Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaaksi tuleminen jne.

No voi, mä en kyl pääse. Kun klikkaan esim. keskusteluun, niin tulee vain punainen laatikko missä sanotaan et keskusteluun pääsee vain, jos on jäsen. Hmm, omituista. Osaakohan joku neuvoa missä vois olla vika? Minussa varmaan :LOL:
 
Mä kuulun myös tänne, valitettavasti :(
Vajaatoiminta todettiin pari kuukatta sitten; jatkuvan väsymyksen, palelun, alakuloisuuden jne. takia otetuissa labroissa TSH oli syyskuussa 5,78. Joulukuun alussa jo 11,98, aloitettiin lääkitys 0,5 tbl/pvä . Joulukuun lopussa 6,10 ja nyt tammikuun lopussa 4,78. Lääkitystä on nyt lisätty niin, että 3 kertaa viikossa otan 1 tbl/vrk ja 4 kertaa otan 0,5 tbl/vrk. Seuraavat kontrollit kuukauden päästä...Kilpirauhasen ultraääni tehtiin myös tuolloin joulukuussa ja tyreoidiitin jälkitila oli diagnoosina, siihenkin tulossa kontrolli vielä huhtikuussa.
Mutta se syy miksi tänne eksyin: vauvakuume jyllää kovana ja kolmosen yrityksen aloitusta on mietitty elo-syyskuulle. Nyt onkin sitten ruvennut mietityttämään tämä vajaatoiminta...Pitää varmastikkin saada arvot laskemaan, lääkitys kohdalleen, ennen yrityksen aloitusta :|
Olen vielä uusi palstalla, kaikki opettelelussa, mutta mukaan haluaisin kerhoonne? :)
 
Hei, kyllä se tsh-arvo olisi hyvä olla mahdollisimman pieni, olen vasta tullut raskaaksi, ja arvot mitattiin vIIme viikolla, tsh 0,14 ja t4v oli 16. Tuo tsh on jopa melkein liian alhaalla, pitäisi kai olla vähintään 0,4, mutta ehdottamasti alle 2,5.
Jos vauvaa yritätte, älkää uskoko joitakin lääkäreitä jotka vieläkin toitottaa että kunhan on alle 5 niin kaikki hyvin. Se 5 on joku vanha viitearvo, minä olen ihan kävelevä zombie jos minun tsh on alle 5. Useimmissa mittauksissa viime vuosina tsh on kieppunut minulla 0-3 välillä, ja se on minulle hyvä arvo, korkeammalle ei saa nousta, tunnen voinnistani.
Yleensä neuvolasta annetaan ohje, että kun tulee raskaaksi nostetaan thyroxin-annostusta neljännestabletilla, mutta minulla kun arvot oli noin rajalla, niin ei nosteta ainakaan vielä, seurataan tilannetta uudella verikokeella.
Onnea kaikille ja plussa tuulia!
 
Hei kaikille. Saanhan liittyä seuraanne, löysin tämän ketjun vähän aikaa sitten ja totesin, että olisi kiva jutella muille samassa tilanteessa oleville. Itseltäni leikattiin ennen joulua kilpirauhanen kokonaan ja nyt säädellään lääkitystä. Juuri kävin lääkärissä ensimmäisessä kontrollissa ja arvot aivan jotain muuta kuin pitäisi. Tsh yli 10 eli vajaatoimintaa löytyy ja matkaa vielä noihin hyviin arvoihin. Meille miehen kanssa nyt iskenyt tunne, että toinen lapsi olisi ihana. Esikoisemme täyttää ensi kuussa vuoden ja olisimmekin aloittaneet yrityksen heti, jos arvot olisivat olleet kohdallaan. Toivottavasti mahdun porukkaanne, itselle aivan uusi asia tämä arvojen kanssa säätäminen ja muiden kokemusten kuuleminen olisi mukavaa.
 
tervetuloa teetu! :wave: laitan sulle yynä salasanan niin voit anoa jäsenyyttä kerhoon. täytät sen hakemuksen ja mä sitte hyväksyn sen =)
vauvatoive: joo mä oon saanu tosi hyvät ohjeistukset tukihenkilöiltä noitten arvojen suhteen ja meinaan pyrkiä siihen alle 2,5 arvoon vaikka itte säätelemällä lääkitystä jos lekurit ei usko.
 
