Kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutus lapsettomuuteen

83yrittäjä: Harmi, ettei eka hoitokerta kortisonin kanssa tuottanu tulosta. Mutta miekin pietän peukkuja et seuraavalla kerralla onnistuu :) Paljo siulla nuo vasta-aineet muuten on?

Niian: Toivon todella, että molempien asiat järjestyy parhain päin :) Muistahan käydä kertomassa sitten labratuloksia ja muita kuulumisia :popcorn:
 
Nonih, ensimmäiset kortisonit aamulla kurkusta alas ja kp10. Kävin ultrauttaa lapsettomuuspolilla ja siellä köllötteli 14-15mm follikkeli. Lääkäri veikkas, että torstain paikkeilla ois ovis+ ja ovista saan alkaa tikuttaa huomis aamusta, huiii :) Eli tohinalla mennään kohti tulevaa pas:ia
 
Rizu: Hyvältä kuulostaa! Siirretäänkö missä kohtaa sitten alkio, kun ovis plussa on saavutettu?

StellaI: No tänään ne labra vastaukset sitten tulivat. Olen yllättynyt sillä tsh oli 2.7, eli alhaisin tulos mitä minulla on ollut ja vasta-aineet olivat 34.8. Noista vasta-aineita en ymmärrä hölkäsen pöläystä paitsi, että ovat viitearvojen sisällä, mutta onko toisilla ne ihan nollan luokkaakin? Jään nyt odottelemaan soittoaikaa, että mitä se endokrinologi on mieltä?

Niin ja sitten olimme siellä suunnittelukäynnillä jaja, olemme nyt sitten ivf jonossa! Saimme heinäkuun loppuun ajan kun heillä on joku polipäivä kesälomilta tulevat hoitamaan juuri ivf jonossa olevien reseptit +ultraukset kuntoon, että heti sitten seuraavasta mahdollisesta kierrosta päästään tosi toimiin. Iik!! Toisaalta jännittää, toisaalta olo on helpottunut, että nyt sitten päästään kunnon hoitoihin. Ja punktio ja itse siirto meillä tehtään Turun Väestöliitolla johon saimme maksusitoumuksen, sieltä siis olivat lähetteenkin tehneet. Ultraukset ja muut asiat tehdään sitten Satakunnassa jossa asumme. Kyllähän hoidot pelottavat, mutta se tulos houkuttaa yrittämään. Niin ja kysyin lapsettomuuslääkärin mielipiteen kilpirauhasarvoihini, niin hän tuumasi, että ennen aloitettiin herkästi lääkitys jos arvot olivat viiterajojen ylärajoilla, mutta koska tulokset eivät olleet olleet yhtään parempi siitä on luovuttu. Tosin kehoitti seuraamaan arvoja nyt tarkaan kun kerran ovat ylä/alakanttiset. Tosin ihmettelen miksi hän ei esim. määrännyt otettavaksi juuri näitä vasta-aineita tai ylipäätä kontrollikokeita. Jäi vähän sellainen olo, että oliko hän edes kiinnostunut kilpirauhas-arvoista.
 
Rizu: Hieno homma, ihan hyvät pitäisi nyt sitten olla mahikset :) Miuta kans kiinnostaa tuo et missä vaiheessa alkio sitten siirretään?


Niian: Onpa mahtavaa, että tekin pääsette pian kunnon hoitoihin! :)

Pöliää mutta totta, mutta nuissa viitearvoissa on jonkin verran vaihtelua. Esim. omassa labrassa alle 60 on normaali vasta-ainearvo. Mutta ko on kattonu monien muiden labrojen sivuja, niin normaali on alle 35. Enivei, olen iloinen puolestasi, ettei tuo siun vasta-ainetilanne ole tuon tuloksen perusteella ollenkaan paha :) Etenkin kun sitä on niiin pirun hankala hoitaa. Mutta niinko aiemmin sanoin, ei se silti sulje alkavaa vajista pois, sillä kaikille ei vasta-aineita paljoa kehity.

