Kilpirauhasarvot

Olen kärsinut kilpirauhasen liikatoiminnasta ja nyt sitten olen vajaatoiminnalla koska kilpirauhaseni on tuhottu. Sairastuin v. 1997 eli jonkin aikaa on kokemusta näistä kiklpirauhasasioista. Minulla tavoitearvona on TSH=2 ja sekä endokrinologini että lapsetomuuteen ja endokrinologiaan erikoistunut lapsettomuuslääkärini (sekä yksityisellä että julkisella) ovat samaa mieltä. Ihanne olisi tuo TSH=2. Voi olla vielä vähän korkeampikin eikä haittaa. Liian matala TSH ei ole hyväksi sillä elimistö stressaantuu lievästäkin liikatoiminnasta ja sitäkin kannattaa varoa. Stressi kun ei auta raskautumistoiveissa.

Kirjoitan tämän sillä että ei se mene niin että mitä pienempi TSH, sitä parempi. Ei-raskaaksi aikovillahan TSH=4 on vielä ihan ok jos vajaatoiminnan oireita ei ole ja aika monen mielestä se on ihan ok olon puolesta.
 
Luppis, noin minäkin olen asian ymmärtänyt.

Itsellä tutkittiin muusta syystä monta vuotta sitten kilpirauhasarvot kun yhtäkkiä väsähdin ja muutuin saamattomaksi. Olivat silloin TSH oli silloin 4.16 ja sanottiin, että ok on.
Nyt sitten katsottiin lapsettomuuden yhteydessä (TSh tasan 4) ja nimenomaan voinnin ja oireiden perusteella tuo lääkitys määrättiin. Ja oloon on tullut merkittävä muutos (lääkäri sanoi, että mahdollinen plasebovaikutus hiipuu muutaman viikon kuluessa). Mulla siis olo on muuttunut huimasti, enää en tuijottele väsyneenä sohvalla ja mietin päivän mittaan sopivaa rakoa huilaamiseen niinkuin olen monta vuotta tehnyt.
 
Pakko tulla täältä sivusta kommentoimaan. Nemesis, kyllä kuullostaa uskomattomalta, että lääkärit eivät kuunetele sinua :kieh:
Itsellä oli muutama vuosi sitten ennen lapsettomuushoitoihin lähtemistä kova väsymys ja turvotusta, mitattiin TSH ja T4V, TSH oli 4,5 ja T4V noin 14. Oma gyne ei puuttunut arvoihin, mutta menin Koskiklinikalle endokrinologille, jonka mielestä heti aloitettiin lääkitys. Arvot ja oireet sopivat hypotyreoosiin. Vähän myöhemmin saimme lähetteen Taysin hormoni- ja lapsettomusspolille, jossa lääkärit olivat myös sitä mieltä, että tyroksiinilääkitys on tarpeen kun TSH on yli 2,5. Raskauduin ivf-hoidolla, tuolloin arvot olivat TSH noin 1 ja T4V noin 19 (en muista tarkkoja desimaaleja). Raskauden aikana arvoja on myös seurattu ja lääkitystä on nostettu pari kertaa. Neuvolassa katsellaan aika paljon myös noista raja-arvoja, mutta ovat kuunnelleet myös kun olen kertonut mihin arvoihin Koskiklinikan endokrinologi on halunnut pyrkiä.
Kannattaa mennä vielä muualle erikoislääkärille asiasta, jaksamista!!
 
Nemesis, Täältäkin kaikki sympatiat sinnepäin. Kuten aikaisemmin olen tainnut mainita, minä sain läakityksen kuudennelta (!) lääkäriltä. Siinä viidennen lääkärin ja noin vuoden lääkärissa ramppaamisen jälkeen annoin jo periksi ja aloin jo uskomaan lääkäreitä, mutta onneksi sitten inssejä aloittaessa sattui semmoinen lääkäri joka ei edes suostunut tekemään mitään hoitoja ennen kuin TSH oli alle 2. Vaikka kyllähän monet tulee raskaaksi korkeammilla TSH-arvoilla. Koita jaksaa, toiseen kaupunkiin lääkärille hakeutuminen voi kyllä olla sen vaivan arvoista. Muista että vika on lääkäreissä eikä sinussa!
 
