Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, lääkeasiaa!

  • Viestiketjun aloittaja tuloksia
  • Ensimmäinen viesti
tuloksia
Eli siis, olen nyt kevään syönyt kaksi 25 mikrogramman tablettia päivässä vajaatoimintaan, viimeisimmät tulokset olivat vapaa tyroksiini 17,05 ja tyreotropiini 2,54. Oireita on vieläkin, ei tosin niin paljoa mitä ennen lääkitystä (painonnousu on pysähtynyt kyllä mutta ei laske vaikka olen dieetillä ollut jo useamman kuukauden), silti lääkäri ei suostu nostamaan annosta yhtään vaikka mielestäni pitäisi. On siis väsymystä, jaksamattomuutta, apeutta, ihon kuivuutta, ja tosiaan, ennen vilkkaasti noussut paino on nyt pysähtynyt sijoilleen melkein heti lääkityksen alettua, mutta ei lähde laskuun millään. Ylikiloja on kuitenkin reilut 20kg.

Olen ihan tavan tk-lääkärillä käynyt, jonossa olen endokrinologille mutta aika on vasta ensi vuodelle (kyllä, jonoa riittää koska olen hoidon saanut jo ja on muka "tasapainossa"). Kyselisinkin että millaisia arvoja muilla on, että oireet ovat väistyneet? Ja minkä verran menee lääkettä?

Katselin kuuden vuoden takaisia arvoja, tyroksiinia ei ole mitattu mutta tyreotropiini on ollut tasan kaksi. Ja jo silloin olen ollut hieman väsyksissä... Pistivät sen piikkiin että minulla oli pieni lapsi.

Uskaltaakohan tuota omin päin lisätä vaikka puolikkaan lisää tuohon päivän annokseen? Tietäähän sen sitten oireista jos ei sovikkaan enempi annos. Kun on ihan turha jankata tk:n kanssa asiaa kun niiden mielestä arvot on nyt hyvät ja pitää vain lakata väsyttämästä. : /
 
Mulla kanssa aloitettiin yhdellä 25 mikrogrammasella ja omin päin nostin sen aina 0,2 mg asti. Kerroin lääkärille vasta sopivan annostuksen löydyttyä, otti kokeet ja totesi nyt olevan hyvä tasapaino.

Tuo 50 mikrogrammaahan on aivan lasten annos, sinuna mä kyllä nostaisin, kun oireitakin on noin paljon.
 
tuloksia
Kiitos. Luin jostain että lähempänä tuota 0,4 on normaali arvo, oli jonkun kilpirauhaseen erikoistuneen lääkärin haastattelu jossain. Tuntuu niin turhalta jankata tuolla tk:ssa asiaa kun vastaus on aina sama, näin on hyvä. Väsymyskin on jotain niin uskomatonta yhä vieläkin, nykyään sentään jaksan jo valvoa pitempään kuin ilta yhdeksään mutta aamulla nukun kevyesti puolen päivän yli jos ei herätetä ja jos herätetään olen aivan jumissa ja silmät vain pyörii päässä.

Oli niin vaikea yleensäkkään saada koko lääkitystä...
 
Joo, lääkettä syövällä arvo pitäisi olla lähempänä nollaa, nippanappa viitearvojen sisällä ei ole tavoite. Mun arvot oli samat kuin sulla nyt, kun mun lääkitys aloitettiin! Olin siis viitearvojen sisällä, mutta oireiden takia lääkäri kirjoitti reseptin.

Mene yksityiselle jos ei kunnalliselta irtoa, se 100 € tuntuu paljolta, mutta ei ole loppupeleissä kova sijoitus omaan terveyteen.
 
tuloksia
Menisin kyllä yksityiselle mutta näillä tuloilla täytyisi säästää, satanen labraan, viiskymppinen lääkärille plus matkat, kun ei omassa kunnassa ole tuota yksityistä... Eli menisi sinne ensivuoden puolelle että rahat on koossa. Silloin onneksi pääsen jo sinne endokrinologille. Vaan en tätä oloa kestä enää hetkeäkään kohta.
 
Kuinka paljon sulle kirjoitettiin lääkettä? Riittääkö ne, jos ominpäin nostat? Jos lähdet nostamaan, muista, että vaikutukset näkyy 1-2 vko:ssa, joten 25 mikroa/2 vko on hyvä tahti. :)

Tsemppiä ja jaksamista kovasti!
 
Viimeksi muokattu:
tuloksia
Vuodeksi eteenpäin, eli 800 tablettia, kyllä luulisi riittävän sinne ensi vuoden puolelle ihan keveästi :D Kuitenkin sille endokrinologille aion kertoa tästä ominpäin nostamisesta. Tuskin tuo minua maan rakoon haukkuu :saint: Kyse ei kuitenkaan ole mistään riippuvaisuutta aiheuttavista pillereistä =)
 
Hei ap!:wave:

Mielestäni voisit varovaisesti nostaa annosta.
..0ta vaikka 25 mikrogramman tabletteja 15-16kpl/vko ja kilpparikontrolli 1-2kk kuluttua.

Itse käytin alkuun tuota 25 mikrogrammaa vain hetken ja siirryin omatoimisesti(lääkäri kirjoitti reseptin) 0.1mg tablettiin.
..tällä hetkellä menee 1x0.1mg/vrk

Annosta laskettiin tässä hetki sitten kun alkoi mennä erään leikkauksen vuoksi liikatoiminnan puolelle.
..aiempi annos oli 2x0.1mg/vrk

Annostani luultavasti täytyy myöhemmin nostaa takaisin entiseen.
Olen muutoinkin aika itsenäisesti ruukkaillut noita annostuksia sopivan löytymiseksi ja pyytänyt vain omalta hoitajalta sitten lähetteen kontrolliin aina 1-2kk:n päähän..myöhemmin voi sitäkin sitten venyttää useammalla kuukaudella kun tuntuu että sopiva annos löytynyt.=)
..alla ohessa linkki!
Pää sumeana kolme vuotta, kunnes vajaatoiminta löytyi

Mikäli alkaa ilmetä esim. sydämen tykyttelyä&käsien tärinää, olisi kontrolli paikallaan, on voinut mennä sitten liikatoiminnan puolelle

Tiedän tuon tunteesi TK:n lääkärin asennoitumisesta lääkkeen saamiseen ja yleensäkin oireiden huomioimiseen/uskomiseen.:hug:
..useaman kerran sain itsekin ihan ronkua koelääkitystä.

Oireet alkoivat sopivan annoksen löytyessä hissuksiin hävitä - ensin väistyi juuri tuo arrrrmoton väsy, haaauuuukoootuuus!|O

Maltti on valttia - oireet hiipivät hiljallaeen ja myös poistuvat hissukseen.
Kaikki oireet eivät kuitenkaan hetkessä poistu, itsellänikin meni n. 1v.

Hyviä vointeja siulle ja kaunista kesän aikaa!!!:heart::flower:
 
Viimeksi muokattu:
Vuodeksi eteenpäin, eli 800 tablettia, kyllä luulisi riittävän sinne ensi vuoden puolelle ihan keveästi :D Kuitenkin sille endokrinologille aion kertoa tästä ominpäin nostamisesta. Tuskin tuo minua maan rakoon haukkuu :saint: Kyse ei kuitenkaan ole mistään riippuvaisuutta aiheuttavista pillereistä =)
Noniin, siitä sitten nostelemaan, mutta muista maltti ja tutkaile tarkasti omaa oloasi. :) Liikatoiminta on aina vaarallisempaa kuin vajaatoiminta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä