KIHOMADOT!!

Hei kertokaa kokemuksia kihomatojen häädöstä, onko ollut pitkällistä ja hankalaa!!
Kuuri on otettu pari päivää sitten koko perhe, ja nyt on MAHDOTON siivousrumba päällää koko ajan..alkaa stressata..onneksi tuli pakkasta..
Olen kuullut että jotkut perheet on kärsineet vuosia kihomadoista..mielenterveyshän siinä menisi..Pelottaa moinen mahdollisuus..
 
Meille ilmestyi niitä tuossa joulunalla, haettiin reseptillä kuuri;jokaiselle yli 2v:lle yksi tapletti ja alle 2.v:lle puolikas ja muutman päivän päästä uusiksi! Ovat niin yleisiä lapsi perheissä, että sanoivat tartuntatautienpolilta ettei kantsi ruveta desinfioimaan kotia, vaan yökkärit ja petivaatteet vaihtoon/pesuun ja kynnet lyhyikis! Hävisivät inhat madot eikä ole näkynyt!! Ei katsi lukea netistä "kauhu" juttuja niistä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 21:06 kolmen äiti kirjoitti:
Hei kertokaa kokemuksia kihomatojen häädöstä, onko ollut pitkällistä ja hankalaa!!
Kuuri on otettu pari päivää sitten koko perhe, ja nyt on MAHDOTON siivousrumba päällää koko ajan..alkaa stressata..onneksi tuli pakkasta..
Olen kuullut että jotkut perheet on kärsineet vuosia kihomadoista..mielenterveyshän siinä menisi..Pelottaa moinen mahdollisuus..
yks kuuri syöty,uusinta huomenna ,ainakaan vielä ei oo oireita uudesta ollu,ja "tunnustan nolona"en esim.puunannu leluja,niitä kun on n.100kpl;),toivottavasti ei tuu uudestaan kuitenkaan...
 
Vielä kysymyksiä..Me syötiin koko perhe pyrvin-kuuri,ois kai pitäny hakee heti tehokkaampi vermox..
No mä olen siis itse löytänyt itsestäni madon, en lapsista..Meinasin kuolla, ihan totta, järkyttävää..Nyt mä syynään ihan hulluna 3v:n pottaa ja tutkin kakasta onko siellä kuolleita matoja, koska mun mielestä tuntuis paljon helpommalta se häätö ajatella jos vain MINÄ olisin matoinen. Eli mä pystyn, nyt kun tiedän tartunnan,pitämään yllä erittäin hyvää hygieniaa, mutta ahdistaa ajatus et jos laspillakin on niin eihän siitä pääse ikinä eroon..lelut ym, joita meiltä löytyy ehkä 10000..jokainen pieni legonippeli ja barbin kenkä..HUH HUH!
Eli mun kysymys on: erottaako ne kuolleet madot lapsen kakasta esim potassa helposti? Sitä kakkaa tutkiessani YÖÖK! löytyy kyllä kaikkee mitä vois ajatella olevan pieniä madon pätkiä, mutta en siis selkeästi ole nähnyt mitään valkoista madonnäköistä.
Olen vaan lukenut netistä että yllättävän monella on ollut vain yhdellä perheenjäsenellä matoja, esim. just äidillä, vaik toisaalta tuntuu et miten vois joku perheestä pysyä madottomana jos se mullakin on ollu kuukausia ennekuin oireet on tullu..Ihan tosi mä kyllä todellakin rukoilen et se lähtis meiltä pois..Olen pessyt joka päivä omat lakanat ja vienyt petauspatjan ulos, onneks tuli -20 pakkasta! Puhumattakaan vessan puunaamisesta ja joka päivä imuroin..Olenko hysteerinen??
 
Meillä tuli uusi tartunta ainakin neljä kertaa. Välillä oli muutaman kuukauden tauko kun taas alkoi lapsen pepussa kutina. Mitään hysteeristä lelujen pesua en tehny, sillä kaikkea en kuitenkaan olisi pystynyt pesemään. Kaikki vuodevaatteet vaihdoin joka päivä, imuroin ja desinfioin sängyn reunukset ja raahasin patjat ulos tuulettumaan jne. Kyllä siitä on jäänyt jonkinlainen kammo. Aina kun lapsi ilmoittaa, että peppu kutisee, pelkää aina näitä yökötyksiä, vaikka voihan kutinaa olla muutenkin ihan "normaalisti".
 