Kiva kun olette noin sankoin joukoin kommentoineet ja tsempanneet! Ei tunnu ihan niiiiin yksinäiseltä tämän asian kanssa.

Mistähän ihmeestä löytäisin tällaisen ei-numeroihin-tuijottelevan lääkärin?? Olisi kiva, jos niistä olisi olemassa lista, mistä selviäisi mitä koulukuntaa edustaisivat.. :) ettei tarvitsisi turhaan tuhlata molempien aikaa! Mutta ei ehkä ihan mahdollista tietenkään. Silti olisi kyllä hyvä, jos olisi jonkun kokemus jostain pätevästä, potilasta kuuntelevasta lääkäristä. Menisin sinne juoksujalkaa! Nyt tämä tuntuu niin tyhmältä käydä selittämässä ongelma lääkäriltä toiselle ja joka kerta lähteä tyhjin käsin pois.. Todellakin kävi mielessä tuokin "en suostu lähtemään ilman sitä reseptiä"-kommentti, mutta luulenpa että siellä on aika pian vartijat paikalla jos alkaa rettelöimään... :D

Sitten mietin myös noita "todistusaineita", mistä voisin löytää jonkin virallisen lähteen kilppariarvojen suosituksista lapsettomuushoidoissa.. Mutta pikainen googletus ei ainakaanvielä tuottanut tulosta. Jos jollain on jotain vinkkiä niin otan avosylin vastaan.

Niitä vasta-ainetuloksia tosiaan tällä hetkellä odotan. Vähän ristiriitaiset fiilikset, kun ei tiedä pitäisikö toivoa positiivista vai negatiivista tulosta.. Tälle lääkärille, joka näistä tuloksistakin soittaa, on vissiin turha asiasta sitten enää vääntää, jos tulos on normaali. Viimeksikin jankutin moneen kertaan, mutta ei. Melkein itkua vääntäen yritin selittää oireistani, mutta ei kiinnostanut.. Hoki vaan kuinka "tilanne ei kuitenkaan ole ihan toivoton" ja "ei tässä mitään hätää ole". Noinkohan sanoisi jos itse olisi kokenut neljä keskenmenoa ja vaikean raskautumisen.. :( Niin ja lääkkeitä ei kuulemma pidä koskaan syödä turhaan. No aijaa!! Olisihan se nyt pahempi jos pienen pienellä annostuksella saisin jotain sivuoireita kuin se etten vahingossakaan voi saada lasta syliin asti...

Nimenomaan, TSH 4 on hyvä, JOS ei ole oireita. Mutta kun oireita on. En vaan voi uskoa, että lääkärit voivat olla näin eri mieltä. Raivostuttaa, että minä olen sitten saanut kohdalleni juuri näitä huonoja. Eikä tämän kokoisessa kaupungissa vaihtoehtoisia lääkäreitä edes monia ole.

Ihan niin kuin lumettomalla, minullakin suurin osa illoista kuluu vain sohvalla maaten. Töistä tullessani olen niin väsynyt, että jos sen virheen teen että levähdän hetkeksi, en enää ylös pääse. Joskus saa kiskottua itsensä lenkille tai salille asti, mutta yleensä niissäkin loppuu voimat kesken.

Haluaisin niin luovuttaa vaan koko vauva-asian suhteen, olen niin väsynyt tähän :( Yritän nyt kuitenkin jollain voimilla saada selvitettyä edes tämän kilpirauhasjutun. Voihan olla, ettei lapsettomuus edes liity siihen mitenkään, mutta eipähän sitten ainakaan jäisi vaivaamaan. Ensi viikkoa odotellen, sitten seuraavaa siirtoa miettimään...
 