Juu täällä olis kymmenisen vuotta takana moisen kanssa taistelua. Välillä on ollut 10 tablettia viikossa ja oliskohan nyt 9. Enpä ollut asiaa sen koommin ennen raskautumisen esteenä ajatellut, mutta taidanpa tästä ravata kontrolliin pikapuoliin :) On sopivasti lääkäriaika varattuna viikonpäästä. Yritystä takana huhtikuussa vuoden, mutta nyt on "taukoa" koska pitää kroppa syynätä ensin pahempien erroreiden pelossa.

Tämän kilpirauhasen kanssa taistelussa on kyllä omat juttunsa. Lääkkeiden unohtaminen kun kostaa vasta parin viikon viiveellä. Lääkityksen väärän tilanteen huomaa vasta kun hiukset putoilee ja kun on kaikki kondiksessa, ei osaa nauttia siitä hyvästä olosta. Oikeasti vaikutus arjessa on täysin olematon. Alkuun saa ravata verikokeissa vähän tiuhempaan mutta enpä ole varma olenko edes vuosittain muistanut käydä... Jotenkin tää on niin arkipäiväinen vaiva kun melkeen kaikilla suvun naisilla tämä on.
 
Minulla on ollut nyt kilpparin vajaatoimintaa noin 8 vuoden ajan. 2007 vuoden lopulla olin lääkärin yleistarkastuksessa, ja siellä huomattiin, että TSH oli 18,5. Noin rajua vajaatoimintaa ei minulla ollut koskaan ollut. Lääkeannostusta oli noin kahden kuukauden ajan rukattu oikeaan suuntaan kun huomasin odottavani esikoista. Kova kontrolli oli päällä koko raskausajan, kuten kaikkien tulee raskauduttu vaatia jatkuvaa seurantaa.

Eli summasummaarum eli sinun arvo varmasti ole este raskautumiselle. Ja tuo, että jaksat olla aiheesta kiinnostunut ja huolissasi on varma merkki siitä, että arvot on kohdallaan:) Minulla ainakin väsymys ja kiinnostuksen puute on varmoja vajaatoiminnan merkkejä.
 
Itselläni myös kilpparin vajaatoiminta ja neljä lasta. Viides haaveissa ja yritys alkaisi kesällä. Kyseinen sairaus ei ole itselläni vaikuttanut raskautumiseen. Siskollani sama sairaus ja hänellä samoin ettei raskautumiseen ole vaikuttanu.



Alkuperäinen kirjoittaja Mintukas:
Onko muita, joilla tämä sairaus? Kiinnostaisi tietää, millaisia arvoja ( TSH ja T4V ) teillä muilla on, kun yritätte tulla raskaaksi? Ja raskauden aikanakin. Itselle tämä sairaus on aika uusi tuttavuus vielä ja pelottaa, tulenko raskaaksi TSH-arvollani 3,1. Vaikka se onkin Suomessa ok arvo, niin monessa muussa maassa raja menee 2,5:ssa! Kokemuksia olisi kiva kuulla.

