Kiinteiden aloitus

Auttakaahan. Poika täyttää kohta 4 kk ja nyt pari päivää on tuntunut ettei maito tahdo oikein riittää. Neuvola oli viime viikolla, eikä hoitsu ottanut edes puheeksi kiinteitä, itsekään en tajunnut edes kysyä kun poika kasvaa hyvin ja olen haaveillut 6 kk täysimetyksestä. Pelkällä rintamaidolla on siis ollut. Poika on kyllä iloinen eikä jää itkemään syötön jälkeen, mutta erityisesti mietin kun syö vielä öisin 3 kertaa ja vikalla syötöllä ennen nukkumaan menoa tuntuu ettei rinnoista juuri maitoa tule. Pienikokoinen on, mutta niin oon itekin ja tasaisesti on kasvanut.

Kannattaisikohan kiinteitä sitten jo alkaa kokeilla, vai ovatko pitkän täysimetyksen edut miten hyvät?! Jos aloitan kiinteät niin millä ja miten. Velli tulee itselle ekana mieleen, mutta tuttipullosta ei suostu syömään. Haaveilin myös sormiruokailulla aloittamisesta mutta siihen poitsu on vielä liian pieni. Mutta soseita antamallahan suurin osa vauvoista aloittelee.

Kiitos jo etukäteen avusta, tuntuu jotenkin ihan avuttomalta kun tuli näin yllättäen tämä tilanne, ajattelin ettei tarvitse vielä ainakaan kuukauteen kiinteitä miettiä. :eek:
 
Mun mielestä voit ihan hyvin aloittaa kiinteät. Varsinkin jos tuntuu,että pelkkä maito ei enää riitä.

Mulla on 5vkon ikäinen vauva ja hänen kanssa aion aloittaa kiinteät bataatilla sitten kun se aika on. Bataatti on miedompaa kuin peruna ja maultaan makeampi. Vauvan vatsa kestää bataatin paremmin kuin perunan,koska on miedompaa. Siksi bataatti meillä,koska keskimmäinen poikani oli allerginen lähes kaikelle pienenä,mutta bataatin sieti hyvin =)
 
Aku
Meillä alotellaan kiinteitä.Pottua ja porkkanaa oon antanu.Muutaman päivän kerrallaan yhtä.Pottu ei uponnu alkuunkaan,porkkana hiukan paremmin.Tota bataattia aattelin seuraavaks kokeilla.Hedelmistä oon antanu persikkaa ja se kelpas ihan hyvin.Annan hedelmän aina vihannessoseen jälkeen,samalla aterialla.Sitten kun noi vihannessoseet menee paremmin niin ajattelin alkaa antaa hedelmäsoseen välipalana. Velliä on saanu pari viikkoa aina iltasin.Se uppoo ihan hyvin.

Tämä siis vielä ihan kokeiluasteella ja aina saa tissiä päälle.Oon ihan tyytyväinen jos saan pari teelusikallista pysymään neidin suussa.Tytöllä on ikää nyt reilut 4kk.
 
Mäkin alkaisin ja olen aloittanutkin kolmella ekalla lapsella pottu tms soseella 3-4 kk:n iässä melkein samasta syystä kuin säkin,mutta meidän pojat ovat syöneet öisinkin noin parin tunnin välein. viljatuotteet olen sitten aloittanut suoraan puurolla 5-6 kk ikäisenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja annukka-80:
Poika täyttää kohta 4 kk ja nyt pari päivää on tuntunut ettei maito tahdo oikein riittää. Neuvola oli viime viikolla, eikä hoitsu ottanut edes puheeksi kiinteitä, itsekään en tajunnut edes kysyä kun poika kasvaa hyvin ja olen haaveillut 6 kk täysimetyksestä. /--/ Poika on kyllä iloinen eikä jää itkemään syötön jälkeen, mutta erityisesti mietin kun syö vielä öisin 3 kertaa ja vikalla syötöllä ennen nukkumaan menoa tuntuu ettei rinnoista juuri maitoa tule. Pienikokoinen on, mutta niin oon itekin ja tasaisesti on kasvanut.

Kannattaisikohan kiinteitä sitten jo alkaa kokeilla, vai ovatko pitkän täysimetyksen edut miten hyvät?! Jos aloitan kiinteät niin millä ja miten. /--/ Haaveilin myös sormiruokailulla aloittamisesta mutta siihen poitsu on vielä liian pieni. Mutta soseita antamallahan suurin osa vauvoista aloittelee.
Hei!