Jännässä on et mitä siun endo sanoo kun TSH on ”kiikunkaakun”. Itellä ei oo kokemusta tästä, sillä omissa tuloksissa ei ollut aikanaan mitään epäselvää: TSH 8,7 ja TPO -vasta-aineet 822. Niinko oli aiemmin puhetta, niin lapsettomuushoidoissa TSH tykätään olevan alle 2,5. Varsinainen TSH:n yläraja on monissa labroissa kuitenkin 3,6 - vaikkakin monet tahot suosittelee, että rajaa alennettais vielä. Mutta ennen kaikkea se, ettei möllötettäis suoraan verikoearvoja JOS on oireita, sillä ns. hyvänolon arvot on hirveen yksilöllisiä. Lisäksi keskenmenot on aika raskauttava tekijä jos muuta "vikaa" ei ole. Vai kuinka tarkoin siulle on tutkimuksia tehty? Onko esim. hyytymistekijät tutkittu?

Ihmettelen vielä, etteikö T4V -arvoa mitattu ollenkaan? Kuuluu TSH:n kanssa otettavaksi.

Ja täytyy vielä sanoa, että vaikka koelääkitystä et saisikaan, kannattaa kuitenkin seurata ja mittauttaa arvoja vielä myöhemmin. Että jos nyt on kyseessä alkava vajis, niin ei pääsis ikinä kehittymään näin pahaksi kuin miulla, en toivo tätä kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:
Me ollaan oltu vuodesta 2009 ivf-hoidoissa. Edellisestä hoidosta on tosin jo aikaa yli vuosi... Alkioita on siirretty muistaakseni 16 ja kaikista tullut puhdasta negaa. Nyt kuvittelen tietäväni syynkin lapsettomuuteen (ollaan selittämättömiä.)
Hoitojen jälkeen olen tullut kaksi kertaa luomusti raskaaksi, mutta molemmat ovat menneet kesken ennen kahdeksatta viikkoa..
Molempien luomuraskauksien aikaan olen syönyt muista syistä kortisonia ja viimeisimmän aikaan pienellä annoksella thyroxinia, koska kilppariarvot olivat rajoilla ja tpoab 400.

Tarkoitus oli maaliskuussa tehdä 2.ivf:n ensimmäinen pas, mutta suunnitelmat muuttuivat, kun sain uudet kilpirauhasarvot: t4v 12 ja tsh 15,6 sekä tpoab vasta-aineet yli 1300.
Lääkärin mielestä siirto olisi voitu tehdä, mutta sanoin, että sehän on sama kuin nakkelisi alkiot suoraan roskiin!!
Thyroxinia on nostettu, ensi viikolla uudet kokeet. Vasta-aineita yritän saada ruokavaliolla laskemaan, koska ollaan julkisella hoidossa ja lääkäri sanoi, että kortisoni ei tule edes kysymykseen...

Piti vielä lisätä, että sisätautien erikoislääkäri kertoi, että mikäli raskaus on toiveissa, pyritään tsh saamaan mahdollisimman lähelle yhtä.
 
Viimeksi muokattu:
StellaI Joo katselinkin että toisilla sivuilla on eri viitearvot noille astaaineille. Odotan kyllä mitä endokrinologi on nyt mieltä tilanteestani. Ja meinaan kyllä viimeistään syksyllä se uudelleen tarkastuttaa, että kuinka paljon seilaavat. Ja toki otan lääkityksenkin vastaan jos vain se minulle kirjoitetaan. Jotenkin vain epäilen ettei kirjoiteta. :/ Juu ja en tiedä miksi ei T4v määrännyt varsinkin kun se tuntuu olevan tärkeämpi monien mielestä kuin tsh. Olen silti helpottunut, ettätsh oli nyt alempi.

Rizu: Onnea siirtoon!!:heart: Toivotaan, että kortisonista olisi apua!

