Kilpirauhasarvot raskaana

Sain eilen kilpirauhasarvojeni tulokset ja olen enemmän kuin hiukan huolissani. TSH oli 4,2 ja T4-V oli 9,3 eli noilla arvoilla monikin lääkäri määärittelisi kilpirauhasen vajaatoimintaiseksi :(

Omia oireita en osaa määritellä, mutta vauvasta olen huolissani! Olen kauhukseni lukenut kaikenmaailman juttuja siitä, mitä odottavan äidin kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa syntymättömälle lapselle :'(

Kertokaa te, muut odottajat minkälaisilla arvoilla olette odottaneet? Ja minkälaiset arvot ovat saaneet teidän neuvolatätiin vipinää?

Luulin 10 vuotta etten pysty saamaan lapsia joten tämä "yllätys" luomuraskaus on minulle erittäin tärkeä :heart:

mönkiäinen ja maha 21+6
 
Kyllä kilpirauhasarvoja voi ja tietyissä tapauksissa pitääkin raskausaikanakin seurata, koska jos esim. juuri vajaatoimintaa, niin siihen pitää reagoida lääkityksellä, koska muuten voi tosiaan olla vaikutuksia sikiöön. Itselläni jo toista kertaa raskausajan vajaatoiminta eli silloin kun en ole ollut raskaana niin toimii ihan ok, mutta pian raskauden alettua arvot alkavat huonota. Minulla aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, joka vajaatoiminnan erityismuoto ja siksi neuvolalääkärini ei ensimmäisessä raskaudessa aluksi ongelmaa meinannut suostua myöntämään ja sain kauan vänkätä lääkityksen saamiseksi. Normaalistihan vajaatoiminnassa tsh ja t4v muuttuvat eri suuntiin, mutta minulla molemmat arvot laskivat laskemistaan ja neuvolalääkäri tuijotti vain toista ja kun oli juuri viitearvoissa niin ei kuulemma ollut mitään häikkää. Lääkitys sitten kuitenkin erikoislääkärin toimesta aloitettiin ja silti arvot jatkoivat laskemistaan ja annostusta jouduttiin useaan otteeseen vielä kasvattamaankin. Onneksi kaikista raskausajanhuolista huolimatta tuloksena oli terve lapsi, mutta nyt kun tässä toisessa raskaudessa arvot laskevat taas ihan saman kaavan mukaan, mutta ovat edelliskertaakin alemmat, niin kyllähän sitä taas on suuri huoli vauvan voinnin puolessa. Minullakaan ei itsellä ole mitään selviä vajaatoiminnan oireita, mutta kilpirauhasarvoja seurataan kuukauden välein ja tyroksiiniannostusta ollaan jo pariin kertaan kasvatettu.

Noihin arvoihin en osaa ottaa kantaa, kun itselläni tosiaan vähän erityislaatuinen tuo vajaatoiminta, mutta ekassa raskaudessa sanoivat, että kun t4v menee alle kymmenen niin on syytä aloittaa lääkitys. Itselläni t4v on kieppunut siinä kympin pinnassa, mutta tsh puolestaan on parhaillaankin vain 0,015. :(
 