Kerrot, että vauvasi on kasvanut tasaisesti ja että olet haaveillut puolen vuoden täysimetyksestä. Nyt kuitenkin mietit, pitäisikö kiinteät kuitenkin jo aloittaa, kun vauvasi syö edelleen öisin.

Kun kerran vauva on kasvanut normaalisti, ei mitään varsinaista tarvetta kiinteiden aloittamiselle ole. Kun vauva kasvaa, maito riittää :) Terve vauva ei juurikaan lisää juomansa äidinmaidon määrää 1-6kk aikana, ja jos maito on tähän asti riittänyt, ei ole mitään syytä, miksi se ei enää riittäisi. Etenkin, kun kasvu on ollut vauvallasi kunnossa.

Se, että nelikuinen syö vielä öisin, ei ole yhtään tavatonta tai väärin! Yösyötöistä ei tarvitse yrittää pois vielä pitkään aikaan, eikä ainakaan ennen puolen vuoden ikää. Toki on vauvoja, jotka itsestään jättävät yösyönnit pois jo aikaisemmin, mutta se ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Miltä sinusta itsestäsi nuo yösyötöt tuntuvat? Olisiko mahdollista tehdä niistä sellaisia, että - mikäli tunnet itsesi väsyneeksi - saisit levätä hieman enemmän?


Toisaalta, jos ehdottomasti haluat alkaa antaa kiinteitä, niin ei sillekään ole mitään estettä :) Vellejä ei tarvitse antaa, sillä ne ovat pääasiassa vain maustettua korviketta, ja jos toiveissasi on imetyksen jatkuminen vielä jonkin aikaa, ei pullolle tarvitse edes opettaa - ja vellit ovat viheliäisiä lusikoitavia ;)
Kyllä nelikuisenkin kanssa voi aloittaa sormiruualla. Uskon, että vauvasi jo osaa tarttua ja viedä tavaroita suuhunsa.

Alle vuoden ikäisellä suositusten mukaan maidon kuuluisi olla pääruokaa ja muu ruoka siinä ohessa lähinnä maistelua varten. Ei siis ole kiinteiden kanssa mikään kiire.

Koska kiinteiden ruokien aloittamiselle ei kertomasi mukaan ole mikään akuutti tarve, voit mielestäni ihan rauhassa miettiä, onko se tilanteessanne tarpeellista vai ei. Tiedän äitejä, jotka ovat myöhemmin katuneet kiinteiden aikaista aloittamista sekä niitä äitejä, jotka olisivat kuitenkin halunneet aloittaa kiinteät aikaisemmin kuin mitä sitten aloittivat. Eipä tähän ole olemassa mitään oikeaa vastausta :)
 
Ammattilainen
Milka kirjoittikin jo tosi hyvin. Olen täysin samoilla linjoilla. Omille lapsilleni olen aloittanut kiinteät toiselle 6 kk iässä ja toiselle 5 kk iässä. Molemmilla kerroilla kävi niin, että yösyömiset eivät vähentyneet vaan päinvastoin tytöt alkoivat heräillä jopa useammin yöllä! En tiedä onko sattuma vai liittyivätkö nuo yöheräilyt siihen tiettyyn kehitysvaiheeseen... Vai onko vatsa sitten jotenkin "venynyt" että pitää tankata useammin :) Mut meillä ainakin yöt ovat "huonontuneet" kiinteiden aloituksen myötä.
 
Tiheän imun kausi varmasti menossa. Meillä 1-vuotiaskin saattaa syödä sen 3 kertaa yössä vielä tissiä, vaikka on syönyt päivällä kiinteitä hyvin.

Jos lapsi kasvaa tasaisesti ja on tyytyväinen, niin miksi pitäisi aloittaa kiinteät?
 
Milkan kanssa samoilla linjoilla. Itse mietin pojan ollessa n.4kk pitäiskö alottaa kiinteet öiden rauhottamiseksi, en kuitenkaan alottanut koska poika kasvoi hyvin ja halusin täysimettää puolivuotiaaksi. Ja nyt kun poika on reilu 7kk ja vaikka syö jo neljä kiinteää ateriaa päivässä niin siltikin syö vielä öisin. Näin jälkikäteen ajateltuna olen hyvin tyytyväinen ettei alotettu kiinteitä silloin nelikuisena koska meidän tapauksessa kiinteiden alotus ei vaikuttanut öihin, olisi sitten vaan harmittanut jos olis turhaan luopunut haaveesta imettää puolivuotta. Mutta kuten sanottua jos siltä tuntuu, että kiinteät haluat aloittaa voi sen aivan hyvin tehdä =). Meillä on aina alotettu perunalla kiinteiden maistelu.
 