UnelmaSirpaleena: Ompas teillä pitkä tarina jo takana. Jos ymmärsin oikein niin tuliko teillä 1.ivf yhteenä 16 alkiota? Hui mikä määrä! Miten se voi olla niin, että kortisonia ei määrätä kunnallisella? Eivätkö he usko sen vaikutukseen? Saisitko jokun yksityisen määräämään sen sinulle? Luin juuri tänään ruokavalion merkityksestä vasta-aineesiin. Vähähiilihydraattisesta tuntuu olevan monille apua. Pdän peukkuja, että saat vasta-aineet alaspäin ja sen myötä raskaudenkin alkamaan. Lupaavalta ainakin kuulostaa kun raskaudet ovat alkaneet luomusti kortisonin avulla. On se ihmelääke, valitettavasti ei vain toiminut meidän kohdalla. :/ Ihmettelen kyllä vieläkin ettei kortisonia ole sinulle määrätty nyt lapsettomuuspolilta tukemaan siirtoa. Vihaksi kyllä pistää. :/
 
UnelmaSirpaLeena> Hauska nimimerkki sinulla... Tiesitkö että tuon niminen ihminen on oikeasti kastettu... :D

Älä ihmeessä suostu siirtoon ennen kun arvot on reerassa ja hommaa joltain muulta lääkäriltä kortisonit äläkä edes kerro tyksiin sitä... Itse meinaan tehdä tulevaisuudessa niin jos vielä menen takaisin julkiselle hoitoon. Olen nyt yksityisellä hoidossa kortisonien kanssa ja se oli heille itsestäänselvyys kun vasta-aineet oli niin korkeat minulla. Sain pitkäkestoiset kortisonit käyttöön kun normaalisti käytetään prednisonia. Ensimmäinen siirto ei tuonut toivottua tulosta mutta pidetään peukkuja että passit auttais meitä vihdoin. Nyt on taidettu 9 alkiota siirtää...

Sanon suoraan että INANA kuulla että näitä vasta-aine+kortisoni tarinoita on olemassa. Antaa valtavasti uskoa tähän yrittämiseen joka on aivan järkyttävän riipivää ollut kun ei ole mitään syytä koskaan... Toivottavasti saat kortisonit ja varsinkin avun niistä!!
 
UnelmaSirpaLeena: Voi ei, aika pitkä ja kivinen tie teillä takana :hug: Toivon todella, että vielä onnistutte :heart:

Nyt alkaa pienimuotoinen kysymystulva:

Millä annoksella siulla Thyroxin tällä hetkellä menee? Miulla 0,1625mg ja viimeisimmät arvot: TSH 0,37, T4V 14 ja TPOAb yli 1300 miullakin :(

Millaisia ruokavaliomuutoksia olet tehnyt? Maidotonta ja viljatontahan sitä suositellaan ilmeisesti ainakin. En tiedä, olenko väärässä, mutta miusta tuntuu aika kaukaa haetulta et niistä löytyis apu ainakaan omassa tapauksessa.

Ja millaista tietoa siulla on ravintolisistä kuten seleeni ja jodi? Seleeni on ollut käytössä jo jonkin aikaa (100mikrog) muttei siitä ole ollut apua. Jodia en ole uskaltanut aloittaa kun siitä on niin ristiriitaista tietoa.

Millä perusteella lääkäri eväsi kortisonin hoidoista? Tuntuu aika tylyltä jos raskaus on lähtenyt alulle kahdesti ja nimenomaan silloin kun kortisoni on ollut sattumalta käytössä. Ja vieläpä luomuna! Jollain tavalla vois aatella, että teiän tapauksessa ratkaisuna olisi nimenomaan oikeanlainen tukilääkitys - ja rankat hoidot on turhia kun on todistetusti onnistunut ilmankin.

Niian: Mie suosittelen, pyydät uusintaa tuolle TSH:lle niin että T4V on mukana. Aika ihmeelliseltä tuntuu, että endokrinologi ei sitä huomioinut.
 
Viimeksi muokattu:
Ensikäynti takana. Ultra sattui nyt ikävästi loppukiertoon, niin pitää varata seuraavien menkkojen alkaessa folliultra kp 12-14. Sitten nähdään et kehittyykö munarakkula normaaliin tahtiin vai onko siinä jotain häikkää. Sen perusteella päätetään jatkot.

