kireä esinahka

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minkä ikäisenä esinahkan kireyteen kiinnitetään huomiota?
Lääkäri totesi 3veellä olevan "tosi kireä esinahka" kun käytiin pissatulehduksepäilyn takia lääkärissä. Ei kuitenkaan sanonut tarviiko sille ehkä joskus jotain tehdä,enkä hölmö älynnyt silloin kysyä,neuvolassa sitten sanoivat että sitten lähempänä 6ikäsuotta. niinkö pitkään odotellaan,missä vaiheessa sen pitäisi alkaa "löystymään" normaalisti?
Tuttavan pojalta leikattiin hänen ollessa 3-4v, joten riippuuko se sitten miten kireä on vai häh? kun ei tuota nyt edes seurailla. poika ei annan katsoa ollenkaan,eli vissiin kipeä on.pissaaminen ei sentään satu tms.

pitäisiköhän ottaa lääkärille yhteyttä, vai vasta jos alkaa jotenkin oireilemaan? olen ihan puupää näissä pippelijutuissa :/
 
Mulla on 6v poika jolla sama vaiva. Täällä lääkäri sano jo vauva-aikana että sitte vasta tehdään asialle jotain jos tulehtuu usein tai pissaaminen käy hankalaksi. Ei oo ollu ku yks tulehus, onneks.
 
laalaa
Hmm. Mä en osaa sanoa sun tilanteeseen oikein mitään. Mutta mulla on ollut kaksi poikaystävää joilla on ollut kireä esinahka, ja sanoisin että kumpikin olisi hyötynyt aikaisesta leikkauksesta :/ Kummallakin on ilmeisesti kyseessä peritty ominaisuus (periytyy tosi usein) ja toinen epäilee että oma isä olisi leikattu, mutta silti itse kumpikaan ei muista että äiti olisi koskaan asiasta puhunut - ja kai sen ymmärtää, silloin kun on jotain älliä itsellä tajuta tuollaista asiaa niin kuka äiti kehtaa teinin kanssa keskustella tuollaisesta asiasta. Kummankin kanssa on kai neuvolassa sovittu että leikataan sitten teini-iässä jos on vielä tarpeen.

Kummallakin kireä esinahka esti yhdynnän, toinen meni leikkaukseen, toinen ei ole vielä melkein kolmikymppisenäkään kai menettänyt poikuuttaan.

Eli jos omalla pojalla tuollainen olisi niin haluaisin että leikattaisiin. Ei ole kovin helppoa aloitella teininä seksielämää kun ei tajua missä on vika ja pitäisi kehdata mennä lääkäriinkin :(
 
ap
sitä ei vissiin ihan helposti siis lähdetä leikkaamaan, vaikka olisi kireäkin? onkohan siihen mitään perustetta, siis kun jos siitä sitten mahdollisesti koituu haittaa myöhemmässäkin vaiheessa? mä olen aina ollut ympärileikkauksia vastaan, mutta nyt ihan eri tilanne, kun jos oikeasti on vaivaa tuosta sitten :/ ja kai se paremmin paraneekin pienellä kun sitten isommalla lapsella?
pojan isältä on leikattu vauvana,mutta kireydestä en tiedä,kun on tehty uskonnollisen tavan mukaan.
löytysköhän tuosta tietoa jostain? googlella tuli vaan keskusteluja, tai sitten en osannut hakea oikein.
 
laalaa
Mä en tajua miksi eivät leikkaa sitä. Etenkin toiselle poikaystävälläni se oli todella traumaattinen ja vaikea ja ihmissuhteita haittaava asia :( Ilmeisesti esinahkaa voi myös venytellä esimerkiksi masturboidessa, mutta ei kai sekään ole ihan helppoa. Masturbointitekniikka on myös vähän erilainen jos esinahka ei mene terskan yli kivutta.

Ilmeisesti hoitotapa ei ole ympärileikkaus vaan että leikataan pieni vekki esinahkaan.
 
Mun pojalla vajaa 7v on todella kireä myös. Meni lähetteellä 4-5v:na tutkittavaksi asiantuntijalle joka sanoi että aivan turhaan poikia hälle lähetellään liian nuorena. Kuulemma jos ei tulehduksia ole takana niin asialle ei tehdä mitään ja JOS niin vasta koulussa tyyliin 9V paikkeilla.
Munkin poika menee vasta sitten taas näytille jos minua huolettaa se.
Pojulla on välillä, todella harvoin pippelin pää, se nahkan pää punainen ja kipeä mutta se vaalenee ja kipu lakkaa parissa tunnissa. Ihme pikatulehduksia. Lämmin kylpy ja bebanthenia siihen jos niin käy, niin pian helpottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mut minkä takia sille ei tahdä mitään jos se tosiaan voi aiheuttaa sitten myöhemmin ongelmia :eek: vaikka ei niitä tulahduksia olisikaan. kummallista.
Kai se on ihan siksi, että jos ei SILLÄ hetkellä ole ollut ongelmia, niin tietävät, että joillain ongelma ajan kanssa helpottuu ja nahka alkaa kasvaan ja venyyn. Ettei turhaan leikkattaisi ihan pieniä. Siis että leikkaavat VASTA jos ja kun on ongelmia.
 
14 v
oon 14 v ja mulla on kireä esinahka mitä mun pitäis tehä ? :S en oo viittiny sanoo kellekkään siit .. siis ei mulla oo sillon hirveen kireä kun se ei oo stondikses mut kun se on stondikses niin se ei mee taakse päin ;S
 
"Vierailija"
Oon 13v ja mul on kans ahdas esinahka. En oo omille vanhemmille puhunu asiasta koska tunnen sen nolona. Ainoa henkilö jonka kanssa olen puhunut asiasta on isoveli. Hänen mukaan esinahka voi väljetä iääntymisen mukaan. Ja jos ei niin hellällä venyttämisellä ja on myös tämä salva ja leikkaus mutta leikkaus ei ole tarpeen jossei esinahka väljene. Itsellä ei ole mitään tulehduksia taikkakipuja ollut.
 
"kumiankka"
Oon kolmetoist vuotta ja mulla on kireä esinahka ja ainakun runkkaan okei saan sen teron taakse mutta tänään kun runkkasin se repes niinkun yleensä tai tuli pieniä vekkejä, mutta tänäänn tuli aika paljonkin VERTA!!! Onko kellään vastaavia kokemuksia???!!!
 

Yhteistyössä