Vihdoin ja viimein sain lapsettomuslääkärini kuuntelemaan minua. Tai siis, aiemminhan emme olleet keskenämme tästä kilppari-lapsettomuus-asiasta keskustelleet, vaan hoitaja välitti hänelle verikokeitteni tulokset ja minulle sitten lääkärin vastauksen. Nyt minulla oli soittoaika lääkärille seuraavaa hoitoa varten (enpä taaskaan tullut raskaaksi... </3 ) ja sanoin aika painokkaasti tuosta kilpirauhasesta. Lääkäri myönsi, että voisihan sitä lääkitystä kokeilla. Mutta että siinä tapauksessa ei kannattaisi jatkaa hoitoja ihan vielä vaan katsoa ensin miten lääke vaikuttaa. Ja sitten tuleekin klinikan kesäsulku ja seuraava hoito menisi elokuulle. :(

Harmittaa niin, etten ole tätä aikaisemmin tajunnut. Tässä vaiheessa ei jaksaisi/pystyisi enää yhtään odottamaan useaa kuukautta seuraavaa yritystä. En tiedä mitä tehdä :( Toisaalta tietysti haluaisin kokeilla kilpparilääkitystä ja nähdä olinko oikeassa. Mutta entä jos olenkin väärässä eikä oloni helpotu lääkkeestä huolimatta ja tuhlaan vain hyviä yrityskuukausia..

Kun kysyin, eikö ovulaation induktioita voisi tehdä tässä juuri alkaneessa kierrossa sen lisäksi, että aloittaisin kilpparilääkityksen niin lääkäri ei suositellut. Ei kai siihen mitään syytä voi olla, miksi ei? Kun alunperin hän suositteli joka tapauksessa uutta induktiota heti perään. Mutta ilmeisesti ajattelee, että siinä menisi sitten vaan rahaa hukkaan..

Huomenna saan julkisella puolella viikko sitten otettujen verikokeiden (vasta-aineet ym) tulokset, tai ainakin ne mitkä ovat ehtineet valmistua. Sen jälkeen soitan vielä tälle yksityiselle lapsettomuuslääkärilleni, että miten haluan tehdä.

Miten te tekisitte minun sijassani?
 
Nemesiss, Mää en kyllä käsitä miksi pitäisi odottaa, mutta noin ne lääkärit monesti tekee. Haluavat muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, tai jotain. Ne lääkkeet ei ehkä ehtisi vaikuttaa siihen ensimmäiseen kiertoon, mutta en kyllä käsitä että niistä olisi haittaakaan. Että yritä saada siitä lääkäristä irti mitä haittaa hän luulee että lääkityksen aloittamisesta olisi ovulaation induktioon.
 
Nemesis: Mä olen ymmärtänyt, että hoitotasapaino kilpparin vajaatoiminnassa on tärkeää ennen hoitojen jatkamista. Lääkitys voi ensin saada aikaan liikatoimintaa vastaavan tilan ja liikatoimintahan lisää keskenmenoriskiä. Itselläni lääkityksen aloituksessa ensin ei arvot juuri muuttuneet (oireet vähän helpottuivat, mutta ei tarpeeksi), lääkitystä vähän lisättiin ja sitten arvot hyppäsivät reilusti liikatoiminnan puolelle. Annosta pinenennettiin ja tasapaino löytyi sitten. Itsellä oli onni tietenkin se, että kilpirauhasta oli alettu hoitaa jo ennen kuin pääsin Taysiin lapsettomuuspolille hoitoihin, eli lääkitys oli jo sinne mentäessä kunnossa. Kuitenkin hoitojen aikana otettiin ennen jokaista hoitokertaa kilpirauhasarvot, lapsettomuuslääkäri halusi varmistaa että lääkitys on tasapainossa.
Jaksamista sinne, ymmärrän täysin että et haulaisi odotella "turhaan" :hug:
 