Kiitos Milka, Liina, Sanna ja Teppana! Näin itsekin haluan ajatella ja uskoa rintamaidon riittävyyteen. Vielä vahvemmin eilisillan jälkeen imetystukilistan ja Babyidean artikkeleita luettuani. Kiinnitin huomiota mm. kasvissoseiden selvästi pienempään energiamäärään verrattuna maitoon ja Milkankin esiintuomaan pointtiin että vellit ovat käytännössä maustettua korviketta. Välillä vain tulee uskonpuute ja lähipiirissäkin kaikista on luonnollista että kiinteät aloitetaan 3-4 kk iässä ja 6 kk iästä alkaen maidon rooli ei ole enää merkittävä. Vielä viime viikolla rinnat olivat aamulla ja päivällä kovat ja täydet, nyt tuntuvat koko ajan pehmeiltä. Mutta eiköhän se tästä, syödään sitten tiheämmin jos on tarpeen.

Luuletteko muuten että ekan yösyöttövälin pidentämiseen voisi auttaa jos pumppaan vähän maitoa päivän mittaan ja tarjoan sitten illalla parin vikan syötön yhteydessä? Poika kun syö kunnolla n. 8 aikaan, ja sitten 9 aikaan unisyötöllä ei maitoa juurikaan tule (nieleskelle vain vähän ja satunnaisesti, pumpatessa ei tule enää kuin pari tippaa). Voisi samalla opetella taas pullosta syömään niin äitikin pääsisi joskus paria tuntia pitemmäksi aikaa vaikka ravintolaan tai leffaan... B)
 
Ootko annukka ihan varma, että vauva todella on nälkäinen tuolla yhdeksän unisyötöllä vai lupsuttelisko tissiä vaan huvikseen jos kerran tunti sitte on kuitenkin syönyt kunnolla? Imeekö vauva ihan kunnolla silloin? Meinaan vaan, että jos vauva imee vaan huvikseen ja vähän laiskasti niin jos maito ei lähde siksi oikeen herumaan? Siitä kuinka paljon saat pumpattua tai miltä rinnat tuntuvat ei voi päätellä miten paljon maitoa tulee. Yleensä niin käykin, että kun maidontulo alkaa tasaantumaan ei rinnatkaan enää ole jatkuvasti täyden tuntuiset, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että maito olisi loppu. En osaa tuohon pullosta unimaidon antamiseen sanoa mitään, mutta tuli vaan mieleen että jos sulla on tunne, että maito alkaa käydä vähiin niin ehkä kannattaisi vaan imettää aina kun vauva haluaa niin maitomääräkin nousee vastaamaan tarvetta. Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Milka kirjoittikin jo tosi hyvin. Olen täysin samoilla linjoilla. Omille lapsilleni olen aloittanut kiinteät toiselle 6 kk iässä ja toiselle 5 kk iässä. Molemmilla kerroilla kävi niin, että yösyömiset eivät vähentyneet vaan päinvastoin tytöt alkoivat heräillä jopa useammin yöllä! En tiedä onko sattuma vai liittyivätkö nuo yöheräilyt siihen tiettyyn kehitysvaiheeseen... Vai onko vatsa sitten jotenkin "venynyt" että pitää tankata useammin :) Mut meillä ainakin yöt ovat "huonontuneet" kiinteiden aloituksen myötä.
Meillä poika alkoi syödä enemmän yöllä kiintieden aloituksen myötä: ei jaksanut päivällä maitoa ja söi sitten oikeen urakalla öisin. Vähitellen on tasoittunut, mutta 1,5kk aikana kiinteiden aloituksella ei ole ollut mitään vaikutusta yöuniin.

Tärkeimpiä mittareita maidon riittävyyteen ovat mielestäni vauvan kasvu ja tyytyväisyys. Rinnat saattavat tuntua joskus tyhjiltä, mutta yleensä vauva silloin vaan "tilaa" lisää maitoa ja vähitellen sitä alkaa tulla. Nukkumisessa on sitä paitsi niin paljon muustakin kiinnin kuin siitä, että onko nälkä vai ei. Nukkumaankin on opeteltava ja toisilta se vie kauemmin kun toisilta. Vauva herää usein juuri siinä kevyen unen vaiheessa ennenkuin oppii nukkumaan sen ylil

 

Yhteistyössä