Lääkäri sanoi, että vasta-aineille ei voida tehdä mitään eikä kortisoniin "yllättäen" usko. Viimeistään kun varsinaisiin hoitoihin lähdetään, se pitää siis joko taistella kokeiluun tai hakea yksityiseltä ja käyttää salaa :saint: Jos käy niin, ettei muuta vikaa vasta-aineiden lisäksi todeta, hoidothan menevät muuten ihan hukkaan :/

Niian: Muista käydä kertomassa, mitä endo sanoi ja muutenkin et miten menee :popcorn:
 
StellaI: Hienoa, että siellä on ensikäynti takana ja asiat lähtevät rullaamaan. harmi, että lekuri ei uskonut kortisoniin. Uskomatonta, että joku voi olla sitä mieltä ettei siitä ole apua. Siitä on apua yleensäkkin niin moneen vaivaa, että en epäile hetkeekään etteikö myös tähän. Toivotaan että saat sen jostain muualta hommattua.

Tänään se endo sitten soitti. No joo hän oli vahvasti sitä mieltä että minun ei tarvitse murehtia kilpirauhasestani ja arvot ovat hyvät raskautta ajatellenkin. No joo tuntuu olevan kyllä monen koulukunnan lekureita tässäkin asiassa. Toisaalta ajattelin että kun lomailemme kesän yrityksestä kuitenkin niin ehkä ihan ihan hyvä että tämäkin asia päättyi näin. Voihan toki olla, että monet oireistani selittyisivät ihan jatkuvaltta tressaamisella. Olen tuntenut itseni nyt todella paljon vierkeämmäksi ja iloisemmaksi kun olemme pistäneet yrityksen taka-alalle. Kyllähän se yrittää varsinkin kierron keskivaiheilla nostaa päätään, mutta olen ylpeä itsestäni en tikuttanut ovulaatiota tässä kierrossa. Enkä edes muista koska en olisi tikuttanut, aina olen sortunut. Olen ylittänyt itseni. :) Päätin, että tarkastutan arvot vielä ennen syksyllä alkavia hoitoja ja jos ne on kunnossa lopetan murehtimasta. Kovasti kyllä tuntuvat heiluvan. Toivon, että heiluvat nyt vahvasti alaspäin. :) ja tietysti t4v ylöspäin.

Mä pidän ihan hirmuisesti peukkuja teille kaikille, etenkin juuri ikävien vasta-aineiden kanssa tappelijoille, että saatte arvonne kuriin ja pienet ihmisen aluilleen. Olen taas oppinut ihan hirmuisesti kaikesta.

Yksi asia tuli muuten mieleen, kun luin että kilpirauhasen vajaatoiminnalle on ominaista alhainen ruumiinlämpö, että oletteko koskaan mittailleet lämpöjänne esim. ennen ja jälkeen ovulaation, että mikä normaali ruumiinlämpönne on aamuisin? Mulla itsellä on ennen ovulaatiota 35.8 ja sitten nousee johkin 36.3-36.6. Oon aina ihmetellyt mun alhaista ruumiinlämpöä, mutta kai se ihan normaalia on.
 
StellaI
Thyroxinia menee 0,1 päivässä. Nyt ajattelin annosta nostaa, koska arvot eivät ole laskeneet kuuden viikon takaisista yhtään.
Sain kortisonin mukaan hoitoon + clomifenin, munasarjat näyttivät monirakkulaisilta. (Aiemmin lääkärit sanoneet, että normaalilta näyttää. Meillä on yksi lapsi, clomeilla alkunsa saanut. Clomit sain yksityiseltä gyneltä kahden vuoden yrittämisen jälkeen. Tämä gyne ultrasi kahden kierron ajan, ei johtofollia näkyvissä, joten määräsi clomit.)

