Kiinteät ruuat itse tekevät huhuu!

  • Viestiketjun aloittaja keittiöhiiri
  • Ensimmäinen viesti
keittiöhiiri
Sinä, joka teet lapselle kiinteät sapuskat itse, haluaisin esittää muutaman kysymyksen. Valmispilttiä olen tähän asti lapselleni 8 kk tarjonnut, mutta nyt iski innostus ruveta tekemään ainakin osan ruuasta itse.

Lähinnä olisin tiedustellut, että oletteko antaneet pakasteseitä? Oletteko keittäneet sen? Mites jauhelihan kanssa, pitää varmaan keittää sekin? Paistinpannulla ei kai saa paistaa?

Mitä mausteita oletteko jauhelihaan lisäänneet? Oletteko keittäneet esim. sipulia mukaan?

Miten olette pakastaneet lihan? Miten paljon otatte yhdelle ruualle lihaa sulamaan? Ruokalusikallinen lihaa plus vihannekset, onko hyvä määrä?

Kokemuksia ja hyviä ohjeita ja reseptejä kaipailen, kiitos!
 
Aloitin juuri pojalleni pakaste-seillä kalan annon. Keitin vähän alle 10 minuuttia vedessä paloja ja sitten soseutin ne. Lihat keitän myös vedessä ja sitten soseutan.

Mausteita en ole vielä antanut, mutta pian ajattelin keitokseen mukaan laittaa esim. sipulia tai tomaattia. Tajusin siis vasta äskettäin, että voisihan ruokia jo vähän maustaakin :).

Lisäksi itse teen porkkana- ja maissisoseen.

Kaikki ruoan olen pakastanut jääpalamuotin kanssa, niin saa sitten sopivia annoksia ruoaksi. Lihaa riittää muistaakseni alle vuoden ikäiselle yksi jääpalakuutio päivässä.
 
beaz
Meidän vauvan herkkua on ylikypsäksi riisi-broileri-maissisose. Keitän riisin ylikypsäksi (noin45min) ja loppuvaiheessa pistän broilerinlihat (jauhelihaa tai palasia) kiehumaan n. 10min. Lisään mausteita, oon käyttänyt valkopippuria/ maustepippuria ja sitruunapippuriakin. Soseutan sotkun sauvasekottimella. Sitten keitän maissin (pakastemaissia, 1 pikkupussi, jos riisiä 1dl), soseutan sauvasekottimella ja painelen rautasiivilän läpi, sillä minua ellottaa ne maissin kova kuoret. Sitten sekotan maissin muuhun soseeseen ja pakastan koko sotkun. Ostin Ikeasta mainioita 1dl vetoisia jääpala-astioita. Suosittelen!
 
Minä oon pakastanut kaikki porkkanat, maissit, parsakaalit, palsternakat, jauhelihat, kanat siten että keitellyt kaikki erikseen ja pakastanut ain yhtä laatua kerrallaan jääpalamuottiin, sitten jätyneenä kipannut ne pussiin ja joka kerta saa ottaa vaikka eri juttuja sulamaan.. Perunat, makaronit tai riisit keitän joka kerta erikseen..

Pakasteseitä ostin juuri, ja kunhan tässä ehdin niin keittelen senkin jääpalamuottiin. Jauhelihan olen kyllä paistinpannulla paistanut, sipulia lisäsin vähän joukkoon.. Yhdelle ruualle otan ehkä sen yhden palan lihaa sulamaan.

Vielä pikku vinkki että silloin tällöin ehkä silti kannattaa niitä kaupan mössöjäkin antaa, on helppoja sitten jos pitempään on reissussa eikä ole mahdollisuutta omia pöperöitä kokkailla! ;)
 
Meillä tyttö lähestyy 11kk ikää ja tähän saakka on syönyt pääasiassa kotikutoista ruokaa =)
Juuri reissuun on ostettu purkki mukaan ja kotona hätävarana jos ei muista ottaa sulamaan.
Alussa oli jääpalakuutioissa kasvikset ja perunan keitin, nyt oon pakastanut jo pitkään lasipurkeissa (joita hilloista tulee')
Meillä on kaikki kolme lasta aloittaneet kiinteät hyvin aikaisin, omaa maitoa ei ole ollut juurikaan ja maito ei vaan yhdenkään nälkää tuntunut taltuttavan :)
eikä oo ollut mitään allergioitakaan.
Mausteita en oo laitellut, sipulii jne antamaan makua ja sitten yrttejä pikkuhiljaa...
Tyttömme on syönyt kalaa ja lihaa laidasta laitaan...
 
Huom. sitruunapippuria saa ilman suolaa jota varmaan tässä yhteysessä käytetty.

Valiolla on mainio ruoka-ohjekirja kun "Ensilusikallisia" siinä on ihan perusohjeita tumpeloillekin.

Ja tosiaan mausteina kannattaa käyttää (tuoreita) yrttejä kuin noita maustesekoituksia.
 
Minä olen antanut pakasteseitä. Olen laittanut 2 isoa perunaa paloina, kaksi seitikuutiota, porkkanaa tms. höyrykattilaan ja kypsentänyt niin kauan että potut/vihannekset on kypsiä. (sipulin palanen samaan kattilaan jos käytän sitä mausteena)

Lihat ja broilerin fileitä olen pilkkonut annospaloiksi pakastimeen ja kypsennän samalla tavalla kuin seitin. Olen maustanut persiljalla, sipulilla tai tomaattimurskalla.

 

Yhteistyössä