Nemesis, myös mulla samanlainen kokemus, useiden lääkärien mielestä en tarvinnut lääkitystä (tsh 2,5, TV:t normaaliti ja oireita paljon). Kysyin terveyskeskuksesta, työterveyslääkäriltä ja kahdelta lapsettomuuslääkäriltä (joista toinen endokrinologi). Vasta asiaan erikoisutunut lääkäri Mehiläisessä johon sain vinkin tältä palstalta otti asian tosissaan ja sanoi että ehdottomasti kannattaa oireiden perusteella lääkitystä kokeilla. Etenkin kun meillä on tätä vaivaa suvussakin. Eli sinuna tekisin matkan helsinkiin tätä varten jos et muuten saa pian lääkitystä. Ero elämänlaatuun on todella merkittävä!

Meidän lapsettomuuslääkäri sanoi että biologinen vaikutus tyroksiinilisästä alkaa heti, eli jos liikatoiminnan oireita ei tule, niin hoitoja voi jatkaa saman tien, eikä tarvitse odotella verikoekontrollia (joka on mulla vasta elokuussa). Mutta voi olla että jos arvoissa on ollut jotain häikkää niin sitten eri tilanne (mulla kaikki oli normaalin rajoissa, ja lääkitys siis vain oireisiin).
 
Tässä vielä netistä poimiani lista vajaatoiminnan oireista (joista mulla löytyy varmaan 70%!). Kaikkia ei tietenkään koskaan yhdellä henkilöllä ole. Ja merkittävää on siis muutokset näissä asioissa, eli jos ennen esim vatsasi toimi normaalisti ja nykyisin jatkuvaa ongelmaa, niin se olisi merkillepantavaa.


. Jatkuva väsymys, flegmaattisuus
. Yleinen aloitekyvyttömyys / saamattomuus
. Vaikea nousta aamulla sängystä (olo vetämätön)
. Lisääntynyt unen tarve
. Unihäiriöt

. Hidastunut aineenvaihdunta
. Vatsaoireet / vatsan toiminnan ongelmat (erityisesti ummetus)
. Hikoilun vähentyminen (joissain tilanteissa lisääntyminen)
. Sokeritasapaino heittelee
. Vitamiinien imeytymisen huononeminen
. Lihominen
. Keliakia

. Hidas ajatuksen juoksu / ajatukset eivät pysy kasassa
. Huono muisti
. Yleinen hidastuneisuus, hidas puhe
. Seksuaalinen haluttomuus

. Huimaus
. Hidas pulssi
. Alhainen verenpaine
. Kuume ei nouse
. Matala kehon lämpötila (alle 36,3)

. Ihon kutina /kuivuus
. Palelu / kylmät kädet ja jalat
. Hiustenlähtö / hiusten kuivuus
. Kynsien huono kunto
. Silmien kuivuminen
. Turvotus (erityisesti silmät, jalat, kädet)
. Tunne, että happi loppuu
. Palan tunne kurkussa

. Käheä / madaltunut ääni
. Kuulon huononeminen
. Sormien ja varpaiden puutuminen
. Lapsettomuus / keskenmenot
. Kuukautishäiriöt
. Nyrjähdykset
. Kaikenlaiset epämääräiset sairaudet

.Kilpirauhasen vajaatoiminnassa sietokyky rauhoittaviin lääkkeisiin ja unilääkkeisiin voi laskea. Jos kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole diagnosoitu ja hoidettu, niin mainitut lääkkeet varsinkin infektion yhteydessä saattavat aiheuttaa kooman ja tajuttomuuden, joka vaatii akuutteja toimenpiteitä.

.Oireet voivat muistuttaa paljon vaihdevuosia tai masennusta, sillä kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa koko elimistön hormonituotantoon negatiivisesti.
 