Ruokavaliotani olen rukannut sen verran rajusti, että syön ainoastaan kasviksia (ei palkokasveja, ei tomaattia), lihaa, kalaa ja rasvaa. Eli viljat + maitotuotteet ja näin alkuun myös kananmunat jättänyt pois.
Syön vitamiinilisää, omega-kapseleita + 4 parapähkinää/päivä. Neljässä parapähkinässä on seleeniä n. 200 mikrog. Jostain luin, että jos vasta-aineet reilusti koholla, seleeniä voi huoletta syödä tuon 200 mikroa.
 
Viimeksi muokattu:
UnelmaSirpaLeena: Kiitos kun jaksoit vastailla :) Ja hyvä kun sait kortisonin mukaan :)

Niian: Pakkohan miun on se kortisoni on hommata jostain muualta jos en saa sitä itselleni puhuttua viimeistään syksyllä. Mutta se on varma, etten ala vuosikausia odottamaan turhaan kun minun tapauksessani ratkaisu on todennäköisesti siinä.

Perusruumiinlämpöni on ruukannut olla alle 36. Yleensä en oo mittaillut erikseen ennen ja jälkeen oviksen, mutta yhessä kierrossa testasin varsin. Ennen ovista 35,5 ja jälkeen 36,6.

Ja ei muuta ko nauttimaan kesästä :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Väestöliiton sivuilla oli pari mielenkiintoista nettiluentoa lapsettomuudesta; Stressi ja lapsettomuus (Leena Anttila) ja Miten hoidetaan lapsettomuutta (Anne-Mari Suikkari). Kannattaa käydä katsomassa!!! Täälläkin on joskus keskusteltu omin päin lääkitsemisestä mm. kortisonin, minidisperinin ja muiden lääkkeiden osalta. Anne-Marin luennossa tuli ehdoton kielto omin päin tehtäviin hoitodiagnooseihin ja mielestäni ihan hyvät perustelutkin. Kannattaa katsoa!
 
Mie en saanut nyt näin työkoneella luentoa auki muuta kuin PDF:nä, joten osa asiasisällöstä jäi varmaan epäselväksi vielä. Koen kuitenkin tarvetta vähän selventää ajatuksiani.

Täytyy ensinnäkin korostaa, että en ole tuputtanut mitään hoito-ohjeita/määräyksiä kenellekään muulle enkä haluakaan sitä tehdä. Jokaisella on lopunperin vastuu omista tekemisistään, vaikka näillä palstoilla monenlaisia mielipiteitä, neuvoja ja kokemuksia jaellaankin. Ja niin kuin aiemmin sanoin, aion omallakin kohdalla käydä nyt ensin tutkimukset loppuun selvittääkseen, onko jotain muutakin vialla.

Ja jos muuta vikaa ei löydetä, näen kortisonikokeilun omalla kohdallani erittäin tarpeellisena. Jos lapsettomuuslääkäri ei kokeiluun suostu eli en ole hoitavan lääkärin kanssa hoitolinjastani yksimielinen, silloin minulla on oikeus toisen lääkärin mielipiteeseen. Ja jos toinen lääkäri suostuu kortisoni -tai mihin tahansa muuhun lääkekokeiluun, se on silloin ok. Silloin kyseessä ei ole luvaton käyttö kun olen lääkkeeseen reseptin saanut ja etenkin jos lapsettomuuslääkärille asiasta ilmoitan. Myönnän, ettei kommenttini salaa käyttämisestä ollutkaan järin fiksu enkä voi suositella sitä kenellekään.

Välillä tuntuu vaan, että käämit palaa totaalisesti asian kanssa :mad: Sillä on valitettava fakta, että monen lääkärin tietämys kilpirauhasasioissa on oikeena heikkoa ja hoitaminen vähättelevää ellei jopa vastenmielistä. Liian moni lääkäri on sitä mieltä, että kilpirauhasen sairaudet eivät voi aiheuttaa lapsettomuutta. Kyllä se siinä vaiheessa valitettavasti tuppaa vaikuttamaan jos arvot on vähänkin pielessä ja varsinkin jos vasta-aineita on paljon.