Hei mönkiäinen!
Olen tällainen jo kypsässä iässä oleva odottaja ja olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa pitkään. Lääkityksellä olen ollut ainakin kuusi vuotta.
Minulla on autoimmuunitauti eli sisäsyntyinen vajaatoiminta.Verikokein todettiin vasta-aineet jotka tarkoittivat että minulla on krooninen tulehdus joka vähitellen "tapattaa" kilpparini.Lääkeannosta on nostettu ja laskettu vuosien aikana ja raskaus tiesi automaattista annoksen nostoa.Neuvolalääkäri(jonka ammattitaitoon en tässä asiassa hirveästi luota) sanoi että aineenvaihdunta raskauden takia muuttuu niin pitää annosta nostaa.Verikokeissa pitää käydä kuuden viikon välein ja arvot ovat kyllä hiukan hiponeet liikatoimintaa mutta annosta ei ole pienennetty.Viime arvot olivat TSH 0.05 ja T4V 13.52.Eli tuo TSH saisi olla hiukan korkeampi, jotain vähän päälle 1.0.Toinen arvo on aika ok.Jos sekin alkaisi hipoa 20 niin sitten varmaan laskettaisiin annosta.
Sinun arvoista.Jos minulla olisi nuo arvot, nostaisin jo itse lääkettä koska olisin puoli kuollut.Vuosien aikaan olen oppinut tietämään milloin arvot on huonot.mutta korostan että tämä olisi omalla kohdallani.Jollakin nuo arvot voi olla ihan ok.
Millainen vaikutus hoitamattomalla vajaatoiminnalla on sikiön vointiin, siihen en osaa sanoa.Netistä löytyy tietysti kaikenlaista tietoa mutta asiallista tietoa saat ainakin kilpirauhasfoorumin sivuilta.Eihän nuo sinun arvot vielä kauhean huonot ole,selvästi kylläkin vajaalla.meidän labrassa on TSH yläviite muistaakseni 2,5.
Minullakin tämä on yllätysraskaus ja luulin ensin että vajaatoiminta on taas saanut vallan.Silloin aina kierrot pitenee ja heittelee.Kävin kilpirauhaskokeissa ja raskaustestissä.Kilppari arvot oli ok mutta raskaustesti positiivinen!! :eek: No ensi järkytyksestä kun selvittiin niin eihän se auta kun ottaa lapsi vastaan.Suuri lahjahan tämä lapsi tietysti on,tilanne on vain niin uusi.Muut lapset on jo 19 v, 17 v., 15 v. ja 11 v.
Sinulle neuvoni olisi että ota yhteyttä vaikka äitiyspolille jos neuvolan täti ei pidä asiaa minään.Isoissa sairaaloissa on myös lääkäreitä, muistaakseni endokrinologi,jotka on erikoistuneet näihin sairauksiin.

mamma 67 ja pikkuinen 26+2
 

Minulla on odettu tuo vajaatoiminta kolme vuotta sitten (autoimmuunitauti kuten edelliselläkin kirjoittajalla) ja raskausaikana seurattiinkin arvoja tarkasti. Tosin mun vajaatoiminta-arvot oli silloin 3 vuotta sitten TSH 48 ja T4-V 5... Nuo sun arvot olis kans mun mittapuussa korkeat eli tuntisin itseni puolikuolleeksi kuten edellinenkin kirjoittaja totesi. Mutta periaatteessahan nuo ovat varmaan vielä viitearvojen sisällä. En muista ulkoa mikä oli raskausaikana tuon TSH:n viitteellinen yläraja, mutta muistaakseni korkeintaan 4 (alempi ainakin kuin normaalisti). Itse kävin yksityisellä selvittämässä oman lääkitykseni raskausaikana kohdilleen. Työterveydessä ja neuvolassa oli vähän hällä väliä meininki... Tai labrat ottivat kyllä säännöllisesti, mutta tuloksiin ei suhtauduttu kovin vakavasti. Selvitä ihmeessä asia asiantuntevan lääkärin kanssa, niin saat huolesi pois!! Voimia! :hug:
 
Soittelin tänään työterveyteen ja kyselin, että minkälaisia arvoja minulla on aikaisemmin ollut ja tähän nähden ihan huiput eli TSH 2,2 ja T4-V 16.
Sain myös "ilokseni" selville alkuraskauden arvot jotka olivat aika mielenkiintoiset eli TSH 5,54 ja T4-V 14....

Ei tässä oikein tiedä mitä ajattelis, pelottaa niin julmetusti ettei pienelle vain olisi käynyt vahinkoa :(

Ei minulla onneksi ole ollut mitään oireita tästä, mutta minun oma terveyteni ei tässä olekaan se tärkein juttu! Torstaina pääsen nla-lääkärille, kun soitin neuvolaan ja aloin penämään kilpirauhasarvoista. On se vaan ihmeellistä, että jos et itse huolehdi omasta terveydestäsi niin ei sitä kyllä ainakaan kunnallinen terveydenhuolto tee :attn: :attn:

No, jos täytyy lohdutusta hakea niin suht. rajojen sisällä ollaan, oireita ei ole ja työterveyslääkärini lupasi ottaa minut hoiviinsa jos nla-lääkäri ei suhtaudu asiaan vakavasti. Hän hiukan ihmettelikin tuota neuvolan lepsua otetta asiaan....