Kiitos taas vastauksista, Linnea, verve ja Miisamari. On todella hyvä kuulla muiden kokemuksia aiheesta, niistä saa kuitenkin paljon enemmän irti kuin pelkästä kirjatiedosta ja lääkärin puheista.

Sain tänään uusien verikokeiden tulokset: TSH 3,6, t4v 14 ja vasta-aineet normaalit (alle 33). Tuo TSH oli siis hieman jopa laskenut edellisestä arvosta (4,2), mutta toisaalta se saattaa kuulemma heitelläkin tuon verran muutenkin. Tämä endokrinologi-gyne ei edellenkään suositellut kilpparilääkitystä, kun kerta ei löytynyt vasta-aineita.

Mutta varsinainen lapsettomuuslääkärini nyt sitten suostuu sen reseptin kirjoittamaan. Thank god!! Saan sen huomenna käsiini ja suuntaan heti apteekkiin. Olo on ollut taas koko alkuviikon kamala, olen itkeskellyt jatkuvasti väsymystäni ja salilla olin niin voimaton että onnistuin jopa satuttamaan selkäni pahasti ja nyt pitää lähteä sitäkin korjauttamaan kiropraktikolle. Että ottaa päähän, kun koko ajan jotakin! :(

No enivei, nyt sitten pitäisi vielä pikapikaa päättää jatketaanko lapsettomuushoitoja nyt heti vaiko ei. Lääkäri sanoi tänään, että kyllä niitä pistoshoitoja voidaan kyllä halutessamme jatkaa heti vaikka kilpparilääke onkin sitten vasta aluillaan. Ilmeisesti aiemmin yritti säästää vain hermojamme ja rahojamme ja siksi suositteli taukoa. Eilen jo tulimme mieheni kanssa siihen päätökseen, että pitäisimme yrityksestä taukoa. Aloimme jo haaveilla kesälomamatkasta ulkomaillekin, nyt kun ei tarvitsisi huolehtia piikityksistä tai keskenmenosta.

Tänään sitten taas lääkärin kanssa juteltuani aloin miettimään, olisiko siitä yhdestä yrityskerrasta haittaakaan. Mieheni mielestä meidän kannattaisi kuitenkin katsoa ensin miten tyroksiini alkaa vaikuttaa.. toisaalta olen samaa mieltä, toisaalta minulla on pakonomainen tarve jatkaa yrittämistä niin kauan kuin henki pihisee.. Koita tässä nyt sitten päättää kun mieli muuttuu harva se päivä. Huomenna pitäisi kuitenkin päätös tehdä. No, ehkä vedän pitkää kortta sitten siellä klinikalla..
 
Ai niin tuosta Miisamarin laittamasta listasta vielä, minullakin on noista oireista äkkiseltään laskettuna ainakin 17. Eli tutulta kuulostaa. Nimenomaan noita muutoksia olenkin miettinyt. Ärsyttää, kun sanon ihmisille esim että kuntoni on huonontunut ja he vain toteavat, että "on sulla nyt parempi kunto kuin mulla"! Daa, ehkä se että jaksan polkea crossarilla 30 min hyvällä vauhdilla on parempi kuin 0 min, mutta kun joskus jaksoin polkea tunninkin niin onhan tuo nyt MINULLE huono juttu.

Kyllähän tuo kilpirauhassairaus voisi selittää montakin outoa juttua, joihin ei vielä ole löytynyt vastausta. Olen nyt kyllä kovin toiveikas, että oloni paranisi ja pääsisin jo pian nauttimaan tuosta parantuneesta elämänlaadusta mistä niin monet täällä puhuvat!

Miisamari, saanko vielä kysyä, miten nopeasti lääke alkoi sinulla vaikuttaa? Entä helpottuiko kaikki oireet vai vaan osa? Kiitos vielä tuosta Helsingin lääkärin vinkistä, nyt tällä hetkellä näyttää siltä ettei tarvitsisi sinne asti lähteä, mutta jatkoa ajatellen on hyvä tietää kaikista mahdollisuuksista!
 
