven voi aukaista siten, että suojaa sormet hihalla. Siihen ei niin helposti tartu kuin sormiin munia tai matoja tai ne ei ainakaan elä kuolleessa materiaalissa kuten lämpimässä sormessa tai kädessä. Tässä lisävinkkejä. Vastaus kysymykseen: kihomadon munat ja madot ei näy pakolta ulosteessa mutta näkyy peräaukossa, osta suurentava peili tai suurennuslasi. Munia en ole kyllä ikinä onnistunut muutenkaan näkemään ne on kai häviävän pieniä.

Tämä auttaa jos et tavallisin konstein ole päässyt kihomadoista eroon. Tietty pese aina seuraavien ohjeiden lisäksi aina kädet ulkoa tullessa, ennen ruokailua, myös esim jos menet Macciin syömään, yritä pestä kädet tai älä ainakaan syö käsin ranskalaisia tai muuta naposteltavaa elokuvissa käsin joilla olet jo jossain vaiheessa koskenut ovenkahvoihin. Ylipäätään ruokaa ei pitäisi syödä käsin, koska aina noita munia on jossain bussin tangoissa ovenkahvoissa, rahoissa, liukuhihnojen kapuloissa, ostoskorien kahvoissa. Kannattaakin aina mikäli mahdollista pitää käsineitä ainakin talvella se on helppoa. Pese hyvin ostamasi vihannekset(ihmiset räplää niitä käsin vihannestiskeillä). Puhdista auton ratti savetilla usein.

Seuraavassa ohje jos kuitenkin olet saanut tartunnan.


Kaksi varmaa konstia jotka tepsiin myös madon muniin: silitä lakanoiden vaihtamisen lisäksi patja ainakin nukkumakohdasta ja pikkuhousut pesun päälle jos et joka kerta jaksa pestä niitä 60 asteessa! Lisäksi madonmuniin tepsii se, että ottaa aamuin illoin yhden teelusikallisen (Pyrvin tai Vermox tai Lomper-kuurin lisäksi) neilikkaa. En tiedä uskaltaako neilikkaa antaa ihan pienille lapsille, on sen verran tiukkaa tavaraa. Lääkekuuria pitäisi ainakin aikuisella ja isommalla lapsella jatkaa parin viikon ajan, ei ole mitään järkeä ottaa yhdesti matojen ilmaannuttua ja toisen kerran kahden viikon päästä. Sehän on ihan hakuammuntaa tuo kaksi viikkoa: ei ne madot ymmärrä suolesta kuoriutua sillä lailla että kappas nyt on tasan kaksi viikkoa mennyt. Eli parasta ottaa vaikka matojen ilmaannuttua kahtena kolmena päivänä kuuri olipa se nyt sitten mikä hyvänsä Pyrvin, Vermox, Lomper ja lisäksi tuo neilikkasatsi aamuin illoin. Sitten siitä mielellään kahden viikon ajan neilikkaa joka tapauksessa aamuin illoin ja kahden viikon lopun lähestyessä vaikkapa 3-4 päivää taas Pyrvin/Vermox/Lomper. Näin olen saanut vuosia kestäneen kihomatorumban loppumaan ilman mitään ylimääräisiä siivouksia. (aiemmin en edes silittänyt vaatteita, mutta tuo on vinkki vaan jos joku on epätoivoinen:D)
 
"della"
Yksi hyvä vinkki on myös se että laittaa illalla peräaukon ympärille sinkki voidetta tai valkovaseliinia,joka estää madoilta munimisen yöllä.Kannattaa myös pestä kädet aamuisin(ennen aamupalaa) erityisen huolella,koska yöllä raapii pyllyreiän ympäristöä kun madot siellä munii ja aamupalalla pistää sormia suuhun/syö leipää tms,joihin munat sitten tarttuu-.
 
vieras6
Miltä kuolleet kihomadot näyttää, onko ne pehmeää limaa ja kellertävän ruskeita.. ja tarttuuko elävät madot sormeen jos koittaa sormella "kaivaa" peräaukosta, itsellä sormeen tulee jotain valkoista tuolla tavalla, sitkeää kolonaan valkoista, koskaan einole liikkunut
 

Yhteistyössä