Kiinalainen yrttilääke: Tiaojing Cuyun Wan??

Hei

Olisiko palstalla ketään, jolle on määrätty kyseistä lääkettä lapsettomuuteen? Kokemuksia kaivataan! Itsellä ei ole ongelmaa hedelmöittymisen kanssa mutta kaksi keskeytynyttä keskenmenoa takana peräkkäin ja kun kävin akupunktiossa, määrättiin tätä lääkettä. En ole löytänyt mistää tietoa, että sitä voisi käyttää myös keskenmenojen ehkäisyyn ja kun googlasin tietoa lääkkeestä, osoitetaan aina lapsettomuuspalstalle, siksi siis kysykseni tänne laitankin.

Itse epäilen, että lapsettomuuden ja toistuvien keskenmenojen (no kaksi 'vasta' siis takana) olisi samat syyt, ja vähän epäilyttää koko lääke. Etenkin kun sitä ei saa käyttää jos on raskaana. Entä jos raskautuu tästä kierrosta ja sitten on lääkettä vielä kaksi viikkoa jäljellä ovulaation jälkeen?!

Muutenkin kiinnostaa, jos jollakulla kokemusta akupunktiosta/yrttilääkkeistä hedelmällisyyden hoidossa.
 
Kiinalaisessa lääketieteessä on paljon sellaista, mitä länsimainen lääketiede ei tunnusta. Voi olla, että tuosta lääkkeestä onkin apua. Luontaistuotteet kielletään raskaanaolevilta usein lähinnä siksi, että niistä ei ole länsimaista tutkittua tietoa. Luulisin, että tärkeää on myös se, että luonnonlääkkeitä ei käytä, jos sairaalalääkäri on määrännyt muita lääkkeitä - voi tulla yllättäviä yhteisvaikutuksia.

Itse olen käynyt muutamia kertoja vyöhyketerapiassa refleksologilla. En tiedä, kuinka paljon on ollut lopulta apua ongelmiini - tulin kuitenkin raskaaksi kolmisen kuukautta terapian aloittamisen jälkeen. Tärkeintä omalla kohdallani oli kuitenkin ehkä se, että refleksologi sanoi suurimman ongelmani olevan stressissä. Se oli sellainen alkusysäys, mikä sai minut mutkien kautta lopulta töistä lomalle. Tulin loman jälkeen raskaaksi. Raskaus meni kylläkin kesken mutta kuitenkin - tapahtuipa edes jotain.
 
Hei

Ja kiitos vastauksesta. Suomessa akupunktiota/vaihtoehtohoitoja ei paljon taideta käyttää lapsettomuuden hoidossa ja siksipä se herättääkin paljon kysymyksiä.

Itselleni akulääkäri sanoi, että heikko qi aiheuttaa sen, ettei alkio kiinnity kunnolla ja seurauksena voi olla keskenmeno. Kuulostaa loogiselta. Tuli ruokavalio-ohjeita ja sitten tämä yrttilääke, jonka taidan nyt kuitenkin jättää väliin sen varalta, etät raskautusin tästä km jälkeisestä kierrosta. Lääkekuuri on kolme viikkoa ja sitä ei saa käyttää raskaana olevat, eli tulkitsen, että ovulaatoin jälkeinen aika olisi jo 'raskaana' olevan aikaa, vaikkei sitä vielä tiedäkään.
 
Käyn viikottaisessa akupunktiossa pyrkimyksenä alentaa korkeaa FSH-tasoani ja parantaa munasolujen laatua. Akupunkturistini on länsimainen mutta Kiinassa pitkään opiskellut ja hän antoi mulle tuota yrttiseosta pariksi kuukaudeksi, mutta sanoi, että siinä vaiheessa kun IVF-lääkitys alkaa, kaikki yrtit on jätettävä pois, varmuuden vuoksi, kun niitten yhteisvaikutuksesta hormonilääkityksen kanssa ei tosiaan tiedetä tarpeeksi.

Käsittääkseni kiinalaisen lääketieteen mukaan kehon ongelmat johtuvat eri "ainesosien" epätasapainosta, esim. mulle on sanottu, että FSH-ongelmani joutuisivat liiasta "kuumuudesta" kohdun alueella. Akupunktio yrittää saada nämä "ainesosat" liikkeelle ja tasapainoon, esim. parantamalla verenkiertoa. Ei tiedä tuosta sun saamastasi yrtistä mitään, mutta diagnoosisi tehnyt akupunkturisti on varmaan oireitasi kuuntelemalla, pulssia tunnustelemalla ja kieltäsi katsomalla päätellyt, mitä sulla saattaisi olla epätasapainossa, ja määrännyt tietyt yrtit sitä varten.

