Kipulääkkeet vai lääkkeetön synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja petomamma harmaana
  • Ensimmäinen viesti
petomamma harmaana
Kummassakaan ei ole ehtinyt kipulääkkeeitä saamaan. Viime synnnytyksestä jäi hienoinen kammo, pelottaa että tulee samanlainen kokemus joulunakin, tauottomia supistuksia kauan, onneks ponnistusvaiheet olleet aina nopeita, 2 ponnistusta ja lapsi ulkona.
 
vieras
Ai, mun mielestä kauhein juttu ilman lääkityksiä oli se kun pää syntyi, tuntui että koko alapää lensi atomeiksi avaruuteen. Ei kyllä tullut kuin muutama tikki.
 
Kippuravarvas
No mulla oli esikoisen synnytyksessä kai kaikki mahdolliset tropit käytössä ja hyvä niin, ilman en olis selvinnyt.
Nyt kun marraskuulle odotellaan pikkukakkosta, niin toivoisin että saisin kotoa lähteä synnyttämään, niinkuin normaalisti ja että ehkä voisin pärjätä ilman lääkitystä...mutta jos tulee tarvetta lääkkeille, ne varmaan otan. Ja esikko siis käynnistetty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai, mun mielestä kauhein juttu ilman lääkityksiä oli se kun pää syntyi, tuntui että koko alapää lensi atomeiksi avaruuteen. Ei kyllä tullut kuin muutama tikki.
Tätä peesaan... Lisäyksenä vielä, et tyttö jäi hartioistaan kiinni...
Mä jopa kysyin kätilöltä tytön synnyttyä hiukan vittuilevaan sävyyn, et nooooh kuis monta tikkiä.
(Ilmoitin kun synnytyssaliin pääsin, et mun välilihan saa leikata, olin ihan varma et repeän muuten ja kätilö sit tokas et hän ei tykkää leikata, varsinkaan toista synnyttäviltä)
 
Mulla oli esikoisen aikana epiduraali 3 kertaa, synnytys kestikin 14tuntia ja päättyi kiirellisen sektioon, en tod.olis kestänyt ilman lääkkeitä!

Kuopuksen aikana sain myös kerran epiduraalin, mikä oli aivan mahtava, koska kivut helpottivat heti ja sain tunnin levätä ennen ponnistuvaihetta joka kesti 1h15min! Oli muutenkin nopea synntys, alle 5 tuntia vesien menosta ja kivut oli ihan sanoinkuvaamattomat!
 
Msh
Minulle se epiduraali on laitettu heti alkumetreilla jokaisessa kolmessa synnytyksessa. Ja lisaa troppia on laitettu aina kun silta tuntuu. Minulla on kohtu ja kohdunsuu "oudossa asennossa" ja mahdollisen sektion takia laitettu se epiduraalisysteemi valmiiksi. Jokainen vauva on tullut kasvot ylospain ja tyontaessa sydanaanet kadonneet. Imukupilla tai pihdeilla autettu maailmaan ja valilihaa leikelty etta niita tikkeja on ollut kolmessa kerroksessa ja paljon.
Ei mitaan valia silla mita toimenpiteita on tarvinnut tehda kun olen saanut nama rakkaat nyyttini turvallisesti syliin :)
 
olen sitä mieltä että EHDOTTOMASTI kipulääkkeet.

silloin kivut eivät vie äidiltä ihan kaikkea energiaa ja päällimmäisenä synnytyksestä ei jää se kovakovakova kipu.

lääkkeiden kanssa äiti ei monesti stressaa, jännitä eikä ole niin agressiivinen kuin liian kipeänä ollessaan ja lapsi laskeutuu paremmin ja avautumisvaihe voi olla nopeampi.

nojoo, pitäisi hakea koulukirjat kesävarastosta jotta osaisin perustella paremmin
 
AnniHelena
Lääkkeellinen jos tarvis on. Ekassa synnytyksessä sain 3 annosta epiduraalia ja oli kuin pitkällä eväsretkellä olis ollut :D

Katsotaan miten toinen syyskuussa menee, jos pärjäilen ilman lääkkeitä niin hyvä on, mutta olen tosi kipeä niin otan mitä on tarjolla.
 
joanna
mikäli tuntuu että kestää ilman lääkkeitä niin sillon ilman. mulla esikoisesta sain epiduraalin,vaadin sen nopeesti kun hysteerisenä pelkäsin koko tapahtumaa. keskimmäinen käynnistettiin ja oisin vissiin kuollu siihen kipuun jos en ois saanu epiduraalia. tosin se ei ees vieny kun sen pahimman kivun ja vaan tunniksi,loppu avautuminen 5cm eteenpäin ja ponnistus tapahtu 20minuutissa ja teki kipeetä.
viimesin synnytys taas oli lepposa,supistuskivut pysy liikkumalla hanskassa. kuitenkin halusin ponnistusvaiheeseen kipulääkettä,spinaalin. ei tuntunu mikään miltään. silti oon tyytyväinen että sen spinaalin sain vaikka oisin supparit kestänykkin. kuitenkin mulla ponnistus on ollu kamalin synnytyksessä.
 
Olen kokenut synnytyksen lääkkeillä ja ilman. Kummatkin ihan positiivisia kokemuksia, mutta sinänsä se kokemus ilman puudutteita synnyttämisestä oli jotenkin mahtava... kun tunsi lapsen syntyvän. Eikä kipukaan ollut mitään kovin suurta, loppujen lopuksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Olen kokenut synnytyksen lääkkeillä ja ilman. Kummatkin ihan positiivisia kokemuksia, mutta sinänsä se kokemus ilman puudutteita synnyttämisestä oli jotenkin mahtava... kun tunsi lapsen syntyvän. Eikä kipukaan ollut mitään kovin suurta, loppujen lopuksi.
Ekassa mullakin jäi jotenki miellyttävä tunne, supistuksia oli tasasesti 2,5 min välein, kestivät noin puol minuuttia.

Toinen taas... Supistuskäyrä ei tasautunu ollenkaan, kuvio oli ku alppien vuoristo.... Toivottavasti nyt ei käy samoin tai todella tarviin muutaki ku sen ilokaasun!!!!!!!!
 
Esikoisesta otin epiduraalin, minusta se vain pitkitti synnytystä turhaan. Tosin eka kertalainen kun olin,, kaksi viimeisintä tulivat ilman mitään kipulääkitystä ja niin olen tämän nelosenkin suunnitellut synnyttäväni. Aina toki voi tulla yllätyksiä, olen siihenkin varautunut.
 

Yhteistyössä