Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kyselisin?


Hei!

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja kohonnut prolaktiini-arvo, jotka ovat todennäköisesti lapsettomuuteni syyt. Kysymys kuuluukin: Kuinka pian olette " raskautuneet" tyroksiini lääkityksen alettua?
Kiitän jo etukäteen vastauksista! :heart:
 
aik
hei, Minulla todettiin parikymppisenä kohonnut prolaktiiniarvo. Tulin silti raskaaksi heti ensi yrityksellä, kun se tuli ajankohtaiseksi (27 v) eli olin valmis haluamaan lasta. Raskauden jälkeen sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja prolaktiiniarvo on ollut edelleen koholla, mutta ilmeisesti riskirajan alapuolella (alle 1000, normaali on 513). Thyroksin lääkitys laski hieman prolaktiiniarvoa. Jälleen kerran tulin raskaaksi, kun aika oli mielestäni otollinen (eli 32 v.), joten luulen, että voit tulla raskaaksi ihan milloin vain, riippumatta siitä milloin olet lääkityksen aloittanut. Onnea yritykseen.
 
Moi! Aiheen aloituksesta on jo pidemmän aikaa, mutta kirjoittelen nyt omat kokemukseni prolaktiinista ja kilpirauhasarvoista...
Minä menin lääkäriin rinnoista erittyvän vaalean nesteen takia 23-vuotiaana, jolloin verikokeella todettiin prolaktiinihormoniaevon olevan pilvissä...siitä sitten jatkettiin pään magneettikuvauksella jossa löytyi pienen pieni aivolisäkkeen kasvain !! Sain lääkitykseksi parlodel hormonipillereitä joita söin pari vuotta sivuoireista kärsien. Veriarvot eivät siltikään täysin normaaleiksi palautuneet. Jossain vaiheessa testattiin myös kilpirauhasen toiminta joka toimi myös vajaalla, siihen sain thyroxin lääkkeet. Arvot pysyivät suhtkoht hyvinä tällä lääkeparilla... Arvoissa oli silti heittoja ja kuukautiskiertoni oli myös hyvin pitkä ja epäsäännöllinen mikä vuosien kuluessa rupesi vauvakuumeista harmittamaan... Arvot saatiin kohdalleen viimein kun lääkäri vaihtoi parlodel lääkityseni cabaseriin...se sopi muutenkin paljon paremmin lievempien sivuoireiden takia. Syy miksei vaihtoa tehty jo aiemmin oli ettei raskautta yritettäessä suositella cabaseriä, koska ei ole niin tarkkaan tutkittu lääke kuin vanhempi parlodel... Nyt kutenkin olen onnllisesti raskaana =)
Viikkoja takana jo 33+4 ja raskausaika on sujunut mitään sen kummempia oireiluja. Päänsärky on ollut ehkä ainoa oire joka on muistutellut tuon hormonikasvaimen olemasta olosta... Raskaus aikana ei lääkitys siihen kun lopetettiin, koska arvot kohoavat joka tapauksessa !!! Kauan minulla kesti kyllä raskautuminen, johtuiko sitten hormoneista vai mistä sitä en tiedä.... melkein kaksi vuotta olin ilman ehkäisyä. Loputulos on kuitenkin tärkeintä.... saispa jo vaavin terveenä syliin =)
Tsemppiä kaikille joilla näitä hormoniheittelyitä on... Raskaaksi tuleminen on mahdollista kun vaan lääkitys saadaan kohdilleen...
 
Mulla oli kilpirauhasen vajaatoimintaa varmaan vuositolkulla tietämättäni asiasta tuon taivaallista, ja raskauden aikana arvot on olleet suht huonot koko ajan. Lääkitys aloitettiin vasta raskauden aikana siis. Raskauduin siis (vahingossa sekin) TSH-arvolla 7.9 ja T4V-arvolla 12 tms. Eli ei kilpparijutut oo välttämättä mikään kuolemantuomio raskaushaaveille -- mulla siis onnistui vähän liiankin helposti :D
 
Mulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta jo 2 vuotiaana jolloin lääkkeitäkin piti ruveta jo syömään.

Kun noita lapsia ruvettiin tekemään niin jokanen on saanut tosi helposti alkunsa vaikka arvot on heitelleet miten sattuu raskauksien jälkeen..mutta nyt meillä on ihanat 5v,4v,3v tytöt ja 2v ja 4.5kk pojat :heart:
 

Yhteistyössä