Ei mullakaan ole hajua, toimivatko kammottavanmakuiset yrttini, mutta epätoivoissaan sitä kokeilee vaikka mitä... IVF-lääkärini on muuten kiinalainen (asun siis ulkomailla), ja hänkin suositteli, että hormonilääkityksen alussa kaikki yrtit pois. Sinua ehkä käyttäisin tuota yrttiä aina menkoista ovuun, jos kerran yritätte luomusti - vaikuttaahan sekin jo jotain.

Mua rauhoitti epäilyttävän pulverin tuoteselostuksen googlaaminen ainesosa kerrallaan - sain selville, että mönjässäni on mm. pionia, salviaa, männynkuorta ja jotain koppakuoriaista! "Yrtit" siis saattavat sisältää myös pieniä osia eläinkunnan tuotteita. (En ole tosin ihan varma, rauhoittaako tämä tieto sinua... ;) )

Sitten asian vierestä: jos sulla Tuuliannaliina ei ole ongelmia raskautua, mutta olet kokenut keskenmenoja, oletko käynyt immuniteettitesteissä? En kylläkään edes tiedä, tehdäänkö niitä usein Suomen hedelmöitysklinikoilla, mutta oma klinikkani (asuinmaani paras yksityisklinikka, johtavia klinikoita kai koko Euroopassa) testaa "epäilyttävissä" tapauksissa, voiko kehon oma immuunijärjestelmä hyökätä alkion kimppuun, kun se "vieraana esineenä" ilmestyy kohtuun. Esim. mulla todettiin korkeat kohdun limakalvon sytokiinit ('cytokines', en tiedä, mitä suomeksi) jotka voivat estää alkion kiinnittymisen, sekä korkeat 'NK killer cells' -arvot eli käsittääkseni veren valkosoluarvot ovat sen verran korkeat, että sekin saattaa torjua alkion kiinnittymisen ja kasvun. Muitakin immuuniongelmia on, mutta en tiedä niistä - mutta klinikallani on testattu varsinkin niitä naisia, joilla on selittämättömiä keskenmenoja taustalla. En tiedä, mitkä klinikat Suomessa tekisivät noita immuunikokeita (vai tekevätkö mitkään), mutta kannattaisiko kysellä?

Onnea matkaan!! Toivottavasti yrttisi jää hyllylle pölyttymään ja raskaudut jo tästä kierrosta. :) (Oho, tulipas pitkä jaaritus.)
 
Kiitos vastauksista! Päätin skipata yrttilääkkeen kokonaan, kun akupunktiolääkäri sanoi, ettei 3 viikon kuuria saa keskeyttää ja tämä tarkoittaisi, että kaksi viikkoa oviksen jälkeen vielä jäljellä, enkä halua riskeerata, siltä varalta että tärppää. Lääkkeestä kuitenkin sanotaan, että sitä EI saa käyttää raskaana. Toinen akupunktiokerta on kyllä vielä tulossa, ennen ovista.

Lumi: ei en ole kuullut immuniteettitesteistä, mutta sellaiseen pitäisi varmaan mennä, ainakin jos niin valitettavasti käy, että tulee vielä kolmaskin keskenmeno. Suomessahan pääsee tutkimuksiin julkisella puolella, jos on kolme km peräkkäin. Tietenkin toivoisin kovasti, ettei sellaista enää joudu kokemaan, mutta kuka tietää.

Yritän kiinnittää myös ruokavalioon huomiota sen spleen deficiency -diagnoosini mukaisesti, jotta qi-energiaa saisi vähän ylös. KÄytännössä tämä tarkoittaa kyllä aikalailla ruokavalion uusiksi pistämistä, ei saisi syödä esim. raakoja kasviksia tai hedelmiä (koska elimistöltä kuluu liikaa energiaa niiden pilkkomiseen) vaan pitäisi syödä kypsennettyjä. Samoin maitotuotteet veks. Kokeilen, jos se on siitä kiinni niin avot.

Olen myös ymmärtänyt että kiinalaisen lääketieteen näkökulmasta kehossani vallitsee epätasapainotila, minkä takia keskenmenot tulevat. Niitä on toki monia erilaisia, siis epätasapainotiloja, mutta minulla kyllä oireet täsmäävät, mitä spleen defieiencyyn tulee: kylmät kädet ja jalat (aina!), välillä löysä välillä kova vatsa, asioiden liika pyörittely päässä jne.

Diagnoosi perustui kyllä yksinomaan kertomaani, mikä on minusta vähän epäilyttävää. Tai ehkä hän katsoi esim. ihon väriä tms. Mutta pulssia ei tunnusteltu ja kieltä vilkaistiin käsittelyn jälkeen...

Onnea meille!
 

Yhteistyössä