Onneksi hyviäkin lääkäreitä löytyy. Ja osittain varmasti pitää paikkaa sekin, että suhtaudun tähän erityisen suurella tunteella kun minä ja siskoni olemme molemmat kokeneet näiden asioiden suhteen suurta vääryyttä.

Sitähän ei vielä tiedä, aika näyttää - mutta jos toillaankin tulen jäämään lapsettomaksi vain sen takia, että vajaatoimintani oli vuosia hoitamaton, en voi olla tuntematta jonkin asteista katkeruutta asiasta, vaikkei se mitään autakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen pahoillani Stella jos loukkasin. Tarkoituksena oli jakaa tietoa, ei kohdistaa kommenttiani erityisesti sinun kirjoituksiin.

Itse olen kaikkien kotilääkäreiden esiäiti ja minulta tuppaa olemaan diagnoosi valmiina vaivaan kuin vaivaan, vaikkei alan koulutusta olekaan. Olen muutaman erkoislääkärin onnistunut suututtamaankin google pohjaisilla tiedoilla =) Nyt yritän asennoitua niin, että toteutan nyt oman lääkärini hoitosuunnitelmaa mahdollisimman tarkasti.... Myönnettäköön, että ensimmäinen lekuri vaihtui ja tähän nykyiseen olen todella tyytyväinen. Lääkäri on endokrinologian erikoislääkäri +lapsettomuuslääkäri ja totesi kilpirauhasarvojen olevan tähän elämäntilanteeseen hieman koholla ja määräri kilpparilääkkeet pienimmällä mahdolisella annoksella. Toiset lääkärit eivät olleet asiaan puuttuneet, vaikka olenkin tuntenut itseni väsyneeksi ja stressaantuneeksi.... Lääkäri oli siis sitä mieltä, että TSH:n tulisi olla mielellään 2,5 tai alle (arvoni oli 3,5), jotta olisi suotuisat olosuhteet raskautua ja mahdollisen raskauden jatkua onglmitta. Korkea TSH saattaa aiheuttaa kuulema herkemmin keskenmenoja. Lääkäri oli sitä mieltä, että kun kilppariarvot saadaan kohdilleen, niin raskaus voikin alkaa. Lääkäri oli myös ehdottomasti sitä mieltä, että ensin tutkitaan ja sitten hoidetaan. (Olin nimittäin saanut Femarit ja terot edelliseltä lekurilta ennen varsinaisia tutkimuksia) Nyt mennäänkin taukokiertoa, että saadaan kaikki verikokeet otettua ilman lääkkeiden vaikutusta. Seuraavaan kiertoon lääkäri suunnitteli menopur/puregon/gonal-f pistoksia ja inssiä.... Tai siis suositteli sitä syksylle, mutta kun näki pettyneen ilmeeni, niin lupasi että yritetään sitä vielä ennen lomia =)

Vasta-aineista mielenkiintoinen kirjoitus Tohtori.fi - Tohtori.fi
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on esikoisen synnytyksen jälkeen puhjennut aivolisäkeperäinen vajaatoiminta jossa tsh on normaali mutta t4v matala.
Hoidot aloitettiin kun oltiin yritetty vuosi kakkosta ja esikoinen on siis luomu.
1.ivf oli nega niinkuin passikin.

2.ivf otettiin kortisoni mukaan josta plussa mutta kkm rv8 ja tämän keskenmenon jälkeen mulla otettiin t4v joka oli tippunut 13-->9 eli endon mielestä kannattaisi oireiden perusteella kokeilla tyroksiinia pienenä annoksena.

3.ivf otettiin mukaan kortisoni ja tyroksiini josta siis poika 10/11.
Ja nyt 4.ivf:stä jossa mentiin samoilla lääkkeillä kuin edelllisessäkin niin menossa rv18.