Hei, entäs sitten kuinka kauan olette vaihtaneet petivaatteet jokapäivä ja imuroineet joka päivä? Alkaa jo uuvuttamaan vaikka on vasta 5. siivouspäivä..Pitääkö tätä samaa jatkaa vielä toisen pyrvin-kuurin jälkeen kauan? Eihän siinä mitään jos tietäis et tää menee ohi tällä siivouksella, mut jos tää kaikki on turhaa, siis matojen takia turhaa..tietty on kiva kun on koko ajan lattiat pölyttömät..tiedän et tämä ei ole mikään kovin vakava ongelma, kun tää on kuitenkin vaaraton tauti, mut rehellisesti sanottuna kyllä v...tuttaa niin ankarasti..Eikä tästä ilkee edes kavereille jutella, jotenkin on niin NOLOA...
 
Äiti Helsingistä
Meillä kuuri alkanut pari päivää sitten, nyt tulee niitä matoja niin maan perusteellisesti. Vieläkin vähän liikkuvat, kammottavia. Eka kokemus kihomadoista, en kyllä haluaisi ikinä uudelleen. Oon tutkinut kakkoja vaipasta pumpulitikun avulla, kun vähän pyöräyttää niin johan niitä siinä sitten heiluukin. Kenelläkään ei ollut oireita, löysin just tutkimalla kuopuksen kakkaa vaipasta kun naapurin lapsilla ilmaantui madot ja me kovasti oltu tekemisissä. Niitä matoja siis tulee kaikilta, vaikka ei kellään ollut sen kummempia kutinaoireita (lapset 5 ja 1 v.)

Meillä ihan hirvee siivousrumba ollut päällä, imurointi, pyyhintä, pesu, tuntuu että usko alkaa loppua ennenkuin madot ja ne pirun munat...
 
esh
meillä oli kans joulun alla ja me pestiin joka helkutin lego ja muut ja meillä neljä lasta ja leluja niin h...tisti. Ne tuli takaisin sen ekan kuurin jälkeen ja niin kuuluukin koska pyrvin tappaa vain ne elävät madot mut ei munia. Me otettiin siivous kyllä tosissamme koska ne munat voi elää 3 kuukautta jopa huonepölyssäkin. Vieläkin tarkastelen öisin peffoja ja takaisin ne ei ole tulleet. Kyllä se siivous on kaiken a ja o. Ja sitten tietysti käsihygienia!!!
 
esh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 23:35 esh kirjoitti:
meillä oli kans joulun alla ja me pestiin joka helkutin lego ja muut ja meillä neljä lasta ja leluja niin h...tisti. Ne tuli takaisin sen ekan kuurin jälkeen ja niin kuuluukin koska pyrvin tappaa vain ne elävät madot mut ei munia. Me otettiin siivous kyllä tosissamme koska ne munat voi elää 3 kuukautta jopa huonepölyssäkin. Vieläkin tarkastelen öisin peffoja ja takaisin ne ei ole tulleet. Kyllä se siivous on kaiken a ja o. Ja sitten tietysti käsihygienia!!!
no niin viime yönä tulivat madot meille takaisin, löysin yhdeltä lapsistani niitä. Tänään lääkäri määräsi Vermoxin ja huomenna saamme sen ja aloitamme taas super-hyper-teho-siivouksen. En tajua mistäne tulivat takaisin. Edellisestä kuurista on jo 1 kk ja joka yö olen vielä peffoja tarkastanut. Ja siivosimme siis jokaista barbin kenkää myöten kaiken!!!
 