Nemesiss, mulla näkyi tyroksiinin vaikutus saman tien. Sellaiset oireet kuin se tajuton väsymys, huimaus, saamattomuus, energiattomuus, hidas pulssi katosivat heti. Kynsien kunnossa en ole vielä huomannut mitään, mutta siinä menee varmaan aikaa. Vatsan toiminta vilkastui heti, mutta ei vielä ihan normaali. Ja tää lapsettomuus-oire ei ole myöskään vielä parantunut! ;D

Suurin ero on se minkä joku muukin mainitsi että aamulla herätessä olo on selvästi levännyt ja tekee ihan mieli nousta ylös (aiemmin olisin vain halunnut jäädä makaamaan ja toivomaan että saisin vielä unenpäästä kiinni). Ja että päivisin ei tarvitse miettiä että milloin löytyisi aikaa lepohetkelle, vaan jaksan olla ja puuhata koko päivän aamusta iltaan niinkuin "normaalit" ihmiset! :)
 
Miisamari, voi kun kuulostaa lupaavalta! Olen iloinen puolestasi, kun voit nyt hyvin :) Tuo väsymys tuntuu monella olleen se pahin oire ja siihen on myös moni ilmeisesti saanut helpotuksen lääkkeestä. Sitä odotellessa. En edes muista miltä tuntuu herätä virkeänä! Jospa tästä vielä päätyisin minänkin normaalien ihmisten joukkoon :)

Ai niin, päätimme siis lykätä lapsettomuushoitoja nyt pari kuukautta ja aloitin eilen kilpparilääkityksen annoksella 25 mikrogrammaa 1 tabletti päivässä.
 
Mullakin katosi monta oiretta ihan muutaman päivän sisällä lääkkeiden alottamisesta, vaikka ei sen varmaan pitäis olla edes mahdollista. Siinä kun sitten mietin että onko se placebo-efektiä niin ainakin se että kädet ja jalat, jotka oli normaalisti kuin jääkalikat, lämpeni normaaleiksi, ja sen huomasi mies ensimmäisenä, eli ei voinut olla omaa kuvittelua. Ja tosiaan kun on kymmenisen vuotta tuntunut joka aamu siltä kuin traktori ois ajanut ylitse niin oli kyllä ihme homma herätä oikeasti virkeänä joku aamu. Mutta sittenhän lääkeannosta pitää useimmiten hilata hitaasti ylöspäin että oireet pysyy poissa.
 
Tänään kävin lääkärissä ja mulla on luultavasti Sentraalinen eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
Siinä sekä TSH ja T4V ovat matalalla.
Prolaktiiniarvo ok joten tuskin on kasvainta aivolisäkkeessä.

Sain tyroksiini lääkkeen jota otan 2tbl/pvä.
 
Omaa napaa..

Mulla aloitettiin kilpparilääkitys maaliskuussa 0.10mg annostuksella. No toukokuun puolessa välissä se tuplattiin (?????) ja mun olo huononi, tuli kuumia aaltoja ja kädet täris. No omaaloitteisesti tiputin sen n.10 päivää sitten alkuannokseen ja keskiviikkona otettiin labrat, ja tuo kilppariarvo oli vain 0.17 eli mennyt liikatoiminnan puolelle. Enhän mä nyt noinkaan voi raskautua ja jos raskaudun on ties mitä vaaratekijöitä. Tietääkö joku, kauanko kestää, että noi arvot taas rupee nousemaan. Olo on jo parempi huomattavasti, ketuttaa vaan tuo arvo.. :(

 
MiiJane76 Tosi ihme juttu että olivat menneet tuplaamaan annoksen, ei kukaan asiantunteva lääkäri tollasta ehdottais! 0.2 mg annos on tosi hurja, en ole kuullut kenestäkään kuka niin paljon ottaisi. Mutta ei se 0.17 TSH arvo nyt niin kamala ole, ei pitäisi sinällaän estää raskautumista. Mulla taisi olla raskautuessa 0.12 jos muistan oikein. Riippuu tietenkin myös T4 arvosta. Minä myös justeerasin annosta ihan itse oman olon mukaan, joskus on helpompi niin, kuin raahautua lääkärille joka pikku muutoksen vuoksi.

