Kiinteiden aloitus yhtä tuskaa, mitä tekisit?

Heippa!

Mulla on 9-kuukautinen tyttö jolla jo ihan pienenä todettu maitoallergia.
Mikään yllätys tämä ei ole, etteivät kiinteät lähde sopimaan sitten millään. Olemma hyvän allergologin asiakkaita ja päätimmekin aloittaa rotaatiomallin kokeilun, nyt kokeiltuna hirssi, bataatti ja possu. Jo ihan pienestä määrästä (teelusikallisesta) tulee oireita. Tai oikeastaan on liioiteltua puhua oireista, sillä millään muulla tavalla hän ei tällä hetkellä oireile kuin heräilemällä yöllä aivan jatkuvaan, välillä voi punoittaa peppu tai posket lehahtaa. Viime yönäkin tyttö itkeskeli ja heräili, voi sanoa, läpi yön. Päivät hän on mitä tyytyväisin hymytyttö ja nukkuu yön univelkoja ulkona vaunuissa pitkään ja sikeästi.
Ennen rotaatiota kokeilimme mustikkaa, päärynää, porkkanaa ja perunaa, mikään näistä ei sopinut.
Ainoa varma kiinteä tällä hetkellä on riisi, mutta tulee sitäkin mietittyä, josko on herkistynyt sillekin.

Imetän häntä ja olen itse tiukalla imetysdieetillä.
Säälittää niin katsoa toista, kun söisi ahnaasti ja mielellään kaikkea mitä hänelle olemme tarjonneet. Kyllä alkaa selvästi olla nälkäinen.

Mulla on kokemusta näistä allergia-asioista 2-vuotiaan esikoisen vauva-ajalta, hän oli neocatella eikä mikään kiinteä sopinut aluksi. 1,5-vuotiaana allergiat alkoivat hellittää, mutta se ei oikein tässä vaiheessa lohduta.

Alan olla todella väsynyt ja turhautunut. Mutta ennen kaikkea neuvoton.
Kaipaan kipeästi kokeneempien neuvoja tilanteeseen..

Mitä tässä tilanteessa oli hyvä tehdä? Kokeilla sitkeästi uusia kiinteitä vai antaa pieniä määriä jo kokeiltuja ruoka-aineita ja sietää yöheräilyä vai jotain ihan muuta?

*Helmiina
 
:hug: Voi itku. Noita pahoja allergiapulmia ei toivoisi kenellekään. Meillä alku oli takkuista. Mä listasin jossain vaiheessa kaikki melko todennäköisesti sopivat ja niitä syötiin pari viikkoa. Yllättäen niistä ei tullut mitään ihmeempää. No, ihan oireettomaksi mä en esikoista saanut ikinä. Mutta tuon kokeilun aikana mä sain nukkua ekaa kertaa koko yön. Noissa pysyttiin jonkin aikaa ennen kuin laajennettiin.
Listalla oli ainakin: bataatti, possu, kana, riisi, suomalaiset marjat, maissi, persikka, päärynä. Ja kaura, joka testattiin erikseen.
Perunan ja porkkanan jätin myöhemmäksi. Alkuun tuli oireita, mutta tauon jälkeen sopivat. Mä pyrin aika paljon syömään itsekin noita sallittuja. Olin imetysdieetillä jonkin aikaa ja sen jälkeenkin syötiin paljon 'listalta'. Jossain vaiheessa poika halusi nimenomaan syödä samaa kuin muut, joten siksi koin kivaksi, että ruoka näyttää kaikilla kutakuinkin samalta.

Mulle allergialääkäri sanoi, että jos tulee punaisia poskia tai muuta nopeaa reaktiota, ei sitä ruokaa vähään aikaan. Riisi oli meillä jossain vaiheessa lapsen suosikki ja reilun vuoden vanhana tehdyn verikokeen mukaan olisi hiukan herkistynyt sillekin. Lääkäri neuvoi olemaan välittämättä. Herkistystä tulee, jos syö tiettyä ruokaa liian pitkään. Monipuolisuus siis olisi hyvä ja siihen rotaatiollakin pyritään. Muita oireita saman lääkärin mukaan voi hiukan sietää. Meillä kyllä tuli takapakkejakin. Sopivista ruuista pidettiin taukoa ja välillä oikeasti masensi koko ruokarumba. Onneksi tuo on lyhyt aika :hug: Jaksamista!