Voimia sulle siivoukseen ja kaikkeen muuhunkin...Minä täällä jännityksellä odotan/pelkään tuleeko madot takasin...On niin väsy olo kaikesta siivouksesta..joku jossain kirjoitti et vermox on niin tehokas, ettei kantsi mitään hypersupersiivouksia edes tehdä, normaali siivous ja käsienpesu, sekä yökkärit ja lakanat vaihtoon..
Mä olen nyt vaihtanut kaikki lakanat ja yöpuvut yli viikon ajan joka aamu, ja pyykkikone laulaa...
Käsittämätöntä todella ettei moisista ällötyksistä voi päästä helpolla eroon..Miksei voi kehittää jotain lääkettä joka tappaa ne munatkin, koska siinä varmaan just se ongelma on et jos jotkut munat ehtii madoiksi ennenkuin sen toisen kuurin ottaa. Ainakaan mun älliin ei oikeen mene se että miten just 10 päivän päästä ois hyvä ottaa se uusi kuuri, kun matoja on varmasti kaiken "ikäisiä"ja eri vaiheissa kierrossa ja kulussa..
 
matopeffa
onko totta että toi vermox olis tehokkaampi paljon? mä olen ihan loppu tähän s....nan siivoamiseen ison mukulalauman kanssa ja pyrvineitä on syöty kaksi kuuria, kuukausi sitten viimeks ja nyt ne tuli taas takaisin. Terkkarista sanottiin et on olemas sellasia kantoja mihin pyrvin ei tehoa
 
Saankohan kaulimesta päähän jos tuppaan tänne kyselemään tyhmiä... No kokeilen sentäs, minkälaisia nuo madot on tai onko ne kuinka isoja et näkeekö silmin ihan hyvin vai pitääkö olla suurennnuslasin kanssa liikkeellä? Meillä ei siis näitä matoja ole (ei ainakaan pitäs olla) mutta joskus olen miettinyt kun poika takapuoltaan kaivelee että onkohan hällä matoja...
Oliks se nii et ne riehaantuu öisin ja pimeessä et sillon niitä näkee?

Vastailkaa jos jaksanette.
 
Sehän tässä koko hommassa onkin niin hankalaa, kun ne madot voi olla jopa OIREETTOMIA, joissain lähteissä kun netistä oon lukenu niin näin sanotaan..Meillä oli pari kolme kertaa yöllä kutinaa lapsella, muutama viikko oli jopa taukoa, eli ei todellakaan kutise joka yö, niinkuin jotkut ehkä virheellisesti luulee..Eli madot senkun lisääntyy ja leviää, kun sitä ei itsekään edes tiedosta. Ja useimmiten aikuiset on täysin oireettomia..Ajatelkaas sitä, kuinka monella aikuisellakin niitä voi olla, eikä itse tiedä mitään..
No yöllä voi hyvällä tuurilla nähdä taskulapulla lapsen pyllyreiässä madon, mut jos menee sit katsomaan kun lapsi on valittanut kenties unissaan ja raapinut, niin todennäköisesti silloin ei enää näe mitään. Eli se kutina aiheutuu joko madon luikertelusta, tai site siitä tahmeesta aineesta jolla munat kiinnittyy pyllyreikään, joka kutiaa. Eli siinä tapauksessa ne madot on jo ehtiny pois näkyvistä, jos silloin menee sinne kurkkimaan. näin kävi meillä kai, tarkkailin lapsen pyllyä, kun valitti et kutiaa yöllä, ja oli suorastaan tuskainen, enkä nähny mitään. no siinä sit rasvailin kun ajattelin et jospa se auttais, kun oli pylly niin punainen..itsekin unenpöpperössä silloin, tuskin pesin käsiä hyvin rasvailun jälkeen, ja tässä sitä nyt ollaan, matoisina itse kukin...Kyllä v...tuttaa...
 
matopeffa
siis niitä ei ole helppo nähdä ellei vaivasta ole kärsinyt jo pitkään ja matoja olisi todella paljon. Edellisyönä näin kuolleen madon pikkutyttöni peffasta, nyt äsken tarkistin enkä nähnyt mitään, isomman tyttöni peffasta näin eilen luikertelevan madon joka suht nopeasti kyllä luikerteli takaisin pyllyreikään. Nyt äsken en nähnyt hänelläkään mitään. Tänään vasta söimme koko perhe sen Vermoxin joten eivät ne vielä kadonneetkaan voi kokonaan olla.
Ne madot ovat ompelulangan ohkaisia valkoisia lyhyitä ja luikertelevat tullessaan munimaan peräaukkoon. Muniminen tapahtuu aina yöllä kun lapsen ruumiinlämpö laskee nukkuessa alemmas. Valoa ne menevät pakoon ja munimisen jälkeen kuolevat. Eli aamulla voi löytää sellaisia harmahtavan valkoisia pätkiä peppureiän ympäriltä
 

Yhteistyössä