Kilpirauhasarvoista raskausaikana....!

No niin, eli mullahan on tuota kilpirauhasta nyt tarkkailtu, mm. keskenmenotutkimuksissa (Vuosia sitten TSH arvo on ollut 1-2 pintaan)
Yksityisellä arvo katsottiin tammikuussa, ja se oli 1, MUTTA jostain kumman syystä se otettiin vasta 11 aikaan, ja ainakin äitini jolla lääkitys vajaatoimintaan on, sanoi ettei klo 10 jälkeen otettu arvo kerro enää yhtään mitään.

No, arvo otettiin uudelleen kunnallisella (ennen raskautta, oikeaan kellonaikaan) ja TSH oli 3,6 ja T4V 11. Käsittääkseni tämä on aika iso muutos kuitenkin minulle vuosien takaisiin, ja tietysti tuohon yksityisen arvoon..... ja tietysti kun laskee 1+1, 2000-luvun alussa ei km-ongelmia ollut (2 tervettä lasta tuli heti kun toivottiin), nyt oli KM:ja 4 putkeen ja ainoa ero mitä lääkärit minusta loysi, oli juurikin tuo kilpirauhasarvo... mutta kun se on kuulemma niin "siinä ja siinä" eli viitearvojen reinalla kiikkuu...

Nyt se kontrolloitiin, ja TSH oli 4,2 ja T4V 12, eli TSH ainakin huonontunut (?), mutta kuulemma edelleen siinä rajoilla.
Ja taas fiksut miettii ja pohtii että tehdäänko sille jotain vai ei?
Mulla itsellä alkaa mennä usko: eikos nuo keskenmenot jo kerro että arvojen muutos voi vaikuttaa minun kroppaan ja kannattaisi ihan kokeilla sitä lääkitystä?
Muista oireista en tiedä: väsymys voi johtua miljoonasta asiasta, se on ihan fakta, enkä siihen niin ole ennen reagoinutkaan...

Mites muilla? Millä arvoilla on alettu toimimaan kilpirauhasen suhteen En nyt tiedä oikein et mitä pitäs tehdä että saa äänensä kuuluviin...
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Minulla tutkittiin nuo kilpirauhasarvot kahden peräkkäisen keskenmenon jälkeen. Tuolloin TSH oli 3,2 ja T4V 12. Lääkärin (gynekologi yksityisellä) mielestä tuo TSH oli raskautta ajatellen turhan korkea ja kilpirauhaslääkitys aloitettiin heti, kun uusi raskaus alkoi. Nyt arvoja kontrolloidaan kahden kuukauden välein koko raskauden ajan. TSH oli pari viikkoa sitten (rv 22) 1,8, mikä on ihan hyvä arvo. T4V taisi olla 13. Tuo sinun TSH kuulostaa kyllä aika korkealta, vaikka en ammattilainen olekkaan. Mutta en kyllä osaa sanoa, miten saisit äänesi kuuluviin tässä asiassa. Täällä taisi olla sellainen ketju kuin "raskaana olevat vajislaiset"..jospas sieltä löytyisi lisää tietoa :)
 
Heippa!
Meillä on vajislaisilla oma pino, jossa paljon paljon purnausta kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidon tasosta.. Pino tainnut tippua sivulle 2.
Mutta noin ihan ykkösneuvona sinulle, hankkiudu hyvälle yksityiselle endolle. Sisätautilääkärikään ei välttämättä ole tarpeeksi kartalla vajaatoiminta-asioissa, siksi endo olis paras.
kilpirauhas.info on myös hyvä sivusto, tutustuhan.

Niin joo ja sit siihen sun kysymykseen, mulla lääkitys alettiin arvoilla TSH 1,6 ja T4V 8. Mulla ei tota tsh:ta nykyään enää mittaillakaan ku siinä ei oo vikaa ollut, vaan T4V ja T3V on ne jotka endo aina pyytää.
 
MUTTA jostain kumman syystä se otettiin vasta 11 aikaan, ja ainakin äitini jolla lääkitys vajaatoimintaan on, sanoi ettei klo 10 jälkeen otettu arvo kerro enää yhtään mitään.
Laboratoriokäsikirjan mukaan arvo pitää ottaa klo 8-12 välillä. Tyroksiinihoidon aikana kellonajalla ei ole väliä, kunhan lääke on jätetty ottamatta tai sen otosta on vähintään 4 tuntia. Huslabin mukaan taasen tsh pitäisi ottaa klo 7-10 välisenä aikana.

Lis. Terveyskirjaston mukaan "Jos verinäyte otetaan klo 10 jälkeen, arvo on keskimäärin 1,5 mU/l alhaisempi kuin aikaisin aamulla."

Lis. 2 Minä kyllä yli neljän arvolla pyytäisin lääkitystä, koska noita keskenmenojakin on taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista!
minäpä marssin yksityiselle tänään ja ennen sinne menoa pyysin labrasta siis mun verikoe historiikin materiaaliksi. 10 minuutin selailun jälkeen lääkäri kysyi ettei minulla siis keskenmenojen jälkeenkään ole lääkitystä edes kokeiltu (kun kaikki muu ollut ok)?? Oli vajaatoiminnan kannalla ehdottomasti ja määräsi lääkityksen jonka huomenna aloitan :)
Katsotaan miten se vaikuttaa, uskoisin että saadaan arvot kohdilleen nyt :)

Sanoi että tuo suunta on ollut huonompaan jo pitemmän aikaa ja se lääkitys on todennäköisesti kuitenkin vuoden sisällä edessä, joten parempi alkaa hoitamaan jo nyt kun arvot ei vielä ole ihan hanurista.
 
Hei! Hyvä että sait lääkityksen. Mun piti vain tulla kommentoimaan tuota tsh-arvoa. Mulla on aikoinaan hoidettu liikatoimintaa ja silloin tuli esille tuo tsh-arvo. Sen pitäisi raskauden onnistumisen kannalta kuulemma olla alle 2,5.
 
normaalistikki tsh:n pitäs olla alle ton 2,5, se on yläraja spesialistien suositusten mukaan. ennen raskautta ja raskausaikana mieluummin alle yhen. liian korkee tsh voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä.
 

Yhteistyössä