Ennenkuin edellisellä klinikalla edes mietiittiin tyroksiinin ottamista mukaan ja itse piti se tieto etsiä ja lääkäreissä ravata niin kilpparikokeista lukee mun papereissa että "vasta-aineet koholla raja-arvoisesti joka voi viitata kilpirauhastautiin" ja tämänkin sain tietää kun pyysin klinikalta papereita mukaan kun siirryttiin seuraavaan paikkaan.

uusi lääkäri sanoi joka on siis endo ja lapsettomuuslääkäri että kortisoni aivan ehdottomasti mukaan...tosiasia on ettei moni lääkäri "tunnusta" kortisonin tehoa.
 
En mie loukkaantunut, no worries :)

Oon niin kertakaikkiaan väsynyt & vittuuntunut koko kilpparivaivoihin ja siihen, että mie en saa itteäni tasapainoon. Aika äkäiseen sävyyn varmaan kirjoitan sen takia. Ja halusin lähinnä korjata jos joku nyt tai myöhemmin saa väärän käsityksen ja alkaa noudattamaan minun "hoito-ohjeita" - sitten jos joku meneekin pieleen, en halua vastata sellaisesta. Lisäksi sain luennosta sen käsityksen, että jotkut lääkärit käy lukemassa näitä juttuja.

Mie on luota tarpeeksi lääkäreihin ja asioista on ollut "pakko" ottaa hirveesti selvää. Huonoja kokemuksia minulla on enemmänkin lähipiirissä (siis ei pelkästään tämä kilpirauhasasioiden huono hoito) ja myös ammattini puolesta. Oon kyllä myös luonnostaankin aika tiedonhaluinen hoituri :D

Hienoa, että ootte löytäneet hyviä lääkäreitä :) Minulla on edelleen hakusessa lääkäri, joka hallitsee sekä lapsettomuus- että kilpirauhasasiat. Alkuvuodesta kävin yksityisellä endogynellä, joka on aivan ihana ihminen. Hän kuunteli ja otti minun toiveet & mielipiteet huomioon, ei vähätellyt ja ennen kaikkea hänellä oli riittävästi ammattitaitoa myöntää, ettei tiedä kilpirauhasasioiden päälle tarpeeksi. Siihen se hoitosuhde sitten kosahtikin :(

Eilen otetuissa labroissa TSH 0,10 ja T4V 15.8. TSH edelleen liian matala, mutta T4V:tä ei ole vara pudottaa, joten annoslasku ei taida olla ratkaisu. Lääkäri kuitenkin käskee vaan laskea annosta lisätutkimusten sijaan. Aiemminkin on sanottu puhtaasti tuon TSH:n perusteella, että olen "liikatoiminnalla". Mitään siihen viittaavia oireita ei ole ja T4V ei oo lähelläkään ylärajaa. Huoh... :headwall:

shenda81: Tuo siun juttu antoi vähän toivoa minullekin :)
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän turhautumisesi :hug:
Kyllähän se niin on, että lääkäreissä kuin lääkäreissä on eroja. Itse konsultoin muutamaa lekuriystävää kun tarvii jonkun erikoislääkärin vastaanotolle mennä tai katson netistä, mihin kukin lääkäri on perehtynyt erinäisten julkaisujen myötä. Jos et löydä piakkoin lääkäriä, joka ottaa vaivasi tosissaan ja tuntuu oikeasti tietävän asiasta jotain, niin onko sinulla mahdollisuutta hakea konsultaatiota esim. Helsingin lääkäriltä? Ymmärrän toki, että matkoineen kustannukset saattavat nousta liikaakin. Tai onko ihan utopistista pyytää lääkäriäsi konsultoimaan asiaa jostain yliopistollisesta?
 
StellaI Siis onko sulla tyroksiini käytössä???
Silloinhan monesti tsh saa painua tosi alas.
Mulla arvot oli rv10 tsh 0.08 ja t4v 17 ja neuvolalääkäri jo oli kauhuissaan että olen liikatoiminnalla...mä vaan naureskelin että en muuten ole mutta turha noille tk-lääkäreille on selittää kun ne tuijottaa vaan arvoja eivätkä oireita.