Mintukas, joka kovasti toivoo raskautuvansa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkkiunelma:
Heippa! :wave: Sama inhottavista inhottavin tauti riesanani!
Mulla on nyt arvot tsh 0,19 ja t4v muistaakseni 18. Ja pitäisivät olla hyvät tässä kohtaa, kun yritän raskautua.Olohan on myös yhtä ainakin tärkeä kuin nuo arvot! mulle on annettu ohje että heti kun tiedän olevani raskaana, pitää nostaa tyroksiinin määrää. Tuo tavislekurit ei tiedä tästä taudista mitään ja tuijottavat vain viitearvoja. Sellaisen neuvon olen myös saanut, ettei tsh saisi nousta yli kahden raskausaikana. Ja tosiaan tiukkaa seurantaa. Mä luulen että meillä ois syytä lyödä viisaat päämme yhteen tässä vauvahaaveessa niin sitten voitais täälläkin miettiä, että miten noi kaikki lääkitykset ja kontrollit menee kun se arvokkaista arvokkain lasti ensin saadaan kyytiimme. :heart:
Mulla on nyt vielä kierto alussa kp 8 ja mulla on käytössä clomit kun en muuten ovuloi ja vajiksen takia muutenkin kierrot ihan mitä sattuu tai ei ollenkaan.
Vajiksella nuo riskin keskenmenoihin nousivat ja myös lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin, siis ainakin jos ei ole hyvässä hoidossa. Senkin takia meidän oma pino vois olla hyvä!
Mulla on jo yksi lapsi, jonka syntymän jälkeen mun kilppari-tikittävä aikapommi räjähti ja siis minulla ei sen takia ole vielä kokemusta tästä vaiheesta, vaikka oireita kyllä oli jo esikoista yritettäessä tai on niitä ollut koko ikäni.
Mäkin olen kuullut että yritettäessä tsh:n ois hyvä olla 1-2, mutta sitten mun oma olo on niin huono ja tuolla kilpparifoorumilla oli näinkin matalilla arvoilla saatu hyviä tuloksia! Eli kyllä meillä toivoa on saada ne pikkunyytit ;)

Onko sulla Mintukas entuudestaan lapsia?Milloin sun vajis on todettu?
Ei millään pahalla, mutta aika pienet on ongelmat jos kilpirauhasen vajaatoimintaa pitää kamalana tautina. Ole onnellinen siitä. Multa löytyy erilaista sairautta vaikka muille jakaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä harmiton! Käy säännöllisesti verikokeissa ja syö pillerin/pari päivässä.

Ap:n kannattaa käydä yksityisellä tarkistuttamassa arvot ja lääkitys kohdalleen, jos tk lääkäri mutisee vaan joo,joota. Mulla ollu vajaatoimintaa viimeset lähes 15v ja kaksi lasta löytyy. Eka raskautuminen kesti vähän pidempään, mutta tärppäsi kun lääkitystä oli tarkistettu. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen annostusta korotettiin vähän (puoli tablettia viikossa lisää), toisessa annostusta ei tarvinnut muuttaa. Kuukauden välein arvoja seurattiin raskausaikana. Omin päin ei kannata annostusta muuttaa, se voi mennä vielä enemmän metsään ja kun lääkitystä muutetaan niin muutokset tehdään vähän kerrallaan. Tuo mitä olet itse korottanu on aika paljon :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja vaahtokarkkiunelma:
Heippa! :wave: Sama inhottavista inhottavin tauti riesanani!
Mulla on nyt arvot tsh 0,19 ja t4v muistaakseni 18. Ja pitäisivät olla hyvät tässä kohtaa, kun yritän raskautua.Olohan on myös yhtä ainakin tärkeä kuin nuo arvot! mulle on annettu ohje että heti kun tiedän olevani raskaana, pitää nostaa tyroksiinin määrää. Tuo tavislekurit ei tiedä tästä taudista mitään ja tuijottavat vain viitearvoja. Sellaisen neuvon olen myös saanut, ettei tsh saisi nousta yli kahden raskausaikana. Ja tosiaan tiukkaa seurantaa. Mä luulen että meillä ois syytä lyödä viisaat päämme yhteen tässä vauvahaaveessa niin sitten voitais täälläkin miettiä, että miten noi kaikki lääkitykset ja kontrollit menee kun se arvokkaista arvokkain lasti ensin saadaan kyytiimme. :heart:
Mulla on nyt vielä kierto alussa kp 8 ja mulla on käytössä clomit kun en muuten ovuloi ja vajiksen takia muutenkin kierrot ihan mitä sattuu tai ei ollenkaan.
Vajiksella nuo riskin keskenmenoihin nousivat ja myös lapsen neurologisiin ongelmiin myöhemmin, siis ainakin jos ei ole hyvässä hoidossa. Senkin takia meidän oma pino vois olla hyvä!
Mulla on jo yksi lapsi, jonka syntymän jälkeen mun kilppari-tikittävä aikapommi räjähti ja siis minulla ei sen takia ole vielä kokemusta tästä vaiheesta, vaikka oireita kyllä oli jo esikoista yritettäessä tai on niitä ollut koko ikäni.
Mäkin olen kuullut että yritettäessä tsh:n ois hyvä olla 1-2, mutta sitten mun oma olo on niin huono ja tuolla kilpparifoorumilla oli näinkin matalilla arvoilla saatu hyviä tuloksia! Eli kyllä meillä toivoa on saada ne pikkunyytit ;)