Hirssi, bataatti, possu ja riisi on hyvä alku. Mitä jos rauhoittaisit tilanteen vaikka viikoksi tai kahdeksi ja söisitte vain noita? Mitä kaikkea muuten itse vältät? Ihanaa, että jaksat olla imetysdieetillä. Helpottaa varmasti lasta.
 
Meillä oli kans alkuun sitä ettei oikein mikään sopinut, mutta kyllä niitä sopivia löytyi rotaatioon ajan kanssa kun sitkeästi vaan kokeili. Mä päädyin ratkaisuun, etten antanut mitään mikä aiheutti selvästi lapselle kiusallisia oireita eli noita yöheräämisiä yms. Mä ehkä vielä kokeilisin muutamat kiinteät ja katsoisin löytyisikö jotain vähän paremmin sopivaa ja jos alkaa näyttää siltä, ettei ihan oikeasti mikään käy, niin juttelisin sitten lääkärin kanssa. Mites olisi nz-lammas, tattari, jamssi, persikka, maissi tai banaani. Tuossa oli listaa mitä meillä oli kokeilussa/käytössä jossain vaiheessa. Tuo kiinteiden etsiminen on todella syvältä :hug:
 
Kiitos teille molemmille vastauksista, sain hyviä vinkkejä!
Olin kuitenkin yhteydessä allergialääkäriimme ja hän oli sitä mieltä, että aloitetaan zyrtec jatkuvana. Kuin myös esikoiselle aikanaan.. Saa nähdä, toivottavasti tuosta on jotain apua!
Viime yönä itkua riittikin 1,5h putkeen, oli saanut maissia päivällä jota on saanut kyllä aiemminkin. Välillä on niin vaikeaa tietää mistä itkut johtuu. Jotenkin tuntui ettei itku ollut kipuitkua vaan jotain muuta. Meni yliväsyneeksi ja "riehui" ja itki hysteerisesti rauhoittumatta.
Tänään annoimme hirvenlihaa ensimmäisen kerran, yöunilta on herännyt jo muutaman kerran. Aika kypsää touhua tämä sopivien kiinteiden metsästys, mutta minkäs teet.
Yritän tsempata itseäni ajattelemalla, että kyllä tämä vielä helpottaa. Sekin lohduttaa, kun kuulee, että muilla on ollut ihan samanlaista. Välillä sitä vaan tuntuu, että ui näissä allergiavesissä ihan yksin. Vaikka eihän se niin ole.

Kiitos tsempeistä, tulivat tarpeeseen :hug:
 
karvakorvakirpulle vielä vastaus siihen, mitä kaikkia ruoka-aineita itse vältän. Eli maitoa, munaa, nautaa, soijaa, vehnää ja kalaa. Tuon dieetin kanssa olen pärjännyt ihan hyvin ja pelkällä rintamaidolla ollessaan vauva olikin lähes oireeton. On muuten oma vatsakin voinut paljon paremmin ilman maitoa ja vehnää =) Mutta juustoa ja maustamatonta jogurttia kaipaan tosi paljon.. Mut mitäs sitä ei oman lapsensa hyvinvoinnin eteen tekisi :heart:
Esikoista imetin aikanaa 4,5kk, imetysdietistä ei ollut mitään hyötyä ja siirryttiin erityiskorvikkeelle. Joten nyt olen nauttinut pitkästä imetyksestä! En mä kuitenkaan kouluikään asti haluis imettää, joten toivotaan et noi kiinteät alkais nyt pikkuhiljaa sopimaan :D
 

Yhteistyössä