"kiltti" vauva grrrr!

  • Viestiketjun aloittaja Graaaaaah
  • Ensimmäinen viesti
Graaaaaah
Ärsyttää ihan järjettömästi kun aikuiset ihmiset kyselee että onko vauva KILTTI. Tai puhuu omasta lapsestaan että meidän vauva on niin KILTTI kun ei itke / nukkuu hyvin / syö hyvin tai whatever.

Mikä on sitten se vastakohta?? Onko vauva joka nukkuu / syö huonosti ja itkee sitten TUHMA?

Raivostuttavaa! Vauvat ei ole kilttejä eikä tuhmia, ne on vauvoja jotka tekee vauvajuttuja eli itkee, nukkuu, valvoo, kakkii, jokeltaa, on hyvällä tuulella ja pahalla päällä.

Tälläinen avautuminen. Amen.
 
minäkin ennen
Minäkin ennen ressasin tommosista sanamuodoista. Nykyään suhtaudun lunkimmin. Pikkukakkosemme on rauhallinen, lähes aina hyväntuulinen vauva. Tekee vaan itsekin mieli sanoa, että vauva on niin ihanan kiltti.

Helpottaisiko, jos ajattelisi, että sen kiltin vastakohta ei ole tuhma, vaan helposti reagoiva (ärtyisämpi?). Sellainenkin vauva on ihana vauva , mutta saa sitten ehkä ne kehut jostakin muusta ominaisuudestaan. Sellaisesta vauvasta ei kuitenkaan käytetä sanoja ei-kiltti (esim. meidän vauva ei ole kiltti vauva) vaan kuvaillaan tuota ärhäkämpää temperamenttia. Ykkösemme oli sellainen vauva.

Tai voisi ajatella, että kiltteydellä ei tässä tapauksessa ole vastakohtaa. Otetaan siis sanan positiivisuus käyttöön.

Kun omia kokemuksia mietin, niin rehellisyyden nimissä sanon, että olihan se ykkönen työläämpi vauvana. Kiltti vauva voi siis olla yhtä kuin helppo vauva (versus vaativa vauva). Kyse ei kuitenkaan ole siitä kumpi on "parempi". Yhtä rakkaita molemmat!
 
mamitus
kaipa se helppo on parempi sana kuvaamaan "kilttiä" vauvaa.. itse en ole ennen edes asiaan kiinnittänyt huomiota!

Tänään, 13:10
llll (vierailija)

tai onpa kiltin näköinen vauva.... minkähän näkösiä ne tuhmat vauvat sitten on ?


tohon kommenttiin repesin.. siis hyvällä tavalla! osuvasti sanottu!
 
viimeksi tänään
kysyi vanhempi herrasmies syliin tähyillen, onko kiltti vauva. vastasin että ei, tämä on kyllä tuhma vauva ja nauroimme molemmat :D mitä tuota nyt niin vakavasti ottamaan. meidän vauva on ärhäkkää temperamenttia, mutta kai nyt jokainen tietää että ei vauvat ilkeitä ole vaikka eivät aina helpolla vanhempia päästäkään. sanonnat on sanontoja. äitipuoleni pahoitti mielensä, kun häntä nimitettiin nuorikoksi ennen häitään - 5kymppinen nainen. hassua jos jollakin riittää huolestumiskapasiteettia moisille asioille, tässä luonnonmullistusten ja muidenkin oikeiden järkytysten maailmassa...
 
vaativa vauva
Edelliselle: vauvat eivät voi myöskään olla vaativia, kun eivät yksinkertaisesti vielä osaa! Miten pieni vauva voisi osata "vaatia" mitään, tietoisesti? "Vaativa vauva" on maailman ärsyttävin termi. Sanotaan nyt näin, että on vauvoja/ lapsia eri temperamenteilla ja luonteilla.
 
Relaa vähän
Ei se kiltti kuitenkaan mikään haukkumasana ole. Miksi ihmeessä ei voisi sanoa vauvaa kiltiksi? Ei se tarkoita sitä, että käyttäisi aktiivisesti myös ilmaisua tuhma. On ihan järjetöntä tällainen herkkänahkaisuus. Entä jos joku kehuu vauvaasi nätiksi? Vedätkö pultit? Sillä eihän rumia ihmisiä olekaan... Entä jos joku kehuu vauvaa fiksuksi? Meinaatko heti, että sama ihminen varmaan nimittelee joitain vauvoja tyhmiksi? Mene itseesi.
 
Graaaaah
Kiltti ja tuhma on juuri niitä sanoja joita käyttäessään aikuinen todellakin vaikuttaa lapsen itsetuntoon ja minäkuvan kehittymiseen. Mielestäni noita sanoja ei todellakaan tarvita lasta kuvailemaan, ei vauvaa eikä varsinkaan isompaa.

Minun tytärtäni ei ainakaan kukaan kiltittele tai tuhmittele minun kuulteni. Tyttäreni saattaa kasvaessaan käyttäytyä kiltisti tai tuhmasti mutta HÄN ITSE ei ole kiltti eikä tuhma.





 
....,
Alkuperäinen kirjoittaja siismitähäh:
jos tyttäresi tekee jotain tuhmaa niin hän ei itse ole silloin tuhma, vai...? hehee, monipersoonallinen tai sitten tyyliin että ei meidän lapset???
Hänhän tarkoitti, ettei lasta haukuta. Parempi esimerkki esim. että kun lapsi käyttäytyy tyhmästi, parempi sanoa noin, kun vaikkapa että lapsi on tyhmä. Ihan tottahan se on, ei lasta tarvii haukkua, vaan sanoa, että hän käyttäytyi väärin..
 
No mietipä tätä
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja siismitähäh:
jos tyttäresi tekee jotain tuhmaa niin hän ei itse ole silloin tuhma, vai...? hehee, monipersoonallinen tai sitten tyyliin että ei meidän lapset???
Hänhän tarkoitti, ettei lasta haukuta. Parempi esimerkki esim. että kun lapsi käyttäytyy tyhmästi, parempi sanoa noin, kun vaikkapa että lapsi on tyhmä. Ihan tottahan se on, ei lasta tarvii haukkua, vaan sanoa, että hän käyttäytyi väärin..
Ja kun lapsi on iloinen, hän käyttäytyy iloisesti :) Vai?
Eihän missään tapauksessa sovi sanoa lapselle miten asiat ovat.
 
siismitähäh
onko tuhmaksi sanominen haukkumista???!!! voi tsiisus taas... tää on varmaan seuraava asia mistä joutuu linnaan kun sanoo lastaan tuhmaksi!
mä kyllä olen monesti sanonut jos lapset on tehneet jotain tyhmää että ovat tuhmia, siis tuhmia, ei tyhmiä! ja samoin jos ovat olleet kiltisti esim. kauppareissun niin kyllä mä heillä tokaisen että ovat kilttejä.
menee nyt kyllä jo vähän ohi aiheen, täällä oli kyse vauvoista mutta anyway...
 
Kroohpyyh
Alkuperäinen kirjoittaja Graaaah:
Lukekaa joskus vaikka kirja niin sitten ehkä ymmärrätte mistä on kysymys.
Niinku mitä? Just luin romaanin loppuun eikä avautunut sun pointit silti? Yrititkö tällä lauseella sanoa jotain yhtä fiksua kuin ekassa viestissäsi :) Voi graaaah.
 
Graaaaaaaaah
Siksi pitää riidellä kun ihmiset on ihan oikeesti aika pihalla monista asioista. Ihme että tervejärkisiä ihmisiä ylipäätään kasvaa enää kun kasvattajat on niin typeriä.

 

Yhteistyössä