Onko sulla Mintukas entuudestaan lapsia?Milloin sun vajis on todettu?
Ei millään pahalla, mutta aika pienet on ongelmat jos kilpirauhasen vajaatoimintaa pitää kamalana tautina. Ole onnellinen siitä. Multa löytyy erilaista sairautta vaikka muille jakaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta on kyllä harmiton! Käy säännöllisesti verikokeissa ja syö pillerin/pari päivässä.

Ap:n kannattaa käydä yksityisellä tarkistuttamassa arvot ja lääkitys kohdalleen, jos tk lääkäri mutisee vaan joo,joota. Mulla ollu vajaatoimintaa viimeset lähes 15v ja kaksi lasta löytyy. Eka raskautuminen kesti vähän pidempään, mutta tärppäsi kun lääkitystä oli tarkistettu. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen annostusta korotettiin vähän (puoli tablettia viikossa lisää), toisessa annostusta ei tarvinnut muuttaa. Kuukauden välein arvoja seurattiin raskausaikana. Omin päin ei kannata annostusta muuttaa, se voi mennä vielä enemmän metsään ja kun lääkitystä muutetaan niin muutokset tehdään vähän kerrallaan. Tuo mitä olet itse korottanu on aika paljon :/
Tietenkin kaikki on suhteellista, eikä tähän voi kuolla, mutta kyllä tämä on todella todella kurjaa! Ja ilmeisesti hyvinkin ihmiskohtaista miten tämä menee. Minä olen kulkenut kuin sumussa jo vuositolkulla, hiukan kun repsahtaa syömään jotain hyvää, niin olo on aivan järkyttävä. Masennus. Viikkokausien ummetusta, tajutonta väsymystä, kun lääkitystä rukataan niin hiukset tippuvat päästä, siis ihan kaljuille länteille asti, välillä puoli päätä on puuttunut. Yleensäkin perheen pyörittäminen hirveällä väsymyksellä ja saamattomuudella, olemattomalla muistilla ja kun olo on välillä sellainen ettei tiedä onko hereillä vai unessa. Totaalinen haluttomuus. Hirvittäviä vilutuskohtauksia, joista ei pääse yli kun tulikuumalla kylvyllä, jota sitten taas kuiva iho ei kestä. Silmät kuivuvat päähän....En edes osaa kuvailla tätä kaikkea, enkä tässä harmissani nyt varmasti edes muista kaikkea ja näitä oloja, mutta ei tämä kovin hauskaa ole!!! Kun oliskin joku sellainen sairaust tai tauti joka menee ohi , mutta tästä kun tietää kärsivänsä hautaan asti. Tähän kaikkeen vielä päälle lapsettomuus ja keskenmeno, niin en koe että mun murheeni olisi niin pieni! Ja lääkärini sanoja lainaten, toiset eivät huomaa mitään kun vaan joku tabu päivässä suuhun menee, pienellä prosentilla annostusta säädellään, eikä silti saada oireita kuriin. Ja onnitteli minua siitä että kuulun siihen pieneen porukkaan, joka kärsii tästä tosi paljon.

että ei tämä nyt ihan noin mennyt, että tabu naamaan ja olen elämäni kunnossa...
 
Opin tänään uutta kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja raskautumisesta:
Myös liian alhainen TSH (rajat 0.3-4.2 mU/l, mulla 0.007) voi vaikeuttaa raskautumista! Mulla pienennetään siis annosta ja seurataan tilannetta. Olo on ollut hyvä tällä annoksella, ei siis pitään hypertyreoottisia oireita (laihtuminen, hikoilu, ripuli jne.). T4V 16.32 pmol/l kauniisti rajoissa (12-22).
 