Mä syön tällä hetkellä joka toinen päivä 25mikroa ja joka toinen päivä 50mikroa tyroksiinia ja olo on hyvä.

Mä olen kyllä joutunut harrastamaan itseopiskelua ja etsimään tietoa netistä ja tietoa lääkäreistä koska jos olisin entisen klinikan juttuihin susotunut eli ei tyroksiinia niin olisko meillä poikaa...no mene ja tiedä.

Suosittelen lämpimästi rekisteröitymään kilpirauhasfoorumin sivuille,itse sain sieltä suosituksia lääkäreistä jotka toimii pk-seudulla.

maria080 Aivan ehdottomasti sun tsh pitäisi saada alemmaksi.
 
maria080: :hug:

Mie kuutioin asiaa ja aattelin tehä niin, et varaan vielä uuden ajan julkisen puolen lapsettomuuslääkärille folliultraan kun seuraavat menkat alkaa eli todennäköisesti jo huomenna. Aika pitkälle tuon käynnin perusteella päätän jatkot. Jos suhtautuminen on nihkeää eikä lääkäri ole halukas konsultoimaan kilpparisairauksien asiantuntijaa tai määräämään lisätutkimuksia, sitten varailen aikaa yksityiseltä. Aika ihmeellistä on nimittäin sekin, ettei minun kk-kiertoa kartoiteta verikokeilla kun kuuluu lapsettomuustutkimuksien perussettiin. Ja voin tarvittaessa lähteä kauaskin hyvän lääkärin perässä :D

shenda81: Kiitos neuvoista :) Thyroxin mennyt jo vuodesta 2005 ja tällä hetkellä annos on 0,1625mg. Ei pahempia oireita.
 
Olen nyt kuukauden popsinut Thuroxinia. Tunnen itseni monin kerroin virkeämmäksi ja energisemmäksi. Aiemmin olin menossa jo yhdeksän aikoihin nukkumaan ja nyt en meinaa saada unta puolitaöinkään. Tietäiskö joku, voiko se johtua lääkkeestä?
Toisaalta ihanaa, että nyt jaksan iltaisin ehkä tehdä muutakin, kuin rötvätä sohvalla. Lenkkipolut kutsuu siis.


Kävin yleislääkärillä tällä viikolla hakemassa flunssadropit. Hän hieman kauhisteli, kuinka mun Thyroxin annos oli nostettu kahteen tablettiin kahden viikon jälkeen. Noh....hän päivitteli paria muutakin asiaa, joten ehkä luotan omaan endolääkäriin =) Sain kuitenkin lähetteen laajempiin kilpparitesteihin....jeeee! Katsotaan heinäkuussa, miltä tulokset näyttää.

Joudanpahan roikkua täällä, kun unta ei tuu sitten millään. Hyvä vai huono!!???!!
 
Viimeksi muokattu:
StellaI olit kysynyt prolaktiinista. Mulla löydettiin se heti lapsettomuustutkimusten alussa, arvooli hurjan korkea (reilusti yli 1000) mutta mulla ei ollut mitään oireita. Sitä kautta kun tuota alettiin tutkia, löytyi sitten myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Endokrinoogi epäili että prolaktiinihormoni olisi seurausta vajiksesta, mutta pelkkä thyroksiini ei riittänyt.

Syön lääkitystä kumpaankin. Välillä koitin lopettaa hyperprolaktinemian lääkken Parlodelin mutta alkoi maidon vuotaminen rinnoista, niin piti vetää takaisin.

Itselläni molemmat lääkitykset ovat auttaneet kuukautishäiriöihin (epäsäännöllinen kierto ja välivuodot) ja olen varma että niillä oli vaikutusta myös tuohon raskaaksi tulemiseen. Toisaalta se että kyytiläinen ei pysynyt mukana johtuu luultavasti siitä että arvot eivät ole vieläkään optimaaliset.

Nää on niin mysteerisiä juttuja, mitkä kaikki vaikuttaa mihinkin. Tsemppiä teille!
 

Yhteistyössä