On tämä raskaana oleminen yhtä pelkäämistä, ensin viikkoon 12:sta asti, että ollaanko siellä mahassa hengissä, sitten viikkoon 20 rakenteita ihmettelemään ja nyt vielä bonuksena nämä kilpirauhasarvot. Synnytystä ei edes vielä uskalla ajatella tai haaveilla....

Onnea raskauteen sinullekin Mamma 67 ja kiitos Naukurille lohdutuksen sanoista.
 
Liian alhainen tai paremminkin alarajoilla mennään. Olet lukenut oikeaa tietoa eli nyt vain pikaisesti sellaiselle lääkärille, joka määrää sinulle lääkityksen ja seuraa tiheästi, n. 1 kk :n välein nyt raskausaikana, miten arvot kehittyvät. Raskaus voi nimittäin laittaa arvot heittelehtimään, siksi olisi hyvä testata usein. Itselläni aluksi heitti liikatoiminnon puolelle raskauden alussa, sitten alkoi laskemaan ja viimeisellä kolmanneksella asettui esim. tuo t4-v 14 pintaa. Yksityiselle erikoislääkärille suosittelisin, jos eivät pikaisesti ota neuvolassa tosissaan. Tsemppiä! :hug:
 
Varmasti siellä mahassa hengissä ollaan enkä usko että mitään vahinkoa on päässyt tapahtumaan.Kun nyt vain pikaisesti saat lääkityksen kohdalleen, menee nimittäin jonkin aikaa ennenkuin arvot tasaantuu.
Omalta kohdaltani luulen että olen sairastanut vajaatoimintaa jo yli 15 vuotta mutta se huomattiin vasta 2002.Eli ainakin kaksi nuorimmaistani olen saanut sairauden ollessa päällä ja ilman lääkitystä.Ihan tavallisia tyttöjä ovat, ei missään mitään vikaa.
Tsemppiä! :)
 
syra
Kannattaa ehdottomasti rekisteröityä kilpirauhas.info -sivujen foorumille (kilpirauhas.info/foorumi), siellä vain rekisteröityneille näkyvällä osastolla Kilpirauhasen vajaatoiminta eli hypotyreoosi on pitkä ketju Raskaus ja vajaatoiminta! Hoitamattomana kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa raskauden aikana kasvavan keskenmenon riskin ja lisää lapsen neurologisten häiriöiden (kuten keskittymishäiriöt, autismi jne.) riskiä.
 
Minulla on liikatoimintainen kilpirauhanen, joten en ota kantaa noihin sinun arvoihin. Lähinnä vain siihen, että neuvolassa ei juurikaan osata hoitaa tai puuttua näihin erikoistapauksiin raskausaikana.

Minä olen aina pyytänyt lähetteen äitiyspoliklinikalle jo heti alkuraskaudessa. Siellä on sitten laitettu pyörät pyörimään, jatkuvat kontrollit päälle. Eli sisätautilääkärin olen tavannut raskausaikana 3 kertaa ja verikokeet on otettu joka kuukausi. Sen mukaan on sitten lääkitystä säädetty.



 
Hei Scala!

Muistatko millä arvoilla sinulla lääkitys hypertyreoosiin aloitettiin? Itselläni arvot viittaavat liikatoimintaan, joskin olivat edellisestä mittauksesta hieman parantuneet. Oireitakin on, mutta epäilen, ettei nla-lääkäri kuitenkaan ole lääkitystä aloittamassa.
 