Heippa kaikki

Eräs ihana ihminen herätti minut ajattelemaan tätä asiaa, laittoi piiitkän listan tähän liittyvistä oireista ja vain 12 jäi ruksaamatta, joista osa on sellaisia, etten tiedä miten todellinen laita on... Päätin siis rohkaistua ja soittaa huomenna lääkäriaikaa, jotta saisin lähetteen verikokeisiin.

Nyt kun tässä illan ajattelin tuota kilppari juttua, alkoi ihan pelottamaan. Ja hassua tässä on se, etten tiedä, kumpaa pelkään enemmän; sitä, että vajaatoiminta todetaan, vai sitä, ettei sitä todeta, tai ehkä eniten sitä, että arvot ovat lähempänä 4 kuin sitä raskaudelle suotuisaa 2,5 ja lääkäri pitää sitä normaalina, eikä anna lääkitystä.
Mutta sitten jos se todetaan, jodun todennäköisesti syömään lääkkeitä lopun elämääni. Sittenhän mulla on kohta lääkkeitä enemmän kuin vanhoilla mummoilla :eek:
Ja sitten jos ei todeta ollenkaan, näille mun oudoille oireille, pitkille kierroille ja alkion kiinnittymättömyydelle ei löydy mitään syytä :(

Mutta juu, ehkäpä mua eniten pelottaa nyt se keskiväli vaihtoehto, että arvot on "rajojen" sisäpuolella, jonka takia millekään ei tehdä mitään, vaikka arvot voisivat olla paljon paremmatkin.

Tällaista ajatuksen purkua, mitä te muut olette ajatelleet tästä?
 
Kristen: No hätä, jos sulla vajaatoiminta todetaan. Tämä tauti taitaa olla helpoimmasta päästä! Nappi päivässä, verikoe vuodessa, lääkkeet on halpoja (n. 5? / 3kk) ja mitään oireita ei ole, jos annos on kohdallaan! Ja olisihan se hyvä, jos löytyisi näin helposti korjattava syy raskautumisongelmiin.
 
Kristen mulla ollut vajis jo 16 vuotta. Arvot heitelleet, mutta nyt kun saatiin kohdalleen tulin raskaaksi yrityskierrolla 10 :) Nyt tosin menossa vasta rv 4+2 joten vielä varovaisella mielellä, mutta näköjään on ainakin mahdollista raskautua! (Mulla myös tukena Terolut-kuuri ekaa kertaa nyt ja heti tärppäs).
Ja kuten Anna sanoi, on todella helppohoitoinen tauti kunhan lääkitys saadaan kohdilleen.
 
Päivitystä tilanteeseeni: olen kiltisti syönyt Thyroxinia melkein 10v. En ole paljoa miettinyt vajaatoimintani syytä, mutta nyt kun raskautuminen ei ole vieläkään tapahtunut, olen penkonut asiaani enemmän. Minulla on sentraalinen, aivolisäkeperäinen hypotyreoosi. Tarkoittaen sitä, että 1) muissakin aivolisäkehormoneissa voi olla häikkää --> testeihin (FSH ja LH). 2) minulle ei lääkärin mukaan todennäköisesti riitä pelkkä Thyroxin (T4), vaan pitäisi saada myös T3:sta.
 
Täällä kans yks kilpparin vajaatoiminnasta kärsivä. Vuos sitten todettiin ja samalla rytinällä todettiin äidillä ja mummillakin, eli sukurasitteena. Lääkitystä ei olla saatu kohillee ku vasta nyt. Sain eilen labrakokeet ja 0,68 ja toinen 17,2. Lääkärikin sanoi, että vihdoin alkaa olla lääkitys kohallaan. Olen myös oireillu aika paljon. Tarvittaessa olen myös annoksia nostellut vaikkei repsussa niin luekkaan...
Kerroin lääkärille myös tästä raskautumisyrityksestä ja sanoi, että heti ku tulee plussa testiin ni yhteys neuvolaan ja lääkityksen nosto 0,25-0,50 mikrogrammaa ja labrat useemmin...
No, toivottavasti ei vaikuttais muuten mitenkään raskautumiseen/sikiön kehittymiseen!
 

Yhteistyössä