Tosi hyvä muuten tuo Miisamarin lista, mulla oli tosi moni oireista.
 
Inia
tsh 0.45 ja t4v 11 eli laskeneet tammikuusta.

Mulla on nyt vuodesta 06 ollut varsinkin tuossa t4v laskeva trendi.Ja lääkäri sanoi että luultavasti sairastun seuraavan 20 vuoden sisään vajaatoimintaan.
Nyt siis syön 2x20mµ tyroksiinia aamulla.Ja elokuun alussa katsotaan arvot kun on lääkkeen aloittamisesta 6 viikkoa.

Ja jos esim. raskaus alkaa niin tyroksiini hoitoa jatketaan ehdottomasti.

Ja mulla luultavasti siis tuo sentraalinen vajaatoiminta.Lisämunuaiskokeet olivat ok.
ja lääkäri sanoi ettei ongelma ehkä niinkään ole kilpirauhasessa vaan aivolisäke voi olla laiska.


Ja kilpirauhasvasta-ainekokeet otetaan uudestaan elokuussa.Viimeksi arvo viitearvojen yläpäässä ja sainkin tuohon toiseen ivf kortisoonin ja siitä plussasin mutta meni valitettavasti kesken.
 
Heips!!

Mie olen säännöllisesti käynyt täällä hieman "kurkkimassa" kirjoituksianne ja etsinyt ihan käytännön kokemaa tietoa tuosta kilpparin toiminnasta ja vaikutuksesta oloiseen, sekä noista "normaaleista" arvoista yleensäkkin..

Itselläni 29.9 09 arvot..
TSH 2,16 ja T4V 14

..nyt kesällä 8.6-10
TSH 3.09 ja T4V 12.2
..TSH siis noussut :( ..
2003 oli TSH yli 6..

Pienen pienestä vielä haaveilen, keskeytynyt km rv8+3(6+6) 26.1(lääkkeellinen tyhjennys 2.2)

Lueskelin tuolta ylempää oirelistaa ja pelottavan monta oiretta mie löysinkin :eek: 23 selkeää oiretta!!
..olokin monasti sen mukainen:ashamed:..

Äskettäin keskustelin puhelimessa TK lääkärin kanssa ja sain vielä lähetteen noihin vasta aine tutkimuksiin..siitä sitten edetään kun vastaukset tulevat.
Kovasti haluaisin tuon lääkkeen kokeiluun jos apuja oloiseeni siitä olisi ja lääkäri ei (yllätys yllätys) sitä suoralta kädeltä tyrmännytkään. =)

Ensi viikolla käyn kokeissa ja vastauksiin meneekin se parisen viikkoa, kattellaanpas sitten mikä tilanne uudemman kerran!


Aurinkoista&rentoista viikonloppua kaikille!!:wave::flower:
 
mur-mur

Mn mielestä noi arvot viittais kait vajaa toimintaan???KÄyppäs kirjautumassa kilpirauhafoorumille.Sieltä löytyy tosi paljon tietoa yms.
Itsekkin sain sieltä apuja ja esim suosituksen lääkäristä joka mulle tuon tyroksiinin määräsi.

Missä päin suomea sä asut???Jos pääkaupunki seudulla niin voin lämpimästi suositella yhtä lääkäria.
 
shenda81 kiitti vinkistä =) asustelen Itä Suomessa ja tosiaan, piilevää vajaa toimintaa itsekkin oirehien perusteella epäilen..

Toivon kuitenkin, että TK lääkäri ottaisi oireeni ihan vakavasti ja lääkkeen saisin kokeiluun.
 

Yhteistyössä