Hei vielä! En missään nimessä halunnut pelotella ketjun aloittajaa vaan rohkaista etsimään pikaisesti sellainen lääkäri, joka ottaa vaivan tosissaan ja alkaa hoitaa ja seuraamaan sitä. Kuten Syra sanoi, hoitamattamona tietyt riskit kasvavat, siksi kannattaa hoitaa, mutta nehän ovat riskejä, eivät varmoja häiriöitä. Scalan neuvo ottaa äitiyspolille yhteys on myös äärettömän hyvä. Mutta jos ei missään muualla niin yksityisellä ainakin saat avun. Halusin vain tehdä tämän lisäyksen, ettet käsitä sanojani väärin ja turhaan huolestu, mönkiäinen! :hug:
 
Älä huoli akkamänty =) En huolestu!

Toi linkkivinkki tonne kilpirauhasfoorumiin oli mielenrauhani kannalta erittäin tärkeä, kiitos syra! Toi alkuraskauden viikolla 8 otettu kilpirauhasarvo T4-V on ollut suhteellisen hyvä, mikä helpotti oloani kummasti ja tuolla kilppari-sivun keskusteluissa tiedettiin sanoa, että alkuraskauden arvo on aika oleellinen.

Ja, että tässä vaiheessa raskautta alkuarvot huomioiden tuo romahtaminen oli odotettavissa. Nla-lääkärillä käyn totta kai ja tyroksiiniakin otan vastaan ihan mielellään, onhan se oman jaksamisen ja ennenaikaisen synnytyksen estämisen kannalta tärkeää. Ja tuolla kilppareissa oli muutama surullinen tarina kohtukuolemistakin mihin todennäköisin syy oli kilpirauhasen vajaatoiminta mihin ei oltu reagoitu ajoissa :'(

Ja noista riskeistä.......BMI 36 ja paastoarvot koholla, kilpirauhasen vajaatoiminta tästä enää puuttuikin :LOL:

erittäin huojentunut mönkiäinen ja maha 21+6
 
Unicornis Minulla tuo liikatoiminta todettiin kohtukuoleman jälkeisissä verikokeissa. Arvot olivat aika huonot, tsh oli mittaamattomissa eli alle 0,001, t3v 7,8 ja t4v 21. Uuden raskauden alkaessa hoito oli tasapainossa, eli arvot suht normaalit lääkityksellä. Ainostaan tsh oli vielä hieman matala, 0,03, se kun nousee aika hitaasti lääkityksen aloittamisen jälkeen.

Raskauden aikana lääkitystä välillä pienennettiin, kun näytti siltä, että ollaan menossa vajaalle. Raskaudella voi olla toisinaan liikatoimintaa hillitsevä vaikutus.

Haluaisin vielä muistuttaa, että neuvolalääkärit eivät välttämättä ole perillä näistä sairauksista ja niiden hoidosta raskausaikana. Siksi yleensä tälläiset tapaukset ovat automaattisesti äitiyspoliklinikan sisätautilääkärin seurannassa, kuten myös diabeetikot, verenpainelääkityksellä olevat, hyytymistekijäongelmaiset jne. Nämä alat eivät välttämättä kuulu neuvolalääkärin osaamisalaan, joten aina yhteys äitiyspoliklinikalle.

Niin, ja tuo minun kohtukuolematapaus ei johtunut kilpirauhasesta vaan napanuorakomplikaatiosta. Liikatoiminta vain sattui tulemaan ilmi tässä yhteydessä.
 
"Raskauden aikana kilpirauhashormonin tarve suurenee yleensä 0,025 - 0,05 mg, joten tyroksiinin annos on syytä arvioida raskauden alettua ja myöhemmin 1 - 3 kertaa raskauden aikana."
Kilpirauhasen vajaatoiminta

S-T4V mahdollista ottaa myös tarkempana S-T4-VD verikokeena (dialyysimenetelmä), jos epäillään virheellistä tulosta S-T4V määrityksessä (mm. silloin kun oireet ovat ristiriidassa tuloksen kanssa).
Yhtyneet Medix Laboratoriot - Tyroksiini, vapaa, dialyysi
 

Yhteistyössä